Dank aan de vluchtelingen! We gaan er met z'n allen op vooruit!quote:AMSTERDAM -
De grote stroom vluchtelingen die ons land te verwerken krijgt, heeft de komende tijd waarschijnlijk een miniem positief effect op de economie. Dat stelde De Nederlandsche Bank (DNB) maandag.
Het positieve effect hangt vooral samen met de hogere uitgaven die de overheid heeft door de vluchtelingenstroom. Daarbij gaat het om uitgaven aan bijvoorbeeld huisvesting, verzorging, juridische dienstverlening en op langere termijn bijstand en andere collectieve voorzieningen. Die geven een kleine stimulans aan de economie, zolang er geen nieuwe bezuinigingen van de overheid tegenover staan.
Op den duur kunnen vluchtelingen verder als werknemer een positieve bijdrage leveren. Daarnaast kunnen de toegenomen investeringen in woningen positief uitpakken, terwijl het consumentenvertrouwen door de vluchtelingencrisis juist een knauw kan krijgen.
Als alle effecten zich voordoen, valt de economische groei in 2017 volgens DNB 0,14 procentpunt hoger uit dan nu wordt voorspeld. De werkloosheid gaat dan met 0,1 procentpunt extra omlaag, terwijl het overheidstekort marginaal verslechtert. http://www.telegraaf.nl/b(...)campaign=twitterfeed
Dit.quote:Op maandag 7 december 2015 15:28 schreef LXIV het volgende:
Broken window fallacy. Extra overheidsuitgaven omdat er extra kosten zijn is nog iets anders dan een -duurzame- groei van de economie.
Als we al het geld voor vluchtelingen hadden gebruikt om de thuiszorg te verbeteren, was het effect op de economie (en aan de keerzijde de staatsschuld/belastingdruk) precies net zo groot geweest.
Tot nu toe is zo'n vluchtelingenstroom vooral een consumptief iets. De vraag is of het ooit werkelijk iets gaat opleveren. De ervaringen uit het verleden leren van niet.
Wie jeukt dat, als op het eind van de rit de cijfers maar kloppen of niet?quote:Op maandag 7 december 2015 16:04 schreef Apekoek het volgende:
Maar wie betalen de hogere uitgaven van de overheid dadelijk?
quote:Op maandag 7 december 2015 16:13 schreef Kosmoproleet het volgende:
DNB zet zichzelf hiermee duidelijk voor paal en is vermoedelijk een dhimmitude linkse zelfhatende organisatie onder leiding van Allahxander arrogander peggol.
Achja, de zorgverzekeringen en belasting wat omhoog, who cares. En oudjes kunnen straks in hun eigen poep en pies wegdrijvenquote:Op maandag 7 december 2015 16:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wie jeukt dat, als op het eind van de rit de cijfers maar kloppen of niet?
Nou kijk net zover vooruit zeg!quote:Op maandag 7 december 2015 16:19 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Achja, de zorgverzekeringen en belasting wat omhoog, who cares. En oudjes kunnen straks in hun eigen poep en pies wegdrijven
Hoe heet dat als men voordat men de schuld terug betaald de munt laat devalueren, weet niet of het t juiste woord is, zou men het zomaar kunnen niet?quote:Op maandag 7 december 2015 16:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
Economische "groei" creėren door de staatsschuld te verhogen. Blij dat we zulke genieėn hebben bij DNB. Ik stel voor om de staatsschuld met 1 triljard te verhogen en al dat geld in een bodemloze put te flikkeren. Economische groei waar China stil van wordt.
Jij gelooft niet dat de vluchtelingenstroom de economie daadwerkelijk doet groeien?quote:Op maandag 7 december 2015 16:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
Is er nog iemand die dit soort praatjes gelooft ?
De relevante vraag is dan ook, waar het van betaald wordt.quote:Op maandag 7 december 2015 17:02 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Jij gelooft niet dat de vluchtelingenstroom de economie daadwerkelijk doet groeien?
Om het maar eens zwaar te versimpelen: meer inwoners = grotere afzetmarkt = meer afzet = meer productie. Dat is niets meer dan basiseconomie.
Klopt, maar dat doet niets af aan het feit dat de economie groeit en zelfs dat lijkt de user in kwestie te willen ontkennen.quote:Op maandag 7 december 2015 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De relevante vraag is dan ook, waar het van betaald wordt.
Gaan voor hyperinflatie en dan is de schuld waardeloos. Je economie is op dat moment ook waardeloos, dus daar schiet je niets mee op.quote:Op maandag 7 december 2015 16:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe heet dat als men voordat men de schuld terug betaald de munt laat devalueren, weet niet of het t juiste woord is, zou men het zomaar kunnen niet?
Als DNB doelloos de geldpers aanzet groeit de economie ook. Het betekent nog niet dat we er wat aan hebben.quote:Op maandag 7 december 2015 17:11 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat doet niets af aan het feit dat de economie groeit en zelfs dat lijkt de user in kwestie te willen ontkennen.
Dat hangt echter wel samen met de vraag of de geļnvesteerde euro van de overheid voor meer dan 100% terugverdiend gaat worden. Ik vraag het me af. Er zijn onderdelen van de economie waar die euro een beter rendement kan hebben. Die euro gaat dus nu naar een minder rendabele sector, waardoor je dus een verlies van potentiėle groei hebt. De daadwerkelijke groei is dus kleiner dan mogelijk.quote:Op maandag 7 december 2015 17:11 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Klopt, maar dat doet niets af aan het feit dat de economie groeit en zelfs dat lijkt de user in kwestie te willen ontkennen.
Op zich nog niet. Wel als ze met dat geld een enorme bodemloze put laten bouwen als overheidsproject. Soort verticale HSL zonder bodem zeg maar. Dan groeit de economie gigantisch en heb je er ook geen kut aan. Sterker nog, per saldo is iedereen behalve de aannemer genaaid. In dit geval is iedereen genaaid behalve de partijen die geld krijgen van de overheid om het asielgebeuren te begeleiden.quote:Op maandag 7 december 2015 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als DNB doelloos de geldpers aanzet groeit de economie ook. Het betekent nog niet dat we er wat aan hebben.
Ik heb ook niet gesteld dat we er iets aan hebben.quote:Op maandag 7 december 2015 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als DNB doelloos de geldpers aanzet groeit de economie ook. Het betekent nog niet dat we er wat aan hebben.
Het aftrekken van verlies van potentiėle groei zou alleen van toepassing zijn als je de maximale groei zou berekenen, dat is hier niet het geval.quote:Op maandag 7 december 2015 17:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat hangt echter wel samen met de vraag of de geļnvesteerde euro van de overheid voor meer dan 100% terugverdiend gaat worden. Ik vraag het me af. Er zijn onderdelen van de economie waar die euro een beter rendement kan hebben. Die euro gaat dus nu naar een minder rendabele sector, waardoor je dus een verlies van potentiėle groei hebt. De daadwerkelijke groei is dus kleiner dan mogelijk.
En daarom is dit een nutteloos cijfer puur om te dienen als munitie voor dom links. Net zoals je dom rechts hebt, ja.quote:Op maandag 7 december 2015 17:37 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Het aftrekken van verlies van potentiėle groei zou alleen van toepassing zijn als je de maximale groei zou berekenen, dat is hier niet het geval.
Alleen als dus mensen in de bijstand die 10.000 ook gelijk uitgeven. Waarvan overigens ook weer een deel terugkeert via belasting op wat ze kopen. Waarschijnlijk een duurzame investering, zoals een flatscreen, vakantie op Ibiza en zes kaartjes voor de Toppers.quote:Op maandag 7 december 2015 18:20 schreef Wintar het volgende:
Ik vind het prima als mensen de komst van nog meer vluchtelingen willen promoten, maar dan a.u.b. wel met reėle argumenten.
Dit is hetzelfde als zeggen dat het goed voor de economie is als de overheid iedereen in de bijstand eenmalig 10.000 euro geeft, omdat er dan meer uitgegeven wordt.
Of zeggen dat een grote aardbeving goed is voor de economie omdat er dan op korte termijn veel geļnvesteerd moet worden voor wederopbouw, hetgeen de economie een tijdelijk boost zou geven.
Wie gebruikt dit als argument dan?quote:Op maandag 7 december 2015 18:20 schreef Wintar het volgende:
Ik vind het prima als mensen de komst van nog meer vluchtelingen willen promoten, maar dan a.u.b. wel met reėle argumenten.
Dit is hetzelfde als zeggen dat het goed voor de economie is als de overheid iedereen in de bijstand eenmalig 10.000 euro geeft, omdat er dan meer uitgegeven wordt.
Of zeggen dat een grote aardbeving goed is voor de economie omdat er dan op korte termijn veel geļnvesteerd moet worden voor wederopbouw, hetgeen de economie een tijdelijk boost zou geven.
Niet nutteloos. Het is juist goed dat DNB haar verwachte economische groei ook ontleed lijkt me.quote:Op maandag 7 december 2015 18:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
En daarom is dit een nutteloos cijfer puur om te dienen als munitie voor dom links. Net zoals je dom rechts hebt, ja.
Ssssh, niet zo hard, straks hoort L_B je.quote:Op maandag 7 december 2015 18:45 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Wie gebruikt dit als argument dan?
Intern ja.quote:Op maandag 7 december 2015 18:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Niet nutteloos. Het is juist goed dat DNB haar verwachte economische groei ook ontleed lijkt me.
Uh, wat? DNB is een adviseur van de regering. Dan lijkt het me juist belangrijk dat transparantie hoog in het vaandel staat en rapporten ook gewoon worden gepubliceerd, niet?quote:
Goed punt, ik had de bron niet gezien.quote:Op maandag 7 december 2015 18:45 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Wie gebruikt dit als argument dan?
Dat is waar. Misschien heb ik mij laten Telegrafen. Zoeken van documenten en die dan presenteren als grote bekendmaking waarbij het resultaat woede opwekt vanwege de duidelijke ironie van het gepresenteerde resultaat.quote:Op maandag 7 december 2015 18:55 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Uh, wat? DNB is een adviseur van de regering. Dan lijkt het me juist belangrijk dat transparantie hoog in het vaandel staat en rapporten ook gewoon worden gepubliceerd, niet?
Dit dus.quote:Op maandag 7 december 2015 15:28 schreef LXIV het volgende:
Broken window fallacy. Extra overheidsuitgaven omdat er extra kosten zijn is nog iets anders dan een -duurzame- groei van de economie.
Als we al het geld voor vluchtelingen hadden gebruikt om de thuiszorg te verbeteren, was het effect op de economie (en aan de keerzijde de staatsschuld/belastingdruk) precies net zo groot geweest.
Tot nu toe is zo'n vluchtelingenstroom vooral een consumptief iets. De vraag is of het ooit werkelijk iets gaat opleveren. De ervaringen uit het verleden leren van niet.
Het aantal inwoners op de globale afzetmarkt waar wij deel van uitmaken veranderd geen sikke pit door het verschuiven van bewoners.quote:Op maandag 7 december 2015 17:02 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Jij gelooft niet dat de vluchtelingenstroom de economie daadwerkelijk doet groeien?
Om het maar eens zwaar te versimpelen: meer inwoners = grotere afzetmarkt = meer afzet = meer productie. Dat is niets meer dan basiseconomie.
Verder ook grappig dat sommigen hier kennelijk te achterlijk zijn om de definitie van 'marginaal' te kennen trouwens.
Was die maar stuk, dan gingen ze eindelijk eens echt nadenken over hun berekeningen.quote:Op maandag 7 december 2015 17:15 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Volgens mij is hun Casio FX-82 stuk
Gast, wat? Beweren dat de gehele Nederlandse economie globaal afzet is echt ronduit belachelijk. Denk alleen al aan de supermarkt, wiens afzetmarkt veelal niet veel verder reikt dan de inwoners van haar dorp.quote:Op maandag 7 december 2015 19:25 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Het aantal inwoners op de globale afzetmarkt waar wij deel van uitmaken veranderd geen sikke pit door het verschuiven van bewoners.
Onderbouw deze uiterst dubieuze one-liner eens anders.quote:Op maandag 7 december 2015 19:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mooie berekeningen, ze kloppen alleen niet met de werkelijkheid zoals gebruikelijk.
Waarom? Durf jij te beweren dat toekomstberekeningen dan altijd of regelmatig of af en toe kloppen?quote:Op maandag 7 december 2015 19:59 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Onderbouw deze uiterst dubieuze one-liner eens anders.
Ah, je kunt dus niets weerleggen.quote:Op maandag 7 december 2015 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom? Durf jij te beweren dat toekomstberekeningen dan altijd of regelmatig of af en toe kloppen?![]()
Net zoals toekomstige groeicijfers van het cbs, die kloppen ook nooit.
mooi toch, ik wil er wel mee doorgaan als jij het leuk vindt? Toekomstvoorspellingen kan ik niet weerleggen, net zoals jij. Ook als de DNB schreef dat de groei 200% was, dan nog kon ik het niet weerleggen, omdat het over de toekomst gaatquote:Op maandag 7 december 2015 20:01 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ah, je kunt dus niets weerleggen.
Toch leuk dat je desondanks infantiele onzin in het rond bazuint.
Ik ken nog wel meer mensen die er op vooruit gaan hierdoorquote:Op maandag 7 december 2015 20:03 schreef Twiitch het volgende:
Eigenaren van bijna failliete vakantieparken gaan er in ieder geval flink op vooruit.
Mij wel want vluchtelingen horen in de regio thuis zodat ze snel weer terug kunnen om hun land op te bouwen, in plaats van in het overbevolkte Nederland in sociale zekerheid zitten.quote:Op maandag 7 december 2015 20:14 schreef Hyperdude het volgende:
Als het echte vluchtelingen i.p.v. grotendeels economische migranten zouden zijn, zou het mij helemaal niet zoveel uitmaken of het iets kost of oplevert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |