probleem is dat het in mijn garage zit. ik weet niet wat er op de groep zit aangesloten. Mijn buurman heeft een las apparaat dat werkt, mijn slijptol werkt ook perfect. ik kan niet bi de groepenkast komen en ik weet niet hoe het zit aangesloten.quote:Op zondag 27 december 2015 15:34 schreef BaardaapAd het volgende:
Moet in principe wel kunnen, normale stoppen (voor thuis) zijn 6 Ampere en bij 220 Volt trekt die motor 2,9 A.
Alleen kan het wel een probleem zijn bij het starten van die motor; een draaiende electromotor werkt in zekere zin een beetje als een dynamo, wat betekent dat de stroomopname beperkt wordt; bij het starten is dat niet het geval en krijg je (dus) een piekbelasting (nou is dit een 1 fase motor, maar bij meerfase motoren wordt daarom geschakeld tussen ster- en driehoek; dat beperkt die piekbelasting).
Ik zou in ieder geval even kijken wat er nog meer op die groep is aangesloten - het is niet zo verstandig gevoelige electronische apparatuur op de zelfde groep te hebben als een electromotor (faseverschuiving, piekstroom en dat soort dingen)..
Uit mijn hoofd is het een geaarde aansluiting. Verder heb ik alleen een gloeilamp hangen en verder zit er normaal niets aangesloten (trek altijd de stekkers er uit als ik weg ga).quote:Op zondag 27 december 2015 15:40 schreef BaardaapAd het volgende:
zou alleen dingen als een garagedeur opener op afstandsbediening (qua mogelijk gevoelige electronica) als mogelijk risico zien. Zorg je er wel voor dat je een GEAARDE aanslu
Voordat hij überhaupt wat uit probeert zou ik sowieso de motor aardenquote:Op maandag 28 december 2015 00:38 schreef derLudolf het volgende:
Indien die motor technisch goed is met het geen problemen opleveren. Waarom kun je niet bij de stoppenkast? Die motor ziet er redelijk oud uit, dus je weet niet zeker of er geen kabels gaar zijn of slechte contacten
Pw = 260W, staat op het typeplaatje als 0,26 kW.quote:Op maandag 28 december 2015 11:54 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voordat hij überhaupt wat uit probeert zou ik sowieso de motor aardenen gebruiken op een geaard stopcontact.
Qua vermogen zou het gewoon moeten kunnen.
Pw = U x I x Cosphi
Pw = 230 x 2.9 x 0,66
Pw = 440 W
Pciesquote:Op maandag 28 december 2015 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Pw = 260W, staat op het typeplaatje als 0,26 kW.
Ps = 260W / 0,66 = 394VA
Rendement is 0,63 (staat rechts van frequentie)
Ps / η = 394/0,63 = 625VA opgenomen vermogen bij 220V = 2,84A bijna 2,9A dus zoals op typeplaatje staat.
Bij 230V heb je bij gelijkblijvende weerstand, zowel ohms als reactief bijna 3A.
Dat valt dus reuze mee. Enige aandachtspunten zijn de inschakelstroom en het aansluitschema aangezien de motor ook geschikt is voor 110V. Maak eens een foto van de aansluitpennen.
Ik heb aardig wat natuurkunde gehad, maar dit snap ik niet helemaalquote:Op maandag 28 december 2015 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Pw = 260W, staat op het typeplaatje als 0,26 kW.
Ps = 260W / 0,66 = 394VA
Rendement is 0,63 (staat rechts van frequentie)
Ps / η = 394/0,63 = 625VA opgenomen vermogen bij 220V = 2,84A bijna 2,9A dus zoals op typeplaatje staat.
Bij 230V heb je bij gelijkblijvende weerstand, zowel ohms als reactief bijna 3A.
Dat valt dus reuze mee. Enige aandachtspunten zijn de inschakelstroom en het aansluitschema aangezien de motor ook geschikt is voor 110V. Maak eens een foto van de aansluitpennen.
Pw = Werkelijk vermogenquote:Op maandag 28 december 2015 20:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik heb aardig wat natuurkunde gehad, maar dit snap ik niet helemaal
Schijnbaar vermogen is toch alleen met aggregaten? Of ook met motoren?quote:Op maandag 28 december 2015 20:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Pw = Werkelijk vermogen
Ps = Schijnbaar vermogen
η = rendement
En enkele gegevens van het type plaatje vd motor
Cos phi is het rendement van iets; als het rendement 1 is dan zou het schijnbare vermogen gelijk zijn aan het opgenomen vermogen, dat is nooit het geval je hebt altijd wel iets verlies.quote:Op maandag 28 december 2015 20:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Schijnbaar vermogen is toch alleen met aggregaten? Of ook met motoren?
Wat heeft die cosinus phi er mee te doen? Er is maar een fase toch?
Of had dat te maken dat 230V een gemiddelde is en de top van de sinus een waarde heeft van rond de 300?
Ik zou cos phi geen rendement noemen ondanks dat het werkelijk benutbare vermogen lager is dan het schijnbare vermogen. Het schijnvermogen ontstaat omdat stroom voor een deel weer teruggaat zonder benut te worden. Er gaat feitelijk niets verloren, maar de onnodige stroomloop zorgt er wel voor dat er rekening gehouden moet worden met de kabeldiktes.quote:Op maandag 28 december 2015 20:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Cos phi is het rendement van iets; als het rendement 1 is dan zou het schijnbare vermogen gelijk zijn aan het opgenomen vermogen, dat is nooit het geval je hebt altijd wel iets verlies.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |