Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebbenquote:Op woensdag 13 januari 2016 22:18 schreef netchip het volgende:
Nu heb ik ook geen college, dus dat helpt ook al niet echt mee.
Te bewijzen:quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:25 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Verzamelingen zijn gelijk als ze dezelfde elementen hebben
Dus laten zien dat elk element in de linkerzijde ook in de rechterzijde zit, en andersom
Uh omdat links is en niet ?quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:33 schreef netchip het volgende:
[..]
Te bewijzen:
Dan moet gelden dat een deelverzameling is van , en andersom. Dit had ik al bedacht. Ik nam aan dat er een x is in A en B, zodat x een element is van de doorsnede van A en B. Omdat dit element niet in zowel Ac als Bc zit, zal deze ook niet in de vereniging van deze verzamelingen zitten.
Ergens gaat er hier iets mis en mis ik wat. Welk geval ben ik vergeten?
Uhu maar als x in zit, dan zit deze niet in . Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?quote:
Ja het klopt wel, maar je schiet er niet veel mee op.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:48 schreef netchip het volgende:
[..]
Uhu maar als x in zit, dan zit deze niet in . Dus dan kunnen we toch concluderen dat x geen element is van de linkerzijde, en niet van de rechterzijde?
Ik ga er morgen met pen en papier nog een keer goed voor zitten. Alvast bedankt!quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:16 schreef thabit het volgende:
[..]
P in X-A en Q in A kun je open delen U en V vinden. Maar die V beeldt daarmee nog niet op een open deel in X/A af. Je moet de compactheid gebruiken om open delen in X te vinden die ook naar open delen in X/A afbeelden.
Oefenen. Heel veel. En voordat je begint aan een bewijs zorgen dat je een goed begrip hebt van de definities en stellingen die je tot je beschikking hebt, maar bovenal een goed beeld van wát je wil bewijzen. Als je er niet uit komt noteren wat je weet, of je afvragen wat er mis zou gaan als je stelling niet zou kloppen. Verder niet opgeven voor je het gevoel hebt dat je je bronnen uitgeput hebt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:17 schreef netchip het volgende:
Hoe kun je het beste leren bewijzen? Ik doe nu het Wiskundige Structuren dictaat van de Universiteit Leiden, maar bij het bewijzen van de wetten van De Morgan liep ik al vast. Eerste bewijsopgave in het dictaat. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen bij zoiets...
Doe het als volgt. Je hebtquote:
Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 14:47 schreef Boarderzip het volgende:
Ik heb een vraag uit een oefententamen wiskunde waar ik met een klasgenoot samen maar niet uit kom, ik denk nu het goede antwoord gevonden te hebben. We hebben geen uitwerking en ook niet het antwoord van onze leraar gekregen vandaar dat ik het hier kom vragen. Dit is mijn uitwerking:
[ afbeelding ]
Het is de bedoeling om de optimale afmetingen van de doos te vinden waarbij de totale materiaalkosten minimaal zijn.
De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Post eens een foto van de originele opgave. Heeft de doos geen deksel?
Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:35 schreef Boarderzip het volgende:
[..]
De doos heeft geen deksel, hierbij de opgave:
[ afbeelding ]
De afmetingen van de doos zijn dus volgens mij 4,05 dm lang, 4,05 dm breed en 3,04 dm hoog.
Ik twijfel omdat ik geen controle mogelijkheid heb, geen van mijn klasgenoten kwam eruit. De afgelopen 2 dagen ben ik ook 5x opnieuw begonnen dus vandaar. Bedankt voor je antwoord, ik ben blij dat het gelukt is, op naar het tentamen morgenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 15:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je uitwerking lijkt me correct. Je moet alleen nog laten zien dat je kostenfunctie K(x) voor x ≈ 4,05 inderdaad een minimum aanneemt. Waarom twijfel je?
Volgens mij kan je het probleem beter bekijken als een pot met 99 (bijv.) rode knikkers en 1 gele knikker. Vervolgens pak je 60 knikkers zonder terugleggen. Wat is de kans dat de gele nog niet gepakt is?quote:Op woensdag 27 januari 2016 10:48 schreef Zwelgje84 het volgende:
Ik had al een eigen topic gemaakt, maar volgens mij hoort de volgende vraag hier:
Hallo,
Ik heb een vraag over een kansberekening, ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen. Stel je hebt een pot met 100 knikkers. Eén ervan is geel. Elke dag pak je 10 knikkers uit de pot. Hoe groot is dan de kans dat de gele knikker na zes dagen nog in de pot zit? Ik kwam tot hier:
Dag 1 = kans van 0.1 dat de gele knikker gepakt wordt. 90 knikkers over.
Dag 2 = kans van 0.11 dat de gele knikker gepakt wordt. 80 knikkers over
Dag 3 = kans van 0.13 dat de gele knikker gepakt wordt. 70 knikkers over.
Dag 4 = kans van 0.15 dat de gele knikker gepakt wordt. 60 knikkers over.
Dag 5 = kans van 0.17 dat de gele knikker gepakt wordt. 50 knikkers over.
Dag 6 = kans van 0.2 dat de gele knikker gepakt wordt. 40 knikkers over.
Maar hoe tel ik vervolgens de kansen op, of vermenigvuldig ik ze, om er achter te komen wat de totale kans is dat de gele knikker na dag 6 nog in de pot zit?
Alvast bedankt!
Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) isquote:Op donderdag 28 januari 2016 18:00 schreef thenxero het volgende:
Het is vast triviaal, maar ik zie het niet...
In dit linkje, onder vergelijking (1), wordt er gezegd "A normal vector to this surface is given by...".
Hoe zie ik dit in?
Met loodrecht op de grafiek wordt denk ik bedoeld loodrecht op (x,y,z(x,y)). Dus het inproduct daarmee zou 0 moeten zijn. Maar dat snap ik niet.
Haha, ik zie het al. Bedankt.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Een vergelijking voor het raakvlak aan (a, b, f(a,b)) is
Dat is een exponentquote:Op woensdag 3 februari 2016 14:00 schreef elena1997 het volgende:
nu staat die (0,2xt) iets boven de 0,5.. ik heb geen idee hoe ik dit moet uitrekenen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |