quote:
Ik heb een pluk kunnen bemachtigen:quote:Op woensdag 16 december 2015 20:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een vlooienkam is een klein kammetje, kost euro of 3. Die kan je bij een dierenarts of bij een dierspeciaalzaak of bij een online-winkel kopen. Het is handig om thuis te hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds vlooien denk je?
Edit: na Google ben ik bang van wel.Verdomme.
[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2015 14:32:58 ]
quote:Op donderdag 17 december 2015 14:20 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb een pluk kunnen bemachtigen:Op basis van een pluk haar kan je geen diagnose stellen. Tenzij je het haar onder microscoop bekijkt en het toevallig een schimmelinfectie is. Anders heb je hier diagnostisch niet zo veel aan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog steeds vlooien denk je?
Waarschijnlijk krabt de kat zichzelf (open). Dus je moet de oorzaak van de jeuk zien te achterhalen. Meest waarschijnlijke (en het makkelijkste aan te pakken) zijn vlooien. Als er geen vlooien zijn/ het dier wordt goed tegen vlooien behandeld, maar blijft krabben/ jeuk houden, dan moet je toch naar een analoge DA voor nader onderzoek. Het kan dan van alles zijn: schimmel, mijten, bacterien, allergie, atopie, eosinofiele granuloom enz enz.
Waar zit die plek precies? Tussen zijn schouderbladen/nek? Is het toevallig ontstaan nadat hij tegen vlooien met een pipet (spot on middel) behandeld is? Of nadat hij een nieuw bandje heeft gekregen? (als hij een bandje draagt). Of komt hij met die plek regelmatig in contact met metalen/ plastic objecten? (kattenluik? kattenbak?)
Nek, en ook op haar borst.quote:Op donderdag 17 december 2015 14:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Op basis van een pluk haar kan je geen diagnose stellen. Tenzij je het haar onder microscoop bekijkt en het toevallig een schimmelinfectie is. Anders heb je hier diagnostisch niet zo veel aan.
Waarschijnlijk krabt de kat zichzelf (open). Dus je moet de oorzaak van de jeuk zien te achterhalen. Meest waarschijnlijke (en het makkelijkste aan te pakken) zijn vlooien. Als er geen vlooien zijn/ het dier wordt goed tegen vlooien behandeld, maar blijft krabben/ jeuk houden, dan moet je toch naar een analoge DA voor nader onderzoek. Het kan dan van alles zijn: schimmel, mijten, bacterien, allergie, atopie, eosinofiele granuloom enz enz.
Waar zit die plek precies? Tussen zijn schouderbladen/nek? Is het toevallig ontstaan nadat hij tegen vlooien met een pipet (spot on middel) behandeld is? Of nadat hij een nieuw bandje heeft gekregen? (als hij een bandje draagt). Of komt hij met die plek regelmatig in contact met metalen/ plastic objecten? (kattenluik? kattenbak?)
Er zijn ergere dingen in de wereld dan vlooien. Bijna elke hond en kat heeft weleens in zijn leven vlooien.quote:Op donderdag 17 december 2015 14:20 schreef Etsu het volgende:
Edit: na Google ben ik bang van wel. Verdomme.
En hoe lang heb je haar al? Heb je haar al behandeld tegen vlooien? Hoe zitten haar oren uit? Mooi roze en schoon? Zie foto Tonia ergens in dit topic ter referentie van een gezond kattenoor.quote:Op donderdag 17 december 2015 14:37 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nek, en ook op haar borst.
Ik heb geen idee wat met de kat is gebeurd, ik heb haar uit het asiel vandaan en volgens het boekje is ze kerngezond (onderzoek op 30 juli 2015).
Ze heeft wel een plastic kattenbak.
Sinds begin november en nee.quote:Op donderdag 17 december 2015 14:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En hoe lang heb je haar al? Heb je haar al behandeld tegen vlooien? Hoe zitten haar oren uit? Mooi roze en schoon? Zie foto Tonia ergens in dit topic ter referentie van een gezond kattenoor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Foto kan ik niet zo snel vinden.)
Met 'verdomme' bedoelde dat ik daar dus echt helemaal geen zin in heb.quote:Op donderdag 17 december 2015 14:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Er zijn ergere dingen in de wereld dan vlooien. Bijna elke hond en kat heeft weleens in zijn leven vlooien.
De kat behandelen met een vlooienmiddel en dat regelmatig herhalen (volgens de bijsluiter van het middel). De omgeving behandelen met een omgevingsspray (bijv. Tapijtspray van Beaphar, dat mag ook op laminaat en andere vloeren), en dat na 2 weken herhalen. Als je meerdere dieren heb, dan alle dieren behandelen (honden en katten).
En ook dus de omgeving aanpakken want 95% van de vlooien zitten in de omgeving: eitjes, larven en poppen. Dus een omgevingsspray gebruiken. En elke dag goed stofzuigen. Stoffen kattenmandjes ed als het kan, in de wasmachine wassen, het liefst op 60 graden.
Hoe zit het met de kleding?
Edit: ik heb een vlooienkam gekocht en bij d'r staart en aan de staart gekamd, komen alleen maar haren uit.
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2015 15:03:34 ]
quote:Op donderdag 17 december 2015 14:44 schreef Etsu het volgende:
[..]
Sinds begin november en nee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Foto kan ik niet zo snel vinden.)
[..]
Met 'verdomme' bedoelde dat ik daar dus echt helemaal geen zin in heb.
Hoe zit het met de kleding?
Edit: ik heb een vlooienkam gekocht en bij d'r staart en aan de staart gekamd, komen alleen maar haren uit.![]()
Mijn ervaring leert dat dat gewoon kan.quote:Op vrijdag 18 december 2015 00:56 schreef valentijn101 het volgende:
Hoi dida
Mogen vuile kattebillen met een velletje vochtig toiletpapier worden schoon gemaakt? Of met babydoekjes?. Of gaat dat irriteren?
Leo.quote:Op dinsdag 15 december 2015 14:24 schreef oh-oh het volgende:
Nagels knippen ( en scheren en wassen en alles eigenlijk ) vindt Leo allemaal prima. Het is wss weer zo een herplaatser die nergens meer naar toe gaatMeest voorbeeldige pupje ever, qua gedrag.
Dit is Leo:
[ afbeelding ]
Hij heeft alleen verlatingsangst, maar dat is iets waar we aan werken, en ik vind het ook niet gek na wat ie meegemaakt heeft, dit is zijn derde adres en t arme ding is 4.5 maand oud.
quote:Op donderdag 17 december 2015 14:44 schreef Etsu het volgende:
[..]
Sinds begin november en nee.En hoe zit de binnenkant uit? Net zo schoon als in de voorbeeld van Tonia?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Foto kan ik niet zo snel vinden.)
[..]Als zij op de kleding slaapt dan zou moet je het wassen op 60 graden. Anders: geen probleem.quote:Met 'verdomme' bedoelde dat ik daar dus echt helemaal geen zin in heb.
Hoe zit het met de kleding?Geen zwarte korreltjes? (=vlooeinpoepjes) Als er toch korreltjes zijn, dan kan je het makkelijk testen door hun op een stukje vochtig keukenpapier te leggen. Als het vlooienpoepjes zijn, dan ontstaan er rode kringen (vlooienpoepjes bevatten bloed).quote:Edit: ik heb een vlooienkam gekocht en bij d'r staart en aan de staart gekamd, komen alleen maar haren uit.
Als het zonder parfum en niet irriterend is, dan mag het.quote:Op vrijdag 18 december 2015 00:56 schreef valentijn101 het volgende:
Hoi dida
Mogen vuile kattebillen met een velletje vochtig toiletpapier worden schoon gemaakt? Of met babydoekjes?. Of gaat dat irriteren?
Nee, het is geen diaree. Drolletjes zien er keurig uit. Maar ze hebben nu een dikke volle wintervacht en af en toe zit er een klein restje. Ze poetsen het ook wel weer weg. Maar ik vroeg me dus af of zo n doekje kwaad kon. Hoeven ze het niet weg te likkenquote:Op vrijdag 18 december 2015 09:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als het zonder parfum en niet irriterend is, dan mag het.
Beaphar maakt trouwens ook dierendoekjeshttp://www.beaphar.nl/pro(...)stuks/1_11_253_P5569
P.S. Een kat hoort geen vieze billen te hebben. Dus als het vaker voorkomt, moet je je analoge DA laten onderzoeken waar het vandaan komt. Diarree? Zichzelf slecht kunnen poetsen?
Dat is wel aardig van je ja.quote:Op vrijdag 18 december 2015 09:51 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Nee, het is geen diaree. Drolletjes zien er keurig uit. Maar ze hebben nu een dikke volle wintervacht en af en toe zit er een klein restje. Ze poetsen het ook wel weer weg. Maar ik vroeg me dus af of zo n doekje kwaad kon. Hoeven ze het niet weg te likken
Helaas is een kraag of een t-shirt toch het beste. Je kat mag namelijk helemaal niet likken, want anders blijven de wonden vochtig en dat vinden de huidbacterien heel erg fijn, dus blijft de ontsteking voortbestaan. En dat geeft jeuk. Eventueel een Moon collar of een T-shirt (medpet shirt?).quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:42 schreef Rica het volgende:
Hoi DDA. Een van mijn katten (het angsthaastje) is weer eens door een andere kat te grazen genomen. Veel schrammen op de rug en de kont. (gapakt toen ie probeerde te vluchten waarschijnlijk).
Probleem: de korstjes gaan jeuken en hij likt en bijt ze steeds weer open. Een vicieuze cirkel waardoor het niet of heel langzaam geneest. De calendulan is niet afdoende en een kapje om zijn nek zie ik echt niet zitten bij deze kat die bij het minst of geringste in paniek raakt.
Zijn er middelen waardoor hij tijdelijk geen jeuk meer voelt? Als hij het maar een paar dagen met rust zou laten is het probleem waarschijnlijk opgelost.
Een doekje kan geen kwaadquote:Op vrijdag 18 december 2015 09:51 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Nee, het is geen diaree. Drolletjes zien er keurig uit. Maar ze hebben nu een dikke volle wintervacht en af en toe zit er een klein restje. Ze poetsen het ook wel weer weg. Maar ik vroeg me dus af of zo n doekje kwaad kon. Hoeven ze het niet weg te likken
Ik heb opnieuw gekamd aan haar kont en staart en op vochtig keukenpapier de kam weer 'schoongemaakt', maar zie niks roods of geen korreltjes. Alleen haren.quote:Op vrijdag 18 december 2015 09:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En hoe zit de binnenkant uit? Net zo schoon als in de voorbeeld van Tonia?
[..]
Als zij op de kleding slaapt dan zou moet je het wassen op 60 graden. Anders: geen probleem.
[..]
Geen zwarte korreltjes? (=vlooeinpoepjes) Als er toch korreltjes zijn, dan kan je het makkelijk testen door hun op een stukje vochtig keukenpapier te leggen. Als het vlooienpoepjes zijn, dan ontstaan er rode kringen (vlooienpoepjes bevatten bloed).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik laat het beoordelen liever aan experts over.
[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2015 11:11:48 ]
Als je je caaf duidelijk hoort ademhalen/ reutelen, dan is het toch meest waarschijnlijk een ontsteking van de (voorste) luchtwegen en dan moet je mee naar een DA. Als je denkt dat zij iets heeft ingeademt (theoretisch gezien kan het wel...) en dat het nu weer uitgeproest is, dan kan je natuurlijk afwachten. Maar als je haar vanmiddag toch nog hoort ademhalen, dan moet je toch even je analoge DA bellen. En sowieso (even) stofvrij zetten, dus geen stoffige ondergrond. Hooi desnoods even vochtig maken zodat het niet zo stoffig is.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:03 schreef dahippieunicorn het volgende:
Hoi!
Even een vraag over mijn andere cavia, want ik ben toch een beetje bezorgd. Toen ik vanochtend beneden kwam was hij erg hard aan het reutelen (zo hard dat je het aan de andere kant van de kamer hoorde). Ik in paniek natuurlijk want dat kan niet goed zijn. (Luchtwegen toch?). Maar nu kuchte/hoestte (tja hoe noem je dat?) hij heel hard en is het geluid zo zacht geworden dat je het alleen hoort als je je oor tegen zijn lichaam legt.
Nu is mijn vraag; moet ik met haast naar de dierenarts of kan ik even wachten om te kijken dat dit weer wegtrekt? Ik heb namelijk het idee dat er iets vast heeft gezeten en dat dat nu weg is.
quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:08 schreef Etsu het volgende:
[..]
Ik heb opnieuw gekamd aan haar kont en staart en op vochtig keukenpapier de kam weer 'schoongemaakt', maar zie niks roods of geen korreltjes. Alleen haren.
Wat haar oor betreft:Oor zit (voor zover ik kan zien) goed uit. En als je zeker weet dat er geen vlooien zijn dan moet de jeuk ergens anders vandaan komen... Je weet niks over haar voorgeschiedenis? De vorige eigenaar had het niet over dat de kat veel krabde?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik laat het beoordelen liever aan experts over.![]()
Bedankt voor de snelle reactie! Hij heeft sinds mijn berichtje nog twee keer gehoest en nu hoor ik eigenlijk zo goed als niks meer. Ik ga denk ik sowieso even de DA bellen, om er zeker van te zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als je je caaf duidelijk hoort ademhalen/ reutelen, dan is het toch meest waarschijnlijk een ontsteking van de (voorste) luchtwegen en dan moet je mee naar een DA. Als je denkt dat zij iets heeft ingeademt (theoretisch gezien kan het wel...) en dat het nu weer uitgeproest is, dan kan je natuurlijk afwachten. Maar als je haar vanmiddag toch nog hoort ademhalen, dan moet je toch even je analoge DA bellen. En sowieso (even) stofvrij zetten, dus geen stoffige ondergrond. Hooi desnoods even vochtig maken zodat het niet zo stoffig is.
Een caaf ademt vrijwel geluidloos. Ook als je haar tegen je oor houdt. Als je raspende / reutelende geluiden hoort, dan is er toch iets mis met de luchtwegen. Als je borrelende geluiden hoort, dan hoor je haar darmenEen caaf heeft heel klein borstkastje en een giga buik vol met darmen. Bij twijfel: altijd een analoge DA inschakelen.
Nope, ze is gevonden op straat en toen in het asiel beland.quote:Op vrijdag 18 december 2015 11:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oor zit (voor zover ik kan zien) goed uit. En als je zeker weet dat er geen vlooien zijn dan moet de jeuk ergens anders vandaan komen... Je weet niks over haar voorgeschiedenis? De vorige eigenaar had het niet over dat de kat veel krabde?
Het is nu nog redelijk bedekt met haar. Wordt al wel dunner op sommige plekken natuurlijk. Onderop de rug zitten de dikste plakken korst. Daar heeft ie de grootste schrammen gehad en hoe meer naar boven hoe slechter hij erbij kan natuurlijk. Heb niet het idee dat het ontstoken is (nog niet). Hij likt/bijt de korsten er af en dan lijkt het op schaafwonden zeg maar. Hele schrale huid die nattig voelt (wondvocht). Droogt weer op, weer korstvorming en het herhaalt zich weer.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Helaas is een kraag of een t-shirt toch het beste. Je kat mag namelijk helemaal niet likken, want anders blijven de wonden vochtig en dat vinden de huidbacterien heel erg fijn, dus blijft de ontsteking voortbestaan. En dat geeft jeuk. Eventueel een Moon collar of een T-shirt (medpet shirt?).
Als je jeuk medicamenteus wil gaan stoppen, dan moet je denken richting corticosteroiden(zalf). Alleen dat is eigenlijk ge gecontraindiceerd bij ontstoken wonden want cortico's (prednisolon en zulk) vertragen de wondgenezing. Bovendien de poezel gaat net zo hard cortico-zalf aflikken en krijgt dat corticosteroid systemisch. Wil je ook niet.
Heb je foto's van de wonden? Hoe erg is het?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |