Haha klinkt als een veilig plan ja 😝quote:Op woensdag 2 december 2015 18:00 schreef fathank het volgende:
Draagbare lpg-tank? Hier op de zaak hebben we een heftruck op LPG. Als ie leeg is FF snel wisselen in 30sec en klaar om weet verder te kachelen.
Alhoewel, overhevelen zal niet zo lekker werken gok ik.
Valt mee dan, verschil tussen vijfpitter en V8. Ik was maar 300 euro minder kwijt.quote:Op woensdag 2 december 2015 21:19 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zijn zijn er wel met een 6-pitter op LPG. Voor mijn V8 kost het geloof ik 2600 euro, incl. klepsmeersysteem, ringtank en vulnippel achter tankklepje. Prijs vind ik meevallen voor de V8 en is bij een BMW specialist. Besparing is met zo een hoog verbruik erg veel natuurlijk, daarom vind ik het wel de moeite.
Diesel reed ik hiervoor ook steeds, vind het heerlijk. Wilde eerst ook graag een e46 met 6-cilinder diesel. Maar door de regels van de regering tegen diesels en de wegenbelasting (e46 is vrij zwaar) toch maar voor benzine (en dus LPG) gegaan. V8 is sowieso lekker E6x vind ik zelf ook niet zo mooi en schijnen inderdaad niet de beste te zijn. E39 had ook al aardig wat elektronische problemen, maar vind het nog wel een erg mooi model.quote:Op woensdag 2 december 2015 22:20 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Valt mee dan, verschil tussen vijfpitter en V8. Ik was maar 300 euro minder kwijt.
Zespitters op LPG kunnen ook prima. Jammere is dat karakter van diesel zo goed bij m'n rijstijl past en ik de E61 niet zo mooi vind (plus veel kans op elektronische problemen), anders was een 545i op gas wel een idee.
Ik vind zelf bijna altijd de station juist mooier. Bij de e34 helemaal, maar bij een e39 is het een lastige keuze. Met M pakket is een Touring wel echt heel mooi. Heb in een Topaz blauwe e39 540i Touring proefgereden. Erg mooie auto en nog soepelere motor dan in de e34, maar vanwege de vele problemen toch maar voor een e34 gekozen (en de klassieke looks vind ik gewoon nog vetter bij een e34, voelt toch al alsof je een klassieker rijdt). e46 blijft tijdloos mooi, zeker de Touring met een M pakketje.quote:Op woensdag 2 december 2015 22:30 schreef Piet__Piraat het volgende:
Jep, alleen vind ik de sedan van de E39 vele malen mooier dan de touring. Maar laat ik nou ivm praktische bruikbaarheid een touring moeten hebben...
Diesel blijft nog steeds m'n voorkeur houden, maar ik probeer de aankoop van een E91 diesel ook nog even uit te stellen tot duidelijk wordt wat dieselgate en het hele roetfilter-APK-verhaal voor uitwerking gaan hebben op de regelgeving. Zo zonde als je er nu geld op stukslaat en je auto over een jaar onverkoopbaar is. Dan is LPG ineens weer aantrekkelijker. Voor de veelrijders kan het zelfs prettig zijn om een dubbele tank erin te lepelen. Ringtank en cilindertank. Gecombineerde inhoud van zo'n 170 liter ofzo. Actieradius flink bijgeplust dan, zelfs tov diesel! En nog steeds bagageruimte over.
Erg afhankelijk hoe snel de installatie overschakelt op LPG, en hoe veel ritjes je maakt. Ik startte mijn auto op LPG gemiddeld 4x per dag en haalde denk ik 10.000 km op een tank (ca. 4x per jaar tanken) maar gooide hem nooit vol. Dus je zou wel eens in de buurt kunnen komen met 20.000 km op een tankquote:Op dinsdag 1 december 2015 23:48 schreef Piet__Piraat het volgende:
Als het goed is verbruikt ie dan nog amper benzine (ligt beetje aan de afstelling). Kan zomaar zijn dat je 20k met een tank benzine doet.
Ligt ook aan de buitentemperatuur en of de auto warm is. Alles ijskoud kon het wel een km of 2-3 duren met mijn Vialle LPi installatie.quote:Op woensdag 2 december 2015 11:48 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Beetje installatie schakelt na een paar honderd meter al uit. Sommige starten volgens mij zelfs op LPG.
Je kan natuurlijk altijd even een stukje benzine rijden.
haha lekker madquote:Op donderdag 3 december 2015 01:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Blijf jij maar lekker in VBL jezelf voor schut zetten
Zo! Had echt niet verwacht dat je zolang met een tank benzine kan rijden. Ik red waarschijnlijk de 20k niet eens per jaar, dus zal voortaan ook maar een beetje peut er in gooien. Goed nieuws dus! Krijg er steeds meer zin inquote:Op donderdag 3 december 2015 01:35 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Erg afhankelijk hoe snel de installatie overschakelt op LPG, en hoe veel ritjes je maakt. Ik startte mijn auto op LPG gemiddeld 4x per dag en haalde denk ik 10.000 km op een tank (ca. 4x per jaar tanken) maar gooide hem nooit vol. Dus je zou wel eens in de buurt kunnen komen met 20.000 km op een tank
Ja wel de sjoemeldiesels en die rotte 3-pitters die om de haverklap gaan subsidiëren, maar schone LPG installaties mag je gewoon lekker zelf betalen. Owee als ze de accijnzen op LPG nog flink gas verhogen..quote:Op donderdag 3 december 2015 01:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ligt ook aan de buitentemperatuur en of de auto warm is. Alles ijskoud kon het wel een km of 2-3 duren met mijn Vialle LPi installatie.
Mis het trouwens nog altijd wel, vond het wel iets hebben dat rijden op LPG.
Heb ook lange tijd getankt voor prijzen tussen 30-40 cent per liter, met een verbruik van 1:10.
Door de overheid verziekt in 2014, toen er 8 cent accijns per liter bij kwam. Stelletje flapdrollen die zo iets bedenken
Is ook, ik heb ook voor een ringtank gekozen hoor. Cilindertank levert je meer actieradius op, maar zo'n bonk achterin is toch niet helemaal wat je zoekt. Heb nu wel het reservewiel los achterin liggen maar daar kun je omheen stapelen, eventueel verwijderen en dat schuift niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 00:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Maar vind zo een cilindertank wel echt heel lelijk en er gaat juist veel ruimte verloren. Ik heb ook best veel spullen in de auto liggen voor werk en wil dat graag onder het raam houden zeg maar. En het is wel handig als het nut heeft als je de achterbank neerklapt. Dan maar iets vaker bij de pomp staan..
Klopt inderdaad. En ligt eraan hoe ver de motor afgekoeld is: als de auto een uurtje of anderhalf stil heeft gestaan is ie vaak nog net warm genoeg om ineens of nagenoeg direct op LPG te rijden. Dat scheelt ook .quote:Op donderdag 3 december 2015 01:35 schreef leolinedance het volgende:
Erg afhankelijk hoe snel de installatie overschakelt op LPG, en hoe veel ritjes je maakt. Ik startte mijn auto op LPG gemiddeld 4x per dag en haalde denk ik 10.000 km op een tank (ca. 4x per jaar tanken) maar gooide hem nooit vol. Dus je zou wel eens in de buurt kunnen komen met 20.000 km op een tank
Ga jij er lekker op koken, dan rijden wij wel voor een euro per liter minder (in een V8) 😊quote:Op donderdag 3 december 2015 06:24 schreef kaasplankje het volgende:
Op gas moet je ook alleen koken.
Reservewiel laat ik denk ik thuis. Ik heb het nog maar 1x nodig gehad en rijd al zo een 10 jaar 150k per jaar voor werk. En betaal al 11 jaar ANWB lidmaatschap, dus die mogen me dan uit de brand helpen 😉quote:Op donderdag 3 december 2015 08:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Is ook, ik heb ook voor een ringtank gekozen hoor. Cilindertank levert je meer actieradius op, maar zo'n bonk achterin is toch niet helemaal wat je zoekt. Heb nu wel het reservewiel los achterin liggen maar daar kun je omheen stapelen, eventueel verwijderen en dat schuift niet.
Als je het eventuele tijdsverlies kan lijden, kun je dat inderdaad doen ja. Ik heb er echt een schurft aan om stil te staan: mijn apparatuur moet werken en daar wil ik best wat voor betalen. Stilvallen met een lekke band en dan anderhalf uur in m'n neus boren is niet aan mij besteed, gewoon het thuiskomertje eronder en door!quote:Op donderdag 3 december 2015 13:15 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Reservewiel laat ik denk ik thuis. Ik heb het nog maar 1x nodig gehad en rijd al zo een 10 jaar 150k per jaar voor werk. En betaal al 11 jaar ANWB lidmaatschap, dus die mogen me dan uit de brand helpen 😉
Hij blijft bijna grappig.quote:Op donderdag 3 december 2015 06:24 schreef kaasplankje het volgende:
Op gas moet je ook alleen koken.
En waar baseer je dat op? Zelf ervaring mee? Want er zijn genoeg auto's op LPG met kilometerstanden van over de 4ton. Ik lees vooral positieve ervaringen. En ja, sommigen hebben problemen maar dat is vooral door de installatie zelf. Die slecht is geïnstalleerd of omdat er simpelweg wat kapot gaat (zoals bij elke auto).quote:Op donderdag 3 december 2015 20:05 schreef kaasplankje het volgende:
Geen grap maar gewoon waar. Met lpg help je gewoon je blok naar de palestijnen. Als rijden op lpg echt zoveel beter was zou iedereen dat doen maar dat is niet zo. Het is alleen handig voor automobilisten die de rekeningen van hun auto niet meer kunnen betalen en een kar hebben die zo oud is dat het toch niet meer uitmaakt.
650iquote:Op donderdag 3 december 2015 22:21 schreef Catch22- het volgende:
Maar kaasplank, BMW doet het over het algemeen prima op LPG. De baas van Tweakers had een 645i op LPG en die reed er zelfs goed op.
Er zijn ook veel vooroordelen over. Collega van me snapte niet dat ik op gas ging rijden, want 'daar heb je alleen maar problemen mee'. Allemaal gebaseerd op van die borrelpraat, maar ja. Nu, een halve ton later, is ze redelijk jaloers en begint ze toch voorzichtig te informeren of ze niet komend jaar zelf ook een auto op gas moet kopen... Denk wel dat het tricky kan zijn omdat lang niet elk blok goed op gas loopt, dus je moet je er wel echt in verdiepen. Doe je dat niet of je laat een beun je installatie doen, dan kan het wel eens een heel vervelend project worden.quote:Op donderdag 3 december 2015 20:47 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Waarom niet iedereen het rijdt? Waarschijnlijk door de aanschaf (al gauw 1800 euro voor een 4-cilinder) en niet iedereen haalt dat er uit. Veel mensen durven het niet aan. Niet elke motor is geschikt ervoor. Ik zou het ook niet met elke motor doen, maar die in mijn BMW schijnt er goed op te lopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |