Ja fantastisch, bij een lage score zitten er op den duur dus consequenties aan vast, wat in China dus gewoon betekent dat je opgepakt word. En het hoeft niet eens een lage score van jezelf zijn die je kan opbreken, als je een paar vrienden hebt die laag scoren, trekken die jou mee naar beneden. met andere woorden, je legt zo de basis voor een behoorlijke kutsamenleving.quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
mooi initiatief, dit stimuleert de onderklasse om een betere en gehoorzamere burger te worden. Zouden we in Nederland ook wel kunnen gebruiken.
Matig, matigquote:Op dinsdag 22 december 2015 01:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
mooi initiatief, dit stimuleert de onderklasse om een betere en gehoorzamere burger te worden. Zouden we in Nederland ook wel kunnen gebruiken.
Net zoals nu ook al gebeurt bedoel je? Nu zien we ook dat je met foute vrienden in het verkeerde circuit beland en de Staat je daarvoor straft. Met dit initiatief is dat te voorkomen en krijg je zelf de kans op het goede pad te belanden.quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja fantastisch, bij een lage score zitten er op den duur dus consequenties aan vast, wat in China dus gewoon betekent dat je opgepakt word. En het hoeft niet eens een lage score van jezelf zijn die je kan opbreken, als je een paar vrienden hebt die laag scoren, trekken die jou mee naar beneden. met andere woorden, je legt zo de basis voor een behoorlijke kutsamenleving.
Nee, ik bedoel dat je er dan op aangekeken kan worden als een van jouw vrienden iets negatiefs over de regering zegt op het internet, zo creeer je gewoon een angstcultuur.quote:Op dinsdag 22 december 2015 02:03 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Net zoals nu ook al gebeurt bedoel je? Nu zien we ook dat je met foute vrienden in het verkeerde circuit beland en de Staat je daarvoor straft. Met dit initiatief is dat te voorkomen en krijg je zelf de kans op het goede pad te belanden.
Je samenvatting klopt niet. Je haalt dingen door elkaar.quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:07 schreef Cruseder4 het volgende:
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-34592186
(Engelse site)
Naast het bericht op BBC kun je dit filmpje ook kijken, vind ik wat duidelijker (ook Engels):
Nieuws bericht kort samengevat
China krijgt in 2020 een verplichte app die elke Chinese inwoner in de gaten houdt en de inwoners op hun gedrag een score geeft. Een voorbeeld van dergelijk 'gedrag' is bijvoorbeeld als je op social media post dat de aandelenmarkt in elkaar aan het storten is terwijl de staatszender meldt dat de economie het goed doet, wat zorgt dat je score naar beneden gaat. Andersom, als je juist post dat je het geheel eens bent met de overheid gaat je score omhoog.
Beloningen voor het hebben van een hoge score zijn bijvoorbeeld dat je makkelijker de benodigde papieren kunt verkrijgen om te reizen of makkelijker een lening kunt afsluiten. Op dit moment zijn er nog geen consequenties voor het hebben van een slechte score echter wordt er gespeculeerd dat er, wanneer het verplicht wordt in 2020, wel consequenties zullen zitten aan een lage score.
Een andere aspect is dat je score ook gedeeltelijk afhangt van je vrienden. Heb jij een hoge score en een vriend een lage score, dan gaat jouw score naar beneden. Dit zorgt er dus voor dat je twee keuzes hebt: of je zorgt voor een hoge score door voor de overheid te zijn of je zorgt ervoor dat je vrienden een lagere score krijgen met als gevolg dat je je vrienden kwijt raakt.
Tot nu toe is de app nog niet verplicht en is het nog in de testfase.
En het boeit de overheid ook niets wat de mensen op het platteland denken. De hogeropgeleide stadslui zijn een stuk gevaarlijker.quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:19 schreef luxerobots het volgende:
Ik vraag me af of dit er echt verplicht komt, veel plattelandsgebieden in China hebben nog niet eens internet.
Volgens mij is het ook zoiets. In september las ik een stuk in de China Daily dat men de wanbetalers met schulden aan de Belastingdienst etc. geen tickets meer wilden laten verstrekken voor de hogesnelheidslijnen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 03:21 schreef Kenzi het volgende:
[..]
Je samenvatting klopt niet. Je haalt dingen door elkaar.![]()
Die sociale score is voor een commerciele instelling.
Er is een registratie systeem waarbij naar een aantal factoren word gekeken voor het verlenen van leningen. Hetzelfde hebben we in Nederland; KBR. Hier gaat het alleen om financiele gegevens en gegevens zoals opleiding etc. Die zelfde gegevens worden in NL ook gebruikt als je een lening wil aanvragen.
De overheid wil een eigen systeem starten waarin dingen worden bijgehouden zoals parkeer tickets, verkeersovertredingen, etc en daar een score aan hangen. Het gaat om een registratie systeem waarbij verschillende instanties aan elkaar worden gekoppeld.
Belastingdienst, verzekeringsinstanties, politie etc die 1 database gebruiken ipv verschillende.
Het gaat helemaal niet om een app
KredietBankRotterdam? Of bedoel jij BKR misschien?quote:Op dinsdag 22 december 2015 03:21 schreef Kenzi het volgende:
[..]
Hetzelfde hebben we in Nederland; KBR.
foutje, BKR inderdaadquote:Op dinsdag 22 december 2015 07:28 schreef Juup© het volgende:
[..]
KredietBankRotterdam? Of bedoel jij BKR misschien?
quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Hoppa, gelijk +23 punten.quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:35 schreef SpecialK het volgende:
I, for one, welcome our new Chinese overlords.
Dan noemt men je een tokkie, pvv-er of lolbertarier op Fok!quote:Op dinsdag 22 december 2015 08:17 schreef Perrin het volgende:
Erg 1984. En wat als je de overheid echt een keer beu bent, als belastingbetaler?
Ik ook niet. Maar als dit al verzonnen is..quote:
2020 is ook zover weg natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 december 2015 08:26 schreef Donnis het volgende:
Wat een waardeloos nieuwsbericht, geen enkele namen genoemd of een overtuigende bron, '2020' dus who gives a fuck. Iedereen kan zien dat dit stukje oogaids nergens op gefundeerd is.
Als er verder geen enkel bewijs is voor deze kolder dan is het wel lekker makkelijk om 2020 te zeggen. Ligt nog redelijk ver in de toekomst maar net dichtbij genoeg om interessant mee te doen.quote:
Heb net een paar uur geleden bij de killing fields rondgekeken in Cambodia.quote:Op dinsdag 22 december 2015 09:22 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon iedereen zo'n halsband om die ontploft bij drie overtredingen, een utopie zonder misdadigers en tokkies
Neem het allemaal nog serieuzer aub. Stop met fokken en geniet van je vakantiequote:Op dinsdag 22 december 2015 10:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb net een paar uur geleden bij de killing fields rondgekeken in Cambodia.
Zoiets heb je voor ogen toch?
Welke vakantie boyoo ik doe een visa run. Zit nu met mijn pik te spelen op het vliegveld.quote:Op dinsdag 22 december 2015 10:28 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Neem het allemaal nog serieuzer aub. Stop met fokken en geniet van je vakantie
verplicht hoeft het ook niet te worden en ook in het westen zal het vermoedelijk in 10 jaren in meer of mindere mate het geval zijn dat bv verzekeringsfirma's, krediet-instellingen, banken en bv online-payment-instellingen hiermee werken...quote:Op dinsdag 22 december 2015 01:07 schreef Cruseder4 het volgende:
Tot nu toe is de app nog niet verplicht en is het nog in de testfase.
Waar moet je bang voor zijn dan? Als je gewoon gehoorzaamd is er niks aan de hand. Zodra je verkeerd gedrag gaat vertonen wordt je daar nu dus voor gewaarschuwd. Dat lijkt me een stuk humaner dan de burger gelijk straffen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 02:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat je er dan op aangekeken kan worden als een van jouw vrienden iets negatiefs over de regering zegt op het internet, zo creeer je gewoon een angstcultuur.
Ik heb nog wel een foldertje liggen voor je van N-K, lijkt je dat wat?quote:Op dinsdag 22 december 2015 18:44 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Waar moet je bang voor zijn dan? Als je gewoon gehoorzaamd is er niks aan de hand. Zodra je verkeerd gedrag gaat vertonen wordt je daar nu dus voor gewaarschuwd. Dat lijkt me een stuk humaner dan de burger gelijk straffen.
Het nieuwsbericht uit de TS slaat ook nergens op.quote:Op dinsdag 22 december 2015 13:33 schreef Basp1 het volgende:
Dat de schaap mensen hier elkaar napraten dat het verzonnen nieuws is, is eigenlijk net zo erg als dit nieuwsbericht.![]()
Het nieuwsbericht is al wat ouder in april 2015 werd hier ook al over bericht en china kennende gaat men dit dan ook gewoon uitvoeren, of het gaat werken is dan maar de vraag, zie 2e link.
http://www.volkskrant.nl/(...)-behaviour~a3979668/
http://blogs.ft.com/beyon(...)m-is-doomed-to-fail/
Maar hoe wil men een score uit wat database die men gaat linken krijgen. Dat kun je volgens mij alleen voor elkaar krijgen door voor bepaalde gedragingen of meldingen punten toe te kennen.quote:Op woensdag 23 december 2015 04:46 schreef Kenzi het volgende:
[..]
Het nieuwsbericht uit de TS slaat ook nergens op.
Er is in 2014 een planning gemaakt om verschillende databases te linken (politie, belastingdienst etc) en daar komt een score uit rollen.
Die planning loopt van 2014 tot 2020. Nergens is gezegd dat het in 2020 dan verplicht wordt. Of ook daadwerkelijk uitgevoerd.
als je veel verkeersboetes hebt, slecht je rekeningen betaald etc = slechte score.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoe wil men een score uit wat database die men gaat linken krijgen. Dat kun je volgens mij alleen voor elkaar krijgen door voor bepaalde gedragingen of meldingen punten toe te kennen.
Maar er zit voor mij toch wel een wereld van verschil in een slechte betaal moraal waarvoor wij in NL het BKR hebben, een verklaring goed gedrag waarvoor we de politie hebben en het openbaren van het aantal verkeersboetes/ overtredingen die iemand heeft begaan.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:45 schreef Kenzi het volgende:
[..]
als je veel verkeersboetes hebt, slecht je rekeningen betaald etc = slechte score.
Als je in NL bijv. een Primeline lening wil afsluiten doen ze hetzelfde alleen krijg je die score zelf nooit te zien. In China dus wel.
Op zich zijn de meeste hier in China er wel ok mee, vooral voor zaken doen kan je checken of de zakenpartner wel te vertrouwen is.
In Zweden zijn al die gegevens ook openbaar dus zo vreemd is het nog niet.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar er zit voor mij toch wel een wereld van verschil in een slechte betaal moraal waarvoor wij in NL het BKR hebben, een verklaring goed gedrag waarvoor we de politie hebben en het openbaren van het aantal verkeersboetes/ overtredingen die iemand heeft begaan.
Voor het checken van de zakenpartner zijn er openbaar op te vragen jaarstukken.
Even mijn vooroordelen over china spuien, vrijwillig maar als je er niet aan meedoet betekent het dat je eigenlijk als een melaats behandeld gaat worden.quote:Op woensdag 23 december 2015 08:58 schreef Kenzi het volgende:
[..]
In Zweden zijn al die gegevens ook openbaar dus zo vreemd is het nog niet.
En voorlopig is het nog steeds vrijwillig en alleen voor 1 bepaalde kredietverstrekker hier in China.
Valt de praktijk reuze mee. Er zijn zat andere banken en instellingen om krediet aan te vragen.quote:Op woensdag 23 december 2015 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Even mijn vooroordelen over china spuien, vrijwillig maar als je er niet aan meedoet betekent het dat je eigenlijk als een melaats behandeld gaat worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |