abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 januari 2006 @ 03:58:09 #101
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34301820
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 03:55 schreef bolivian het volgende:

[..]

Is dat de titel van een album van Suske en Wiske?
Zou kunnen.
---verdwijnt---
  zaterdag 21 januari 2006 @ 03:59:23 #102
35245 bolivian
Gun-toting hip gangster
pi_34301829
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 03:54 schreef bolivian het volgende:

[..]

Vandeloo kan uiteraard niet tippen aan magisch-realist bij uitstek Daisne.
Maar toegegeven, het leest aardig weg.
Vergeet ik Lampo zomaar te noemen, .
De geheime academie dan maar, omdat het zo prettig en sociaal voortkabbelt.
Met als fraaiste verhaallijn de Bérenger Saunière-saga. Uiterst magisch!
And so I throw the windows wide /
And call to you across the sky
Lissabon!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 04:10:49 #103
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_34301879
Ja, uhm... Leest! Allen! Joe! Speedboot! Van! Tommy! Wieringa!

Beetje plat, maar desondanks tot de nok toe gevuld met prachtige zinnen en observaties.

Welk boek we zouden moeten verbranden zou ik niet weten. Of het zou het oeuvre van AFTh moeten zijn...
pi_34301961
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 03:57 schreef Clourhide het volgende:
In Vlaanderen staat Jos Vandeloo echt wel bekend als saaie katholieke, op school verplichte lectuur. Een beetje zoals "De aanslag".
Ach, ik vind De aanslag ook een goed en degelijk boek, niks mis mee. Eerst stukgehypet, dat wel, maar tegenwoordig schijn je d'r als Mulisch-hater weer helemaal bij te horen.
quote:
Er is ook geen enkele literatuurgeschiedenis die een gedrocht als Jos Vandeloo een belangrijke plaats geeft hoor. Get real.
Pretendeer ik ook niet. Maar Vandeloo was een van de eerste 'volwassen' schrijvers die ik las en dus heb ik er een zwak voor. Ik las zijn boeken achterelkaardoor toen ik 15 was en ik ben er nooit literatuur door gaan haten, integendeel.
quote:
Lees Elsschot, Boon, Claus, Raes, Pol Hoste, Stefan Hertmans, Kristien Hemmerechts, Paul Claes of Annelies Verbeke, als je dan toch Vlaamse literatuur wil hebben.
Vooruit dan: Louis Paul Boon, Mijn kleine oorlog. Hartverscheurend mooie zinnen.
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
pi_34301965
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 04:10 schreef broer het volgende:
Ja, uhm... Leest! Allen! Joe! Speedboot! Van! Tommy! Wieringa!

Beetje plat, maar desondanks tot de nok toe gevuld met prachtige zinnen en observaties.

Welk boek we zouden moeten verbranden zou ik niet weten. Of het zou het oeuvre van AFTh moeten zijn...
Niks plat, de aarde is plat.

Joe Speedboot is ernstig op weg een spreekwoordelijk personage te worden.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 04:36:37 #106
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34302016
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 04:24 schreef Capa het volgende:

[..]

Ach, ik vind De aanslag ook een goed en degelijk boek, niks mis mee. Eerst stukgehypet, dat wel, maar tegenwoordig schijn je d'r als Mulisch-hater weer helemaal bij te horen.
En terecht. Mulisch is een zeepbel, en is dat altijd al geweest. Net zols Reve, overigens. Ik hou veel meer van Hermans, Krol, Ferron, Meijsing, en vele anderen.
quote:
[..]

Pretendeer ik ook niet. Maar Vandeloo was een van de eerste 'volwassen' schrijvers die ik las en dus heb ik er een zwak voor. Ik las zijn boeken achterelkaardoor toen ik 15 was en ik ben er nooit literatuur door gaan haten, integendeel.
Wel, des te beter voor jou.

Het eerste boek dat ik moest lezen was "Het Boek Alfa" van Ivo Michiels, nog zo'n experimentele Vlaamse prozaschrijver die in Nederland volledig in de vergetelheid is gesukkeld. Zoek maar eens wat boeken van hém op, je ogen zullen open gaan.
quote:
[..]

Vooruit dan: Louis Paul Boon, Mijn kleine oorlog. Hartverscheurend mooie zinnen.
Met Boon kan ik het nooit oneens zijn. Dat is de enige werkelijke Vlaamse volksschrijver uit de vorige eeuw, en nog eens literair interessant ook.

(Je weet hopelijk wel dat het "Vlaams" dat Boon in zijn boeken gebruikt een zelf verzonnen mengeling is van verschillende Vlaamse dialecten? Goed zo!)
---verdwijnt---
pi_34303634
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 04:36 schreef Clourhide het volgende:
En terecht. Mulisch is een zeepbel, en is dat altijd al geweest. Net zols Reve, overigens.
daarover verschillen we van mening.
Ik vind zeker de jonge Mulisch een verademing: fris, arrogant, tegendraads. Een fantasierijk bluffer.
Zijn klassieker Het stenen bruidsbed is natuurlijk een beetje een mislukking, maar tóch: het heeft mij (wederom rond mijn 15de) wel doen inzien hoe eigenzinnig literatuur kan zijn. In De versierde mens en Het mirakel staan hele goeie verhalen; Voer voor psychologen is toch eigenlijk ook best leuk.

In zijn latere werk vind ik Mulisch vooral een degelijk verhalenverteller.

Reve een zeepbel hoe kun je dat zeggen die man is zo ongeveer heilig
quote:
Ik hou veel meer van Hermans, Krol, Ferron, Meijsing, en vele anderen.
Hermans is geniaal. Daar valt verder niet over te discussiëren.
Van de laatste drie heb ik nog nooit wat gelezen.

Wat kan je van Gerrit Krol aanbevelen?
Van Louis Ferron staat alleen De keisnijder van Fichtenwald in mijn boekenkast; meerdere malen aan begonnen maar zijn suikertaartenstijl maakt me een beetje wanhopig.
Geerten/Doeschka Meijsing (wie van de 2?) trekt me niet, op eenofandere manier. Maar ik laat me graag overtuigen.
quote:
Het eerste boek dat ik moest lezen was "Het Boek Alfa" van Ivo Michiels, nog zo'n experimentele Vlaamse prozaschrijver die in Nederland volledig in de vergetelheid is gesukkeld. Zoek maar eens wat boeken van hém op, je ogen zullen open gaan.
Tijdens het college Moderne Literatuur stond idd Het Boek Alfa van Michiels op het menu. Ik heb die maaltijd destijds aan mij voorbij laten gaan. Heb toen wel Mannekino van Sybren Polet gelezen. Intrigerend, dat omschrijft nog het beste wat ik ervan vond.
quote:
Met Boon kan ik het nooit oneens zijn. Dat is de enige werkelijke Vlaamse volksschrijver uit de vorige eeuw, en nog eens literair interessant ook.

(Je weet hopelijk wel dat het "Vlaams" dat Boon in zijn boeken gebruikt een zelf verzonnen mengeling is van verschillende Vlaamse dialecten? Goed zo!)
"SCHOP DE MENSEN TOT ZIJ EEN GEWETEN KRIJGEN!!"

Boons taal stijgt boven elke lokale variëteit uit. Mijn kleine oorlog is proza dat ik kan lezen als poëzie; die kwaliteit is maar aan zéér weinig proza gegeven.
Bepaalde passages uit dat boek heb ik echt uitgeschreeuwd, zo mooi als ik ze vond.

(overigens heb ik me nooit aan de rest van Boons oeuvre gewaagd )

O ja en nu een aanrader van mijn kant:

F.B. Hotz (1922-2000)
Was al over de vijftig toen-ie debuteerde (Dood weermiddel, 1976). Hollandse soberheid in haar allerschoonste vorm. Wat een stijl, wat een souplesse. Zo uitgebalanceerd als Hotz schreef, zo heeft alleen Mondriaan geschilderd. (verder hebben die twee nauwelijks raakvlakken)
Een kroonjuweel, schandalig ondergewaardeerd.
pi_34304299
Ik kan het homo-erotische werk van Reve (bijvoorbeeld 'Bezorgde ouders') niet zo erg waarderen. Heb het dan ook vroegtijdig weggelegd.
pi_34306484
Ik zie 'Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid' vaak voorbij komen.. Wat is het voor boek?
ik ben het mannetje in de chinese kamer
pi_34308435
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 12:53 schreef sefer het volgende:
Ik zie 'Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid' vaak voorbij komen.. Wat is het voor boek?
ik wou eigenlijk net mijn huis uitgaan maar op deze vraag moet ik antwoord geven

Honderd jaar eenzaamheid... ...

Wat is het eigenlijk niet voor boek? Het heeft wat mij betreft bijbel-achtige proporties: je kan het boek tig keer lezen en iedere keer ontdek je weer wat nieuws. Familiekroniek, avonturenroman, quasi-historisch verslag; humor, drama, tragedie, magie, mysterie, satire, echt alles zit erin. Telkens wanneer ik dit boek lees (de teller staat op 5x nu), voelt het als een koortsdroom waarin ik ronddwaal.

Het is in feite een kroniek van de familie Buendía. Aan het hoofd daarvan staat José Arcadio Buendía, stichter van de mythische stad Macondo, mannetjesputter, mafketel, geniaal wetenschapper, tovenaar, machtswellusteling, filantroop. Hij is getrouwd met Ursula Iguarán: wijs, streng, stoïcijns en visionair.
José Arcadio Buendía en Ursula Iguarán krijgen twee zoons: José Arcadio en Aureliano. (let op die twee namen). Zij zijn elkaars volstrekte tegenpolen (sterk & onbezonnen vs slim & sluw) en in hun persoonlijke geschiedenis weerspiegelt zich de geschiedenis van hun nageslacht.

José Arcadio heeft een kolossale piemel waarmee hij iedere vrouw in katzwijm brengt. Op jonge leeftijd gaat hij mee met de zigeuners, om voor jaren weg te blijven.
Aureliano groeit uit tot een legendarisch rebellenleider en verliest zich volkomen in de oorlog.

Elke zoon die na hen geboren wordt, heet óf José Arcadio, óf Aureliano. Allen dragen het lot der Buendía's met zich mee: in iedere generatie herhaalt zich de geschiedenis en niemand lijkt daar van te leren.

Het boek is een kluwen van verhalen en personages: in een tijdsbestek van honderd jaar wordt de opkomst en ondergang van Macondo verteld, in geuren en kleuren en met fantastische zijwegen, bijrollen, onverwachte wendingen, met flashbacks en flashforwards.

Het mooie is: ondanks de jungle aan verschillende verhaallijnen staat het boek als een huis. Het is echt een boek met een kop en een staart: alles klopt, je leest van a naar z en aan het eind valt alles op zijn plaats. Ik ben elke keer weer totaal van stuk gebracht als ik de laatste pagina omsla.

pi_34312206
Ian McEwan - Saturday
Graag op anoniem
pi_34312214
Ik dacht: laat ik maar gewoon posten wat ik nu aan het lezen ben
Graag op anoniem
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:18:19 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34316960
In willekeurige volgorde de boeken waar ik het meest van genoten heb.

- Der Prozess / Kafka
- Das Parfum / Suesskind
- 1984 / Orwell
- Elementaire deeltjes / Houllebecq
- Mystiek lichaam / Kellendonk
- The best a man can get / Farowell??
- De ontdekking van de hemel / Mulish
- Der Spieler / Dostojevski
The End Times are wild
  zondag 22 januari 2006 @ 22:38:28 #114
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_34361245
.
.
Van de boeken die ik heb gelezen vind ik Madame Bovary van Gustave Flaubert het beste.
Alles is zeer zorgvuldig geschreven ( Flaubert deed er vijf jaar over) in een bijzonder mooie stijl. Realistisch zonder het magische wat b.v. 'Honderd jaar eenzaamheid' heeft en voor mij dat boek onverteerbaar maakt.(Er gebeuren daar wel erg wonderlijke dingen.)
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
  maandag 6 februari 2006 @ 19:13:26 #115
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_34803693
quote:
Op zondag 22 januari 2006 22:38 schreef ginder het volgende:
.
.
Van de boeken die ik heb gelezen vind ik Madame Bovary van Gustave Flaubert het beste.
Alles is zeer zorgvuldig geschreven ( Flaubert deed er vijf jaar over) in een bijzonder mooie stijl. Realistisch zonder het magische wat b.v. 'Honderd jaar eenzaamheid' heeft en voor mij dat boek onverteerbaar maakt.(Er gebeuren daar wel erg wonderlijke dingen.)
Heerlijk boek! Onverteerbaar zou het boek (voor mij) pas worden als het als droge familiekroniek werd verhaald.

Ik ben er gister pas in begonnen, heb in één ruk tot blz 111 gelezen
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_34830432
Ik zou Madame Bovary nu niet bepaald een dorre familiekroniek willen noemen, hoor.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 16:10:48 #117
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_34831662
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 15:37 schreef Gellius het volgende:
Ik zou Madame Bovary nu niet bepaald een dorre familiekroniek willen noemen, hoor.
Ik ook niet hoor

'Honderd jaar eenzaamheid' zou misschien een droge familiegeschiedenis zijn zonder de fantastische
verwikkelingen en wonderlijkheden waar de schrijver zich zo heerlijk van bedient.

Ik wil helemaal niet stellen dat Mme Bovary een dorre kroniek is omdat het puur realistisch is geschreven
(ik zou het niet eens weten), enkel dat ik 'honderd jaar eenzaamheid' lang niet zo geweldig zou vinden zónder dat magische.
pi_34845465
'The amazing Maurice and his educated rodents' van Terry Pratchett.

Leest makkelijk tussendoor weg en is érg leuk.
pi_34846946
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:10 schreef la-nina het volgende:

[..]

Ik ook niet hoor

'Honderd jaar eenzaamheid' zou misschien een droge familiegeschiedenis zijn zonder de fantastische
verwikkelingen en wonderlijkheden waar de schrijver zich zo heerlijk van bedient.

Ik wil helemaal niet stellen dat Mme Bovary een dorre kroniek is omdat het puur realistisch is geschreven
(ik zou het niet eens weten), enkel dat ik 'honderd jaar eenzaamheid' lang niet zo geweldig zou vinden zónder dat magische.
ôhja, zo kan je het ook lezen ja. Ik dacht even dat je blij was dat "Honderd jaar..." niet een dorre kroniek was zoals Madame Bovary. Dat boek ligt mij na aan het hart namelijk. .
  woensdag 8 februari 2006 @ 12:35:21 #120
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_34860430

Wie weet waag ik me er nog 's aan.
Het is wel oud hè?

'Honder Jaar' sneuvelt hier in rap tempo!
griep
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:25:04 #121
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34870361
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 23:12 schreef Gellius het volgende:
Ik dacht even dat je blij was dat "Honderd jaar..." niet een dorre kroniek was zoals Madame Bovary. Dat boek ligt mij na aan het hart namelijk. .
Mooi . Een boek als een oude liefde.

(heb Mme Bovary nog nooit gelezen, Honderd jaar eenzaamheid méér dan eens. Zal eerstgenoemde in overweging nemen.)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_34870572
Offtopic: boek dat je imho absoluut niet moet lezen is The old man and the sea...pagina's lang voortkrabbelend over helemaal niks dan het voorttrekking van een boot door een vis . Jezus wat saai. Meningen hierover?
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:34:11 #123
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34870633
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:31 schreef LedZep het volgende:
Offtopic: boek dat je imho absoluut niet moet lezen is The old man and the sea...pagina's lang voortkrabbelend over helemaal niks dan het voorttrekking van een boot door een vis . Jezus wat saai. Meningen hierover?
Dat is toch een flinterdun boekje? En volgens mij is Hemingway's stijl nu niet bepaald barok, of wel?
pi_34870799
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:34 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is toch een flinterdun boekje? En volgens mij is Hemingway's stijl nu niet bepaald barok, of wel?
Ja flinterdun inderdaad. Iets van 60 pagina's dik waarvan er minstens 30 gaan over die vis die de boot voorttrekt . Dat die vent daar de nobelprijs voor heeft gewonnen is mij een raadsel.
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:58:40 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34871362
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:39 schreef LedZep het volgende:
Ja flinterdun inderdaad. Iets van 60 pagina's dik waarvan er minstens 30 gaan over die vis die de boot voorttrekt . Dat die vent daar de nobelprijs voor heeft gewonnen is mij een raadsel.
De Nobelprijs verdien je doorgaans voor een heel oeuvre.
pi_34882092
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

De Nobelprijs verdien je doorgaans voor een heel oeuvre.
Jep maar dit is zijn belangrijkste en beroemste boek.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:18:24 #127
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_34882111
Generation X van Douglas Coupland
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:21:39 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34882291
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:18 schreef Cairon het volgende:
Generation X van Douglas Coupland
Aiai, hoe nineties.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:23:13 #129
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_34882376
Daarom juist, vergeleken met toen waren mensen nog vaag iets van hoopvol over de toekomst die ze hadden en hadden mensen nog iets van diepgang.

Als Brett Easton Ellis zijn versie van Generation X zou schrijven, zou het de bijbel van het nieuwe millenium kunnen zijn.
I'm hungry!
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:35:21 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34883100
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:18 schreef LedZep het volgende:
Jep maar dit is zijn belangrijkste en beroemste boek.
Kun je nagaan hoe goed het is! Wanneer zo een dun boekje al een nobelprijs waard is!
The End Times are wild
pi_34883141
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:23 schreef Cairon het volgende:
Daarom juist, vergeleken met toen waren mensen nog vaag iets van hoopvol over de toekomst die ze hadden en hadden mensen nog iets van diepgang.

Als Brett Easton Ellis zijn versie van Generation X zou schrijven, zou het de bijbel van het nieuwe millenium kunnen zijn.
Stelt zijn schrijverschap nog wat voor dan? (Dat vraag ik me oprecht af, na een recente foto gezien te hebben.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:37:24 #132
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_34883197
Invasie van de Rode Feniks

900+ bladzijdes tellend oorlogsboek dat je in 1 ruk uitleest.
Era Vulgaris
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:45:32 #133
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34883643
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:23 schreef Cairon het volgende:
Zeg, word jij bijna 30 ofzo? Valse melancholie.

In het eerste jaar van mijn studie (Nederlandse taal- en letterkunde), dat was in 1994, dus aan de vooravond van alles wat paars en waarlijk nineties was, hadden we nachtenlange discussies over literatuur en schrijversambities maar werkelijke diepgang is nou niet iets dat is blijven hangen. Coupland lazen we, we lazen Easton Ellis, we lazen Zwagerman, Moens, Van Erkelens en al die rotzooi waarmee Zoetermeer zich afficheerde en onze grootste held, of all people, was Ronald Giphart.

Niet dat ik me daarvoor schaam. Ik vind Ik ook van jou nog steeds een hoogtepunt in de Nederlandse literatuur. Maar toch.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:48:42 #134
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_34883819
Nederlandse literatuur is inferieur, een ziekelijk kliek van randstak rukkers met een god-complex die elkaar blijven hypen totdat ze de bruine ster volledig geabsorbeerd hebben en weer de glorie van de darm kunnen zien, want dat is waar ze het grootste gedeelte van hun leven doorbrengen met hun misvormde verlepte snobbistische kuetkoppen, in de duisternis van hun eigen reet.
I'm hungry!
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:53:01 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34884046
Je gaat er raar van spellen, die woede van je. ?
Schrijf er een boek over. En nu weer ontopic graag.
pi_34884157
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:48 schreef Cairon het volgende:
Nederlandse literatuur is inferieur, een ziekelijk kliek van randstak rukkers met een god-complex die elkaar blijven hypen totdat ze de bruine ster volledig geabsorbeerd hebben en weer de glorie van de darm kunnen zien, want dat is waar ze het grootste gedeelte van hun leven doorbrengen met hun misvormde verlepte snobbistische kuetkoppen, in de duisternis van hun eigen reet.
Je stijl doet me denken aan die van de moderne 'randstak rukkers', alleen schrijven zij doorgaans wat zorgvuldiger. Inderdaad, verdomd lelijk.
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:09:46 #137
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_34884798
Daarom ben ik dan ook student Engels.
I'm hungry!
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:11:12 #138
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34884864
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 23:09 schreef Cairon het volgende:
Daarom ben ik dan ook student Engels.
Och gut.
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:12:32 #139
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_34884921
De Engelse literatuur is superieur aan de Nederlandse literatuur. Minder pretentieus ook.
I'm hungry!
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:16:58 #140
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34885092
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 23:12 schreef Cairon het volgende:
De Engelse literatuur is superieur aan de Nederlandse literatuur. Minder pretentieus ook.
Hè ja laten we die discussie beginnen.
pi_34885121
Heel fijn voor je dat je zo geniet van Engelse literatuur.
pi_34886064
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Stelt zijn schrijverschap nog wat voor dan? (Dat vraag ik me oprecht af, na een recente foto gezien te hebben.)
Voor dat van Douglas Coupland geef ik geen stuiver meer. Ik vond Generation X heel leuk, Girlfriend in a Coma ook, maar daarna is het voor mij een wat mistig rondwaaien in hetzelfde geworden. In zijn vroegere werk kon ik nog wel eens iets herkennen, nu is het hooguit een kleine terzijde, aan het einde van een hoofstuk, dat me nog doet grinniken. Hey Nostradamus was ronduit verschrikkelijk.

BEE heeft me nooit kunnen onderhouden. Hij is misschien tè Amerikaans voor me. Ik hou best van cultuurpessimisten, maar zijn pessimisme is het mijne niet. Hij tracht zijn wereld op een wijze hopeloos en pijnlijk voor te stellen, die mij alleen maar aan een wanhopig rukkende puber doet denken.

pi_34886115
Je moet niks. Gewoon waar je interesse ligt.
pi_34886637
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 23:44 schreef skiczukie het volgende:
Je moet niks. Gewoon waar je interesse ligt.
En vooral net daarbuiten natuurlijk.
pi_34886682
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 23:57 schreef Gellius het volgende:

[..]

En vooral net daarbuiten natuurlijk.
Jah.
pi_34887193
Overigens ben ik van mening dat veel (niet alle) mensen er goed aan zouden doen om Under The Volcano, van Malcolm Lowry te lezen.
pi_34887320
afgezaagd, maar goed: Het Parfum van Patrick Süskind. Beste boek dat ik ooit gelezen heb (en nog eens, en nog eens.)
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:25:45 #148
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34887541
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:14 schreef Gellius het volgende:
Overigens ben ik van mening dat veel (niet alle) mensen er goed aan zouden doen om Under The Volcano, van Malcolm Lowry te lezen.
Ik was 17 toen ik dat las en ik begreep er geen snars van. Voelde me wel heel stoer. Dát ik het überhaupt had gelezen.

Zou het nog eens ter hand moeten nemen.
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:27:44 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34887592
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:18 schreef weathergirl het volgende:
afgezaagd, maar goed: Het Parfum van Patrick Süskind. Beste boek dat ik ooit gelezen heb (en nog eens, en nog eens.)
Ook bij mij staat dit boek bovenaan wanneer het over leesplezier gaat. Samen met der Prozess. Wat ik echter niet snap is dat het boek later zo is afgekraakt, als onervaren debuutroman. Süskind deed hier NB zelf ook aan mee.
Wat hij naderhand allemaal geschreven heeft vond ik trouwens helemaal niet zo geweldig. Waarom wordt Das Parfum toch vaak als niet-literair of minder goed omschreven?
The End Times are wild
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:29:55 #150
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34887651
Zou de TS inmiddels een idee hebben waar te beginnen?
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:31:46 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34887706
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:25 schreef Ringo het volgende:
Ik was 17 toen ik dat las en ik begreep er geen snars van. Voelde me wel heel stoer. Dát ik het überhaupt had gelezen.

Zou het nog eens ter hand moeten nemen.
Zoiets had ik met "De slinger van Foucault" toen het uitkwam. Ook met veel pijn en moeite me halfweg geworsteld zonder er al te veel van te begrijpen. De essentie begreep ik in ieder geval helemaal niet, hoewel ik sommige stukken zeker drie keer opnieuw gelezen heb.

Jaren later, op vakantie in Griekenland, zag ik de Engelse versie in een boekhandel liggen. Omdat er verder weinig te verkrijgen was, en mijn (ex) vriendin en ik ondertussen al weer uitgepraat waren, heb ik het maar gekocht. Heb het in anderhalve dag uitgelezen. Op een druk strand in de brandende zon, met veel spelende kinderen om me heen. Snapte goed waarover het ging en vond het eigenlijk nou ook weer niet zó goed.

Een paar jaar wachten om iets nog een te proberen kan dus zeker wel werken!
The End Times are wild
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:43:47 #152
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34887927
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:31 schreef LXIV het volgende:
Een paar jaar wachten om iets nog een te proberen kan dus zeker wel werken!
Klopt. heb dat met best veel boeken gehad. Kan me herinneren dat ik De Aanslag de eerste keer een erg ingewikkeld boek vond.

Overigens kan ik het sowieso aanraden om boeken meer dan eens te lezen.
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:49:26 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34888021
Het is in ieder geval een teken dat je jezelf voortdurend verder blijft ontwikkelen. Ook nadat je 17 bent geworden!
Vraag me alleen af wanneer de max bereikt wordt.
Zou er een punt zijn waarop je denkt: Hé, op mijn vijfendertigste begreep ik dit boek nog helemaal, nu kan ik het nog maar moeilijk volgen.? Lijkt me geen aangename gewaarwording.
The End Times are wild
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:55:04 #154
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34888115
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:49 schreef LXIV het volgende:
Vraag me alleen af wanneer de max bereikt wordt.
Zou er een punt zijn waarop je denkt: Hé, op mijn vijfendertigste begreep ik dit boek nog helemaal, nu kan ik het nog maar moeilijk volgen.? Lijkt me geen aangename gewaarwording.
Dat heb ik gehad met De Avonden van Reve. De allereerste keer dat ik het las (16 jaar?) moest ik alleen maar keihard lachen om zoveel stoere cynische grotemensenhumor. Toen ik 21 was merkte ik dat die Frits van Egters toch wel een eenzaam manneke was met weliswaar een brutale bek maar ook een klein hartje. En een paar jaar geleden las ik het wéér en toen werd ik bijkans misselijk van de zure toon en zwartgallige levenshouding van de hoofdpersoon.
Het kan verkeren.
pi_34888125
Anna Karenina - Tolstoj
пусть всегда будет солнце
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:56:58 #156
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34888141
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:55 schreef MoChe het volgende:
Anna Karenina - Tolstoj
Dát kwartje viel bij mij ook niet toen ik het de eerste keer probeerde. Misschien moet ik het opnieuw uit de kast pakken. Het staat er nog.
The End Times are wild
pi_34888185
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dát kwartje viel bij mij ook niet toen ik het de eerste keer probeerde. Misschien moet ik het opnieuw uit de kast pakken. Het staat er nog.
zeker doen! tis een flink boek om door te komen maar oooh wat een verhaal heerlijk gewoon
pi_34888327
quote:
Ja, hij kan het nog! Ik lees Lunar Park en het is echt weer goed. En ook anders dan zijn vorige romans; autobiografischer en persoonlijker, maar weer erg geestig en scherp. Hij is echt smart, deze Bret. En dus is het soms een beetje koketteren, maar dat geeft niet, dat hoort ook bij het succesverhaal van de gehypte en doorgesnoven jetset-schrijver dat hij schetst, en dat hij natuurlijk als geen ander van binnenuit kent. (Dat hij bijvoorbeeld tijdens zijn Europese tournee een mevrouw meekreeg die speciaal door zijn uitgever was aangesteld om erop toe te zien dat hij zich NIET voor elke lezing in de wc's terugtrok met het witte poeder. Ik heb nog zo'n lezing bijgewoond in 'De Rode Hoed', maar ik kan me niet herinneren dat hij zich toen vreemd gedroeg; ik weet alleen nog dat Beau van Erven Dorens na afloop bij hem op schoot kroop en hele diepe dingen in zijn oor zat te fluisteren, ik neem tenminste aan dat het diepe dingen waren.)

Maar goed.
Over recente foto's en schokeffecten gesproken: Jay McInerney!
Ah!
Ik zag een foto van hem in People, want ook hij heeft weer een nieuwe roman uit, iets over 9/11 als ik het goed begreep, en 'The Jayster' (zo noemt Bret Easton Ellis hem in zijn boek) ziet er op die foto uit als een uitgebluste eind vijftiger. Volkomen over the hill. Diepe groeven op plaatsen waar op zijn leeftijd helemaal geen groeven horen te zitten... is dát wat het witte poeder met je doet?

Toch ga ik dat boek wel kopen. De helden uit Brightness Falls (Corinne & Russel) komen erin terug.
  donderdag 9 februari 2006 @ 01:14:18 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34888374
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 01:00 schreef MoChe het volgende:

[..]

zeker doen! tis een flink boek om door te komen maar oooh wat een verhaal heerlijk gewoon
Nu heb ik me net op de Engelse Wikipedia in het verhaal "verdiept". Ren nog niet naar de kast toe.
The End Times are wild
pi_34888425
Madame Bovary toch maar eens een keer lenen dan, een vriend van mn vader heeft et geloof ik liggen, ik heb hem er in ieder geval vaak over gehoord.
pi_34900606
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ook bij mij staat dit boek bovenaan wanneer het over leesplezier gaat. Samen met der Prozess. Wat ik echter niet snap is dat het boek later zo is afgekraakt, als onervaren debuutroman. Süskind deed hier NB zelf ook aan mee.
Wat hij naderhand allemaal geschreven heeft vond ik trouwens helemaal niet zo geweldig. Waarom wordt Das Parfum toch vaak als niet-literair of minder goed omschreven?
Ik heb geen idee. Taalkundig zat het in mijn ogen prima in elkaar, de omschrijvingen klopten prima (ik róók gewoon de luchtjes in Parijs) en het plot is niet alleen bijzonder origineel, maar ook nog eens goed uitgewerkt. Goed, misschien dat de climax iets anders had gekund, net als het einde, maar een kniesoor die daarover zeurt. Wat mij betreft.
pi_34909199
Papillon van Henri Charriere...geweldigste boek wat ik ooit gelezen heb
'De Schoonheid van dingen ligt in de geest die ze aanschouwt'
Heer, help me vandaag een gestructureerd werkplan op te zetten, maar wacht even, ik moet nog even iets anders doen.
pi_34949753
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:18 schreef weathergirl het volgende:
Die Taube, is ook een leuke van hem, en iets minder dik.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 22:26:29 #164
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_34952421
De Koran
Era Vulgaris
pi_34963452
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 22:26 schreef Vassili_Z het volgende:
De Koran
Toevallig ben ik net van plan er in de boekhandel eens naar te gaan kijken. Waarom is het een aanrader? Staan er mooie verhalen in?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 maart 2006 @ 13:12:00 #166
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36019970
quote:

[..]

Zijn uiterlijk en schrijvend vermogen gerelateerd dan?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 maart 2006 @ 13:20:01 #167
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36020232
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 01:11 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, hij kan het nog! Ik lees Lunar Park en het is echt weer goed. En ook anders dan zijn vorige romans; autobiografischer en persoonlijker, maar weer erg geestig en scherp. Hij is echt smart, deze Bret. En dus is het soms een beetje koketteren, maar dat geeft niet, dat hoort ook bij het succesverhaal van de gehypte en doorgesnoven jetset-schrijver dat hij schetst, en dat hij natuurlijk als geen ander van binnenuit kent. (Dat hij bijvoorbeeld tijdens zijn Europese tournee een mevrouw meekreeg die speciaal door zijn uitgever was aangesteld om erop toe te zien dat hij zich NIET voor elke lezing in de wc's terugtrok met het witte poeder. Ik heb nog zo'n lezing bijgewoond in 'De Rode Hoed', maar ik kan me niet herinneren dat hij zich toen vreemd gedroeg; ik weet alleen nog dat Beau van Erven Dorens na afloop bij hem op schoot kroop en hele diepe dingen in zijn oor zat te fluisteren, ik neem tenminste aan dat het diepe dingen waren.)

Maar goed.
Over recente foto's en schokeffecten gesproken: Jay McInerney!
Ah!
Ik zag een foto van hem in People, want ook hij heeft weer een nieuwe roman uit, iets over 9/11 als ik het goed begreep, en 'The Jayster' (zo noemt Bret Easton Ellis hem in zijn boek) ziet er op die foto uit als een uitgebluste eind vijftiger. Volkomen over the hill. Diepe groeven op plaatsen waar op zijn leeftijd helemaal geen groeven horen te zitten... is dát wat het witte poeder met je doet?

Toch ga ik dat boek wel kopen. De helden uit Brightness Falls (Corinne & Russel) komen erin terug.
Ik vond Lunar Park op de eerste twee hoofdstukken (die "autobiografie" stuk en dat hoofdstuk over het feest) erg sterk, maar daarna wat minder. Zowel dit boek als het vorige vond ik een soort literiare varianten van wat David Lynch met film doet. Heel aardig, maar soms iets te gekunsteld, vaag mysterieus.

Ben nieuwsgierig naar die nieuwe van Jay (die ook niet de jongste meer is natuurlijk).

Beste boek dat ik gelezen heb dat ik niemand zou aanraden om te lezen: American Psycho.

Wat ik wel mensen zou aanraden: Catcher in the Rye. Lees ik eens in de zoveel tijd. Geweldig boek.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_39599201
Dostojewski gebroeders Karamazov en misdaad en straf! Oblomow is ook erg goed!
pi_39610970
Weet niet of ik boeken noem die al eerder genoemd zijn, maar dit is ongeveer het lijstje waaruit ik mensen vaak boeken aanraad, ook afhankelijk van hun smaak, uithoudingsvermogen, etc.

Salman Rushdie - Midnight's Children
Gabriel García Márquez - Honder Jaar Eenzaamheid en Liefde in Tijden van Cholera
Yann Martel - Life of Pi
Alasdair Gray - Lanark
Ian McEwan - zo'n beetje zijn hele oeuvre
Iain (M.) Banks - een aantal van zijn boeken
A.S. Byatt - Babel Tower
Umberto Eco - het meeste van zijn werk
Italo Calvino - If on a winter's night a traveller, The Baron in the Trees, the Castle of Crossed Destinies
Tad Williams - Otherland serie
Will Self - aantal van zijn boeken
Joseph Heller - Catch 22
Simon Vestdijk - De Kellner en de Levenden
Mervyn Peake - Gormenghast trilogie
Philip Pullman - His Dark Materials trilogie
Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
Emily Brontë - Wuthering Heights
Sartre - aantal werken

verder kom ik er even niet op, maar ik vergeet vast nog een paar geweldige boeken..
  vrijdag 7 juli 2006 @ 19:34:47 #170
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_39615283
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 11:46 schreef LedZep het volgende:

[..]

Toevallig ben ik net van plan er in de boekhandel eens naar te gaan kijken. Waarom is het een aanrader? Staan er mooie verhalen in?
Het staat vol wreedheden en strijd. Meer dan in de bijbel. Maar dat moet je figuurlijk nemen. Islam is ook strijd. Strijd met jezelf.

Long John Silver en de Grote Beschavingsoorlog zijn ook goede boeken!
Era Vulgaris
pi_39615798
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 16:55 schreef Melusine het volgende:
Weet niet of ik boeken noem die al eerder genoemd zijn, maar dit is ongeveer het lijstje waaruit ik mensen vaak boeken aanraad, ook afhankelijk van hun smaak, uithoudingsvermogen, etc.

Salman Rushdie - Midnight's Children
Gabriel García Márquez - Honder Jaar Eenzaamheid en Liefde in Tijden van Cholera
Yann Martel - Life of Pi
Alasdair Gray - Lanark
Ian McEwan - zo'n beetje zijn hele oeuvre
Iain (M.) Banks - een aantal van zijn boeken
A.S. Byatt - Babel Tower
Umberto Eco - het meeste van zijn werk
Italo Calvino - If on a winter's night a traveller, The Baron in the Trees, the Castle of Crossed Destinies
Tad Williams - Otherland serie
Will Self - aantal van zijn boeken
Joseph Heller - Catch 22
Simon Vestdijk - De Kellner en de Levenden
Mervyn Peake - Gormenghast trilogie
Philip Pullman - His Dark Materials trilogie
Thomas Pynchon - The Crying of Lot 49
Emily Brontë - Wuthering Heights
Sartre - aantal werken

verder kom ik er even niet op, maar ik vergeet vast nog een paar geweldige boeken..
Volmondig mee eens.
Graag op anoniem
pi_39622484
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 19:57 schreef Mainport het volgende:

Volmondig mee eens.
Tja, dan vind ik dat je de rest van mijn lijstje ook moet lezen.
pi_39629341
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 23:54 schreef Melusine het volgende:

[..]

Tja, dan vind ik dat je de rest van mijn lijstje ook moet lezen.
Ik heb nog zo'n lange leeslijst.
Graag op anoniem
pi_39631576
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 12:02 schreef Mainport het volgende:

[..]

Ik heb nog zo'n lange leeslijst.
Vertel eens dan?
Ik ben door bijna mijn hele boekenkast heen en ik wil iets leuks mee op vakantie!
  zaterdag 8 juli 2006 @ 15:17:14 #175
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_39633352
100 jaar eenzaamheid.
pi_39633411
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 13:52 schreef Melusine het volgende:

[..]

Vertel eens dan?
Ik ben door bijna mijn hele boekenkast heen en ik wil iets leuks mee op vakantie!
Ken je John Connolly?
Graag op anoniem
  woensdag 12 juli 2006 @ 18:06:51 #177
30252 Soempie
Procreating
pi_39760936
Ross King: de hemel van de paus

Gaat over Michelangelo en de Sixtijnse Kapel

Zeer vermakelijk en Paus Julius II
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_39796634
Christiane F. Een heel confronterend boek, het geeft goed weer wat de gevaren van drugs zijn maar blijft mooi om te lezen.
pi_39796679
De boeken van Paulo Coelho vind ik persoonlijk ook een aanrader. Ze bieden je ook een kijkje in je eigen leven en geven inzicht in de mens, en dat door een mooi verhaal.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:23:55 #180
100164 MoChe
Uncle Joe
pi_39796843
ik heb net twee boeken van Kluun gelezen... 'Komt een vrouw bij de dokter' en 'De Weduwenaar' waren best wel erg goed
pi_39806952
Mijn tipjes en tvp:

Als je van politieke fantasy houdt:
George r. r. Martin - Game of Thrones (ook nederlands tegenwoordig)

Mulisch met een vleugje biologie:
Mulisch - De Procedure

Hapklare brokken thrillers:
Karin slaughter - meerdere titels

Dan Brown, ach het leest lekker weg, iets wat op vakantie toch wel fijn is. Net als de who-done-it boeken van csi en baantjer, prima voer voor op het strand/zwembad.

Iets minder vond ik 'De Zwerm' die zo gehyped en je opgedrongen wordt in de boekhandels.
pi_39831691
Zojuist heb ik op aanraden "Van Santander naar Santander" van Peter Winnen aangeschaft, wielrenverhalen. En zag "Dwangarbeiders van de weg" van A. Londres liggen en daar werd ik zeer enthousiast door.

Heeft iemand deze boeken gelezen? Heeft iemand nog tips voor boeken met mooie sportverhalen? En dan doel ik eigenlijk niet op de biografie van Kluivert of Van der Vaart.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 22:11:44 #183
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_39862084

Woordenboek van Maqiao van Han Shaogong
Ik ben zowat halverwege. Het leest lekker weg en geeft een verrassende kijk op heel wat onderwerpen.

http://www.novib.nl/id4067.html
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')