http://www.nu.nl/beurs/41(...)-fiscale-aftrek.htmlquote:ING heeft vorig jaar belangrijke onderdelen geschreven van de wet die Nederlandse banken een fiscale aftrek van 350 miljoen euro per jaar geeft op een nieuw type obligatie.
Dat meldde NRC woensdag op basis van interne documenten van het ministerie van Financiën. Ook ABN Amro-topman Gerrit Zalm was betrokken bij het proces.
Het gaat daarbij om zogenoemde coco's, een afkorting voor contingent convertibles.
Uit de documenten blijkt volgens de krant dat ING het ministerie aanraadde de aftrek alleen bij de Europese Commissie te melden als men denkt „dat het staatssteunrisico wel meevalt”.
Het is verplicht een vermoeden van staatssteun bij de Europese Commissie te melden. Dijsselbloem zou bewust niet gemeld hebben dat er in samenwerking met de banken zelf naar formuleringen is gezocht om de Commissie op een dwaalspoor te brengen.
Door: AFN
Net als vakbondslobby's, Milieu lobby's, consumentengroepen, etc etc etc bedoel je?quote:Op woensdag 4 november 2015 09:32 schreef TUFKAL het volgende:
Het is toch al jaren bekend dat bedrijfslobby's de politieke agenda bepalen?
Ook.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als vakbondslobby's, Milieu lobby's, consumentengroepen, etc etc etc bedoel je?
Nee niet ABN. Dat is een VVD bolwerk.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:32 schreef Ludachrist het volgende:
Nou, dat Dijsselbloem in de financiële sector gaat werken, daar kun je wel een weddenschapje op afsluiten inderdaad.
Bij welke bank hij een commissariaat gaat bekleden is echter nog de vraag. Ik zet mijn geld op ABN.
Ze schrijven in ieder geval niet mee.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als vakbondslobby's, Milieu lobby's, consumentengroepen, etc etc etc bedoel je?
Was het maar zo'n feest.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat ik vooral opvallend vind is dat ze het willen stilhouden voor de Europese Commissie. Ze weten dat dit ongeoorloofde staatssteun is.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:42 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ze schrijven in ieder geval niet mee.
Als drugsgebruikers zich zouden kunnen concentreren hadden ze ook een lobby kunnen starten.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest.
Is er in Amerika dan ook.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als drugsgebruikers zich zouden kunnen concentreren hadden ze ook een lobby kunnen starten.
Dat betwijfel ik ten zeerstequote:Op woensdag 4 november 2015 09:42 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ach ING's, Unilever's, Shell's van de wereld bepalen alles. Wat het nog erger maakt is dat iemand als Dijsselbloem daarin meegaat.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:44 schreef polderturk het volgende:
[..]
Wat ik vooral opvallend vind is dat ze het willen stilhouden voor de Europese Commissie. Ze weten dat dit ongeoorloofde staatssteun is.
Dat denk ik wel.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:42 schreef loni55 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er een aantal politieke partijen die bezig zijn om het drugsbeleid te versoepelen. O.a. betreffende XTC.quote:
Dat kan. Je kan je ook inlezen over welke lobby groepen echt invloed hebben op de nationale politiek alsmede in Brussel.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste
Je snapt wel mag ik hopen dat hier tegen de wet in is gehandeld?quote:Op woensdag 4 november 2015 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Blijf de dubbele standaard over lobby's erg vermakelijk vinden.
Dat verschilt nogal per onderwerp.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:49 schreef loni55 het volgende:
[..]
Dat kan. Je kan je ook inlezen over welke lobby groepen echt invloed hebben op de nationale politiek alsmede in Brussel.
Ja, boeren en milieugroepen hebben weinig over financiële producten te lobbyen natuurlijkquote:Op woensdag 4 november 2015 09:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat verschilt nogal per onderwerp.
Maar je snapt toch ook wel dat men daar niet heel open over is?quote:Op woensdag 4 november 2015 09:49 schreef loni55 het volgende:
[..]
Dat kan. Je kan je ook inlezen over welke lobby groepen echt invloed hebben op de nationale politiek alsmede in Brussel.
Nou de aankomende vrijhandel akkoord en de hele kwestie met de versoepelde emissie grenzen wijst op iets anders.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat verschilt nogal per onderwerp.
Uiteraard. Specifiek op dit onderwerp mag het niet eens dus dat ga je dan ook niet op het nieuws aankondigen. Trouwens de lijst met lobby groepen, wat Brussel betreft, staat gewoon online.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Maar je snapt toch ook wel dat men daar niet heel open over is?
Nee dat zijn nu net een paar specifieke voorbeelden, en zo te lezen richt jij je pijlen op een heel klein gedeelte van het TTIP akkoord.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:58 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nou de aankomende vrijhandel akkoord en de hele kwestie met de versoepelde emissie grenzen wijst op iets anders.
Ttip is niet openbaar. Alles wat wij ervan weten zijn een paar uitgelekte punten. Wat mij nog fascineert is het vermogen van sommigen om dat te verdedigen terwijl het overduidelijk is dat maar een zeer beperkte groep voordeel ervan zal hebben.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dat zijn nu net een paar specifieke voorbeelden, en zo te lezen richt jij je pijlen op een heel klein gedeelte van het TTIP akkoord.
Vrijhandel zou wat mij betreft ook gewoon de normale gang van zaken moeten zijn.
Maar die komen wel voor het belang van burgers op ipv bedrijfsbelangen daar zit een cruciaal verschil in een overheid zou er juist voor burgers moeten zijn en niet om bedrijven maar zoveel te plezieren dat burgers hierdoor steeds verder uitgekleed worden/ vervuild worden/ als oud vuil behandeld worden/ enz...quote:Op woensdag 4 november 2015 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nou in milieuclubs wordt bv ook weer gelobbyt door bedrijven. Dus dat burgerbelang is ook maar deels een wassen neus.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:13 schreef Basp1 het volgende:
Maar die komen wel voor het belang van burgers op ipv bedrijfsbelangen
Zoals ik al zei, specifieke voorbeelden met duidelijke lobby groepen niet iets wat wijst op "iets anders"quote:Op woensdag 4 november 2015 10:10 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ttip is niet openbaar. Alles wat wij ervan weten zijn een paar uitgelekte punten. Wat mij nog fascineert is het vermogen van sommigen om dat te verdedigen terwijl het overduidelijk is dat maar een zeer beperkte groep voordeel ervan zal hebben.
Trouwens wat vind je van mijn andere specifieke voorbeeld?
Zeer zeker wel. Bij nieuwe wetgeving, of aanpassingen op bestaande, worden vaak ook milieu- en andere belanggroepen betrokken.quote:
Vrijhandel is een farce zolang we in het westen er heel andere normen en waarden over arbeidsomstandigheden en milieubeleid erop nahouden en dit wel belast wordt als we in het westen produceren maar onze schouders ophalen voor de exceseen die in azie plaatsvinden waar we veel vandaan halen.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:03 schreef Chewie het volgende:
Vrijhandel zou wat mij betreft ook gewoon de normale gang van zaken moeten zijn.
https://www.rijksoverheid(...)oorstel-omgevingswetquote:Het wetsvoorstel vloeit voort uit het regeerakkoord. Zes departementen zijn bij de totstandkoming van het wetsvoorstel betrokken. Met de praktijk - gemeenten, provincies, waterschappen, bedrijfsleven, milieu-organisaties - en andere belanghebbenden is uitvoerig overleg geweest over de totstandkoming van het wetsvoorstel.
Vrijhandel is vrijhandel meer niet, met China is er ook geen vrijhandel trouwens.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vrijhandel is een farce zolang we in het westen er heel andere normen en waarden over arbeidsomstandigheden en milieubeleid erop nahouden en dit wel belast wordt als we in het westen produceren maar onze schouders ophalen voor de exceseen die in azie plaatsvinden waar we veel vandaan halen.
Nee inderdaad als er geen argumenten zijn is het beter om algemene uitspraken te doen.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, specifieke voorbeelden met duidelijke lobby groepen niet iets wat wijst op "iets anders"
Ik verdedig TTIP niet, ik stel alleen dat vrijhandel de normale gang van zaken zou moeten zijn. Ook wel bijzonder dat jij ook zonder kennis te hebben genomen van het hele akkoord,dit wel als voorbeeld gebruikt om aan te tonen dat de lobby nogal eenzijdig is.
Erbij betrokken maar niet een voorstel zelf indienen zodat deze overgenomen wordt door de beleidsmakers maar maakt ook niet uit. Lang leve democratie toch?quote:Op woensdag 4 november 2015 10:29 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zeer zeker wel. Bij nieuwe wetgeving, of aanpassingen op bestaande, worden vaak ook milieu- en andere belanggroepen betrokken.
Zeer zeker, democratie en helemaal ons polderen is fantastisch.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:48 schreef loni55 het volgende:
Bij betrokken maar niet een voorstel zelf indienen zodat deze overgenomen wordt door de beleidsmakers maar maakt ook niet uit. Lang leve democratie toch?
Het gaat er dus om het feit dat de voorstel een op een is overgenomen plus dat in het buitenland andere sectoren zo'n fiscaal aftrek kunnen toepassen wat niet in Nederland het geval is.quote:Op woensdag 4 november 2015 12:30 schreef eriksd het volgende:
Wat een gelul om niets. In het buitenland was deze aftrek toegestaan, onder Nederlands recht niet. Om te voorkomen dat Nederlandse banken een concurrentienadeel ondervonden is e.e.a. aangepast. Poepoe.
Het heeft meer te maken met het bijna letterlijke overname van het voorstel.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:52 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zeer zeker, democratie en helemaal ons polderen is fantastisch.Tevens heb je inderdaad verschillende mate van betrokkenheid.
![]()
Het is aan het ministerie en uiteindelijk de minister om daar netjes mee om te gaan, vandaar ook de reactie van Dijsselbloem.Als 'het volk' dat vervelend vindt, dan komen er kamervragen. En die gaan er vastwel komen, want het is 'bijna' verkiezingstijd.
Ik snap de morele outrage alleen niet zo goed.Het is namelijk heel gebruikelijk en zeker niet ongezien onwenselijk.
Het productieproces is wel van belang hoe het product wat je wilt verhandelen tot stand komt en als je dus als westerse landen intern bepaalde eisen aan die processen stelt, zou het niet meer dan logisch zijn dat dezelfde eisen ook gesteld zouden moeten worden aan de geimporteerde spullen.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vrijhandel is vrijhandel meer niet, met China is er ook geen vrijhandel trouwens.
Waar jij het over hebt is het productieproces.
Wat is dit voor slecht Nederlands?quote:Op woensdag 4 november 2015 12:37 schreef loni55 het volgende:
[..]
Het gaat er dus om het feit dat de voorstel een op een is overgenomen plus dat in het buitenland andere sectoren zo'n fiscaal aftrek kunnen toepassen wat niet in Nederland het geval is.
Als het goed is, is het goed toch? Kun je 6 juristen duur betalen om hetzelfde te zeggen, maar het anders te formuleren, maar waarom zou je?quote:Op woensdag 4 november 2015 12:38 schreef loni55 het volgende:
Het heeft meer te maken met het bijna letterlijke overname van het voorstel.
Dan voorkom je dit soort kwesties en week je de indruk niet dat de banken je dirigeren.quote:Op woensdag 4 november 2015 13:09 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als het goed is, is het goed toch? Kun je 6 juristen duur betalen om hetzelfde te zeggen, maar het anders te formuleren, maar waarom zou je?
Mijn oprechte excuses geachte heer en of mevrouw.quote:Op woensdag 4 november 2015 12:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat is dit voor slecht Nederlands?
Dus we gaan weer extra duurbetaalde ambtenaren inzetten voor onzinklusjes?quote:Op woensdag 4 november 2015 13:13 schreef loni55 het volgende:
Dan voorkom je dit soort kwesties en week je de indruk niet dat de banken je dirigeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |