CafeRoker | donderdag 31 december 2015 @ 14:54 |
Ik wil iets zwaars aan het plafond van m'n garage hangen. Dat is van betonplaat die tevens de vloer van de verdieping er boven vormt en dat lijkt me dus vrij homogeen materiaal. Is het mogelijk om te bepalen met welke schroef/plugcombi hoeveel kilo er aan mag hangen? Voor iemand 'keilbouten' gaat roepen: dan heb ik nog steeds dezelfde vraag ![]() | |
Woelwater | donderdag 31 december 2015 @ 15:07 |
Lijkt me lastig te bepalen zonder bouwtekening, hangt toch helemaal van het type en dikte betonplaat af.. Maar die bewoners erboven mogen er ook kasten e.d. opzetten, dus hoeveel ton had je in gedachte? | |
Oledanmaarweer | donderdag 31 december 2015 @ 15:08 |
Kijk hier eens. Ligt er aan hoe zwaar het wordt. https://www.hilti.nl/#/stage2/cls_anchor_systems_foldout/ Hier staan ook de lasten bij die je eraan kan hangen. | |
Vonkenboer | donderdag 31 december 2015 @ 15:10 |
De hamvraag van vandaag; wat wil je ophangen aan het plafond ? | |
#ANONIEM | donderdag 31 december 2015 @ 15:31 |
Ook niet onbelangrijk; is de belasting statisch of dynamisch ? | |
CafeRoker | donderdag 31 december 2015 @ 16:17 |
Die plaat is wel sterk genoeg omdat dezelfde plaat doorloopt in de ruimte ernaast, en daar is de overspanning veel langer. Het gaat me dus voornamelijk om waarmee ik hem vast moet schroeven. Gewicht is een paar honderd kilo. Het is een aanhanger van 150 kg en dan dus een kleine ruk bij het optakelen. Ik dacht aan 4 takelpunten aan het plafond en een vergrendeling als hij eenmaal boven hangt. | |
CafeRoker | donderdag 31 december 2015 @ 16:23 |
top! ![]() | |
Fer | donderdag 31 december 2015 @ 17:01 |
Wauw 4,25 kN met een simpele 8x40mm schroef en plug. | |
leeell | donderdag 31 december 2015 @ 17:08 |
Leuke anekdote, had een vriend die een bokszak aan het plafond had gehangen, met een flinke schroef en haak. Ding kwam zo uit t plafond zetten en nam ongeveer 10 centimeter in diameter aan plafond, stucwerk en troep mee ![]() | |
Ivo1985 | donderdag 31 december 2015 @ 20:19 |
Dat de plaat door loopt aan de andere kant wil natuurlijk niet betekenen dat de overspanning daar ook groter is, tenzij je zeker weet dat de tussenliggende muur ook een draagmuur is. En ook als de tussenliggende muur een draagmuur is kun je niet met zekerheid zeggen dat jouw kleine overspanning het gewicht beter zou kunnen dragen. In dat geval kan het namelijk zo zijn dat er in de kleine overspanning minder wapeningsstaal is gebruikt waardoor de draagkracht per m2 toch ongeveer gelijk is. Neemt natuurlijk niet weg dat 150 kg een kleinigheidje is voor een betonnen vloer. Een beetje eikenhouten boekenkast weegt dat leeg al, en als je die vult met boeken het veelvoudige. Die kun je zonder problemen in de huiskamer van je appartement zetten. Niemand die zich zou afvragen of de betonnen vloer dat wel kan dragen. Zelfs bij enigszins ongelijke verdeling van de last zou je hooguit op zo'n 75kg per afzonderlijk draagpunt komen, uitgaande van ophanging aan de vier hoeken van de aanhanger. Moet lukken met de juiste pluggen en schroeven of bouten. | |
CafeRoker | donderdag 31 december 2015 @ 22:28 |
De muur er tussenin is een draagmuur. Helaas, om andere redenen. Maar je maakt me wel nieuwsgierig. Het gaat hier om vinex prefab betonplaten. Uit kostenoogpunt lijkt me dat zo standaard als maar kan. Is bij dat soort platen ook op bestelling dit soort ongelijke wapening gebruikt? | |
ikweethetookniet | donderdag 31 december 2015 @ 22:31 |
-knip- voortaan dit soort werktuigen in een spoiler.. De keuze is reuze ![]() TS laat ff weten welke het is geworden ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door cvboer2 op 31-12-2015 22:51:33 ] | |
derLudolf | vrijdag 1 januari 2016 @ 13:12 |
Belastingtabel van Fischer SX Pluggen Dit is de belasting in één richting. Aan één 12mm plug kan je aanhanger in theorie al hangen als je hem precies in het zwaartepunt ophangt. Gebruikt vier SX16 pluggen een je hebt een veiligheidsfactor van 12. Maar als ik toch zulke gaten moest boren zou ik voor chemische ankers gaan. Die zijn volgens mij ook beter bestand tegen beweging en sterker als een plug [ Bericht 11% gewijzigd door derLudolf op 01-01-2016 14:04:55 ] | |
Firestorm83 | vrijdag 1 januari 2016 @ 13:56 |
Je kan ook een chemisch anker gebruiken ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 1 januari 2016 @ 14:18 |
De vraag die mij rijst: is het een vloer die is gemaakt dmv breedplaten met de daarbij behorende opgestorte laag, of is het een kanaalplatenvloer? Dat is voor de belasting niet spannend, want die 150 kg kun je mákkelijk aan het plafond hangen, maar wél voor de manier waarop je moet gaan bevestigen. Kanaalplaten hebben namelijk holle ruimtes, waardoor je dus zonder het te weten je plug in een holle ruimte zou kunnen proppen, buiten het feit nog, dat kanaalplaten van nogal 'fluffy' (luchtig) materiaal zijn vervaardigd. Als het een breedplatenvloer met opstorting is, heb je een échte massieve vloer, daar kun je behoorlijk gek mee doen. In geval van kanaalplaten zou ik gaan voor pluggen, maar op zijn minst dubbel uitvoeren, en in geval van een massief gestorte vloer zou ik gaan voor lichte keilbouten met een schroefoog met binnendraad. Dus: of dit, met 4 pluggen. ![]() Of dit in massief beton; ![]() Paar fatsoenlijke katrolletjes, staaldraad erdoorheen, alles naar één punt, en dan ergens in een hoek of aan de wand een takeltje of lier één keer ingeschoren om de lengte te kunnen trekken in één slag. En let op dat je ergens in de buurt van de 25% van de te trekken last blijft als je handmatig gaat hijsen, anders trek je je een ongeluk. Zoiets moet ik ook nog maken in de garage om motorfietsen te kunnen ophangen. ![]() | |
CafeRoker | vrijdag 1 januari 2016 @ 22:49 |
Volgens mij zijn ze massief. Ik zal morgen even een foto maken. Maar dat zal je ook wel duidelijk voelen met boren. Die ogen zijn geniaal in hun eenvoud. Ik dacht zelf aan poeliewieltjes om te voorkomen dat de staaldraad kapot zou schuren. Maar dat is slechts theoretisch. Heb jij praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat die oogjes prima zijn? Ik bedacht me ook dat aangezien elk touw maar een kilo of 40 hoeft te dragen dik nylontouw zelfs al prima is. Dat is wat makkelijker te verwerken en glijdt waarschijnlijk ook wat beter. | |
Sounddragon | vrijdag 1 januari 2016 @ 23:12 |
Dat soort shizzle is mijn dagelijks werk, maar dan het wat grotere spul ![]() Je kabels moeten door een wieltje lopen waar ze niet uit kunnen, vandaar 'katrol'. Die katrol maak je vast met een harpsluitinkje. En ik zou geen touw nemen maar staalkabel. Touw door een oog trekken met een belasting onder een hoek raad ik af, dat slijt als een jekko, ook inwendig. Touw door een katrol; mjah, als je per se wilt; het kán. | |
CafeRoker | vrijdag 1 januari 2016 @ 23:22 |
De katrollen aan de oogjes maken. Dat kan ook nog. Ik had de katrollen in gedachten direct met een beugel vastgeschroefd, dus met dat in het achterhoofd leek de directe vertaling bij het gebruik van oogjes de kabel door het oog te laten lopen. Wat heeft het nog voor een voordeel om katrollen aan ogen te bevestigen in plaats van direct? Zoiets dus maar dan met een degelijke grondplaat die niet kan kantelen? ![]() | |
lipje | vrijdag 1 januari 2016 @ 23:26 |
Leuk gelast oogmoertje. Kijk even bij een zeilboot voor lasten hijsen: het grootzeil Zorgt voor aardig wat krachten en gaat ook met simpel touw, katrollen enz. Als je zorgt dat de 4 hijspunten even ver van het zwaartepunt zitten, krijg je een mooie zuivere trekkracht op je schroef. | |
lipje | vrijdag 1 januari 2016 @ 23:28 |
voordeel is dat de katrollen aan een oogmoer bijna in elke positie een goede belasting hebben, minder wrijving veroorzaken en dus makkelijker en lichter laten tillen | |
Sounddragon | vrijdag 1 januari 2016 @ 23:52 |
Dat, én je trekt er nooit 'scheef' aan; als de last hoger komt, verandert de hoek, en hoe groter die hoek, hoe listiger de krachten die er optreden.. bij hoeken boven de 60 graden wordt de spanning in de kabel (en dus ook de katrollen) een keer zo hoog, en dan wil je niet dat dat wieltje schuin belast wordt, ook niet een beetje. ![]() In Jip en Janneke; als je een meerspannige hijsmethode gebruikt (met meerdere draden iets oppakken) dan moet je hijsgereedschap factor 2 hebben, dus je wilt 150 kilo gaan oppakken op 4 punten, dan houd je op alle materialen een minimale WLL (Working Load Limit) aan van 300 kilo. Op je lier zou ik dan naar de 600 gaan (500 kan ook wel), zodat je maar 50% van de max gebruikt. Als je 500 kilo wilt oppakken met een liertje wat 500kilo kan trekken, kun je je mouwen wel opstropen.. dat gaat natuurlijk veel makkelijker met een liertje van 1000 kilo, en dan blijft het ook nog een langer heel. ![]() Met hijsen moet je geen grappen maken.. zeker niet als je IN een ruimte tussen muren staat.. beter 50¤ meer uitgeven aan de goeie sjit, als een keer een aanhanger op je voorhoofd krijgen. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 januari 2016 @ 00:00 |
Mjah, ik pakte effe het eerste het beste plaatje, maar ging om het idee ![]() ![]()
| |
CafeRoker | zaterdag 2 januari 2016 @ 09:12 |
Voor die schuine belasting ben ik niet direct zo bang. Het is de bedoeling om een dwarsbalk te gebruiken om de kabels samen te laten komen. Op die manier weet je precies het ze door de katrollen zullen lopen. Maar ondanks dat het risico klein lijkt hebben jullie me wel overtuigd en hang ik ze flexibel op. Ik wil op de plaats waar de rode kabels in de V samenkomen ook een haak op het plafond maken zodat de takel niet permanent onder spanning staat. In het eerste idee wilde ik als hij boven hangt haken om de aanhanger zelf maken en de kabel ontspannen maar misschien is dat wat overdreven. ![]() Aanhanger zwart Kabels rood Takel blauw Verdeelbalk grijs | |
CafeRoker | zaterdag 2 januari 2016 @ 09:17 |
Nu ik nog eens naar het plaatje kijk is een oplossing met 3 punten misschien ook wel prima als je flexibele punten gebruikt. 2 vlak achter de as en 1 op de dissel en die achter de as lopen dan direct schuin naar voren. Het voordeel daarvan is een simpelere constructie. Je kunt dan ipv zo'n brede grijze balk met een heel smalle volstaan en gevoelsmatig is het ophijsen van een driehoek makkelijker stabiel te doen dan een rechthoek. Duidelijk nadeel: meer gewicht per punt.. | |
CafeRoker | zaterdag 2 januari 2016 @ 09:23 |
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.![]() | |
Oledanmaarweer | zaterdag 2 januari 2016 @ 10:10 |
Je kan het natuurlijk ff checken door er op meerdere plaatsen op te tikken. Klinkt ie hol of zit er verschil in geluid is het kanaalplaat. | |
Toga | zaterdag 2 januari 2016 @ 10:14 |
Een plafond is meestal niet veel hoger dan 2,3 meter, en een aanhanger niet korter dan 2 meter.. Gaat dat passen zo, zonder de achterlichten te beschadigen bij het laten zakken? | |
lipje | zaterdag 2 januari 2016 @ 10:29 |
Meet eens de afstand tussen twee groeven: minder dan 1,5 meter is hoogst waarschijnlijk kanaalplaat, breder is hoogst waarschijnlijk een breedplaatvloer (= massief) | |
derLudolf | zaterdag 2 januari 2016 @ 10:42 |
"Geschakelde tweeondereenkap" het dat tegenwoordig, dat klinkt wat duurder ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 januari 2016 @ 13:52 |
De grijze balk, heet in de hijserij een evenaar, en die kun je op allebei jouw manieren gebruiken. Je zou op het punt waar de evenaar zich bevindt als het spul op de hoogte hangt waar je het wilt hebben, een ankerpunt kunnen maken waaraan je de complete evenaar kunt zekeren, zodat je de kracht van het liertje af kunt laten. Ik kan je wel meer manieren aan de hand doen om die aanhanger boven te houden.. je kunt ook zekeren aan de hijsogen dmv een extra sluiting en 2 spanbanden, of dmv op maat gemaakte kettinkjes en vaste punten op de aanhanger zoals je zelf al had verzonnen.. hijsen is een kwestie van de zwakste schakel, dus 'zekeren' is het mooiste zo direct mogelijk op de last. Als je alleen die evenaar zekert, ontlast je alleen de lier, en blijft de rest vatbaar voor falen. En je vloertje is een breedplaatvloer.. dus kun je er gewoon keilbouten in rossen. Wel rekening houden met wapeningsstaal met boren, en een leidingzoeker gebruiken, want typisch aan breedplaatvloeren is dat ze lekker makkelijk het leidingwerk in kunnen storten, dat kun je dus overal en nergens verwachten. De onderplaat is 6 cm dik, daar zit niks in, ga je dieper, wordt het spannend. | |
tiho1 | zaterdag 2 januari 2016 @ 19:42 |
Dat is geen evenaar maar een spreider/uithouder technisch gezien. | |
Sounddragon | zaterdag 2 januari 2016 @ 21:10 |
Een spreader belast je op druk, een evenaar op buiging. Dit is dus een evenaar ![]() | |
tiho1 | zaterdag 2 januari 2016 @ 21:17 |
Een spreader hijs je aan de buitenkant een evenaar in het midden. | |
Sounddragon | zaterdag 2 januari 2016 @ 21:33 |
Klopt, naja, bijna.. maar in grote lijnen idd. ![]() Een spreader gebruik je om lang hijsgereedschap te spreiden en om druk op het te hijsen stuk te verminderen of geheel op te heffen als het effe kan.. Een evenaar gebruik je om lange lasten op meeredere punten te kunnen aanslaan en/of bij krachtverschillen in lengen.. Maar ok, zoals TS hem tekende is het een spreader, daar heb je gelijk in ![]() Overigens hijs je een evenaar niet per definitie in het midden. | |
Deshain | zaterdag 2 januari 2016 @ 21:34 |
100% breedplaat, dus keilbouten of chemische ankers. | |
lipje | zondag 3 januari 2016 @ 09:05 |
waarom geen expressankers? Of ankerhulsen? | |
derLudolf | zondag 3 januari 2016 @ 09:23 |
Waarom wel? Ik heb nog nooit van die twee gehoord, dus ben wel benieuwd naar de voordelen | |
lipje | zondag 3 januari 2016 @ 10:18 |
kijk maar even bij hilti ![]() | |
Deshain | zondag 3 januari 2016 @ 10:33 |
En wat is volgens jou het verschil tussen een expressanker, een clicker en een keilbout? Buiten de verschillende verkrijgbare uitvoeringen doen ze vrijwel hetzelfde en werken ze op dezelfde manier. En een ankerhuls bedoel je een inslaganker met inwendige draad mee? Of een instort- of inlijmankerhuls? |