#ANONIEM | dinsdag 22 december 2015 @ 21:58 |
Wat vinden jullie van het wetsvoorstel dat is aangeboden aan de tweede kamer? De wet is al sinds 2013 in de maak. Eerst zat er ook een decryptiebevel in, dat houdt in dat iemand zijn wachtwoorden moet opgeven als bestanden bijvoorbeeld versleuteld zijn. Dit staat op gespannen voet met het idee dat verdachten niet hoeven mee te werken aan hun eigen proces, daarom is dit in de uiteindelijke versie geschrapt.Enkele opmerkingen aan mijn kant: • De politie mag lokpubers inzetten om grooming tegen te gaan. Op zich zou je kunnen zeggen dat dit een vorm van uitlokking is, maar aan de andere kant zijn er ook al lokfietsen om fietsendieven op te sporen in Amsterdam en twijfel ik of er een betere manier is om "grooming" aan te pakken. Ik zat als alternatief aan een meldpunt te denken, maar ik denk dat weinig slachtoffers dat durven te melden. • Er mag op afstand gehackt worden door politie/justitie Hier had ik heel erg mijn bedenkingen bij, maar het mag alleen gedaan worden als er een vermoeden is dat iemand een ernstig misdrijf begaat (waar een straf van minimaal 8 jaar op staat). Het wordt gelukkig getoetst door een toetsingscommissie. Toch zit me deze maatregel me niet helemaal lekker. In de volgende zinnen worden er al allerlei uitzonderingsregels aan toegevoegd. Aan de FOK!kers: wat vinden jullie van dit wetsvoorstel? Wat is jullie oordeel erover en zijn er dingen die jullie anders zouden doen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2015 21:58:38 ] | |
hugecooll | dinsdag 22 december 2015 @ 22:31 |
Goede voorstellen wel. Ook mooi dat het decryptiebevel is geschrapt, want daar zaten nogal wat haken en ogen aan. Dat op afstand hacken ben ik niet zo'n voorstander van, maar de rest klinkt wel oké | |
Pietverdriet | dinsdag 22 december 2015 @ 22:31 |
Morgen eens lezen | |
hugecooll | dinsdag 22 december 2015 @ 22:36 |
Het punt daarvan is volgens mij vooral dat je dan geen echt kind hoeft te gebruiken | |
BasEnAad | dinsdag 22 december 2015 @ 22:41 |
Je moet er maar op vertrouwen dat het allemaal volgens de voorwaarden gaat zoals afgesproken in de wet. Daar heb ik geen vertrouwen in. Niemand die het controleert en er zijn nooit consequenties. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 december 2015 @ 23:16 |
Strafrechters. Art. 359a Sv. | |
#ANONIEM | woensdag 23 december 2015 @ 00:19 |
https://www.bof.nl/2015/1(...)r-doof-voor-kritiek/ Bits of Freedom is er niet blij mee. | |
#ANONIEM | woensdag 23 december 2015 @ 00:25 |
Wellicht is een linkje naar het wetsvoorstel zelf ook wel handig. Zal hem zelf binnenkort eens doorlezen, aangezien ik niet volledig op de hoogte ben van alle voorgestelde bevoegdheden. | |
Kowloon | woensdag 23 december 2015 @ 00:30 |
Een artikel van een overheidssite lijkt mij niet echt een betrouwbare bron. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 december 2015 @ 00:33 |
Hmmm goed punt. Waarom voldeden de oude vormen niet? Uit het document maak ik op doordat het hacken op afstand nodig zou zijn omdat steeds meer mensen encryptie gebruiken. | |
Kowloon | woensdag 23 december 2015 @ 00:39 |
Encryptie is op afstand makkelijker te krijgen dan als je de PC in beslag neemt? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 23 december 2015 @ 00:55 |
Als ik er even snel doorheen kijk lijken de voorwaarden ongeveer hetzelfde voor alle andere vrij ingrijpende dwangmiddelen. Voor "gewone" opsporing gelden ook de vereisten van art. 67 sv, voor vroegsporing gelden dezelfde vereisten, en bij verdenking van terrorisme wederom bijna geen vereisten. De vergelijking met een "digitale huiszoeking", die ik eerder in een in dit topic gelinkt artikel voorbij zag komen lijkt dan ook niet uit de lucht gegrepen. Meer accuraat zou volgens mij zijn om een vergelijking te trekken met het "opnemen van vertrouwelijk communicatie met een technisch hulpmiddel", aangezien je normaliter ook geen weet hebt van het feit dat dat dwangmiddel tegen je wordt toegepast, in tegenstelling tot bij een huiszoeking. Dat is voor respectievelijk de "gewone" opsporing, de vroegsporing, en verdenking van terroristische activiteiten reeds geregeld in, 126l, 126s, en 126zf. Naar mijn weten levert dat zelden echt grote problemen op, en bestaan er weinig bezwaren tegen die bevoegdheden. Los van het feit dat 126zf (net als dat hele stuk van verdenking van terroristische misdrijven) al kan worden toegepast bij "aanwijzingen", wat wel een hele lage graad van verdenking is. Ik kan me derhalve prima voorstellen dat men denkt "als we bij voldoende verdenking en onderzoeksbelang je in je huis kunnen afluisteren, filmen, en communicatie af kunnen tappen, waarom dan niet in je computer?". Maar voor een goed oordeel zou ik het wetsvoorstel even wat beter door moeten nemen. Dat het decryptiebevel is geschrapt is in ieder geval een goed iets. Dat was echt een draak van een voorstel. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2015 00:55:44 ] | |
Wespensteek | woensdag 23 december 2015 @ 11:09 |
Die toetsingscommissie zijn volgens mij geen rechters. Als onschuldige mensen tegen wie geen bewijs wordt gevonden afgeluisterd worden is er geen controle door rechters. Excuus gaat ook via een rechter. | |
#ANONIEM | woensdag 23 december 2015 @ 11:14 |
Bij de inlichtingendiensten wellicht niet, maar in een "normaal" opsporingsonderzoek moeten de zwaardere dwangmiddelen eerst worden goedgekeurd door een rechter-commissaris. Ik neem aan dat dat voor de zwaardere van deze nieuwe bevoegdheden ook gewoon zal gelden. Maar ik heb het wetsvoorstel dus nog niet uitvoerig doorgenomen. | |
Wegenbouwer | woensdag 23 december 2015 @ 11:29 |
Is dit de moderne vertaling van 1984? Stiekem op afstand hacken, aftappen, observeren. Lokmensen inzetten om je erin te luizen. ![]() | |
Paper_Tiger | woensdag 23 december 2015 @ 12:34 |
Dit dus. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 januari 2016 @ 10:42 |
https://tweakers.net/revi(...)kritiek-en-slot.html Interessant artikel hierover. | |
vaduz | vrijdag 15 januari 2016 @ 16:23 |
Aan de AIVD gemeld ![]() | |
BasEnAad | vrijdag 15 januari 2016 @ 17:11 |
Je gaat je een beetje afvragen wie de crimineel is in dit verhaal. | |
KetchupFTW | vrijdag 15 januari 2016 @ 21:31 |
Artikel op Tweakers, die het voorstel nog wat beter uiteenzet: http://tweakers.net/revie(...)heid-en-privacy.html | |
#ANONIEM | vrijdag 15 januari 2016 @ 21:32 |
Spuit elf. ![]() | |
KetchupFTW | vrijdag 15 januari 2016 @ 21:34 |
Oops, sorry. | |
fs180 | vrijdag 15 januari 2016 @ 22:09 |
niet gelezen, had 1984 al gelezen | |
#ANONIEM | woensdag 2 maart 2016 @ 18:29 |
Ik ben overigens wel benieuwd hoe de politie dan op afstand gaat lopen kraken. Een beetje oké en populair systeem is er op ingesteld dat er gewoon weinig te kraken valt, omdat anders onbevoegde mensen in plaats van overheden eens door je zooi gaan lopen neuzen. Met open-source projecten wordt dagelijks de code door meerdere mensen gelezen die nog wel eens een veiligheid probleempje oplossen. Enige optie lijkt mij een 0-day dan? Maar zolang blijven dat soort exploits niet open, zeker niet als mensen en organisaties met mindere bedoelingen die exploit gaan gebruiken. | |
YuckFou | woensdag 2 maart 2016 @ 18:35 |
Was ik in dit topic ;NWS / Nieuwe wet opent alle computers voor politie nog wel voorstander van dit wetsvoorstel en verdedigde ik het zelf. Nu is mijn mening mordicus anders en hoop ik dat dit voorstel sneuvelt, het geeft Justitie veel te veel middelen die ze eigenlijk al deels bezitten om PC's te doorzoeken en mal/spyware op andermans pc te zetten zonder dat je het weet, eigenlijk net zo eng als de NSA zoals Snowden heeft laten zien, maar dan met een wettelijke basis. Het doorzoeken van een pc is voor mij het zelfde als het doorzoeken van een woning, iets waar de eigenaar van op de hoogte moet zijn, waarvoor een bevel tot doorzoeken is afgetekend door een OvJ en niet op de manier die justitie graag wil, zonder kennisgeving, enigszins getoetst en gelijk volle bak leegtrekken. Hetzelfde geldt voor je smartphone en andere datadragers, te vergelijken met het briefgeheim, je privacy is een hoog goed en onder het mom van 'jamaar criminelen' willen ze dat het liefste digitaal opheffen, afschieten dus. |