abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157806380
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:25 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Het laatste jaar aan rente laat jij lopen?
Hoe bedoel je dat?
pi_157806416
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:25 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Ik stel het systeem van hypotheken voor.
Als ik een hypotheek afsluit met een looptijd en ik stap binnen de looptijd over naar een andere hypotheek dat de boete dan de misgelopen - de huidige rente. En dat mag dan best een fiktief getal zijn, bijvoorbeeld 3%.

Dus als je dan een leing van 8% hebt dan mag je die tegen 5% afkopen.
Boeterente kan een prima oplossing zijn. Is de boete bij het verbreken van een hypotheek niet 100%?
pi_157806448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:28 schreef djh77 het volgende:

[..]

Boeterente kan een prima oplossing zijn. Is de boete bij het verbreken van een hypotheek niet 100%?
Nee hoor, grofweg het verschil tussen de afgesproken rente en de huidige rente. Met wat nuances hoe de huidige rente wordt berekend en wat boetevrije percentages.

Als ik 5.8% heb afgesproken en de rente is nu 4.2% dan is mijn boete ongeveer 1.6%. Ze halen nog wel wat truukjes uit met looptijden en zo.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
  woensdag 25 november 2015 @ 11:30:38 #154
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157806475
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:26 schreef djh77 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Bij een vijfjarige lening à 7% zal de rente in het laatste jaar zo'n 5% van je totale rente zijn.
pi_157806483
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:29 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Nee hoor, grofweg het verschil tussen de afgesproken rente en de huidige rente. Met wat nuances hoe de huidige rente wordt berekend en wat boetevrije percentages.
Maar in deze situatie is er toch geen nieuwe rente? Als ik een hypotheek aflos zonder een nieuwe lening af te sluiten moet ik volgens mij gewoon 100% van de nog te betalen rente betalen als boete
pi_157806519
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:30 schreef djh77 het volgende:
Maar in deze situatie is er toch geen nieuwe rente? Als ik een hypotheek aflos zonder een nieuwe lening af te sluiten moet ik volgens mij gewoon 100% van de nog te betalen rente betalen als boete
Nee, de bank gaat er vanuit de hij de door jou afgeloste 100.000euro weer tegen een lager percentage kan wegzetten. Het bedrag dat ze dan mislopen is jouw boete. Als de rente hoger staat krijg je overigens GEEN boete.

Bedenk alleen dat als ik bijv. 20 jaar heb veststaan en na 10 jaar wil aflossen ze het percenage pakken dat bij 10 jaar rente vast staat. Zo zit er dus een klein verschil in je boete. Die formule is per bank anders.

Dankzij deze berekening is overstappen voor heel veel mensen toch interessant, zeker omdat er ook een boetevrij deel is.

Als crowdfunder kunnen we er vanuit gaan dat we het ontvangen geld weer tegen bijvoorbeeld 3% kunnen herinvesteren. Zo kan je dan dus het boetebedrag bepalen. IK neem 3% omdat je misschien wel 7% krijgt maar ook een nieuwe risico aangaat op een default. En dat risico moet je natuurlijk ook meerekenen en 3% zou altijd wel haalbaar moeten zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door RavigotteSaus op 25-11-2015 11:41:02 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157806544
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:30 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Bij een vijfjarige lening à 7% zal de rente in het laatste jaar zo'n 5% van je totale rente zijn.
Volgens mij is de rente bij een annuiteitenlening juist aan het begin van de lening hoog en wordt elke maand lager. 5% is juist uitgerekend (= 100-95%). Voordeel voor de investeerder is dat het geld eerder terug is en weer herinvesteerd kan worden. Volgens mij is de 5% dan snel weer terugverdiend.

[ Bericht 13% gewijzigd door djh77 op 25-11-2015 11:42:57 ]
pi_157806828
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:33 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgens mij is de rente bij een annuiteitenlening juist aan het begin van de lening hoog en wordt elke maand lager. 5% is juist uitgerekend (= 100-95%). Voordeel voor de investeerder is dat het geld eerder terug is en weer herinvesteerd kan worden. Volgens mij is de 5% dan snel weer terugverdiend.
Kom op nou: als een lener vrijwillig van zijn lening af wil is dit over het algemeen omdat het, het bedrijf goed gaat. Mag dan de investeerder die hem het vertrouwen heeft gegeven in mindere tijden ook meeprofiteren?
Dus in een keer aflossen? Ja, dat kan door alle termijnen en rente die nog verschuldigd zijn in een keer te betalen.
Een rede voor zo’n aflossen kan bijvoorbeeld zijn dat de lening nemer in dit jaar veel winst maakt en deze winst met de rente wil drukken. Prima toch! Maar ook een andere meevaller kan reden zijn om in een keer af te lossen. Ik als investeerder profiteer graag mee van meevallers. Bij tegenvallers krijg ik ook een default voor mijn kiezen!

En als eerder gezegd men kan ook gewoon de lening uitzitten.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-11-2015 11:50:22 ]
pi_157806862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:33 schreef djh77 het volgende:
Volgens mij is de rente bij een annuiteitenlening juist aan het begin van de lening hoog en wordt elke maand lager.
De huidige door Regiofund aangeboden lening is LINEAIR.
pi_157806893
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Kom op nou: als een lener vrijwillig van zijn lening af wil is dit over het algemeen omdat het, het bedrijf goed gaat. Mag dan de investeerder die hem het vertrouwen heeft gegeven in mindere tijden ook meeprofiteren?
Klopt. En als de lener wil stoppen omdat het sabbelen is dan wil UITERAAD meedenken aan een nette oplossing.
  woensdag 25 november 2015 @ 11:48:40 #161
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_157806939
quote:

[..]

Dus in een keer aflossen? Ja, dat kan door alle termijnen en rente die nog verschuldigd zijn in een keer te betalen.
Een rede voor zo’n aflossen kan bijvoorbeeld zijn dat de lening nemer in dit jaar veel winst maakt en deze winst met de rente wil drukken. Prima toch! Maar ook een andere meevaller kan reden zijn om in een keer af te lossen. Ik als investeerder profiteer graag mee van meevallers.

En als eerder gezegd men kan ook gewoon de lening uitzitten. Bij tegenvallers krijg ik ook een default voor mijn kiezen!
Dit lijkt me te logisch? Je gaat een contract aan en daar moet je je gewoon aan houden?
pi_157807077
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 11:46 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Klopt. En als de lener wil stoppen omdat het sabbelen is dan wil UITERAAD meedenken aan een nette oplossing.
Dat is een ander verhaal, dan spreek je over een lening in aantoonbaar (bijna)moeilijkheden. Dus bijzonder beheer. Je zoekt naar een goede oplossing zodat de investeerder tenminste zijn geld terug krijgt en waar mogelijk ook de toekomstige rente.
pi_157807288
quote:

[..]

Een rede voor zo’n aflossen kan bijvoorbeeld zijn dat de lening nemer in dit jaar veel winst maakt en deze winst met de rente wil drukken. Prima toch! Maar ook een andere meevaller kan reden zijn om in een keer af te lossen. Ik als investeerder profiteer graag mee van meevallers. Bij tegenvallers krijg ik ook een default voor mijn kiezen!

En als eerder gezegd men kan ook gewoon de lening uitzitten.
M.i. kan de vervroegde aflossing interessanter zijn voor de investeerder dan dat de ondernemer de lening uitzit.
Lening E 1000
Rente 8%
Looptijd 60 maanden
Verwachte rente: E 208,60

Ondernemer besluit na 36 maanden lening volledig af te lossen en vergoedt de rente tegen 95%.
Werkelijke rente voor investeerder: E 206,80

Dit is E 1,80 minder dan verwacht, maar je hebt het geld wel 2 jaar eerder terug op je rekening.

Bij een nieuwe lening krijg je als investeerder de eerste maand al E 6,40 rente. Per saldo is er toch sprake van een win-win situatie die je niet hebt als de ondernemer de 60 maanden uitzit.
pi_157807363
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:01 schreef djh77 het volgende:
M.i. kan de vervroegde aflossing interessanter zijn voor de investeerder dan dat de ondernemer de lening uitzit.
Lening E 1000
Rente 8%
Looptijd 60 maanden
Verwachte rente: E 208,60

Ondernemer besluit na 36 maanden lening volledig af te lossen en vergoedt de rente tegen 95%.
Werkelijke rente voor investeerder: E 206,80

Dit is E 1,80 minder dan verwacht, maar je hebt het geld wel 2 jaar eerder terug op je rekening.

Bij een nieuwe lening krijg je als investeerder de eerste maand al E 6,40 rente. Per saldo is er toch sprake van een win-win situatie die je niet hebt als de ondernemer de 60 maanden uitzit.
Wie 95% kan /wil betalen kan/wil ook 100% betalen.
Met dank voor de hulp en vertrouwen van de investeerder. Dus naar mijn idee niet moeilijk doen met percentages moet het nu 90% of 95% zijn. Gewoon volgens afspraak 100% betalen
pi_157807415
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wie 95% kan /wil betalen kan/wil ook 100% betalen.
Met dank voor de hulp en vertrouwen van de investeerder. Dus naar mijn idee niet moeilijk doen met percentages moet het nu 90% of 95% zijn. Gewoon volgens afspraak betalen
Ze zullen wel 100% kunnen betalen, maar zullen dat waarschijnlijk niet doen omdat er weinig tot geen voordelen aan verbonden zijn. Ze gaan de rit uitzitten wat hun goed recht is. Maar als investeerder "mis" je dan het profijt dat je bijna alle rente al hebt ontvangen eerder dan de afgesproken periode. De rente die je eerder terugkrijgt kan je weer herinvesteren en levert de investeerder dus ook meer op.
pi_157807443
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:08 schreef djh77 het volgende:
De rente die je eerder terugkrijgt kan je weer herinvesteren en levert de investeerder dus ook meer op.
Klopt, heel veel administratie!
pi_157807472
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:09 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Klopt, heel veel administratie!
En extra Euro''s
pi_157807515
Ik denk dat het voor regiofund nu wel duidelijk is dat ze gewoon moeten uitsluiten dat er eerder afgelost kan worden. Hier is niemand op tegen w/
pi_157807521
Zoiets bedoel ik met contant maken, 60 maal 120 euro die je vandaag krijgt in plaats van over 5 jaar uitgespreid....
Betekend dat je EN geen risico meer loop over die 60 maanden
EN je hebt direct je geld, wat je kan herbeleggen.
Ditzelfde doet de bank ook als je je hypotheek herfinancieerd, niet alleen het verschil in rente maakt de boete, maar deze boete wordt ook contant gemaakt omdat je het verschil vandaag betaald en niet over de komende x jaren.

Met welke rente je zou moeten rekenen om de boete te berekenen en eventueel contant te maken? Vervroegd aflossen is een garantie dus daar zou een garantie tegenover moeten staan, de rente van een (in dit geval) 5 jarig deposito (waarbij 5 dus afhankelijk is van het aantal jaar dat nog te gaan is)

Immers dan is de ontvangen vergoeding + te ontvangen vergoeding uit deposito = totale rente die je van de ondernemer zou hebben ontvangen.
pi_157807623
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:12 schreef djh77 het volgende:
Ik denk dat het voor regiofund nu wel duidelijk is dat ze gewoon moeten uitsluiten dat er eerder afgelost kan worden. Hier is niemand op tegen w/
Precies!
Hou het simpel.
En wil je toch van je lening af dan betaal je gewoon al je nog te betalen termijnen in een keer.
Geen extra gereken en alle afspraken worden nagekomen.
pi_157808048
Er staan trouwens al 3 MKB financieringen op Lendico inmiddels. Het is ook precies hetzelfde opgezet als Zencap/Funding Circle :)
pi_157808436
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:36 schreef crowdiefunder het volgende:
Er staan trouwens al 3 MKB financieringen op Lendico inmiddels. Het is ook precies hetzelfde opgezet als Zencap/Funding Circle
Zijn op Lendico wel andere projecten als op ZC/FC en lagere rente percentages dan op ZC/FC.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-11-2015 13:29:09 ]
pi_157808505
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zijn op Lendico wel andere projecten als op ZC/FC en lagere rente percentages dan op ZC/FC. Zou me niets verbazen dat lendico en ZC/FC op termijn als een site verder gaat.
Ik bedoelde ook meer de opzet van informatie die je ziet in de tabjes. Ik heb nog niet gekeken of de servicekosten anders zijn.
pi_157808636
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 12:36 schreef crowdiefunder het volgende:
Er staan trouwens al 3 MKB financieringen op Lendico inmiddels. Het is ook precies hetzelfde opgezet als Zencap/Funding Circle :)
Verhaar heeft hier mee gelezen:
peterverhaar ‏@peterverhaar 1m1 minute ago
zie hier het bewijs:
Embedded image permalink
0 retweets 0 likes
Reply Retweet
Like
More
peterverhaar ‏@peterverhaar 1m1 minute ago
dit is bizar, dus @FundingCircleUK koopt voor veel geld #zenncap en dan gaat Rocket Iinternet via @LendicoNL @FundingCircleUK beconcurreren
0 retweets 0 likes
Reply Retweet
Like
More
pi_157808969
Ik ben gestopt met Peter volgen op Twitter (wel hele tijd gedaan begin van het jaar), ik weet weer waarom :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')