abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157378999
Beste lezer,

Mijn moeder heeft bericht van T-mobile gekregen dat ze de server waar haar Relax abonnement op draait niet meer onderhouden wordt en ze verplicht wordt over gezet naar een ander soort abonnement.
Opzich geen probleem mee, maar...

Met het relax abonnement betaalde je geld waar je gebelde minuten mee kocht. Mijn moeder heeft bijna 400¤... Het abonnement wat ze willen geven Is een maandelijks bedrag waarmee je onbeperkt kunt bellen.
De bijna ¤400 raakt ze dus kwijt... Iemand een idee wat We hier tegen kunnen doen?
Met T-Mobile moet ik nog even contact zoeken maar misschien hebben jullie ideeën.
  zaterdag 7 november 2015 @ 12:21:48 #2
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_157379019
Er zijn 0900 nummers waar je naartoe kunt bellen en dan een percentage daarvan op je rekening gestort krijgt. Dit zou je kunnen gebruiken om iig een gedeelte te krijgen (volgens mij vallen 0900 nrs binnen het abonnement)

Tmobile staat verder in z'n recht. Je hebt natuurlijk nu wel de mogelijkheid het abonnement te beëindigen
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_157379109
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:21 schreef Mkr het volgende:
Er zijn 0900 nummers waar je naartoe kunt bellen en dan een percentage daarvan op je rekening gestort krijgt. Dit zou je kunnen gebruiken om iig een gedeelte te krijgen (volgens mij vallen 0900 nrs binnen het abonnement)

Tmobile staat verder in z'n recht. Je hebt natuurlijk nu wel de mogelijkheid het abonnement te beëindigen
Dat ze een contract kunnen wijzigen snap ik en Is prima. Maar dat er daarmee geld afhandig wordt gemaakt Is toch niet het recht wat ze hebben? Eigen gespaard geld is het.
pi_157379155
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:29 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat ze een contract kunnen wijzigen snap ik en Is prima. Maar dat er daarmee geld afhandig wordt gemaakt Is toch niet het recht wat ze hebben? Eigen gespaard geld is het.
Je moeder heeft geen 400,- Maar je moeder heeft een buffer van een hoeveelheid belminuten.

Je moeder had al lang geleden naar een goedkoper abonnement moeten gaan, wat dacht ze dan? dat ze dit bedrag ooit over kon laten maken of zo?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157379160
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:29 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat ze een contract kunnen wijzigen snap ik en Is prima. Maar dat er daarmee geld afhandig wordt gemaakt Is toch niet het recht wat ze hebben? Eigen gespaard geld is het.
Wie spaart er nou geld bij een telefoonprovider? :D
pi_157379201
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:32 schreef hottentot het volgende:

[..]

Je moeder heeft geen 400,- Maar je moeder heeft een buffer van een hoeveelheid belminuten.

Je moeder had al lang geleden naar een goedkoper abonnement moeten gaan, wat dacht ze dan? dat ze dit bedrag ooit over kon laten maken of zo?
Er is geen lager abonnement. Toendertijd was dit het enige contracttype dat ze hadden.
Ze heeft geld gespaard omdat ze niet voor het bedrag per maand belde maar dat geld onbeperkt houdbaar zou zijn. En dat Is nu dus niet het geval...
  zaterdag 7 november 2015 @ 12:42:22 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_157379271
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:29 schreef Lingue het volgende:

[..]

Dat ze een contract kunnen wijzigen snap ik en Is prima. Maar dat er daarmee geld afhandig wordt gemaakt Is toch niet het recht wat ze hebben? Eigen gespaard geld is het.
Er wordt geen geld afhandig gemaakt. Beltegoed is niet 't zelfde als geld. Ze had gewoon een te duur abo waardoor er een grote hoeveelheid belminuten opgespaard werd. Het is geen spaarrekening of zo, natuurlijk.

Waarom zou je verwachten dat een abo oneindig doorloopt? Einde abo = einde beltegoed. Dat er een redelijk alternatief moet worden geboden lijkt me duidelijk, maar dat gebeurt nu toch ook?
Huilen dan.
  zaterdag 7 november 2015 @ 12:42:34 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_157379274
Dat blijkt t-mobile toch wel te mogen doen, onlangs heeft een jurist hier een aardig stukje over geschreven:

http://blog.iusmentis.com(...)ten-zomaar-opzeggen/

"Beltegoed is geen zaak, geen bezit. Het is gestolde dienstverlening, een teller die zegt hoe veel je nog mag. Die teller kun je niet laten uitbetalen enkel omdat hij toevallig in Euro’s wordt uitgedrukt.

Dus nee, ik zie niet waarom T-Mobile dit niet mag, mits ruim van tevoren aangekondigd natuurlijk, en mits het verhaal over de infrastructuur natuurlijk klopt. Hoewel ik geen reden heb om aan dat laatste te twijfelen."
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zaterdag 7 november 2015 @ 12:42:50 #10
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_157379277
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:36 schreef Lingue het volgende:

[..]

Er is geen lager abonnement. Toendertijd was dit het enige contracttype dat ze hadden.
Ze heeft geld gespaard omdat ze niet voor het bedrag per maand belde maar dat geld onbeperkt houdbaar zou zijn. En dat Is nu dus niet het geval...
Het geld was niet onbeperkt houdbaar, de belminuten wel. Maar deze vertegenwoordigen verder alleen een fictieve 'waarde'.
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_157379368
Bedankt voor verschillende linkse. Zal ze even doornemen als ik tijd heb.
pi_157379399
Maar het beltegoed vervalt wel en dat mag niet als beloofd is dat dat eeuwig houdbaar is. Dat je moeder het niet opmaakt heeft daar niets mee te maken.
pi_157379411
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:49 schreef Lingue het volgende:
Bedankt voor verschillende linkse. Zal ze even doornemen als ik tijd heb.
Je kunt ook de samenvatting krijgen.

1. Ja zij mogen dit doen.
2. Ja de opgebouwde belminuten mogen komen te vervallen.
3. Zij hoeven hiervoor geen enkele vergoeding of tegenprestatie te verlenen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_157379467
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:52 schreef JoPiDo het volgende:
Maar het beltegoed vervalt wel en dat mag niet als beloofd is dat dat eeuwig houdbaar is. Dat je moeder het niet opmaakt heeft daar niets mee te maken.
Tevens heeft de moeder ervoor getekend dat het beltegoed onder voorwaarden kan komen te vervallen.

Aan die voorwaarden word nu dus voldaan.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  zaterdag 7 november 2015 @ 13:12:25 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_157379697
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 7 november 2015 @ 14:07:44 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157380749
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 november 2015 @ 14:11:33 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157380815
Moeders had er verstandig aan gedaan het abonnement in 2012 (toen T-Mobile aankondigde met de Relax- en Flex-abonnementen te stoppen) te downgraden naar de goedkoopste variant, dan was haar opgespaarde tegoed inmiddels hopelijk wel op geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 november 2015 @ 14:24:03 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157381023
Wel lekker voor T-Mobile trouwens, als het 80.000 mensen zijn die nog zo'n abonnement hebben.
Zelfs als die 80.000 gemiddeld maar ¤ 50 aan tegoed overhebben (het zal vast wel meer zijn, anders hadden ze niet al die tijd aan dat abonnement vastgehouden), dan betekent het dat T-Mobile even ¤ 4.000.000 weg kan strepen van de balans aan de kant van de tegoeden van de klanten....

En dan te bedenken dat het gemiddelde beltegoed wellicht op het dubbele of 4-voudige ligt :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157381158
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 14:24 schreef Leandra het volgende:
Wel lekker voor T-Mobile trouwens, als het 80.000 mensen zijn die nog zo'n abonnement hebben.
Zelfs als die 80.000 gemiddeld ¤ 50 aan tegoed overhebben (het zal vast wel meer zijn, anders hadden ze niet al die tijd aan dat abonnement vastgehouden), dan betekent het dat T-Mobile even ¤ 4.000.000 weg kan strepen van de balans aan de kant van de tegoeden van de klanten....

En dan te bedenken dat het gemiddelde beltegoed wellicht op het dubbele of 4-voudige ligt :X
Genoeg lui die er meer dan ¤1000 op hebben staan, vaak gelukkig voor deze gebruikers wel op een Flex abo, daar gaan 0900 nummers namelijk wel van de bundel af en kun je nog zo'n 60-70% terug krijgen via 0900 die een bedrag uitkeren na een belletje. Een aantal gebruikers zal hier zelfs aan verdienen daar je nog een oud flex abo kan hebben van ¤7.50 per maand die ¤15 tegoed geeft per maand (een oude sim only variant).

Bij de relax variant gaan 0900 nummers echter niet van de bundel af maar zijn dit extra kosten waardoor dit trucje daar niet werkt.
pi_157381214
Of opbellen naar de eerder genoemde 0900 nummers of tmobile bellen en lief vragen of ze een beetje coulant willen zijn. Altijd het proberen waard! Trouwe klanten worden normaal gezien beter behandeld dan wanneer je pas 2 jaar bij hun zit.

[ Bericht 4% gewijzigd door -AMG- op 07-11-2015 15:42:14 ]
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_157381304
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:52 schreef JoPiDo het volgende:
Maar het beltegoed vervalt wel en dat mag niet als beloofd is dat dat eeuwig houdbaar is. Dat je moeder het niet opmaakt heeft daar niets mee te maken.
Eeuwig houdbaar tijdens de looptijd van het contract is voor zover ik weet wat in de voorwaarden heeft gestaan, deze contracten zijn minimaal een jaar of 5 oud (voor zover ik weet in 2010 uit het product portfolio gehaald) waardoor ze allemaal al in de fase zitten waar zowel de provider als de afnemer het contract mogen opzeggen met inachtneming van een opzeg termijn van 1 maand waardoor voor zover ik kan zien prima wordt voldaan aan de voorwaarden waarmee de contracten zijn afgesloten destijds. De mijne heb ik in 2012 al opgezegd, maar ik had dan ook geen enorme spaarpot erop staan :)
pi_157381341
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 14:34 schreef -AMG- het volgende:
Of opbellen naar de eerder genoemde 0900 nummers of tmobile bellen en lief vragen of ze een beetje coulant willen zijn. Altijd het proberen waard! Trouwe klanten worden normaal gezien beter behandeld dan wanneer je pas 2 jaar bij hun zit.
Dat eerste is in deze geen goed advies, want dat werkt alleen bij de Flex versie, niet bij de Relax versie waar TS van spreekt. Als je met een Relax abo naar die nummers gaat bellen vallen de kosten buiten de bundel en krijg je dus een gepeperde rekening in plaats van een lager opgespaard bedrag.
  zaterdag 7 november 2015 @ 15:11:16 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157381846
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 14:40 schreef Dennism het volgende:

[..]

Eeuwig houdbaar tijdens de looptijd van het contract is voor zover ik weet wat in de voorwaarden heeft gestaan, deze contracten zijn minimaal een jaar of 5 oud (voor zover ik weet in 2010 uit het product portfolio gehaald) waardoor ze allemaal al in de fase zitten waar zowel de provider als de afnemer het contract mogen opzeggen met inachtneming van een opzeg termijn van 1 maand waardoor voor zover ik kan zien prima wordt voldaan aan de voorwaarden waarmee de contracten zijn afgesloten destijds. De mijne heb ik in 2012 al opgezegd, maar ik had dan ook geen enorme spaarpot erop staan :)
Ik heb hem toen gedowngrade, om op die manier dat tegoed te kunnen verbruiken, toen ik uiteindelijk toch voor een ander abonnement ging was op die manier al een behoorlijk deel op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157395390
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:42 schreef Hallmark het volgende:
Dat blijkt t-mobile toch wel te mogen doen, onlangs heeft een jurist hier een aardig stukje over geschreven:

http://blog.iusmentis.com(...)ten-zomaar-opzeggen/

"Beltegoed is geen zaak, geen bezit. Het is gestolde dienstverlening, een teller die zegt hoe veel je nog mag. Die teller kun je niet laten uitbetalen enkel omdat hij toevallig in Euro’s wordt uitgedrukt.

Dus nee, ik zie niet waarom T-Mobile dit niet mag, mits ruim van tevoren aangekondigd natuurlijk, en mits het verhaal over de infrastructuur natuurlijk klopt. Hoewel ik geen reden heb om aan dat laatste te twijfelen."
Lang niet alle juristen zijn het in dit geval met deze jurist eens. Ik ben daar één van.
pi_157395392
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Er wordt geen geld afhandig gemaakt. Beltegoed is niet 't zelfde als geld.
Maar beltegoed is wel gekocht met geld; het vertegenwoordigt dus wel degelijk een geldelijke waarde.
pi_157395398
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 05:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Lang niet alle juristen zijn het in dit geval met deze jurist eens. Ik ben daar één van.
Wat is jouw redenering dan?
pi_157395407
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 05:10 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wat is jouw redenering dan?
Ik ben het niet eens met Arnouds analyse van beltegoed: geen zaak, geen bezit, gestolde dienstverlening. Er is voor betaald, in harde euro's, het vertegenwoordigt dus een geldwaarde (die aangewend kan worden om te bellen). De jarenlange proclamatie "onbeperkt houdbaar" schept verwachtingen die T-M zal moeten inlossen.

Zo ook zijn redenering: "Voor T-Mobile is er dus geen opzegregeling. Daarom mag T-Mobile opzeggen.". Krom. Zie de uiteenzetting op Radar:

quote:
Maar in de voorwaarden van voor 2011 staat niets over wanneer T-Mobile eenzijdig (zonder dat de klant bijvoorbeeld rekeningen niet betaald) op zou kunnen zeggen. 'Eigenlijk kan T-Mobile dan niet zomaar opzeggen', zegt Meindersma.
(Reactie T-M: het is een wijziging, geen beëindiging)

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ze een computer uit het jaar kruk moeten aanhouden om dit mogelijk te maken; het is simpel te migreren naar een nieuw(er) systeem; het is puur het betaalplan, daar komt weinig rocket science of moderne infrastructuur bij kijken.

Nou ja, enzovoort.

Ik ben het vaak met Arnoud eens maar dit keer niet. En aan de reacties op zijn blog te lezen is de meerderheid het niet met hem eens.

[ Bericht 5% gewijzigd door r_one op 08-11-2015 05:24:52 ]
pi_157397113
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 05:18 schreef r_one het volgende:

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ze een computer uit het jaar kruk moeten aanhouden om dit mogelijk te maken; het is simpel te migreren naar een nieuw(er) systeem; het is puur het betaalplan, daar komt weinig rocket science of moderne infrastructuur bij kijken.

Dit kan ik me als ITér dan wel weer voorstellen, het zal namelijk waarschijnlijk niet zozeer om de hardware gaan (het zou me namelijk zeer vreemd lijken als dit niet gevirtualiseerd is, en dus hardware onafhankelijk is), waarschijnlijker is dat het in de software zit, als het huidige software pakket dat ze gebruiken geen support heeft om abonnementsplannen als deze in te voeren en te administreren, en bijv niet de rekenregels heeft die gehanteerd worden bij abo's als deze kan het best zijn dat ze momenteel 2 aparte abonnementsregistratie systemen hebben. waardoor ze mogelijk dubbele onderhoudscontracten hebben op de software, hogere kosten hebben voor intern beheer, en er mogelijk duur maatwerk nodig is om het nieuwe systeem geschikt te maken voor de registratie en administratie van deze abonnementen.

Ik kan me goed voorstellen dat als de eventuele winstmogelijkheden op deze abonnementen niet opwegen tegen deze kosten dat ze er dan vanaf willen als ze daar een juridische mogelijkheid voor zien.

Om te zeggen dat zo'n migratie simpel is, is denk ik ook wat kort door de bocht zonder specifieke systeemkennis van de gebruikte systemen en software bij T-mobile, iets wat aan de buitenkant simpel lijkt (en ik kan me goed voorstellen dat dit voor een niet ITér simpel lijkt) hoeft IT technisch helemaal niet zo simpel te zijn, en kan een stuk kostbaarder zijn dan gedacht zonder specifieke kennis van de systemen en software.
pi_157398097
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 11:19 schreef Dennism het volgende:

[..]

Dit kan ik me als ITér dan wel weer voorstellen, het zal namelijk waarschijnlijk niet zozeer om de hardware gaan (het zou me namelijk zeer vreemd lijken als dit niet gevirtualiseerd is, en dus hardware onafhankelijk is), waarschijnlijker is dat het in de software zit, als het huidige software pakket dat ze gebruiken geen support heeft om abonnementsplannen als deze in te voeren en te administreren, en bijv niet de rekenregels heeft die gehanteerd worden bij abo's als deze kan het best zijn dat ze momenteel 2 aparte abonnementsregistratie systemen hebben. waardoor ze mogelijk dubbele onderhoudscontracten hebben op de software, hogere kosten hebben voor intern beheer, en er mogelijk duur maatwerk nodig is om het nieuwe systeem geschikt te maken voor de registratie en administratie van deze abonnementen.

Ik kan me goed voorstellen dat als de eventuele winstmogelijkheden op deze abonnementen niet opwegen tegen deze kosten dat ze er dan vanaf willen als ze daar een juridische mogelijkheid voor zien.

Om te zeggen dat zo'n migratie simpel is, is denk ik ook wat kort door de bocht zonder specifieke systeemkennis van de gebruikte systemen en software bij T-mobile, iets wat aan de buitenkant simpel lijkt (en ik kan me goed voorstellen dat dit voor een niet ITér simpel lijkt) hoeft IT technisch helemaal niet zo simpel te zijn, en kan een stuk kostbaarder zijn dan gedacht zonder specifieke kennis van de systemen en software.
Yup, waarschijnlijk oude meuk welke op servers welke op andere oude meuk draait om dit in de lucht te houden. Oude meuk in de lucht houden kost geld, oude meuk herschrijven kost nog meer geld.

Dit systeem zal apart draaiende zijn gehouden met al lang de bedoeling om een keer de stekker eruit te trekken.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')