Eens. Ik vraag me af hoeveel mensen die nooit seks zouden willen met iemand met hiv en een lage viral load ondertussen wel roken, ongezond eten, te weinig bewegen, te veel drinken, drugs gebruiken, in een drukke straat vol fijnstof wonen, etc.quote:Op woensdag 9 december 2015 21:51 schreef Re het volgende:
[..]
op een gegeven moment zal je viral load wel naar 0 gaan met de richting die de huidige medicatie gaat, tot die tijd is het een risicoanalyse. Een risico die een stuk kleiner is dan veel andere dodelijke ziektes. Dat er een stigma hangt rond dit virus is op zich best apart, terwijl er genoeg ziektes zijn waar de kans een stuk hoger liggen die we maar voor lief nemen.
ik hoop het eigenlijk niet, meer omdat ik denk dat er meer mensen wat aan hebben als ze meer weten over de ziekte dan dat zoiets dergelijks in "het donker" blijft.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:14 schreef heb1vraag het volgende:
Anyway, we naderen het eind van dit topic (dus ook het eind van de discussie?).
dat inderdaad, geloof dat we die reacties nu allemaal wel gezien hebben, hoop dat er nog mensen zijn die het constructief willen onderbouwen. dan hebben er hopelijk meer mensen iets aan in de toekomst.quote:Wat mij betreft is het meeste ook wel gezegd. Volgens mij heb ik heel duidelijk vertelt hoe het nou precies zit en wat precies mijn gedachtegang was.
Sommige reacties vond ik trouwens erg flauw (en heb ik genegeerd). Ik had het gevoel dat zij niet alles hadden gelezen en ik vond ze nogal bekrompen reageren.
ik vind het knap dat je het durft te delen, er heerst toch een behoorlijk taboe op, zoals je gemerkt hebt.......quote:Kijk, het is allemaal prima dat jullie me willen behoeden voor een grove fout. Ik stel jullie waarschuwingen ook allemaal zeer op prijs![]()
Maar je hoeft mij (of mijn vriendin) niet belachelijk te maken en te bashen, puur toevallig omdat de TS (ik in dit geval) zich eens kwetsbaar opstelt.
kan me toch wel voorstellen ja, dat als je weet dat je er voor altijd aan vast zit om dat ene ritueel uit te moeten voeren, je nadenkt / fantaseert over dat "wat niet mogelijk is"quote:Bottom line: ik zal niet met mijn vriendin binnenkort onbeschermde seks hebben. Dat willen we allebei niet. Maar ik kan niet in de toekomst kijken, en ik kan me voorstellen dat je misschien, ooit eens iets anders zou willen. En die twijfel is erg lastig. Daarom wou ik informeren of er andere koppels zijn en of zulke gedachtes ook bij hun spelen.
Is dat zo? Kun je aanduiden wanneer die inzichten veranderd zijn? Ik hou me al een poosje niet meer zo bezig met het strafrecht, maar toen ik dat nog wel deed waren de inzichten anders en had de Hoge Raad de lat voor vervolging zo hoog gelegd, dat die mogelijkheid vrijwel theoretisch werd.quote:Op woensdag 9 december 2015 16:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
HIV is ongeneeslijk en een zwaardere aandoening dan andere SOA's. Het valt derhalve onder het wetsartikel van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel of zelfs poging tot doodslag.
Ik vind de vergelijking een beetje krom. Ja je hebt misschien meer kans om nog een keer kanker te krijgen als je het al eens gehad hebt, maar er is dus ook een kans dat je het niet niet meer krijgt. Dus, het is niet perse chronisch.quote:Op donderdag 10 december 2015 07:57 schreef Martijn137 het volgende:
ik snap niet dat mensen roepen om haar te dumpen omdat ze HIV heeft... ben wel benieuwd of dat mensen hetzelfde zouden roepen als ze kanker zou hebben....
denk ook dat niet iedereen me deze vergelijking in dank af gaan nemen. maar het gaat me om het principe dat iemand een ziekte heeft en toch een zo normaal mogelijk leven probeert te leiden.
dat er over kanker nu veel meer bekend is en over HIV niet zal het grootste probleem zijn denk ik. ja kanker is niet overdraagbaar zoals HIV....
gaat me om het principe van chronisch ziek zijn.
en er zijn veel meer chronische ziektes waar we erg weinig van weten!
ja "wij" zien kanker doorgaans niet als iets chronisch, maar op het moment dat je eenmaal al eens kanker hebt gehad je een hele hoge kans hebt om het weer te krijgen. ik zie het dus meer als iets wat als je eenmaal gehad hebt we kunnen onderdrukken en dus chronisch...... maar dat is mijn visie.....
snap dat de vergelijking een beetje krom is... op sommige punten.quote:Op donderdag 10 december 2015 08:57 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking een beetje krom. Ja je hebt misschien meer kans om nog een keer kanker te krijgen als je het al eens gehad hebt, maar er is dus ook een kans dat je het niet niet meer krijgt. Dus, het is niet perse chronisch.
En kanker kun je niet doorgeven aan je partner/kinderen, dus dat is wat dat betreft imho een stuk minder heftig aan die ziekte
Ja, want yolo!quote:Op woensdag 9 december 2015 22:55 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Eens. Ik vraag me af hoeveel mensen die nooit seks zouden willen met iemand met hiv en een lage viral load ondertussen wel roken, ongezond eten, te weinig bewegen, te veel drinken, drugs gebruiken, in een drukke straat vol fijnstof wonen, etc.
Als het om hiv gaat moet ieder risico vermeden worden en wie dat niet doet wordt onverantwoordelijk en dom genoemd. Maar hart- en vaatziekten, COPD en diabetes zijn ok of zo.
Ik weet dat sommige kanker genetisch beïnvloedbaar is maar daarbij hoef je als je bv een kind met een wond hebt niet spastisch eerst te kijken of je zelf iets hebt voor je het kind kan helpen/verbinden. En de partner is bij kanker natuurlijk helemaal een ander verhaal...quote:Op donderdag 10 december 2015 09:07 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
snap dat de vergelijking een beetje krom is... op sommige punten.
ging me er vooral om dat mensen roepen dat hij haar moet dumpen omdat ze een ziekte heeft
dus omdat ze "iets" heeft is het meteen een beschadigd goed waar je niks mee te maken moet willen hebben![]()
en je hebt wel een flink stuk meer kans op kanker als je het al eens gehad hebt......
sommige types kanker zijn wel degelijk door te geven aan het nageslacht, kanker wordt wel eens verzoorzaakt door een bepaald gen namelijk... maar dat is een andere discussie.
en IMHO.... weet ik het niet wat zwaarder is. weet alleen wel hoe slopend kanker is en kan zijn voor de naasten.
daarnaast is dat over kanker een andere discussie en ik uitte slechts mijn visie er op
Hart- en vaatziekten, COPD en diabetes zijn niet seksueel overdraagbaar. Dus mocht TS onverhoopt toch COPD én een nieuwe relatie krijgen in zijn leven, dan hoeft hij zich daar in ieder geval niet druk om te maken.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:55 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Eens. Ik vraag me af hoeveel mensen die nooit seks zouden willen met iemand met hiv en een lage viral load ondertussen wel roken, ongezond eten, te weinig bewegen, te veel drinken, drugs gebruiken, in een drukke straat vol fijnstof wonen, etc.
Als het om hiv gaat moet ieder risico vermeden worden en wie dat niet doet wordt onverantwoordelijk en dom genoemd. Maar hart- en vaatziekten, COPD en diabetes zijn ok of zo.
Dat vind nogal een rare vergelijking. Bij hart-en vaatziekten en diabetes speelt erfelijkheid vaak ook een rol. Wat te denken van iemand die een gezonde levensstijl erop nahoudt en toch een hartinfarct krijgt. Hetzelfde voor COPD, dat treft niet alleen maar rokers.quote:Op woensdag 9 december 2015 22:55 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Hier kan ik me helemaal in vinden.quote:Op donderdag 10 december 2015 13:43 schreef probeer het volgende:
Nu zeggen er bepaalde mensen dat men hier flink overdrijft uit angst en stigmatisering, en ja dat speelt bij hiv zeker mee. (al zou ik eerder stellen dat men bij hiv het risico wel daadwerkelijk goed inschat, en dat bij andere ziekten/aandoeningen/gebeurtenissen voor het gemak te snel negeert).
Maar dan zie ik TS wéér beginnen over die vergelijking met andere SOA's (waar hiv simpelweg alleen maar onder valt omdat ze de meest voorkomende manier van overdracht delen: seks. En dus NIET om de gevolgen of de ernst van de ziekte.)
Dan ook nog eens tussendoor de opmerking dat hij heus wel weet wat hiv met iemand doet, want hij ziet het immers dagelijks bij zijn vriendin. Nee, TS, je weet niet wat hiv met iemand doet, omdat je nu 3 maanden een relatie hebt met iemand die haar ziekte (gelukkig!) enorm kan onderdrukken door middel van zware medicatie. Jij hebt hooguit eventjes (want 3 maanden is helemaal niets in dat opzicht) kunnen ervaren wat enkele van de gevolgen zijn van een zwaar onderdrukte versie van hiv, bij een jong en sterk iemand die de ziekte (waarschijnlijk?) nog niet al te lang heeft. Waarbij ik me ook nog eens afvraag of ze je wel haar slechtste momenten laat ervaren. Dat is niet hetzelfde als volledig weten wat hiv met iemand doet of kan doen. Misschien een stomme vergelijking, maar men zegt bij iemand op de 1e dag van zijn chemo-kuur ook niet dat ze nu helemaal weten wat kanker met iemand doet.
Ik vind nog steeds dat hij het bagatelliseert. Nergens een stukje erkenning voor wat het voor zijn mogelijke kinderen zou kunnen betekenen. Terwijl hij wel stelt dat 'als je kinderen wilt en het lukt niet, waar leef je dan nog voor?' Ook vrij weinig reflectie over de impact op zijn eigen leven, mocht hij besmet raken (of zelfs wat dat doet met de mensen in zijn naaste omgeving).
Nog steeds voornamelijk 'ja maar ik ga het nu absoluut nog niet doen, dit is alleen maar toekomst-praat', wat gedoe over een verwaarloosbare kans (wanneer er aan strikte en veeleisende regels voldaan wordt: lage viral-load, 100% medicatie-trouw, PrEP-en door TS (waar je trouwens resistent voor kan worden)) of zelfs een compleet irrationele vergelijking met andere risico's in het leven, gemixt met een lichtelijk verwijt dat wij zijn verliefdheid en gevoelens voor die vrouw niet erkennen.
TS, ik zie overduidelijk dat je compleet verliefd bent en ik vind het persoonlijk enorm bewonderenswaardig van je dat je (vooral naar haar toe) er zo ruimdenkend mee omgaat en jullie relatie niet laat belemmeren door stigmatisering of angst. Volgens mij vinden we dat bijna allemaal heel erg knap van je, nogmaals, kudo's. Maar wij (of .. ik) hoef niet mee te gaan in die verliefdheid. Als jij door je verliefdheid het een en ander wellicht wat te rooskleurig voorstelt (en dat gelukkig ook van jezelf weet en erkent) dan is het misschien wel aan ons (of .. mij) om ter compensatie een ietwat grijze bril op te zetten. En die mensen (of iig ik) doen dat met de allerbeste bedoelingen, zichzelf ook volledig beseffende dat het allemaal echt niet zo doom-and-gloom hoeft te zijn als voor geschilderd wordt.
Als ik je dan één (voor de hand liggende) tip mee mag geven .. zoek samen naar ervaringen en advies van lotgenoten. Liefst IRL. Bijvoorbeeld binnen patiëntenverenigingen. En dan niet alleen de koppels waarvan er eentje besmet is en die toch regelmatig onbeschermde seks hebben zonder dat er overdracht plaats vindt. Maar ook de koppels waarbij er toch overdracht plaats vond (en wat dat met hun en hun relatie deed), de koppels die wel op de natuurlijke manier kinderen kregen, de koppels die voor een draagmoeder (of spermadonatie) gingen, de koppels met kinderen die samen oud geworden zijn, de koppels waarbij de geïnfecteerde helaas overleden is, etc. etc. Dat lijkt mij een logische volgende stap, na het vragen om ervaringen via een forum.
Gelukkig hebben jullie daar nog genoeg tijd voor, en ik twijfel er ook niet aan dat jullie die tijd ook daadwerkelijk nemen, om uiteindelijk samen een weloverwogen beslissing te nemen. Heel veel succes, sterkte, en geniet van jullie verliefdheid.
Ik ben een fervent voorstander van herhaling als methode in het opnemen van kennis.quote:Op donderdag 10 december 2015 14:07 schreef Re het volgende:
de definitie van een SOA is dat het seksueel overdraagbaar is, dat is HIV nou eenmaal, wat verder weinig zegt over de ernst van de desbetreffende SOA of de vergelijking met andere SOAs
echt he , gvd ...quote:Op dinsdag 8 december 2015 12:58 schreef over_hedge het volgende:
Wauw.... Deze ts.Voor je eerste vriendin ooit meteen hiv willen oplopen
quote:Op woensdag 9 december 2015 21:57 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind TS een positief ingesteld iemand.
Seropositief, om precies te zijn.
Beetje voorbarig.quote:Op vrijdag 11 december 2015 17:34 schreef hoechst het volgende:
[..]
thank you
dan had ik hem eerst afgemaakt
voor je onveilig gaat vrijen met je partner ga je toch eerst jezelf laten checken?quote:
Zij heeft ook onbeschermde seks gehad met haar ex. Heeft ze hem op zijn geile blauwe ogen geloofd.quote:Op vrijdag 11 december 2015 17:37 schreef hoechst het volgende:
[..]
voor je onveilig gaat vrijen met je partner ga je toch eerst jezelf laten checken?
ja of hij had het opgelopen van de wc bril tijdens het poepen
das altijd nog beter dan een parkeerplaats.quote:Op vrijdag 11 december 2015 17:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zij heeft ook onbeschermde seks gehad met haar ex. Heeft ze hem op zijn geile blauwe ogen geloofd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |