Ik neem aan dat je 'brandvoorwaarden' bedoelt?quote:Op woensdag 18 november 2015 09:28 schreef Thrilled het volgende:
Na wat rondzoeken op internet kom ik niet echt uit bij 'randvoorwaarden' die ze stellen
quote:Op woensdag 18 november 2015 10:30 schreef Barrah het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je 'brandvoorwaarden' bedoelt?
Haha die aflevering heb ik gisteren zitten kijken, dat ging met name om het gebruik ervan en sommige bouw-wijzes. Ik kijk nu naar haardjes die met een keramische absorberende steen werken. Die lopen niet leeg als je ze kantelt bijvoorbeeld en kan je met een schuifje dichtleggen. Ook ging het erom dat je het ding af moet laten koelen voordat je hem bijvult etc.. Hoe veel je moet bijvullen en met/zonder trechter, dat het ding omver kan vallen als je er tegenaan stoot (duh).. Gewoon logisch nadenken in mijn optiek, maar goedquote:Op woensdag 18 november 2015 10:55 schreef derLudolf het volgende:
Als je ipv MDF gipsplaat neemt en zo'n dubbelwandig ding zit je al een stuk veiliger.
Die dingen waren trouwens toch best gevaarlijk, is wel es op TV geweest. Of ging het toen alleen om van die Xenos en Action gevallen?
Heb je geen buitenmuur waar je een gashaard kunt plaatsen?
Wat verstaan jullie onder de 2e regel: "minimaal de breedte van de brander"? Ik snap de 400 mm boven de brander wel, maar de regel erna niet meerquote:- Houd bij het maken van de uitsparing rekening met het feit dat delen die in direct contact met de brander komen uit hittebestendig materiaal vervaardigt dienen te zijn.
- Houdt een minimale hoogte van 400 mm boven de brander aan en minimaal de breedte van de brander.
- Zorg dat de afwerking boven de brander van hittebestendig materiaal vervaardigt is (zie voorbeelden toegestane bouwmaterialen).
- Plaats eventueel decoratiemateriaal zoals kiezels en/of keramische takken om de brandopening. Houdt er echter rekening mee dat het decoratiemateriaal niet in direct contact met de vlammen komen.
- Binnen een straal van 1 meter van de brander geen brandbare materialen plaatsen, zoals bijvoorbeeld gordijnen, decoratie en/of meubels.
Toegestane bouwmaterialen
- Promafour plaat
- Promatect plaat
- Super-Isol plaat
- Promaglaf isolatiedeken
- Insulfrax isolatiedeken
ah, vrij logischquote:Op woensdag 18 november 2015 12:44 schreef derLudolf het volgende:
Als ie een halve meter breed is dan hou je een dat aan ipv 400mm?
Ach, het is een grote ruimte die geventileerd wordt, ook komt er een koolmonoxide melder en verder zal hij echt niet elke avond aan staan.. En daarbij gezien het feit dat er aan alle producten risico's kunnen kleven neem ik dit risico wel voor lief..quote:Op woensdag 18 november 2015 13:46 schreef emil23 het volgende:
Heb je je genoeg verdiept in de gezondheidsrisicos die een bioethanolhaard met zich meebrengt? Bij elke verbranding komen gevaarlijke en giftige stoffen vrij die je nu in je woonkamer krijgt. Ik zou nu wat meer investeren in een kachel met rookgasafvoer zodat je niet over 10 jaar met copd op een andere longziekte rondloopt.
Loze ruimte is ook een bestemmingquote:Op woensdag 18 november 2015 15:19 schreef Barrah het volgende:
Heb je nog een bestemming voor de loze ruimte in de koof in gedachten?
Ah ja, want negative space.quote:
Eigenlijk best een goede.. die zijde van de kast is normaal niet bruikbaar omdat je daar de kast in komt.. Nu hebben we ook een functionele reden om dit toe te passenquote:Op woensdag 18 november 2015 15:36 schreef Barrah het volgende:
[..]
Extra stelling vanuit de trapkast?
Nu kun je dit misschien meteen meenemen, later doe je het nooit meer.quote:Op woensdag 18 november 2015 15:54 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Eigenlijk best een goede.. die zijde van de kast is normaal niet bruikbaar omdat je daar de kast in komt.. Nu hebben we ook een functionele reden om dit toe te passenthnx.
Ja ik begin te denken om de hele ombouw gewoon te isoleren met rockwool/steenwol en maar met gipsplaten te werken ipv MDF.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:01 schreef Barrah het volgende:
[..]
Nu kun je dit misschien meteen meenemen, later doe je het nooit meer.
Je kan er heel wat bio-ethanol opslaan.![]()
Ik zou het wel goed brand- en hittewerend maken.
Spiritus bevat methanol en aceton. Ergo, niet hetzelfdequote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Dunnevandale het volgende:
Ik heb sinds een jaar ook een bio-ethanolhaard en ik stook gewoon spiritus,is chemisch exact hetzelfde als bio-ethanol maar is wel 80 cent per liter goedkoper.Heel klein nadeel is dat je het iets ruikt als ie net uit is ☺
Volgens bronnen die ik geraadpleegd heb zou het chemisch hetzelfde zijn en alleen een kleurstof bevatten,ik ben ook geen expert, maar het bevalt me goed.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Spiritus bevat methanol en aceton. Ergo, niet hetzelfde
quote:Op woensdag 18 november 2015 18:08 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Volgens bronnen die ik geraadpleegd heb zou het chemisch hetzelfde zijn en alleen een kleurstof bevatten,ik ben ook geen expert, maar het bevalt me goed.
Of het dan spiritus is of bio-ethanol maakt mij niet zo veel uit (of wat het verschil er tussen isquote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Dunnevandale het volgende:
Ik heb sinds een jaar ook een bio-ethanolhaard en ik stook gewoon spiritus,is chemisch exact hetzelfde als bio-ethanol maar is wel 80 cent per liter goedkoper.Heel klein nadeel is dat je het iets ruikt als ie net uit is ☺
Sorry ikmwas niet helemaal duidelijk,ik heb wel zo'n haard maar geen inbouw, heb er eentje die aan de muur hangt.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:00 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Of het dan spiritus is of bio-ethanol maakt mij niet zo veel uit (of wat het verschil er tussen is).. ik ben wel benieuwd naar je ervaring qua warmte-opbouw en waar je hem in hebt gebouwd. Heb je iets van isolatie materiaal gebruikt of heb je een 'standaard' inbouw-unit waar al een kap omheen zit zeg maar? (foto?)
Hartelijk dank Ludolf! Ik geloof dat ik me niet goed heb laten voorlichten,van nu af aan geen spiritus meer in mijn ethanolhaard 😡quote:
Aangezien het hout alleen decoratie is en je alleen de voorkant ervan ziet, kun je ook "plakken" van de blokken zagen en die tegen een plank schroeven/plakken.quote:Op vrijdag 20 november 2015 09:48 schreef Thrilled het volgende:
We neigen nu naar optie 5, ook vanwege het symmetrische en het praktische gebruik van de kast erboven. Misschien dat we niet zo veel hout gaan doen, kijken we nog wel even..
[..]
Goeie tip, ik ga nu de ruimte wel onder de haard nodig hebben voor de bak van de elektrische kachel..quote:Op donderdag 26 november 2015 21:25 schreef GwaddYr het volgende:
[..]
Aangezien het hout alleen decoratie is en je alleen de voorkant ervan ziet, kun je ook "plakken" van de blokken zagen en die tegen een plank schroeven/plakken.
Bedankt voor deze ervaringquote:Op donderdag 26 november 2015 19:34 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik kom speciaal even uit de FOK! lurkstand: ik had zo'n bio ethanolhaard, zo leuk en knus, had hem schuin in een hoek gezet en die hoek prachtig afgewerkt met de haard mee. Supergezellig dat vuurtje....
Maar een jaar later ivm werkzaamheden de boel even weggehaald, man man man, heel het plafond boven die hoek was pikzwart, smerig en vet . Het heeft wat voeten in aarde gehad het plafond in en rond dat hoekje weer ontvet, ontroet en mooi wit te krijgen. Nooit ooit never meer een bio-ethanolhaard. (en ja, als die brandde moest echt alles aan ventilatie open en toch zat de volgende dag alles onder het roetachtig iets, tot in de keuken aan toe) Dus: begin er niet aan zonder een goede buitenafvoer direct boven dat ding, je gaat er anders echt serieus heel erg spijt van krijgen.
Toen ik voor de eerste keer 'bio ethanol haard' las dacht ik aan zo'n lelijk Action ding. Maar dit is best wel een sfeervol ding vind ik. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als je hem hebt ingebouwd.quote:Op zondag 6 december 2015 11:58 schreef Thrilled het volgende:
Gisteren stad en land doorgereden voor de open haard, maar hij is in de pocketKunnen we nu gaan bedenken hoe we hem in gaan bouwen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier en daar wat overbelicht omdat ze met de telefoon gemaakt zijn, maar het effect blijft bijzonder en mooi.. ook kiezen we voor dit soort steenstrips erachter dus denk dat het wel een mooi hoekje wordt!
[ afbeelding ]
We twijfelden nog tussen twee afmetingen, maar deze bevalt prima!'Eerste' aankoop voor het nieuwe huis
Bedankt voor de tips en adviezen mensen
Lol ik denk dat het eerste idee ook het lelijke ding van de Action zou kunnen zijn.. We zijn gaande weg geswitched van type haardquote:Op maandag 7 december 2015 15:34 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Toen ik voor de eerste keer 'bio ethanol haard' las dacht ik aan zo'n lelijk Action ding. Maar dit is best wel een sfeervol ding vind ik. Ben benieuwd hoe het er uit ziet als je hem hebt ingebouwd.
Nee hoor, moest ook ff googlen en filmpjes kijken voor ik het door hadquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |