abonnement Unibet Coolblue
pi_158713299
Ik wil iets zwaars aan het plafond van m'n garage hangen. Dat is van betonplaat die tevens de vloer van de verdieping er boven vormt en dat lijkt me dus vrij homogeen materiaal. Is het mogelijk om te bepalen met welke schroef/plugcombi hoeveel kilo er aan mag hangen?

Voor iemand 'keilbouten' gaat roepen: dan heb ik nog steeds dezelfde vraag :7
  donderdag 31 december 2015 @ 15:07:33 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_158713752
Lijkt me lastig te bepalen zonder bouwtekening, hangt toch helemaal van het type en dikte betonplaat af.. Maar die bewoners erboven mogen er ook kasten e.d. opzetten, dus hoeveel ton had je in gedachte?
pi_158713780
Kijk hier eens. Ligt er aan hoe zwaar het wordt. https://www.hilti.nl/#/stage2/cls_anchor_systems_foldout/ Hier staan ook de lasten bij die je eraan kan hangen.
  Moderator donderdag 31 december 2015 @ 15:10:37 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158714736
Ook niet onbelangrijk; is de belasting statisch of dynamisch ?
pi_158716419
Die plaat is wel sterk genoeg omdat dezelfde plaat doorloopt in de ruimte ernaast, en daar is de overspanning veel langer. Het gaat me dus voornamelijk om waarmee ik hem vast moet schroeven.

Gewicht is een paar honderd kilo. Het is een aanhanger van 150 kg en dan dus een kleine ruk bij het optakelen. Ik dacht aan 4 takelpunten aan het plafond en een vergrendeling als hij eenmaal boven hangt.
pi_158716618
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 15:08 schreef Oledanmaarweer het volgende:
Kijk hier eens. Ligt er aan hoe zwaar het wordt. https://www.hilti.nl/#/stage2/cls_anchor_systems_foldout/ Hier staan ook de lasten bij die je eraan kan hangen.
top! :)
pi_158717796
Wauw 4,25 kN met een simpele 8x40mm schroef en plug.
.
  donderdag 31 december 2015 @ 17:08:23 #9
256666 leeell
I know you're lonely
pi_158718003
Leuke anekdote, had een vriend die een bokszak aan het plafond had gehangen, met een flinke schroef en haak. Ding kwam zo uit t plafond zetten en nam ongeveer 10 centimeter in diameter aan plafond, stucwerk en troep mee :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_158723213
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 16:17 schreef CafeRoker het volgende:
Die plaat is wel sterk genoeg omdat dezelfde plaat doorloopt in de ruimte ernaast, en daar is de overspanning veel langer. Het gaat me dus voornamelijk om waarmee ik hem vast moet schroeven.

Gewicht is een paar honderd kilo. Het is een aanhanger van 150 kg en dan dus een kleine ruk bij het optakelen. Ik dacht aan 4 takelpunten aan het plafond en een vergrendeling als hij eenmaal boven hangt.
Dat de plaat door loopt aan de andere kant wil natuurlijk niet betekenen dat de overspanning daar ook groter is, tenzij je zeker weet dat de tussenliggende muur ook een draagmuur is. En ook als de tussenliggende muur een draagmuur is kun je niet met zekerheid zeggen dat jouw kleine overspanning het gewicht beter zou kunnen dragen. In dat geval kan het namelijk zo zijn dat er in de kleine overspanning minder wapeningsstaal is gebruikt waardoor de draagkracht per m2 toch ongeveer gelijk is.

Neemt natuurlijk niet weg dat 150 kg een kleinigheidje is voor een betonnen vloer. Een beetje eikenhouten boekenkast weegt dat leeg al, en als je die vult met boeken het veelvoudige. Die kun je zonder problemen in de huiskamer van je appartement zetten. Niemand die zich zou afvragen of de betonnen vloer dat wel kan dragen. Zelfs bij enigszins ongelijke verdeling van de last zou je hooguit op zo'n 75kg per afzonderlijk draagpunt komen, uitgaande van ophanging aan de vier hoeken van de aanhanger.

Moet lukken met de juiste pluggen en schroeven of bouten.
pi_158725960
De muur er tussenin is een draagmuur. Helaas, om andere redenen. Maar je maakt me wel nieuwsgierig. Het gaat hier om vinex prefab betonplaten. Uit kostenoogpunt lijkt me dat zo standaard als maar kan. Is bij dat soort platen ook op bestelling dit soort ongelijke wapening gebruikt?
pi_158726043
-knip- voortaan dit soort werktuigen in een spoiler..

De keuze is reuze :D
TS laat ff weten welke het is geworden :?

[ Bericht 26% gewijzigd door cvboer2 op 31-12-2015 22:51:33 ]
  Moderator vrijdag 1 januari 2016 @ 13:12:58 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158733291
Belastingtabel van Fischer SX Pluggen

Dit is de belasting in één richting. Aan één 12mm plug kan je aanhanger in theorie al hangen als je hem precies in het zwaartepunt ophangt. Gebruikt vier SX16 pluggen een je hebt een veiligheidsfactor van 12.

Maar als ik toch zulke gaten moest boren zou ik voor chemische ankers gaan. Die zijn volgens mij ook beter bestand tegen beweging en sterker als een plug

[ Bericht 11% gewijzigd door derLudolf op 01-01-2016 14:04:55 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 1 januari 2016 @ 13:56:47 #14
447072 Firestorm83
Ik hou altijd schroefjes over!
pi_158733993
Je kan ook een chemisch anker gebruiken ;)
  vrijdag 1 januari 2016 @ 14:18:58 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158734585
De vraag die mij rijst: is het een vloer die is gemaakt dmv breedplaten met de daarbij behorende opgestorte laag, of is het een kanaalplatenvloer? Dat is voor de belasting niet spannend, want die 150 kg kun je mákkelijk aan het plafond hangen, maar wél voor de manier waarop je moet gaan bevestigen.
Kanaalplaten hebben namelijk holle ruimtes, waardoor je dus zonder het te weten je plug in een holle ruimte zou kunnen proppen, buiten het feit nog, dat kanaalplaten van nogal 'fluffy' (luchtig) materiaal zijn vervaardigd. Als het een breedplatenvloer met opstorting is, heb je een échte massieve vloer, daar kun je behoorlijk gek mee doen.
In geval van kanaalplaten zou ik gaan voor pluggen, maar op zijn minst dubbel uitvoeren, en in geval van een massief gestorte vloer zou ik gaan voor lichte keilbouten met een schroefoog met binnendraad.

Dus: of dit, met 4 pluggen.


Of dit in massief beton;



Paar fatsoenlijke katrolletjes, staaldraad erdoorheen, alles naar één punt, en dan ergens in een hoek of aan de wand een takeltje of lier één keer ingeschoren om de lengte te kunnen trekken in één slag. En let op dat je ergens in de buurt van de 25% van de te trekken last blijft als je handmatig gaat hijsen, anders trek je je een ongeluk.

Zoiets moet ik ook nog maken in de garage om motorfietsen te kunnen ophangen. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158748758
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:18 schreef Sounddragon het volgende:
De vraag die mij rijst: is het een vloer die is gemaakt dmv breedplaten met de daarbij behorende opgestorte laag, of is het een kanaalplatenvloer? Dat is voor de belasting niet spannend, want die 150 kg kun je mákkelijk aan het plafond hangen, maar wél voor de manier waarop je moet gaan bevestigen.
Kanaalplaten hebben namelijk holle ruimtes, waardoor je dus zonder het te weten je plug in een holle ruimte zou kunnen proppen, buiten het feit nog, dat kanaalplaten van nogal 'fluffy' (luchtig) materiaal zijn vervaardigd. Als het een breedplatenvloer met opstorting is, heb je een échte massieve vloer, daar kun je behoorlijk gek mee doen.
In geval van kanaalplaten zou ik gaan voor pluggen, maar op zijn minst dubbel uitvoeren, en in geval van een massief gestorte vloer zou ik gaan voor lichte keilbouten met een schroefoog met binnendraad.

Dus: of dit, met 4 pluggen.
[ afbeelding ]

Of dit in massief beton;

[ afbeelding ]

Paar fatsoenlijke katrolletjes, staaldraad erdoorheen, alles naar één punt, en dan ergens in een hoek of aan de wand een takeltje of lier één keer ingeschoren om de lengte te kunnen trekken in één slag. En let op dat je ergens in de buurt van de 25% van de te trekken last blijft als je handmatig gaat hijsen, anders trek je je een ongeluk.

Zoiets moet ik ook nog maken in de garage om motorfietsen te kunnen ophangen. :)
Volgens mij zijn ze massief. Ik zal morgen even een foto maken. Maar dat zal je ook wel duidelijk voelen met boren.

Die ogen zijn geniaal in hun eenvoud. Ik dacht zelf aan poeliewieltjes om te voorkomen dat de staaldraad kapot zou schuren. Maar dat is slechts theoretisch. Heb jij praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat die oogjes prima zijn? Ik bedacht me ook dat aangezien elk touw maar een kilo of 40 hoeft te dragen dik nylontouw zelfs al prima is. Dat is wat makkelijker te verwerken en glijdt waarschijnlijk ook wat beter.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 23:12:07 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158749410
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 22:49 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze massief. Ik zal morgen even een foto maken. Maar dat zal je ook wel duidelijk voelen met boren.

Die ogen zijn geniaal in hun eenvoud. Ik dacht zelf aan poeliewieltjes om te voorkomen dat de staaldraad kapot zou schuren. Maar dat is slechts theoretisch. Heb jij praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat die oogjes prima zijn? Ik bedacht me ook dat aangezien elk touw maar een kilo of 40 hoeft te dragen dik nylontouw zelfs al prima is. Dat is wat makkelijker te verwerken en glijdt waarschijnlijk ook wat beter.
Dat soort shizzle is mijn dagelijks werk, maar dan het wat grotere spul ;). en zulke hijsogen gebruik ik met heel grote regelmaat. Zorg wel dat je goede neemt en dat het geen chinees braggelijzer is, en geen RVS keilbouten pakken ivbm zachtheid van het materiaal.
Je kabels moeten door een wieltje lopen waar ze niet uit kunnen, vandaar 'katrol'. Die katrol maak je vast met een harpsluitinkje. En ik zou geen touw nemen maar staalkabel. Touw door een oog trekken met een belasting onder een hoek raad ik af, dat slijt als een jekko, ook inwendig. Touw door een katrol; mjah, als je per se wilt; het kán.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158749728
De katrollen aan de oogjes maken. Dat kan ook nog. Ik had de katrollen in gedachten direct met een beugel vastgeschroefd, dus met dat in het achterhoofd leek de directe vertaling bij het gebruik van oogjes de kabel door het oog te laten lopen.

Wat heeft het nog voor een voordeel om katrollen aan ogen te bevestigen in plaats van direct? Zoiets dus maar dan met een degelijke grondplaat die niet kan kantelen?

  vrijdag 1 januari 2016 @ 23:26:59 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_158749876
Leuk gelast oogmoertje.

Kijk even bij een zeilboot voor lasten hijsen: het grootzeil Zorgt voor aardig wat krachten en gaat ook met simpel touw, katrollen enz.

Als je zorgt dat de 4 hijspunten even ver van het zwaartepunt zitten, krijg je een mooie zuivere trekkracht op je schroef.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 1 januari 2016 @ 23:28:47 #20
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_158749933
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 23:22 schreef CafeRoker het volgende:
De katrollen aan de oogjes maken. Dat kan ook nog. Ik had de katrollen in gedachten direct met een beugel vastgeschroefd, dus met dat in het achterhoofd leek de directe vertaling bij het gebruik van oogjes de kabel door het oog te laten lopen.

Wat heeft het nog voor een voordeel om katrollen aan ogen te bevestigen in plaats van direct? Zoiets dus maar dan met een degelijke grondplaat die niet kan kantelen?

[ afbeelding ]
voordeel is dat de katrollen aan een oogmoer bijna in elke positie een goede belasting hebben, minder wrijving veroorzaken en dus makkelijker en lichter laten tillen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 1 januari 2016 @ 23:52:37 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158750577
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 23:28 schreef lipje het volgende:

[..]

voordeel is dat de katrollen aan een oogmoer bijna in elke positie een goede belasting hebben, minder wrijving veroorzaken en dus makkelijker en lichter laten tillen
Dat, én je trekt er nooit 'scheef' aan; als de last hoger komt, verandert de hoek, en hoe groter die hoek, hoe listiger de krachten die er optreden.. bij hoeken boven de 60 graden wordt de spanning in de kabel (en dus ook de katrollen) een keer zo hoog, en dan wil je niet dat dat wieltje schuin belast wordt, ook niet een beetje. ;) Als je zéker weet dat je er mooi recht in blijft trekken kan het wel, maar dan moet je wel iets seerieuzers pakken als die van dat plaatje, want dat is opvouwzooi; daar kun je viedz aan ophangen, een brommer zou ik al listig vinden. Ter vergelijking: in mijn werkomgeving is 'listig' (als in: kán kapot gaan) met dit soort materiaal al een vijfvoudige overschrijding van de werklast.

In Jip en Janneke; als je een meerspannige hijsmethode gebruikt (met meerdere draden iets oppakken) dan moet je hijsgereedschap factor 2 hebben, dus je wilt 150 kilo gaan oppakken op 4 punten, dan houd je op alle materialen een minimale WLL (Working Load Limit) aan van 300 kilo. Op je lier zou ik dan naar de 600 gaan (500 kan ook wel), zodat je maar 50% van de max gebruikt. Als je 500 kilo wilt oppakken met een liertje wat 500kilo kan trekken, kun je je mouwen wel opstropen.. dat gaat natuurlijk veel makkelijker met een liertje van 1000 kilo, en dan blijft het ook nog een langer heel. :)

Met hijsen moet je geen grappen maken.. zeker niet als je IN een ruimte tussen muren staat.. beter 50¤ meer uitgeven aan de goeie sjit, als een keer een aanhanger op je voorhoofd krijgen. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 2 januari 2016 @ 00:00:02 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158750753
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 23:26 schreef lipje het volgende:
Leuk gelast oogmoertje.

Kijk even bij een zeilboot voor lasten hijsen: het grootzeil Zorgt voor aardig wat krachten en gaat ook met simpel touw, katrollen enz.

Als je zorgt dat de 4 hijspunten even ver van het zwaartepunt zitten, krijg je een mooie zuivere trekkracht op je schroef.
Mjah, ik pakte effe het eerste het beste plaatje, maar ging om het idee :P Ziet er idd niet echt heel geweldig uit, maar aan 4 van die dingen durf ik wel een aanhangertje te hangen :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158754285
Voor die schuine belasting ben ik niet direct zo bang. Het is de bedoeling om een dwarsbalk te gebruiken om de kabels samen te laten komen. Op die manier weet je precies het ze door de katrollen zullen lopen.

Maar ondanks dat het risico klein lijkt hebben jullie me wel overtuigd en hang ik ze flexibel op. Ik wil op de plaats waar de rode kabels in de V samenkomen ook een haak op het plafond maken zodat de takel niet permanent onder spanning staat. In het eerste idee wilde ik als hij boven hangt haken om de aanhanger zelf maken en de kabel ontspannen maar misschien is dat wat overdreven.



Aanhanger zwart
Kabels rood
Takel blauw
Verdeelbalk grijs
pi_158754318
Nu ik nog eens naar het plaatje kijk is een oplossing met 3 punten misschien ook wel prima als je flexibele punten gebruikt. 2 vlak achter de as en 1 op de dissel en die achter de as lopen dan direct schuin naar voren.

Het voordeel daarvan is een simpelere constructie. Je kunt dan ipv zo'n brede grijze balk met een heel smalle volstaan en gevoelsmatig is het ophijsen van een driehoek makkelijker stabiel te doen dan een rechthoek. Duidelijk nadeel: meer gewicht per punt..
pi_158754365
Is op basis van de foto te zeggen of het massief of hol is? Is die v-groef bijvoorbeeld duidelijk typerend voor een van de twee? Het is een vinex rijtjescontainer met tussenliggende garage van begin jaren 90.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')