Deel 2 - De reactie van mijn ouders
Zoals jullie weten leerde ik mijn vriendin een jaar geleden via WhatsApp kennen. In dat jaar hebben we vaak het idee gehad om te meeten. Dit hebben we elke keer uitgesteld, tot we in augustus een echt plan hadden. Alles was al geregeld. Datum, plek, vervoer etc. Enig probleempje: Het mocht niet van mijn ouders.
Over de reden deden ze, en dan vooral mijn moeder, erg vaag. Eerst was het dat 'je nooit weet of het echt dat meisje is, en niet gewoon iemand die jou iets kwaad wil doen'. Toen ik allerlei bewijzen had getoond, was het dat 'de afstand te ver is.' Dat terwijl zij naar Nijmegen zou komen, niet andersom. Als ik had gezegd dat ik naar Rotterdam was gegaan, had ik het namelijk wel begrepen. Long story short, het mocht niet. Period.
Uiteindelijk hebben we dus toch, ietwat stiekem, afgesproken eind vorige maand. Toen we bij elkaar waren heb ik mijn moeder geappt met een foto dat ik samen met haar was. ''Leuk meisje, jammer dat ze zover woont'', was haar reactie. Vond ze het dan nu opeens wel goed?
Een paar dagen later kwam ik langs bij het werk van mijn moeder om wat dingetjes te vragen. Als laatste zei ik: ''[Naam van mijn vriendin] komt zondag weer, dit keer bij mij thuis.'' Ze reageerde, uiteraard, verbaasd. ''Oh, dat zeg je nu zo even? Je neemt toch geen rela...'' Voordat ze haar zin af kon maken antwoordde ik al dat ik al een relatie met haar heb. Dit vond ze echt totaal niet leuk. ''Kon je niet iemand hier in de buurt zoeken?'' en ''Wat moet je met een meisje zo ver weg?'' kreeg ik onder andere als reactie. De collega's van mijn moeder vonden het echter wel erg leuk. Ik kan de reactie van mijn moeder wel begrijpen om eerlijk te zijn. Ik kwam er misschien iets te direct mee, en dat dan ook nog eens op haar werk.
Eenmaal thuisgekomen vertelde ik hetzelfde nieuws aan mijn vader, die wel enthousiast reageerde. Hij vond het erg leuk. Ook vertelde ik dat mijn moeder zo negatief had gereageerd. Hij zei aan mijn kant te staan en dat hij met mijn moeder zou gaan praten. Diezelfde avond nog kwam mijn moeder naar mij toe om te zeggen dat ze even goed heeft nagedacht en het toch erg leuk vindt voor mij. Ik vind het erg fijn dat mijn ouders het nu eindelijk allebei accepteren.
Volgende week vrijdag wordt erg spannend, want ik ga in mijn eentje naar Rotterdam toe om haar te zien. Ik word daarna wel opgehaald door mijn ouders, waar ik zelf voor gekozen heb. Ik vind 's avonds alleen in een vreemde stad lopen toch nog iets te spannend om te doen. De dag daarna komt zij naar mijn huis toe. Ook hebben we nog wat andere voorlopige datums afgesproken, zoals met oud en nieuw. Hopelijk mag ze dan hier blijven slapen.
(she/her)