Wat voor soort tekst is het. Dat dat in Excel zou moeten worden opgeslagen?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:31 schreef Nadinarama het volgende:
Het is geen textmining DB ofzo, guys. Het zal maximaal 50 woorden zijn o.i.d. Haha
Een opleidingsplan met toegewezen punten. De tekst is dus een omschrijving van de training.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat voor soort tekst is het. Dat dat in Excel zou moeten worden opgeslagen?
Volstaat "Macramee" dan niet. Zo'n omschrijving hoeft toch niet in een Excel bestand.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:45 schreef Nadinarama het volgende:
[..]
Een opleidingsplan met toegewezen punten. De tekst is dus een omschrijving van de training.
Denk Cursus Macramee: Het leren omgaan met bolletjes schapenwol en andere materialen. Deelname levert dan 8 punten op.
Very basic dus.
Ik ben niet de eindgebruiker, maar zo raar is dat toch niet.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Volstaat "Macramee" dan niet. Zo'n omschrijving hoeft toch niet in een Excel bestand.
0, 1, 2, ..quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:10 schreef Z het volgende:
Alle ras-Excellers hier houden van praktische en bruikbare namen.
Heb je draaitabellen als eens geprobeerd?quote:Op donderdag 21 januari 2016 11:54 schreef Puckzzz het volgende:
Hoi allemaal,
Excel 2013 Engelse versie.
Ik ben met een SUMIFS formule bezig maar ik zou willen dat ie de informatie in cel C13 als tekst zou zien. Zodat ik als criterium "apr-14" aan zou kunnen geven. Dit omdat ik een overzicht moet maken per maand, per criterium uit kolom D.
Maar omdat de informatie apr-14 afkomstig is uit een formule pakt ie het denk ik niet.
[ afbeelding ]
De sumifs formule: =SUMIFS(E13:E2000;C13:C2000;C13;D13:D2000;"Product error")
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke formule moet er in B10
[ Bericht 53% gewijzigd door Queller op 21-01-2016 23:11:48 ]
quote:Op donderdag 21 januari 2016 23:00 schreef Queller het volgende:
Hij is echt te simpel, maar ik kom er niet uit....de staffel klopt niet het product kost altijd 50, dus aantal*50SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke formule moet er in B10![]()
Ja! Kut... Momentquote:Op donderdag 21 januari 2016 23:07 schreef Basp1 het volgende:
de staffel klopt niet het product kost altijd 50, dus aantal*50
=VERT.ZOEKEN(B9;B3:E6;4;WAAR)quote:Op donderdag 21 januari 2016 23:12 schreef Queller het volgende:
Nu is ie goed. Het betreft niet de prijs per stuk, maar de vaste kosten bij een bepaald aantal.
Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?quote:Op donderdag 21 januari 2016 23:12 schreef Queller het volgende:
Nu is ie goed. Het betreft niet de prijs per stuk, maar de vaste kosten bij een bepaald aantal.
Wellicht gaat het om min of meer vaste orderkosten.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?
Staffels zijn normaal om prijzen per stuk af te laten lopen bij bestelling van grotere aantallen.
| 1 2 3 4 | For i = 1 To 21 Dim AMi As String AMi = Range("Y" & i + 2).Text Next i |
quote:Op vrijdag 22 januari 2016 09:07 schreef Basp1 het volgende:
Maar waarom zou ik dan 16 stuks bestellen als 20 stuks net zoveel kosten?
Staffels zijn normaal om prijzen per stuk af te laten lopen bij bestelling van grotere aantallen.
^^ Dat dusquote:Op vrijdag 22 januari 2016 10:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wellicht gaat het om min of meer vaste orderkosten.
En komen de stukprijzen er nog bij..
Opgelost:)quote:Op vrijdag 22 januari 2016 16:38 schreef Bo.S het volgende:
Is het mogelijk om door een dimension te loopen?
[ code verwijderd ]
Het is dus de bedoeling dat er een text wordt gehangen aan AM1 t/m AM21
Om te voorkomen dat er 21 regels in de macro aangemaakt moet worden had ik dit graag in een loop gewild.
| 1 2 3 4 5 6 | Dim AM(1 To 21) As String Dim i As Integer For i = 1 To 21 AM(i) = range("Y" & i + 2).text Next i |
Met behulp van een beetje vba is dat vrij eenvoudig.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het mogelijk om een excel sheet1 rechtstreeks te "opslaan als" sheet2 in een ander excelbestand?
rechtsklikken op blad -> blad verplaatsen of kopieërenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:26 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het mogelijk om een excel sheet1 rechtstreeks te "opslaan als" sheet2 in een ander excelbestand?
hoezo alle vier uit laten voeren? de uitput aan elkaar plakken? optellen? sowieso worden B3 (en ik neem aan B5) al in resp A3 en A5 meegenomen. maw: Wat wil je precies?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 16:28 schreef Puckzzz het volgende:
Ben ik weer, het vorige probleem is opgelost ;-)
Ik heb 4 cellen waarin een lange IF(AND) formule staat. Nu wil ik deze formules in een andere cel uit laten voeren.
De formules staan in Cel A3, B3 en A5 en B5.
A3 en B3 horen bij elkaar omdat je maar een beperkt aantal IF formules in een string kunt zetten, daarom verwijst het laatste argument naar B3 waar het vervolg van de IF formules staat.:
A3:
=IF(AND($D:$D>$M$17;$D:$D<$M$18);"January-15";IF(AND($D:$D>$M$19;$D:$D<$M$20);"February-15";IF(AND($D:$D>$M$21;$D:$D<$M$22);"March-15";IF(AND($D:$D>$M$23;$D:$D<$M$24);"April-15";IF(AND($D:$D>$M$25;$D:$D<$M$26);"May-15";IF(AND($D:$D>$M$27;$D:$D<$M$28);"June-15";IF(AND($D:$D>$M$29;$D:$D<$M$30);"July-15";$B$3)))))))
B3:
=IF(AND($D:$D>$M$31;$D:$D<$M$32);"August-15";IF(AND($D:$D>$M$33;$D:$D<$M$34);"September-15";IF(AND($D:$D>$M$35;$D:$D<$M$36);"October-15";IF(AND($D:$D>$M$37;$D:$D<$M$38);"November-15";IF(AND($D:$D>$M$39;$D:$D<$M$40);"December-15";"0")))))
En zo heb ik eenzelfde set voor 2014 verwijzingen.
Nu wil ik dus in een hele andere cel deze formules (alle 4) uit laten voeren door te verwijzen naar de cellen A3-B3-A5-B5.
Hoe doe ik dat?
Het geval is dat er een excelbestand uit SAP getrokken wordt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:41 schreef ralfie het volgende:
[..]
rechtsklikken op blad -> blad verplaatsen of kopieëren
Of wil je het echt met één knop?
Ja klopt, feitelijk hoeft ie alleen A3 en A5 uit te voeren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:00 schreef ralfie het volgende:
[..]
hoezo alle vier uit laten voeren? de uitput aan elkaar plakken? optellen? sowieso worden B3 (en ik neem aan B5) al in resp A3 en A5 meegenomen. maw: Wat wil je precies?
Het wordt inderdaad een draak van een ding zo. Ik heb je een dm gestuurd.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:18 schreef sylvesterrr het volgende:
Het is onzin dat je datum niet als datum wordt beschouwd omdat het het resultaat van een formule is. De waarde is simpelweg geen datum... Als je een voorbeeldbestand kan plaatsen (desnoods via dm), dan kunnen we ernaar kijken. Je maakt het echt onnodig moeilijk voor jezelf.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:04 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ja klopt, feitelijk hoeft ie alleen A3 en A5 uit te voeren.
Het zit lastig in elkaar.
Ik heb een sheet met daarin data (datums) die hij via een Index/Match formule uit een ander tabblad haalt. Zodoende ziet hij in mijn sheet de datum niet als datum want daar zit een formule in die cel.
Dus heb ik er een kolom naast gezet met daarin dezelfde datums maar dan met een tekst celopmaak zodat het een 5-cijferig getal is. Daarna heb ik dus bovenstaande formule gemaakt zodat op basis van 'groter dan XXXXX en kleiner dan XXXXX dan is het "January" een maand aan het getal ontleend kan worden. Vervolgens weer een kolom ernaast met de bovenstaande formule maar dan per cel helemaal naar beneden getrokken.
Dit doe ik omdat ik een overzicht van het type en bedrag per maand in een overzicht/grafiek moet zetten.
[ afbeelding ]
edit: het punt is dus even dat er data van 2014, 2015 en 2016 in de lijst staan. Ik wil dus de formules 1 keer maken een dan in de cel enkel refereren naar de formules dmv A3, A5 (en A6 voor 2016 maar die komt nog) zodat ik zelf niet in de gaten hoef te houden waar 2014 ophoudt en 2015 begint. Ik moet dit namelijk voor verschillende lijsten (veel!) doen met allemaal andere ingangsdata.Dus 1 formule die alles omvat zou het beste zijn.
Daarnaast kun je met Month() en Year() gewoon een maand en jaartal uit je seriele data trekken. Heb je heel geen groter dan/kleiner dan voor nodig.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:28 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Het wordt inderdaad een draak van een ding zo. Ik heb je een dm gestuurd.
Tekst naar kolommen en dan de spatie als scheidingsteken aanvinken?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:20 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst met getallen, als platte tekst (uit een pdf):
07860002 35 4 4
Dit is slechts één regel uit het document, maar het gehele document bestaat uit ruim duizend regels met op elke regel verschillende getallen.
Als ik dit in Excel copy-paste, dan komt één regel in zijn geheel in één cel te staan. Ik wil dat elk getal op een regel in een eigen cel komt te staan (deze regel dus in vier cellen):
07860002 | 35 | 4 | 4
Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan voor elkaar kan krijgen? Het doel is getal 2 en 3 met elkaar te vermenigvuldigen en dan de uitkomst van alle regels bij elkaar op te tellen.
De paste eerst uitvoeren in een teksteditor dan opslaan als *.txt bestand en vervolgens bij importeren spatie als scheidingsteken aanvinken?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:20 schreef Bart het volgende:
Ik heb een lijst met getallen, als platte tekst (uit een pdf):
07860002 35 4 4
Dit is slechts één regel uit het document, maar het gehele document bestaat uit ruim duizend regels met op elke regel verschillende getallen.
Als ik dit in Excel copy-paste, dan komt één regel in zijn geheel in één cel te staan. Ik wil dat elk getal op een regel in een eigen cel komt te staan (deze regel dus in vier cellen):
07860002 | 35 | 4 | 4
Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan voor elkaar kan krijgen? Het doel is getal 2 en 3 met elkaar te vermenigvuldigen en dan de uitkomst van alle regels bij elkaar op te tellen.
Top, dit werkt perfect! Dank, ook aan Jannekequote:Op maandag 1 februari 2016 13:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De paste eerst uitvoeren in een teksteditor dan opslaan als *.txt bestand en vervolgens bij importeren spatie als scheidingsteken aanvinken?
Tegenwoordig? Ik werkte daar al mee toen de toetsenborden nog van hout waren.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:48 schreef Basp1 het volgende:
de janneke methode werkt nog sneller maar daarvan wist ik niet eens dat het ook zo mogelijk was tegenwoordig.
Dat moet dan nog uit de tijd van lotus123 geweest zijn daar zat het echt nog niet in.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Ik werkte daar al mee toen de toetsenborden nog van hout waren.
Nee, dat denk ik niet inderdaad.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat moet dan nog uit de tijd van lotus123 geweest zijn daar zat het echt nog niet in.
Ik kende het alleen uit de import tekst versie dat je het scheidingsteken kon opgeven, sterker nog vroeger kon je ergens bij de CSV import dat instellen. Terwijl de afkorting CSV juist stond voor comma separated values.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet inderdaad.
Maar in Excel zit het echt al lang op die manier. Jaren geleden gebruikte ik dit al op het werk om financiële rapporten in te lezen in Excel.
Dit is een a-politieke site.quote:Op woensdag 10 februari 2016 16:54 schreef Holy_Goat het volgende:
Ik zou wel mocros willen programmeren
quote:Op woensdag 10 februari 2016 17:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dit is een a-politieke site.
Liever geen politieke of discriminerende opmerkingen.
Daar zijn al genoeg andere sites voor.
Moet je, om dat per ongeluk te doen, in instellingen van macro's of iets dergelijks bezig zijn geweest? Want dat ben ik op zeker nietquote:Op zaterdag 27 februari 2016 17:17 schreef Z het volgende:
Dat ligt waarschijnlijk aan je toetsenbordinstellingen en niet aan Excel. Of heb je de toestencombinatie (per ongeluk) toegekend aan een macro?
Niet perse, ook als de vraagsteller een excel met macro's opent kunnen de macro's "zelf" sneltoetsen maken.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 17:34 schreef Z het volgende:
Ja. Dan wijs je een sneltoetscombinatie aan een macro toe.
=modus(als(kolom_met_letters="A";kolom_met_cijfers))quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:39 schreef Zocalo het volgende:
Ik heb ook even een vraagje. Mijn Excel kennis is okay, maar gaat niet zo ver dat ik met macro's etc. bezig ben. Is er een manier om onderstaande voor elkaar te krijgen?
Ik wil de modus binnen een bepaalde groep berekenen, waarbij hij zoekt op de groep omschrijving. Dit omdat het aantal rijen per groep kan verschillen. De naam van de omschrijving staat altijd in dezelfde kolom. Het getal ook. Het onderstreepte wil ik op een manier naar boven krijgen.
Bijvoorbeeld:
Omschrijving A - Modus = 1
A - 1
A - 2
A - 1
Omschrijving B - Modus = 3
B - 1
B - 2
B - 3
B - 3
Vervolgens wil ik dan ook nog berekenen hoe vaak de modus voorkomt. Dus bij A = 2/3 en bij B 2/4.
Dankje, maar zoals ik hem nu begrijp moet je "A" in deze wel van te voren opgeven als zoekterm. Ik wil dat hij zelf op zoek gaat naar wat hij tegen komt in de kolom met letters, en vervolgens kijkt naar wat de bijpassende modus is. Soms kan "A" namelijk in rij 20 staan, en soms in rij 50 (bijvoorbeeld).quote:Op donderdag 3 maart 2016 16:51 schreef ralfie het volgende:
[..]
=modus(als(kolom_met_letters="A";kolom_met_cijfers))
invoeren met ctr+shift+enter om matrixmodus te activeren voor deze formule.
aantal.als heb je nodig voor je 2e vraag.
Hoe bedoel je dit?quote:Op donderdag 3 maart 2016 17:01 schreef Basp1 het volgende:
Je zou ook op je hoofdblad een filter kunnen zetten en dan met copy en paste naar een ander blad de gefilterde gegevens te gooien waar je alleen de waardes paste en de formule van modus in het ander blad er al in zit.
Maar kan je in een draaitabel de modus laten selecteren? Gemiddelde zag ik wel, maar modus niet.quote:
MA vervangen door 'MA ?quote:Op donderdag 17 maart 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de categorie 'onverwachte fouten':
In een document met een grote hoeveelheid data heb ik een draaitabel gezet. Van het meest eenvoudige soort: één gegeven verticaal, een horizontaal en de som van een derde veld in het draaitabelvlak. Eenvoudiger krijg je ze niet.
Maar ik heb een probleem met de sortering van de gegevens. De gegevens worden netjes van A t/m Z gesorteerd, alleen stonden er twee geheel tegen de verwachting in vooraan, in plaats van op hun alfabetische plek.
De kolomgegevens zijn lettercodes van allemaal 2 letters. Gesorteerd kreeg ik eerst 'MA', daarna 'ZA' en daarna de rest vanaf 'AA' keurig alfabetisch. Enig kloten met de fictieve codes 'DI' en 'WO' leerde me dat MA en ZA kennelijk als weekdag worden gezien en daarom vooraan worden gesorteerd. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ze 'normaal' gesorteerd?
Misschien kun je het beste een macrootje opnemen in dit geval voor 1 sheet en dan een for loopje er omheen voor de andere sheetsquote:Op woensdag 23 maart 2016 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Met plakken speciaal kunnen je wel alleen formules plakken, maar dat werkt alleen binnen dezelfde bereiken goed en niet als je het naar een heel blad wil plakken.
| 1 | bwfilt.Range(bwfilt.ListObjects(1).Range.Address).RemoveDuplicates Columns:=Array(1, 2, 3, 4), Header:=xlYes |
Argument met Evaluate() omvattenquote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:48 schreef Holy_Goat het volgende:
Vraagje:
[ code verwijderd ]
Waarom kan ik niet ARR = Array(1, 2, 3, 4) en dan columns:=ARR?
Ik probeer die columns parameter dynamisch te maken maar het lukt niet
| 1 2 | jearray=Array(1,2,3,4) range.RemoveDuplicates Columns:=Evaluate(jearray), Header:=xlYes |
Dat werkt dus ook ja, echt 10 minuten geleden kwam ik er achter dat de return van een functie wel werkte als dat een variant was (wat eigenlijk een array was). Als je die variant echter als global ergens op had geslagen (maar wel op dezelfde manier gevuld) dan werkte het niet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 14:25 schreef ralfie het volgende:
[..]
Argument met Evaluate() omvatten
[ code verwijderd ] idee waarom dit zo moet.
Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.quote:Op woensdag 30 maart 2016 17:09 schreef flipsen het volgende:
Hm, ik heb toch wel een flink probleem geloof ik. Ook nadat ik Office opnieuw geinstalleerd heb (legale versie, 365 Small Business Premium) blijf ik het volgende probleem houden:
Ik heb een sheet1, met daarin een kolom C met punten die berekend worden. Kolom A zijn de namen van de spelers, kolom B is het team (2 spelers per team), ziet er zo uit:
4-elements Ferrari 31
caspervc Toro Rosso 23
ElmarO Mercedes 24
Flipsen Sauber 34
Fopje Williams 33
Als ik nu rijen selecteer en vervolgens de data sorteer (bijvoorbeeld op kolom A, spelersnaam alfabetisch), dan doet is dat keurig. Maarrrr... In een andere sheet2 heb ik een totaalscore, waarbij ik verwijs naar de betreffende cellen uit sheet 1 van de spelers. Als ik nu in sheet1 de volgorde van spelers of punten sorteer, gaat dat NIET mee in de totaalscore van sheet2. Die blijft verwijzen naar de absolute cel.
Dit probleem heb ik sinds ik heb lopen pielen met macro´s en in de broncode van sheets. Ik dacht het op te kunnen lossen door de afzonderlijke cellen in sheet1 dan maar namen toe te kennen en daarnaar te verwijzen in sheet2. Maar wat gebeurt er? Stel cel C1 heeft de naam "score_4elements", en ik sorteer daarna die sheet bijvoorbeeld weer op spelersnaam, dan blijft de naam van de cel "score_4elements" keihard op C1 gepind staan, terwijl de data van die cel dus van plaats is veranderd...
Leg ik dat zo een beetje goed uit? Het is een compleet nieuw bestand, omdat ik dacht dat het aan het oude bestand lag waarin ik in de broncode had geprutst. Maar ook in dit nieuwe bestand én na een her-installatie, blijf ik dit verdomd irritante probleem houden. Help?
Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggenquote:Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef qu63 het volgende:
[..]
Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.
Ja, je geeft de naam ook aan een range, in dit geval van 1 cel, niet aan de inhoud er vanquote:Op donderdag 31 maart 2016 01:48 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:
Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.
Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.
Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat
Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt
[ Bericht 12% gewijzigd door heywoodu op 04-04-2016 10:59:05 ]Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?quote:Op dinsdag 5 april 2016 23:21 schreef flipsen het volgende:
Ben er nog niet uit hoor, gesodemieterHeel simpel voorbeeld:
Piet 24
Klaas 19
Henk 17
Robert 24
Mike 22
Simpel, kolom A de namen, kolom B de leeftijden. Omdat Robert even oud is als Piet verwijs ik in cel B4 naar B1.
Selecteer ik nu de rijen 1 tm5 en doe een sorteeractie op naam, dan krijg ik dit:
Henk 17
Klaas 19
Mike 22
Piet 24
Robert 19
Dat klopt toch niet
quote:Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.
Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:
Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.
Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.
Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat
Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
Helpt dit? http://stackoverflow.com/(...)ss-when-sorting-listquote:Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef flipsen het volgende:
Maar ik heb dit probleem eerder nooit gehad volgens mijSchematisch:
SHEET1:
A B
a 1
b 2
SHEET2:
A B
a Verwijzing naar sheet1!B1
b Verwijzing naar sheet1!B2
Als ik nu in sheet1 de rijen selecteer, sorteer op kolom B op volgorde van hoog naar laag (waarmee het dus b 2 en a 1 wordt), dan zou in sheet2 toch gewoon de juiste waardes moeten worden gegeven? Ofwel cel A1 gewoon "a" en cel B1 moet dan nu verwijzen naar sheet1!B2 ipv B1.
Ofwel, verwijzingen in sheet2 moeten automatisch worden aangepast als de volgorde in sheet1 door een sorteeropdracht verandert...
Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouderquote:Op dinsdag 5 april 2016 23:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?
misschien dat een hulpkolom er naast waarin de leeftijden als getallen komen een quick en dirty oplossing is?quote:Op dinsdag 5 april 2016 23:40 schreef flipsen het volgende:
Hm
[..]
Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouder) en dat dan ook gelijk voor Robert wil hebben...
Maar ik ben er geloof ik uit, wat mijn denkfout is geweest. Als je een cel met een naam op zijn plekkie laat staan en dus NIET meeneemt in de sorteeropdracht gaat het wel goed als de andere cel naar die naam verwijst. Raar dat ik het altijd anders heb gedacht, maar goed. Ik kan fijn helemaal opnieuw beginnen.
Dat ken ik al nietquote:Op dinsdag 5 april 2016 23:38 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?
Keep us postedquote:Op dinsdag 5 april 2016 23:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat ken ik al niet
Er is nu iemand mee bezig die het schijnbaar leuk vindt om er in zijn vrije tijd wat mee te klooien, dus ik wacht even af wat daar uitkomt (en als het een mooi bestand oplevert ga ik eens proberen uit te vogelen wat hij gedaan heeft)
Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?quote:Op woensdag 6 april 2016 21:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik zou een werkplanning willen opstellen. Het zou als volgt gaan.
Medewerkers geven hun voorkeuren op wanneer zij willen werken. Elke medewerker zou een eigen werkblad hebben.
Aan de hand van formules zou ik dan de agenda willen samenstellen. Ik denk dat ik hiervoor de ALS ofwel VERT.ZOEKEN -functie nodig heb. Maar het lukt mij niet.
Dus concreet
Dus wie wil bv. zaterdag werken en op welke locatie. Mensen vullen daar in als ze willen werken en de formule zorgt er voor dat bv. Jan en Mieke verschijnen in de werkplanning. Dan kan ik kiezen wie ik daar in plan.
Als Jan locatie A kiest en Mieke locatie B dan is mijn zaterdag gevuld en verschijnt dit automatisch in de werkplanning.
Is dit mogelijk?
Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?
Dat is op zijn zachtst gezegd ingewikkeld. Ik zeg niet dat het onmogelijk is - maar lastig wordt het wel. Ik moet hier nog even over nadenken.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.
Ideaal zou zijn is dat de medewerkers 2 of 3 keuzes kunnen geven. Als er dubbele namen voorkomen dan kan ik bv. 2de keus of zelfs 3de keus manueel gaan toewijzen.
Het probleem is dat Excel niet weet wat hij moet verwachten: 0, 1, 2 of misschien wel 23 enen in vakjes. Wanneer stopt hij met ALSen of ZOEKen?quote:Op woensdag 6 april 2016 22:39 schreef einzeinz het volgende:
Kan het met de ALS-functie, en belangrijker nog. Kan ik met die ALS-functie gegevens ophalen van meerdere werkbladen?
Ik zou bv. kunnen vragen van geef je top 3 per dag in.
Dan maak ik in het eerste werkblad mijn werkplanning.
bv. 06/04/2016
=ALS cel B2 gelijk is aan 1. Dan neem hij die informatie over uit cel A1 (dan komt daar de uren + locatie).
Als ik dan zowel Marc als Mieke en Jan daar een 1 zetten. Dan verschijnt toch al hun naam in het vakje bij 6 april. Dan heb ik 3 namen die ik kan inplannen.
Maar ik kan dan bv. nethetzelfde gaan doen met deze functie ALS en die vermelden onder reserve 1 en reserve 2?
Als ik die geneste functie kan doorvoeren over meerdere werkbladen denk ik dat het wel moet lukken. Tenzij het verticaal zoeken misschien nog net iets verder gaat?
quote:Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.
Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:
Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wildeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.
Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.
Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat
Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt![]()
Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijnquote:Op vrijdag 8 april 2016 14:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wilde
Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |