Tja, en dan heb je in maart 2015 plotsklaps, na zo'n 44 jaar gewerkt hebbende, een WW uitkering. Al die voorgaande jaren (uiteraard) via meerdere werkgevers aan allerlei pensioenregelingen meegedaan. Je werkgever en jijzelf betaalden er aan mee, en het bedrag groeide ook nog door alle voorspoed welke de pensioenfondsen jarenlang hebben genoten.
Dan, ergens medio juni 2015 valt er een schrijven in de brievenbus, uw pré pensioen valt op uw 61e verjaardag vrij! Ze gaan tot aan mijn pensioenleeftijd (65 staat er in de brief, terwijl deze allang naar 67 is verhoogd!) jaarlijks ruim 3000 euro uitbetalen. Er staat netjes bij dat wanneer ik nog werkzaam ben, ik de vervaldatum 1 jaar naar voren kan schuiven, mits ik dit aan kan tonen via een door mijn werkgever in te vullen formulier.
Dan ga je bellen met het UWV, met de pensioenuitvoerder etc. etc. Nee, UWV is nu niet mijn werkgever maar verstrekker van mijn WW uitkering. De pensioenuitvoerder kan niets voor mij betekenen, ook al geef ik aan dat ik het geld NU NIET wil hebben. Overzetten naar een lijfrente o.i.d. is ook niet mogelijk c.q. niet interessant. Onderzoek op het internet leert dat er meerdere gerechtelijke uitspraken zijn geweest welke de uitkeringsgerechtigde in het ongelijk stellen.
Met andere woorden, neem je verlies & niet zeuren!
Sorry mensen, maar dat verlies wil ik niet nemen, niet voor mijzelf maar ook niet voor al die andere 60 plussers welke in de WW zitten of er binnenkort in gaan belanden. In mijn beleving is dit pure diefstal van zuur verdiend belegd geld door werkgevers en werknemers, wat over de ruggen van de werknemers wordt terug gehaald. De inleg was destijds bedoeld om een stapje terug te kunnen doen of eerder te stoppen met werken.
Nu wordt echter alleen de Staat der Nederlanden er beter van, en niet die mensen welke nu aan de kant staan en naarstig op zoek zijn naar werk. Grote kans dat ik een stapje terug had gedaan, wat weer een kans was geweest voor iemand die zijn of haar eerste stappen nog moest zetten op de arbeidsmarkt of die door omstandigheden geen werk meer had.
Maar wat doen de door ons gekozen struikrovers uit Den Haag? Zij stelen legitiem (zie wetgeving hieronder) pensioengelden van de werknemers terug!
Met ingang van 1 maart 2012 is de tekst van art. 34 WW in verband met de inwerkingtreding van het Algemeen inkomensbesluit socialezekerheidswetten (AIB) ingrijpend gewijzigd. Met ingang van die datum is het in mindering brengen van een prepensioen op de WW-uitkering niet langer in art. 34 WW zelf ondergebracht, maar overgebracht naar art. 3:5, lid 1, onder a, AIB. Op grond van dit artikelonderdeel in het AIB mag een volledig prepensioen nog steeds in mindering worden gebracht op een WW-uitkering, maar op grond van art. 3:5, lid 3, AIB wordt een gedeeltelijk prepensioen dat werd ontvangen vóór het intreden van de werkloosheid en dat betrekking heeft op een eerder verlies aan arbeidsuren, niet meer in mindering worden gebracht op de WW-uitkering. Gedoeld wordt op de situatie waarin een werknemer tijdens zijn dienstverband besluit een gedeelte van de werktijd in te ruilen voor een prepensioen. Tot 1 maart 2012 moest het prepensioen in zo’n situatie wel op de WW-uitkering in mindering worden gebracht.
Twaiduuster = schemerdonker. Verhalen en misstanden uit het schemerdonker halen en naar het licht brengen is de missie van Twaiduuster.