quote:
Donderdag: heenreis, kilometertje of 1000. Uiteraard druk bij Parijs, verder ging het vrij vlot. Paar goeie buien gehad onderweg, maar toen we er eenmaal waren was het droog. Na zessen aangekomen in Clisson, parking was wat lastig te vinden maar goed te doen toen hij eenmaal was gevonden. Stukje lopen naar de Easy Camp waar we een kartonnen doos hadden

Direct viel al wel op dat men niet zo is van de vele wegwijzers en infoborden etc. Het weekend kenmerkte zich wel door een hoop vragen, waar dan altijd wel (in niet zo'n best engels of handen en voetenwerk) vriendelijk antwoord op komt.
Kartonnen doos was vrij krapjes, stonden 2 campingbedjes met slaapzakken etc. in, en heel veel plek was er verder niet. IMHO niet echt héél erg over nagedacht, je kon amper je tas nog kwijt.
Je moest overigens ook met z'n alleen door een soort 'hoofdingang' (mét dus je hele campinggear e.d. mee) waar je dan je bandje kreeg. Controle viel daar alles nog mee en verbaasde ons wel enigszins gezien de paniek in Frankrijk en Belgie (en die laatste waar ze met metaaldetectoren en alles aan de slag gaan). Was ook even vragen/zoeken voor dat duidelijk was, ben eigenlijk gewend dat je zo naar je camping loopt en dan daar ergens bandje krijgt.
Vrijdag: We wilden op tijd naar het terrein voor
Delain, dus stonden iets voor 11 voor de poorten van het festivalterrein. Daar was het druk

Uur gewacht om binnen te komen en dus Delain gemist

Het wachten bleef eigenlijk zo gedurende het hele weekend. Iedereen werd daar wel gefouilleerd, maar ook dat stelde niet bijzonder veel voor. Er waren maar 9 toegangspoorten en die waren duidelijk niet bedacht op het feit dat iedere bezoeker gecheckt moest worden. De check werd gedurende het weekend wel simpeler en simpeler, maar je stond eigenlijk altijd wel een half uurtje vast daar minstens.
Rondje over het terrein en uiteindelijk even staan kijken bij
Nashville Pussy. Grappig begin van de dag, beetje Tenacious D-achtig, Southern Rock met een grappige draai er aan. Paar nummertjes was echter wel voldoende. Ik had vooraf een
Cashless kaartje bestelt, aangezien je bij de Hellfest standjes met een Cashless systeem kon betalen. Die was echter niet op tijd aangekomen (sowieso een probleem, stond vooraf op de site al berichtje dat je kon mailen als je kaart niet was aangekomen. Hij werd dan geblokkeerd en je kon 'op het terrein' een nieuwe halen met je reeds betaalde saldo). Nou, die kaart zoeken werd ook nogal een zoektocht. Bij tig infostandjes gevraagd en van A ging je naar B naar D, om terug te gaan naar C en uiteindelijk te blijken dat hij bij E gehaald moest worden. Daar ging dus ook wel even wat tijd inzitten en wat ergenis. Kan best zijn dat er wat misgaat met die levering, maar zorg dan dat mensen snel en moeiteloos een vervangende hebben. Gekke was ook dat ik hem eind April had besteld zodra het kon, en een vriend eind Mei op zo'n beetje de laatste dag van de voorverkoop van die dingen. Drie keer raden... hij had hem wél thuisgestuurd gekregen en ik niet
We wilden nog even Clisson in om Frans simkaartje te halen, leuk dorpje om even door te lopen en pilsje te drinken (aangezien men daar gewoon nog 2 uur lunchpauze houdt en alles dichtflikkert). Uiteindelijk simmetje gescoord en weer naar terrein. Weeeeeer drie kwartier in de rij voor het terrein dus
Halestorm gemist

Toen viel het kwartje dus wel dat die rij niet even eenmalig 's ochtends op de eerste dag was, dus de rest van het weekend gezorgd dat we maar één keer het terrein ophoefden en gelijk alles mee hadden voor die dag.
Toen gezien (allemaal op een van de main stages):
Stukje
Turbonegro; niet echt m'n ding maar het sloeg wel aan
Anthrax; strak
Hatebreed: wisten ook het publiek lekker in beweging te krijgen
Even naar Warzone gelopen voor stukje
Killswitch Engage, hele gave sfeer, het is een soort apart 'hoekje' met een nog een stage en aan de zijkanten ijzeren 'muren' met 'prikkeldraad', gaf een hele toffe sfeer. Liep aan de achterkant een beetje op dus daar waren soort tribunes en barretjes en skate-ring. Sowieso qua vormgeving/decor echt hét gaafste/mooiste festival dat ik heb gezien.
Einde van
Bullet For My Valentine meegepikt; klonk ook degelijk
Volbeat: Ik was vooraf zeker geen fan, maar het klonk dikke prima, sfeer zat er goed in, set stak gewoon lekker in elkaar. Die hebben mij echt goed weten te overtuigen. Leuke interactie met het publiek. Helemaal niks mis mee. Ze stonden nu nog als sub, maar ik zie ze wel doorgroeien als ze nog paar hitjes weten te scoren en/of zalen a la
Ziggo vullen in het najaar.
Dropkick Murphy's: Zo'n act die altijd een 7 á 7,5 scoort. Het is gewoon 'in orde', het is geen onwijs spectaculaire, verrassende show, maar gewoon; prima festivalact met paar goeie hitjes.
Rammstein: Onwijs strak, goed gezongen (verbaasde me soms echt, zeker als hij vrij actief was met allerhande andere meuk was de zang nog goed), en natuurlijk weer een knallende show. Prima headliner. Leken er ook echt lol/zin in te hebben.
Toen lekker op het campingbedje gekropen (wat uiteindelijk niet heel lekker lag, maar ach

). Over de gehele dag paar kleine buitjes gehad (dat je amper je poncho aan hoefde te doen, en tijdens Volbeat één goeie stevige bui).
Zaterdag: uiteraard voorgenomen niet weer een paar keer het terrein op en af te moeten, dus gelijk 's ochtends de hele flikkerse bende meegenomen om het tot einde dag uit te houden. Over meenemen gesproken; die Fransen zeulen echt bergen mee dat terrein op, en het mag schijnbaar allemaal. Stoeltjes, krukjes, paraplu's, de meest debiele (en gevaarlijke) verkleedrommel. Best een verschil met NL/BE.
Begonnen met stukje
Glenn Hughes, die man is een klassieker en heeft een goeie uithaal, maar na 2 nummers heb je dat ook wel gehoord, zeker aangezien IEDER nummer ongeveer eindigde in een halve minuut krijsen om te laten horen dat hij zo'n prachtige uithaal had.
Door naar
Heidevolk in de Temple. Temple en Altar waren 2 grote tenten (je kon binnendoor van de een naar de ander. Ze speelden net als de twee main stages om-en-om). Goed feestje

Erg strakke set, en wonderbaarlijk veel volk die ook nog eens de (Nederlandse!) nummers kon meebrabbelen.
Stukje
Agoraphobic Nosebleed geprobeerd, wat een tiefusherrie. Niet aan mij besteed.
Terug richting de main stage(s) voor
Foreigner. Ouwe lullenband ten top, maar het klonk nog prima, zanger was erg enthousiast en rende het hele podium over. Paar klassiekertjes toch wel met 'I Want To Know What Love Is' en 'Jukebox Hero'. Gaan ook al 40 jaar mee, leuk om eens meegepakt te hebben.
Sick of it All vanaf een afstandje gekeken. Niet echt iets zinnigs over te zeggen, klonk wel prima, publiek leek uit z'n dak te gaan.
Vanuit het gras
Joe Satriani gekeken, die man zit wel op gitaarspelen hoor

Prima festivalact om gewoon lekker in het zonnetje in het gras met een pilsje te bekijken.
Toen kwam het echt goed los en wel een paar unieke momentjes gezien denk ik.
Disturbed bijvoorbeeld, de eerste 40 minuten kabbelde het maar een beetje voort, het was niet echt slecht, maar ik vond het zeker geen show voor een 'grote' band (ze ambieren toch wel (sub)headliner-status volgens mij...). Toen hadden ze een aantal 'special kind of treats for us'. Shout at the devil van Motley Crue werd samen met Nikki Sixx, James Micheal en DJ Ashba van Sixx AM gedaan, vervolgens nog een nummertje met Glenn Hughes, cover van 'Killing in the Name' en er uiteraard uit met Down with the Sickness. Dat knalde wel
Within Temptation was ook in orde, al vind ik haar live toch soms niet heel fijn klinken ofzo, kan de vinger er niet echt op leggen. In ieder geval schoof Tarja (Turunen, voormalig Nightwish) nog even aan voor hun duetje 'Paradise (What About Us)'. Eerste keer dat ze die samen live deden aldus Sharon

Bij
Bring Me The Horizon ging het helemaal los (wij stonden voor de andere stage maar zagen het hele publiek uit hun bol gaan). De zanger verontschuldigde zich dat hij was schor was, maar was tijdens de nummers niet veel van te merken. Maakte ook wel paar keer opmerkingen dat dit een van de bizarste shows was die ze in Europa hadden gedaan. Echt een knaller, die groeien nog wel door tot headliner als ze dit momentum vast kunnen houden.
Vervolgens
Twisted Sister. Had ook hier vooraf niet hele grote verwachtingen van, maar hele degelijke show, Dee Snider ouwehoerde veel maar op een goeie manier. Hij had wel echt een connectie en voelde het publiek goed aan. We're not gonna take it uiteraard opgedragen aan Parijs/Orlando/etc (zoals zoveel artiesten daar natuurlijk iets over gingen zeggen). Toen een ode aan Lemmy door paar Motorhead nummers met Phil Campbell (gitarist Motorhead) te doen

En na hun show een enorm vuurwerk en filmmontage op de schermen als ode aan Lemmy. Sowieso stond er op het terrein bij de Warzone een standbeeld met Lemmy als soort opper-vikinggod. Mooie momenten wel en goed gedaan.
Weinig regen gehad die dag, best wat zon en zo af en toe een paar druppels. Niet echt puf meer voor Korn dus weer richting kartonnen doos gegaan.
Zondag: Begonnen met
Orphaned Land. Metal gemixt met wat orientaalse invloeden door een Israelische band. Sloeg goed aan, zonnetje scheen, dus prima opener van de dag.
Daarna
Dragonforce. Manmanman, wat zonde van die nieuwe zanger. Hij kwam al amper boven de muziek uit (terwijl de rest van het weekend bij iedere band het geluid dik in orde was). En najah, ik vind 'm gewoon niks, zeker niet in vergelijk met de vroegere zanger. Echt een tegenvaller. Muzikaal ook heel eentonig.
Vintage Trouble speelde strak, maar het sloeg niet echt aan bij de Fransen had ik het idee. Wellicht het tijdstip of het feit dat het al echt goed warm was en iedereen dus vooral relaxt met een pilsje in het gras wilde liggen.
Tarja vond ik ook vooral erg eentonig, het is niet slecht ofzo, maar het mist gewoon die 'bite' (en wat variatie).
Voor
Gojira stond het aan het einde van de middag al bizar vol. We stonden vrijwel achterop het veld, het was drukker dan bij Twister Sister (en bij Sabbath bleek later). Echt een van de publieksfavorieten. Niet echt optimaal meegekregen hierdoor, maar klonk prima in orde.
Slayer: Gewoon

dik in orde, strak gespeeld, zanger leek er zin in te hebben. Niks op aan te merken.
Jane's Addiction vrijwel geheel gezien: dikke show met danseressen

stonden eigenlijk beetje weggemoffeld in de Valley (tent waar vooral veel drone-shit stond zoals Sun 0))), Magma, Earth). Maar vocaal ook dik in orde, die kunnen het nog wel. Hoop dat ze wat nieuw werk hebben wat aanslaat, dan denk ik dat ze zo weer ergens hoog op een main stage staan.
Laatste kwartiertje
Ghost meegepakt. Tjah, ik vond het niks. Dat hele imago en gedoe er omheen, en dan eigenlijk onwijze nichtenmuziek maken. Luister Year Zero even, bij 1 minuut is het toch net alsof je de Pet Shop Boys op hebt staan met zijn zang en dat synthesizertje. Nee, veel poeha maar eigenlijk flinterdun muzikaal imho.
Daaarna
Megadeth, muzikaal best in orde, ik blijf het echter een beetje vlakjes vinden ofzo (vooral vocaal). Niet goed, niet slecht, gewoon 'leuk om mee te pakken' maar ook niet meer dan dat
Uiteraard
Black Sabbath daarna. Muzikaal prima in orde, drummer echt een beest

Enorm gaaf om toch nog een keer meegemaakt te hebben, maar verder... dat pensioen is misschien wat te laat voor Ozzy. Daar zit echt niks van pit meer in, vlakke zang, alleen maar de gebruikelijke cliches naar je publiek uitstorten ('I cant hear you!' 'God bless you all'). Beetje in die pyjama op die microfoonstandaard hangen. Blij dat ik het gezien heb, blij dat het de laatste tour is

Hele dag droog geweest, vrij zonnig met gelukkig zo af en toe wat bewolking, want het zonnetje scheen fel

Toen weer het mandje in aangezien de maandag de wekker om 06:00 stond om op tijd weg te komen daar aangezien er ook weer 1000km terug moest worden gereden.
Toppunten zijn toch wel de aankleding van het terrein, het hele sfeertje, en dat ze in 11 jaar tijd toch wel voor elkaar hebben gekregen een 'speciaal' festival te zijn waar artiesten net ff dat stapje extra voor zetten.
Cashless systeem was ook prima (als je dan eenmaal je pasje had

), alleen raar dat je er alleen bij de officiele Hellfest drinken en snackstandjes mee kon betalen, dus je loopt én met cash voor de andere etenstentjes én met dat pasje voor de Hellfest drankstandjes (en die paar Hellsnack standjes die er waren).
Verder staan die Fransen nogal graag in de rij, manmanman wat een makke schaapjes, die gaan volgens mij echt met plezier in de rij staan voor ALLES. Of het nou oordoppen zijn, pinnen, cashless opladen, drankstandjes, ze doen het erom. Op de rij bij de ingang na zelf gelukkig weinig op dingen hoeven wachten, vooral omdat we dus een Cashless-card hadden die reeds opgeladen was, en voldoende cash mee. Maar die fransen gaan doodleuk de donderdag en vrijdag uren in de rij staan om te pinnen en een cashless pasje te krijgen.
Ze zijn wel erg opgeruimd, men pleurt eigenlijk weinig afval zo neer (zowel op gewone camping (voor zover we konden zien), als easy camp, als terrein). Je koopt voor een euro een hardplastic beker en die ruil je het hele weekend gewoon om voor een nieuwe, dus geen losse bekertjes op de grond. Je kon ook een 1,5l 'maatbeker' achtig ding met bier kopen (een 'pichet'), daar had je dan 2,5 groot glas bier (60cl) uit. Was iets voordeliger dan gewoon 'losse' biertjes (5,5¤ voor 60cl).
Zal even kijken of ik nog wat foto'tjes heb van het terrein e.d.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2016 14:32:16 ]