abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158377337
In de keuken heb ik een muur die niet heel vlak is die ik graag egaal wil krijgen. Door vermoedelijk eerder kluswerk zitten er wat diepteverschillen; lees kuilen en bulten van 1 tot 3 mm diep. Ik vermoed dat het door eerder kluswerk is ontstaan en er soms ofwel te weinig vulmiddel of teveel is gebruikt. Sommige plekken zijn wel goed geschilderd, over andere plekken twijfel ik of het uberhaupt ooit geschilderd is, echter is er geen kleurverschil met de rest.

Ik denk er nu over om de verf die erop zit eraf te halen en vanaf daar te kijken hoe ik de rest kan aanpakken. Mijn huidige plan is de hobbels met een staalborstel of schuurpapier wegschuren, en de gaten dichtsmeren met vulmiddel. Dan een grondverf en dan latex.

Heeft iemand hier ervaring mee? En tips natuurlijk. :)
  zondag 20 december 2015 @ 13:22:50 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158377583
Het zal beter worden, maar je blijft het zien. Na deze werkwijze zou je de hele muur in de structuurverf kunnen zetten, dan wordt het meer één geheel. Voor een echt strak resultaat is stucen de beste optie.
  zondag 20 december 2015 @ 13:33:46 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_158377785
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 13:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
met een staalborstel of schuurpapier wegschuren,
Zeker NIET doen. Omdat je materiaal waarmee je dat doet niet vlak is, krijg je weer nieuwe hobbels en ben je nog verder van huis.
quote:
en de gaten dichtsmeren met vulmiddel. Dan een grondverf en dan latex.
Afhankelijk van het type vulmiddel dat je gebruikt zou je een voorstrijkmiddel kunnen gebruiken, maar lig geen grondverf zoals je die bij de DHZ koopt ;)

Beste optie volgens mij is gewoon alle loszittende delen verf en vulmiddel verwijderen, met een plakspaan met schuurgaas de hobbels afvlakken en dan sauzen. Eerst een iets verdunde verf voor de eerste laag, vanwege het zuigende effect, daarna onverdunde verf.

Als je het echt strak wilt krijgen, zou je met bijvoorbeeld Fix&Finish aan de gang kunnen gaan, maar dan moet je wel echt eens vaker een muurtje gestuukt hebben. Dat is niet iets voor de leek om als eerste project op te pakken ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_158377805
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 13:22 schreef Barrah het volgende:
Het zal beter worden, maar je blijft het zien. Na deze werkwijze zou je de hele muur in de structuurverf kunnen zetten, dan wordt het meer één geheel. Voor een echt strak resultaat is stucen de beste optie.
Structuurverf zou het optisch inderdaad minder zichtbaar kunnen maken. Daar denk ik even over, want ik vind structuurverf eigenlijk niet zo mooi.

Stuccen is ook een optie, maar ik ben van plan over een jaar of drie de keuken te vervangen, en dan nieuwe tegels en keuken etcetera te laten plaatsen. Eigenlijk wil ik het nu een opknapbeurt geven en dan in een keer alles meenemen, dus ook stucwerk. Is dan toch een dure grap voor een paar jaar.
pi_158377877
quote:
3s.gif Op zondag 20 december 2015 13:33 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Zeker NIET doen. Omdat je materiaal waarmee je dat doet niet vlak is, krijg je weer nieuwe hobbels en ben je nog verder van huis.

[..]

Afhankelijk van het type vulmiddel dat je gebruikt zou je een voorstrijkmiddel kunnen gebruiken, maar lig geen grondverf zoals je die bij de DHZ koopt ;)

Beste optie volgens mij is gewoon alle loszittende delen verf en vulmiddel verwijderen, met een plakspaan met schuurgaas de hobbels afvlakken en dan sauzen. Eerst een iets verdunde verf voor de eerste laag, vanwege het zuigende effect, daarna onverdunde verf.

Als je het echt strak wilt krijgen, zou je met bijvoorbeeld Fix&Finish aan de gang kunnen gaan, maar dan moet je wel echt eens vaker een muurtje gestuukt hebben. Dat is niet iets voor de leek om als eerste project op te pakken ;)
Okay, ik zal de staalborstel en schuurpapier laten liggen. Ik heb eerder nooit een voorstrijk gebruikt bij het gebruik van vulmiddel, het waren dan ook maar kleine gaatjes die ik dichtsmeerde. Nu gaat het om iets grotere oppervlakken, die niet heel diep zijn. Daarvoor kan ik dus beter wel een voorstrijk gebruiken?

Ik ga iig je tips gebruiken om de losse delen te verwijderen.

Ik heb nooit eerder gestuct, dus ik zal niet zelf gaan prutsen. Over n jaar of drie wil ik de keuken vervangen, dus voor nu is het eigenlijk vooral een opknapbeurt zodat het er weer een beetje netjes uitziet.
pi_158380693
hoeveel m2 is de muur?
pi_158383635
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 13:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

Ik denk er nu over om de verf die erop zit eraf te halen en vanaf daar te kijken hoe ik de rest kan aanpakken. Mijn huidige plan is de hobbels met een staalborstel of schuurpapier wegschuren, en de gaten dichtsmeren met vulmiddel. Dan een grondverf en dan latex.
Geen staalborstel en grondverf gebruiken. Meest effectief is om een scherpe verfkrabber te gebruiken, hoeken wel even afronden voor je aan de gang gaat. Niet rauwdouwen maar met wat beleid. Daarna vullen (bv. met knauf finishpasta, 0-2mm), schuren met schuurgaas of papier k. 80 en het moet er al weer een stuk strakker uit zien. Het nieuwe gips even behandelen met voorstrijk voor je gaat sausen.

Eventueel kan je ook nog glasvlies aanbrengen indien nodig.
pi_158388381
opnieuw stuccen levert het mooiste, snelste en beste resultaat
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_158388718
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
opnieuw stuccen levert het mooiste, snelste en beste resultaat
Zeker. Maar TS geeft aan dat het over 3 jaar gestuct gaat worden, en wil daarom een tijdelijke oplossing.
pi_158394266
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:08 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Zeker. Maar TS geeft aan dat het over 3 jaar gestuct gaat worden, en wil daarom een tijdelijke oplossing.
Gewoon stuuken. Alle andere probeersels blijven lelijk. En dan zit je 3jr tegen ene lelijke wand aan te kijken.
pi_158395654
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 15:30 schreef PJ het volgende:
hoeveel m2 is de muur?
Ik denk 4 x 1,5 meter o.i.d.
pi_158395725
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 17:04 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Geen staalborstel en grondverf gebruiken. Meest effectief is om een scherpe verfkrabber te gebruiken, hoeken wel even afronden voor je aan de gang gaat. Niet rauwdouwen maar met wat beleid. Daarna vullen (bv. met knauf finishpasta, 0-2mm), schuren met schuurgaas of papier k. 80 en het moet er al weer een stuk strakker uit zien. Het nieuwe gips even behandelen met voorstrijk voor je gaat sausen.

Eventueel kan je ook nog glasvlies aanbrengen indien nodig.
Ik heb het plafond met een plamuurmes afgestoken, dacht erover dat ook met deze muur te doen. Ik heb een krabber maar die is echt scherp aan de hoeken dus die gebruik ik liever niet op deze muur aangezien je er zo een duts mee maakt.

Dank voor je advies in elk geval. :)
pi_158395877
Ik zit trouwens ook te denken om er een vliesbehang op te hangen, dat heeft een wat mooiere structuur dan structuurverf en je trekt het er ook vrij gemakkelijk weer af. Nog steeds zal ik proberen om het wat netter te krijgen, maar wat eerder ook genoemd wordt, ik ben bang dat ik t zal blijven zien en me er dan aan ga storen. Dan liever een behangetje erover en als de keuken n grote beurt krijgt het netjes laten stuccen.
pi_158395905
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 23:06 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik heb het plafond met een plamuurmes afgestoken, dacht erover dat ook met deze muur te doen. Ik heb een krabber maar die is echt scherp aan de hoeken dus die gebruik ik liever niet op deze muur aangezien je er zo een duts mee maakt.

Dank voor je advies in elk geval. :)
Daarom zeg ik ook, rond die hoeken even af. Kan gewoon met een een schuurpapiertje of een vijl als je geen slijpmachine hebt.
pi_158396051
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 23:10 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook, rond die hoeken even af. Kan gewoon met een een schuurpapiertje of een vijl als je geen slijpmachine hebt.
Ja, maar ik ken mijzelf. Dan stoot ik per ongeluk tegen de muur en heb ik er nog een kuil in. Kwestie van niet heel stevig materiaal op de muren, en mijn af en toe onoplettendheid. Plamuurmes is wel scherp, maar daarmee krijg ik geen dutsen in de muur als ik per ongeluk stoot.
pi_158400688
Je kan de hoeken van je mes ombuigen of er afslijpen.

Ik heb voor mijn muren een muur schuurmachine gehuurd werd het voor mij gladgenoeg van. Ik zou in jou geval de gaten voor smeren en met renofix vullen. Hierna de schuurmachine erover. Stofzuigen, muren afnemen. Muren voorstrijken met dieprood en verven maar.
pi_158403418
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 23:05 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik denk 4 x 1,5 meter o.i.d.
Laat het gewoon stucen. Zal je iets van ¤120 kosten. Maar dan heb je wel al 3 jaar een mooie muur in je keuken. Over 3 jaar schilder je hem gewoon nog eens.
pi_158403560
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 23:14 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Plamuurmes is wel scherp
Huh :? Die heb ik nog nooit gezien, waar kan je die kopen dan?
pi_158406492
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 10:34 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Huh :? Die heb ik nog nooit gezien, waar kan je die kopen dan?
Het ding is heel plat waardoor je onder de verflaag kan steken. Zo heb ik mn plafond afgestoken.
pi_158408789
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 12:31 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het ding is heel plat waardoor je onder de verflaag kan steken. Zo heb ik mn plafond afgestoken.
Maar toch niet scherp? Een gewoon plamuurmes is niet scherp in ieder geval.
pi_158435676
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 13:50 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Maar toch niet scherp? Een gewoon plamuurmes is niet scherp in ieder geval.
T is maar net wat je scherp noemt. Ik kan ermee onder de verflaag steken en dat vind ik wel scherp.
pi_158438459
Ik heb het advies opgevolgd, loszittende verf eerst verwijderd en daarna met vulmiddel alles dicht en egaal gesmeerd. Het ziet er veel beter uit. Nu even laten drogen en dan eventueel nog even bijschuren en schilderen.

Dank voor de adviezen! _O_
pi_158441583
Dit is niet voorbij gekomen Mevrouw?

http://www.google.nl/webh(...)tucen+fix+and+finish
pi_158445339
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 10:25 schreef PJ het volgende:

[..]

Laat het gewoon stucen. Zal je iets van ¤120 kosten. Maar dan heb je wel al 3 jaar een mooie muur in je keuken. Over 3 jaar schilder je hem gewoon nog eens.
Helemaal met dit advies eens. Het is 6m2. Voor ¤ 120 tot ¤ 150 ben je klaar.
Emmer latex erop en heerlijk genieten van je mooie strakke muur.

Ter referentie ik heb op zolder 17m2 laten stuccen, alles was schots en scheef en er moest aardig wat mm op. Daarnaast nog een hoop rare hoeken etc.
Was totaal ¤ 420 kwijt.

En hoewel het maar de zolder is ben ik superblij dat ik het gedaan heb. Ergerde me er kapot aan.
Ik weet natuurlijk niet wat je financiële situatie is maar ik denk dat 6 meter stuc en wat latex nog wel te overzien is.
Get on that cross that's all your good for!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')