quote:
De "wispelturigheid", zoals jij het noemt, is inderdaad wel een groot probleem. Ik zou het eerder duiden als:
- het niet stemmen op de partij van jouw voorkeur om pragmatische redenen
- het onvoldoende geïnformeerd zijn bij het stemmen
Dat tweede ligt niet enkel aan de kiezer, het ligt minstens zo sterk aan de politici.
Mensen zouden zichzelf beter moeten informeren en moeten ophouden met op die ene partij die je eigenlijk niets vindt te stemmen om te voorkomen dat die andere partij die je erger vindt de grootste wordt.
quote:
Misschien moeten we eens gaan denken aan een bescheiden kiesdrempel van pakweg 3 procent.
Dat lost geen probleem op, dat maakt de Nederlandse kiezer niet minder 'wispelturig'. Wel zou het ervoor zorgen dat goede partijen minder snel in het parlement komen. De SP had bijvoorbeeld ook ooit minder dan 3 zetels. Ik weet niet met hoeveel zetels de PvdD begon (weinig), die is duidelijk van toegevoegde waarde. Als je het probleem van 'wispelturigheid' wil oplossen dan moet je de politici dwingen om de het spel eerlijker te spelen (stoppen met valse beloftes, onheilsprofetieën over wat er gebeurt als die andere partij de grootste wordt en andere onzin) en de kiezers selecteren op hoe goed/slecht ze zijn geïnformeerd. Laat ik het zelf maar alvast zeggen, dat is een mission impossible. Uiteindelijk zal het dus van een cultuurverandering moeten komen omdat mensen het zat zijn zoals het nu gaat.
...
quote:
En misschien moeten we ook eens gaan denken over betere spelregels voor het afsplitsen van fracties. We zouden (bijvoorbeeld) kunnen afspreken dat je je zetel alleen mag meenemen wanneer je de kiesdrempel (of een bepaald percentage ervan) hebt gehaald.
Ik denk dat die impact vrij klein is. Geert Wilders splitste succesvol af, dat was hem ook wel gelukt met strengere spelregels, desnoods 1 periode later. Je hebt nu die twee afgesplitste PVV-parlementariërs en 1 of 2 afgesplitste PvdA-parlementariërs. Maken die paar zetels het verschil? Denk jij dat die de volgende verkiezingen samen meer dan 3 zetels halen? Mijn voorspelling, van die PvdA-splinter zie je niets meer terug binnen 2 verkiezingen, de PVV en die PVV-splinter zijn communicerende vaten die toch grotendeels hetzelfde stemmen.
quote:
Ik zou het persoonlijk ook erg toejuichen als de samenstelling van de Eerste Kamer werd losgekoppeld van de Statenverkiezingen.
Ik ook, ik denk echter niet dat je een al te groot verschil in profiel moet verwachten, dat is m.i. veel meer opkomstgerelateerd dan orgaan/laag-gerealateerd.
quote:
Ook zou ik graag zien dat de Statenverkiezingen niet in alle twaalf provincies tegelijk worden gehouden, maar verspreid over een langere periode. Dan krijgt elke provincie de aandacht die ze verdient. En het dwingt landelijke politici ook om regelmatig de regio in te gaan.
Dat zou ik ook prima vinden. Dit zijn twee maatregelen die je gemakkelijk zou kunnen invoeren, die daadwerkelijk een verbetering zouden zijn en die geen nadelen hebben buiten een klein beetje extra verkiezingskosten (twee in plaats van 1).
[ Bericht 35% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-01-2016 13:57:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL