Reconstructie van de avond: http://www.rtlnieuws.nl/b(...)-met-dascha-graafsmaquote:Afgelopen vrijdagavond tot de zaterdagochtend 28 november is mijn dochter Dascha Graafsma (17-08-1999) met drie vriendinnen uitgegaan in Hilversum naar de gelegenheid Lets Get Down (nabij het Gooiland-theater en het station, adres: Emmastraat 2). Om ongeveer 2.00 uur heeft ze de gelegenheid even verlaten ‘om te plassen’. Ze is niet meer teruggekomen.
De vriendinnen gingen zoeken en namen uiteindelijk met ons, de ouders, contact op en gingen naar de politie. Er werd gezocht en alle mogelijke diensten ingeschakeld.
Om 5.45 uur, dus veel later, heeft een trein Dascha getroffen nabij het Station Hilversum Sportpark. Dat bij uiterst koud en slecht weer. Ze droeg geen jas, die is achtergebleven in de Lets Get Down, en feitelijk niet meer dan een wit T-shirt, witte gympen en een zwarte broek. Fysiek onmogelijk om daarmee zoveel tijd buiten door te brengen met de geldende weersomstandigheden.
De grote vraag is wat er in het genoemde tijdsverloop is gebeurd. Wie haar ook kent stelt: dit kan niet waar zijn, alsof Dascha zelf het leven niet meer wilde. Naast het tijdsverloop zijn er dus de feiten van het barre weer, maar ook haar telefoon is niet meer vindbaar. In de periode is Dascha vele malen gebeld of zijn er anderzins berichten verzonden. Zij bleek of in gesprek of niet bereikbaar.
Als vader wil ik u vragen om alle mogelijke media-aandacht aan het gebeuren te geven. Met de vraag of iemand haar heeft gezien, gesproken, tijd met haar heeft doorgebracht, of alles wat er maar te bedenken is. Er klopt teveel niet, …….. Er zijn geen woorden te vinden om dit verzoek te ondersteunen, maar dat lijkt me ook niet nodig. Hoe eerder de vragen en het bericht worden uitgebracht hoe eerder er misschien mensen met informatie kunnen worden gevonden.
Het lichaam is dermate beschadigd dat directe identificatie niet meer mogelijk is. DNA-testen moeten het bewijs leveren, maar feitelijk is er geen twijfel dat het om Dascha gaat.
Dascha was een leerling van het ATC-college, had een leuke bijbaan, een fijne vriend, trouw en liefdevol 3 broers en 2 zusters. Ze woonde in Hollandsche Rading met haar ouders en nog twee broers thuis. Wie het ook gevraagd wordt, voor enig naar geestelijk lijden was en kan op geen enkele serieuze wijze een aanleiding gevonden worden. Alles kan worden nagevraagd. Zie bijvoorbeeld de berichten op de facebook-pagina’s van mij (Rene Graafsma / renegraafsma) of die van Dascha zelf (Dascha Graafsma).
De centrale vraag is: wat is er in het tijdsbestek gebeurd en wie heeft haar gezien?
De zaak wordt zeer intensief behandeld door de politie Hilversum. In hun betrokkenheid stellen wij alle vertrouwen maar het is duidelijk dat we informatie missen. Het is noodzaak, …….
Hoe dan ook, zet het bericht en de vragen svp uit met elk mogelijk mediamiddel waar u over beschikt.
Meer dan dank !!
René Graafsma
Wsl via iemand anders die het ze geleverd heeft (dit is wel het makkelijkst), maar waar ze dat gedaan hebben is eigenlijk alleen maar relevant als het iets te maken heeft met haar gedrag vanaf het moment dat ze ruzie kreeg.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:18 schreef syndroom het volgende:
[..]
Waar hebben ze dan ingedronken? Dan hebben ze ergens iemand gehad die alcohol voor ze kochten.
Wijn in een discotheek? Sinds wanneer is dat de gewoonte?
Waarom komt dit nu pas naar buiten?quote:Het is ineens een stuk waarschijnlijker dat Dascha Graafsma, het 16-jarige meisje dat twee weken geleden bij Hilversum onder de trein kwam, zelfmoord heeft gepleegd. Dat concludeert de familie op grond van gegevens die de afgelopen dagen naar voren zijn gekomen.
Peter R. de Vries, woordvoerder van de familie, zei vanavond in RTL Late Night: "Er zijn nu veel meer aanwijzingen dat het gaat om een suïcide, dan dat een ander er de hand in heeft gehad."
Ruzie met vriendin
Verklaringen van de vriendinnen met wie Dascha haar laatste uren in de Hilversumse discotheek Let's Get Down doorbracht, moeten nog meer duidelijkheid bieden. Met één vriendin had Dascha ruzie, vlak voordat ze de discotheek verliet.
"Die ruzie had te maken met een bericht dat op Facebook Messenger was binnengekomen", zei De Vries. "Daar ontstond wat touwtrekkerij over. Dascha heeft haar vriendin toen een klap gegeven, en die vriendin heeft haar ook een klap gegeven. Vervolgens is ze weggegaan, zonder haar jas."
De vraag is, zei De Vries, welke betekenis aan die ruzie moet worden gegeven. "Heeft die echt iets getriggerd, of is het meer een bakvissenruzie met als inzet een vriendje, en is er eigenlijk niets aan de hand? Dat moet wel onderzocht worden."
Telefoon nog zoek
Een van de vriendinnen maakte melding van het voorval, dat werd onderstreept op camerabeelden uit de discotheek. Het bericht op Facebook kon op een laptop worden teruggevonden. De telefoon van Dascha, een iPhone 5, is nog steeds zoek. Het is volgens De Vries goed denkbaar dat ze die is kwijtgeraakt op de plek waar ook haar identiteitskaart werd teruggevonden, aan de Zeshoven in Hilversum, een straat dicht bij de discotheek. Dit weekend zal daar opnieuw met speurhonden worden gezocht.
Vandaag gaf de politie beelden vrij van een bewakingscamera aan de Neuweg in Hilversum waarop te zien is hoe daar, in de nacht van Dascha's dood, een meisje in wit T-shirt, zwarte broek en op witte gympen voorbijloopt. De familie denkt dat het heel goed mogelijk is dat het om Dascha gaat, zei De Vries.
bron
www.rtlnieuws.nl/nieuws/b(...)een-klap-en-liep-weg
Ik wist niet dat er speciale regels voor dit topic golden, maar wat mij betreft hoeft deze reeks niet per se open te blijven als er al een tijdje geen nieuw nieuws meer bekend wordt gemaakt (maar dat laat ik aan de modjes over).quote:
Leek mij ook al het meest waarschijnlijke scenario idd.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:26 schreef syndroom het volgende:
[..]
Waarom komt dit nu pas naar buiten?
Die ruzie? Daar is al eerder iets over geweest. Niet in deze 'details'.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:26 schreef syndroom het volgende:
[..]
De politie gaat altijd selectief om met hun info, net wat ze willen weten.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:26 schreef syndroom het volgende:
[..]
Maar eerst werd het wel erg gedaan alsof het weinig voorstelde.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die ruzie? Daar is al eerder iets over geweest. Niet in deze 'details'.
Het stelt waarschijnlijk ook niet veel voor. Dat soort dingen gebeuren wel vaker.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:30 schreef syndroom het volgende:
[..]
Maar eerst werd het wel erg gedaan alsof het weinig voorstelde.
Je kon 4 dagen geleden uit de toen beschikbare info al afleiden dat een zelfmoord toen al het meest waarschijnlijke scenario was.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:30 schreef syndroom het volgende:
[..]
Maar eerst werd het wel erg gedaan alsof het weinig voorstelde.
Omdat me dat niet logisch lijkt. Discotheek is altijd bier zover ik kan zien op foto's. Hoe zou je dan volop kunnen drinken als je ook staat te dansen?quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:27 schreef Jaroon het volgende:
Waarom zou je geen wijn kunnen drinken in een discotheek??????
Vast staat dat ze zeker niet nuchter was toen ze voor trein stond.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:31 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het stelt waarschijnlijk ook niet veel voor. Dat soort dingen gebeuren wel vaker.
Ga je nooit uit? Er zijn altijd wel mensen die wijn drinken.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:33 schreef syndroom het volgende:
[..]
Omdat me dat niet logisch lijkt. Discotheek is altijd bier zover ik kan zien op foto's. Hoe zou je dan volop kunnen drinken als je ook staat te dansen?
Ja.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:33 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Vast staat dat ze zeker niet nuchter was toen ze voor trein stond.
Dat is een retorische vraagquote:Op zaterdag 12 december 2015 06:33 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ga je nooit uit? Er zijn altijd wel mensen die wijn drinken.
Als je het twee x hebt over wijn in een discotheek........ We hebben het niet over zuiphutten in Twente waar men alleen bier drinkt.quote:
Dwaalde wat rond en ging toen naar huis lopen met vreemde afslag naar spoorlijn wanneer je de weg kent.quote:
Ja. Dat kan.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:46 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Dwaalde wat rond en ging toen naar huis lopen met vreemde afslag naar spoorlijn wanneer je de weg kent.
Dus? Ze was onder invloed? Ik ben ook weleens ergens wakker geworden op een vreemde plek.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:49 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Ging elke dag naar school over die weg.
Na wat doelloos rondlopen lijkt de route erop dat ze ineens de weg naar huis inging maar dan is die afslag nemen naar spoor vreemd, Gewoon de weg volgen en bij Rading spoor over scheelt niet veel qua afstand.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dus? Ze was onder invloed? Ik ben ook weleens ergens wakker geworden op een vreemde plek.
Ik ken het daar niet. Is het vreemd? Dat kan. Mensen doen soms hele vreemde dingen met drank (en misschien drugs) op.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:53 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Na wat doelloos rondlopen lijkt het de route erop dat ze ineens de weg naar huis inging maar dan is die afslag nemen naar spoor vreemd, Gewoon de weg volgen en bij Rading spoor over scheelt niet veel qua afstand.
Dit ben ik trouwens helemaal met je eens, ik vond het ook al merkwaardig.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:53 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Na wat doelloos rondlopen lijkt de route erop dat ze ineens de weg naar huis inging maar dan is die afslag nemen naar spoor vreemd, Gewoon de weg volgen en bij Rading spoor over scheelt niet veel qua afstand.
Er is veel merkwaardig aan gedrag bij mensen die gedronken hebben soms.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit ben ik trouwens helemaal met je eens, ik vond het ook al merkwaardig.
Ze kende de buurt daar goed.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit ben ik trouwens helemaal met je eens, ik vond het ook al merkwaardig.
Het was blijkbaar ook richting haar ouderlijk huis, dus kan zijn dat ze graag naar een thuis wou.
Wanneer je dan uiteindelijk op die rechte weg waar je elke dag fietst en op kruispunt linksaf kan waar ANWB bord staat Hollandsche Rading waarom zo'n bospaadje op dan? Je loopt er zo voorbij als je het niet weet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kende de buurt ook erg goed en werd toch wakker in een park ver buiten de route.......
Waarom rij ik een totaal andere kant op en kom ik uit in een buurt waar ik niet moet zijn? En anderen gaven ook al eerder van dat soort vb. Omdat je niet nuchter bent. Je denkt niet meer goed na. Dan doen mensen rare en domme dingen waarvan ik er tientallen als vb kan geven.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:07 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Wanneer je dan uiteindelijk op die rechte weg waar je elke dag fietst en op kruispunt linksaf kan waar ANWB bord staat Hollandsche Rading waarom zo'n bospaadje op dan? Je loopt er zo voorbij als je het niet weet.
Alsof er niet veel merkwaardig is aan gedrag bij mensen die nuchter zijnquote:Op zaterdag 12 december 2015 06:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er is veel merkwaardig aan gedrag bij mensen die gedronken hebben soms.
Kan (en het is sowieso wel aannemelijk), maar daar weet ik verder niks van, dus daar ga ik persoonlijk verder geen conclusies over trekkenquote:
Ook soms. Geef die drank en je weet helemaal niet meer wat je meemaakt......quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Alsof er niet veel merkwaardig aan gedrag bij mensen die nuchter zijn
[..]
Kan (en het is sowieso wel aannemelijk), maar daar weet ik verder niks van, dus daar ga ik persoonlijk verder geen conclusies over trekken
Er is van alles en nog wat, maar met alleen maar alles wat los en vast zit in twijfel trekken, ga je niet ver komenquote:Op zaterdag 12 december 2015 07:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ook soms. Geef die drank en je weet helemaal niet meer wat je meemaakt......Er zijn mensen die je niet meer herkent na wat drank.
Idd. En het verhaal lijkt vrij 'simpel'. Het is altijd makkelijk overal vraagtekens bij te zetten of je kan kijken naar wat redelijk voor de hand ligt.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:14 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Er is van alles en nog wat, maar met alleen maar alles wat los en vast zit in twijfel trekken, ga je niet ver komen
In een stad waar alles op elkaar lijkt kun je na verhitte discussie met wat in je bloed de orientatie kwijtraken en rondjes gaan lopen, het laatste stuk is daar geen sprake van volgens de speurhonden en die geloof ik wel.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Waarom rij ik een totaal andere kant op en kom ik uit in een buurt waar ik niet moet zijn? En anderen gaven ook al eerder van dat soort vb. Omdat je niet nuchter bent. Je denkt niet meer goed na. Dan doen mensen rare en domme dingen waarvan ik er tientallen als vb kan geven.
Maar dat heeft verder geen nut, dus vraag me dan toch af waarom uitgerekend jij dat dan doetquote:Op zaterdag 12 december 2015 07:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. En het verhaal lijkt vrij 'simpel'. Het is altijd makkelijk overal vraagtekens bij te zetten of je kan kijken naar wat redelijk voor de hand ligt.
Dit is geen simpel verhaal, een vader en moeder en de rest van de familie begrijpen het niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Idd. En het verhaal lijkt vrij 'simpel'. Het is altijd makkelijk overal vraagtekens bij te zetten of je kan kijken naar wat redelijk voor de hand ligt.
Ik geloof die honden ook. Ga je weer voorbij aan het feit dat ik ook een keer wakker werd op een andere plek door drank. En niet omdat een stad die ik goed ken er ineens uitziet als overal hetzelfde.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:16 schreef schvvmert het volgende:
[..]
In een stad waar alles op elkaar lijkt kun je na verhitte discussie met wat in je bloed de orientatie kwijtraken en rondjes gaan lopen, het laatste stuk is daar geen sprake van volgens de speurhonden en die geloof ik wel.
Ik trek niet zoveel in twijfel. Geef anders aan waar? Ik geef aan dat iemand met alcohol en misschien drugs op rare dingen kan doen. Dit is raar. Daarnaast stond ze daar alleen. Ik kom niet met allerlei verzinsel aan. Ik hou mij vooral bij wat gewoon bekend is.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:16 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar dat heeft verder geen nut, dus vraag me dan toch af waarom uitgerekend jij dat dan doet
Dat zegt niet zoveel. Natuurlijk begrijpen die dit niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:18 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Dit is geen simpel verhaal, een vader en moeder en de rest van de familie begrijpen het niet.
Zo dronken ben ik nog nooit geweest.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik geloof die honden ook. Ga je weer voorbij aan het feit dat ik ook een keer wakker werd op een andere plek door drank. En niet omdat een stad die ik goed ken er ineens uitziet als overal hetzelfde.
Ik weet niet wat het een direct met het andere te maken heeft als je niet weet wat de werkdruk daar toen was. Je kan ergens snel een conclusie over trekken. Dat wil niet zeggen dat je niet wat verder onderzoek moet doen met bloed etc.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:20 schreef schvvmert het volgende:
Zelfmoord voor de trein was wel erg snel de conclusie, de politie heeft ook nog andere zaken.
Houden zo.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:27 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Zo dronken ben ik nog nooit geweest.
Jup in mijn tijd zopen al die jonge chickes 'zoete witte wijn' als ze iets anders dan passoa of breezer wilden.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
Duurde lang
[..]
Wsl via iemand anders die het ze geleverd heeft (dit is wel het makkelijkst), maar waar ze dat gedaan hebben is eigenlijk alleen maar relevant als het iets te maken heeft met haar gedrag vanaf het moment dat ze ruzie kreeg.
En wijn wordt al langer geschonken in uitgaansgelegenheden (meestal gaat het om relatief goedkoop spul btw).
Het is hun werk, komen dagelijks zaken binnen, dit was voor de trein staan, verklaring machinist klaar.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik weet niet wat het een direct met het andere te maken heeft als je niet weet wat de werkdruk daar toen was. Je kan ergens snel een conclusie over trekken. Dat wil niet zeggen dat je niet wat verder onderzoek moet doen met bloed etc.
Idd. Maar een bloedtest op drugs en alcohol (aangevraagd door politie of niet) lijkt mij nooit gek en ik kan mij niet voorstellen dat dat de wereld kost. En het maakt uit voor de ouders.quote:Op zaterdag 12 december 2015 07:31 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Het is hun werk, komen dagelijks zaken binnen, dit was voor de trein staan, verklaring machinist klaar.
Het verhaal erachter maakt voor politie niet uit wanneer er geen vermoeden is van misdrijf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |