In genoeg, gelukkig is het redelijk mild en kan ik het een beetje hebben in combi met genoeg vezels(zoals de rozijnen in dat brood). Maar van een theelepel honing ben ik 3 dagen klaar. Een kwart appeltje is ook teveel. Zeker meerdere dagen na elkaar.quote:Op donderdag 17 december 2015 13:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Fructose zit toch ook echt in alles?
Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.quote:Op woensdag 16 december 2015 17:13 schreef Ticootje het volgende:
Glutenvrije pasta op basis van rijst is lekkerder dan op basis van mais.
Mais en rijst bevatten ook glutenquote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:12 schreef StefBros het volgende:
Mijn tip is toch gewoon je aangeleerde eetgewoontes aanpassen. Blijf niet in het 'je moet brood en pasta etc. eten want zo hoort het' hangen. Erg vermoeiend als je geen gluten mag.
Ik haal veel inspiratie uit Aziatische en Afrikaanse keukens. Landen waar het rijst/mais is i.p.v. granen.
Ik ontbijt nu meestal met soep zoals in veel landen normaal is. Een keer per maand maak ik kant en klare zakjes met groente/vlees/vis/ei/rijst/eiermie/etc, Die gooi ik in de ochtend in de bouillon, ondertussen even opmaken, en dan is je ontbijt klaar. Kost dus eigenlijk niet meer werk dan bammetjes smeren.
Lunch is meestal restjes van het avondeten aangevuld met wat rauwkost, noten en fruit en een eitje. Of een salade.
Het is onzin om te beweren dat we pas recent granen eten, granen waren de eerste landbouwgewassen in Europa en het midden oosten.quote:Zoek ook eens op Paleo en Fodmap als je recepten zoekt. Die diëten zijn ook glutenvrij.
Oh en dan bedenk ik me toch spontaan een aanrader:
Men maakt sauzen vaak dikker met bloem, dus pakjessaus of zelf saus maken viel al af dacht ik. Ik kwam er achter dat men in de middeleeuwen sauzen bond met rauw eigeel op een website met Nederlandse oude recepten (van voor de tijd dat we graan aten, dat doen we pas zeer recent, daarvoor was het een echt luxeproduct). Ik heb laatst zo verse roodfruitsaus gemaakt voor over een biefstukje. En hoewel het heel raar en vies klinkt, was het echt zo lekker. Je proeft het ei ook niet, het bind enkel. En het was eigenlijk lekkerder dan bloem, wie verwacht dat nou als je rauwe eidooier+fruit leest.
'Doordat deze eiwitten (in rijst, maïs en haver) een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen' (Universiteit van Wageningen)quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mais en rijst bevatten ook gluten
[..]
Het is onzin om te beweren dat we pas recent granen eten, granen waren de eerste landbouwgewassen in Europa en het midden oosten.
Saus kan je ook gewoon binden met aardappel(meel), met xantaan, alginaat.
Het merk heet "lieke is vrij"quote:Op zondag 20 december 2015 14:42 schreef cb2013 het volgende:
[..]
Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.
Plus heeft het. Ik proefde zo goed als geen geen verschil met normale pasta.quote:Op zondag 20 december 2015 14:42 schreef cb2013 het volgende:
[..]
Waar haal je die rijstpasta. Kunnen we het gewoon hebben over glutenvrije voeding? Wil geen dicussies over wel goed niet goed.
Zeggen dat ze geen gluten bevatten is niet correct, wijsneus, en in de oudheid at men al veel granen. Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:11 schreef StefBros het volgende:
[..]
'Doordat deze eiwitten (in rijst, maïs en haver) een andere aminozuursamenstelling hebben dan de gluten in tarwe, gerst en rogge, leveren ze geen problemen op voor mensen die niet tegen gluten kunnen' (Universiteit van Wageningen)
Dat we en masse ons hele dieet op granen zijn gaan baseren kwam pas tijdens de industriële revolutie. Een brood maken was voor die tijd flink wat werk, als je zoveel bammetjes wou eten zoals wij nu doen.
Uiteraard kun je sauzen ook binden met andere zaken, maar het gaat toch om tips geven omtrent glutenvrij eten, zuurpruim.
Dit.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.
Lees Jared Diamond maar eens na. Het hele concept van steden, gecentraliseerd bestuur is gebaseerd op het feit dat je granen massaal kan aanbouwen, opslaan en distributie kan bedrijven.
Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeggen dat ze geen gluten bevatten is niet correct, wijsneus, en in de oudheid at men al veel granen. Onze hele manier van samenleving en beschaving is gebaseerd op de eigenschappen van granen.
Lees Jared Diamond maar eens na. Het hele concept van steden, gecentraliseerd bestuur is gebaseerd op het feit dat je granen massaal kan aanbouwen, opslaan en distributie kan bedrijven.
Neen, de belangrijkste bron van koolhydraten tot de komst van de aardappel waren granen in de vorm van pap, brood en bier. Je roept maar wat, je onderbouwt niets.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 23:04 schreef StefBros het volgende:
[..]
Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?
heb je Yam al eens geprobeerd?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:48 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ja, hierzoIk heb sinds april 2012 de diagnose neurologische coeliakie en eet dus strikt glutenvrij. Bij mij is het dus geen hipstergedrag, maar een noodzaak. Als ik per ongeluk gluten binnenkrijg ben ik 4 dagen van de kaart (paniek, draaierig, overgeven, koud zweet en nóg gevoeliger voor omgevingsgeluiden).
Qua brood eet ik Consenza witbrood met pitjes van de Plus (groene verpakking), de gewone witte variant smaakt chemisch (dat proef je uren later nog) en het bruinbrood is enorm saai.
Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
heb je Yam al eens geprobeerd?
ik vond Yam best te eten, stevig en qua smaak op niveau van normaal supermarktbroodquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.
Is heel weinig over te vinden omdat het behoorlijk zeldzaam is... bij mij is niet de dunne darm aangetast, maar de zenuwen en kleine hersenenquote:Op woensdag 13 januari 2016 13:16 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Wow bestaat zo'n diagnose?
Ik heb net even gezocht, maar vind er weinig literatuur over?
Hoe kom je aan die diagnose dan?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:18 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Is heel weinig over te vinden omdat het behoorlijk zeldzaam is... bij mij is niet de dunne darm aangetast, maar de zenuwen en kleine hersenen
Ik had een overkill aan antistoffen tegen gluten in mijn lijf, maar mijn maag en darmen zagen er picobello uit. Ik heb ze over al m'n klachten verteld (evenwichtsproblemen, last van geluid, draaierigheid, etc.) en ging vervolgens de MRI-scanner in, waar ze er achter kwamen dat ik een cyste in de kleine hersenen heb zitten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:25 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die diagnose dan?
En wat waren de symptomen waarop ze aansloegen?
Genius heeft ook weer 3 varianten. Wit, bruin en fruit brood. Vond jij ze alle drie niet te eten?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:13 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Nee, wel een keer het brood van Genius geprobeerd, maar dat vond ik niks.
Wat is er niet goed aan een breaker? Dat is gewoon yoghurt...quote:Op zaterdag 2 januari 2016 23:04 schreef StefBros het volgende:
[..]
Ik zeg niet, en heb ook nooit gezegd, dat we geen granen aten. Maar hoeveel we dat nu toe is pas zeer recent. Tevens heb ik ook niet gezegd dat onze samenleving en beschaving wel of niet iets met graan te maken heeft. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt wat ik zeg, en hoe ik het onderbouw, jij vind het leuk om mensen op jouw bedachte foute feiten te wijzen om te rellen en jezelf goed te voelen. Laten we anders gewoon, ook al eerder gevraagd door TS. verder gaan met voor- en afraders van glutenvrij eten?
Afrader:
Glutenvrije breakers. (Die knijpverpakking-yoghurt). Net als bij degene die lactosevrij zijn, en ze dit heel enthousiast op de verpakking zetten in grote letters, zijn ze dit niet. Er staat een klein sterretje... en als je op de achterkant leest bij het sterretje staat dat het er eigenlijk gewoon wel in zit, maar weinig i.v.m. vergelijkbare producten
Overigens sowieso oppassen, ik wou laatst bij de bakker glutenvrij brood kopen. Ze vroeg 'de echte of de neppe?' De echte maken ze alleen op woensdag, word de hele keuken uitgebreid van te vore gereinigd e.d. De neppe bevat stiekem toch gewoon nog 50 procent granen met gluten...maar mag zich toch zo noemen =/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |