abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158758721
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 05:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vind de wispelturigheid van de Nederlandse kiezer een probleem.
De "wispelturigheid", zoals jij het noemt, is inderdaad wel een groot probleem. Ik zou het eerder duiden als:
- het niet stemmen op de partij van jouw voorkeur om pragmatische redenen
- het onvoldoende geïnformeerd zijn bij het stemmen

Dat tweede ligt niet enkel aan de kiezer, het ligt minstens zo sterk aan de politici.
Mensen zouden zichzelf beter moeten informeren en moeten ophouden met op die ene partij die je eigenlijk niets vindt te stemmen om te voorkomen dat die andere partij die je erger vindt de grootste wordt.

quote:
Misschien moeten we eens gaan denken aan een bescheiden kiesdrempel van pakweg 3 procent.
Dat lost geen probleem op, dat maakt de Nederlandse kiezer niet minder 'wispelturig'. Wel zou het ervoor zorgen dat goede partijen minder snel in het parlement komen. De SP had bijvoorbeeld ook ooit minder dan 3 zetels. Ik weet niet met hoeveel zetels de PvdD begon (weinig), die is duidelijk van toegevoegde waarde. Als je het probleem van 'wispelturigheid' wil oplossen dan moet je de politici dwingen om de het spel eerlijker te spelen (stoppen met valse beloftes, onheilsprofetieën over wat er gebeurt als die andere partij de grootste wordt en andere onzin) en de kiezers selecteren op hoe goed/slecht ze zijn geïnformeerd. Laat ik het zelf maar alvast zeggen, dat is een mission impossible. Uiteindelijk zal het dus van een cultuurverandering moeten komen omdat mensen het zat zijn zoals het nu gaat.

...
quote:
En misschien moeten we ook eens gaan denken over betere spelregels voor het afsplitsen van fracties. We zouden (bijvoorbeeld) kunnen afspreken dat je je zetel alleen mag meenemen wanneer je de kiesdrempel (of een bepaald percentage ervan) hebt gehaald.
Ik denk dat die impact vrij klein is. Geert Wilders splitste succesvol af, dat was hem ook wel gelukt met strengere spelregels, desnoods 1 periode later. Je hebt nu die twee afgesplitste PVV-parlementariërs en 1 of 2 afgesplitste PvdA-parlementariërs. Maken die paar zetels het verschil? Denk jij dat die de volgende verkiezingen samen meer dan 3 zetels halen? Mijn voorspelling, van die PvdA-splinter zie je niets meer terug binnen 2 verkiezingen, de PVV en die PVV-splinter zijn communicerende vaten die toch grotendeels hetzelfde stemmen.

quote:
Ik zou het persoonlijk ook erg toejuichen als de samenstelling van de Eerste Kamer werd losgekoppeld van de Statenverkiezingen.
Ik ook, ik denk echter niet dat je een al te groot verschil in profiel moet verwachten, dat is m.i. veel meer opkomstgerelateerd dan orgaan/laag-gerealateerd.

quote:
Ook zou ik graag zien dat de Statenverkiezingen niet in alle twaalf provincies tegelijk worden gehouden, maar verspreid over een langere periode. Dan krijgt elke provincie de aandacht die ze verdient. En het dwingt landelijke politici ook om regelmatig de regio in te gaan.
Dat zou ik ook prima vinden. Dit zijn twee maatregelen die je gemakkelijk zou kunnen invoeren, die daadwerkelijk een verbetering zouden zijn en die geen nadelen hebben buiten een klein beetje extra verkiezingskosten (twee in plaats van 1).

[ Bericht 35% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-01-2016 13:57:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158758877
Hennis moet wel zo'n enorm bord voor der kop hebben dat ze het gevoel uit de samenleving niet weet. Iedereen is h'el'emaal klaar met kabinet rutte
There are only 151 Pokémon.
pi_158758903
Hennis :')

Rutte III :') :')
pi_158758957
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:53 schreef Eenskijken het volgende:
Hennis moet wel zo'n enorm bord voor der kop hebben dat ze het gevoel uit de samenleving niet weet. Iedereen is h'el'emaal klaar met kabinet rutte
Je zou het denken. :)
#NoDAPL
pi_158758990
Eens met Hennis.

Maar dat is ook deels omdat er geen geschikte alternatieven zijn. Verder ben ik van mening dat dit kabinet het prima heeft gedaan. We zijn de economische crisis goed doorgekomen, mede dankzij de huidige coalitie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_158762924
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:58 schreef KoosVogels het volgende:
Eens met Hennis.

Maar dat is ook deels omdat er geen geschikte alternatieven zijn.
Er zijn alternatieven die geschikter of minder ongeschikt zijn dan de VVD/PvdA-coalitie. Ik zou bijv. graag eens een meer progressieve coalitie zien waaraan de VVD en het CDA niet meedoen.

quote:
Verder ben ik van mening dat dit kabinet het prima heeft gedaan. We zijn de economische crisis goed doorgekomen, mede dankzij de huidige coalitie.
Ik neem voor het gemak Rutte 1,0 en Rutte 1,25 samen. ;)
Bezuiniging van 1/3de op de universiteiten (dat gaan we op de lange termijn economisch voelen), zeer laat herstel van de crisis (nu alweer aan het inkakken) in vergelijking met andere landen, slechte afwikkeling van die aanslag op de jumbo waar veel Nederlanders in zaten...
Wat ging er goed? Het symbolische 130 km/u mogen rijden en, uiteraard geheel toevallig, een bordje onthullen de dag voordat we naar de stembus gaan?
Ik ben geen fan en biassed (net als iedereen die hier woont) maar denk je serieus dat je kan onderbouwen dat Nederland dankzij het kabinetsbeleid beter uit de crisis kwam?
#NoDAPL
pi_158764374
quote:
Ach "iedereen", het klinkt lekker dramatisch natuurlijk. Maar is het ook daadwerkelijk zo? En wat is het realistische alternatief dat "iedereen" dan wel ziet zitten?
Het roept wel makkelijk zo maar ik zie geen erg serieuze alternatieven eerlijk gezegd.
pi_158764414
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er zijn alternatieven die geschikter of minder ongeschikt zijn dan de VVD/PvdA-coalitie. Ik zou bijv. graag eens een meer progressieve coalitie zien waaraan de VVD en het CDA niet meedoen.
Dat is gezien de verhoudingen in het parlement natuurlijk niet erg realistisch.
nog los van het feit dat de SP daar aan mee zou moeten doen en regeren is voor hen net zo hoog gegrepen en verstandig als voor pakweg de PVV...
pi_158772046
quote:
Fout. Van mij mogen ze de termijn wel uitzitten. Bijna iedereen dus.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:07:32 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_158772946
Iemand van de VVD die een VVD kabinet wil. Stop de persen!
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:08:29 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_158772996
quote:
Ach Mark Rutte belooft bij de volgende verkiezingen 2000 euro en dan kan ie dr weer 4 jaar tegenaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')