Dan moet je er ook op afrijden.quote:Op zondag 1 november 2015 23:24 schreef Dagonet het volgende:
Het zou veel verstandiger zijn om standaard in het lespakket op te nemen om twee uur met aanhanger te rijden.
Neuh, gewoon zorgen dat mensen in ieder geval een keertje zo'n ding achter zich hebben gehad, weten hoe ze die goed vast moeten zetten, dat soort dingen.quote:
In Frankrijk? Daar mag dat gewoonquote:Op zondag 1 november 2015 23:07 schreef Fer het volgende:
Met de huidige generatie auto's echt onzin. De remmen zijn sterk genoeg en wegligging stabiel en ook abs scheelt bij een noodstop met aanhanger. En hoe vaak gebeurt er wel iets? die paar geschaarde aanhangers in de zomer, als er 1000en op de weg zijn?
Nee, dag dagje cursus voor een BE lijkt mij voldoende, voor als je wat zwaarders wilt rijden. En zelfs dat voorkomt niet dat ik dagelijks een hovenier met 5000 tmm voorbij zie komen met 120, dus.
Nee hoor tegenwoordig niet meer. +3500kg Tmm is 90, ook in Belgie trouwens. En ik heb niet eens een BE, toch weet ik. Ofwel BE is niet alles.quote:Op maandag 2 november 2015 00:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
In Frankrijk? Daar mag dat gewoon
Tmm is maximaal 90? Da's niet echt zwaar, kun je net zo goed in je kofferbak gooien.quote:Op maandag 2 november 2015 01:01 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee hoor tegenwoordig niet meer. +3500kg Tmm is 90, ook in Belgie trouwens. En ik heb niet eens een BE, toch weet ik. Ofwel BE is niet alles.
Helemaal mee eens, scharnierpunt kan maar beter wat verder weg liggen.quote:Op zondag 1 november 2015 19:51 schreef deezler het volgende:
Ik vind het rijden met zo'n kleine enkelasser, waar je alleen B voor nodig hebt, eerlijk gezegd lastiger dan met een veel grotere waar je alleen met BE mee mag rijden. Vooral achteruit dan.
Bij C leer je niet hoe je een aanhanger moet beladen.quote:Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Niet?Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Same here. Alleen met de lzv (trekker-oplegger-wipkar) doe ik rustig aan, de wipkar achteraan (korte wielbasis) moet gestuurd worden met de oplegger (lange wielbasis) , die op zijn beurt gestuurd wordt door de trekker (korte wielbasis). Je begrijpt dat die verhoudingen een beetje zoek zijn. Alsof je een hele korte schamel rijdt met een enorme triangel van een meter of 12.quote:Op maandag 2 november 2015 01:56 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, scharnierpunt kan maar beter wat verder weg liggen.
Ik heb zelf CE en kan met trekker/oplegger vol gas achteruit, zelf eens bochtje om.
Met een kleine aanhanger pieker ik daar niet eens over, lukt niet. Gewoon rustig aan.
Echt, hoe groter de aanhanger, hoe makkelijker achteruit rijden is.
Toch wel voor je chauffeurs diploma?quote:Op maandag 2 november 2015 01:57 schreef vannelle het volgende:
[..]
Bij C leer je niet hoe je een aanhanger moet beladen.
Dat lijkt mij ook knap lastig om daarmee achteruit te rijden, zo'n LZV van oplegger+wipkar. Je ziet ook LZV's van een motorwagen+dolly met oplegger, dan heb je al een scharnierpunt minder.quote:Op maandag 2 november 2015 07:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Same here. Alleen met de lzv (trekker-oplegger-wipkar) doe ik rustig aan, de wipkar achteraan (korte wielbasis) moet gestuurd worden met de oplegger (lange wielbasis) , die op zijn beurt gestuurd wordt door de trekker (korte wielbasis). Je begrijpt dat die verhoudingen een beetje zoek zijn. Alsof je een hele korte schamel rijdt met een enorme triangel van een meter of 12.
Ook een dolly+oplegger heeft twee scharnierpunten, namelijk op de koppeling met de motorwagen en de koppelschotel aan de oplegger.quote:Op maandag 2 november 2015 08:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook knap lastig om daarmee achteruit te rijden, zo'n LZV van oplegger+wipkar. Je ziet ook LZV's van een motorwagen+dolly met oplegger, dan heb je al een scharnierpunt minder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |