Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....
Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.
Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....quote:Op woensdag 18 november 2015 22:33 schreef deezler het volgende:
[..]
Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.
Ik kijk en luister liever naar de auto zelf. En eventueel even zoeken naar de historie voor wat betreft kilometerstanden en aantal eigenaren. Heb eerlijk waar nog nooit naar onderhoudsboekjes gekeken, en dat is bepaald niet omdat ik er nu zoveel verstand van heb. Bij verkoop van een auto is me er ook nog nooit om gevraagd.quote:Op woensdag 18 november 2015 22:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....
Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.htmlquote:
Ik denk niet dat de verkoper dat wil doenquote:Op woensdag 18 november 2015 20:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.
Eigenlijk nietquote:Op woensdag 18 november 2015 23:22 schreef bluemoon23 het volgende:
Tja die tellerbakken zijn ook niet ontworpen om gerepareerd te kunnen worden....
Dat is net als bijvoorbeeld met een afstandsbediening van een televisie, daar zit geen schroefje meer in, de behuizing zit op elkaar geklikt.
Zonder geweld krijg je dat niet meer uit elkaar
Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.quote:Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Eigenlijk nietMaar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog
![]()
Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna
Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden?quote:Op woensdag 18 november 2015 23:59 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.
Ik ga even wat pdf-jes doorspitten. Ik herinner mij het elektrisch schema van de klokkenbak, en ik denk dat die best simpel uitgevoerd is. En met simpel bedoel ik geen datalijn, maar directe verbinding met de stekkertjes. Dan is het een kwestie van het juiste draadje eruit plukken en de spanning daarvan gebruiken (volgens mij is het 5 volt) als je persé het SERV-lampje wilt gebruiken. Gezien je posts denk ik dat je wel enigszins bekend bent met elektrotechniek en elektronica.quote:Op donderdag 19 november 2015 00:07 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden?Ik weet wel dat er een soort test-mode is door de knop op de stuurbediening ingedrukt te houden terwijl je contact aanzet, dan gaan alle wijzers op-en-neer en kan je enkele foutcodes resetten. Maar dat hielp i.i.g. niet bij het exemplaar wat ik destijds stuk maakte
Ik hoop dat die verkoper 'm dan weer goed werkend krijg, het exemplaar wat hij nu opengemaakt heeft
Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?quote:Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Eigenlijk nietMaar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog
![]()
Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:15 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?
Die illusie heb ik absoluut niet, maar als er op zo'n manier mee gekloot is is toch wel een behoorlijke aanwijzing dat er flink gebeund is.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:
[..]
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.quote:Op donderdag 19 november 2015 11:40 schreef -Richard- het volgende:
Ik zou hem laten staan, lampjes dichtkitten is een no-go. Je zegt nu dat ze stuk gegaan zijn bij het verwijderen van de kit, dat is natuurlijk nonsens omdat ze die led gewoon stuk hebben gemaakt zodat jij dat lampje alsnog niet gaat zien terwijl er niets gerepareerd wordt..
Ohquote:Op donderdag 19 november 2015 11:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.
Neemt niet weg dat ik de auto ook zou laten staan als er met storingslampjes is gekloot.
Het ligt er maar aan... mijn auto's van 13 en 16 (bijna 17) jaar oud krijgen keurig het voorgeschreven onderhoud, zelfs de auto van mijn zoon (auto van bijna 19 jaar oud) krijgt jaarlijks de grote of kleine beurt die hij nodig heeft, die laatste wel bij een monteur die thuis een brug heeft en een beetje bijklust op die manier, maar mijn auto's gewoon bij de Saabspecialist.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:
[..]
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
Nee, nog nooit gezien. Staat ook niet in het werkplaats handboekquote:Op woensdag 18 november 2015 23:18 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.html
Hij schijnt onder de auto aan de passagierszijde te zitten.
[..]
Ik denk niet dat de verkoper dat wil doenIk ga er zelf waarschijnlijk ook niet aan beginnen. Dat type tellerbak zelf zijn vrij kwetsbaar om te demonteren, heb ik ervaren
Bij mijn vorige Renault had ik het gedemonteerd, maar toen was het stuk gegaan op mysterieuze wijze, zonder dat ik wist wat ik fout deed
De front-plaat loshalen ging goed. Maar om de LED's te kunnen zien, moet je ook de wijzerplaat verwijderen en daarvoor moeten eerst de wijzers losgaan. En daar ging het mis: toen ik de bak weer in elkaar zette, deed de LCD automaat-indicator het niet meer en ging de snelheidsmeter niet meer harder dan 70km/u. Als je harder reed bleef hij vastzitten en viel ook niet meer terug daarnaOok de benzinemeter bleef altijd op vol zodra je contact aanzette
Na lang zoeken en tig keer opnieuw demonteren/monteren uiteindelijk een andere tellerbak moeten zoeken bij de sloopEn kwam er eentje in waarbij sommige mineur functies niet meer werkten zoals het resterende aantal km's wat je kon rijden, de olie-peil display en ook de km-stand die met bijna 4k hoger was
Die LED's zitten trouwens nog verzonken nadat je de wijzerplaat en dus ook de wijzertjes hebt losgemaakt (dit is de oude kapotte die ik nog heb liggen):
[ afbeelding ]
Dus voor solderen moet ook de printplaat eruit... maar als tot zover hij al stuk gaat...
Effe checken, jaquote:Op donderdag 19 november 2015 20:04 schreef Fer het volgende:
Volgend mij zag ik deze Renault al ik het FokStok topique.
quote:Op donderdag 19 november 2015 19:44 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ben maar 10 minuten van Stok verwijderd, ik kan 'm eigenlijk zo ophalen
Eerder in de avond heb ik net deze Renault Megane station opgehaald
[ afbeelding ]
Moet wel erbij zeggen dat autorijden niet meer zo vertrouwd aanvoelt als daarvoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |