In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...quote:Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....
Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.
Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
Dat kan wel zijn, maar als die stempels er niet zijn heb je al helemaal geen reden om aan te nemen dat dat onderhoud gepleegd is.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:
[..]
In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
idd, ik had ook eens een auto waarbij toen ik hem kocht heel trots de stempels werden getoond. Echter toen ik hem kocht bij km-stand 140000 met alleen olieverversing werd daar ook een stempel voor gezet zijnde een complete 160K-onderhoudsbeurt. Dan ga je wel vraagtekens zetten bij die andere stempels.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:
[..]
In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
Ja, ook een volvo moet ondehouden worden, maar het verschil is duidelijk te merken, zelfs als auto's van verschillende merken technisch gelijk zijn. Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. Niet dat een Renault standaard niet goed is (mijn Renooit Seniel rijdt als een zonnetje, en op een paar dingetjes na heb ik er nauwelijks problemen mee gehad, waarschijnlijk een gelukje, maar mijn vertrouwen in Renault is gewoon goed), maar je hebt eenmaal merken die gemiddeld kwalitatief een stuk beter zijn.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is?![]()
Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.
Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt?
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Onzin verhaal, worden op een en dezelfde lijn geproduceert met dezelfde onderdelen. Verschil zit hem echt alleen in uiterlijk, prijs en garantievoorwaarden.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
.... Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. ...
wel lekker kort door de bocht he ?quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is?![]()
Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.
Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt?
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motorquote:Op woensdag 18 november 2015 15:27 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
wel lekker kort door de bocht he ?![]()
![]()
iedere auto heeft onderhoud nodig.
feit is dat een volvo met een ouderwetse 5 cilinder heel erg goed rijdt op LPG, ook ver na de 5ton.
ik heb ook een BMW gehad, 525TDS automaat (diesel...) heerlijk om in te rijden. had hem gekocht met bijna 4ton op de teller en geen centje pijn. regulier onderhoud verder nooit echt wat aan gehad. mja moest weg want werd toch iets te duur in de vaste lasten![]()
![]()
kwestie van onderhoud en ik blijf er bij dat een grote motor uiteindelijk veel beter is aangezien die dan relatief gezien minder te doen heeft en daardoor dus ook langer mee gaat als die gloednieuwe 1.4 turbo pruttels die tot het uiterste geperst worden om alsnog vooruit te komen.
Ik liet de Megane onderhouden bij een monteur die in zijn vrije tijd sleutelde. En enkele kleine dingen bij de merkdealer laten doen en de solenoids bij een universele automaat-specialist. En banden bij een bandenboer.quote:Op woensdag 18 november 2015 15:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?
Bij een Renault dealer, universeel garage ?
Bij de Turkse garage om de hoek (sorry Turqauz52) kan dat misschien wel veel goedkoper, of een automonteur die in zijn vrije tijd aan auto`s sleutelt.
Ik heb zelf trouwens een keer een Renault Laguna type 1 gehad van 1997, daar heb ik 100.000 bij op gezet, mankeerde nooit wat aan, behalve slijtage delen als remmen en banden natuurlijk.
Maar ik vind dat als je in die prijsklasse gaat shoppen dat je dan eigenlijk ook niet moet mekkeren over een krasje, vlekje of deukje.
Auto`s die dat niet hebben zijn eigenlijk de speld in de hooiberg, of eenhoorn.
Toen ik die Laguna kocht zat er een klein scheurtje in de voorruit, op een gegeven moment scheurde dat door tot over de gehele breedte van de ruit.
Het mocht van de APK en aangezien ik alleen WA verzekerd was betaalde de verzekering niks, jarenlang zo rondgereden.
Ik heb nu een Astra diesel van 2009, gekocht voor ¤4100, is een ex defensie auto en er zit een deukje in de achterklep (station), lekker boeiend.
alles slijt, maar er zit wel verschil in hoe snel, alles wat je noemt, behalve het intrieur, valt toch gewoon onder normaal onderhoud ?quote:Op woensdag 18 november 2015 15:49 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motorOp allerlei forums is zat te vinden over Volvo automaten met storingen en bakken die gereviseerd moeten worden. Net als alle andere merken automaten
Nogmaals, de motor zal best goed zijn, maar de rest van de auto slijt wel gewoon. Zoals schokbrekers, motorsteunen en vooral ook het interieur.
Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:03 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij had Fien gisteren al min of meer met de verkoper afgesproken dat ze de auto zou kopen als hij de lampjes zou fixen....
Er werd alleen gezegd dat het niet goed was dat de motor al warm gedraaid omdat het problemen kon verbergen.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:11 schreef vaduz het volgende:
[..]
Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.
quote:Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
wat een onzinreply sjeeshquote:
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:quote:Op woensdag 18 november 2015 17:19 schreef Kanjer het volgende:
Let trouwens wel op, onderhoud is om de 30.000km, niet om de 20.000km
Kan anders wel een onderhoudschema voor je regelen, wat Renault voorschrijft bij hoeveel kilometers of jaren zeggen maar.
Dat
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postquote:Op woensdag 18 november 2015 17:17 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
wat een onzinreply sjeesh
die wagens zijn niet stuk te krijgen en zijn nog zuinig ook
bovendien licht en dus lage wegenbelassting jeweet
Dikke nonsens.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Pm.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Kwa omderhoud en verbruik en betrouwbaarheid ja, er zit een ketting en en de rest is ook oerdegelijk.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
Welk brandstoffilter?quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.quote:Op woensdag 18 november 2015 14:19 schreef Fien1989 het volgende:
Ik kreeg net een telefoontje v/d verkoper van de Megane station:
- De sleepring bij het stuur was inderdaad versleten.
- De airbag-storingslamp (zijn er eigenlijk 2, want er is ook een SERV-lampje wat samen brand) wat door de vorige eigenaar met kit dichtgemaakt was zodat je 'm niet kon zien
Hij heeft nu de sleepring vervangen en het airbag-lampje schoongemaakt/gerepareerd, die zou volgens hem weer werken.
De SERV-lamp kon hij echter niet meer herstellen, zei hij, omdat bij het verwijderen v/d kit het LED'tje stuk is gegaan.
Maar goed, de SERV-lamp is volgens mij niet heel belangrijk. Die brand volgens de documentatie altijd i.c.m. de airbag of ABS storingslamp om aan te geven dat binnenkort bij de garage moet worden langsgegaan, hij brandt nooit op zichzelf. Er is verder geen onderhouds-interval-teller aan gekoppeld of zo, dus in principe mis je niks zonder de SERV-lamp, als de airbag en ABS lampen het doen. Vanzelf kapotgaan zullen ze verder niet zo snel, het zijn SMD LED's, van wat ik weet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |