quote:
Op dinsdag 22 december 2015 14:23 schreef marielle33 het volgende:oke ja inderdaad er is zoveel op de markt en ik heb er inmiddels al genoeg goedkope versleten dat ik het gewoon niet meer weet.
nu heb je op die website dus 2 soorten.... met ribbels (een grillpan systeem) om volgens hun vet en vocht onder je product te laten weglopen
Volgens mij is het nut dat je je vlees heel hard bakt en verbrandt, maar alleen daar waat het contact heeft met de ribben. Daar krijg je dus dunne streepjes, die het een beetje een rokerige smaak geven, terwijl het voor de rest ook mooi gaart ook tussen de ribben heel heet is. Als je dat op een vlakke pan zou doen heb je een helemaal verbrandt stuk vlees, en dat is dan weer niet lekker.
Dat het vet weg kan lopen is waar, maar volgens mij meer een verkooppraatje om te doen alsof het gezond is. Ik heb nooit weglopend vet, want ik gebruik geen bakvet in de grillpan, of een heel klein beetje om de courgette in te smeren. Als daar vet in druipt gaat het ook alleen maar walmen. Voor de hamburgers gebruik ik vet gehakt, en garnalen of zo zijn met een beetje olie gemarineerd, ribeye is ook vet genoeg. Dat vet walmt dan niet, omdat het niet zo heet wordt, want het blijft aan het te grillen product zitten en kan zijn hitte daaraan kwijt.
Wat je dus eigenlijk doet is dat je het laat aanbakken, en daar is gietijzer heel geschikt voor. Dat is echter alleen op de ribben. Als iets aanbakt dan zit het eerst vast, maar als je het laat liggen komt het vanzelf weer los. Ga je ermee schuiven voordat het los komt dan maak je het stuk, ook de hamburger in de grillpan. Dat laten aanbakken kan op zich ook in een vlakke pan van gietijzer of rvs, alleen bij aardappeltjes is dat niet lekker, want tegen de tijd dat ze loskomen zijn ze al zwart denk ik. Die kun je beter op iets lagere temperatuur in boter of ganzenvet bakken, maar ook dan moet je ze vaak eerst even met rust laten zodat ze los kunnen komen van de bodem.
Wat betreft die grillpan, ik kan niet zo goed zien of hij te grove ribbels heeft. Sowieso lijkt vierkant me handiger.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.