abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157642143
Aloha :)

Wij willen in huis graag een sfeervolle haard, maar aangezien het nieuwbouw betreft hebben we geen rookkanaal of een bestaande haard waar we mee kunnen werken. Nu hebben we, denken we, een goed alternatief in de vorm van een bio-ethanolhaard en nu zijn we wat aan het brainstormen hoe we dit het beste kunnen doen.

Naast onze trapkast hebben we ruimte om een voorzetwandje te gaan maken en daar de haard in te bouwen, maar daar komen een aantal vragen bij naar boven. Dit is ongeveer de situatie zoals hij moet gaan worden:

De wand komt dus over de volledige hoogte met onderin op ca. 40/50 cm vanaf de vloer de opening waar de haard ingebouwd kan worden. Na wat rondzoeken op internet kom ik niet echt uit bij 'randvoorwaarden' die ze stellen omtrent afstanden, materialen (alleen een 1 meter veiligheidszone en gebruik maken van brandveilige/temperatuurbestendige materialen) dus echt uitsluitsel heb ik nog niet. De vragen die ik heb:

- Kan ik gewoon met vurenhouten balken en MDF beplating werken om de ruwe ombouw te maken, of moet dit echt al brandwerende beplating zijn e.d.?
- De achterwand tegen de trapkast/muren aan, moet daar een RVS plaat tegenaan of andere vorm van bescherming (tegelwerk/steenstrips?) i.v.m. warmte/straling?
- De onderzijde van de ombouw die boven de haard zit, hoe hoog moet die minimaal boven de haard komen te hangen en moet daar dan ook iets van RVS beplating tegenaan?

Het idee was om gewoon zo'n soort bakje in te bouwen:

En dan wat keramische kiezels of evt. keramisch hout eromheen te leggen. Ik was in de veronderstelling dat er niet gigantisch veel warmte vanaf komt en dat het dus wel mee valt, maar nu begin ik toch te twijfelen :9
  woensdag 18 november 2015 @ 10:30:14 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157642923
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:28 schreef Thrilled het volgende:
Na wat rondzoeken op internet kom ik niet echt uit bij 'randvoorwaarden' die ze stellen
Ik neem aan dat je 'brandvoorwaarden' bedoelt? :7
pi_157642970
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:30 schreef Barrah het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je 'brandvoorwaarden' bedoelt? :7
:') precies

Nu ik wat referenties aan het zoeken ben zie ik dat ze ook best vaak worden ingebouwd in houten tuinmeubels.. sommige haardjes zijn dubbelwandig dus dat zal ook schelen.. misschien ook eens even contact opnemen met wat fabrikanten :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Thrilled op 18-11-2015 10:40:34 ]
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 10:55:30 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157643352
Als je ipv MDF gipsplaat neemt en zo'n dubbelwandig ding zit je al een stuk veiliger.

Die dingen waren trouwens toch best gevaarlijk, is wel es op TV geweest. Of ging het toen alleen om van die Xenos en Action gevallen?

Heb je geen buitenmuur waar je een gashaard kunt plaatsen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157643389
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:55 schreef derLudolf het volgende:
Als je ipv MDF gipsplaat neemt en zo'n dubbelwandig ding zit je al een stuk veiliger.

Die dingen waren trouwens toch best gevaarlijk, is wel es op TV geweest. Of ging het toen alleen om van die Xenos en Action gevallen?

Heb je geen buitenmuur waar je een gashaard kunt plaatsen?
Haha die aflevering heb ik gisteren zitten kijken, dat ging met name om het gebruik ervan en sommige bouw-wijzes. Ik kijk nu naar haardjes die met een keramische absorberende steen werken. Die lopen niet leeg als je ze kantelt bijvoorbeeld en kan je met een schuifje dichtleggen. Ook ging het erom dat je het ding af moet laten koelen voordat je hem bijvult etc.. Hoe veel je moet bijvullen en met/zonder trechter, dat het ding omver kan vallen als je er tegenaan stoot (duh).. Gewoon logisch nadenken in mijn optiek, maar goed :P Er kunnen natuurlijk serieuze ongelukken mee gebeuren, het blijft gewoon een brandbare vloeistof after all.. Het idee is dan ook om er een blusdeken in de buurt op te hangen, just in case.

En verder geen buitenmuur nee, dus dit is the next best thing..

[ Bericht 5% gewijzigd door Thrilled op 18-11-2015 11:11:57 ]
pi_157645547
Hm, een vrij kortaf mailtje met een pdf retour van de leverancier :P

quote:
- Houd bij het maken van de uitsparing rekening met het feit dat delen die in direct contact met de brander komen uit hittebestendig materiaal vervaardigt dienen te zijn.
- Houdt een minimale hoogte van 400 mm boven de brander aan en minimaal de breedte van de brander.
- Zorg dat de afwerking boven de brander van hittebestendig materiaal vervaardigt is (zie voorbeelden toegestane bouwmaterialen).
- Plaats eventueel decoratiemateriaal zoals kiezels en/of keramische takken om de brandopening. Houdt er echter rekening mee dat het decoratiemateriaal niet in direct contact met de vlammen komen.
- Binnen een straal van 1 meter van de brander geen brandbare materialen plaatsen, zoals bijvoorbeeld gordijnen, decoratie en/of meubels.

Toegestane bouwmaterialen
- Promafour plaat
- Promatect plaat
- Super-Isol plaat
- Promaglaf isolatiedeken
- Insulfrax isolatiedeken
Wat verstaan jullie onder de 2e regel: "minimaal de breedte van de brander"? Ik snap de 400 mm boven de brander wel, maar de regel erna niet meer :')
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 12:44:38 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157645589
Als ie een halve meter breed is dan hou je een dat aan ipv 400mm?
pi_157645626
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:44 schreef derLudolf het volgende:
Als ie een halve meter breed is dan hou je een dat aan ipv 400mm?
ah, vrij logisch :P
pi_157646760
Even een rondje langs de velden, ik heb een aantal opties/ideeën proberen te visualiseren.. Los van wat je mooi/lelijk vind, zijn er nog praktische redenen om een bepaalde optie wel of juist niet te doen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Thrilled op 18-11-2015 13:46:39 ]
pi_157646856
Heb je je genoeg verdiept in de gezondheidsrisicos die een bioethanolhaard met zich meebrengt? Bij elke verbranding komen gevaarlijke en giftige stoffen vrij die je nu in je woonkamer krijgt. Ik zou nu wat meer investeren in een kachel met rookgasafvoer zodat je niet over 10 jaar met copd op een andere longziekte rondloopt.
pi_157647011
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 13:46 schreef emil23 het volgende:
Heb je je genoeg verdiept in de gezondheidsrisicos die een bioethanolhaard met zich meebrengt? Bij elke verbranding komen gevaarlijke en giftige stoffen vrij die je nu in je woonkamer krijgt. Ik zou nu wat meer investeren in een kachel met rookgasafvoer zodat je niet over 10 jaar met copd op een andere longziekte rondloopt.
Ach, het is een grote ruimte die geventileerd wordt, ook komt er een koolmonoxide melder en verder zal hij echt niet elke avond aan staan.. En daarbij gezien het feit dat er aan alle producten risico's kunnen kleven neem ik dit risico wel voor lief..
pi_157647898
mocht je het toch doorzetten, gebruik metalstudframe ipv hout. Dan heb je in elk geval ook je frame van een brandwerend iets. Meerkosten zijn nihil tenopzichte van hout
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 14:44:51 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157648126
Optie 5 vind ik leuk :)
  woensdag 18 november 2015 @ 15:19:22 #14
422610 Barrah
pi_157648814
Heb je nog een bestemming voor de loze ruimte in de koof in gedachten?
pi_157648822
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:19 schreef Barrah het volgende:
Heb je nog een bestemming voor de loze ruimte in de koof in gedachten?
Loze ruimte is ook een bestemming :P
  woensdag 18 november 2015 @ 15:36:21 #16
422610 Barrah
pi_157649201
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:19 schreef Puala het volgende:

[..]

Loze ruimte is ook een bestemming :P
Ah ja, want negative space. 8-)

Extra stelling vanuit de trapkast? Dat muurtje heeft verder geen dragende functie, dus een gat is zo gemaakt. Ik zou er alleen geen kaarsen in leggen :')
pi_157649611
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:36 schreef Barrah het volgende:

[..]
Extra stelling vanuit de trapkast?
Eigenlijk best een goede.. die zijde van de kast is normaal niet bruikbaar omdat je daar de kast in komt.. Nu hebben we ook een functionele reden om dit toe te passen :') thnx.
  woensdag 18 november 2015 @ 16:01:00 #18
422610 Barrah
pi_157649744
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:54 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Eigenlijk best een goede.. die zijde van de kast is normaal niet bruikbaar omdat je daar de kast in komt.. Nu hebben we ook een functionele reden om dit toe te passen :') thnx.
Nu kun je dit misschien meteen meenemen, later doe je het nooit meer.
Je kan er heel wat bio-ethanol opslaan. :+
Ik zou het wel goed brand- en hittewerend maken.
pi_157649771
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 16:01 schreef Barrah het volgende:

[..]

Nu kun je dit misschien meteen meenemen, later doe je het nooit meer.
Je kan er heel wat bio-ethanol opslaan. :+
Ik zou het wel goed brand- en hittewerend maken.
Ja ik begin te denken om de hele ombouw gewoon te isoleren met rockwool/steenwol en maar met gipsplaten te werken ipv MDF.

Is zwart RVS/aluminium (of nog betere opties?) een beetje goedkoop te krijgen als achterplaat/bovenplaat?
pi_157651990
Ik heb sinds een jaar ook een bio-ethanolhaard en ik stook gewoon spiritus,is chemisch exact hetzelfde als bio-ethanol maar is wel 80 cent per liter goedkoper.Heel klein nadeel is dat je het iets ruikt als ie net uit is ☺
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 17:39:56 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157652070
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Dunnevandale het volgende:
Ik heb sinds een jaar ook een bio-ethanolhaard en ik stook gewoon spiritus,is chemisch exact hetzelfde als bio-ethanol maar is wel 80 cent per liter goedkoper.Heel klein nadeel is dat je het iets ruikt als ie net uit is ☺
Spiritus bevat methanol en aceton. Ergo, niet hetzelfde
pi_157652676
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Spiritus bevat methanol en aceton. Ergo, niet hetzelfde
Volgens bronnen die ik geraadpleegd heb zou het chemisch hetzelfde zijn en alleen een kleurstof bevatten,ik ben ook geen expert, maar het bevalt me goed.
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 18:43:01 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157653448
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 18:08 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Volgens bronnen die ik geraadpleegd heb zou het chemisch hetzelfde zijn en alleen een kleurstof bevatten,ik ben ook geen expert, maar het bevalt me goed.
pi_157654012
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Dunnevandale het volgende:
Of het dan spiritus is of bio-ethanol maakt mij niet zo veel uit (of wat het verschil er tussen is ;) ).. ik ben wel benieuwd naar je ervaring qua warmte-opbouw en waar je hem in hebt gebouwd. Heb je iets van isolatie materiaal gebruikt of heb je een 'standaard' inbouw-unit waar al een kap omheen zit zeg maar? (foto?)
pi_157654393
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 19:00 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Of het dan spiritus is of bio-ethanol maakt mij niet zo veel uit (of wat het verschil er tussen is ;) ).. ik ben wel benieuwd naar je ervaring qua warmte-opbouw en waar je hem in hebt gebouwd. Heb je iets van isolatie materiaal gebruikt of heb je een 'standaard' inbouw-unit waar al een kap omheen zit zeg maar? (foto?)
Sorry ikmwas niet helemaal duidelijk,ik heb wel zo'n haard maar geen inbouw, heb er eentje die aan de muur hangt.
Wat ikmerover kan zeggen is dat het de temperatuur van de woonkamer met 3 graden verhoogt (kamer is 5,5 x 7 meter) .
Overigens een heerlijke comfortabele warmte ☺
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')