Jaja, krijg je nog van me.quote:Op donderdag 10 december 2015 08:29 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Doe eens een voorbeeld van zo'n later toegevoegde naast een originele van Paulus? Dan kan ik zelf zien of het een andere interpretatie geeft of niet.
Nee dat snap ik heel goed. Je kunt er in grote lijnen van uit gaan dat hoe nadrukkelijker er staat dat het toch echt van Paulus was, des te verdachter is het.quote:Je kunt niet verwachten dat ik overtuigd ben als je alleen maar zegt dat Paulus' brieven in de Bijbel niet origineel zijn, he?
Toen heeft God zijn leven reeds gebeterd.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dat is in het OT. In NT lees je dat Hij zulke dingen niet meer doet.
Door ook eens de moeite te nemen een wetenschappelijk werk hierover te lezen.quote:Je kunt niet verwachten dat ik overtuigd ben als je alleen maar zegt dat Paulus' brieven in de Bijbel niet origineel zijn, he?
Omdat de teksten door de eeuwen heen zo vaak zijn overgeschreven is het natuurlijk heel moeilijk om exact de plaatsen aan te geven. Of om de oorspronkelijke tekst te achterhalen. Maar een voorbeeld staat in 2 Corinthië. Paulus verhaalt wat hem is overkomen en waar hij geweest is. Maar ineens, in vers 14, nadat Paulus vertelt dat hij naar Macedonië ging, gaat het ineens over iets heel anders. Er wordt van alles vertelt over het apostolaat. Pas in 2 Corintiërs 7 vers 5 gaat het verhaal van Paulus ineens weer verder: Toen wij dan in Macedonië kwamen, etc etc. Als je de tekst tussen deze verzen weglaat is het verhaal een samenhangend geheel.quote:Op donderdag 10 december 2015 08:29 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Doe eens een voorbeeld van zo'n later toegevoegde naast een originele van Paulus? Dan kan ik zelf zien of het een andere interpretatie geeft of niet.
Ik waardeer je moeite, maar wat je daar schrijft zegt me niets.quote:Op donderdag 10 december 2015 18:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat de teksten door de eeuwen heen zo vaak zijn overgeschreven is het natuurlijk heel moeilijk om exact de plaatsen aan te geven. Of om de oorspronkelijke tekst te achterhalen. Maar een voorbeeld staat in 2 Corinthië. Paulus verhaalt wat hem is overkomen en waar hij geweest is. Maar ineens, in vers 14, nadat Paulus vertelt dat hij naar Macedonië ging, gaat het ineens over iets heel anders. Er wordt van alles vertelt over het apostolaat. Pas in 2 Corintiërs 7 vers 5 gaat het verhaal van Paulus ineens weer verder: Toen wij dan in Macedonië kwamen, etc etc. Als je de tekst tussen deze verzen weglaat is het verhaal een samenhangend geheel.
Ook in het ingelaste stuk zijn dan weer aanwijzingen dat het in stukken is aangebracht, niet in 1 keer. Daar is ook weer geknipt en geplakt. Het hele stuk ademt ook niet de geest van Paulus, die nederig was en eenvoudig van stof. Ook zijn plotselinge gekanker tegen vrouwen in andere gedeeltes zijn niet des Paulus. Zo was hij niet. Dat is er later ingekwanseld en daarmee wordt Paulus (onterecht!) vaak misbegrepen en warrig gevonden.
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ik ben nu op FOK! erover aan het praten. Dus.quote:Op donderdag 10 december 2015 15:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Toen heeft God zijn leven reeds gebeterd.
[..]
Door ook eens de moeite te nemen een wetenschappelijk werk hierover te lezen.
Met iemand die enkel beschikt over de inhoud van enkele Bijbelvertalingen? Boeit me niet.quote:Op donderdag 10 december 2015 19:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ik ben nu op FOK! erover aan het praten. Dus.
Maar wie praat dan met jou?quote:Op donderdag 10 december 2015 20:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Met iemand die enkel beschikt over de inhoud van enkele Bijbelvertalingen? Boeit me niet.
Kijk daar zit hem nu net de clou. Je zou ook die kennis kunnen vergaren door te lezen. Dan kun je alsnog je conclusies treken en ons serieus van repliek dienen. Dan kom je beslagen ten ijs. Maar je weet hier allemaal niet van...quote:Op donderdag 10 december 2015 19:39 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ik ben nu op FOK! erover aan het praten. Dus.
Is goed.quote:Op donderdag 10 december 2015 20:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk daar zit hem nu net de clou.
De leerstellingen van de vroege christenen, vóór de verwoesting van Jeruzalem, hadden een heel andere geloofsleer dan die van na de val. De leer van de vroege apostelen als Paulus, Petrus en Jacobus is veranderd en aangepast. Ogenschijnlijk kleine dingetjes maar met grote gevolgen. Op zo'n manier dat het moest lijken dat het origineel was. Ik kom daar later nog wel op terug.
Zo eenvoudig is dit weer niet, anders had jij zelfs dit opgemerkt dat sommige delen elkaar tegenspreken. Het gaat ook niet altijd om een complete zin, maar soms om één woord wat de betekenis totaal veranderd. Het lijkt meer om stukjes puzzel te herkennen die niet in het geheel passen en dat is onmogelijk correct duidelijk te maken in enkele posten op een forum. Daar heb je een compleet boek voor nodig om het ganse plaatje te snappen, en dat is nu net het probleem wat zowel Hoatzin mee worstel. Haushofer heeft me in dit verband ook al enkele opmerkingen over gegeven. Duidelijk dat hij ook deze materie onderschat.quote:Op donderdag 10 december 2015 19:34 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik waardeer je moeite, maar wat je daar schrijft zegt me niets.
Ik had verwacht de brief (of het verhaal) zoals Paulus dat schreef en de brief (of het verhaal) waar stukken waren toegevoegd, te kunnen vergelijken.
Geef Hoatzin nog even de tijd om iets te destilleren wat duidelijk en aantoonbaar is in enkele zinnen. ( voor mij zal het eerder duidelijk zijn dan voor iemand die dit volkomen nieuw is )quote:Wat ik wilde zien was, of wanneer er niets was bijgeschreven door anderen, er een heel ander (of tenminste een deel) zienswijze kan ontstaan over het christelijke geloof.
Tja, ik ken dit probleem.quote:Op donderdag 10 december 2015 20:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk daar zit hem nu net de clou. Je zou ook die kennis kunnen vergaren door te lezen. Dan kun je alsnog je conclusies treken en ons serieus van repliek dienen. Dan kom je beslagen ten ijs. Maar je weet hier allemaal niet van...
De leerstellingen van de vroege christenen, vóór de verwoesting van Jeruzalem, hadden een heel andere geloofsleer dan die van na de val. De leer van de vroege apostelen als Paulus, Petrus en Jacobus is veranderd en aangepast. Ogenschijnlijk kleine dingetjes maar met grote gevolgen. Op zo'n manier dat het moest lijken dat het origineel was. Ik kom daar later nog wel op terug.
Dat voordeel van die kennis heb jij dan weer. Door vertalingen en interpretaties vallen kleine nuances is stijl en kleur van de tekst soms nauwelijks op. Ben je de brontaal machtig dan is dat veel makkelijker aan te tonen.quote:Op donderdag 10 december 2015 20:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, ik ken dit probleem.![]()
Ga morgen eens uitzoeken of ik iets begrijpelijk en aantoonbaar kan opsnorren. ( zonder er de Koinè Griekse of Latijnse brontekst te moeten bijslepen )
Ach, of dit veel gekort is denk ik niet. Voor sommigen mag je de bewijzen op hun voorhoofd plakken, geloven ze het nog niet. Ben al blij dat jij je er ernstig in verdiept hebt en een beter inzicht in deze complexe materie gevonden hebt. Dit kan niemand je nog ontnemen. Blijf verder zoeken en uitdiepen, dan wordt het nog steeds boeiender. Vragen zullen blijven komen, maar je hebt de rode draad al.quote:Op donderdag 10 december 2015 20:51 schreef hoatzin het volgende:
Dat voordeel van die kennis heb jij dan weer. Door vertalingen en interpretaties vallen kleine nuances is stijl en kleur van de tekst soms nauwelijks op. Ben je de brontaal machtig dan is dat veel makkelijker aan te tonen.
Ja wat doet God eigenlijk zoal?quote:Op vrijdag 11 december 2015 17:33 schreef ems. het volgende:
Lijkt me wel leuk dat god-zijn. Beetje de hele dag tinderen.
En als je, zoals ik waarschijnlijk als ongelovigequote:Op vrijdag 11 december 2015 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat ieder mens uiteindelijk voor zijn eigen daden instaat.
en dat iedereen uiteindelijk voor God's troon komt te staan om door Hem geoordeeld te worden.
Alleen sowieso iedereen die in God geloofd en Jezus heeft heeft aangenomen als zijn redder zal sowieso gered zijn, want voor hen zal Jezus als een soort advocaat dienen en staat dus voor hun daden als verantwoording, zal ik maar zeggen dat is dus de genade die Jezus schenkt.
Maar mensen die niet geloofd hebben zullen op dat moment hun eigen daden moeten verantwoorden.
Nee dat is fout geconcludeerd. De enige originele onderdelen van het NT zijn een paar brieven van Paulus. Er zijn een aantal vervalsingen, De rest inclusief de evangeliën is er bij gefantaseerd.quote:Op donderdag 10 december 2015 12:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
Je kunt niet verwachten dat ik overtuigd ben als je alleen maar zegt dat Paulus' brieven in de Bijbel niet origineel zijn, he?
Zelfs de brieven die jij paulinisch noemt zijn discutabel en zeker niet alleen van Paulus. Er is veel aan gesleuteld.quote:Op zondag 13 december 2015 11:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee dat is fout geconcludeerd. De enige originele onderdelen van het NT zijn een paar brieven van Paulus. Er zijn een aantal vervalsingen, De rest inclusief de evangeliën is er bij gefantaseerd.
Echte Paulijnse brieven
Brief van Paulus aan de Romeinen
Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs
Tweede brief van Paulus aan de Korintiërs
Brief van Paulus aan de Galaten
Brief van Paulus aan de Filippenzen
Eerste brief van Paulus aan de Tessalonicenzen
Brief van Paulus aan Filemon
Vervalsingen
Brief van Paulus aan de Efeziërs
Brief van Paulus aan de Kolossenzen
Tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen
Eerste brief van Paulus aan Timoteüs
Tweede brief van Paulus aan Timoteüs
Brief van Paulus aan Titus
Brief aan de Hebreeën
Daarbij komt nog dat deze " brieven " in de vorm die we nu kennen pas verschenen zijn op het eind 1e eeuw, d.w.z. zowat 40 jaar na zijn dood.quote:Op zondag 13 december 2015 17:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zelfs de brieven die jij paulinisch noemt zijn discutabel en zeker niet alleen van Paulus. Er is veel aan gesleuteld.
Leg eens uit? Ik ben benieuwd.quote:Op zondag 13 december 2015 18:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Daarbij komt nog dat deze " brieven " in de vorm die we nu kennen pas verschenen zijn op het eind 1e eeuw, d.w.z. zowat 40 jaar na zijn dood.
Dat is een lang verhaal. Zal dit trachten samen te vatten later op de dag.quote:Op maandag 14 december 2015 07:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Leg eens uit? Ik ben benieuwd.
Het N.T. is een samenstel van verschillende en vaak tegenstrijdige geschriften uit een turbulente tijd.quote:Op maandag 14 december 2015 07:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Leg eens uit? Ik ben benieuwd.
Oke ik zal niet zeggen dat je dan naar de hel of zo gaat.quote:Op zaterdag 12 december 2015 19:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En als je, zoals ik waarschijnlijk als ongelovige, veroordeeld wordt, wat dan?
En kon nu niet weer met de hel aan he?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |