Net gedaan. Nu is het bijna niet meer zichtbaar. En hij heeft een deel ook al aan de bank/deurmat/mijn kleding afgegeven want hij was even heel hard aan het rennen en hij werd al minder gekleurd.quote:Op zondag 29 november 2015 19:15 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou hem toch nog even pakken en met een nat washandje wat schoonmaken.
Mooi.quote:Op zondag 29 november 2015 19:45 schreef _flore het volgende:
[..]
Net gedaan. Nu is het bijna niet meer zichtbaar. En hij heeft een deel ook al aan de bank/deurmat/mijn kleding afgegeven want hij was even heel hard aan het rennen en hij werd al minder gekleurd.
Dankjewel
Gezien de leeftijd van de kat, is het verstandig om een pre-anesthetisch bloedonderzoek te laten uitvoeren, voorgaand de tandheelkundige behandeling. Als dat goed is, en het lichamelijke onderzoek verder goed is, dan is er weinig narcose-risico. Rotte kies daarin tegen vormt wel een gezondheidsrisico en moet zeker verwijderd worden.quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:51 schreef Xaryna het volgende:
Hoi Dierenarts
Onze poes is ongeveer 17 jaar oud en in top gezondheid, maar wel al een redelijke tijd licht dementerend. Veel 'oer-miauwen' en zulks. Ze gaat naar buiten, niet zo ver, en is een schootkat. Zou je iets meer kunnen vertellen over het verloop en de toekomst met een dementerende kat? Ik weet dat ze op een gegeven moment niet meer zindelijk zou kunnen worden, maar hoop dat dat nog jaren ver weg is. En is er iets te doen om haar te helpen hiermee?
Oh en ze zou binnenkort een gebitsreiniging moeten (DA had rotte kies geconstateerd), maar we zijn wat huiverig voor de narcose, al weet ik niet of dat effect kan hebben op haar geestelijke toestand.
Pastelkrijt en haarlak zijn niet super giftig bij orale inname, maar omdat een kat van nature zichzelf heel erg gaat poetsen en misschien dus toch te veel van verf/haarlak gaat inslikken, is het altijd verstandig om de kat idd met een nat warm washandje even goed afnemen. Bij een ernstige vervulling moet je de kat wassen.quote:Op zondag 29 november 2015 19:12 schreef _flore het volgende:
Oeps. Mijn kat is net op een oude tekening van pastelkrijt gaan liggen die ik wel een beetje had gefixeerd met goedkope haarlak. Maar nu is poezel dus een beetje gekleurd, niet heel erg maar hij gaat zich natuurlijk wassen. Wel geprobeerd om het ergste eraf te aaien met een vochtige hand maar dat vond meneer een slecht idee. Hoef ik me niet druk te maken of is er een kans dat hij niet lekker wordt ervan?
Moderne inkt is niet super giftig, maar kan wel braken en diarree geven.quote:Op zondag 29 november 2015 19:47 schreef Isegrim het volgende:
Mijn witte kat zat een keer helemaal onder de pikzwarte stempelinkt.
quote:Toen ik hem in bad deed was ik bang dat de buren de politie zouden bellen omdat het klonk alsof ik een peuter aan het vermoorden was.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 30 november 2015 09:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Moderne inkt is niet super giftig, maar kan wel braken en diarree geven.
[..]Vast wel als iemand belt dat er een peuter wordt vermoord.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het was serieus indrukwekkend dat er zó'n geluid uit zo'n klein poesje kon komen.
![]()
Dank jequote:Op maandag 30 november 2015 09:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gezien de leeftijd van de kat, is het verstandig om een pre-anesthetisch bloedonderzoek te laten uitvoeren, voorgaand de tandheelkundige behandeling. Als dat goed is, en het lichamelijke onderzoek verder goed is, dan is er weinig narcose-risico. Rotte kies daarentegen vormt wel een gezondheidsrisico en moet zeker verwijderd worden.
Bij dementie verschijnselen is het belangrijk om het dier goed te laten onderzoeken (in meeste gevallen incl het bloedonderzoek om nierproblemen, suikerziekte, schildproblemen en leverproblemen te kunnen uitsluiten). Als dat allemaal uitgesloten is, en de kat "dementie" verschijnselen vertoont, dan is er helaas, net als bij mensen, niet zo veel aan te doen. En net als bij mensen, kan je het verloop niet voorspellen. Sommige worden incontinent, sommige worden agressief enz enz.
Stel voor dat de kat toch een onderliggend medisch probleem heeft, dan moet het uiteraard behandeld worden. Nierproblemen en schildklierproblemen komen heel veel voor bij katten > 12 jaar. Verder is het belangrijk om het leven van de dementerende kat zo stabiel mogelijk houden, dus niet plots zijn kattenbak en voerbak te gaan verschuiven en zulk. Dagelijkse routine is belangrijk. Aan de andere kant, is het ook belangrijk om de hersenen geprikkeld te houden. Dus denkspelletjes doen is zeker aan te raden (google even op, denkspelletjes/ puzzels voor katten). Verder zijn Omega 3 vetzuren (vette vis/visolie, kant-en-klare capsules) goed voor de hersenen.
Succes met de poezel!
Tja, elke collega mag natuurlijk doen, wat zij/hij nodig acht. Maar het is gebruikelijk dat een oudere dier eerst een bloedonderzoek ondergaat voorgaand aan de narcose.quote:Op maandag 30 november 2015 09:45 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dank je
De DA waar we heen waren (voor het eerst) zei wel dat ze een gebitsreiniging voor die kies moest, maar heeft verder geen bloedonderzoek gedaan. Ik zal haar wel even bellen over dat pre-anesthetisch bloedonderzoek en de tandjes. Zo'n onderzoek zal mij in elk geval helpen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je gaat door voor de thuistapquote:Op maandag 30 november 2015 09:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Het is een katten-oor, wat heb ik nu gewonnen?
quote:Op maandag 30 november 2015 10:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, elke collega mag natuurlijk doen, wat zij/hij nodig acht. Maar het is gebruikelijk dat een oudere dier eerst een bloedonderzoek ondergaat voorgaand aan de narcose.Ik ken wel DA's die bij oudere/(mogelijke) risico-dieren standaard andere narcose gebruiken. (Bijvoorbeeld midazolam ipv domitor ). Is dat dan zonder bloedonderzoek eigenlijk wel zinvol? Is midazolam/propofol in principe 'altijd' veiliger bij oudere dieren/dieren met hartruis/etc. ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 30 november 2015 10:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, elke collega mag natuurlijk doen, wat zij/hij nodig acht. Maar het is gebruikelijk dat een oudere dier eerst een bloedonderzoek ondergaat voorgaand aan de narcose.Ik vond haar een goede DA want ze was fan van onze poezel en vond haar supergezond voor haar leeftijd, schatte haar veel jonger in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maar we zijn eigenlijk niet in detail getreden over de behandeling omdat ze eerst van de vlooien af moest en m'n moeder wilde er nog even over denken ivm kosten. Maar nu zou het kunnen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Xaryna op 30-11-2015 15:16:40 ]Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
Standaard overal domitor+ketamine indouwen is zo 1950.quote:Op maandag 30 november 2015 12:27 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik ken wel DA's die bij oudere/(mogelijke) risico-dieren standaard andere narcose gebruiken. (Bijvoorbeeld midazolam ipv domitor ). Is dat dan zonder bloedonderzoek eigenlijk wel zinvol? Is midazolam/propofol in principe 'altijd' veiliger bij oudere dieren/dieren met hartruis/etc. ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar anyhow: dieren (mensen) die onder narcose moeten gaan, worden in zogenaamde risico-categorieën gedeeld: ASA 1 t/m 5. ASA 1 is zeg maar een gezonde 1 jaar oude hond die voor sterilisatie komt. En ASA 5 is bijvoorbeeld een spoedpatient die levensbedreigend ziek is. En voor elke mogelijke scenario moet je een aparte narcose protocol hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Narcose risico kan je alleen inschatten met voorafgaand onderzoek: dus een uitgebreid lichamelijk onderzoek en als het nodig is, nader onderzoek: bloedonderzoek, misschien wel echo buik ed. Als het nodig is. Nou hebben oudere dieren toch veel meer kans op bepaalde aandoeningen vergelijkend met jonge dieren: zoals suikerziekte, nierproblemen enz. Stel voor dat zo'n oude kat toch nierproblemen of suikerziekte heeft (toevallig kunnen deze beide ziektes ook gebitsproblemen geven!), dan kom je er alleen achter na een bloedonderzoek.
Voor de geïnteresseerden: een blog over narcose middelen bij dieren (misschien een beetje te wetenschappelijk voor een gemiddeld diereneigenaar). En hier ook een blog van deze praktijk over de prijsverschillen tussen de DA's en toevallig noemen zij de gebitssanering als voorbeeld.
Dus een kort antwoord: nee, midazolam/propofol overal indouwen is ook geen goede Diergeneeskunde. Wel bij bepaalde patienten, maar dan ook in combi met andere middelen, want midazolam en propofol zijn niet pijnstillend, alleen sederend. En je heb daarnaast uiteraard ook zuustof nodig, want het dier onder narcose ademt niet goed, dus moet altijd meer zuurstof hebben. En ook een goede narcose-controle apparatuur nodig: iets wat hart en longen in de gaten houdt. En een kunstmatige beademing (bepaalde narcosemiddelen kunnen voor zorgen dat het dier niet meer kan ademhalen) is ook beter dan een assistente die af en toe een pufje met een ballon geeft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op maandag 30 november 2015 14:07 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik vond haar een goede DA want ze was fan van onze poezel en vond haar supergezond voor haar leeftijd, schatte haar veel jonger in.
Ik heb het geschreven voordat ik je reply gelezen heb.quote:En een klant beoordeelt een DA meestal op hoe lief en leuk/goedkoop hij/of zij is (en of er een koffie-automaat in de wachtkamer staat), maar heeft helaas verder geen inzicht in de kennis of kunde (praktijkmogelijkheden) van een DA.
En mijn spoiler was ook niet sneer naar jou, maar meer een algemene opmerkingquote:Maar we zijn eigenlijk niet in detail getreden over de behandeling omdat ze eerst van de vlooien af moest en m'n moeder wilde er nog even over denken ivm kosten. Maar nu zou het kunnen!![]()
Tja, als wij dezelfde financiële mogelijkheden zou hebben, als humane artsen, dan zouden wij heel goede Diergeneeskunde hebben in NLMaar ik zie de basisverzekering voor dieren in NL niet snel verplicht worden... De dierenverzekeringen begonnen in NL ergens rond 1998, maar helaas is de percentage van de verzekerde dieren sindsdien niet gegroeid. Dus worden die verzekeringen alleen maar duurder en vergoeden zij steeds minder. In Zweden, UK en USA is het heel gebruiken om het dier te verzekeren (volgens mij is in Zweden 70% van de dieren verzekerd) en de tarieven van dierenartsen zijn daar ook veel hoger dan in NL (en dus ook meer mogelijkheden voor de DAs qua verbetering van zorg en meer gelukkiger DAs die in nieuwe Volvo's rondrijden).
![]()
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
[..]
Tja, elke collega mag natuurlijk doen, wat zij/hij nodig acht. Maar het is gebruikelijk dat een oudere dier eerst een bloedonderzoek ondergaat voorgaand aan de narcose.Over je spoiler: bedoel je dan dat de kat standaard beademd wordt bij gebitsreiniging of dat er zuurstof standby is voor het geval de kat het even niet lekker doet?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reden van mijn vraag: ik ben best tevreden over mijn DA maar gebitsreiniging gebeurt met een roesje en zonder standaard O2. Inmiddels ben ik erachter dat één kat (mijn jonge god van toen 3 jaar) sterk reageert op narcose en die kreeg dus een ademstilstandWerd adequaat opgepakt en met wat stimulatie en kapje deed hij het weer keurig. Heeft na de voorgeschreven wachttijd ook een middel gekregen om sneller uit de narcose te komen.
Maar is het aan te raden bij een volgende gebitsreiniging standaard te laten beademen of is dat overkill?
Edit: even verder gelezen en ik denk dat ik het antwoord weet....
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit![]()
Slowjuicertje doen dan maar?quote:Op maandag 30 november 2015 15:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
DiDa moet eigenlijk gaan droogtrainen, dus geen bier![]()
feelgood flimpje
Dwz ik vond het mooi, wat vindt de DiDa ervan?
Bij nader inzien zie ik wel wat problemen, zoals met wassen, gaat Oscar niet in sloopmodus? Als ik soms zie hoe ze aan hun nagels kunnen knauwen..kattenbak en ontstekingen, Slijtage van de prothese en vervanging, moet Oscar dan elke keer onder narcose...? En zou Oscar zich buiten redden?
[ Bericht 5% gewijzigd door tonja op 30-11-2015 21:42:46 ]![]()
quote:Op maandag 30 november 2015 20:18 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Over je spoiler: bedoel je dan dat de kat standaard beademd wordt bij gebitsreiniging of dat er zuurstof standby is voor het geval de kat het even niet lekker doet?
Reden van mijn vraag: ik ben best tevreden over mijn DA maar gebitsreiniging gebeurt met een roesje en zonder standaard O2. Inmiddels ben ik erachter dat één kat (mijn jonge god van toen 3 jaar) sterk reageert op narcose en die kreeg dus een ademstilstandWerd adequaat opgepakt en met wat stimulatie en kapje deed hij het weer keurig. Heeft na de voorgeschreven wachttijd ook een middel gekregen om sneller uit de narcose te komen.
Maar is het aan te raden bij een volgende gebitsreiniging standaard te laten beademen of is dat overkill?
Edit: even verder gelezen en ik denk dat ik het antwoord weet....![]()
Voor de geïnteresseerden toch even: beademen moet je dus in geval van als het dier niet zelf kan ademhalen. Bij bepaalde narcosemiddelen en bepaalde patiënten is het zeer verstandig om het te hebben. Alleen hebben lang niet alle praktijken dat, want deze optie op het narcose-apparaat kost nogal veel geld.
In principe, moeten alle dieren die onder narcose gaan, extra zuurstof krijgen. Want het dier heeft meer moeite met ademhalen onder narcose: door de rugligging, narcose zelf enz enz. Extra zuurstof is gewoon fijn. Nou hoeft het bij een castratie kater of even rontgenfoto's maken meestal niet, omdat het snel gebeurt. Een buikoperatie zou ik nooit zonder zuurstof uitvoeren (nee, ook poezels niet). Zuurstof kan je dmv een kapje toedienen, maar het beste is toch intuberen. Een tube in de luchtpijp zorgt namelijk dat er geen zuurstof verloren gaat, daarnaast wordt er CO2 goed afgevoerd (als je een goede tube/ goede narcose-apparaat heb). Daarnaast worden er ook de luchtwegen beschermd als het dier gaat braken (anders kan hij zijn braaksel inademen tijdens de narcose). Bij een gebitssanering komt allemaal zooi in de mondholte/luchtwegen terecht, inclusief spoelwater van tandsteenapparaat of tandheelkundig apparaat. Dat wil je niet in de longen hebben. Gebitssanering bij een hond/kat zonder intuberen is eigenlijk een kunstfout (zo, DiDa is heel streng)
![]()
Helderquote:Op maandag 30 november 2015 22:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Voor de geïnteresseerden toch even: beademen moet je dus in geval van als het dier niet zelf kan ademhalen. Bij bepaalde narcosemiddelen en bepaalde patiënten is het zeer verstandig om het te hebben. Alleen hebben lang niet alle praktijken dat, want deze optie op het narcose-apparaat kost nogal veel geld.
In principe, moeten alle dieren die onder narcose gaan, extra zuurstof krijgen. Want het dier heeft meer moeite met ademhalen onder narcose: door de rugligging, narcose zelf enz enz. Extra zuurstof is gewoon fijn. Nou hoeft het bij een castratie kater of even rontgenfoto's maken meestal niet, omdat het snel gebeurt. Een buikoperatie zou ik nooit zonder zuurstof uitvoeren (nee, ook poezels niet). Zuurstof kan je dmv een kapje toedienen, maar het beste is toch intuberen. Een tube in de luchtpijp zorgt namelijk dat er geen zuurstof verloren gaat, daarnaast wordt er CO2 goed afgevoerd (als je een goede tube/ goede narcose-apparaat heb). Daarnaast worden er ook de luchtwegen beschermd als het dier gaat braken (anders kan hij zijn braaksel inademen tijdens de narcose). Bij een gebitssanering komt allemaal zooi in de mondholte/luchtwegen terecht, inclusief spoelwater van tandsteenapparaat of tandheelkundig apparaat. Dat wil je niet in de longen hebben. Gebitssanering bij een hond/kat zonder intuberen is eigenlijk een kunstfout (zo, DiDa is heel streng)
Als er weer een tandartsbezoekje aankomt ga ik eens informeren naar hun mogelijkheden.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit![]()
Hmm... aan ene kant vind ik mooi dat het kan, aan de andere kant, weet ik niet of de kat er zo een voldoende kwaliteit van leven heeft. In een geval van een oude kat die zijn pootjes vanwege ongeluk? verloren heeft, kan ik mij nog voorstellen dat de eigenaar zoiets wil doen. Het is natuurlijk ook een leerzame ervaring voor een chirurg/protese-maker. En misschien kunnen zij er humaan ook iets van leren? (dergelijke proteses kunnen maken voor mensen of zo)quote:Op maandag 30 november 2015 21:19 schreef tonja het volgende:
[..]
Slowjuicertje doen dan maar?
feelgood flimpje
Dwz ik vond het mooi, wat vindt de DiDa ervan?
Bij nader inzien zie ik wel wat problemen, zoals met wassen, gaat Oscar niet in sloopmodus? Als ik soms zie hoe ze aan hun nagels kunnen knauwen..kattenbak en ontstekingen, Slijtage van de prothese en vervanging, moet Oscar dan elke keer onder narcose...? En zou Oscar zich buiten redden?
Maar ik zie wel de Facebook overspoeld worden met kittens en pups die zonder pootjes geboren zijn en vervolgens een rolstoel en iets dergelijks krijgen. Ik snap de mensheid soms niet: aan de ene kant worden er volkomen gezonde Ridgeback pups die zonder ridge geboren worden geeuthanaseerd en ook allerlei niet-erkende kleuren bij andere rassen(gelukkig niet standaard in NL, mag ik hopen). Aan de andere kant, doen sommige mensen er blijkbaar alles om een pup of een kitten met een ernstige genetische afwijking te laten overleven... Is een pup gelukkig als hij 6 operaties moet ondergaan om een ernstige geval van een gespleten gehemelte te moeten verhelpen? Is een kitten gelukkig als hij zonder pootjes geboren is en de rest van zijn leven in een rolstoel moet doorbrengen? Onder "gelukkig" bedoel ik, of zo'n dier nog dierwaardig bestaan kan leiden (vrij zijn van pijn en normaal gedrag kunnen uitoefenen om een paar punten te noemen). Sorry, maar honden en katten werpen niet voor niks grote nesten. Het is "normaal" dat een deel dood kan gaan of een te ernstig aangeboren defect heeft (en zou dus in de "natuur" het ook niet redden). Om maar te zwijgen van doorfokken met ernstige aangeboren defecten
Al die Munchkin katten in the USA
![]()
![]()
Mensen zijn irrationeel en hypocriet. In India worden ze gek als je koe eet, in het westen walgen we van het eten van honden of katten.quote:Op maandag 30 november 2015 22:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm... aan ene kant vind ik mooi dat het kan, aan de andere kant, weet ik niet of de kat er zo een voldoende kwaliteit van leven heeft. In een geval van een oude kat die zijn pootjes vanwege ongeluk? verloren heeft, kan ik mij nog voorstellen dat de eigenaar zoiets wil doen. Het is natuurlijk ook een leerzame ervaring voor een chirurg/protese-maker. En misschien kunnen zij er humaan ook iets van leren? (dergelijke proteses kunnen maken voor mensen of zo)
Maar ik zie wel de Facebook overspoeld worden met kittens en pups die zonder pootjes geboren zijn en vervolgens een rolstoel en iets dergelijks krijgen. Ik snap de mensheid soms niet: aan de ene kant worden er volkomen gezonde Ridgeback pups die zonder ridge geboren worden geeuthanaseerd en ook allerlei niet-erkende kleuren bij andere rassen(gelukkig niet standaard in NL, mag ik hopen). Aan de andere kant, doen sommige mensen er blijkbaar alles om een pup of een kitten met een ernstige genetische afwijking te laten overleven... Is een pup gelukkig als hij 6 operaties moet ondergaan om een ernstige geval van een gespleten gehemelte te moeten verhelpen? Is een kitten gelukkig als hij zonder pootjes geboren is en de rest van zijn leven in een rolstoel moet doorbrengen? Onder "gelukkig" bedoel ik, of zo'n dier nog dierwaardig bestaan kan leiden (vrij zijn van pijn en normaal gedrag kunnen uitoefenen om een paar punten te noemen). Sorry, maar honden en katten werpen niet voor niks grote nesten. Het is "normaal" dat een deel dood kan gaan of een te ernstig aangeboren defect heeft (en zou dus in de "natuur" het ook niet redden). Om maar te zwijgen van doorfokken met ernstige aangeboren defecten
Al die Munchkin katten in the USA
Aan dieren wordt geld verdiend. Een fokker die een pup dat niet aan de raseisen voldoet laat euthaniseren is eigenlijk niet heel anders dan een melkboer die een koe laat slachten als de melkproductie te laag wordt. Het draait om geld.
Mensen zien hun huisdier steeds meer als familie en daar is niets mis mee zolang je maar wel goed beseft dat een kat of een hond geen mens is en andere behoeftes heeft dan jij en ik. En dat je je aan de hand van dat besef afvraagt hoe het voor het dier is om met beperkingen te moeten leven.
En dat is voor veel mensen een lastige als je schattige pupje of kitten je de oxytocine bijna uit je oren laat spuiten...![]()
Ik zie domitor+ketamine tot nu toe overal (lees: 3 praktijkenquote:Op maandag 30 november 2015 15:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Standaard overal domitor+ketamine indouwen is zo 1950.Helaas gebeurt het wel nog steeds hoor.
En een klant beoordeelt een DA meestal op hoe lief en leuk/goedkoop hij/of zij is (en of er een koffie-automaat in de wachtkamer staat), maar heeft helaas verder geen inzicht in de kennis of kunde (praktijkmogelijkheden) van een DA.
+ nog meer info! (Even geknipt)
) gebruikt worden als inleiding. En dan bij grotere/langdurigere operaties het onderhoud met iso, (+ co2), en eventueel propofol. Plus metacam en buprecare als pijnbestrijding naast de ketamine. (En gelukkig spuiten ze waar ik nu werk bij een pijnreactie ook vaak ketamine bij, en wordt niet enkel de iso of de propofol omhoog geschroefd. Dat heb ik ook wel zien gebeuren tijdens een van mijn stages, en dan vroeg ik me toch altijd af of de pijn wel echt niet meer waargenomen zou worden, of het gewoon inhield dat het dier niet meer kon spartelen door de spierverslappers maar nog wel pijnbeleving hield..)
Voor de hartruis/ouderedieren/risicorassen/etc. wordt waar ik nu werk ipv domitor gebruik gemaakt van midazolam. Er wordt dan wel gekeken naar het dier (gewicht, toestand, etc) voor de dosering, en ook qua antagonering wordt er altijd per dier gekeken, maar er zijn dus eigenlijk grofweg 2 categorieen: standaard (dom + ket) en aangepast (midazolam).
Moet wel zeggen dat de kliniek een vet. spec. radioloog vier dagdelen per week in huis heeft, dus er worden dagelijks echo's gemaakt. (Zelfs van de asielkatten die komen voor ster./castr./andere operaties als dat nodig is.) En bloedonderzoek doen ze ook best vaak, naast standaard voor elke operatie nog een lichamelijk onderzoek. Dus wat dat betreft gaat het best netjes, als ik jouw verhaal zo lees.Dat is wel fijn om te weten.
En qua steriliteit gaat het ook best goed. Nouja, het is niet vergelijkbaar met de faculteit, maar er wordt wel gebruik gemaakt van haarmutsjes, mondkapjes, handschoenen, jassen, netjes gereinigde en gesteriliseerde instrumenten (handmatig schrobben gevolgd door trilbad, gevolgd door speciaal ingepakt worden, gevolgd door autoclaaf). En er zijn vaak co's aanwezig, of zelfs een 2e dierenarts als het nodig is, om met 1 of 2 personen steriel te kunnen staan.
En de apparatuur is ook wel mooi; hart/ademhalingsbewaking, capnograaf, saturatiemetertje, thermometer die je in de slokdarm kunt leggen. Alleen die kunstmatige automatische beademing weet ik niet, of dat er op zit eigenlijk. Kan me bijna niet voorstellen van niet, maar zal het eens bekijken. (Er staat ook een extra zuurstoftank, voor als de generator er mee ophoudt. Dus je zou zeggen dat overal aan gedacht is)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Is blaasontsteking besmettelijk ofzo? Ik heb nu drie cavia's met een soort oranje plasje. Ze zijn even uit logeren geweest en vraag me af wat er in vredesnaam gebeurd is in m'n afwezigheidZe piepen niet bij het plassen en doen verder ook niet raar, het viel me ineens op toen ik ze gisteravond in een schoon hok zette.
En eentje heeft een soort schurft, begon als een korstje met wat schilfers (dacht dat hij gewoon weer door een hokgenootje gebeten was), heb het schoongemaakt en het haar eromheen kort geknipt, maar nu ziet het er vrij onsmakelijk uit. Kan daar gewoon die spray van Beaphar op?
Ik wil niet heel gierig overkomen maar ik ben al een paar honderd euro kwijt aan die ene kneus en ik heb deze week geen tijd (en geld) om met de hele bups naar de dierenarts te gaan
Tap tap tap![]()
Hebben ze bij de oppas misschien veel groente gegeten dat veel beta-caroteen bevat? Dat kan de kleur van de urine beinvloeden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:41 schreef CherryLips het volgende:
Is blaasontsteking besmettelijk ofzo? Ik heb nu drie cavia's met een soort oranje plasje. Ze zijn even uit logeren geweest en vraag me af wat er in vredesnaam gebeurd is in m'n afwezigheidZe piepen niet bij het plassen en doen verder ook niet raar, het viel me ineens op toen ik ze gisteravond in een schoon hok zette.
![]()
Nee, ik heb zelf de groente meegegeven, witlof en andijvie. Ik vraag me af of ze er niet een paar heeft laten stuiteren of dat dit gewoon toeval is, of dat het door de stress van het verhuizen komt, al kwamen ze niet getrest over. Ze piepten niet bij het plassen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:52 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hebben ze bij de oppas misschien veel groente gegeten dat veel beta-caroteen bevat? Dat kan de kleur van de urine beinvloeden.Tap tap tap![]()
Klinkt netjes.quote:En er is in principe niks mis met domitor + ketamine als een inleiding bij een gezond dier. Geeft mooie pijnstilling en goede sedatie. Het is alleen wel fijn als het lukt om de braunule bij wakker dier aan te leggen en de narcose via een braunule toe te dienen. Domitor geeft behoorlijke vasoconstrictie, dus dan is lastig om een vaat te vinden.
![]()
Wordt bij de honden altijd gedaan jaquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:05 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Klinkt netjes.En er is in principe niks mis met domitor + ketamine als een inleiding bij een gezond dier. Geeft mooie pijnstilling en goede sedatie. Het is alleen wel fijn als het lukt om de braunule bij wakker dier aan te leggen en de narcose via een braunule toe te dienen. Domitor geeft behoorlijke vasoconstrictie, dus dan is lastig om een vaat te vinden.
Eigenaar blijft er dan bij tot de hond slaapt, dan blijven de honden vaak wat rustiger. En dan wordt eerst de domitor toegediend, en als het dier wegzakt de ketamine. Infuus gaat er daarna ook op, met pomp.
(Bij de katten wordt soms een braunule gezet, in het geval van langere operaties en een kat die een beetje mee wil werken. Dat is nog wel eens een uitdaging. Dus dat gaat - zeker bij de asieldieren - nog wel eens gewoon per injectie.)![]()
Maak maar even een foto van dat korstje en waar het zit (kop? romp?)quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:41 schreef CherryLips het volgende:
En eentje heeft een soort schurft, begon als een korstje met wat schilfers (dacht dat hij gewoon weer door een hokgenootje gebeten was), heb het schoongemaakt en het haar eromheen kort geknipt, maar nu ziet het er vrij onsmakelijk uit. Kan daar gewoon die spray van Beaphar op?
Ik wil niet heel gierig overkomen maar ik ben al een paar honderd euro kwijt aan die ene kneus en ik heb deze week geen tijd (en geld) om met de hele bups naar de dierenarts te gaan
Is de urine gelijk oranje als het uit de caaf komt of is het wat oudere urine in hun hok? Als het pas later verkleurd, dan zijn dat waarschijnlijk toch porphyrines in de urine. Dan heeft de caaf toch te veel bepaalde planten gegeten (iets met chlorophyl dat porphyrines vormt in de urine, het is vast wel op te googlen), en het gaat binnen een paar dagen over. Anders moet je de urine toch laten onderzoeken. Als de cavia pijn heeft bij het plassen, dan moet je er natuurlijk niet lang mee wachten. Blaasontsteking tegelijkertijd in 3 caafs is niet waarschijnlijk. Waarschijnlijker toch dat het aan het dieet ligt. Beta-carotenen kunnen idd ook rode urine geven. Wortels gegeten? Spinazie? Hebben zij verder vit C gehad en hoe veel?
Andijvie en witloof zijn gezond, en geven volgens mij geen urine verkleuring...
![]()
Tja, bij katten is het een stuk lastiger. Zeker als je geen arteriële bloeding bij jezelf wil veroorzaken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:10 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Wordt bij de honden altijd gedaan jaEigenaar blijft er dan bij tot de hond slaapt, dan blijven de honden vaak wat rustiger. En dan wordt eerst de domitor toegediend, en als het dier wegzakt de ketamine. Infuus gaat er daarna ook op, met pomp.
(Bij de katten wordt soms een braunule gezet, in het geval van langere operaties en een kat die een beetje mee wil werken. Dat is nog wel eens een uitdaging. Dus dat gaat - zeker bij de asieldieren - nog wel eens gewoon per injectie.)![]()
![]()
Hou op, schei uit. De DA's hier zijn echt heel handig met katten (degene met wie ik het meeste samenwerk is ontzettend relaxt en rustig met de dieren, dus dat helpt enorm) maar als er dan eentje roept 'Kun je even een handdoek pakken en helpen?' dan moet ik soms de neiging weerstaan hard weg te rennenquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, bij katten is het een stuk lastiger. Zeker als je geen arteriële bloeding bij jezelf wil veroorzaken.![]()
.
Spinazie krijgen ze wel vaak jaquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Maak maar even een foto van dat korstje en waar het zit (kop? romp?)
Is de urine gelijk oranje als het uit de caaf komt of is het wat oudere urine in hun hok? Als het pas later verkleurd, dan zijn dat waarschijnlijk toch porphyrines in de urine. Dan heeft de caaf toch te veel bepaalde planten gegeten (iets met chlorophyl dat porphyrines vormt in de urine, het is vast wel op te googlen), en het gaat binnen een paar dagen over. Anders moet je de urine toch laten onderzoeken. Als de cavia pijn heeft bij het plassen, dan moet je er natuurlijk niet lang mee wachten. Blaasontsteking tegelijkertijd in 3 caafs is niet waarschijnlijk. Waarschijnlijker toch dat het aan het dieet ligt. Beta-carotenen kunnen idd ook rode urine geven. Wortels gegeten? Spinazie? Hebben zij verder vit C gehad en hoe veel?
Andijvie en witloof zijn gezond, en geven volgens mij geen urine verkleuring...
Maar toen ik gisteravond die eerste plas in het hok vond hadden ze dat nog niet gehad, daarna en vanmorgen hebben ze een handje gekregen. Kneusje Pieter, die ook al een tijdje rode urine heeft, krijgt ook veel spinazie omdat hij dat beter weg kan krijgen. Die heeft er antibiotica voor gehad maar piept ook niet bij het plassen en de blaas was ook niet vergroot of gevoelig, dus daar is nog niets aan gedaan (eerst die kiezen
).
Het verkleurt later, in ieder geval bij Pieter en Schaap. Ik zet ze op een witte handdoek en vooral Schaap de asperger plaste meteen alles onder. Eerst is het netjes geel of vrijwel kleurloos en dan kleurt het langzaam roze. Wie de pineut in de andere kooi is weet ik nog niet, kan ook gewoon nog steeds van Pieter zijn, maar het was een beetje oranje van kleur. Ze hebben geen van alle last van afscheiding ofzo.
Ze krijgen 35 mg Vitamine C per dag van Roter, alleen toen ik van het weekend weg was hebben ze drie dagen niet gehad aangezien ze er bijna je vingers bij opeten en de oppas dat een beetje eng vindt. Kneusje Pieter krijgt nu 70 mg. Ollie krijgt niks want die moet het niet en krijg het er met geen mogelijkheid in.
Ik zal straks eens proberen of ik die rare plek op de foto kan krijgen. Z'n kooigenootje heeft nog nergens last van (maar ik heb spontaan overal jeuk).
Tap tap tap![]()
Dan ligt het waarschijnlijk aan spinazie en kan het geen kwaad. Spinazie is trouwens natuurlijk wel gezond, maar een beetje met mate geven. Te veel spinazie kan leiden tot oxalaat vorming in de urine en calcium oxalaat blaasstenen. Ik zou het niet elke dag geven, maar 2-3 x week kan het geen kwaad. Mmm spinaziequote:Op dinsdag 1 december 2015 10:22 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Spinazie krijgen ze wel vaak jaMaar toen ik gisteravond die eerste plas in het hok vond hadden ze dat nog niet gehad, daarna en vanmorgen hebben ze een handje gekregen. Kneusje Pieter, die ook al een tijdje rode urine heeft, krijgt ook veel spinazie omdat hij dat beter weg kan krijgen. Die heeft er antibiotica voor gehad maar piept ook niet bij het plassen en de blaas was ook niet vergroot of gevoelig, dus daar is nog niets aan gedaan (eerst die kiezen
).
Het verkleurt later, in ieder geval bij Pieter en Schaap. Ik zet ze op een witte handdoek en vooral Schaap de asperger plaste meteen alles onder. Eerst is het netjes geel of vrijwel kleurloos en dan kleurt het langzaam roze. Wie de pineut in de andere kooi is weet ik nog niet, kan ook gewoon nog steeds van Pieter zijn, maar het was een beetje oranje van kleur. Ze hebben geen van alle last van afscheiding ofzo.
Ze krijgen 35 mg Vitamine C per dag van Roter, alleen toen ik van het weekend weg was hebben ze drie dagen niet gehad aangezien ze er bijna je vingers bij opeten en de oppas dat een beetje eng vindt. Kneusje Pieter krijgt nu 70 mg. Ollie krijgt niks want die moet het niet en krijg het er met geen mogelijkheid in.
Ik zal straks eens proberen of ik die rare plek op de foto kan krijgen. Z'n kooigenootje heeft nog nergens last van (maar ik heb spontaan overal jeuk).
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hou op, schei uit. De DA's hier zijn echt heel handig met katten (degene met wie ik het meeste samenwerk is ontzettend relaxt en rustig met de dieren, dus dat helpt enorm) maar als er dan eentje roept 'Kun je even een handdoek pakken en helpen?' dan moet ik soms de neiging weerstaan hard weg te rennen![]()
.
Rieten mandjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Ik eet het zelf vrij vaak, ze eten met me mee (of andersom eerderquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dan ligt het waarschijnlijk aan spinazie en kan het geen kwaad. Spinazie is trouwens natuurlijk wel gezond, maar een beetje met mate geven. Te veel spinazie kan leiden tot oxalaat vorming in de urine en calcium oxalaat blaasstenen. Ik zou het niet elke dag geven, maar 2-3 x week kan het geen kwaad. Mmm spinazie) Maar dan zal ik er even mee minderen
Ik ken iemand die het elke dag geeft, vandaar dat ik dacht dat het geen kwaad kon. Meestal krijgen ze elke dag andijvie en witlof maar ik wilde wat variatie
Tap tap tap![]()
Nou, met dit soort dingen: het zou in 99% gevallen goed gaan. Het lichaam zou er wel mee om kunnen gaan. Maar theoretisch kunnen er dus wel oxalaat stenen gaan vormen. Maar spinazie is natuurlijk ook gezond: ijzer en zo, dus helemaal mee stoppen zou ik zeker niet doen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik eet het zelf vrij vaak, ze eten met me mee (of andersom eerder) Maar dan zal ik er even mee minderen
Ik ken iemand die het elke dag geeft, vandaar dat ik dacht dat het geen kwaad kon. Meestal krijgen ze elke dag andijvie en witlof maar ik wilde wat variatie
![]()
Even onder een spoiler vanwege eetlust van anderen enzo: de schurft?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zit ook nog een korstje onder verstopt.Tap tap tap![]()
quote:Op dinsdag 1 december 2015 11:30 schreef CherryLips het volgende:
Even onder een spoiler vanwege eetlust van anderen enzo: de schurft?Ik snap helaas niet welk onderdeel van de cavia het is. Is het de achterkant of het hoofd?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er zit ook nog een korstje onder verstopt.![]()
Het is erg lastig om op basis van een foto een diagnose te stellen. Schurft (mijt infectie) kan je eigenlijk alleen goed diagnosticeren als je een huidafkrabsel neemt en dat onder de microscoop bekijkt (en zelfs dan is het vaak lastig...).
Anyhow, dit zit niet direct uit als schurft. Dat zijn meestal wat ernstigere huidafwijkingen en sowieso veel jeuk. De caaf krabt zich vaak kapot van de jeuk. En waar moet zij de schurft hebben opgelopen? Heeft zij de afgelopen weken direct contact met vreemde cavia's gehad? Of indirect via de verzorger (als iemand eerst cavia;s met schurft ging verzorgen en vervolgens zonder handen te wassen, deze caaf?). Schurft zie je toch met name bij jonge dieren die net van een dierspeciaalzaak komen. Bij volwassen dieren zie je het zeer zelden.
Dit lijkt meer op een schimmelinfectie (maar ook dan, moet je het haar onder microscoop bekijken/ met een Woodse lamp/ kweek doen, wil jij het zeker weten) Zeker als het aan het hoofd begonnen is? Schimmelinfectie (ringworm) veroorzaakt bij cavia's meestal geen jeuk (bij mensen wel
). In principe zijn heel veel cavia's "dragers" van schimmels op hun vacht, zonder dat zij er zelf ziek er van worden. Maar als een caaf ziek, zielig of gestresst is, dan kan zo'n schimmel toch problemen veroorzaken. Deze cavia kan je dan behandelen met Anti-schimmel spray van Beaphar. En als het na 14 dagen nog niet over is, moet je mee naar de analoge DA. Als het erger wordt, natuurlijk eerder aan de bel trekken. Andere cavia's hoeven niet behandeld te worden als zij geen problemen hebben. Zelf goed handen wassen en normale hygiene hanteren (hok regelmatig schoonmaken, maar hoeft niet met bleek of een vuurwerper te worden behandeld.
![]()
Als op deze foto de achterkant van de caaf afgebeeld is (ik kan er echt niks van maken), dan is het mogelijk problemen met poetsgedrag/ vetklier. Een caaf kan zich slechter gaan poetsen door overgewicht, gebitsproblemen of bijv. artrose. Dan moet je met de caaf natuurlijk naar de analoge DA om deze problemen aan te pakken en de caaf helpen zichzelf schoonmaken (met nat warm washandje). Sommige beren hebben te veel testosteron en heel actieve vetklieren, dat kan ook een soort vette roos in de vacht geven. Maar als er een korstje boven een vetklier zit, dan kan zijn dat het ontstoken of overvuld is. Dan moet je toch mee naar de analoge DA. Liever niet zelf in gaan knijpen.
![]()
O sorry, het zit midden op de rug, richting het achterwerk. Het is een peruvian dus dat haar staat alle kanten op, had het vorige week even kortgeknipt om het beter te zien.quote:Op dinsdag 1 december 2015 13:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik snap helaas niet welk onderdeel van de cavia het is. Is het de achterkant of het hoofd?![]()
Het is erg lastig om op basis van een foto een diagnose te stellen. Schurft (mijt infectie) kan je eigenlijk alleen goed diagnosticeren als je een huidafkrabsel neemt en dat onder de microscoop bekijkt (en zelfs dan is het vaak lastig...).
Anyhow, dit zit niet direct uit als schurft. Dat zijn meestal wat ernstigere huidafwijkingen en sowieso veel jeuk. De caaf krabt zich vaak kapot van de jeuk. En waar moet zij de schurft hebben opgelopen? Heeft zij de afgelopen weken direct contact met vreemde cavia's gehad? Of indirect via de verzorger (als iemand eerst cavia;s met schurft ging verzorgen en vervolgens zonder handen te wassen, deze caaf?). Schurft zie je toch met name bij jonge dieren die net van een dierspeciaalzaak komen. Bij volwassen dieren zie je het zeer zelden.
Dit lijkt meer op een schimmelinfectie (maar ook dan, moet je het haar onder microscoop bekijken/ met een Woodse lamp/ kweek doen, wil jij het zeker weten) Zeker als het aan het hoofd begonnen is? Schimmelinfectie (ringworm) veroorzaakt bij cavia's meestal geen jeuk (bij mensen wel
). In principe zijn heel veel cavia's "dragers" van schimmels op hun vacht, zonder dat zij er zelf ziek er van worden. Maar als een caaf ziek, zielig of gestresst is, dan kan zo'n schimmel toch problemen veroorzaken. Deze cavia kan je dan behandelen met Anti-schimmel spray van Beaphar. En als het na 14 dagen nog niet over is, moet je mee naar de analoge DA. Als het erger wordt, natuurlijk eerder aan de bel trekken. Andere cavia's hoeven niet behandeld te worden als zij geen problemen hebben. Zelf goed handen wassen en normale hygiene hanteren (hok regelmatig schoonmaken, maar hoeft niet met bleek of een vuurwerper te worden behandeld.
![]()
Als op deze foto de achterkant van de caaf afgebeeld is (ik kan er echt niks van maken), dan is het mogelijk problemen met poetsgedrag/ vetklier. Een caaf kan zich slechter gaan poetsen door overgewicht, gebitsproblemen of bijv. artrose. Dan moet je met de caaf natuurlijk naar de analoge DA om deze problemen aan te pakken en de caaf helpen zichzelf schoonmaken (met nat warm washandje). Sommige beren hebben te veel testosteron en heel actieve vetklieren, dat kan ook een soort vette roos in de vacht geven. Maar als er een korstje boven een vetklier zit, dan kan zijn dat het ontstoken of overvuld is. Dan moet je toch mee naar de analoge DA. Liever niet zelf in gaan knijpen.
Ik heb ook niet het idee dat hij er zelf bij kan, misschien met z'n tanden. Ik mag er ook gewoon aankomen (liever niet) alleen dat ene korstje dat er dus al ruim een week zit, dat is gevoelig maar dat is wel begrijpelijk. Het zit niet bij die geurklier op de kont, de oren zijn ook schoon erop erin en erachter. Hij is verder kerngezond en hij loopt ook niet constant te krabben. Ik ben zelf ook niet in aanraking geweest met andere cavia's, had wel net een nieuwe zak hooi gekocht. Z'n kooigenootje heeft niks (ja, roze urine dus
). Hij is verder schoon, voor zover een cavia met een wit onderlijf schoon kan zijn. Hij is 2,5. Ik wilde het eerst vettig houden maar zou niet weten waarmee, met al dat haar dat grandioos in de weg zit
Tap tap tap![]()
Je kan het vet proberen te houden met kokosolie (biologisch koudgeperst extra virgin natuurlijkquote:Op dinsdag 1 december 2015 13:59 schreef CherryLips het volgende:
[..]
O sorry, het zit midden op de rug, richting het achterwerk. Het is een peruvian dus dat haar staat alle kanten op, had het vorige week even kortgeknipt om het beter te zien.
Ik heb ook niet het idee dat hij er zelf bij kan, misschien met z'n tanden. Ik mag er ook gewoon aankomen (liever niet) alleen dat ene korstje dat er dus al ruim een week zit, dat is gevoelig maar dat is wel begrijpelijk. Het zit niet bij die geurklier op de kont, de oren zijn ook schoon erop erin en erachter. Hij is verder kerngezond en hij loopt ook niet constant te krabben. Ik ben zelf ook niet in aanraking geweest met andere cavia's, had wel net een nieuwe zak hooi gekocht. Z'n kooigenootje heeft niks (ja, roze urine dus
). Hij is verder schoon, voor zover een cavia met een wit onderlijf schoon kan zijn. Hij is 2,5. Ik wilde het eerst vettig houden maar zou niet weten waarmee, met al dat haar dat grandioos in de weg zit
). En als het niet beter of slechter wordt, toch verder kijken met je analoge DA.
![]()
Voor de geïnteresseerden: recent onderzoek naar overgewicht bij Labradors (overgewicht? nee, dokter, mijn Labrador niet dik, hij is in showconditie):
http://www.medicalnewstoday.com/releases/301626.php
Interessant dat bruine labs blijkbaar significant dikker zijn![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: