Klinkt als iets om toch even mee terug te gaan hoor. Best kans dat 'ie een bijtwondje of krabwondje op zijn poot heeft wat is dichtgegroeid maar onderhuids is gaan ontsteken. Kan verrekte zeer doen. Of dat er toch nog iets anders aan de hand is waardoor wat langer pijnstilling nodig is. (Had 'ie na de vechtpartij koorts? En nu?)quote:Op vrijdag 18 december 2015 14:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoe lang mag een kat nog last blijven houden van een bijtwond (door een andere kat)?
Mijn kat heeft buiten gevochten met een andere kat. Ik ben al bij de dierenarts geweest omdat mijn kat zich terugtrok, niet helemaal zichzelf was en met één pootje mank liep (waarbij hij overigens wel goed at, dronk en af en toe ook gewoon gezelschap kwam zoeken).
De dierenarts heeft hem vluchtig onderzocht en vond toen her en der kleine bijtwondjes (waar overigens al korstjes op kwamen) en hij heeft pijnstilling meegegeven. Maar de vechtpartij is nu meer dan een week geleden en hij heeft zonder die pijnstilling schijnbaar nog steeds zoveel pijn dat hij zijn pootje minder belast en zich terugtrekt / niet 100% zichzelf is. Terwijl het wondje zelf op z'n poot toch al genezen is.
quote:Op vrijdag 18 december 2015 12:57 schreef Rica het volgende:
Medpet shirt wordt morgen bezorgd als het goed is.Gelijk feliway en kauwstokjes ed. meebesteld.
(knalseizoen is weer aangebroken)
Die van mij zijn gelukkig erg makkelijk. Ook borstelen vinden ze heerlijk.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is wel aardig van je ja.
De mijne hebben het heel af en toe ook wel eens. De vorige poes schreeuwde moord en brand als ik dat schoon maakte.
Dan misschien toch binnenkort bij een analoge DA langs om te kijken waarom zij krabt. Maar ik zou toch voor de zekerheid eerst behandelen tegen vlooien. Je weet het nooit. Zij kan ook allergisch zijn voor vlooien, dan is 1 vlo al voldoende om allergie en dus jeuk in stand te houden.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:49 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nope, ze is gevonden op straat en toen in het asiel beland.
Hoop dat het snel geneest!quote:Op vrijdag 18 december 2015 12:29 schreef Rica het volgende:
[..]
Het is nu nog redelijk bedekt met haar. Wordt al wel dunner op sommige plekken natuurlijk. Onderop de rug zitten de dikste plakken korst. Daar heeft ie de grootste schrammen gehad en hoe meer naar boven hoe slechter hij erbij kan natuurlijk. Heb niet het idee dat het ontstoken is (nog niet). Hij likt/bijt de korsten er af en dan lijkt het op schaafwonden zeg maar. Hele schrale huid die nattig voelt (wondvocht). Droogt weer op, weer korstvorming en het herhaalt zich weer.
Probleem is dat dit de meest schuwe en angstige van het stel is. Een moon color is zo'n lampekap idee? Zo'n kap gaat hem niet worden. Een bandje raakt al van in paniek. Een medpet shirt zou wellicht iets zijn. Zal ie ook niet leuk vinden maar dat zit niet om zijn hals tenminste.
Dan zijn corticosteroiden oid ook niet nodig. Dat is ook geen onschuldig spul. Hij moet er gewoon een paar dagen/weekje afblijven dan herstelt het vanzelf. Ik ga even rondkijken voor een medpet shirt. Bedankt.
Je moet toch terug naar de analoge DA. Het probleem is juist heel vaak dat bijtwonden snel dichtgaan. Aan de buitenkant lijkt het genezen, maar aan de binnenkant kan er dus ontsteking/abces zitten. Na meer dan een week moet de kat volledig op zijn poot kunnen steunen, anders is er toch iets meer aan de hand (ontsteking of misschien zelfs toch een botje gebroken door de kracht van de beet). Dus dan moet je analoge DA toch dat even controleren.quote:Op vrijdag 18 december 2015 14:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoe lang mag een kat nog last blijven houden van een bijtwond (door een andere kat)?
Mijn kat heeft buiten gevochten met een andere kat. Ik ben al bij de dierenarts geweest omdat mijn kat zich terugtrok, niet helemaal zichzelf was en met één pootje mank liep (waarbij hij overigens wel goed at, dronk en af en toe ook gewoon gezelschap kwam zoeken).
De dierenarts heeft hem vluchtig onderzocht en vond toen her en der kleine bijtwondjes (waar overigens al korstjes op kwamen) en hij heeft pijnstilling meegegeven. Maar de vechtpartij is nu meer dan een week geleden en hij heeft zonder die pijnstilling schijnbaar nog steeds zoveel pijn dat hij zijn pootje minder belast en zich terugtrekt / niet 100% zichzelf is. Terwijl het wondje zelf op z'n poot toch al genezen is.
quote:Op vrijdag 18 december 2015 14:59 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Klinkt als iets om toch even mee terug te gaan hoor. Best kans dat 'ie een bijtwondje of krabwondje op zijn poot heeft wat is dichtgegroeid maar onderhuids is gaan ontsteken. Kan verrekte zeer doen. Of dat er toch nog iets anders aan de hand is waardoor wat langer pijnstilling nodig is. (Had 'ie na de vechtpartij koorts? En nu?)
Katten zijn kneiterhard voor zichzelf, dus een kat die zichtbaar pijn heeft is vrijwel altijd een kat met veel pijn.
quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:30 schreef dahippieunicorn het volgende:
Het is een luchtweginfectie. Ik zou het zo fijn vinden als mijn cavia's eens een paar maanden niets hebben. Net pas eentje verloren aan abcessen in de borstholte, dus ik heb hier echt geen zin in. Maarja, antibiotica gekregen en nu hopen dat het aanslaat.
quote:Op zaterdag 19 december 2015 11:12 schreef Cici het volgende:
Hallo DiDa,
wilde je even laten weten dat ik gisteren weer met Missy naar de dierenarts ben geweest.
Ik voelde laatst een bultje in haar lies.
Die voelde ook hard aan en niet regelmatig rond zeg maar. Dus geen lymfeknop.
De bult zat wel los, dat vonden de 2 dierenartsen wel positief.
Opereren gaan we niet doen, mijn ratten zijn al 19 maand. Ik moet gewoon in de gaten houden hoe het groeit en hoe hard het groeit.
Tis wat met die leuke beestjes...
Tja, oorontstekingen/huidproblemen/allergie hoort helaas zo'n een beetje bij het Labrador zijn... Is zijn huid verder ok? Alleen de oren zijn ontstoken? Ik weet niet wat er gebruikelijk is bij je DA, maar ik adviseer meestal als de ontsteking > 2x terugkomt, dan toch even niet zalven, maar eerst een kweek nemen om te kijken welke bacterien (en gisten, en misschien helemaal geen bacterien) er zitten en voor welk antibioticum zijn gevoelig voor zijn.quote:Op zaterdag 19 december 2015 16:24 schreef TruusHenk het volgende:
Lieve DDA,
ik heb weer wat te vragen over onze hond Kevin (hij is al een par keer voorbijgekomen hier...), het is een Labradormix van een jaar of drie.
Door problemen met z'n eten in het verleden (hebben we het eerder over gehad, continu zachte/vloeibare ontlasting, gras eten enz.) krijgt hij nu een mix van hypoallergene droge brok en vers gekookt kippen- of kalkoengehakt. Dat gaat nu prima: het gras eten tijdens het wandelen is helemaal verdwenen en z'n ontlasting ziet er normaal uit.
Alleen is er nu weer iets anders wat het arme dier dwarszit.. Het begon eerder dit jaar met een fikse oorontsteking. Medicijnen voor gegeven en goed overgegaan. Later dit jaar, een paar maanden geleden, had hij een gezwollen pootje en een cyste op z'n pootje. Opnieuw medicijnen voor gekregen, en de dierenarts zei dat hij denkt dat Kevin een erg gevoelig type is gezien wat hij al allemaal heeft gehad, incl. het gedoe met z'n eten in het verleden. Deze medicijnen hielpen weer, al maakte een van de twee soorten medicijnen (bevatte/was steroiden geloof ik) hem erg depressievig, kan een neveneffect zijn volgens de dierenarts en dat type hebben we eerder afgebouwd. Alles was weer fris en fruitig, maar nu zagen we gisteren dat Kevin weer een gezwollen pootje en een cyste!
. Ik ga maandag weer naar de dierenarts, maar ik ben toch ook wel benieuwd wat jij denkt, zo kort achter elkaar een oorontsteking en twee maal een cyste, is er iets wat we mogelijk zouden kunnen doen om dit te helpen voorkomen?
Bedankt!.
Ok, dat is in ieder geval iets om in gedachten te houden.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, oorontstekingen/huidproblemen/allergie hoort helaas zo'n een beetje bij het Labrador zijn...
Ja, althans verder zijn er geen irritaties of iets dergelijks te zien. Het lijkt ons wel dat hij relatief weinig en dun haar op zijn buik/borst/oksels heeft (vergeleken met honden die ik in het verleden gehad heb bij mijn ouders) maar ik heb geen idee of dat natuurlijk is voor hem of dat dat iets te maken heeft met zijn huid.quote:Is zijn huid verder ok?
Ja, het waren alleen de oren. Het was wel een fikse, maar de druppels die we hadden hielpen goed en z'n oren zien er nu prima uit -- we letten er nu wel extra op dat we zijn oren goed drogen als ie gezwommen heeft.quote:Alleen de oren zijn ontstoken?
Ja, tussen de tenen inderdaad, en een gezwollen pootje. Hij likt er veel aan de laatste paar dagen (zo hebben we het ook gemerkt, je kunt het niet zo makkelijk zien zitten). Hij loopt en rent zonder problemen, maar gisteravond tijdens het likken deed het op een gegeven momet wel pijn (klein `gilletje').quote:Cyste is vreemd... Zit het tussen de tenen?
De vorige keer heeft hij ernaar gekeken, en twee soorten medicijnen gegeven: noroclav en prednisolone (Engelse namen, wij wonen in de UK), hij zei dat hij twee soorten wilde geven omdat hij niet zeker wist of het een ontsteking of een allergische reactie was. Verder heeft hij niets gedaan, dus niets leeggezogen en/of onderzocht.quote:Wat heeft je DA de vorige keer gedaan? Het leeggezogen? Inhoud toevallig onderzocht? (steriele vloeistof dus idd een cyste of toch ontsteking, dus eigenlijk een abces)?
Dat hoop ik ook.quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Helaas zijn tumoren/bulten toch een groot nadeel van het houden van ratten... Ik hoop dat het niet te snel groeit en dat Missy er geen last van heeft.
Dank je! Ik had nog een vraagje. Mijn andere cavia (een jonkie nog) heeft schurft en heeft nu een stuk bij haar oog opengekrabt. Veel bloed enzo :/. Kan ik hier iets opsmeren ofzo?quote:Op zaterdag 19 december 2015 17:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Beterschap voor de caaf!
Dat soort dinges tussen de tenen komen helaas vaak genoeg vanwege een grasaar (in het Engels: grass seed, Engels heeft meer dan 10.000 woorden, maar ik kan nu even niet op een mooie woord voor een grasaar komen...). Anyway, dat zijn van die zaadjes met stekeltjes erop (google even op grasaarquote:Op zaterdag 19 december 2015 18:15 schreef TruusHenk het volgende:
De vorige keer heeft hij ernaar gekeken, en twee soorten medicijnen gegeven: noroclav en prednisolone (Engelse namen, wij wonen in de UK), hij zei dat hij twee soorten wilde geven omdat hij niet zeker wist of het een ontsteking of een allergische reactie was. Verder heeft hij niets gedaan, dus niets leeggezogen en/of onderzocht.
De meds hielpen goed, maar zoals gezegd had een van de twee nogal een effect op het gedrag van Kevin (hij werd erg rustig en zag er erg treurig uit) en die zijn we na overleg met de dierenarts veel minder per dag gaan geven.
Zou het beste dan zijn om eerst de dierenarts te vragen om een onderzoekje te doen of het nou een cyste of abces is, als hij dat zelf al niet voorstelt maandag?
Dank je, het was heerlijk.quote:Fijne dag morgen aan het strand! .
quote:Op zaterdag 19 december 2015 20:21 schreef Cici het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook.
Tis idd sneu, want ze zijn zo ontzettend leuk.
Calendula zalf of Beaphar wondzalf of honingzalf. Niet in het oog smeren. Als het echt op de oogleden zit, dan is het het beste vitamine A oogzalf te gebruiken (bijv. die van Beaphar).quote:Op zaterdag 19 december 2015 21:19 schreef dahippieunicorn het volgende:
[..]
Dank je! Ik had nog een vraagje. Mijn andere cavia (een jonkie nog) heeft schurft en heeft nu een stuk bij haar oog opengekrabt. Veel bloed enzo :/. Kan ik hier iets opsmeren ofzo?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |