Dat gevoel heb ik ook een beetje. Klinkt niet echt alsof TS veel kluservaring heeft, maar ik kan het mis hebben natuurlijkquote:Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ?
dat zet je een compressor op je leidingen en pomp je er paar bar lucht in. Heeft ie dezelfde bar de volgende dag weet je dat het goed is.quote:Op zaterdag 12 december 2015 12:28 schreef poldervrouwtje het volgende:
ik heb net mijn badkamer volledig open liggen ivm verbouwing.. het "even" wegwerken van leidingen in de muren is niet "even" .. het is een behoorlijke klus wat ook in 1 keer goed moet.. want je wil geen lekkage achter je tegels straks.. Beter laat je dit doen als je niet weet hoe of wat..
Zo:quote:Op zaterdag 12 december 2015 16:02 schreef vannelle het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de situatie in vraag 3.
Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.quote:Op zaterdag 12 december 2015 12:06 schreef machtpen het volgende:
Loop je als leek niet hard van stapel ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk als in die filmpjes. Daar is een hele ploeg van bouwvakkers bezig maar je ziet alleen maar de presentator.
Zeker waar. Lees je even goed in in de verschillende systemen en zorg voor de juiste materialen zoals een perstang, ontbramer, passende koppelingen en slangen. Goed gereedschap is het halve werk.quote:Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:
Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Je kunt ook alleen een mannetje inhuren voor de lastigste dingen waar je geen fouten wilt maken, zoals die leidingen leggen. Vrezen en dichtsmeren kun je zelf wel. Als je er een zzp'er bij betrekt voor bepaalde onderdelen heeft hij vast voor de rest ook wel een aantal tips waar je veel van kunt leren.quote:Op zondag 13 december 2015 11:41 schreef DeStok het volgende:
[..]
Daar heb jij vast gelijk in, wellicht kan ik het ook beter uitbesteden. Maar ik denk ook, wie het niet probeert leert het ook niet.
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.quote:
Van bovenaf is inderdaad ook een goede optie, hangt een beetje af van de situatie. Waarschijnlijk liggen ze in de zandcementvloer, dus dan moet er wel het een en ander open. In mijn ogen wel een betere oplossing, maar kost meer tijd en moeite dus een verlaagd plafond is een goed alternatief.quote:Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Andere optie is, zoals iemand anders al voorstelde, een verlaagd plafond.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite.
Ook een aanname: het oog wil ook wat.quote:Op zondag 13 december 2015 15:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als de huidige leidingen nog werken wat is dan de reden om ze te vervangen?
Even aangenomen dat er nu koper leidingen inliggen. Deze zijn niet gevaarlijk, zijn niet lek (aanname) en het doet wat het moet doen, namelijk water transporteren....
Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.quote:Op zondag 13 december 2015 23:05 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ook een aanname: het oog wil ook wat.Leidingwerk over de muur is niet echt meer van deze tijd.
1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...quote:Op zondag 13 december 2015 13:31 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat is wel weg te werken alleen zul je dan 1 verdieping hoger moeten beginnen. In mijn opinie dan.
Ik zou daar de leidingen afkoppelen en van bovenaf de gaten opnieuw boren maar dan schuin zodat je in de muur uit komt.
Dan hoef je alleen de bestaande gaten nog maar dicht te maken maar dat zal je altijd wel blijven zien.
Andere optie is, zoals iemand anders al voorstelde, een verlaagd plafond.
Wat ook andere voordelen biedt: Je bent dan ook helemaal vrij om verlichting te plaatsen waar je maar wil en zonder moeite.
Klinkt idd logisch.quote:Op maandag 14 december 2015 16:07 schreef DeStok het volgende:
[..]
1 verdieping hoger is de opslagzolder. Daar zijn geen leidingen te vinden. Dus het lijkt alsof dat door het plafond ergens loopt...
Ook prima. Misschien wel beter dan een verlaagd plafond, blijven de lasdozen in ieder geval bereikbaar.quote:Op maandag 14 december 2015 16:04 schreef DeStok het volgende:
[..]
Nee precies, dat is wel het streven. Een andere optie kan zijn inderdaad een muurtje ervoor plaatsen met bijv groene gipsplaat.
Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?quote:Op woensdag 16 december 2015 16:01 schreef DeStok het volgende:
Bedankt allemaal voor het meedenken, super tof!
Dan heb ik nog bedacht dat ik misschien de verbinding van de onderstaande k en w leidingen (naar wastafel+wasmachine), eventueel aan de buitenkant kan koppelen, naar flexibel. koppeling daar beschikbaar houden en dan de leiding wegwerken in de muur (zie foto's).
Aan de andere kant vraag ik me af of ik dan inclusief overgangsstuk niet een ontzettend veel ruimte innemende oplossing heb bedacht.
Foto 1, leidingen komen binnen door het muurtje
[ afbeelding ]
Foto 2, leidingen van boven naar beneden met T-stuk gekoppeld, door het muurtje naar de andere kant.
[ afbeelding ]
Goede optie, hangt er natuurlijk wel vanaf waar de ketel hangt. De oude leidingen dan wel direct bij de bron afdoppen, anders krijg je buizen met stilstaand water en dat wil je niet hebben.quote:Op woensdag 16 december 2015 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kun je de nieuwe leidingen niet gewoon vanaf de cv ketel rechtstreeks naar de badkamer leiden ?
En het oude leidingwerk afdoppen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |