Anke Laterveer werd aangerand in haar eigen huis en schreef een aangrijpend blog over wat haar is overkomen. Ze roept vrouwen op sociale media op om ervaringen te delen. Met de hashtag #zeghet worden maandag massaal persoonlijke verhalen gedeeld op Twitter.Begin juli werd Anke aangerand in haar eigen huis door een man die zij op een datingsite had leren kennen. Ze kwam op de datingsite in contact met Brian, die na veel chatten en foto's uitwisselen liever wilde bellen. Al snel bleek dat Brian 48 jaar was en geen 38 jaar, zoals hij in eerste instantie had gezegd. Hij wilde graag afspreken bij haar thuis, maar Anke hield de boot af. Het contact bleef, en uiteindelijk werd Brian gepikeerd omdat zij hem niet thuis wilde ontvangen. Ze gaf toe, maar toen hij eenmaal bij haar thuis was kregen de twee al vrij snel ruzie. Anke vroeg de man om te vertrekken, maar hij weigerde. Hij begon aan haar kleren te trekken en hoe vaak Anke ook vroeg of hij weg wilde gaan, hij hield niet op. Uiteindelijk werd Anke aangerand in haar eigen huis. Zelfs daarna vertrok hij niet, hij viel zelfs in slaap in haar bed.
Blog
Anke deed aangifte bij de politie maar maanden later kreeg ze op 22 oktober een telefoontje: met de aangifte kon niks worden gedaan. Nadat ze heel hard huilde, schreef ze in twintig minuten een aangrijpend blog over wat haar is overkomen. Een week later zat Anke bij talkshow Pauw om haar verhaal te doen. ,,Mijn zaak is sindsdien op de achtergrond gekomen omdat honderden mensen hun verhaal bij mij deden. Dat is fijn, nu kan ik de energie omzetten in iets goeds."
Dat Anke naast een hoop lieve reacties ook een hoop nare reacties kreeg, sterkt haar in haar vastberadenheid. ,,Ik heb na de uitzending de hashtag #pauw niet bekeken omdat ik wist dat er een hoop bagger langskwam. Pas toen ik het blog van Aafke las (journaliste Aafke Romeijn) zag ik hoe erg het was, Toen heb ik letterlijk staan kotsen. Maar het laat ook goed zien wat nou precies het probleem is."
Twitteractie
In de nacht van zondag op maandag bedacht ze met een twitterkennis een actie. ,,O ja. Vannacht bedachten @EinsteinBarbie en ik ism @anoushanzume #zeghet. Waar jij kunt zeggen wat jij hebt meegemaakt. Of wat nodig is", twittert Anke maandagochtend. ,,We wilden een sterke en korte hashtag, en niet iets bozigs", vertelt Anke aan deze krant.
Het regent inmiddels reacties van twitteraars die hun tragische ervaringen met seksueel geweld delen op het sociale medium onder de hashtag #zeghet. ,,Een vriendin zei: 'je schopte tegen een kiezel en het werd een lawine'. Het is zoiets goeds: we praten er eindelijk over."
Campagne
Geheel toevallig start maandag ook de campagne 'Verbreek de stilte' van Slachtofferhulp Nederland. Slachtoffers van seksueel misbruik, fysiek en psychisch geweld worden deze week opgeroepen om contact te zoeken met hulpverleners.
Harriet Koelewijn van Slachtofferhulp Nederland vertelt: ,,Wij zijn er uiteraard blij mee dat iemand als Anke haar verhaal op persoonlijke titel doet. Er zijn verschillende manieren om over dit soort ervaringen te praten. Waar wij voor pleiten is: laat je leven niet bepalen door wat je is overkomen. Of slachtoffers hier in kleine sociale context over praten, of in een blog of een talkshow is aan mensen zelf."
Koelewijn benadrukt het onderwerp van de campagne: verbreek de stilte. ,,Wij informeren slachtoffers over wat ze kunnen doen en over de voor- en nadelen van aangifte doen. Als slachtoffers aangifte doen kan een dader gestopt worden. Het nadeel is dat slachtoffers dan hun verhaal in de openbaarheid moeten brengen en dat maakt ze kwetsbaar."
Controle afgenomen
Dat de stilte verbreken helpt, erkent Anke. ,,Bij een aanranding neemt iemand je alle controle af. Toen ik bij de politie zat kreeg ik hetzelfde gevoel: alsof je er niet toe doet. Door erover te schrijven en te praten ontdekte ik ineens: ze hebben het mis, ik doe er wél toe."
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)ich-op-Twitter.dhtml[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2015 01:38:37 ]