quote:
Op zondag 3 januari 2016 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:[..]
Dat is precies de reden dat ik aangeef dat we blij mogen zijn dat we toen voorzichtig waren met Turkije toe te laten, aangezien er toen goede redenen waren om dat te doen.
Dat verhaal heeft ook twee kanten.
Juist doordat Turkije wel bij de EU wilde en een heleboel aanpassingen deed ging het beter met het land, alles werd geleidelijk democratischer ook. Maar ondanks de tegemoetkoming wilde de EU Turkije niet,, en uit diverse comments blijkt eigenlijk dat de hoofdreden is dat het een groot moslimland is tussen de Christelijke en oud-christelijke bolwerken. Een bevriend oud-collega die in Sheffield studeerde heeft daar een goed onderbouwde paper over geschreven.
Dus Turkije deed veel water bij de wijn en was bereid meer te geven, maar men zette het weg. Op een gegeven moment moest er een andere koers worden gezocht en is Erdogan's partij zich meer en meer op het verleden en de Turkse wereld gaan richten en het flirte nog even met dat pact waar Rusland en China deel van uitmaken.
Eerlijk? Dit huidige Turkije kan niet bij de EU, maar het Turkije wat er rond 2007 lag.. paste daar wel bij. Het land stond er toen prima voor, de interne problemen die er waren leken op hun einde te zijn. Dat had een goede stimulans geweest voor de economie van Europa en had in deze tijden een heel ander plaatje laten zien. Meer zoals de droom van de koerden in het oosten wellicht, meer zoals Ataturk's Turkije ooit begon.
Maar achteraf praten is makkelijk..
De gatenkaas waar ik 't over had. Consumentenrechten is een van die dingen. In 2013 werd ik onterecht door mn internetprovider genaaid met een dikke rekening en dreiging met een deurwaarder. Iets dat deze provider systematisch scheen te doen. Mijn stad was gelukkig een van de moderne steden (en ik hoop nog lang, maar de eerste barsten zijn al zichtbaar). Ik stapte naar een bureau toe die consumentenbelangen behartigd.
De jongeman hielp me met het opstellen van een officiele brief aan de rechtbank, die verdere stappen voorkwam. Hij vertelde dat de meeste mensen niet weten wat zo'n consumentenorganisatie / onbudsman doet. Als ze 'm al konden vinden kwamen ze er scheldend en tierend binnen, alsof ze dachten dat hij de instantie waar ze problemen mee hadden vertegenwoordigde .. en dan kregen ze geen support waardoor ze nog bozer werden, enfin..
Hij hield er als een van de weinigen daar van om mensen te helpen en dingen uit te zoeken. Maar het verdiende niet goed, mensen waren er in het algemeen niet blij mee, het werd door de overheid niet gestimuleerd en hij wilde graag iets anders. Nu heeft ie een andere baan en we zijn inmiddels ook goede kennissen, maar het wordt voor bedrijven zo steeds makkelijker om mensen onterecht de zakken leeg te kloppen als de overheid geen voorlichting geeft over consumentenbelangen en hoe dat allemaal werkt, en de mensen die competent zijn om hun werk goed te doen geven de voorkeur aan iets anders. Sterker nog, met een corrupte regering hoef je helemaal niet op support te wachten. Dus dat soort negatieve ontwikkelingen krijgen kans om op te bloeien.
[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 03-01-2016 17:35:54 ]