bronquote:Een grote zwijgende fatsoenlijke meerderheid heeft geen bezwaar tegen asielzoekers
Ruim zeven op de tien Nederlanders vinden de komst van een asielzoekerscentrum naar hun gemeente acceptabel. Dat meldt onderzoeksbureau I&O Research op basis van een peiling onder ruim 3300 Nederlanders.
42 procent van de ondervraagden accepteert een azc in hun eigen gemeente sowieso; 29 procent verbindt daaraan wel voorwaarden. Die laatste groep vindt bijvoorbeeld dat het aantal asielzoekers in verhouding moet zijn met het inwonersaantal van hun stad of dorp. 21 procent is hoe dan ook tegen de komst van een azc.
De helft van de Nederlanders verwacht dat een asielzoekerscentrum overlast met zich zal meebrengen. Van de ondervraagden die nu al een azc in de buurt hebben staan, ervaart 15 procent overlast.
bronquote:Mensen met azc in de buurt ervaren veel minder overlast dan ze vreesden
Het valt nogal mee om een asielzoekerscentrum in de buurt te hebben. Mensen met een azc in hun gemeente ervaren veel minder overlast dan van tevoren verwacht. Ze vinden een asielopvang ook vaker 'acceptabel' als die eenmaal is geopend.
[...]
De komst van een noodopvang of permanent azc brengt vaak emotionele reacties teweeg. Omwonenden vrezen fikse overlast. Deze week sprongen de agressieve protesten in Geldermalsen in het oog. Een menigte van honderden mensen demonstreerde met spandoeken tegen de huisvesting van 1.500 asielzoekers. Een enkeling stak vuurwerk af en gooide stenen door de ruiten van het gemeentehuis.
In werkelijkheid blijkt de overlast van asielzoekers niet zo groot: slechts 15 procent van de omwonenden ervaart overlast, terwijl 49 procent dat van tevoren verwacht.
[...]
'Er zijn veel Nederlanders die allemaal nare dingen verwachten bij de komst van een groot azc', zei Jos Wienen, de burgemeester van Katwijk, vrijdag tegen de NOS. 'Die angst blijkt vaak nergens op gebaseerd. Er zijn genoeg grote azc's en daar hebben mensen eigenlijk helemaal geen last van.' Wienen voert namens alle burgemeesters het woord over asielzaken.
[...]
'Het beeld is heel erg dat er veel weerstand is tegen asielzoekers', zegt Kanne. 'Een vertekend beeld, blijkt nu. Vooral de schreeuwers worden gehoord.'
Omdat de vraagstelling net weer anders is vaakquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:07 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind die onderzoeken altijd zo nietszeggend. Laatst had RTL er een dat 2/3de vindt dat er niet meer vluchtelingen moeten komen.
Nu deze met zo ongeveer het tegengestelde resultaat. Ik geloof allemaal niks van die onderzoeken
Het is iets anders als het midden in een woonwijk is zoals bij mij. Maar nogmaals, we gaan het zien.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:22 schreef Resistor het volgende:
En als ik nou eens zeg dat de meerderheid van de mensen op een plek woont waar binnen een straal van 1km geen AZC mogelijk is?
Dichtstbijzijnde punt waar bij mij in de buurt een AZC mogelijk is, is hemelsbreed 3km hier vandaan, dat gaat voor mij dus nooit overlast geven, dus ik zou ook geen bezwaar hebben als een AZC op die plek zou komen.
Jouw huur kan opgezegd worden om zo plaats te maken voor een asielzoekerquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:22 schreef Resistor het volgende:
En als ik nou eens zeg dat de meerderheid van de mensen op een plek woont waar binnen een straal van 1km geen AZC mogelijk is?
Dichtstbijzijnde punt waar bij mij in de buurt een AZC mogelijk is, is hemelsbreed 3km hier vandaan, dat gaat voor mij dus nooit overlast geven, dus ik zou ook geen bezwaar hebben als een AZC op die plek zou komen.
Je woonde toch in Brazilië dacht ik?quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:20 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik ga het binnenkort wel merken of er nu echt overlast gaat komen. Sinds gisteren zijn hier op nog geen 100 meter afstand de eerste 100 van 300 asielzoekers gekomen. Ze mogen vrij rondlopen en overal komen. Ben benieuwd.
Al meer dan 5 jaar niet meerquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:27 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Je woonde toch in Brazilië dacht ik?
Het gaat niet over een voordeel voor jezelf.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:15 schreef hoas het volgende:
Geloof er niets van, noem mij 1 voordeel van een AZC in je buurt?
En noem mij een nadeel behalve "Buitenlanders ! Engquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:15 schreef hoas het volgende:
Zijn dan ook twee totaal verschillende vragenquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:07 schreef timmmmm het volgende:
Ik vind die onderzoeken altijd zo nietszeggend. Laatst had RTL er een dat 2/3de vindt dat er niet meer vluchtelingen moeten komen.
Nu deze met zo ongeveer het tegengestelde resultaat. Ik geloof allemaal niks van die onderzoeken
werkgelegenheid.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:15 schreef hoas het volgende:
In Chili onder Pinochet gebruikten ze stadions ook voor meerdere doeleinden.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:32 schreef Jaroon het volgende:
We kunnen ook gewoon voetbal afschaffen en de dan lege stadions gebruiken voor opvang.
Mensen in een hospice zijn meestal heel rustig en zorgen niet voor overlast........quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:33 schreef computergirl het volgende:
[..]
werkgelegenheid.
wat zijn de voordelen van tokkies of Ajax supporters in je buurt? Of een hospice?
Ja. Je kan er ook soms in honkballen of zelfs hardlopen.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
In Chili onder Pinochet gebruikten ze stadions ook voor meerdere doeleinden.
onder andere.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Je kan er ook soms in honkballen of zelfs hardlopen.
staan wel om de haverklap lijkwagens voor de deur, wat doet dat met de huizenprijzenquote:Op zaterdag 19 december 2015 09:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen in een hospice zijn meestal heel rustig en zorgen niet voor overlast........
Misschien ken jij massa hospices. Ik ken alleen de kleinere. Daar speelt dat geen rol.quote:Op zaterdag 19 december 2015 09:35 schreef computergirl het volgende:
[..]
staan wel om de haverklap lijkwagens voor de deur, wat doet dat met de huizenprijzen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |