quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
quote:Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is een "huisknecht", maar dat is weer geen bediende.
Een knecht was de directe vervanger van de baas in een bedrijf of huishouden. De manager onder de directeur. Degene die de bedrijfsvoering over kon nemen als de eigenaar overleed.
Ik kan op mijn mobiel geen nieuw topic in de reeks openen...
En waar lijkt Zwarte Piet meer op, met zijn pakje? Een knecht in een bedrijf of een page?quote:Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat is een "huisknecht", maar dat is weer geen bediende.
Een knecht was de directe vervanger van de baas in een bedrijf of huishouden. De manager onder de directeur. Degene die de bedrijfsvoering over kon nemen als de eigenaar overleed.
Ik kan op mijn mobiel geen nieuw topic in de reeks openen...
Nederland had ook een handje van de 'verheffing' van de inboorlingen, dat zag je in de hele Westerse wereld als een rationalisatie voor het onderdrukken van de bevolking.quote:Op donderdag 12 november 2015 07:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Engelse kolonisatie met Nederlandse kolonisatie gelijkstellen, dat is niet handig. Appels en peren.
De discussie over knecht: je argumenten gaan in de richting van "negers willen niet werken". Over stereotypering gesproken.
Of op een Spaanse edelman uit de 16e eeuw?quote:Op donderdag 12 november 2015 08:50 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
En waar lijkt Zwarte Piet meer op, met zijn pakje? Een knecht in een bedrijf of een page?
Meh, ik heb nog geen anti-ZP'er met een blauw oog gezien. Wel een ZP.quote:Op woensdag 11 november 2015 23:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Die schreeuwende tokkies met losse handjes hebben we geloof ik aan allebei de kanten gezien.
Nou, subjectief: er is daar wel iets voor te zeggen, aangezien dat in een rijke beeldtraditie past. Daar is vrij degelijk onderzoek naar gedaan: http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdfquote:Op donderdag 12 november 2015 09:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Of op een Spaanse edelman uit de 16e eeuw?
[ afbeelding ]
Let op de molensteenkraag van de ene meneer en de verdere outfit van de andere meneer.
Of op kleding van de Zwitsers Garde, beschermers van de Paus? Je zou daar ook een analogie in kunnen zien.
[ afbeelding ]
Dus om nou Zwarte Piet per se page kleding toe te dichten is tamelijk subjectief.
Het is maar hoe je het wil interpreteren.....
Uiteindelijk wordt Zwarte Piet opgevoerd als de knecht van Sint, ongeacht zijn kledij. En daar is niets mis mee.
Dat degelijk onderzoek valt wel mee, zeker als het om Zwarte Piet gaat. In dit artikel, waar naar jouw pdf verwezen wordt, geeft de onderzoeker zelf aan dat hij veel onderzoek heeft gedaan naar de slavernij maar niet naar Zwarte Piet. http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/quote:Op donderdag 12 november 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, subjectief: er is daar wel iets voor te zeggen, aangezien dat in een rijke beeldtraditie past. Daar is vrij degelijk onderzoek naar gedaan: http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdf
Feit is dat edelmannen nooit werden afgebeeld met iemand van de Zwitserse Garde, maar wel vaak met een moor in dure kleding, als een soort statussymbool. Het is niet onwaarschijnlijk dat Schenkman uit die traditie zijn inspiratie heeft opgedaan voor Zwarte Piet. Dat wil niet zeggen dat hij voor de slavernij was of er echt bewust iets racistisch mee bedoelde, hij was gewoon een product van zijn tijd en op basis van wat hij wist en kende gaf hij vorm aan het beeld van Zwarte Piet.
Dat zijn twee personen he.quote:Op donderdag 12 november 2015 10:16 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat degelijk onderzoek valt wel mee, zeker als het om Zwarte Piet gaat. In dit artikel, waar naar jouw pdf verwezen wordt, geeft de onderzoeker zelf aan dat hij veel onderzoek heeft gedaan naar de slavernij maar niet naar Zwarte Piet. http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
My bad. Deze schrijver heeft inderdaad aardig wat met Sinterklaas gedaan.quote:
Ik betwist ook niet dat Zwarte Piet qua iconografie afgeleid kan zijn van het beeld van de page.quote:Op donderdag 12 november 2015 10:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nou, subjectief: er is daar wel iets voor te zeggen, aangezien dat in een rijke beeldtraditie past. Daar is vrij degelijk onderzoek naar gedaan: http://www.meertens.knaw.nl/cms/images/sinterklaas/artikelvb.pdf
Feit is dat edelmannen nooit werden afgebeeld met iemand van de Zwitserse Garde, maar wel vaak met een moor in dure kleding, als een soort statussymbool. Het is niet onwaarschijnlijk dat Schenkman uit die traditie zijn inspiratie heeft opgedaan voor Zwarte Piet. Dat wil niet zeggen dat hij voor de slavernij was of er echt bewust iets racistisch mee bedoelde, hij was gewoon een product van zijn tijd en op basis van wat hij wist en kende gaf hij vorm aan het beeld van Zwarte Piet.
Dan ben je toch best een simpele ziel, als je daardoor haat jegens negers krijgt.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:58 schreef Achterhoker het volgende:
Hebben die negers nu echt niet in de gaten dat je op deze manier alleen maar haat opwekt jegens negers? (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hier alleen de tegen-negers, de anderen zijn niet zo kinderachtig)
Klopt. Die anti's moeten niet zo zeuren over racisme want anders wordt men racistisch.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:58 schreef Achterhoker het volgende:
Hebben die negers nu echt niet in de gaten dat je op deze manier alleen maar haat opwekt jegens negers? (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hier alleen de tegen-negers, de anderen zijn niet zo kinderachtig)
quote:Op donderdag 12 november 2015 12:10 schreef Zith het volgende:
[..]
Klopt. Die anti's moeten niet zo zeuren over racisme want anders wordt men racistisch.
Gesproken als een echte achterhoeker.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:58 schreef Achterhoker het volgende:
Een miljoen kijkers voor het Sinterklaasjournaal. Voor en tegenstanders op het puntje van de stoel om even later op social media los te barsten. Dát is sarcasme.quote:
Op een Spanjaard uit de 80jarige oorlog!quote:Op donderdag 12 november 2015 08:50 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
En waar lijkt Zwarte Piet meer op, met zijn pakje? Een knecht in een bedrijf of een page?
Die knul komt uit de Achterhoek? Je weet wel, zo'n figuur dat het hele jaar uitkijkt naar de Zwarte Cross.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dan ben je toch best een simpele ziel, als je daardoor haat jegens negers krijgt.
Die knul heeft net als alle andere Provincialen dan ook helemaal niks met de Zwarte Piet van de Amsterdamse Schenkman te maken. De Achterhoek heeft zijn eigen Sinterklaastradities, net als de rest van het land buiten Amsterdam.quote:Op donderdag 12 november 2015 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die knul komt uit de Achterhoek? Je weet wel, zo'n figuur dat het hele jaar uitkijkt naar de Zwarte Cross.
Ik spreek hier niet voor mezelf, maar m'n symphatie voor de groep wordt er in ieder geval niet beter door.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dan ben je toch best een simpele ziel, als je daardoor haat jegens negers krijgt.
quote:Op donderdag 12 november 2015 12:11 schreef conservatief_liberaal het volgende:
[..]
Gesproken als een echte achterhoeker.
Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren. Jullie voelen jezelf heel wat zeker, arrogante balletjes.quote:Op donderdag 12 november 2015 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die knul komt uit de Achterhoek? Je weet wel, zo'n figuur dat het hele jaar uitkijkt naar de Zwarte Cross.
Maak je niet te sappel, als je pak em beet een Limburger of Brabander was geweest had je dezelfde bak poep over je heen gehad, vergeet niet dat dit FOK! is.quote:Op donderdag 12 november 2015 13:56 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik spreek hier niet voor mezelf, maar m'n symphatie voor de groep wordt er in ieder geval niet beter door.
[..]
[..]
Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren. Jullie voelen jezelf heel wat zeker, arrogante balletjes.
quote:Op donderdag 12 november 2015 13:56 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik spreek hier niet voor mezelf, maar m'n symphatie voor de groep wordt er in ieder geval niet beter door.
[..]
[..]
Lekker makkelijk weer alle 'domme boertjes' over een kam scheren. Jullie voelen jezelf heel wat zeker, arrogante balletjes.
Jij bent in de veronderstelling dat mensen die ongenuanceerd discrimineren op een dergelijk kenmerk geen simpele ziel zijn?quote:Op donderdag 12 november 2015 12:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |