Zeg jij en vind jij. Maar dat is allebei weinig wetenschappelijk. En zelfs als die steen weg is (wat mij betreft kan dat nog niet geconcludeerd worden), dan nog heb je geen enkel argument voor jouw hypothese.quote:Op maandag 21 december 2015 00:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De steen is weg in foto 2. In foto 1 lijkt de steen veel op een knaagdier.
Lees je even in:quote:Op maandag 21 december 2015 00:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De atmosfeer van Mars is 1% die van de Aarde, dus harde stormen zoals hier komen daar niet zo snel voor.
Wederom een gevalletje "mijnheer kan het zich niet voorstellen en daarom bestaat het niet".quote:When the Mariner 9 probe arrived at Mars in 1971, the world expected to see crisp new pictures of surface detail. Instead they saw a near planet-wide dust storm[54] with only the giant volcano Olympus Mons showing above the haze. The storm lasted for a month, an occurrence scientists have since learned is quite common on Mars.
Dat jij weet... zo op het oog lijkt er in de 2e foto toch echt meer stof te liggen dan in foto 1.quote:Op maandag 21 december 2015 00:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De tijdspanne tussen foto 1 en 2 was een paar weken en er zijn in die tijd geen stormen vermeld rond het Rocknest.
Voor de zoveelste keer, je kunt niet verklaring D aannemelijk maken door verklaringen A, B en C uit te sluiten. Dit is de kern van het argumentum ad ignorantiam.quote:Op maandag 21 december 2015 00:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat zijn volgens jou de overblijvende verklaringen voor het weg zijn van de steen?
Net als jij weet ik het ook niet. Dat mag hoor, het niet weten.quote:Op maandag 21 december 2015 00:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Laat jouw analyse dan eens zien als je het zo goed weet.
Gebaseerd op jouw analyse van twee foto's. Ik kan dat niet serieus nemen.quote:Op maandag 21 december 2015 00:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En de plek waar de "rat-steen" zou moeten liggen die is gewoon duidelijk geanalyseerd en op die plek is niets meer te vinden.
Als je denkt dat ik voor je aan de slag ga met paint dan ben je echt goed gek. Bovendien kun je die zelf ook wel vinden als je langer dan 30 seconden kijkt. Kies een willekeurige steen in foto 1 en probeer die te vinden in foto 2.quote:Op maandag 21 december 2015 00:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik ben benieuwd met welke andere stenen jij gaat aankomen waarbij je duidelijk kunt zien dat ze er in de ene foto wel zijn en in de andere niet.
Je kunt ernaar blijven vragen, maar het antwoord blijft 'die heb ik niet'. En jij ook niet.quote:Op maandag 21 december 2015 00:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij hebt inmiddels zo vaak de kans gegeven om jouw verklaring te geven, maar dat laat je na.
Je zet jezelf nu echt helemaal voor lul.quote:Op maandag 21 december 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lees je even in:
https://en.wikipedia.org/(...)ffect_of_dust_storms
[..]
Wederom een gevalletje "mijnheer kan het zich niet voorstellen en daarom bestaat het niet".
Dus eerst beweren dat sommige stenen weg zijn in de ene foto, maar vervolgens niet willen aantonen dat dat zo is. Maar je bent wel super wetenschappelijk ingesteld! Heel hard dingen roepen, maar ze niet hard willen maken. Okay dan....quote:Op maandag 21 december 2015 18:36 schreef Molurus het volgende:
Als je denkt dat ik voor je aan de slag ga met paint dan ben je echt goed gek. Bovendien kun je die zelf ook wel vinden als je langer dan 30 seconden kijkt. Kies een willekeurige steen in foto 1 en probeer die te vinden in foto 2.
In plaats van zoveel te praten, geef dan wat extra mogelijkheden. Wat kan er met de steen zijn gebeurd volgens jou?quote:Op maandag 21 december 2015 18:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt ernaar blijven vragen, maar het antwoord blijft 'die heb ik niet'. En jij ook niet.
Knoop dit nu eens een keer goed in je oren:
Als anderen jou geen andere verklaring kunnen geven dan is dat geen enkel argument voor jouw verklaring.
Je hele strategie hierin is verkeerd. Een gebrek aan andere verklaringen kan nooit een argument zijn voor verklaring X. Verklaring X wordt daar niet eens plausibeler van.
Als dat zou werken als argument zouden creationisten voor Darwin een uitstekend punt hebben gehad wanneer ze zeiden dat er wel een god moet bestaan. Wat natuurlijk bullshit is. Dat is niet afhankelijk van ons (gebrek aan) begrip van de evolutietheorie.
(En ironisch genoeg zijn ook creationisten uitsluitend bezig met het bestrijden van de alternatieven, niet met het beargumenteren van hun eigen verklaring.)
Jouw betoog heeft exact dezelfde structuur, en is derhalve eveneens bullshit. Je zult je hypothese rechtstreeks aannemelijk moeten maken. "De steen lijkt op een rat, ik kan hem niet vinden in de tweede foto en ik kan geen andere verklaring bedenken dan dat de foto op aarde is genomen" is een argument gebaseerd op jouw eigen onbegrip. Zo interessant is jouw onbegrip niet.
-->
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance
Laten we, voor de grap, eens aannemen dat niemand hier extra mogelijkheden kan bedenken. Wat zegt dat dan over jouw verklaring?quote:Op dinsdag 22 december 2015 00:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
In plaats van zoveel te praten, geef dan wat extra mogelijkheden. Wat kan er met de steen zijn gebeurd volgens jou?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Molurus op 22-12-2015 11:27:47 ]Niet meer aanwezig in dit forum.
ik denk dat die steen hier een topic heeft gestartquote:Op dinsdag 22 december 2015 00:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
In plaats van zoveel te praten, geef dan wat extra mogelijkheden. Wat kan er met de steen zijn gebeurd volgens jou?
Bijzonder... bij mijn weten zijn er geen video opnames van het oppervlak van Mars. Ik kan ook geen goede reden bedenken waarom men dat zou willen doen. Het oversturen ervan is veel meer data dan detailfoto's, en aan dat laatste heb je veel meer als het gaat om onderzoek.quote:Op woensdag 23 december 2015 10:39 schreef Amsanity het volgende:
Ongeveer 10 jaar geleden was ik op een Mars documentaire gestuit waarop beelden getoond werden van een soort mol die net onder oppervlakte bewoog. Op zich niet erg/vreemd aangezien het makkelijk debunkbaar zou zijn (kan van alles zijn en overal gefilmd, rood filter over en je hebt een Mars..)
De blauwe pijl wijst verkeerd. Het is de hoop zand. Pijl dus halve cm links schuin omhoog verplaatsen. Dan klopt dat schuine randje van de zandhoop precies met het schuine randje van de rattenkop.quote:Op maandag 21 december 2015 01:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dan zou je in foto 2 bij de blauwe pijl een duidelijke bult met zand moeten zien liggen.
Ik ben het met je eens dat het zand waarvan ik zei dat het tegen steen 3 aan ligt, moeilijk te plaatsen is. Dit zou in principe een optische illusie kunnen zijn en het zou inderdaad wel een heuveltje zand kunnen zijn tussen steen 2 en 3 in.quote:Op donderdag 24 december 2015 00:24 schreef Knipoogje het volgende:
Als ik de foto's zo bekijk lijkt het me vrij eenvoudig. Heb niet de laatste pagina doorgelezen, maar in picture 2 zie je tussen steen 2 en 3 een zandhoop. Op picture 1 zie je duidelijk dat over de 'rat' een laagje zand ligt. Kortom, die zandhoop is de rat. Aan de ene kant zie je een schuin oplopende zandhoop en aan de andere kant dus de ratsteen (en een laagje zand erover)
Je ziet ook aan de vorm van de zandhoop dat er best de contouren van een rat in te zien zijn. Hij loopt precies af bij de 'kop' zoals je zou verwachten.
plaatje (rat gespiegeld):
[ afbeelding ]
[..]
De blauwe pijl wijst verkeerd. Het is de hoop zand. Pijl dus halve cm links schuin omhoog verplaatsen. Dan klopt dat schuine randje van de zandhoop precies met het schuine randje van de rattenkop.
Geen dank voor het ontrafelen van dit mysterie
Datgene dat jij in foto 2 met blauw omlijnd hebt is het stuk vlakke grond wat tussen steen 2 en rat zit. Daarna komt met die rode lijn de aan 1 kant schuin omhoogoplopende rat steen. Het perspectief is gewoon wat lastig, maar ik vind het zelf wel erg helder.quote:Op donderdag 24 december 2015 01:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het zand waarvan ik zei dat het tegen steen 3 aan ligt, moeilijk te plaatsen is. Dit zou in principe een optische illusie kunnen zijn en het zou inderdaad wel een heuveltje zand kunnen zijn tussen steen 2 en 3 in.
Maar als je vervolgens de lijn van het zand bekijkt aan de linkerkant van steen 3, dan is het redelijk duidelijk dat het zand tegen de steen aan ligt.
Verder vind ik je wel erg vrij met de rode lijn. Je lijkt hem in foto 2 te tekenen op zo'n manier dat dat het beste uitkomt om hem te laten lijken op foto 1. Deze rode lijn volgt beter de lijn van rat-steen en die van het zand:
[ afbeelding ]
Ook als je kijkt bij het lichtblauw omlijnde, dan lijkt dat redelijk duidelijk een enigszins vlak stuk grond met zand te zijn en is er nergens een plooi te ontdekken die duidt op een heuvel met zand.
Nogmaals, aan de rechterkant op foto 2 is moeilijker te zien wat er gebeurt en zou het zo een heuvel met zand kunnen zijn die tussen de 2 stenen in ligt in plaats van tegen steen 3 aan, maar aan de linkerkant in foto 2 is er helemaal niets dat duidt op een heuvel zand tussen de 2 stenen in, maar lijkt het vrij duidelijk zand te zijn dat tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.
Vergeet ook niet dat je van boven naar beneden kijkt en dat in werkelijkheid dat wat lijkt op een heuvel met zand, een redelijk vlak stuk grond is.
Verder zeg je dat je duidelijk zand ziet liggen over de rat-steen in foto 1, alleen dat wat jij ziet als zand is eigenlijk een steen. Als je bij de achterkant kijkt van de rat-steen zie je duidelijk een stuk schaduw onder de steen.
Volgens jouw theorie zou in foto 1 de voorkant van de rat-steen een steen moeten zijn (omdat je daar duidelijk schaduwen ziet), maar in foto 2 is er helemaal geen enkele indicatie te vinden van een steen tussen stenen 2 en 3. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de rat-steen aan de voorkant in foto 1 helemaal geen zand ertegen aan heeft en aan de achterkant zoveel zand dat er niets meer te zien van de rat-steen zelf. Maar dan nog is er geen enkele indicatie in foto 2 van een heuvel met zand aan de linkerkant tussen stenen 2 en 3.
Ik waardeer in ieder geval je input! Je bent de eerste die echt constructief reageert en door je opmerkingen heb ik bijna een half uur lang nog eens goed naar de situatie gekeken.
Eensch!! Voor wat betreft het perspectief i.c.m. de hoek en een schijnbare "zandstorm" die het merendeel van de ste(e)n(en)(tjes) heeft bedolven ...quote:Op donderdag 24 december 2015 10:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Datgene dat jij in foto 2 met blauw omlijnd hebt is het stuk vlakke grond wat tussen steen 2 en rat zit. Daarna komt met die rode lijn de aan 1 kant schuin omhoogoplopende rat steen. Het perspectief is gewoon wat lastig, maar ik vind het zelf wel erg helder.
In jouw plaats teken je de rode lijn bij de rat ook wel heel erg 'vrij' (om de rat vorm maar aan te houden). Sowieso, nu ik er over nadenk zijn die rode lijnen van ons onzin door het perspectief. Ze hoeven helemaal niet te kloppen. Wat een 45 graden hoek lijkt te zijn kan met een lichte wijziging in perspectief ineens veel stijler worden.
Maar goed. Ik heb mijn mening gegeven. Ik vind het de meest aannemelijke verklaring. Misschien dat iemand anders hier mij gelijk in kan geven.
Uit de comments:quote:Op zondag 17 januari 2016 17:36 schreef DeFlip het volgende:
Vind deze interessanter eigenlijk(rare site maar was de eerste plek die ik vond met alle goeie fotos samen):
http://www.datehookup.com/Thread-1391035.htm
Klinkt plausibel. Parallax effect.quote:Check out this picture for an idea of how far away the pictured rock group is from the rover. It then becomes easier to accept that that pesky dark rock that appears to move about a lot is probably further away than it appears on the cropped picture and the apparaent positional change is created by movement of the rover. I'm reasonably convinced anyway. No implausible conspiracy theories required.
Ja daag. Kijk eens ff goed naar die fotosquote:Op zondag 17 januari 2016 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Uit de comments:
[..]
Klinkt plausibel. Parallax effect.
Dat heb ik gedaan, maar wellicht moet jij dat nog een keer doen dan.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:43 schreef DeFlip het volgende:
[..]
Ja daag. Kijk eens ff goed naar die fotos
Geloof mij ik heb die fotos vaker dan jou gezien ook in hi-res direct van de nasa website. Zou zeker kunnen die verklaring. Maar probeer t eens alles goed in te beelden. Draai het hele plaatje mentaal. Vergelijk vooral fotos van sol1833 en sol1843. Ook kan je zien op sol1843 dat het achtergrond een heuvelachtige landschap is. Als het daadwerkelijk verder af van de rover dan dat het lijkt zou je de onderkant van die object veel hoger moetem plaatsen. Kijk goed naar de onderkant en waar die begint op de fotos. De parallax effect verklaard in dit geval naar mijn mening echt niet deze verplaatsing. Als men zei wind oid zou ik het eerder geloven. Pff moet zoveel typen altijd.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan, maar wellicht moet jij dat nog een keer doen dan.
'Zou kunnen' is voor mij voldoende. Of jij het ook gelooft is wat mij betreft van secundair belang.quote:Op zondag 17 januari 2016 21:03 schreef DeFlip het volgende:
[..]
Zou zeker kunnen die verklaring.
...
De parallax effect verklaard in dit geval naar mijn mening echt niet deze verplaatsing. Als men zei wind oid zou ik het eerder geloven.
Je doet je voor als een volwassen wetenschappelijk ingesteld persoon, maar eigenlijk ben je gewoon een klein jongetje.quote:Op woensdag 20 januari 2016 18:35 schreef Molurus het volgende:
Vergeet ratten... hier is een gorilla.
[ afbeelding ]
http://www.iflscience.com(...)ts-baby-spotted-mars
Ik twijfel er niet aan dat er genoeg mensen zijn die deze gorilla net zo serieus nemen als jij je rat.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 08:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je doet je voor als een volwassen wetenschappelijk ingesteld persoon, maar eigenlijk ben je gewoon een klein jongetje.
Ik doe veel moeite in dit topic om serieus te reageren en jij gaat weer lopen zieken met zogenaamde gorilla plaatjes... ha ha ha...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |