WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:51 | |
![]() Nog 305 kilometer en 355 meter en dan zit het Formule 1-seizoen 2015 erop. De wereldkampioenen zijn inmiddels bekend, maar er is nog genoeg te verdienen tijdens de laatste race op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi. Wie wordt bijvoorbeeld de beste Fin. Valtteri Bottas heeft op dit moment één punt voorsprong op Kimi Räikkönen. Ook om plaats 10 in het kampioenschap wordt nog volop gestreden. Nico Hülkenberg heeft maar drie punten voorsprong op zijn achtervolgers Romain Grosjean en Max Verstappen. Bij de constructeurs staat het allemaal al redelijk vast. Alleen Lotus en Scuderia Toro Rosso zijn nog in gevecht voor de zesde plaats in de stand. Lotus heeft op dit moment negen punten voorsprong op het team van Max Verstappen en Carlos Sainz jr. Traditioneel begint de race bij daglicht en eindigt het onder kunstlicht. Het circuit is een mix van snelle bochten, een technisch gedeelte en lange rechte stukken. Wie pakt de laatste overwinning van 2015, hoe gaat de eindstand eruit zien? Kan Max Verstappen de tiende plaats pakken? We zullen het allemaal weten rond de klok van 16.00 uur als de finishvlag gezwaaid is op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi. ![]() ![]() FIA Informatie Grand Prix van Abu Dhabi ![]() ![]() ![]() ![]() Constructeursstand ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Actueel Weer | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 15:51 | |
Wat onrespectvol van Mercedes om een vrouw zonder burka naar het podium te sturen ![]() | ||
NaturalScience | zondag 29 november 2015 @ 15:52 | |
Jammer... 12de plaats voor Max.... ![]() 16de plek is het natuurlijk sowieso niet. Dat denkt alleen de dronken wedstrijdleiding. Gelukkig weet de rest van de wereld dat Max gewoon 12de was. | ||
SnowOokami | zondag 29 november 2015 @ 15:52 | |
En nu wordt er niet met een pitstrategie gewerkt? Misschien tankstops weer toelaten en DRS ook behouden... | ||
MakkieR | zondag 29 november 2015 @ 15:52 | |
Gelukkig is het schaatsseizoen begonnen daar valt tenminste nog iets te winnen ![]() | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 15:52 | |
De Arabische Emiraten zijn niet zo streng islamitisch. | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 15:52 | |
Mercedes wint nu zo vaak dat ze ook maar een stagiaire het podium opsturen? ![]() | ||
Rickertman96 | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Wat een poppenkast blijft dit ook | ||
Fir3fly | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Op naar 2017. | ||
trein2000 | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Ham ![]() | ||
merino | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Lastig einde van zijn seizoen. Speelt al zijn criticasten recht in hun handen met deze straffen. Hoop dat hij met beetje reflectie volgend jaar nog volwassener en slimmer aan de start staat. Toch wel veel penalties en foutjes dit seizoen. | ||
King_Merc | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Nice wet teamshirtcontext ![]() | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
juist daarom, die hebben nog veel te leren ![]() | ||
Weltschmerz | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Vermoedelijk, Hamilton was ook niet te beroerd om de aandacht erop te vestigen. | ||
MakkieR | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
altijd dezelfde ritueeltjes liedjes en beelden | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Een andere strategie is niet erg, leuk zelfs, maar wachten op de stops om in te halen heeft mijn voorkeur niet. | ||
nils7 | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Mooi, Mercedes doet een wet T-shirt content haha | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 15:53 | |
Inderdaad. Zo ging Kvyat die Max buiten de baan dirigeerde vrijuit. Als je dan toch als FIA elke situatie wil bestraffen wees dan wel zo consistent. | ||
Bitcoin_klo0n | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
zelfde mensen op podium | ||
Rickertman96 | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
precies helemaal niks aan | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
Ja, laat ze die zandbakstaten leren hoe je een land welvarend maakt. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
Daarom. Volgens mij is de wedstrijdleiding al aan het bier begonnen voor de wedstrijd afgelopen was. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
Hij heeft helemaal niet veel foutjes gemaakt. Welke fouten heb jij allemaal gezien dan die anderen niet maken? | ||
Waffle | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
Mogen ze haar wel een hand geven? ![]() | ||
aesop | zondag 29 november 2015 @ 15:54 | |
Nog volwassener en slimmer? Max heeft schijt aan zijn criticasters dus denk het niet ![]() | ||
MakkieR | zondag 29 november 2015 @ 15:55 | |
wat dacht je van bottas in de pit die zijn neus eraf rijdt maar 5 seconden straf | ||
Rickertman96 | zondag 29 november 2015 @ 15:55 | |
Wanneer begint het nieuwe seizoen? | ||
Weltschmerz | zondag 29 november 2015 @ 15:55 | |
Ze zetten er elk weekend een andere Brit neer om te beslissen. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:55 | |
18 maart vrije training Australie | ||
Rickertman96 | zondag 29 november 2015 @ 15:56 | |
duurt nog ff dus | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:56 | |
109 dagen ![]() Hoewel je over een maand de kerstdagen al voorbij bent. Vroeger eindigde het seizoen eind oktober al en had je een veel langer winterpauze. | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 15:57 | |
DC die aan Rosberg vraagt of hij nu weer maatjes is met Hamilton ![]() | ||
MakkieR | zondag 29 november 2015 @ 15:57 | |
genoeg schaatsen als dat seizoen over is dan begint de F1 haast weer ![]() | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 15:57 | |
Wat is daarmee dan? Unsafe release is standaard 5 sec. Daar is toch geen discussie over lijkt me? | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:58 | |
Dat volg ik toch niet. Voetbal wel. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 15:58 | |
rozenwater of hoe je die troep ook noemt | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 15:58 | |
Er valt te beargumenteren dat het een unsafe release plus causing a collision is. Die combinatie lijkt me zwaarder wegen. | ||
MakkieR | zondag 29 november 2015 @ 15:59 | |
ik had een zwaarder straf verwacht dan 5 seconden als je dit vergelijkt met de overtredingen van Max. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 15:59 | |
Dat is alleen op het podium | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:00 | |
Mwah sommige vergrijpen zijn heel eenvoudig omdat die vast staan. Over de witte lijn rijden, te hard in de pits en ook unsafe release. Dat kan je te licht vinden qua straf, maar dat is gewoon de standaard straf. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:00 | |
Het leek wel alsof ze dat spul op meer plekken gebruiken ![]() | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 16:01 | |
Gaat Sky zo nog een jaarclip doen? | ||
xzaz | zondag 29 november 2015 @ 16:04 | |
WK Darts ![]() ![]() | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:06 | |
Heel realistisch over zijn zoon, die Jos. Niet alleen maar alles goedpraten, ook gewoon stellen dat het niet zijn sterkste race was. | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 16:12 | |
Dus wie er goed geluisterd heeft: Sat 12 Dec 2015 13:00 (gmt) BBC ONE Lewis Hamilton: Making History - F1 2015 Review. | ||
Weltschmerz | zondag 29 november 2015 @ 16:14 | |
Ja, de BBC-crew zat al klaar in een zaadbestendig pak zag ik. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:16 | |
Vond de BBC-jaarclip maar matigjes | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 16:17 | |
Dat vind ik ook. Ik had meer de inhaalacties willen zien ipv verheerlijking van Hamilton | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:19 | |
absoluut en ook meer Max omdat hij de smaakmaker van het seizoen was | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 16:20 | |
wut? ![]() | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:21 | |
Precies wat je zou verwachten dus. | ||
Mani89 | zondag 29 november 2015 @ 16:24 | |
Voor welk team rijdt Max eigenlijk volgend seizoen? | ||
TargaFlorio | zondag 29 november 2015 @ 16:25 | |
Verstappen veel straffen en foutjes? ![]() | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 16:25 | |
jaarclip op ziggo sport | ||
TargaFlorio | zondag 29 november 2015 @ 16:25 | |
B team van Red Bull | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 16:25 | |
De persco is lekker ongemakkelijk ![]() ![]() | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 16:26 | |
jaarclip ziggo f1 nu | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 16:27 | |
LH: "I think winning the championship sounds better then winning a race". Burn ![]() | ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 16:27 | |
Op Sky een clip over Hamilton | ||
Fiorano | zondag 29 november 2015 @ 16:29 | |
Heuh jaarclipje. Toch kunnen we zeiken wat we wollen, we hebben een nog nooit een Nederlander gehad die zoveel punten haalde in een seizoen. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 16:31 | |
Matige clip. | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 16:32 | |
Jaarclip Ziggo F1 is beter dan van de BBC | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:33 | |
Dan doen ze het beter dan voorgaande jaren ![]() | ||
King_Merc | zondag 29 november 2015 @ 16:35 | |
Klopt, ook als ik Jos z,n punten van 94 om zet naar de telling van dit jaar zou Jos 44 punten gehaald hebben, Max heeft er 49 | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:36 | |
Nee maar de puntentelling is nu anders, er krijgen er nu tien punten ipv zes. Met de puntentelling van toen zou Max nu minder punten hebben dan Jos toen (waarbij aangetekend dat de Benetton natuurlijk een betere wagen was) | ||
King_Merc | zondag 29 november 2015 @ 16:36 | |
Maar anders om heeft Max er maar 6.. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:38 | |
6 maar? Ik heb moeite om dat te geloven... 2x4e is volgens mij al minstens 6. | ||
Zorro | zondag 29 november 2015 @ 16:39 | |
Dat zijn dan ook meteen al zijn top6 finishes | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:40 | |
Klopt, maar daarnaast is Max niet meer in de top zes gefinisht en had hij bij de oudere puntentelling dus geen punten gekregen | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:43 | |
Ah. Dat verrast me wel een beetje. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:43 | |
Plus: Jos reed in zijn debuutjaar maar 10 races, Max liefst 19. Scheelt nogal he. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 16:46 | |
Maar Jos bij een top 3 team. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:47 | |
Dat klopt, had ik ook al gezegd. Maakt enorm verschil. Maar dat laat onverlet dat Jos succesvoller was dan Max in zijn debuutjaar. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:48 | |
met een auto die veel slechter was dan die van zijn teamgenoot | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:49 | |
Door illegale software. Maar Volgens Briatore werd die niet gebruikt en Briatore is heel betrouwbaar. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 16:49 | |
Allemaal appels met peren vergelijken. Toen was toen nu is nu. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:51 | |
Rosberg krijgt tijdens een interview een gigantische douche van zijn team ![]() | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:52 | |
niet alleen dat, maar volgens mij was er ook nog iets met een demper die wel op de auto van Schumi zat en niet op die van Jos. En nog wat onderdelen die duidelijk anders waren. Volgens mij had Benetton in 1994 maar geld om één goede auto neer te zetten | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:53 | |
Stel he: die Max die is natuurlijk retesnel omdat ie genen heeft van snelle papa Jos en van snelle mama Sophie. Maar zelf doet ie het nu met een Zweeds racevrouwtje (of Noors of Deens of zo). Dus als je denkt dat Max snel is... wacht tot je straks zíjn zoon ziet. Die heeft dus genen van twee razendsnelle grootouders én van twee razendsnelle ouders. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:54 | |
Dat klopt wel. In die jaren kwam het sowieso wel vaker voor dat auto's onderling niet altijd gelijk waren. Tegenwoordig is dat niet meer zo. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 16:55 | |
Zou je zeggen, maar het werkt niet helemaal zo, omdat je altijd nog de juiste genen door moet krijgen en daarnaast ook de juiste leefomstandigheden moet hebben | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 16:57 | |
Weet ik wel, was ook niet helemaal serieus natuurlijk. Plus... misschien krijgt ie wel alleen maar dochters... | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 16:59 | |
Ik heb het interview met Max op Sky gemist ![]() | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 17:14 | |
Maar is het nu al officieel dan dan STR met ferrari rijdt volgend seizoen? | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:14 | |
Officieel? Nee. Zeker? Absoluut. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:18 | |
Acestream begint ook steeds slechter te worden. HD ligt er al compleet uit, en SD begint ook langzaam af te sterven ![]() | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 17:20 | |
Gaat Veronica volgend jaar ook 3 races uitzenden of toch niet, nu ziggo sports een open kanaal is geworden? | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:21 | |
Jep. | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 17:22 | |
Max nog eens 3 strafpunten op z'n licentie erbij. En als ik dat goed gehoord heb had ie er al 8. Bij 12 krijg je 1 raceban aan je broek.... | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 17:23 | |
Mwoah, de meeste races kun je kijken nu via ziggo sports en BBC gratis. Als ze een enkele race niet uitzenden gewoon acestream erbij pakken. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:23 | |
Nah ![]() Zo lang ze dit niet legaal aanbieden in Nederland is er niks mis mee. | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 17:24 | |
Worden die strafpunten niet naar 0 gezet als het seizoen weer begint? | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 17:25 | |
zout op. Dat ze eens met een goed NL's (of in mijn geval Belgisch) alternatief komen. | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 17:26 | |
neen, punten blijven 12 maanden staan. Dus als ie in mei '15 3 punten heeft gekregen vervallen die in mei '16 en niet in maart bij de eerste race. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 17:26 | |
Nee na 12 maanden vervallen de eerste strafpunten. Dus de strafpunten van monaco lopen dus ook weer in mei volgend jaar af. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 17:26 | |
Na precies twaalf maanden vervallen de strafpunten. Dus door het jaar heen | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:27 | |
Waarom in godsnaam? Omdat Button hem van de baan drukt? Meer dan dat kan ik er met de beste wil van de wereld niet van maken?!?!?! | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 17:28 | |
Dus Max moet in maart, april en mei geen rare acties doen op de baan. Offtopic: Over dat priacy, dankzij dat heb ik veel goede muziek gevonden en later de fysieke albums gekocht. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 17:28 | |
vooral voor het negeren van de blauwe vlaggen | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:29 | |
1 strafpunt voor Button, twee voor blauwe vlaggen. | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 17:30 | |
negeren blauwe vlaggen. | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:30 | |
Is daar data van? Ik las dat het een halve ronde duurde. Op tv was alleen wapperende relneger Lewis te zien die volkomen onterecht (vanuit dat shot in elk geval) te zien was. | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:31 | |
Serieus 1 strafpunt voor buiten de baan om inhalen en gaining een advantage? Echt? Hoeveel strafpunten heeft Alonso bijgeschreven gekregen? | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:32 | |
2 voor die crash | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:39 | |
Dat kan wel de standaard straf zijn, maar bij een unsafe release daar staan ook nog heel wat monteurs omheen die geraakt kunnen worden door iets. Imo hoort een unsafe release veel harder bestraft te worden dan slechts 5 seconden, ookal staat het zo in het strafboekje. In elk geval is dat gevaarlijker dan inhalen buiten de baan om en de plek niet terug geven of blauwe vlaggen negeren; terwijl die zwaarder bestraft worden. Buiten dat is een unsafe release een fout van het team en het team zou daarvoor bestraft moeten worden imo en niet de rijder. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 17:42 | |
Inhalen buiten de baan heeft dan ook niks te maken met veiligheid maar meer met het sportieve element. | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:43 | |
Ik vond het bijzonder onsportief van Button dat hij geen ruimte liet. Hij wist dat Max daar zat en drukte hem naar buiten. Zo kan je het ook bekijken. Anyway, ik drink mn bier op en ga dan koken (lees: de frituur aanzwengelen) ![]() | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 17:44 | |
Button drukte hem niet van de baan die reed daar al. Verstappen stuurde zo krap in dat dit dan gebeurd. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:44 | |
Nah, Max had die plek terug moeten geven. Ik zei dat meteen al. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 17:45 | |
Wat Nattekat zegt. | ||
Izzy73 | zondag 29 november 2015 @ 17:47 | |
Is het ook niet de verantwoordelijkheid van het team van Max om hem daarop te wijzen? | ||
Geralt | zondag 29 november 2015 @ 17:47 | |
Ik was bier aan het drinken en Coolblue en Bax-shop stonden hier net aan de deur op dat moment (nieuwe vuilnisbak van Brabantia van 60L ![]() ![]() Misschien had ik mijn oranje bril weer eens op ![]() ![]() | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 17:47 | |
en wie is evengoed een onderdeel van het team? Juist ja, de rijder. En hoe wil je teams anders straffen, geldboetes? Op 2 á 3 teams na, geen enkel team dat wakker ligt van geldboetes. Elke andere straf treft de rijder even goed. | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 17:49 | |
Ja. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 17:55 | |
Verstappen is zelf ook niet achterlijk. Aan de andere kant is het ook wat Jos zei: als je Button weet terug laat komen kost het je ook seconden om er opnieuw langs te gaan. Dus wie weet was dit de beste optie. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 18:04 | |
Klopt. Pas op 24 mei vallen er twee punten af. Aan de andere kant: waarom gaat hij niet meteen aan de kant voor Hamilton? Max lag ver buiten de punten en die ging hij sowieso niet meer halen. Doe dan niet zo moeilijk en neem het risico op een straf niet. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 18:13 | |
Maar feitelijk wordt je dus 2 maal gestraft. 1 keer 20 seconden DT en 2 strafpunten. Vind ik wel belachelijk veel. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 18:13 | |
Overigens, waar zijn die strafpunten terug te vinden? | ||
Nattekat | zondag 29 november 2015 @ 18:14 | |
Ehmm... internet. Die FIA publiceert ze alleen als ze uitgedeeld worden. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 18:15 | |
Ik ben een keer een overzicht van rijder + strafpunten tegengekomen. Volgens mij op formula1.com maar kan ze niet meer vinden | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 18:28 | |
Een DT was maar 16 seconden op dit circuit. Als je kijkt naar die van Alonso. | ||
SnowOokami | zondag 29 november 2015 @ 18:28 | |
Wat een troll weer van de FIA ![]() Trouwens, dus nog 1 strafpunt en hij moet een race overslaan? ![]() | ||
opreis | zondag 29 november 2015 @ 18:30 | |
Hopelijk doet de TR het met een nieuwe motor het nog beter dan dit jaar (de motor was misschien kut maar verder hadden ze voor TR begrippen echt een goede wagen). Volgend jaar heb je dikke kans McLaren en Haas ook nog voor ze staan. Misschien dat ze Lotus dan wel voorblijven Maldonado is niet de snelste en van Palmer verwacht ik ook niet zo veel, maar ik verwacht eigenlijk dat ze het 8ste team in de constructeurs zullen worden dan en dat punten dus nog moeilijker worden. | ||
opreis | zondag 29 november 2015 @ 18:31 | |
Volgens mij staat hij nu op 8 en bij 12 volgt de ban | ||
VXXLL | zondag 29 november 2015 @ 18:36 | |
Precies dit ja, dat postte ik 2 weken terug ofzo ook ![]() ![]() | ||
Meike26 | zondag 29 november 2015 @ 18:46 | |
Ik denk dat dat wel meevalt. Natuurlijk, Haas zal geen achterhoede team worden, maar ook geen goede subtopper, dat verwacht ik niet. Nieuw team dus ook kinderziektes. Lotus/Renault is ook maar afwachten en wat te denken dan van Manor en Sauber. Ik denk dat we de eerste 4 teams wel vast in kunnen vullen. Niet Williams maar ForceIndia verwacht ik achter Ferrari. Dan is team 5 tot 9 heel close naast elkaar met Manor en Sauber als hekkensluiters op 10 en 11 (ook in die volgorde verwacht ik). En met de regie van afgelopen jaar hoop ik goewoon op een heel vet seizoen in 2016 met veel gevechten in het middenveld die we ook te zien krijgen ![]() ![]() | ||
Scrutinizer | zondag 29 november 2015 @ 18:48 | |
Max gaat een moeilijk tweede seizoen krijgen. Je seizoen slecht eindigen neem je vaak ook nog mee naar de start van het volgende en daarnaast moet hij in de eerste races oppassen dat-ie niet nog meer strafpunten aan de broek krijgt. De concurrentie gaat inderdaad heviger worden en hij krijgt later in het seizoen dan waarschijnlijk nog last van een motor die niet echt meer doorontwikkeld wordt. Dat wordt puntjes sprokkelen en hopen dat de grote teams je niet vergeten zijn. Maar ja, misschien zien bij Force India ook wel wat in hem en kan hij na volgend seizoen daarheen. Laat het seizoen 2017 alvast maar beginnen. | ||
bianconeri | zondag 29 november 2015 @ 18:52 | |
Verstappen heeft in elk geval nog genoeg te leren. Logisch ook op die leeftijd daar niet van. Agressief rijgedrag maakt het soms heel mooi om naar hem te kijken maar levert ook domme situaties op, zie dat met Button. Wil ook nog wel wisselvallig zijn tijdens een wedstrijd, kan soms heel dicht op iemand naderen en dan een ronde later ineens vele seconden verloren zijn. Dat gebeurt praktisch elke race. Wel genieten van zijn inhaalacties natuurlijk, dat is echt een talent van hem. Daar gaat hij als hij ook nog ervaring heeft echt veel voordeel van hebben. | ||
bianconeri | zondag 29 november 2015 @ 18:55 | |
Dit inderdaad. We genieten wel mooi allemaal van zijn acties maar hij is wel erg overmoedig en brutaal soms. Nu boeit het niet zoveel omdat je toch nergens voor knokt, maar mocht hij echt doorgroeien dan kunnen het kostbare punten zijn. Maar dit is ook een stuk jeugdigheid, hij zal denk ik met ervaring ook wel leren er beter mee om te gaan. Net als het beter leren van de spelregels. Al mag je toch aannemen dat hij die inmiddels wel kent. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 19:26 | |
De telegraaf denkt dat er niet daadwerkelijk geschorst gaat worden bij 12 punten. Dit omdat vooral de aanvallers bestraft worden terwijl die juist voor spektakel zorgen. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 19:32 | |
Als hij er 12 heeft wordt hij geschorst. Punt. Dat is de regel, daar komt de FIA niet onderuit. Het enige dat zou kunnen is dat ze een twijfelgeval eens niet bestraffen waardoor hij minder punten krijgt. Maar kom op zeg, hij staat na een jaar op 8 vd 12. Je moet heel wat doen om 4 strafpunten te krijgen, dat gaat zomaar even niet. Er vervallen er in mei alweer 2. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 19:35 | |
Nou hij heeft er vandaag in 1 race 3. Dan gaat het hard. | ||
WEST | zondag 29 november 2015 @ 19:39 | |
Van die DT om daar ook strafpunten te geven is wel belachelijk. | ||
maniack28 | zondag 29 november 2015 @ 19:41 | |
Dat is toch een wedstrijd schorsing dan? Geen probleem toch? | ||
Meike26 | zondag 29 november 2015 @ 19:46 | |
Zelfs al word hij een race geschorst..dan nog is het voor Max niet erg.. hij wint dan alleen maar aan sympathie en de Fia levert weer meer in.. Wat dat betreft, hoe Max dit jaar gereden heeft en hopelijk deze lijn door weet te zetten voor volgend jaar.. Dan kan hij het gewoon niet fout doen. Het zou balen zijn als hij indd aan die 12 punten komt.. Maar ik denk voor hem persoonlijk geen probleem dus. Zou pas echt zuur zijn als het de gp van Monaco of Singapore zou zijn die hij eventueel misschien uberhaubt zou missen. m.a.w.. ik zie het eigenlijk niet zover komen ![]() | ||
Izzy73 | zondag 29 november 2015 @ 19:58 | |
Max is door de tijdstraffen als 16e geëindigd vandaag. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 20:18 | |
joh. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 20:27 | |
Jamaar in de races hiervoor kreeg hij wekenlang geen enkel strafpunt en ook toen reed hij aanvallend. | ||
Izzy73 | zondag 29 november 2015 @ 20:29 | |
Ja, ja, echt waar. (ik wist het nog niet, jij wel kennelijk.) ![]() | ||
SnowOokami | zondag 29 november 2015 @ 20:32 | |
De tijdstraffen zijn nog z'n minste zorg, die strafpunten doen veel meer pijn. | ||
Izzy73 | zondag 29 november 2015 @ 20:34 | |
Een quote van Max daarover: " Misschien willen ze mij inderdaad indammen of zo." Om er lachend aan toe te voegen: "Maar dat gaat toch niet gebeuren." ![]() | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 21:11 | |
Tijdstraffen bij iemand die buiten de punten eindigde lijken me sowieso totaal oninteressant. | ||
motorbloempje | zondag 29 november 2015 @ 21:33 | |
Wat een gedramaqueen. VES heeft helemaal het seizoen niet 'slecht' afgesloten. Ach. Die punten etc, maar racetechnisch een solide race gereden verder op een baan waar men vooral op volgorde van krachtbron is geëindigd. 't Joch heeft er zelf nog alle vertrouwen in, kan terugkijken op een dijk van een Rookieseizoen. Op naar 2016. ![]() | ||
Sinister-D- | zondag 29 november 2015 @ 21:34 | |
Wie vroeg er daarstraks dat interview/moment tussen Grosjean en Verstappen? Awel, hier is ie in iedergeval ![]() https://streamable.com/htca | ||
opreis | zondag 29 november 2015 @ 21:36 | |
Die strafpunten doen 0,0 als hij er niet nog meer krijgt | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 21:45 | |
We moeten maar afwachten of de concurrentie heftiger wordt. Verstappen zal zelfs met een 2015-Ferrari minder vermogen tekort komen dan nu. Daarbij zijn er weinig regelwijzigingen en die STR is tot het einde van dit jaar qua wagen goed geweest. Alle reden dus om aan te nemen dat ze ook volgend jaar met een goede doorontwikkeling kunnen komen, want deze wagen is een prima basis. Vwb Haas blijft het afwachten. Werkelijk geen idee, top zullen ze niet zijn, vermoedelijk ergens in het achterveld maar zeker niet zomaar even voor de STR rijdend. Sauber en Manor zullen STR niet zomaar even voorbij gaan en het gat dat Honda heeft tov de Ferrari van dit jaar is huge. Lotus/Renault is een complete darkhorse, echt geen idee wat we daar van kunnen verwachten, als ze er al bij zijn. Dan nog Red Bull. Met een Renault motor kunnen zij het ook zomaar lastig krijgen tov Toro Rosso met een Ferrari. Tel daarbij op dat men fluistert dat STR later in het jaar een 2016-motor krijgt en ik zie weinig reden om te wanhopen. Eigenlijk schat ik het als een jaar in zoals ongeveer deze, maar dan minus de betrouwbaarheidsissues. | ||
opreis | zondag 29 november 2015 @ 21:48 | |
Knap dat dat je dat nu al weet zonder dat er 2016 motoren zijn, wie weet maakt elke leverencier wel een sprong van 2 seconde. | ||
SnowOokami | zondag 29 november 2015 @ 21:54 | |
Denk je echt dat de leveranciers er zomaar even 100pk erbij weten te krijgen? Volgens mij waren de ronde tijden dit jaar ook niet heel veel sneller dan vorig jaar. En STR krijgt er zomaar even 85pk bij, denk niet dat Renault dat zomaar voor elkaar krijgt. [ Bericht 26% gewijzigd door SnowOokami op 29-11-2015 22:02:30 ] | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 22:02 | |
Natuurlijk. Twee seconden per motor. Dat zie je inderdaad vaak in de winter. Zeker met de ontwikkelingsrestricties. | ||
ESF1Gamer | zondag 29 november 2015 @ 22:05 | |
me, wel een grappig en leuk moment tussen die 2. | ||
opreis | zondag 29 november 2015 @ 22:22 | |
Ik zeg niet dat het logish is, maar je kan er niks over zeggen nog | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 22:25 | |
Zelfs nog wat leuke acties laten zijn op de beide saubers. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 22:32 | |
Dat klopt wel, maar ik lees hier van die angstige berichten dat het volgend jaar allemaal heel lastig wordt voor STR, maar daar is al evenmin iets over te zeggen. Je kan alleen maar inschattingen maken en in alle eerlijkheid kan ik me een grote terugval niet echt voorstellen. Maar goed, iets met koffiedikkijken ![]() | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 22:35 | |
Jamaar die twee kunnen er ook echt geen reet van. Die lieten een gat vallen waar een Boeing in kan draaien. Dat doe je toch niet als er iemand in je versnellingsbak hangt? Dat slaat helemaal nergens op. Om eerlijk te zijn was ik van die twee acties dan ook niet zo heel erg onder de indruk. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 22:43 | |
Fastest lap
| ||
zoem | zondag 29 november 2015 @ 22:48 | |
Japan was vorig jaar een natte race, dus vandaar dat de tijden zo ver uit elkaar liggen. | ||
Swetsenegger | zondag 29 november 2015 @ 22:50 | |
Maar over het geheel genomen winnen ze geen seconde per rondje in de zomer. Dit zijn natuurlijk ook nog de snelste rondjes per GP. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 23:23 | |
Bovendien hadden we het alleen over de motoren, of die alleen al twee seconden in een winter konden vinden. | ||
Fir3fly | zondag 29 november 2015 @ 23:28 | |
Komt omdat Mercedes al vrij dichtbij het maximum van deze formule zit. Een 1.6 V6 heeft ook maar een beperkt plafond natuurlijk. Zoveel power als de oude V8 zal nooit lukken. De enige progressie is min of meer in de ERS maar ook dat is vrij beperkt met maar één gestandariseerde manier. | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 23:31 | |
Uit die 1,6 liter V6 kunnen ze veel meer persen dan dat ze nu doen. De reden dat het niet gebeurt is de limiet op de stroomsnelheid van de brandstof | ||
Fir3fly | zondag 29 november 2015 @ 23:33 | |
Klopt. Maar irrelevant voor mijn punt. | ||
JimmyManna | zondag 29 november 2015 @ 23:40 | |
Overigens is 2 seconden nogal rekbaar. Meten we dat op Spa met rondjes van 1:50 of op Oostenrijk met 1:12? | ||
Peterselieman | zondag 29 november 2015 @ 23:48 | |
Nee, het haalt jouw punt deels onderuit, namelijk dat een 1,6 liter V6 nooit zoveel power als een V8 zou kunnen halen. Dat kan namelijk wel. In 1986 konden ze uit een 1,5 liter turbomotor in kwalificatie rond de 1500 pk persen, om maar iets te noemen. Nu is dat niet 1:1 te vergelijken met de V8 die jij bedoelt, maar het illustreert wel dat als er minder restricties zouden zijn ze meer uit die blokken zouden kunnen halen. http://formulafreak.kinja(...)6-turbo-e-1694897002 https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M12 | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:00 | |
Maar dat geldt ook voor de V8. Vergeet niet dat die ook lang bevroren waren. Doorontwikkeling daarvan had ook nog veel meer power op kunnen leveren. Zet er een turbo op en dat wordt alleen maar meer natuurlijk. Mijn punt blijft staan. | ||
Peterselieman | maandag 30 november 2015 @ 00:08 | |
Nu bazel je er vreemd in om. Voor de V8 gold hetzelfde als dat je nu over Mercedes zegt, namelijk dat ze dicht tegen het plafond van de formule zitten/zaten. Dat was al voor de bevriezing van de motorformule, maar ze hadden ongetwijfeld nog wat kunnen winnen. De ontwikkeling van de huidige turbomotoren zou eenzelfde pad volgen (2017 even niet meegerekend nog) En een turbo op de V8 ![]() | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:12 | |
Precies, dat zeg ik dan ook. We zijn het vanaf het begin al eens. Beiden zitten aan het plafond van de formule en beiden kunnen meer leveren als dat zou moeten. Maar het plafond van een 2.4 V8 ligt zeer waarschijnlijk hoger dan een 1.6 V6T. | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:15 | |
Die kwalificatiemotoren uit de jaren 80 tellen ook niet natuurlijk, daar werd simpelweg een driedubbel zo grote turbo opgezet die na de kwalificatie volledig opgebrand was. Ik kan ook wel zeggen dat dragsters 10.000pk halen. Maar dan moet ik er wel bij vermelden dat de volledige motor na elke run van nog geen 4 seconden volledig uit elkaar gehaald moet worden en dat de koppelingplaten de prullenbak in kunnen. | ||
Peterselieman | maandag 30 november 2015 @ 00:22 | |
Valt imo op voorhand niet te zeggen, want met een turbo kun je met een kleiner motorblok af om hetzelfde vermogen te bereiken als de 2,4 liter V8. | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:23 | |
Moet er wel een flinke turbo op, groter dan nu lijkt me. Maar de huidige formule is de huidige formule. | ||
Peterselieman | maandag 30 november 2015 @ 00:34 | |
Dat zou een expert na moeten rekenen. Hoe precies het allemaal vergelijkbaar is zou ik niet durven zeggen, behalve dan dat het verschil niet heel erg groot meer is. En de rondetijden dan zul je zeggen. Dat wordt deels veroorzaakt doordat de auto's minder vleugel kunnen voeren en deels komt dat wel degelijk door de motoren. De V8 is in de bochten in het voordeel ten opzichte van de huidige turbomotor. Daarnaast zit je weer met de stroomsnelheid van de brandstof die een beperking vormt. Oh ja, de Pirelli's vormen natuurlijk ook een factor die niet te verwaarlozen is in de rondetijden. [ Bericht 5% gewijzigd door Peterselieman op 30-11-2015 00:40:25 ] | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:44 | |
Rondetijden heb ik niets over gezegd in vergelijking met de V8. Natuurlijk waren die wagens sneller. Domme regelgeving heeft nu gezorgd voor wagens die niet alleen sloom zijn maar ook nog eens lelijk zijn, vreselijk geluid maken en het racen is er alleen maar slechter op geworden. Tja. | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 00:49 | |
De huidige formule is krachtiger dan de oude V8. Die zaten op 750-800pk + 80pk KERS voor enkele secondes. Nu levert de motor 650-700 pk en vrijwel de hele ronde (50 secondes volgas) ERS a 160pk. Vergelijkbaar dus, maar deze motoren hebben een veel bredere powerband, door de flow limiter en zwaardere ERS. Dus na iedere opschakeling, komt er een hardere duw, dan met de V8. Verlies van de diffusers, zoals op de oude v8 wagens, maakt de huidige langzamer in de bochten. Maar het vermogen, maakt ze sneller op de rechte stukken, wat zich vertaalt naar de hogere topsnelheden in de speedtraps. | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:50 | |
In de kwalificatie ja. In de race veel minder. | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 00:53 | |
Wat bedoel je? | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 00:55 | |
Tijdens de race is de fuel flow veel minder omdat ze underfuelen. Dus ook minder pk. Waarom denk je dat ze brandstof moeten sparen tijdens de race? | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 01:00 | |
Ze sparen brandstof door eerder van het gas te gaan, lift & coast. De motoren leveren dezelfde vermogens, met dezelfde limiet. Daarnaast kunnen ze een rondje het ERS helemaal leegrijden, met de wastegate open, dan hebben ze nog een paar seconden 50pk meer. Bijvoorbeeld tijdens qually, maar ook in de race soms (Hammertime) | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 01:01 | |
Nope. Engine modes. Gewoon de flow wat lager. Dat plus lift & coast. Als je achter iemand vast zit heb je dat vermogen niet nodig want je komt er toch niet voorbij. Er werd voor die domme ban nog wel eens op de radio geroepen dat men de engine mode moest veranderen om een inhaalactie te proberen. Dat betekent dat ze daarvoor op een lagere mode reden. | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 01:09 | |
Engine modes slaan op de ERS strategie. Op een lagere engine mode, zal er minder hot blowing zijn op de turbo (jaja zelfde als op de geblazen diffuser), dus minder ERS beschikbaar. En ERS zal eerder afslaan, voor het einde van een recht stuk. Piekvermogen zal nog steeds beschikbaar zijn, als je het rechte stuk op komt. | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 01:12 | |
Mooi dat we het eens zijn dus. Minder vermogen gemiddeld tijdens de race. | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 01:18 | |
Ze zijn nog altijd krachtiger dan de v8, ook in de race. Zonder de geblazen diffuser kom je langzamer uit de parabolica, maar toch zijn de topsnelheden hoger op Monza, ook in de race. | ||
JimmyManna | maandag 30 november 2015 @ 07:07 | |
Daarin zie je ook dat Max wel een relaxte en vrolijke gast is, veel meer dan zijn vader. Jos was toch vaak een chagrijn met een korte lont. Die zag je zelden dollen. Max is veel prettiger in de omgang. | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 07:57 | |
Tijd voor een 3,5L V10 twin turbo met ERS? ![]() Maar goed, die zuipt zoveel meer dat je of bijtanken weer moet toestaan of de tanks nog groter maken ![]() | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 08:28 | |
En dat komt dan weer omdat ze simpelweg minder downforce hebben. Je eerste zin is simpelweg niet waar. | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 08:35 | |
F1 V6 turbos are more powerful than V8s or V10s says, Mercedes’ engine boss | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 09:07 | |
Een hoop blabla maar uiteindelijk komt het erop neer dat de regels nu gewoon anders zijn en niet te vergelijken met de V10/V8 motor configuraties. Enige waar die wel gelijk in heeft is het verbruik ![]() | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 09:09 | |
Het rendement is enorm vooruit gegaan, die conclusie kan je wel trekken | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 09:17 | |
Het is een hele andere configuratie... een turbo en het ERS systeem leveren enorm veel rendement op. Voeg hetzelfde toe op een V8 of V10 en je krijgt hetzelfde effect, wel in mindere maten omdat die motoren kwa inhoud groter zijn. | ||
nils7 | maandag 30 november 2015 @ 12:23 | |
![]() | ||
potjecreme | maandag 30 november 2015 @ 13:00 | |
De laatste race kon mij weinig boeien. Vond het verder wel een oke seizoen. Ik heb mij genoeg vermaakt. | ||
THEFXR | maandag 30 november 2015 @ 16:35 | |
Welk team was het slechtste dit seizoen? | ||
Peterselieman | maandag 30 november 2015 @ 16:38 | |
Voor mij toch wel McLaren | ||
opreis | maandag 30 november 2015 @ 16:39 | |
Mclaren, Sauber en Williams, in die volgorde | ||
THEFXR | maandag 30 november 2015 @ 16:44 | |
Voor mij Williams en daarna Mclaren, Williams omdat ze vaak op de 2de rij kwalificeerde, maar altijd keihard terugzakken in de race. Mclaren is meer de Honda motor dan de auto zelf. | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 16:48 | |
McLaren is het enige goede antwoord. Bagger motor, bagger auto en geen enkele progressie. Honda zien we na 2016 niet weer terug want veel beter gaat het niet worden. | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 16:58 | |
Of ze komen gewoon goed terug in 2016... ze pompen echt veel geld in de sport, dat doe je niet als geen intentie hebt om in 2017 niet meer aan de start te komen. Ik denk dat Honda nu wel heeft begrepen dat het erop of eronder is in 2016 ![]() Voor mij is het Sauber, McLaren, Williams in deze volgorde... geen idee wat ze bij Sauber lopen te doen en Williams heeft altijd wat met de pitsstops ![]() | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 16:59 | |
Wel met je eens maar of Honda na volgend jaar alweer gaat verdwijnen dat zou toch wel een giga afgang zijn | ||
Fir3fly | maandag 30 november 2015 @ 17:00 | |
Klopt. Maar dat is het nu ook wel. Zeker als volgend jaar nauwelijks verbetering brengt. | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 17:00 | |
Dat schijnt technisch niet zo makkelijk te zijn vanwege de layout van de Honda krachtbron, ze moeten min of meer opnieuw beginnen. | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 17:02 | |
Dat is ook weer waar, van McLaren is het ook alweer een tijd geleden dat ze een goede auto hadden maar een goede motor compenseert veel, zie Williams, voor mij absoluut de grootste tegenvaller van dit jaar die Honda motor | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 17:02 | |
Wat maakt dat uit? Tis niet dat Honda tot december 2015 wacht met ontwikkelen van de 2016 krachtbron. De huidige is gewoon bagger en dat weten ze zelf ook. | ||
THEFXR | maandag 30 november 2015 @ 17:10 | |
kunnen ze dat ERS gewoon niet inkopen? | ||
Tarado | maandag 30 november 2015 @ 17:15 | |
http://www.motorsportmaga(...)-continue-into-2016/ | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 18:15 | |
Ze hebben nog 3 maanden om dat probleem op te lossen en ze zijn al een tijdje bezig of misschien moeten ze gewoon VTEC erop zetten ![]() Wat denken jullie trouwens van tankstops weer toestaan en DRS ook handhaven? Dan kunnen die motoren tenminste het aantal rpm's lopen wat ze behoren te lopen... een 1.6L V6 motor op 18.000 rpm klinkt ook super ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door SnowOokami op 30-11-2015 18:24:12 ] | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 18:33 | |
Nee, ze komen langzamer uit de bocht, door minder downforce. Maar alsnog halen ze een hogere top aan het einde, dat komt door meer vermogen. http://www.f1fanatic.co.u(...)ith-full-deployment/ Wat het exact waard is, zullen ze alleen zelf weten. Als ze de Honda op een kwalificatie modus hebben gezet, betekent het nog weinig. We weten dus nog niet of ze voor 2016 het ERS probleem onder de knie hebben. | ||
Peterselieman | maandag 30 november 2015 @ 18:47 | |
klopt, maar als ze de problemen onder de knie krijgen dan betekent het wel dat er potentieel in die motor zit. | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 19:05 | |
Wel grappig dat de focus tegenwoordig op de ERS ligt en minder op de ICE | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 19:10 | |
Ieder geval hebben ze ergens verteld dat de 2016 motor een veel grotere turbo krijgt, om dus ERS beter te laten werken. Ze hebben er mee gewacht, omdat ze met de nieuwe uitlaat in 2016 dus "gratis" mogen aanpassen, zonder tokens te verbruiken. De tokens hebben ze dit jaar dus volledig ingezet op verbrandinsmotor zelf, met hoopvolle resultaten. Ik denk dat ze bij Honda inmiddels wel weten wat er nodig is voor volgend jaar, waaronder de nieuwe turbo, maar ik hoop dat ze ook uitkomen met de wensen van McLaren. Een van de redenen, van de slechte prestaties van het ERS, was McLaren's wens voor een hele compacte powerunit. Ze hoopten hierdoor veel winst te kunnen behalen op gebied van aerodynamica. Ferrari is het ook gelukt begin dit jaar. Een grotere turbo/powerunit zonder de aero te benadelen. Ze hebben zelfs winst geboekt. Dus wie weet. Ieder geval heeft Honda dit jaar al meer progressie geboekt, dan Renault de afgelopen twee jaar. | ||
SnowOokami | maandag 30 november 2015 @ 19:14 | |
Ze hadden wel 2 engine/gearbox blows in Brazilië, dubbel maandagochtend model? ![]() | ||
Fer | maandag 30 november 2015 @ 19:42 | |
Ze lopen ieder weekend te rommelen met settings en nieuwe onderdelen, om meer vermogen eruit te persen, dan klapt er nog weleens wat. Als ze ergens halverwege seizoen (hopelijk) het vermogen en ERS op orde hebben, kunnen ze richting betrouwbaarheid werken. Mercedes draait bijna nooit op vol vermogen, als ze 1-2 rijden. Toch knalde van Rosberg ook een motor. | ||
Geralt | maandag 30 november 2015 @ 19:59 | |
How did Formula One drivers rate in 2015? | ||
JimmyManna | maandag 30 november 2015 @ 20:25 | |
Yup, VErstappen komt er in de meeste lijstjes goed vanaf. Al vind ik dat Sainz wel een B hoort te krijgen. Alleszins een uitstekend debuutjaar voor hem. | ||
_-_ratjetoe_-_ | maandag 30 november 2015 @ 20:28 | |
Wat is dan je referentie? Meestal vergelijk je met de teamgenoot, en als je zo dik verliest als Sainz verdien je geen B. | ||
WEST | maandag 30 november 2015 @ 20:34 | |
http://nos.nl/artikel/207(...)aar-van-mad-max.html Er zit een grafiek bij Verstappen vs Sainz tijdens de races. Tot aan Oostenrijk aardig gelijk op en daarna schoot Max omhoog. Niet dat Sainz het verkeerd deed. Maar hij moest het vanaf dat moment wel afleggen. | ||
JimmyManna | maandag 30 november 2015 @ 20:57 | |
Voor de duidelijkheid: Verstappen was beter, vandaar ook een A. Maar Sainz had heel wat punten meer moeten hebben en heeft zowel tijdens races als tijdens Q laten zien aardig met verstappen mee te kunnen doen, qua snelheid. De onderlinge verhouding tijdens races die ze beiden gefinisht zijn is 5-5 en tijdens Q zelf 9-7 voor Sainz. Maar ja, hij valt 7 keer uit en Max maar vier keer. Ook qua fouten doet Sainz het gewoon prima. Zeker niet meer dan Verstappen. Het enige onderdeel waar Verstappen echt beter in was was het inhalen, dat doet hij wel heel makkelijk. Hij is veel spectaculairder. | ||
franklop | maandag 30 november 2015 @ 21:06 | |
zonder pech in Hongarije had Sainz al dichterbij gezeten, had daar net zo goed 5e kunnen finishen Beide hebben overigens best wel wat pech gehad dit jaar.. Ook paar keer door eigen schuld uit de race, alleen oogde Max gewoon spectalucairder. Sainz was degelijker, wat bijv in Spanje bleek | ||
Swetsenegger | maandag 30 november 2015 @ 21:13 | |
Dit is wel een genuanceerd stuk over Sainz' kwaliteiten: http://www.bbc.com/sport/formula1/34871338 | ||
opreis | maandag 30 november 2015 @ 22:23 | |
Ik denk dat Max toch gemiddeld z'n 1 a 2 tienden per ronden sneller is geweest dan Sainz dit jaar + dat Max ook echt veel coureurs heeft ingehaald. In het begin van het jaar had Max wat meer pech, Maar over het hele seizoen genomen Sainz meer. Ik ben benieuwd naar volgend jaar, ik verwacht in ieder geval een veel betrouwbaardere motor zodat we Max en Sainz vaker naast elkaar kunnen leggen. [ Bericht 19% gewijzigd door opreis op 30-11-2015 22:30:57 ] | ||
Fer | dinsdag 1 december 2015 @ 12:33 | |
Max zie je halverwege de race op stoom komen, terwijl Sainz afzwakt en in problemen komt met bandenslijtage. | ||
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2015 @ 18:24 | |
Marussia was dus beter dan die drie? Lijkt me toch niet. | ||
SnowOokami | dinsdag 1 december 2015 @ 18:27 | |
Marussia heeft nagenoeg geen DNF gehad en ze hebben in het afgelopen jaar volgens mij 3 a 4 sec per rondje gewonnen op de rest, wat is daar slecht aan? Ze wisten dat het dit ging worden. | ||
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2015 @ 18:37 | |
Vind dit wel een leuke, en dat van de NOS ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2015 @ 18:38 | |
0 punten en bijna altijd achteraan op de grid. Dan ben je gewoon het slechtste team. De vraag was niet wie ten opzichte van 2014 het slechtste presteerde, maar wie in 2015 het slechtste team was. Dat was zonder twijfel Marussia. | ||
SnowOokami | dinsdag 1 december 2015 @ 18:42 | |
Dat ligt aan de definitie van "slechtste" ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 1 december 2015 @ 18:45 | |
Volgens Shell daarentegen komt de winst van Ferrari voor een belangrijk deel door de brandstof. | ||
opreis | dinsdag 1 december 2015 @ 19:07 | |
Als ik het me goed herinner, 25% van de winst(?) in de ICE is toe te schrijven aan de brandstof | ||
Nattekat | dinsdag 1 december 2015 @ 19:21 | |
Een beetje een 'wij van wc-eend...' | ||
SnowOokami | dinsdag 1 december 2015 @ 19:23 | |
Nja ik geloof wel dat brandstof behoorlijk kan bijdragen (vroeger wel scooters op ELF124 zien lopen... xD) aan de snelheid van de ICE, maar 25%? ![]() | ||
Bluurgh | dinsdag 1 december 2015 @ 19:23 | |
Tja alles is relatief. Je kan ook zeggen: waar McLaren het met een budget van 465 miljoen euro deed, moest Marussia het met 84 miljoen euro doen. En als McLaren zich dan op Spa als 17e en 18e kwalificeert, met 2 seconden voorsprong op Marussia die op de laatste startrij stonden.. Met 5,5x zoveel budget is 2 seconden voorsprong op het slechtste team van de grid natuurlijk onaanvaardbaar. Maar betekend dat nou dat McLaren dan slecht is en Marussia heel slecht is, of is McLaren gewoon heel slecht bezig en doet Marussia het naar omstandigheden nog best aardig? | ||
Rossdale | dinsdag 1 december 2015 @ 19:35 | |
Vergelijk de Manor van dit jaar met de Marussia van vorig jaar. Het is nagenoeg dezelfde auto ![]() | ||
opgebaarde | dinsdag 1 december 2015 @ 19:39 | |
Of laten we kijken in welke team de slechtste mensen werken. Dus slecht als in berucht, gemeen, boosaardig, verdorven, onaangenaam, onplezierig etc etc. Dit worden interessante discussies bij voetbal. Zonder een punt te pakken 40 punten achterstand op de directe concurrent. "Ja ze degraderen dan wel maar ze hadden Mahatma Gandi als keeper en een meisje van 2 in de spits dus eigenlijk waren zij het beste team". Het is dat Mahatma geen kloot om F1 geeft anders was dat een interessante transfer geweest | ||
Fer | dinsdag 1 december 2015 @ 20:16 | |
Ferrari had vorig jaar een vergelijkbaar probleem als Honda, hun ERS batterij was leeg, voor het einde van de rechte stukken. ERS levert een boost van 160pk, vermogen wat wegvalt zodra die accu dus leeg is. Dit hebben ze in de winter gefixt met een grotere turbo. Een die meer energie kan terugwinnen, om ERS op te laden. Daarnaast hebben ze gedurende het seizoen meer vermogen uit de ICE kunnen halen, dit zou heel goed in samenwerking met de brandstofleverancier ontwikkeld kunnen zijn. Het gaat immers om de verbranding efficienter te maken. Het vermogen van de ICE staat los van ERS vermogen. | ||
JimmyManna | dinsdag 1 december 2015 @ 21:06 | |
Ligt eraan wat je definitie van 'de slechtste' is. Vind jij het simpelweg in absolute successen, dan is Manor inderdaad veruit het slechtst geweest. Zie je het in relatie tot het budget is het ineens een heel ander verhaal. Ooit las ik een discussie over wie de succesvolste F1 rijder was. Schumacher vanwege de absolute aantallen of Fangio wiens start/win ratio het beste is. Tja. Het is maar hoe je het wil zien. Voor beiden is wat te zeggen. | ||
Bluurgh | dinsdag 1 december 2015 @ 23:40 | |
Huh? ![]() Waar ik op doelde was niet het slechtste team overall, maar het team wat voor hun kunnen het slechtste gepresteerd heeft. Vantevoren stond al vast dat Marussia achteraan zou staan. Dat stonden ze aan het eind ook, het was ook niet best, maar het waren imo geen schrikbarende resultaten. Als in dat ze 10 seconden of meer achteraan bungelden of per race steeds verder achter kwamen te liggen of wat voor reden dan ook, dan misschien wel. McLaren daarintegen, was natuurlijk ook een gok hoe dat zou gaan, maar ze begonnen het seizoen met een budget wat ongeveer even groot was als Mercedes, Ferrari en Red Bull. Die drie teams hebben gezamenlijk ruim 1300 punten behaald en Red Bull heeft van hun het slechtste resultaat behaald, 4e in de eindstand met 187 punten. En dan staan ze ver achteraan met 27 punten. Ook al ging de samenwerking met Honda niet zoals gehoopt, zo'n team, met zo'n budget, kennis, bladiebla. Zelfs dan verwacht je dat ze nog mee kunnen komen met een Force India of een Lotus en in ieder geval nog voor een 5e of een 6e plek in de eindstand kunnen gaan. Maar nee, 9e. Het slechtste resultaat sinds 1980. En zo kan je ook zeggen dat Torro Rosso een prima seizoen gedraaid heeft, ook al zijn ze maar 7e. Vantevoren verwacht dat ze ergens rond de 10e tot de 12e plek konden kwalificeren maximaal en uiteindelijk in heel wat races punten gehaald. | ||
Peterselieman | dinsdag 1 december 2015 @ 23:40 | |
Dat zijn nogal wat kilometers. Het lijkt me dat een dergelijk chassis dan ook wel 'op' is | ||
Weltschmerz | woensdag 2 december 2015 @ 14:09 | |
Metaalmoeheid zal het niet zijn. | ||
sasquatsch | woensdag 2 december 2015 @ 15:37 | |
Voor 2002 gebeurde dat regelmatig ja. Na de herinvoering in 2011 is het slechts twee keer voorgekomen dat een team (HRT) niet mocht starten. Beide keren de eerste race van het seizoen. Daarna elke keer wel. | ||
Fer | woensdag 2 december 2015 @ 18:26 | |
Volgns mij zijn microscheurtjes in carbon hetzelfde toch? | ||
Nattekat | donderdag 3 december 2015 @ 11:56 | |
![]() Zoek de hint | ||
Mexicanobakker | donderdag 3 december 2015 @ 12:24 | |
Sinds de invoering van het systeem is er maar 1 team dat redelijk structureel de 107% niet haalde (Forti) en verder natuurlijk Lola in hun enige deelname en HRT (2x in al hun deelnames). Verder faalden Rosset en Yoong wel eens in 98 en 01-02. En zelfs bij Forti was het 50/50. | ||
SnowOokami | donderdag 3 december 2015 @ 13:45 | |
https://en.wikipedia.org/(...)urers_of_Switzerland ? :> en anders zie ik hem niet. [ Bericht 3% gewijzigd door SnowOokami op 03-12-2015 13:53:21 ] | ||
sasquatsch | donderdag 3 december 2015 @ 15:19 | |
Ziet er leeg uit. Of er zit een Zwitsers horloge in. ![]() BTW, Mario Illien is ook Zwitsers, dus kan ook een verwijzing naar hem zijn. | ||
Rossdale | donderdag 3 december 2015 @ 15:19 | |
https://www.google.nl/web(...)e=off&q=marco+illien ![]() | ||
Sinister-D- | donderdag 3 december 2015 @ 21:40 | |
bedoelde u: Mario Illien? | ||
Fopje | donderdag 3 december 2015 @ 23:07 | |
Morgen komen als het goed is de Maleisië schaalmodellen bij iedereen binnen ![]() | ||
TheFreshPrince | donderdag 3 december 2015 @ 23:41 | |
Hier ook ![]() | ||
Mano_ | vrijdag 4 december 2015 @ 13:32 | |
![]() | ||
nils7 | vrijdag 4 december 2015 @ 13:45 | |
De mijne ligt bij het afhaal punt ![]() | ||
Fopje | vrijdag 4 december 2015 @ 16:33 | |
Mijne is vandaag nog niet binnengekomen, zal wel morgen worden dan ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 4 december 2015 @ 16:39 | |
http://www.dumpert.nl/med(...)uit_het_archief.html | ||
tralalala | vrijdag 4 december 2015 @ 17:19 | |
Vroegah toen Jos maximaal 5 minuten per race in beeld kwam, nu met Max geen last meer van gelukkig. ![]() Heerlijk geluid. ![]() | ||
wimderon | vrijdag 4 december 2015 @ 18:07 | |
![]() | ||
Sunri5e | vrijdag 4 december 2015 @ 18:11 | |
Die sound..... Zal dat ooit terug komen? | ||
JimmyManna | vrijdag 4 december 2015 @ 18:38 | |
Ik denk het wel. Weet het bijna zeker zelfs. | ||
Bluurgh | vrijdag 4 december 2015 @ 18:41 | |
Maar dan wel via een of ander kunstmatig trucje want komt die herrie niet door de energieverlies? Hoe meer geluid hoe minder pk's je hebt. | ||
ElmarO | vrijdag 4 december 2015 @ 19:40 | |
Ik heb hem net gehad. ![]() | ||
TheFreshPrince | vrijdag 4 december 2015 @ 22:14 | |
DHL ![]() | ||
Fopje | vrijdag 4 december 2015 @ 22:19 | |
Ik vind DHL sowieso klote. Die track and trace doet het nooit. | ||
JimmyManna | vrijdag 4 december 2015 @ 22:39 | |
Misschien eerst. Maar uiteindelijk komt er wel weer een andere motorformule en wordt er misschien wel weer echt gebruld. | ||
TheFreshPrince | zaterdag 5 december 2015 @ 11:09 | |
Ik dacht slim te zijn door het op mijn werk te laten bezorgen omdat er de hele dag iemand is. Intussen is er 2x een wagen van DHL bij ons geweest om iets op te halen en iets te bezorgen en uitgerekend de wagen met mijn schaalmodel staat net na sluitingstijd voor de deur ![]() | ||
Meike26 | zaterdag 5 december 2015 @ 11:42 | |
Ik was daarbij ![]() ![]() | ||
Fopje | zaterdag 5 december 2015 @ 23:27 | |
Godver ![]() ![]() | ||
Fopje | maandag 7 december 2015 @ 15:17 | |
DHL is mijn pakketje kwijtgeraakt... ![]() | ||
Mano_ | maandag 7 december 2015 @ 17:35 | |
Lekker is dat ![]() Is er nog hoop dat ze het vinden of ben je nu 80 euro kwijt? | ||
Nattekat | maandag 7 december 2015 @ 17:36 | |
DHL kan dan een lekkere schadevergoeding verwachten. | ||
#ANONIEM | maandag 7 december 2015 @ 17:37 | |
Kun je mooi doen, maar je moet dat oplossen met de verkoper, DHL heb jij niks mee te maken. | ||
Mano_ | maandag 7 december 2015 @ 17:37 | |
Even kijken wat vroege, gelimiteerde schaalmodellen van Schumi mint in doos opleveren en dat bedrag claimen ![]() | ||
Nattekat | maandag 7 december 2015 @ 17:38 | |
Ik gelukkig niet. Fopje wel. DHL maakt er een bende van, en het bedrijf moet het oplossen? Yeah... right... | ||
#ANONIEM | maandag 7 december 2015 @ 17:40 | |
Ja, dat is nooit anders geweest, Jij (Ja Fopje) hebt een overeenkomst tussen het bedrijf die die dingen verkoopt en niet met DHL. En een schadevergoeding? je moet natuurlijk wel schadeloos gesteld worden, maar wou je daarnaast nog een schadevergoeding eisen? Wens je veel succes. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2015 17:40:57 ] | ||
Sinister-D- | maandag 7 december 2015 @ 18:37 | |
ja, koper maakt verkoopsafspraak met verzender. En verzender maakt afspraak met logistiek, hoe de verzender dat tot bij jouw krijgt boeit de wet geen kut. Áls die 't maar daar krijgt. Zelf ook al eens aan de hand gehad, wet artikelen uitgepluist en juridisch advies ingewonnen erover. Op een haar na een rechtzaak erover gehad, totdat de verkoper toegaf. En dat voor kleren van "maar" ¤120 ![]() Maar goed, het was toen ook een principe kwestie geworden op een gegeven moment. | ||
Fopje | maandag 7 december 2015 @ 18:43 | |
Geld boeit me niet. Ben alleen bang dat ik het model nu niet meer krijg en de collectie niet compleet ga krijgen. Het zou mn 6e schaalmodel van Max zijn ![]() | ||
SnowOokami | maandag 7 december 2015 @ 19:23 | |
Ik denk het niet... Sowieso zal het nooit zo janken als bij de V10 die gewoon 18000rpm liep. Deze lopen net aan 12000rpm (een beetje auto met een 1.6L 16v 4 cylinder kan dat zelfs ![]() Zolang ze het aantal revs niet op mogen krikken naar 15/16k zal het geluid niet in de buurt komen van "vroeger". En dat gaat niet vanwege het brandstof limiet... Ze kunnen het echter wel beter laten klinken dmv uitlaat. | ||
JimmyManna | maandag 7 december 2015 @ 19:27 | |
Ik zeg toch ook niet dat het met deze motoren zal zijn? De stelling was of de F1 ooit weer zo vet zou klinken als vroeger, en ik denk van wel. Daar zal een ander reglement voor nodig zijn, maar dat komt echt wel. | ||
SnowOokami | maandag 7 december 2015 @ 19:28 | |
Ik zie ze de F1 nog wel omtoveren tot F1 E ![]() | ||
THEFXR | maandag 7 december 2015 @ 19:28 | |
dat denk ik ook,ja, snel contact opnemen met de verkoper, dus. | ||
JimmyManna | maandag 7 december 2015 @ 19:31 | |
Neeeeeeeheeeee ![]() | ||
SnowOokami | maandag 7 december 2015 @ 19:38 | |
Of gewoon zoals Future GPX Cyber Formula: (vanaf 22:45) xD ![]() | ||
Peterselieman | maandag 7 december 2015 @ 22:15 | |
Kwam net een heel leuk kanaaltje tegen met radiocommentaren van coureurs. Zitten interessante stukjes tussen. https://www.youtube.com/channel/UCPPS0RvtIq8E9nTSRgbbNbw/videos Zoals een compilatie van Kimi En eentje van Button | ||
Nattekat | donderdag 10 december 2015 @ 17:51 | |
Documentaire op Ziggo Sport nu. Wat zagen de wagens er in 2006 toch geweldig uit ![]() | ||
Fir3fly | donderdag 10 december 2015 @ 22:53 | |
Jeetje, nu ik een beetje snap wat een coureur moet doen tijdens de race met betrekking tot de ERS vind ik de regelgeving alleen nog maar dommer ![]() Het zit zo, tijdens de race mag je 4MJ per ronde gebruiken, of 33 seconden maximaal ERS power. Het verneukte is dat de MGU-K maar 2 MJ per ronde mag opwekken. De MGU-H is veel te zwak om het verschil op te vangen. Met als gevolg dat je als coureur dus constant aan het rekenen bent en knopjes aan het draaien. Een inhaalactie moet je zo'n beetje tien ronden van tevoren plannen omdat je dus alle ERS power die je kwijtraakt ergens weer goed moet maken ![]() ![]() Wederom duidelijk hoe belachelijk de regelgeving dus is. Neem dan WEC waar men 8MJ mag gebruiken per ronde van Le Mans. Dat betekent dat op andere circuits dus er nog veel meer gebruikt mag worden per ronde, simpelweg omdat ze zoveel mogen opwekken als ze willen. Behalve dus op Le Mans zelf ![]() | ||
Fopje | donderdag 10 december 2015 @ 23:47 | |
Wat een flauwekul allemaal. Gewoon gas geven, remmen en sturen. Aan meer zou een coureur niet moeten denken. | ||
nils7 | vrijdag 11 december 2015 @ 07:33 | |
Ik zal m zondag eens downloaden! | ||
Sinister-D- | zaterdag 12 december 2015 @ 14:01 | |
Crosspost
| ||
Fopje | dinsdag 15 december 2015 @ 16:32 | |
Hij is vandaag aangekomen ![]() ![]() | ||
Mano_ | dinsdag 15 december 2015 @ 17:10 | |
![]() Geen grind in de doos? ![]() | ||
Nattekat | dinsdag 15 december 2015 @ 17:25 | |
Zand hč, moet wel op schaal zijn ![]() | ||
Jolige_Joffer | dinsdag 15 december 2015 @ 18:46 | |
Kan je gelijk door voor de 1:18 van Minichamps... http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9491 | ||
Mano_ | dinsdag 15 december 2015 @ 19:29 | |
200 piek ![]() | ||
Geralt | dinsdag 15 december 2015 @ 19:44 | |
Ik ga de mijne (nr 44) vrijdag ophalen. Had eerder nog geen tijd gehad ![]() | ||
motorbloempje | dinsdag 15 december 2015 @ 19:47 | |
Is 't al zover? ![]() Wij gaan trouwens naar Silverstone volgend jaar ![]() | ||
Nattekat | dinsdag 15 december 2015 @ 19:49 | |
Bijna ![]() | ||
Jolige_Joffer | dinsdag 15 december 2015 @ 20:06 | |
Wij naar Abu Dhabi ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Fopje | dinsdag 15 december 2015 @ 20:06 | |
Heb ik inderdaad gelijk besteld ![]() De 1/18 van Spark models heb ik ook al in de pre order staan maar die komt pas in Februari ![]() | ||
Fopje | dinsdag 15 december 2015 @ 20:14 | |
Heel vet ![]() ![]() | ||
ElmarO | dinsdag 15 december 2015 @ 20:18 | |
![]() Tof, alvast veel plezier dan. ![]() De GP van Spanje valt buiten de zomervakantie. | ||
Nattekat | dinsdag 15 december 2015 @ 20:20 | |
Hoe is dat slecht? ![]() | ||
sasquatsch | dinsdag 15 december 2015 @ 20:26 | |
Dit. Maar 1:43 vind ik veel te klein. Heb alleen maar 1:24 en 1:18 modellen. | ||
Fopje | dinsdag 15 december 2015 @ 20:58 | |
Weinig bezetting in de zomervakantie ![]() |