FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Aanhanger rijden? BE-rijbewijs verplicht. Goed idee?
Ridocarzondag 1 november 2015 @ 07:53
Als je lest en afrijdt voor rijbewijs B mag je met een aanhanger rijden met een maximummassa tot 750 kilogram of tot een mtm van 3500 kg. Maar omdat de meesten geen ervaring hebben met zo'n combinatie zou je alleen na het behalen van een BE-rijbewijs met een aanhanger mogen rijden. Goed idee? en waarom wel/niet?

--edit-- Of zou (net als voor 1984) BE automatisch erbij geschreven moeten worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door Ridocar op 01-11-2015 08:56:48 ]
Lord_Vetinarizondag 1 november 2015 @ 08:04
Ik zou even de regelgeving gaan doorlezen. Je mag allang meer trekken met alleen B.

https://www.rijksoverheid(...)anhangwagen-besturen
Ridocarzondag 1 november 2015 @ 08:13
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 08:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zou even de regelgeving gaan doorlezen. Je mag allang meer trekken met alleen B.

https://www.rijksoverheid(...)anhangwagen-besturen
Ik zag 't. Vergeten erbij te zetten.
Lord_Vetinarizondag 1 november 2015 @ 08:37
En dat BE zegt niks. Mijn vader heeft BE, maar gebruikt het nooit, dus de ene keer dat hij een caravan gekocht had, moest ik hem leren met dat ding te rijden. Ik heb geen E, rij regelmatig met een aanhanger, maar toch mag hij met zwaardere combinaties de weg op dan ik, alleen omdat hij ooit dat E gekregen heeft.
75020zondag 1 november 2015 @ 08:52
Ik heb E er apart bij moeten halen voor mijn werk. Ik reed daarvoor al jaren aanhangertjes zonder rijbewijs en dacht ervaring te hebben maar heb er toch wat van opgestoken. Handelingen bij aankoppelen, bevestigen breekkabel, lastverdeling, enz, enz. Eigenlijk vind ik het nu onverantwoord dat er mensen zijn zonder E of bij B behaalde E die elk jaar klakkeloos hun sleurhut achter hun auto gooien en maar een end weg toeren.
Hyperdudezondag 1 november 2015 @ 09:08
Hoeveel doden zijn er bespaard sinds afschaffen automatisch BE in 1984? Je kan alles wel gaan regelen, zie motorrijbewijzen doolhof; maar wat levert het op voor de weggebruikers/maatschappij?

Huidige regeling, tot een bepaald gewicht zonder rijbewijs E, lijkt mij niet onredelijk.
Lord_Vetinarizondag 1 november 2015 @ 09:58
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 08:52 schreef 75020 het volgende:
Ik heb E er apart bij moeten halen voor mijn werk. Ik reed daarvoor al jaren aanhangertjes zonder rijbewijs en dacht ervaring te hebben maar heb er toch wat van opgestoken. Handelingen bij aankoppelen, bevestigen breekkabel, lastverdeling, enz, enz. Eigenlijk vind ik het nu onverantwoord dat er mensen zijn zonder E of bij B behaalde E die elk jaar klakkeloos hun sleurhut achter hun auto gooien en maar een end weg toeren.
Als jij E nodig had om te beseffen dat je je breekkabel moet aanklikken, dan was E in jouw geval geen overbodige luxe. Ik rij al jaren met aanhangers, sleurhutten en dergelijke, steeds keurig binnen de door de wet gestelde grenzen en ik heb nog nooit problemen gehad of veroorzaakt. Het is als met alles. Als je het maar regelmatig doet, krijg je er vanzelf ervaring in. Wat zou het verplicht maken van E voor nut hebben voor die mensen die 1 keer per jaar met de sleurhut weggaan? Helemaal geen. Ze gaan er niet beter van rijden, hoogstens leren ze dat ding op de camping sneller achteruit op zijn plekje te krijgen. De rest van het jaar rijden ze met de leasebak zonder aanhanger en dan zouden ze door dat E ineens die ene keer per jaar beter gaan rijden? I do not think so.

Gelukkig ziet de wetgever dat ook in, getuige de verruimde regels, waardoor ik nu, als het nodig is, met zwaarder spul de weg op mag, ook al heb ik geen E. De wetgever gaat er duidelijk van uit, dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en afwegen, of ze met een aanhanger om kunnen gaan of niet. En eerlijk gezegd denk ik dat wij in Nederland dat ook kunnen. Ik maak veel kilometers en zie zelden tot nooit rare capriolen met aanhangers. Men houdt zich redelijk aan de snelheid (behalve als er een Mercedes of BMW voor hangt, maar die zijn nu eenmaal van allerlei regels vrijgesteld), er wordt afstand gehouden. Het enige dat mankeert is de verlichting. Losse stekkers, kapotte lampen, helemaal geen verlichting ondanks de aangesloten stekker... Maar dat is een instelling. Als mensen dat nu niet controleren voor vertrek, doen ze dat ook niet als ze hun E hebben.
75020zondag 1 november 2015 @ 10:32
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als jij E nodig had om te beseffen dat je je breekkabel moet aanklikken, dan was E in jouw geval geen overbodige luxe.
Hoe, mijn beste. Hoe. Lezen.
quote:
rij al jaren met aanhangers, sleurhutten en dergelijke, steeds keurig binnen de door de wet gestelde grenzen en ik heb nog nooit problemen gehad of veroorzaakt.
Ik voor mijn cursus ook nooit.
quote:
Het is als met alles. Als je het maar regelmatig doet, krijg je er vanzelf ervaring in. Wat zou het verplicht maken van E voor nut hebben voor die mensen die 1 keer per jaar met de sleurhut weggaan?Helemaal geen. Ze gaan er niet beter van rijden, hoogstens leren ze dat ding op de camping sneller achteruit op zijn plekje te krijgen. De rest van het jaar rijden ze met de leasebak zonder aanhanger en dan zouden ze door dat E ineens die ene keer per jaar beter gaan rijden? I do not think so.

Gelukkig ziet de wetgever dat ook in, getuige de verruimde regels, waardoor ik nu, als het nodig is, met zwaarder spul de weg op mag, ook al heb ik geen E. De wetgever gaat er duidelijk van uit, dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en afwegen, of ze met een aanhanger om kunnen gaan of niet. En eerlijk gezegd denk ik dat wij in Nederland dat ook kunnen. Ik maak veel kilometers en zie zelden tot nooit rare capriolen met aanhangers. Men houdt zich redelijk aan de snelheid (behalve als er een Mercedes of BMW voor hangt, maar die zijn nu eenmaal van allerlei regels vrijgesteld), er wordt afstand gehouden. Het enige dat mankeert is de verlichting. Losse stekkers, kapotte lampen, helemaal geen verlichting ondanks de aangesloten stekker... Maar dat is een instelling. Als mensen dat nu niet controleren voor vertrek, doen ze dat ook niet als ze hun E hebben.
Mooi verhaal man. Zeker wat betreft de lading vind ik een giller. Afgelopen zomer onderweg naar Zuid Europa lagen er weer twee geschaarde caravans. Vaak is dit soort ongevallen het resultaat van verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren van zogenaamde ervaren rotten. En het is ook niet voor niets dat bij controles het beladen een aandachtspunt is. Maar jij weet en kan.Het gelukkig allemaal al. Jouw soort arrogantie is de reden dat we onderweg naar ons vakantiebestemming wel eens gecrashte caravans tegenkom. Volgende keer zal ik glimlachend zwaaien want misschien ben jij het dan wel.
Ridocarzondag 1 november 2015 @ 10:33
Om maar toch even de mening van TS te brengen, ik ben het eens met Lord_Vetinari. Sterker, BE zou wmb standaard moeten zijn bij het halen van een B-rijbewijs (of op z'n minst B+).
DX11zondag 1 november 2015 @ 12:31
Ik heb alleen B en wel een auto met trekhaak en moest laatst een bank ophalen dus heb een aanhangertje van 750 ofzo geleend. Maar het was echt zo ontzettend simpel, ik heb bij het voorruit rijden niet eens 1x gemerkt dat ik anders moest rijden, zelfs bij het optrekken merkte ik er niks van. Alleen het achteruit insteken was even nadenken maar ook dat ging in 2x steken goed. Dus nee, ik vind dat je met B gewoon kleine aanhangers mag trekken, omdat het zo dood simpel is.
derLudolfzondag 1 november 2015 @ 12:58
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 10:32 schreef 75020 het volgende:

verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren
Goed beladen is stukje gezond verstand, zo laag mogelijk en liefst boven de as(sen) op zo'n manier dat het niet kan bewegen. En zorgen dat je voldoende druk op de kogel hebt.

Als je gaat slingeren is dat vooral door een te hoge snelheid of verkeerde belading.

Heb geen BE, maar ik zou gewoon het gas loslaten als de aanhanger gaat slingeren?

Edit: even nagekeken, idd stuur rechthouden zoals ik dacht en had los en als dat niet helpt in de ankers

[ Bericht 6% gewijzigd door derLudolf op 01-11-2015 13:05:11 ]
Fien1989zondag 1 november 2015 @ 16:53
Aanhanger-les bij de reguliere B-opleiding doen lijkt me niet handig, dat zou de rijopleiding onnodig moeilijk maken.

Maar BE verplichten voor kleine aanhangwagens lijkt me ook onnodig, meestal komt dat met gezond verstand wel goed :)

Ik heb zelf alleen B. En trek heel soms wel eens een boedelbak mee, zowel met als zonder huif gehad. Vooruitrijden is op zich niet zo moeilijk, alleen bij sommige krappe bochten is het wel opletten. Ook de binnenspiegel niet meer kunnen gebruiken vind ik erg wennen. Maar voor de rest valt het wel mee.

Achteruit rijden is voor mij wel altijd een heel gedoe. Nooit schade gehad, maar het is wel altijd tig pogingen doen voordat hij een beetje op de gewenste plek staat :@ Vooral als dat in een krappe straat is waar verkeer wacht, is het altijd zweten :{

Verder merk je wel altijd dat er iets achter de auto hangt: hij rijdt een stuk zwaarder en bij invoegen of inhalen is hij opeens veel trager dan verwacht :o Ook de automaat schakelt opeens heel anders. Bij een handbak is dat misschien een aandachtspunt.
Athmozzzondag 1 november 2015 @ 17:59
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 12:58 schreef derLudolf het volgende:

Edit: even nagekeken, idd stuur rechthouden zoals ik dacht en had los en als dat niet helpt in de ankers
als je aanhanger begint te slingeren doe je sowieso al iets verkeerd; dan is de combinatie waarmee je de baan op gaat gewoon niet veilig.

Ik heb zelf vaak zat gereden met zwaar geladen aanhangers achter veel te lichte auto's (BMW3, Ford Mondeo, Renault GrandScenic), en het enige waar je eigenlijk moet op letten is dat je met die lichte auto's die niet gemaakt zijn om te trekken altijd met geremde aanhangers rijdt.

Als ik met zo'n lichte wagen met mijn aanhanger MTM750 rij met 1000kg erop geladen, dan begint heel de combinatie gevaarlijk snel te slingeren en krijg je die slinger er amper uit.
Hang ik achter dezelfde wagen een MTM3500 met 1000kg erop, dan rijdt heel de combinatie als een trein & bij de minste slinger ff op de rem tikken en de slinger is direct weg.

Ik ben er voorstander van om alle aanhangers verplicht jaarlijks te laten keuren, als je kijkt wat voor wrakken er soms rondrijden op de wegen...
én vanaf dat je met een aanhanger rijdt een E bij je rijbewijs erbij laten halen, een aanhanger achter een auto hangen zonder dat je goed weet hoe je ermee moet rijden is levensgevaarlijk.
Janneke141zondag 1 november 2015 @ 18:05
Mensen die nu gevaren veroorzaken als ze rijden met een aanhanger, hebben niet alleen een probleem met rijvaardigheden maar ook met verantwoordelijkheidsbesef. Dat laatste los je echt niet op met een extra rijbewijs.

Vaak genoeg met kleine aanhangers (formaat Boedelbak) gereden, maar wel altijd alleen als ik aanwezig ben/meehelp met inladen. Eén keer een klein stukje (paarhonderd meter op een parkeerplaats) een aanhanger van 2000 kilo achter mijn Renaultje gehangen, en dan snap je meteen waarom dat een heel slecht idee is. Daar zou ik dus nooit mee de weg op gaan, zelfs al had ik BE en een grotere auto.
Athmozzzondag 1 november 2015 @ 18:12
ik heb het dan eerder op het behalen van de vaardigheid om degelijk achteruit te rijden. Als ik zie hoe velen "achteruit" rijden met hun aanhanger, heb ik eerder het gevoel dat ze gewoon proberen totdat hij toevallig de juiste richting uit gaat, eerder dan dat ze weten wat die ook effectief gaat doen.

Theorie is makkelijk, praktijk is toch net iets anders (zeker als je met een gesloten wagen rijdt waardoor je echt op je spiegels moet rijden)
deezlerzondag 1 november 2015 @ 19:51
Ik vind het rijden met zo'n kleine enkelasser, waar je alleen B voor nodig hebt, eerlijk gezegd lastiger dan met een veel grotere waar je alleen met BE mee mag rijden. Vooral achteruit dan.
Ridocarzondag 1 november 2015 @ 19:58
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 19:51 schreef deezler het volgende:
Ik vind het rijden met zo'n kleine enkelasser, waar je alleen B voor nodig hebt, eerlijk gezegd lastiger dan met een veel grotere waar je alleen met BE mee mag rijden. Vooral achteruit dan.
Die kleintjes scharen veel sneller. Daarom is het lastiger en ben je ze sneller 'kwijt'.
Pizza_Boomzondag 1 november 2015 @ 19:58
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 10:32 schreef 75020 het volgende:
Mooi verhaal man. Zeker wat betreft de lading vind ik een giller. Afgelopen zomer onderweg naar Zuid Europa lagen er weer twee geschaarde caravans. Vaak is dit soort ongevallen het resultaat van verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren van zogenaamde ervaren rotten. En het is ook niet voor niets dat bij controles het beladen een aandachtspunt is. Maar jij weet en kan.Het gelukkig allemaal al. Jouw soort arrogantie is de reden dat we onderweg naar ons vakantiebestemming wel eens gecrashte caravans tegenkom. Volgende keer zal ik glimlachend zwaaien want misschien ben jij het dan wel.
Ik heb best wat dingen gehad bij mijn BE, maar aanhangwagen beladen is iets dat toch echt niet getoetst werd.
derLudolfzondag 1 november 2015 @ 20:02
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 19:58 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik heb best wat dingen gehad bij mijn BE, maar aanhangwagen beladen is iets dat toch echt niet getoetst werd.
Niet? :O Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Pizza_Boomzondag 1 november 2015 @ 20:12
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet? :O Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Nope. Er lagen een aantal blokjes beton in de wagen, vast in een frame op de laadvloer, voor wat dood gewicht en lekker rijden.
En ach, de eerste aanhangers waar ik structureel mee reed, kon je niet eens veel aan doen. Die hadden een vaste belading: Aggregaat op een enkelasser met een totaalgewicht van om en nabij de 1600 a 1800 kg. Pompaggregaat op een tandemasser, totaal ruim 2500 kg.
Ridocarzondag 1 november 2015 @ 20:17
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet? :O Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Alleen de verdeling tussen voor en achteras, hoeveel je per as mag laden, en wat de verhouding is tussen koppelschotel en de achterassen.

Dat geprul met spanbanden, kettingen en stophout leer je pas als je ergens gaat werken.
deezlerzondag 1 november 2015 @ 20:30
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 19:58 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Die kleintjes scharen veel sneller. Daarom is het lastiger en ben je ze sneller 'kwijt'.
Niet alleen dat. Vaak zijn ze ook smaller en korter waardoor je ze slechter ziet in je spiegels.
Glijdt_lichtzondag 1 november 2015 @ 20:34
Onzinnig. Heb vaak genoeg met wagentjes tot 750kg gereden en er is echt niks aan. Het achteruit rijden kun je leren op een skelter. :')..

Vind wel dat de aanhangwagens die te huren of te kopen zijn vaak een te korte stang tot de bak hebben. Daardoor scharen ze veel sneller, en zie je ze minder goed.

Die bij ons thuis is op basis van de achteras van een Golf1 en rijdt gewoon erg stabiel. Vind hem beter rijden dan bv een geremde Paradiso compact.
Ferzondag 1 november 2015 @ 23:07
Met de huidige generatie auto's echt onzin. De remmen zijn sterk genoeg en wegligging stabiel en ook abs scheelt bij een noodstop met aanhanger. En hoe vaak gebeurt er wel iets? die paar geschaarde aanhangers in de zomer, als er 1000en op de weg zijn?

Nee, dag dagje cursus voor een BE lijkt mij voldoende, voor als je wat zwaarders wilt rijden. En zelfs dat voorkomt niet dat ik dagelijks een hovenier met 5000 tmm voorbij zie komen met 120, dus.
Dagonetzondag 1 november 2015 @ 23:24
Het zou veel verstandiger zijn om standaard in het lespakket op te nemen om twee uur met aanhanger te rijden.
Ferzondag 1 november 2015 @ 23:34
quote:
2s.gif Op zondag 1 november 2015 23:24 schreef Dagonet het volgende:
Het zou veel verstandiger zijn om standaard in het lespakket op te nemen om twee uur met aanhanger te rijden.
Dan moet je er ook op afrijden.
Dagonetzondag 1 november 2015 @ 23:37
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 23:34 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan moet je er ook op afrijden.
Neuh, gewoon zorgen dat mensen in ieder geval een keertje zo'n ding achter zich hebben gehad, weten hoe ze die goed vast moeten zetten, dat soort dingen.
derLudolfmaandag 2 november 2015 @ 00:15
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 23:07 schreef Fer het volgende:
Met de huidige generatie auto's echt onzin. De remmen zijn sterk genoeg en wegligging stabiel en ook abs scheelt bij een noodstop met aanhanger. En hoe vaak gebeurt er wel iets? die paar geschaarde aanhangers in de zomer, als er 1000en op de weg zijn?

Nee, dag dagje cursus voor een BE lijkt mij voldoende, voor als je wat zwaarders wilt rijden. En zelfs dat voorkomt niet dat ik dagelijks een hovenier met 5000 tmm voorbij zie komen met 120, dus.
In Frankrijk? Daar mag dat gewoon :P
Fermaandag 2 november 2015 @ 01:01
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 00:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]

In Frankrijk? Daar mag dat gewoon :P
Nee hoor tegenwoordig niet meer. +3500kg Tmm is 90, ook in Belgie trouwens. En ik heb niet eens een BE, toch weet ik. Ofwel BE is niet alles.
vannellemaandag 2 november 2015 @ 01:52
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 01:01 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee hoor tegenwoordig niet meer. +3500kg Tmm is 90, ook in Belgie trouwens. En ik heb niet eens een BE, toch weet ik. Ofwel BE is niet alles.
Tmm is maximaal 90? Da's niet echt zwaar, kun je net zo goed in je kofferbak gooien.
Of bedoel de de maximumsnelheid?
vannellemaandag 2 november 2015 @ 01:56
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 19:51 schreef deezler het volgende:
Ik vind het rijden met zo'n kleine enkelasser, waar je alleen B voor nodig hebt, eerlijk gezegd lastiger dan met een veel grotere waar je alleen met BE mee mag rijden. Vooral achteruit dan.
Helemaal mee eens, scharnierpunt kan maar beter wat verder weg liggen.
Ik heb zelf CE en kan met trekker/oplegger vol gas achteruit, zelf eens bochtje om.
Met een kleine aanhanger pieker ik daar niet eens over, lukt niet. Gewoon rustig aan.
Echt, hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker achteruit rijden is.
vannellemaandag 2 november 2015 @ 01:57
quote:
1s.gif Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet? :O Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Bij C leer je niet hoe je een aanhanger moet beladen.
Ridocarmaandag 2 november 2015 @ 07:22
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 01:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, scharnierpunt kan maar beter wat verder weg liggen.
Ik heb zelf CE en kan met trekker/oplegger vol gas achteruit, zelf eens bochtje om.
Met een kleine aanhanger pieker ik daar niet eens over, lukt niet. Gewoon rustig aan.
Echt, hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker achteruit rijden is.
Same here. Alleen met de lzv (trekker-oplegger-wipkar) doe ik rustig aan, de wipkar achteraan (korte wielbasis) moet gestuurd worden met de oplegger (lange wielbasis) , die op zijn beurt gestuurd wordt door de trekker (korte wielbasis). Je begrijpt dat die verhoudingen een beetje zoek zijn. Alsof je een hele korte schamel rijdt met een enorme triangel van een meter of 12.
vannellemaandag 2 november 2015 @ 07:55
LZV heb ik zelf geen ervaring mee maar ik zie ze wel eens worstelen om voor het dock te komen.
Worstelen ja.....
Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat de beschikbare ruimte gewoon niet ingericht is voor LZV's, dat maakt de uitdaging denk ik een heel stuk groter.
derLudolfmaandag 2 november 2015 @ 08:47
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 01:57 schreef vannelle het volgende:

[..]

Bij C leer je niet hoe je een aanhanger moet beladen.
Toch wel voor je chauffeurs diploma?
derLudolfmaandag 2 november 2015 @ 08:50
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 07:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Same here. Alleen met de lzv (trekker-oplegger-wipkar) doe ik rustig aan, de wipkar achteraan (korte wielbasis) moet gestuurd worden met de oplegger (lange wielbasis) , die op zijn beurt gestuurd wordt door de trekker (korte wielbasis). Je begrijpt dat die verhoudingen een beetje zoek zijn. Alsof je een hele korte schamel rijdt met een enorme triangel van een meter of 12.
Dat lijkt mij ook knap lastig om daarmee achteruit te rijden, zo'n LZV van oplegger+wipkar. Je ziet ook LZV's van een motorwagen+dolly met oplegger, dan heb je al een scharnierpunt minder.
Ridocarmaandag 2 november 2015 @ 09:07
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 08:50 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook knap lastig om daarmee achteruit te rijden, zo'n LZV van oplegger+wipkar. Je ziet ook LZV's van een motorwagen+dolly met oplegger, dan heb je al een scharnierpunt minder.
Ook een dolly+oplegger heeft twee scharnierpunten, namelijk op de koppeling met de motorwagen en de koppelschotel aan de oplegger.

Je hebt ook lzv's met maar één knikpunt, maar die komen bijna niet voor aangezien het totaal nieuwe voertuigen zijn die speciaal voor de toepassing lzv zijn ontwikkeld. Men gebruikt liever standaard voertuigen die met kleine aanpassingen ingezet kunnen worden als lzv omdat dat goedkoper is.
Pizza_Boommaandag 2 november 2015 @ 11:46
Ik vind die dubbele opleggers altijd wel tof. Zo met die uitschuifbare wielen. Wat ik laatst ook zag, een dolly die je strak aan de voorop lopende oplegger koppelt.