Het lijkt me niet dat dit het geval is. Niet alleen heeft een fabrikant dan onnodig veel afval, ook kan het uiterst gevaarlijk zijn. Zou je rechtsdraaiende glucose (suiker) nemen, dan raak je zwaar vergiftigd, om maar een voorbeeld te noemen. Nou kan het anders zijn bij methylfenidaat, maar dat lijkt me niet.quote:Op donderdag 10 december 2015 14:19 schreef Unlabeled het volgende:
Gegroet mensen!
Ik heb iets gevonden waar jullie misschien iets aan hebben gezien er recentelijk nog een discussie over was. Het gaat over het verschil tussen Ritalin en de generieke variant. Het is een quote van een vage website, maar als je googled kan je meer info vinden.
"...de stof kan hetzelfde zijn, en toch anders (de zogenaamde isomeren). Het tijden geleden zo befaamde 'rechtsdraaiend melkzuur' is daar een voorbeeld van. Chemisch gezien exact hetzelfde als linksdraaiend, maar toch zijn er verschillen. (De precieze uitleg voert wat ver, maar het zijn meestal 2 modellen in spiegelbeeld, zoals de 'd' en de 'b' erg op elkaar lijken maar niet hetzelfde zijn)
Bij de echte Ritalin zou dit mengsel zo gefilterd zijn dat vooral de nuttige variant overblijft, bij de generieke is dit minder of niet het geval."
Ik had ook nog iets gelezen over de verhoudingen dexmethylfenidaat en levomethylfenidaat die in methylfenidaat zoals we kennen 'verwerkt' zijn. In verhouding meer levomethylfenidaat betekent meer bijwerkingen (kan weer per individu anders zijn). Ik heb niks kunnen vinden over wat de precieze verhoudingen per merk zijn van de twee bovengenoemde, maar wat er in quote met "nuttige variant" bedoeld wordt is dexmethylfenidaat.
Edit: Fokkers die hier meer over weten te vertellen?
Klinkt goed gray!quote:Op donderdag 10 december 2015 15:58 schreef Gray het volgende:
Heb generieke concerta voorgeschreven gekregen, 5 mg. Morgen proberen en zien hoe sterk ik nu reageer op de bijwerkingen.
Vervolg:
De bijwerkingen zijn minimaal tot nu toe; ik merkte het meest toen het inkickte dat m'n ogen soms geen focus hadden. Het koude zweet is minimaal en merk lichte onrust in m'n lijf, oa door trillen van spieren.
Maar het bedoelde effect is heerlijk. Alsof je na jaren slecht zicht een bril krijgt. Nou wist ik dat al van eerder gebruik, maar het blijft een verbazingwekkend verschil. Wel lijkt het minder dan voorheen, maar dat kan ook gezegd worden van de bijwerkingen. Blijkbaar heb ik door de jaren heen het anders leren verwerken.
Ik vind het jammer dat eetlust verminderd raakt, maar dat houdt me niet tegen, gezien de boterham met krab in m'n maag en de warme saucijzen voor m'n neus.
En die rust! Nou was ik door meditatie en mindfulness al langer rustiger in het hoofd, nu is het alsof die kink in de kabel die ruis veroorzaakt plots verholpen is. Geen ruis meer; alleen scherpe ontvangst!
Ondanks al het goede nieuws hierboven, blijf ik het alleen gebruiken op dagen dat het nodig is, voor studie, stage en misschien werk. Allereerst omdat ik het zonde vind van het geld (trage afgifte methylfenidaat, bijna een euro het tablet), maar omdat het vast ook beter is voor m'n gezondheid.
Het is dan ook 18, geen idee hoe ik aan die 5 kom.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:36 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Klinkt goed gray!
5 mg concerta (of verwant aan concerta) klinkt raar trws. Hoe zit dat?
En alleen gebruiken wanneer nodig Is volgens mij prima als je doorgaans goed overweg kan met je drukkere hoofd![]()
Heeft t nog effect op je stemming?
En qua eten: trekt waarschijnlijk nog bij en anders even vooral lekkere dingen eten. Die gaan vaak nog wel naar binnen
De meeste info die je online vindt geschreven door mensen die er niet veel van begrijpen, ik hoop dat ik het hieronder redelijk overzichtelijk op kan schrijven.quote:Op donderdag 10 december 2015 14:19 schreef Unlabeled het volgende:
Gegroet mensen!
Ik heb iets gevonden waar jullie misschien iets aan hebben gezien er recentelijk nog een discussie over was. Het gaat over het verschil tussen Ritalin en de generieke variant. Het is een quote van een vage website, maar als je googled kan je meer info vinden.
"...de stof kan hetzelfde zijn, en toch anders (de zogenaamde isomeren). Het tijden geleden zo befaamde 'rechtsdraaiend melkzuur' is daar een voorbeeld van. Chemisch gezien exact hetzelfde als linksdraaiend, maar toch zijn er verschillen. (De precieze uitleg voert wat ver, maar het zijn meestal 2 modellen in spiegelbeeld, zoals de 'd' en de 'b' erg op elkaar lijken maar niet hetzelfde zijn)
Bij de echte Ritalin zou dit mengsel zo gefilterd zijn dat vooral de nuttige variant overblijft, bij de generieke is dit minder of niet het geval."
Ik had ook nog iets gelezen over de verhoudingen dexmethylfenidaat en levomethylfenidaat die in methylfenidaat zoals we kennen 'verwerkt' zijn. In verhouding meer levomethylfenidaat betekent meer bijwerkingen (kan weer per individu anders zijn). Ik heb niks kunnen vinden over wat de precieze verhoudingen per merk zijn van de twee bovengenoemde, maar wat er in quote met "nuttige variant" bedoeld wordt is dexmethylfenidaat.
Edit: Fokkers die hier meer over weten te vertellen?
quote:Early formulations contained all four isomers, d-threo methylphenidate, 1-threo methylphenidate, d-erythro methylphenidate, and 1-erythro methylphenidate. Markowitz, J.S., et al, Pharmacotherapy 23:1281-1299 (2003). The erythro isomers were subsequently removed from the formulations due to their association with adverse effects.
quote:Until the introduction of d-threo methylphenidate hydrochloride, (dexmethylphenidate hydrochloride, Focalin®) in 2002, all marketed forms of methylphenidate contained a 50:50 racemic mixture of d-threo methylphenidate and 1-threo methylphenidate in the form of the hydrochloride salt (Ritalin®, Concerta®, Metadate®, and Methylin®).
dl-threo-variant (50/50 mix van 2 isomeren): Ritalin, Concertaquote:However, in view of the recent efforts to develop l-threo-methylphenidate as an antidepressant, the l-threo-methylphenidate isomer of racemic formulations may not necessarily represent a passive component. Rouhi, A.M., Chem. Eng. News 57:56-61 (2003).
quote:For the purposes of drug approval, the interchangeability of a generic drug and the corresponding brand-name drug is based on the criterion of "essential similarity," which requires that the generic drug have the same amount and type of active principle, the same route of administration, and the same therapeutic effectiveness as the original drug, as demonstrated by a bioequivalence study. However, bioequivalence and therapeutic effectiveness are not necessarily the same.
bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12860486
Ik vind het alleen maar fijn dat je hier uitgebreid op ingaat. Dit maakt al dat abstracte wat ik tot nu ben tegengekomen op internet veel duidelijkerquote:Op vrijdag 18 december 2015 22:42 schreef Chicolate het volgende:
Vakidioot, kan het niet laten hier wel op te reageren. Iets te lang stuk geworden, ik hoop dat jullie je aandacht erbij kunnen houden. Niet boos worden, zit zelf ook aan de dex en had dat misschien tevoren in moeten nemen
.
[..]
De meeste info die je online vindt geschreven door mensen die er niet veel van begrijpen, ik hoop dat ik het hieronder redelijk overzichtelijk op kan schrijven.
Methylfenidaat heeft twee chirale centra, en daardoor 4 verschillende isomeren. De aanduiding dex of levo zegt op zichzelf niets over de structuur zelf, maar geeft alleen maar aan welke kant het licht draait als je de stof oplost, er licht doorheen schijnt en het signaal meet. Basiscursus chiraliteit: https://en.wikipedia.org/wiki/Chirality_(chemistry)
Er zijn dus 4 isomeren, en ik heb online een patent uit 2011 gevonden waarin er een nieuwe syntheseroute stond, die daarbij ook nog eens alle oude patenten (van oa Novartis, de fabrikant van Ritalin) samenvat. In dit patent staat een tekening van ieder isomeer, en de naam.
[ afbeelding ]
En er is er inderdaad een met de beste biologische activiteit: dextro-threo (er is dus ook een inactieve dextro-variant, namelijk dextro-erythro). Helaas is het maken van een zuivere stof geen kwestie van 'filteren' (was het maar zo makkelijk), en zijn enantiomeren vaak moeilijk (tot onmogelijk) van elkaar te scheiden. Toch eisen autoriteiten zoals de FDA en EMA dit tegenwoordig wel; je moet precies weten wat de activiteit van elk isomeer is, om problemen zoals het Softenon-drama te voorkomen.
Maar wat zit er nu tegenwoordig in Ritalin, en wat zit er in de generieke variant? Eerlijk is eerlijk, dat kan ik thuis moeilijk terugvinden omdat ik hier geen toegang heb tot de patent database en zoekmachines. Wat ik wel kon vinden in bovengenoemd patent:
[..]
[..]
[..]
dl-threo-variant (50/50 mix van 2 isomeren): Ritalin, Concerta
d-threo-variant: Focalin
Ofwel: Ritalin bevat ook maar 50% van de meest actieve variant (let wel, de l-threo variant is niet inactief), en ze kunnen die verhouding niet zomaar veranderen want dit is waar ze het patent op aangevraagd hebben.
Ik heb ernstig mijn twijfels of de makers van generieke varianten minder d-threo in hun mengsel hebben zitten; racemisch (50/50 mix) maken is het makkelijkst, waarom zouden ze het zichzelf moeilijker maken en er meer van de 'inactieve' stof in doen? Daarbij mag je volgens mij niet zomaar een verhouding veranderen zonder opnieuw toestemming te krijgen van de FDA (daarom kon Focalin op de markt gebracht worden, met een nieuw patent). Dat gezegd hebbende: de hulpstoffen (formulering, hoe makkelijk het uit elkaar valt in je maag etc) kan wel variëren, en daardoor kan meer/minder in je bloed opgenomen worden.
[..]
Je zal bij elke verzekering je eigen risico moeten betalen voordat je überhaupt voor vergoeding in aanmerking komt. Verder, ik kan ernaast zitten, zijn er niet echt polissen die gericht op ADHD of ADD meerwaarde hebben. Maar mocht je voor je behandeling ook graag gebruik willen maken van een coach of trainer oid, dan zit je al snel in de uitgebreide verzekeringen.quote:Op dinsdag 22 december 2015 14:43 schreef dvdspelert het volgende:
@ schoenenspray: Ik heb dat inderdaad wel eens gelezen op "het net". Maargoed, of het verstandig is... Beter wacht hij op een recept.
Verder, nu het einde van het jaar nadert...
Zorgverzekeringtalk?!?
Waar gaan jullie bij ivm vergoeding medicatie? Heb dit jaar alles zelf moeten betalen uit mijn eigen risico. (zekur)
Ik heb al jaren een verzekering bij Salland Verzekeringen en ik gebruik dexamfetamine en zij vergoeden het gewoon. Ik weet niet hoe het met andere middelen zit.quote:Op dinsdag 22 december 2015 14:43 schreef dvdspelert het volgende:
@ schoenenspray: Ik heb dat inderdaad wel eens gelezen op "het net". Maargoed, of het verstandig is... Beter wacht hij op een recept.
Verder, nu het einde van het jaar nadert...
Zorgverzekeringtalk?!?
Waar gaan jullie bij ivm vergoeding medicatie? Heb dit jaar alles zelf moeten betalen uit mijn eigen risico. (zekur)
Hoe is het verlopen?quote:Op zondag 20 december 2015 16:17 schreef Schoenenspray het volgende:
Goedemiddag ADD'ers en ADHD'ers,
Een kennis heeft binnenkort een ADHD-test bij PsyQ en heeft via via allerlei pillen geregeld. Hij zit er nu mee te experimenteren en ik maak mij zorgen.
Hij combineert Ritalin met Dex. Is dat gevaarlijk? Zijn beredenering: ene stimuleert afgifte en andere voorkomt heropname, dus dan moet het elkaar perfect aanvullen. Wat ik heb gevonden is dat een arts 1 van die 2 voorschrijft.
Hebben jullie wetenschappelijk bewijs van de mogelijke schade? Hij is erg koppig.
Klopt. Tenzij je het voor nog meer dingen gebruikt. Dan haal je het er wel uit.quote:Op donderdag 24 december 2015 20:31 schreef DocWho het volgende:
Extra aanvullende verzekering voor adhd-medicatie vaak sigaar uit eigen doos:
http://weblog.independer.(...)gaar-uit-eigen-doos/
Die studie is alweer een tijdje geleden onderuit gehaald.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 08:58 schreef Orbeatle het volgende:
Iemand dit al eens gezien? Slaat het echt ergens op? (Is wel al van een paar jaar geleden...)
http://www.eenvandaag.nl/(...)ding_en_adhd_bewezen
Ja. Dat hoort er een beetje bij, maar het kan ook komen omdat er te lang tussen de inname momenten zit. Dat is bij iedereen anders. Ik denk dat dit bij jou ingecalculeerd is want 3x5mg is de laagste dosis waar ik ooit van gehoord heb. Als je bij deze lage dosis iets van baat hebt zal men wel concluderen daar het middel werkt en een juiste dosis gaan zoeken.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 20:31 schreef Banktoestel het volgende:
Hoi mensen, ik heb een korte vraag.
Bij mij is door GGZ enige tijd geleden de diagnose "vermoedelijk ADD" gesteld. Nu was het idee van de psychiaters daar om mij een week methylfenidaat te laten gebruiken. Het idee is dat we daardoor kunnen ontdekken of dit middel helpt bij mij. Dus sinds afgelopen dinsdag heb ik 3x per dag 5mg tablet genomen. De laagste dosis vertelden ze mij. Nu merk ik dat ik mij, sinds ik dat gebruik, heel erg wisselend voel. "Onder invloed" voel ik me beter, maar 's ochtends 's avonds en tussen dosissen in regelmatig best wel kut. Mijn vraag is eigenlijk of mensen die zelf ook dit spul gebruiken dit herkennen? Is dit hoe het altijd zou gaan als ik dit spul gebruik? Of hoort het bij de beginperiode? Is het uberhaupt nog te vroeg om iets te zeggen over hoe het gaat voelen aangezien ik het nu pas 4 dagen heb gebruikt? Want op deze manier twijfel ik of het het wel waard is.
Bedankt voor je reactie. 3x5mg schijnt inderdaad laag te zijn als ik anderen op het internet mag geloven. Daardoor ga ik ook aan mezelf twijfelen of het uberhaupt wel kan dat ik er iets van voel. Vandaag is dag 5 maar ik heb besloten om het niet te nemen, ik voel me er gewoon zo rottig door. Als dat al door 3x5mg komt wil ik niet weten wat 4x10mg met me zou doen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 10:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja. Dat hoort er een beetje bij, maar het kan ook komen omdat er te lang tussen de inname momenten zit. Dat is bij iedereen anders. Ik denk dat dit bij jou ingecalculeerd is want 3x5mg is de laagste dosis waar ik ooit van gehoord heb. Als je bij deze lage dosis iets van baat hebt zal men wel concluderen daar het middel werkt en een juiste dosis gaan zoeken.
Toch vind ik het wel een goede zaak. Je hoort namelijk vrij vaak dat mensen met 4x10 starten een persoonlijk vind ik dat vanwege de bijwerkingen onverantwoord hoog.
Nee. Daarom slik ik 6x5. Door relatief vaak een kleine dosis te slikken vlak je de pieken een dalen af. Maar het wisselt sterk per persoon. Bij mij wordt het blijkbaar vrij snel opgenomen want het begint snel te werken maar is ook weer relatief snel uitgewerkt. De standaard 4 uur is daarom voor mij te lang.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 12:51 schreef Banktoestel het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. 3x5mg schijnt inderdaad laag te zijn als ik anderen op het internet mag geloven. Daardoor ga ik ook aan mezelf twijfelen of het uberhaupt wel kan dat ik er iets van voel. Vandaag is dag 5 maar ik heb besloten om het niet te nemen, ik voel me er gewoon zo rottig door. Als dat al door 3x5mg komt wil ik niet weten wat 4x10mg met me zou doen.
Ik vraag me af wat de ervaring van andere mensen is in het starten met dit spul. Is het echt normaal om je lichamelijk slecht te voelen zodat je eigenlijk al direct gaat twijfelen of het het wel waard is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |