abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158147562

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
జ్ఞ‌ా
pi_158147631
Zo'n titel had ik ook in mijn hoofd: met automatische insolventie check? :)
pi_158147677
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zo'n titel had ik ook in mijn hoofd: met automatische insolventie check? :)
* µ houdt van lange woorden.
జ్ఞ‌ా
pi_158147689
Als we een lijst met KVK-nummers kunnen verzamelen met zijn allen met beschrijving, kan ik kijken of zo'n check kan werken.

Moet ik wel bij rechtspraak access aanvragen naar de webservice.

Voegt dit veel toe?
జ్ఞ‌ా
pi_158147735
quote:
10s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:12 schreef µ het volgende:

[..]

* µ houdt van lange woorden.
Ik denk dat het vervelende is dat de KvK nummers niet in alle Pitches genoemd worden. Dus je kan een lijst denk ik lastig automatisch genereren.
Met de hand verzamelen is haast niet te doen.
pi_158147809
quote:
3s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:12 schreef het volgende:
Voegt dit veel toe?
Als ze faiiliet zijn ben je eigenlijk al te laat. Dus je kan je afvragen of je daar al die moeite voor moet doen.
pi_158147821
In de tijd van de dierenservice hadden we het over een tool die zoekt op postcodes en namen. Om te voorkomen dat er mensen stapelfinancieringen aangaan of net na een 'bijzonder' failiet opnieuw starten op kosten de crowd.

En dan deze gegevens bewaren zodat ze snel weer oproepbaar zijn bij een volgende poging. Een soort zwarte lijst met namen dus.

Bovenstaande kan dan voordat je investeerd worden nagezien en daar mee voorkom je dus dat je de mist in gaat.

De tool om na inverstering nog te kunnen zoeken op kvk en zo lijkt mij niet waardevol. De inverstering is gedaan en je kan toch niets meer veranderen.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_158147846
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik denk dat het vervelende is dat de KvK nummers niet in alle Pitches genoemd worden. Dus je kan ze denk ik lastig automatisch genereren.
Met de hand verzamelen is haast niet te doen.
Ik wil van mijn projecten (79 GvE en 2 IVM) de schuldbekentenissen wel doorspitten en de nummers noteren. Als er meer mensen zo meehelpen krijgen we denk ik een behoorlijke lijst bij elkaar.

Worden de insolventies dan in een apart lijstje in de OP geplaatst?
pi_158147886
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:21 schreef Ernie58 het volgende:
Worden de insolventie dan in een apart lijstje in de OP geplaatst?
Is was al eerder voorstander van een database buiten FOK!. Daar kan je veel meer info in kwijt.
Neem als basis/voorbeeld de cfmailer. Misschien een phpBB installeren met discussies per project?

Dit kan je ook besloten maken dat slechte resultaten ook met naam en toenaam benoemd kunnen worden. Nu is het 81 pagina's terugspitten om te ontdekken dat iemand 'de wijnboer' werd genoemd. Leuk om te babbelen, maar natuurlijk geen archief.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_158147931
[quote]0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:23 schreef RavigotteSaus het volgende:

phpBB? :?
pi_158147954
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ze faiiliet zijn ben je eigenlijk al te laat. Dus je kan je afvragen of je daar al die moeite voor moet doen.
Klopt dat je dan te laat bent. Maar nu wordt door CF platform regelmatig maanden gewacht voordat er gecommuniceerd wordt over problemen.
pi_158147963
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Eigen forum waar je gewoon zelf je onderwerpen kan bepalen. Soort van FOK! maar alleen voor Crowdfunding.
pi_158148093
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:26 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Eigen forum waar je gewoon zelf je onderwerpen kan bepalen. Soort van FOK! maar alleen voor Crowdfunding.
Ik snap het idee maar denk dat de drempel vrij hoog is. Komen ook juridische vragen bij, wat mag je allemaal vermelden enzo. Ik zou het niet willen draaien in ieder geval.

Aparte DB klinkt als een idee, maar ik zou FOK! als basis houden.
జ్ఞ‌ా
pi_158148169
Ik ben nog een leek in crowdfunding en ik probeer dit topic bij te houden om bij te leren, maar het gaat zó snel met hier.

Ik heb een paar vragen:
- Op basis van wat besluiten jullie in een project te investeren. Iets gewoon leuk vinden lijkt me niet een reden ergens in te investeren.
- Is het niet veel aantrekkelijker te investeren in iets waar je aandelen voor terug krijgt ipv rente?
- Ik neem aan dat de meeste projecten als BV starten. Je hoort bijna overal: "Je kunt je inleg verliezen". Is het echt zo simpel? Als een BV failliet gaat, ben je je volledige inleg kwijt? Niks aan te doen?
pi_158148431
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:39 schreef carebaer het volgende:
Ik ben nog een leek in crowdfunding en ik probeer dit topic bij te houden om bij te leren, maar het gaat zó snel met hier.

Ik heb een paar vragen:
- Op basis van wat besluiten jullie in een project te investeren. Iets gewoon leuk vinden lijkt me niet een reden ergens in te investeren.
- Is het niet veel aantrekkelijker te investeren in iets waar je aandelen voor terug krijgt ipv rente?
- Ik neem aan dat de meeste projecten als BV starten. Je hoort bijna overal: "Je kunt je inleg verliezen". Is het echt zo simpel? Als een BV failliet gaat, ben je je volledige inleg kwijt? Niks aan te doen?
- De basis is al vaker genoemd, maar in het kort:

• Looptijd
• Hoogte van rente
• Graydon rating
• Horeca, ja of nee

Dit zijn een paar punten die belangrijk kunnen zijn. Sommige mensen nemen geen horeca omdat deze gevoeliger zijn voor default, andere mensen nemen geen 5 en 5s projecten. Dit is iets waar je zelf een beslissing over moet maken.

- Aandelen zijn leuk, maar dan kun je beter gaan beleggen en niet met crowdfunding beginnen. Symbid bied wel aandelen aan voor je investering, maar dit is nogal nieuw en de kans is heel erg groot dat het bedrijf over een paar jaar niet meer bestaat en jij niks meer terug krijgt.

- Als het bedrijf ophoud met bestaan word er geen geld meer verdiend, als er dan nog een schuld overblijft kan deze niet meer afgelost worden. Nu bij crowdfunding word er aan hoofdelijke aansprakelijkheid gedaan, dus de persoon die de lening aangaat moet deze terug betalen en als het bedrijf op de fles gaat moet deze persoon het geld zelf opbrengen. Maar als er geen geld is word het moeilijk om dit terug te krijgen. Op dat moment weet de investeerder dus niet of hij ooit zijn geld terug krijgt of dat het weg is. Sommige hier schrijven het direct af en zien het als verloren.

*Ik ben nog maar een half jaar bezig en in mijn ogen nog een leek, dus neem dit met een korreltje zout.

** Is het misschien een goed idee om een algemene criteria lijst in de OP te doen, want ik heb deze vraag al 3x gezien van nieuwkomers en niemand gaat de vorige reeksen doorspitten voor zo'n simpel lijstje.
pi_158148436
quote:
14s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:34 schreef het volgende:
Ik snap het idee maar denk dat de drempel vrij hoog is. Komen ook juridische vragen bij, wat mag je allemaal vermelden enzo.
Nu staat alles openbaar op Fok! Het verschl is niet heel groot. Sterker nog, je zou een onderwerp na dat hij vol zit kunnen afsluiten voor niet-investeerders. Er zijn heel veel (half)gesloten forums waar zaken worden besproken die niet leuk zijn voor bedrijven.

Ik zou het juridisch wel aandurven.
  donderdag 10 december 2015 @ 13:00:27 #17
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_158148557
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:39 schreef carebaer het volgende:

Ik heb een paar vragen:
carebear: welkom. Goed dat je al wat gelezen hebt.
Je vragen in omgekeerde volgorde: Je kunt je inleg verliezen. Zo simpel is het inderdaad. Er is geen opvangnet, er is geen depositogarantiestelsel.

Aantrekkelijk om aandelen te kopen? Ja, soms wel. Als jij een vooruitziende blik hebt wat het nieuwe Facebook gaat worden is dat veel aantrekkelijker (als het je tenminste om het rendement te doen is). De meeste bedrijfjes zullen niet zo exploderen in waarde. Als je gewoon wilt helpen zonder enig zicht op rendement, dan kun je een donatie doen of een aandeel kopen. Bij het eerste weet je zeker dat je het kwijt bent, bij het tweede is er misschien ooit nog eens een kansje dat je je geld terug ziet.

Wat zijn de redenen tot investeren? Dat verschilt voor elke investeerder. Hier wordt nogal eens de "gunfactor" genoemd: een project dat op een of andere manier een snaar raakt zodat je het de mensen gunt, of het nou veel oplevert of niet.
Vervolgens lees je hier maar eens een paar weken mee, dan ontdek je zelf in de discussies over nieuwe projecten waarom wel of waarom niet en kun je ook een eigen priolijstje maken.
En schrijf je vooral in bij μ (zie openingspost) om snel te horen of er nieuwe projecten zijn.
pi_158148571
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:53 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

- Als het bedrijf ophoud met bestaan word er geen geld meer verdiend, als er dan nog een schuld overblijft kan deze niet meer afgelost worden. Nu bij crowdfunding word er aan hoofdelijke aansprakelijkheid gedaan, dus de persoon die de lening aangaat moet deze terug betalen en als het bedrijf op de fles gaat moet deze persoon het geld zelf opbrengen. Maar als er geen geld is word het moeilijk om dit terug te krijgen. Op dat moment weet de investeerder dus niet of hij ooit zijn geld terug krijgt of dat het weg is. Sommige hier schrijven het direct af en zien het als verloren.
Dus de ondernemer is hoofdelijk aansprakelijk waardoor hij het eigenlijk moet terug betalen. Dat snap ik. Maar een BV is toch een op zich staan rechtspersoon en de eigenaren (=directeuren?) zijn dus in dienst bij de BV.

Ik raak een beetje in de war van jouw antwoord nu haha. Worden de eigenaren van de BV nou met hun prive-vermogen aansprakelijk gehouden? Dus stel er is een miljoen schuld, dan werken zijn voor de rest van hun leven om deze schuld af te lossen?
pi_158148685
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:01 schreef carebaer het volgende:
Dus stel er is een miljoen schuld, dan werken zijn voor de rest van hun leven om deze schuld af te lossen?
Klopt, en als ZIJN kinderen de erfenis accepteren dan hebben jou kinderen ook nog iets aan jouw investering want ZIJN kinderen werken dan de rest van hun leven voor jouw kinderen. :Y
pi_158148756
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:07 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Klopt, en als ZIJN kinderen de erfenis accepteren dan hebben jou kinderen ook nog iets aan jouw investering want ZIJN kinderen werken dan de rest van hun leven voor jouw kinderen.
En ik altijd maar denken dat zakelijk vermogen (BV) en je privévermogen altijd strikt gescheiden zouden blijven.

Dus strikt gezien is het als investeerder totaal niet risicovol, omdat je je geld uiteindelijk toch wel terugkrijgt. Ik dacht juist dat crowdfuning voor ondernemers een manier was om geld te krijgen tegen een laag risico.

Ik zou het persoonlijk niet aandurven een bedrijf te beginnen, ¤100.000 op te halen met crowdfunding met het risico dan mijn BV ploft en ik de rest van mijn leven een schuld moet terugbetalen.
pi_158148948
Zo eenvoudig is het ook niet. Dit is vooral de theorie.
Volgens mij is er tot op heden nog maar bij 1 ondernemer (QB) een regeling getroffen hoe jij de rest van zijn leven gaat aflossen.
pi_158148978
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:19 schreef RavigotteSaus het volgende:
Volgens mij is er tot op heden nog maar bij 1 ondernemer (QB) een regeling getroffen hoe jij de rest van zijn leven gaat aflossen.
Er was toch nog een ander project waar de betaling weer begonnen is, die is een paar reeksen terug uit de defaultlijst gehaald.
pi_158149044
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:19 schreef RavigotteSaus het volgende:
Is het dan zo zolang jij je als oprichter van de BV er alles aan doet om te slagen en het beste voor te hebben met jouw geldverstrekkers dat je dan niet privé hoeft terug te betalen mocht jouw BV toch failliet gaan? Daar zou ik mij nog iets bij voor kunnen stellen. Ik bedoel: niemand kan toch een paar ton privé terugbetalen?
pi_158149290
Eerlijk gezegd heb ik nog geen defaults gehad dus ik kan de afloop van defaults ook alleen maar van dit forum halen. Maar ja, als je denkt dat je geen ton privé kan terugbetalen dan moet je dat natuurlijk ook niet tekeken he.

Bij een bank kom je daar echt niet mee weg als je voor privé hebt getekend dan verkopen ze het matrasje uit de wieg van je dochter nog.

Je moet ons eigenlijk zien als een bank, misschien zijn we wat te lief.
pi_158149396
@ carebaer

Ik ben ruim een jaar terug gegaan in de topics en heb vanaf daar alles gelezen. Dat kost behoorlijk wat tijd, maar ik vond het erg leerzaam. Veel zaken die nu misschien onduidelijk zijn komen vanzelf aan de orde in de diverse topics.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')