abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_157219730
De Rapley-methode is het introduceren van vast voedsel aan een baby door hem/haar uit te dagen zelf te onderzoeken, te experimenteren en activiteiten na te apen. Dit in tegenstelling tot het voeren van gepureerde voedingsmiddelen. De methode gaat ervan uit dat baby's goed in staat zijn om zelf te besluiten wanneer ze met vast voedsel beginnen en wat en hoeveel ze eten.



Voedselintroductieschema van Kleintjes vanaf 6 maanden.

Leuke sites:
http://www.babyendreumeseetfestijn.nl
http://kokenvoormijndochter.nl
pi_157219740
Mijn laatste post:

Schop!

Ik las een paar pagina's terug en zag dat Rapley eigenlijk geen lijsten hanteert. Volgens Kleintjes mag tomaat bijv. pas vanaf 6-8 maanden (wat hou je dan aan? :') ), maar dat hoef ik dus niet zo nauw te nemen? Wij eten vandaag hamburgers met komkommer en tomaat :Y) en wilden N. graag wat stukjes geven. Kan wel toch? Ze is bijna 6 maanden.

O ja en komkommer, gewoon in plakjes of zijn 'frietjes' makkelijker? :D
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:08:06 #3
149959 SQ
snelle trees
pi_157219830
Kan wel, maar kinderen kúnnen wat reageren op tomaat (rode vlekken rond de mond), hou daar rekening mee. Komkommer hebben wij in reepjes aangeboden, maar sommigen doen uitgeholde plakken, waardoor je een "duimgat" hebt en je kindje er makkelijker grip op heeft :)
disclaimer
pi_157219868
Ah, ook een goed idee! Beginnen met een klein stukje tomaat dan maar. :)

En als je champignons of andere paddenstoelen aan wilt bieden, rauw? Gebakken? Maar waarin gebakken dan? :? Ik voel me ineens weer een meganoob. :D

Andere tips voor het net beginnen met Rapley zijn overigens ook welkom!
pi_157220029
Wij hebben komkommer in een stuk van 10 cm gegeven als eerste eten. Geschild wel :)

Tomaat zou ik even mee wachten, want is vrij zuur (=eigen ervaring, niet op wetenschap gebaseerd :P)

Paprika in reepjes vond O lekker. Lekker knabbelen! Heeft de jouwes tandjes eigenlijk?
Gekookte aardappel (beetje vastkokende), sperciebonen en snijbonen vond O ook tof. Oh en avocado! Wel een uitdaging voor de motoriek.

Later zou ik uitbreiden naar fruit, en weer later naar volkorenpasta en rijst enzo.

Ik zou ze bakken in een beetje boter. Niets mis met een beetje boter. Vetten heeft een mens ook nodig. Dat magere gedoe van tegenwoordig is niet per se gezond.
pi_157220088
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 11:26 schreef Roomsnoes het volgende:
Wij hebben komkommer in een stuk van 10 cm gegeven als eerste eten. Geschild wel :)

Tomaat zou ik even mee wachten, want is vrij zuur (=eigen ervaring, niet op wetenschap gebaseerd :P)

Paprika in reepjes vond O lekker. Lekker knabbelen! Heeft de jouwes tandjes eigenlijk?
Gekookte aardappel (beetje vastkokende), sperciebonen en snijbonen vond O ook tof. Oh en avocado! Wel een uitdaging voor de motoriek.

Later zou ik uitbreiden naar fruit, en weer later naar volkorenpasta en rijst enzo.

Ik zou ze bakken in een beetje boter. Niets mis met een beetje boter. Vetten heeft een mens ook nodig. Dat magere gedoe van tegenwoordig is niet per se gezond.
Jonge kinderen hebben relatief vrij veel vet nodig. Ik heb destijds overwogen volle melk en volle joghurt enzo te geven. :Y
Professioneel gifmenger.
pi_157220116
Sjaak kreeg heel veel vlekken van tomaat, dus dat laten we voorlopig even staan.
Zoete aardappel is hier een grote hit, gekookt of gebakken. Wij bakken in kokosolie.
pi_157220162
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 11:12 schreef Selvaria het volgende:
Ik voel me ineens weer een meganoob. :D

Andere tips voor het net beginnen met Rapley zijn overigens ook welkom!
+1 op beide! :D
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157220281
*O* Jullie zijn fantastisch! *O*
pi_157220410
Vet vet vet ja :Y Hersenen groeien op vet dus vooral niet te zuinig met de volle melk, yoghurt, roomboter en consorten. Die vet-angst is om te janken.

Tomaat kan vlekken geven ja, mijn duo (6 en 4) heeft het nog steeds. Van die clownsmonden krijgen ze ervan :') Maar goed, ze hebben er verder geen last van en eten per persoon zo'n 200-400 gram tomaten per dag ondertussen als het aan hen ligt :') :D
:)
pi_157220449
Haha mignonne. O+

Oh, Room, ze heeft nog geen tandjes, maar bijten met haar tandvlees kan ze als de beste. RIP wortels. :D
pi_157221017
R is gek op tomaten, want die kan je zo goed leegsabbelen. Net als kiwi, perzik, banaan. Dingen met een schil als houvast en zacht vruchtvlees. Gebakken champignons sabbelt ze wel op, maar ze krijgt het niet weg.
Gebakken courgette met schil is ook goed te doen, gepofte aardappel ook.
We bakken champignons vaak met paprikarepen, aubergine en courgette en dat is feest!

Even testen op uitslag is wel handig ja.
pi_157221077
En om te koken: broccoli, bloemkool, courgetterepen, wortels, dat sport spul.

Een maaltijd maken waar ze gewoon van mee kunnen eten is ook fijn: pasta met zelfgemaakte saus, lasagne, curry's, pompoensoep op basis van zoutloze bouillon met stukken erin zijn hier succes.

Voor de eerste hapjes kan dat ook, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je kiest voor één soort per keer in het begin.
pi_157221152
Wij hebben bij AH groenten uit de vriezer gekocht. Die liggen bij ons altijd in de vriezer, voor als wij iets eten wat niet Sjaak-proof is. Broccoli, bloemkool en sperziebonen. Ook hebben we bevroren mango liggen.

Ik heb pas deze muffins gemaakt, maar dan zonder blauwe kaas (want ieuw, blauwe kaas!). Ook zonder zout trouwens. Sjaak eet ze alsof ze morgen op de bon gaan. Ik heb een combi gedaan van broccoli en bloemkool. Ik ga ze zo maken met pompoen, kijken hoe dat werkt.
Sowieso is pompoen lievelings hier.
pi_157221252
O maar die muffins lust ik ook wel! Laatst babyproof quiche gemaakt trouwens, ook met broccoli enzo. Ook lekker.
Wij hebben altijd nog de noodkomkommer achter de hand.
Als iets echt niet R-proof is, dan is het vaak omdat we echt te lui zijn om te koken, dus dan koken we ook geen diepvriesgroenten.

Ik heb ook nog een keer babyproof pizza gemaakt, redelijk gewoon recept maar zonder zout geloof ik. Die werd ook prima afgelikt.
pi_157224265
+1 op Inge, qua tips :)

Ik maak ook vaak omelet met een shitload een groente er in.
pi_157228162
Rapley-natuurtalentje 8-) :7

http://vid1231.photobucke(...)2501_zpsswisx3qi.mp4
(Weet even niet hoe ik anders een niet-YT filmpje kan plaatsen...)

Komkommer!
Oh, wat is dat heerlijk om te zien, zeg! :9
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157228685
O+ !

Hier ging het vandaag precies hetzelfde, nomkommer was een groot succes! :Y) Krijgt minion al iets binnen of is het vooral stukjes sabbelen? Hier in ieder geval dat laatste. ;)
pi_157229046
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:11 schreef twist02 het volgende:
Rapley-natuurtalentje 8-) :7

http://vid1231.photobucke(...)2501_zpsswisx3qi.mp4
(Weet even niet hoe ik anders een niet-YT filmpje kan plaatsen...)

Komkommer!
Oh, wat is dat heerlijk om te zien, zeg! :9
Voedselagressie! O+
Nomnom!
pi_157229328
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:33 schreef Selvaria het volgende:
O+ !

Hier ging het vandaag precies hetzelfde, nomkommer was een groot succes! :Y) Krijgt minion al iets binnen of is het vooral stukjes sabbelen? Hier in ieder geval dat laatste. ;)
Nee, volgens mij nog niks binnen gekregen nee! Maar niet door lack of trying zeg maar! ;)
Ze heeft een half uur aan een stuk zitten sabbelen! O+

Had verwacht dat m'n schoonouders het maar niks zouden vinden (die zijn van neefjes met 4mnd potjes gewend), maar het filmpje stond nog geen 10 minuten op Fb of m'n schoonmoeder hing al aan de lijn: "Ooh, wat knap, ooh, wat doet ze dat goed, och, wat een heerlijk gezicht zo!" :D
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157255476
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 11:58 schreef mignonne het volgende:
Vet vet vet ja :Y Hersenen groeien op vet dus vooral niet te zuinig met de volle melk, yoghurt, roomboter en consorten. Die vet-angst is om te janken.

Tomaat kan vlekken geven ja, mijn duo (6 en 4) heeft het nog steeds. Van die clownsmonden krijgen ze ervan :') Maar goed, ze hebben er verder geen last van en eten per persoon zo'n 200-400 gram tomaten per dag ondertussen als het aan hen ligt :') :D
Hehe hier ook ja, ik haal een paar keer per week zo'n kilo-emmer snoeptomaten (waarvan Oudste zegt dat het misleidend is, 'want er zit geen snoep in en nu denkt iedereen van wel') en dat gaat gewoon in een keer compleet op als het op tafel staat.

Tomaat en kiwi staan volgens mij wel bekend als hoogallergeen, dus ik heb dat nooit heel snel geintroduceerd maar je merkt snel genoeg of je baby er tegen kan, lijkt me.
pi_157269513
Hoi, ik ben nieuw hier (lees al wel een poosje o.a. in dit topic mee) en ik heb wat vragen aan ervaren moeders :)
Ik heb een zoontje van 6,5 maand. Hij krijgt borstvoeding op verzoek en met 6 maanden zijn we begonnen met bijvoeden a la Rapley. We zijn voorzichtig begonnen met 'veilige' groenten op advies van een dietiste (i.v.m. verdenking allergie) en gaan deze week starten met fruit. Hij kan intussen eten naar zijn mond brengen en er op sabbelen of kauwen met zijn kaakjes, maar krijgt nog niet echt wat binnen.

De CB-arts vertelde me vandaag dat het écht niet goed voor baby is dat hij met deze leeftijd en dit gewicht (7 kg) nog zo weinig vaste voeding binnenkrijgt en dat ik hem tekort doe zo. Daar ben ik het niet mee eens, maar het deed me wel wat :(.

Het is toch 'logisch' en hoort bij Rapley dat ze de eerste tijd vooral onderzoeken en proeven, maar nog geen grote hoeveelheden binnenkrijgen? Dat echte eten komt dan toch vanzelf als hij er aan toe is? Hoe ging dat bij jullie?
pi_157269773
Het ging bij ons net zo, Hupje. Het heeft hier echt lang geduurd voordat er iets werd doorgeslikt. Heel lang bleef het bij sabbelen, in de mond nemen en weer uitspugen. Dat duurde denk ik tot 8 maanden. Het eten bleef daarna ook nog wel beperkt, al ging brood en fruit eten wel aardig goed op een gegeven moment.

Tot 1 jaar is voeding 'bijvoeding'. Wat je baby nodig heeft om te groeien, haalt het voor 100% uit jouw melk. Zolang jij blijft voeden op verzoek komt je kind niets tekort. En mocht je wel minderen met bv en het aanvullen met bijvoorbeeld flesvoeding of als je helemaal overgaat op flesvoeding dan is er ook niets aan de hand.

Kortom, het is heel vreemd wat de arts je verteld heeft.
Misschien ken je dit al, maar hier staat ook heel veel info: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/blw/nederlands.html

Succes en laat je niet gek maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157271321
Ach, daarvoor hebben we twee oren Hupje. Aan de ene kant erin... ;)

Nog even een vraagje! Als ik champignons ga bakken voor N., moet dat dan in speciale zoutarme/vrije (bestaat die laatste?) boter of maakt die kleine hoeveelheid niet uit? Of kan ik sowieso beter olie (olijf/zonnebloem/?) gebruiken?

Vanavond eet N. gekookte courgette, ik ben benieuwd. :D
pi_157271492
Ik gebruik dan ongezouten roomboter, Selvaria. Dat haal ik niet speciaal voor haar in huis, maar als ik in boter bak dan sowieso altijd daarin. Maar olijf- of zonnebloemolie kan natuurlijk ook. Het gaat erom wat jij zelf lekkerder vindt, denk ik. Bij champignons vind ik boter het lekkerst. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157271540
@Hupje, laat je niet gekmaken. Zeker als je kind gewoon goed groeit is er absoluut geen reden voor ongerustheid.
Professioneel gifmenger.
pi_157273247
Dankjewel voor de reacties. Ik ben dus niet gek ;)
Baby heeft waarschijnlijk koemelkallergie, maar de dieet flesvoeding die de arts had voorgeschreven (ik kolf niet genoeg) veroorzaakte nog steeds klachten. De oplossing van de arts was: (veel) meer vaste voeding, dan is er minder melk nodig en zijn er dus minder klachten. Vast niet nodig om te zeggen dat ik dat geen oplossing vind voor een 6 maanden oude baby...
pi_157276132
@Hupje: dat laatste is wel een hele vreemde 'oplossing' ja! :?
Wat voor dieetvoeding krijgt hij? Want daar heb je ook nog gradaties in.
Als het één niet (voldoende) werkt, kan het nodig zijn om over te schakelen naar een soort waarbij de melk-eiwitten nóg verder verknipt zijn, zodat het lichaam het niet als dusdanig herkent.

Je hebt bijv. de 'normale' hypoallergene voeding die gewoon in de supermarkt te verkrijgen is, maar bij een echte allergie is dat al niet meer voldoende. Dan krijg je Pepti of Pep (afh. van het merk), dan Nutramigen en dan heb je volgens mij nóg een niveau (waar echt 0,0 koemelk in zit).
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157276210
Onze Minion heeft de smaak goed te pakken trouwens! :D Dag 2 en 3 ook komkommer gehad en ze heeft er zelfs al 2x een ienieminie stukje vanaf gekregen! :s)

Morgen: broccoli! :Y) (en overmorgen en de dag daarna ook)

Verder zat ik nog te denken aan courgette en bospeen. Hoe lang moet je dat ongeveer koken? :@
En iemand nog andere tips voor beginners?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157276222
Neocate.
pi_157276409
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 20:03 schreef twist02 het volgende:
Onze Minion heeft de smaak goed te pakken trouwens! :D Dag 2 en 3 ook komkommer gehad en ze heeft er zelfs al 2x een ienieminie stukje vanaf gekregen! :s)

Morgen: broccoli! :Y) (en overmorgen en de dag daarna ook)

Verder zat ik nog te denken aan courgette en bospeen. Hoe lang moet je dat ongeveer koken? :@
En iemand nog andere tips voor beginners?
Courgette was hier een megasucces! Ik weet niet precies hoe lang ik hem gekookt heb, maar in ieder geval tot er redelijk makkelijk een vork in ging, 10 tot 15 minuten of zo. Ik heb de schil er gewoon aan gelaten en het vruchtvlees sabbelde ze zo naar binnen. :D Ik denk zelfs dat ze wel iets doorgeslikt heeft.

Wortel ook gewoon koken tot er een vork ingaat. Ik heb van die voorgeschilde worteltjes uit se koeling gepakt, hoefde ik niet met de dunschiller in de weer. :')
pi_157277091
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 20:04 schreef WupWup het volgende:
Neocate.
Die bedoelde ik ja! :Y

Bij ons lijkt Pepti voorlopig voldoende, maar ik vind het fijn om te weten dat er nog andere 'niveaus' zijn.

@Selvaria:
We gaan het van de week maar eens gewoon proberen! ^O^ Man kookt altijd, dus da's makkelijk ;) en die worteltjes tip is ook wel een goeie ja!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 2 november 2015 @ 20:44:03 #33
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_157277288
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 14:58 schreef Hupje het volgende:
Hoi, ik ben nieuw hier (lees al wel een poosje o.a. in dit topic mee) en ik heb wat vragen aan ervaren moeders :)
Ik heb een zoontje van 6,5 maand. Hij krijgt borstvoeding op verzoek en met 6 maanden zijn we begonnen met bijvoeden a la Rapley. We zijn voorzichtig begonnen met 'veilige' groenten op advies van een dietiste (i.v.m. verdenking allergie) en gaan deze week starten met fruit. Hij kan intussen eten naar zijn mond brengen en er op sabbelen of kauwen met zijn kaakjes, maar krijgt nog niet echt wat binnen.

De CB-arts vertelde me vandaag dat het écht niet goed voor baby is dat hij met deze leeftijd en dit gewicht (7 kg) nog zo weinig vaste voeding binnenkrijgt en dat ik hem tekort doe zo. Daar ben ik het niet mee eens, maar het deed me wel wat :(.

Het is toch 'logisch' en hoort bij Rapley dat ze de eerste tijd vooral onderzoeken en proeven, maar nog geen grote hoeveelheden binnenkrijgen? Dat echte eten komt dan toch vanzelf als hij er aan toe is? Hoe ging dat bij jullie?
Mijn zoontje woog met 6 maanden 6,7 kilo. Inmiddels is hij 16 maanden en weegt 9 kilo. Hij is niet heel erg spekkig of groot, wel vrolijk, actief, ziet er niet ongezond uit, heeft een dijk van een afweer en ontwikkelt zich prima. Hier heeft het ook lang geduurd voor er echt wat naar binnen ging en daarbij is hij geen goede eter. Ook nu krijgt hij nog veel borstvoeding. Ik heb me heel lang druk gemaakt om zijn gewicht en eten mede door het cb. Dat doe ik nu niet meer want het gaat gewoon goed. En als hij een periode veel eet, groeit hij niet, eet hij slecht dan schiet hij ineens omhoog qua gewicht. Geen pijl op te trekken. Vertrouw op je eigen gevoel en je kindje :*
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_157277848
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 20:00 schreef twist02 het volgende:
@Hupje: dat laatste is wel een hele vreemde 'oplossing' ja! :?
Wat voor dieetvoeding krijgt hij? Want daar heb je ook nog gradaties in.
Hero Allergy Care, volgens mij is dat vergelijkbaar met Nutramigen. Ik heb besloten dat ik via de huisarts ga proberen een verwijzing voor de kinderarts te krijgen, die mag Neocate voorschrijven.
Het is 5 maanden niet goed gegaan met zijn groei, tót ik op dieet ging en hij dus geen koemelk meer binnen kreeg... nu haalt hij de schade in.

Ook nog ontopic: elke keer bij de derde keer aanbieden van nieuwe groente valt het kwartje en begint mijn zoontje het fanatiek in zijn mond te stoppen, leuk om te zien.
pi_157287363
Kan het zijn dat mijn baby van ruim vier maanden nog niet toe is aan hapjes :?? Hij is niet echt geïnteresseerd in ons eten en als ik hem wat groente geef op een lepeltje (in relatief kleine stukken, bv. grof geprakte gare worteltjes) doet hij zijn mond vaak ook niet open. Ik geef tegelijkertijd zelf het goede voorbeeld (lepel langzaam in mijn mond stoppen, nomnomgeluid maken :D ) en dat vindt hij wel grappig lijkt het, maar ware interesse bespeur ik nog niet. Herkenbaar?

Ik vind het niet zorgelijk of zo, hij drinkt goed aan de borst, maar ik had eigenlijk verwacht dat een baby alles in zijn mond wilde stoppen wat in de buurt kwam. Ehm niet dus.

Lijstje van uitgeprobeerd voedsel: wortel, courgette, komkommer, tamme kastanje (gekookt en geprakt) en broccoli.
pi_157287514
Dat kan hoor minarosa. Het is ook nog geen enkel probleem als hij nu niets wilt...
Probeer het over 1 of 2 maanden weer :)

Wisten jullie dat je couscous ook kunt rapleyen.... Hou er wel rekening mee dat je twee dagen later nog aan het stofzuigen bent :')
pi_157287622
Minarosa, dat kan zeker. Mijnes waren er beide pas ergens tussen 8 en 15 maanden voor het eerst aan toe. Komt goed, over twee maanden opnieuw proberen :) (en als het dan ook geen succes is, weer even voor je uit schuiven)
pi_157287668
Minarosa, de mijne snapte dat toen ook nog niet. Geduld, het kwartje valt vanzelf. :Y
Professioneel gifmenger.
pi_157287717
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 10:45 schreef Minarosa het volgende:
Kan het zijn dat mijn baby van ruim vier maanden nog niet toe is aan hapjes :?? Hij is niet echt geïnteresseerd in ons eten en als ik hem wat groente geef op een lepeltje (in relatief kleine stukken, bv. grof geprakte gare worteltjes) doet hij zijn mond vaak ook niet open. Ik geef tegelijkertijd zelf het goede voorbeeld (lepel langzaam in mijn mond stoppen, nomnomgeluid maken :D ) en dat vindt hij wel grappig lijkt het, maar ware interesse bespeur ik nog niet. Herkenbaar?

Ik vind het niet zorgelijk of zo, hij drinkt goed aan de borst, maar ik had eigenlijk verwacht dat een baby alles in zijn mond wilde stoppen wat in de buurt kwam. Ehm niet dus.

Lijstje van uitgeprobeerd voedsel: wortel, courgette, komkommer, tamme kastanje (gekookt en geprakt) en broccoli.
Vier maanden is ook nog wel erg jong. Rapley gaat uit van (rond) 6 maanden
Goed rechtop kunnen zitten en een beetje coördinatie is, naast interesse, wel noodzakelijk.
pi_157289590
Oke normale baby dus ;) We rapleyen ook niet echt, ik prak de groente grof en doe hem dan op een lepeltje. Hij is nog zeker niet zo ver dat hij zelf iets anders dan zijn hand of mijn tepel in zijn mond gaat stoppen.
pi_157289952
Toen ik Sjaak voor het eerst een lepeltje met yoghurt voor hield, keek hij me ook aan alsof ik net een tweede hoofd had laten groeien uit mijn nek. Maar met een stuk komkommer wist hij precies wat te doen!
pi_157290946
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 12:32 schreef Minarosa het volgende:
Oke normale baby dus ;) We rapleyen ook niet echt, ik prak de groente grof en doe hem dan op een lepeltje. Hij is nog zeker niet zo ver dat hij zelf iets anders dan zijn hand of mijn tepel in zijn mond gaat stoppen.
Same here. Áls ik er al iets in krijg, werkt ze het er meteen weee uit. Het enige wat ze echt lekker vindt is mandarijn. Ik bijt dan het puntje van een partje en zij zuigt m leeg.
  dinsdag 3 november 2015 @ 13:47:03 #43
149959 SQ
snelle trees
pi_157291153
Mina, er is eventueel ook dit topic:

OUD / Bijvoeding 3

Voor niet-rapley gerelateerde bijvoedingsvragen :)
disclaimer
pi_157291377
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 12:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Toen ik Sjaak voor het eerst een lepeltje met yoghurt voor hield, keek hij me ook aan alsof ik net een tweede hoofd had laten groeien uit mijn nek. Maar met een stuk komkommer wist hij precies wat te doen!
Dit!

We hebben ivm N.'s ontlasting een paar keer een gepureerd peertje gegeven, maar wat een troep gaf dat, ze snapte er niks van. :D Gisteren had ik de courgette voor haar neergelegd en nog voordat ik zelf mijn achterwerk op mijn stoel had geplaatst was ze hem al aan het aanvallen. :D
pi_157291744
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 13:47 schreef Stormqueen het volgende:
Mina, er is eventueel ook dit topic:

OUD / Bijvoeding 3

Voor niet-rapley gerelateerde bijvoedingsvragen :)
^O^ Ga ik kijken. Rapley is wel mijn doel maar ik begin maar vast met prakjes op lepeltjes.
pi_157291767
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 13:37 schreef -Spring het volgende:

[..]

Same here. Áls ik er al iets in krijg, werkt ze het er meteen weee uit. Het enige wat ze echt lekker vindt is mandarijn. Ik bijt dan het puntje van een partje en zij zuigt m leeg.
Mandarijn, check, die ga ik vanavond eens pellen. Misschien wordt hij daar wel blij van.
pi_157293872
Mina klinkt gewoon normaal hoor. Fedde heeft wel echt interesse, hij valt echt aan op een schijfje komkommer of een gekookte sperzieboon en sabbelt ze helemaal zacht en uit. Wordt ook echt boos als je het weer weg haalt omdat ie zich verslikt in een losgekomen stukje _O- Heeft ook al aan wat fruithap lopen likken en zelluf! met de lepel lopen klooien (oeps lepel in oog, oeps lepel nog een keer in oog, oeps fruithap in wenkbrauw, ah mond... :Y) ) maar groentehap vond ie nog niks. Eendezerdagen gaan we weer wat proberen. Hij kan alleen nog niet zo rechtop zitten (ja op schoot stort ie zich naar voren maar das ook niet heul hendig) dus zit ie of op schoot of in de babykuip van de stokke.
pi_157295531
Minarosa, met 4 maanden had mijn zoontje totaal nog geen interesse in eten. Dat kwam pas tegen de 6 maanden.

Vandaag schotelde ik hem voor het eerst fruit (peer) voor. Dat beviel wel, ik moest het stukje uiteindelijk afpakken, want hij wilde het niet loslaten.
pi_157299827
Vandaag op het menu: broccoli! :Y)

Ging best aardig, al had papa 't iets te lang gekookt, dus was net wat te zacht. Wel aan gesabbeld, maar ook een paar keer zo'n blik van "Wat flikken jullie me nou?!"

Oordeel tot zo ver: komkommer is om aan te sabbelen, broccoli is vooral om in te knijpen en uit te smeren :Y
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157301031
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 20:43 schreef twist02 het volgende:
Vandaag op het menu: broccoli! :Y)

Ging best aardig, al had papa 't iets te lang gekookt, dus was net wat te zacht. Wel aan gesabbeld, maar ook een paar keer zo'n blik van "Wat flikken jullie me nou?!"

Oordeel tot zo ver: komkommer is om aan te sabbelen, broccoli is vooral om in te knijpen en uit te smeren :Y
Rapley-natuurtalent O+
Professioneel gifmenger.
pi_157301912
Ja, het is echt heerlijk om te zien! O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Had het er gisteren met m'n man nog over: ik ben zó blij dat ik me in zulke dingen verdiept heb, vooral dankzij m'n zus en Fok! O+ Dit zijn echt van die dingen waar je zelf niet zomaar op komt (ik niet, althans).

(Toen ik hoorde over draagdoeken, was mijn eerste reactie: "Hoezo, daar heb je toch een kinderwagen voor?" en bij Rapley: "Huh, maar in de winkel staan toch allemaal van die potjes?" :') )
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157308058
Ons trolletje sabbelde gisteren op sperziebonen. O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het verbaast me echt zo hoe goed ze ermee om kan gaan. :o Oké, tuurlijk eet ze nog niet echt (als in slikken), maar ze pakt alles wat voor haar ligt meteen op en dan sabbelt en kauwt ze er heel fanatiek op. Ik vond gisteren een totaal verlept boontje terug toen ze klaar was met mishandelen. :D O+
pi_157308098
Wat lief, zo'n knuistje om die boon O+
pi_157308259
Wat leuk om te zien O+ !!

Ik las ergens dat je gedroogd fruit kunt weken en dan aan je baby kunt geven. Hoe lang laat ik dat weken? Ik kan het niet meer terug vinden...
pi_157308609
Hihi, wat lief Selveria O+

en boonsabbelboks:


en ook komkommers kun je doodsabbelen:
pi_157322075
Hallo allemaal,
Ik vind het zo goed dat jullie de rapley methode toepassen.
Wij hebben dat ook gedaan.
Inmiddels is mijn dochtertje bijna 4. En ik merk dat ze het leuk vindt om nieuwe dingen te proeven en te proberen.
Ik denk dat dat deels ook te maken heeft met deze methode: ze heeft altijd de regie gehad over wat ze wel en niet eet. Heeft altijd alle echte smaken kunnen proeven.
En hoewel ze uitstekend met bestek kan eten, wil ze nieuwe texturen nog graag met haar handen voelen. Zo moest de eerst sushi volledig ontleed worden. Waarna ze alle ingrediënten een voor een ging proeven. Daarna ging ze uitgebreid vertellen wat ze wel en niet lekker vond en wilde ze weten hoe alles heette.
Heel erg leuk om te zien dat ze zo nieuwsgierig is. Imo komt dat echt mede door deze methode.

En natuurlijk is ze een picky eater, en eet ze soms weinig... Dat doen ze allemaal. :)

Complimenten voor jullie (want het geeft soms zo'n zooitje)! En veel plezier op deze ontdekkingsreis.
*O*
Make my day!
pi_157323103
Is dat jouw moeder Lijn? Lookalikes! :D
pi_157323295
Selvaria O+

Lijnloos O+

Agter, wat grappig dat je dat nu nog steeds terug ziet! :D

Vandaag weer broccoli, ging al weer veel beter dan gisteren; werd weer flink geknaagd :Y)
En het zat daarna tot achter en in d'r oren :9
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157323308
Ik heb me hier destijds in verdiept maar ik heb eigenlijk niet 1 steekhoudend argument kunnen ontdekken waarom je deze methode zou willen gebruiken. Ik vind het ook geen prettig gezicht om een klein kind half kokhalzend aan tafel te hebben.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157323626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb me hier destijds in verdiept maar ik heb eigenlijk niet 1 steekhoudend argument kunnen ontdekken waarom je deze methode zou willen gebruiken. Ik vind het ook geen prettig gezicht om een klein kind half kokhalzend aan tafel te hebben.
Je kind pure smaken én texturen laten ontdekken;
Je kind op een leuke manier kennis laten maken met eten door het zelf te ontdekken
Weten dat die kokhalsreflex er juist voor zorgt dat het kind zich niet verslikt
Weten dat de kans dat een kind zich in vloeibare dingen verslikt, groter is

Zit hier iets steekhoudends tussen?

Als je het zelf geen prettige manier vind moet je het uiteraard niet doen, maar ik denk dat er zeker wel voordelen zijn :Y
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157323880
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:33 schreef twist02 het volgende:

[..]

Je kind pure smaken én texturen laten ontdekken;
Je kind op een leuke manier kennis laten maken met eten door het zelf te ontdekken
Weten dat die kokhalsreflex er juist voor zorgt dat het kind zich niet verslikt
Weten dat de kans dat een kind zich in vloeibare dingen verslikt, groter is

Zit hier iets steekhoudends tussen?

Als je het zelf geen prettige manier vind moet je het uiteraard niet doen, maar ik denk dat er zeker wel voordelen zijn :Y
Nee er zit voor mij niks steekhoudends tussen. Het is niet zo dat kinderen die op de "traditionele" manier met voedsel in aanraking komen als 25 jarige minder goed kunnen eten of minder lusten. Ik krijg sterk de indruk dat het vooral de ouders zijn dier het leuk vinden.

Goed dat die kokhalsreflex er is, maar kokhalzen is geen fijn gevoel en zeker niet leuk. Waarom zou je je kind dat aandoen als daar niet en heel duidelijk voordeel aan zit. Ja, het is een leuke manier om met vast voedsel in aanraking te komen. .. zeggen ze. Nou, er is niks leuk aan als je het mij vraagt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324260
Nou, bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic dan. We zijn allemaal om en stoppen nu direct.
pi_157324286
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee er zit voor mij niks steekhoudends tussen. Het is niet zo dat kinderen die op de "traditionele" manier met voedsel in aanraking komen als 25 jarige minder goed kunnen eten of minder lusten. Ik krijg sterk de indruk dat het vooral de ouders zijn dier het leuk vinden.

Goed dat die kokhalsreflex er is, maar kokhalzen is geen fijn gevoel en zeker niet leuk. Waarom zou je je kind dat aandoen als daar niet en heel duidelijk voordeel aan zit. Ja, het is een leuke manier om met vast voedsel in aanraking te komen. .. zeggen ze. Nou, er is niks leuk aan als je het mij vraagt.
Hmm, de kokhalsreflex zit bij zulke jonge baby's op een andere plek dan bij volwassenen, hè? Dus waarschijnlijk voelt dat ook heel anders, maar goed dat is niet met zekerheid te zeggen.

Puur op eigen ervaringen (ook met kindjes in mijn directe omgeving) heb ik wel het idee dat de kindjes er zelf ook meer plezier aan beleven dan aan gevoerd worden. Maar da's ook geen ijzersterk argument, dat besef ik :Y

Lekker niet doen dan dus!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157324346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:17 schreef ingee het volgende:
Is dat jouw moeder Lijn? Lookalikes! :D
2x ik :D we lijken wel op elkaar, die ik en ik :+
  woensdag 4 november 2015 @ 21:58:43 #65
327807 Mariposas
יה&#14
pi_157324374
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee er zit voor mij niks steekhoudends tussen. Het is niet zo dat kinderen die op de "traditionele" manier met voedsel in aanraking komen als 25 jarige minder goed kunnen eten of minder lusten. Ik krijg sterk de indruk dat het vooral de ouders zijn dier het leuk vinden.

Goed dat die kokhalsreflex er is, maar kokhalzen is geen fijn gevoel en zeker niet leuk. Waarom zou je je kind dat aandoen als daar niet en heel duidelijk voordeel aan zit. Ja, het is een leuke manier om met vast voedsel in aanraking te komen. .. zeggen ze. Nou, er is niks leuk aan als je het mij vraagt.
Natuurlijk is de essentie dat je kind half stikt, anders is er niets leuks aan. Zo'n potje Olvarit laten weglepelen is toch ook doodsaai?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_157324386
Ik heb niet gerapley't (kende het toen niet) en mijn zoon heeft heel vaak gekokhalsd. Maakt weinig verschil, denk ik.
Professioneel gifmenger.
pi_157324394
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:55 schreef lunapuella het volgende:
Nou, bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic dan. We zijn allemaal om en stoppen nu direct.
Nee hoor vooral lekker blijven doen.

Maar ik begrijp het al, van jou mag je hier alleen vol lof en hosanna over de methode reageren. Kritiek wordt niet gewaardeerd. Wat dat betreft is het hier soms net een sekte.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324418
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor vooral lekker blijven doen.

Maar ik begrijp het al, van jou mag je hier alleen vol lof en hosanna over de methode reageren. Kritiek wordt niet gewaardeerd. Wat dat betreft is het hier soms net een sekte.
_O-

Gefundeerde kritiek is welkom hoor, maar dat zie ik jou niet posten. :* Lees je nog effe in en leef je dan uit. O+
Professioneel gifmenger.
pi_157324453
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:56 schreef twist02 het volgende:

[..]

Hmm, de kokhalsreflex zit bij zulke jonge baby's op een andere plek dan bij volwassenen, hè? Dus waarschijnlijk voelt dat ook heel anders, maar goed dat is niet met zekerheid te zeggen.

Puur op eigen ervaringen (ook met kindjes in mijn directe omgeving) heb ik wel het idee dat de kindjes er zelf ook meer plezier aan beleven dan aan gevoerd worden. Maar da's ook geen ijzersterk argument, dat besef ik :Y

Lekker niet doen dan dus!
Dat plezier kan misschien van kind tot kind verschillen maar ik heb het bij mijn kind niet kunnen ontdekken in de 2 dagen dat we het geprobeerd hebben. Mijn vriendin stond er op, ik was vanaf het begin tegen maar na die 2 dagen was ook zij om.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324475
Toen N. gepureerde wortel at kwam het er met een boog weer uit en was ze heel verdrietig (het was ook zo smerig ;) ) terwijl ze op een stukje heel tevreden zat te sabbelen. Het kokhalzen valt me tot nu toe alleszins mee.

Maar ook hier: doen wat voor jezelf en je kindje goed voelt! *O*
pi_157324496
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat plezier kan misschien van kind tot kind verschillen maar ik heb het bij mijn kind niet kunnen ontdekken in de 2 dagen dat we het geprobeerd hebben. Mijn vriendin stond er op, ik was vanaf het begin tegen maar na die 2 dagen was ook zij om.
Twee hele dagen!! Oej, wat een lange tijd zeg.
Professioneel gifmenger.
  woensdag 4 november 2015 @ 22:03:50 #72
149959 SQ
snelle trees
pi_157324521
Ieder zijn keuze toch? Prima dat jullie een andere weg hebben gekozen, maar ik ben wel benieuwd wat je hier wil bereiken ;)
disclaimer
pi_157324545
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:00 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

_O-

Gefundeerde kritiek is welkom hoor, maar dat zie ik jou niet posten. :* Lees je nog effe in en leef je dan uit. O+
Dat er geen steekhoudend argument is om het wel te doen is geen gefundeerde kritiek :') ? Dus je mag hier alleen ongefundeerd posten als je geen kritiek hebt?

Wat is een gefundeerd argument om het wel te doen? Welk voordeel heeft jouw kind op 5 jarige leeftijd tov een kind waar deze methode niet is toegepast?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324600
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:58 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Natuurlijk is de essentie dat je kind half stikt, anders is er niets leuks aan. Zo'n potje Olvarit laten weglepelen is toch ook doodsaai?
Ja dat is ook saai. Maar het hoeft niet altijd leuk te zijn. Is dat echt het enige argument? Jij als ouder moet het leuk vinden? Er zijn natuurlijk ook meer opties dan een potje olvarit. Mijn kind heeft nog nooit een potje olvarit gegeten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324633
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 21:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor vooral lekker blijven doen.

Maar ik begrijp het al, van jou mag je hier alleen vol lof en hosanna over de methode reageren. Kritiek wordt niet gewaardeerd. Wat dat betreft is het hier soms net een sekte.
Nee hoor, maar een topic waar mensen voornamelijk gezellig ervaringen en tips uitwisselen, zomaar binnenvallen met "nou, ik vind het stom" vind ik nogal onnodig. Als je steekhoudende argumenten of wetenschappelijk onderzoek te bieden hebt, graag! Ik ben zelf ook nog niet overtuigd of ik wil gaan rapleyen met mijn kind, inzichten zijn welkom.

Maar dit is als op een feestje bij een groepje mensen gaan staan dat het over voetbal heeft, om het gesprek plotseling te onderbreken met "maar voetbal is dus heel kut". Daar heeft toch niemand iets aan?
pi_157324657
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat plezier kan misschien van kind tot kind verschillen maar ik heb het bij mijn kind niet kunnen ontdekken in de 2 dagen dat we het geprobeerd hebben. Mijn vriendin stond er op, ik was vanaf het begin tegen maar na die 2 dagen was ook zij om.
Prima toch. Je hebt het geprobeerd. (Ik probeer dingen meestal wat langer dan twee dagen, maar soit.) En je vond het niks. Vriendin leek het een leuk idee, maar veranderde ook van mening. Dus geen probleem daar. Jullie geven lekker gepureerd en daar worden kinderen ook prima groot op!
Maar waarom wil je hier heel graag melden dat je er geen enkel voordeel in ziet en kom je meteen met de term 'sekte' als er andere reacties op komen. Je had toch zelf ook wel kunnen bedenken dat in het Rapley topic voornamelijk mensen zitten die er wél de voordelen van inzien?
  woensdag 4 november 2015 @ 22:08:24 #77
149959 SQ
snelle trees
pi_157324665
Als kokhalzen je enige argument tégen rapley is vind ik dat ook niet bijster sterk. Baby's kokhalzen namelijk van vrijwel alles dat niet vloeibaar is.
disclaimer
pi_157324682
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:03 schreef Stormqueen het volgende:
Ieder zijn keuze toch? Prima dat jullie een andere weg hebben gekozen, maar ik ben wel benieuwd wat je hier wil bereiken ;)
Ik was in de veronderstelling dat dit een thread was waar gediscussieerd werd over de rapley methode. Dat deed de titel tenminste vermoeden. Hierop heb ik besloten mijn mening te geven over de zin en vooral onzin van deze methode.

Wat blijkt? Dat wordt helemaal niet gewaardeerd want ik ben bij een soort sekte terechtgekomen. Kritiek mag je helemaal niet geven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:09:54 #79
149959 SQ
snelle trees
pi_157324713
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik was in de veronderstelling dat dit een thread was waar gediscussieerd werd over de rapley methode. Dat deed de titel tenminste vermoeden. Hierop heb ik besloten mijn mening te geven over de zin en vooral onzin van deze methode.

Wat blijkt? Dat wordt helemaal niet gewaardeerd want ik ben bij een soort sekte terechtgekomen. Kritiek mag je helemaal niet geven.
het is de toon die de muziek maakt. Je reageert zelf ook niet bepaald vriendelijk en open minded namelijk ;)
disclaimer
pi_157324744
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:08 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Prima toch. Je hebt het geprobeerd. (Ik probeer dingen meestal wat langer dan twee dagen, maar soit.) En je vond het niks. Vriendin leek het een leuk idee, maar veranderde ook van mening. Dus geen probleem daar. Jullie geven lekker gepureerd en daar worden kinderen ook prima groot op!
Maar waarom wil je hier heel graag melden dat je er geen enkel voordeel in ziet en kom je meteen met de term 'sekte' als er andere reacties op komen. Je had toch zelf ook wel kunnen bedenken dat in het Rapley topic voornamelijk mensen zitten die er wél de voordelen van inzien?
Waarom ik dat wil melden? Omdat ik me daar fijn bij voel. Daarom. En omdat het een openbaar forum is.

Ja ik spreek van een sekte omdat iemand met een afwijkende visie direct van alle kanten wordt aangevallen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324763
Oké de term 'sekte' gaat een beetje ver, maar sommige reacties zijn ook wel een beetje flauw hè :+
Tering, ik rol van de ene in de andere discussie vandaag... :')

Één voordeel lijkt te zijn dat baby's die zelf 'in charge' zijn zoals bij Rapley erg belangrijk is, minder kans lopen op obesitas:

quote:
"Weaning style impacts on food preferences and health in early childhood. Our results suggest that infants weaned through the baby-led approach learn to regulate their food intake in a manner, which leads to a lower BMI and a preference for healthy foods like carbohydrates. This has implications for combating the well-documented rise of obesity in contemporary societies"
Bron
Dit is het eerste onderzoek dat ik zo snel kon vinden, maar er zijn er nog wel meer hoor ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157324791
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:08 schreef Stormqueen het volgende:
Als kokhalzen je enige argument tégen rapley is vind ik dat ook niet bijster sterk. Baby's kokhalzen namelijk van vrijwel alles dat niet vloeibaar is.
Dat is ook niet mijn argument. Mijn argument is dat er geen enkel aantoonbaar voordeel aan zit om het wel te doen. Dus waarom zou je je kind zo laten ploeteren. Omdat het leuke foto's oplevert?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:13:26 #83
149959 SQ
snelle trees
pi_157324814
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat is ook niet mijn argument. Mijn argument is dat er geen enkel aantoonbaar voordeel aan zit om het wel te doen. Dus waarom zou je je kind zo laten ploeteren. Omdat het leuke foto's oplevert?
is dat zo? Waar heb je dat vandaan dan? Is dat onderzocht?
disclaimer
  woensdag 4 november 2015 @ 22:14:54 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_157324858
Kijk, als je nou zegt, jij vindt dat er geen aantoonbaar voordeel is, wordt het al een andere discussie. En ook een die niemand gaat winnen overigens, want mensen die wél rapley toepassen vinden dat er wel degelijk voordelen aan zitten. :+
disclaimer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:15:32 #85
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157324888
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat er geen steekhoudend argument is om het wel te doen is geen gefundeerde kritiek :') ? Dus je mag hier alleen ongefundeerd posten als je geen kritiek hebt?

Wat is een gefundeerd argument om het wel te doen? Welk voordeel heeft jouw kind op 5 jarige leeftijd tov een kind waar deze methode niet is toegepast?
Mijn zes jaar oude kleuter is groot geworden met potjes > lust bijna niks, heeft moeite met sommig voedsel omdat hij de structuur niet kent. Zijn potloodgreep en pincetgreep laten te wensen over. Eten is een drama.

Mijn vier jaar oude kleuter is groot geworden met Rapley > eet alles, vraagt in de supermarkt om een tomaat in plaats van om snoep, beheerst de pincetgreep bijna tot in perfectie en heeft plezier in eten.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157324953
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:11 schreef twist02 het volgende:
Oké de term 'sekte' gaat een beetje ver, maar sommige reacties zijn ook wel een beetje flauw hè :+
Tering, ik rol van de ene in de andere discussie vandaag... :')

Één voordeel lijkt te zijn dat baby's die zelf 'in charge' zijn zoals bij Rapley erg belangrijk is, minder kans lopen op obesitas:

[..]

Dit is het eerste onderzoek dat ik zo snel kon vinden, maar er zijn er nog wel meer hoor ;)
Bij dit onderzoek waren geen baby's betrokken. Het gaat ook niet over de verschillen tussen vast vs gepureerd voedsel.

quote:
Participants were 155 mothers of toddlers aged 20-78 months.
http://m.bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000298/reply#bmjopen_el_329
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157324998
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:13 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

is dat zo? Waar heb je dat vandaan dan? Is dat onderzocht?
Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek verricht maar het gegeven dat ik geen enkel steekhoudend argument kan vinden zegt wel iets denk ik.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325013
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Waarom ik dat wil melden? Omdat ik me daar fijn bij voel. Daarom. En omdat het een openbaar forum is.

Ja ik spreek van een sekte omdat iemand met een afwijkende visie direct van alle kanten wordt aangevallen.
Je moet zeker doen wat je fijn vindt! En je mag het ook best zeggen. :s)

Maar ik snap oprecht de bijdrage niet. Als je nou nog midden in het Rapley proces zat en hier op zoek was om meningen uit te wisselen of zo?
Maar je bent er al uit. Je hebt een manier gevonden die voor iedereen in jullie gezin werkt. Dat lijkt me belangrijker dan in welke vorm er eten naar binnen gaat.
Vervolgens kom je hier met je mening, en de kokhalsreflex wordt in reacties nog een aantal keren uitgelegd. Ik zie wat licht sarcastische reacties inderdaad. (Maar sarcasme! O+ ) Maar om nou meteen te zeggen dat je wordt aangevallen vind ik wat dramatisch! (Wederom: drama O+ )

My 2 cents
pi_157325068
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:15 schreef DJMO het volgende:

[..]

Mijn zes jaar oude kleuter is groot geworden met potjes > lust bijna niks, heeft moeite met sommig voedsel omdat hij de structuur niet kent. Zijn potloodgreep en pincetgreep laten te wensen over. Eten is een drama.

Mijn vier jaar oude kleuter is groot geworden met Rapley > eet alles, vraagt in de supermarkt om een tomaat in plaats van om snoep, beheerst de pincetgreep bijna tot in perfectie en heeft plezier in eten.
Ja en mijn dochter is 5. Opgegroeid met gepureerd voedsel, eet vanaf een maand of 10 gewoon met ons mee. Lust werkelijk alles of dit nu spruiten, broccoli of cocquilles zijn. Is blijer met een stuk komkommer dan met een snoepje en heeft een zeer sterk ontwikkelde fijne motoriek. En nu?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325080
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Bij dit onderzoek waren geen baby's betrokken. Het gaat ook niet over de verschillen tussen vast vs gepureerd voedsel.

[..]

http://m.bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000298/reply#bmjopen_el_329
Huh?
Baby led weaning is de naam voor 'Rapley' + die kinderen zijn als baby's zo gevoed en nu wordt het effect bekeken.
pi_157325114
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Bij dit onderzoek waren geen baby's betrokken. Het gaat ook niet over de verschillen tussen vast vs gepureerd voedsel.

[..]

http://m.bmjopen.bmj.com/content/2/1/e000298/reply#bmjopen_el_329
Maar het ging nu over de methode toch? Dan maakt het toch niet uit of het om baby's of peuters gaat? :?

Nou ja, ik heb volgens mij m'n best gedaan om zo vriendelijk mogelijk antwoord te geven ;)

Ik zie wel steekhoudende argumenten om deze methode te gebruiken. En nu?
Nu ga jij verder met hoe je bezig was, en ik ook ^O^
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:22:36 #92
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157325124
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja en mijn dochter is 5. Opgegroeid met gepureerd voedsel, eet vanaf een maand of 10 gewoon met ons mee. Lust werkelijk alles of dit nu spruiten, broccoli of cocquilles zijn. Is blijer met een stuk komkommer dan met een snoepje en heeft een zeer sterk ontwikkelde fijne motoriek. En nu?
ik gaf puur het verschil aan tussen twee van mijn kinderen. Dat er voor mij persoonlijk dus wel degelijk voordelen zitten aan rapley. Je hoeft niet zo arrogant te reageren hoor
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157325152
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:19 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Je moet zeker doen wat je fijn vindt! En je mag het ook best zeggen. :s)

Maar ik snap oprecht de bijdrage niet. Als je nou nog midden in het Rapley proces zat en hier op zoek was om meningen uit te wisselen of zo?
Maar je bent er al uit. Je hebt een manier gevonden die voor iedereen in jullie gezin werkt. Dat lijkt me belangrijker dan in welke vorm er eten naar binnen gaat.
Vervolgens kom je hier met je mening, en de kokhalsreflex wordt in reacties nog een aantal keren uitgelegd. Ik zie wat licht sarcastische reacties inderdaad. (Maar sarcasme! O+ ) Maar om nou meteen te zeggen dat je wordt aangevallen vind ik wat dramatisch! (Wederom: drama O+ )

My 2 cents
Ik snap de kokhalsreflex. Ik snap alleen niet wat de meerwaarde is om die doelbewust op te werken door je kind vast voedsel te geven.


Tja en dat jij de bijdrage niet snapt. Dat is dan maar zo.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325220
Ik snap de bijdrage ook niet. Of ja, je dacht in een discussietopic te komen.
Nou, niet dus eigenlijk?
pi_157325295
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:20 schreef ingee het volgende:

[..]

Huh?
Baby led weaning is de naam voor 'Rapley' + die kinderen zijn als baby's zo gevoed en nu wordt het effect bekeken.
Je hebt gelijk. Ik zat niet op te letten.

Toch lees ik behoorlijk wat peer kritiek op het onderzoek. Lees de reactie achter de link maar.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325318
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:22 schreef twist02 het volgende:

[..]

Maar het ging nu over de methode toch? Dan maakt het toch niet uit of het om baby's of peuters gaat? :?

Nou ja, ik heb volgens mij m'n best gedaan om zo vriendelijk mogelijk antwoord te geven ;)

Ik zie wel steekhoudende argumenten om deze methode te gebruiken. En nu?

Wat zijn die dan?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325357
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:22 schreef DJMO het volgende:

[..]

ik gaf puur het verschil aan tussen twee van mijn kinderen. Dat er voor mij persoonlijk dus wel degelijk voordelen zitten aan rapley. Je hoeft niet zo arrogant te reageren hoor
Dat kan natuurlijk ook gewoon aan het kind liggen. Het is een beetje kort door de bocht om dergelijke conclusies te verbinden aan 2 kinderen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:30:17 #98
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_157325397
Ik moet zeggen dat mijn kind bij kokhalzen niet meer doet dan wat hoesten. Daarbij ging gepureerd voedsel er direct weer uit, omdat hij de textuur niet kon waarderen. Voor mij was het dus een voordeel dat hij ook daadwerkelijk wat binnen kreeg.

Ik heb beide geprobeerd, omdat ik vond dat hij in het begin te weinig binnen kreeg en ik het lastig vond om los te laten hoe veel hij wilde eten.

Maar bedankt voor het spuien van je mening.
Ik denk dat niemand er wat aan heeft gehad, maar blij dat we je van dienst hebben kunnen zijn O+ .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_157325408
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Wat zijn die dan?
quote:
Je kind pure smaken én texturen laten ontdekken;
Je kind op een leuke manier kennis laten maken met eten door het zelf te ontdekken
Weten dat die kokhalsreflex er juist voor zorgt dat het kind zich niet verslikt
Weten dat de kans dat een kind zich in vloeibare dingen verslikt, groter is
Ik quote mezelf maar even ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157325413
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:25 schreef ingee het volgende:
Ik snap de bijdrage ook niet. Of ja, je dacht in een discussietopic te komen.
Nou, niet dus eigenlijk?
Nou ik zag de thread toevallig en dacht laat ik mijn mening eens geven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325426
Nieuw hier, maar: http://can.sagepub.com/co(...)575931.full.pdf+html

degelijk geannoteerd overzicht van redenaties achter keuze voor (oa) Rapley. Steekhoudend is een woord wat mij binnen deze discussie ontgaat,de indruk die ik krijg is dat je wilt verdedigen dat jouw methodiek voor hetopvoeden van jouw dochter heeft gewerkt. Welkom in de wetenschap, waarbij "MAAR IK" geen steekhoudend argument is. Uitgebreid onderzoek, gevalideerd en peer-reviewed, wijst erop dat het positieve effecten heeft. Doe er vervolgens mee wat je wil, maar ga er niet van uit dat jouw MAAR IK-methodologie enig invloed uitoefent behalve irritatie.

Als dat je doel was: geslaagd!

Maar mocht je onderzoeken hebben die buiten jouw direct familiaire kring zijn afgenomen die het tegendeel bewijzen, die bewijzen dat Rapley GEEN toegevoegde waarde heeft, deel ze alsjeblieft, daar kunnen wij wellicht lering uit trekken.
pi_157325441
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:30 schreef AwayTL het volgende:
Ik moet zeggen dat mijn kind bij kokhalzen niet meer doet dan wat hoesten. Daarbij ging gepureerd voedsel er direct weer uit, omdat hij de textuur niet kon waarderen. Voor mij was het dus een voordeel dat hij ook daadwerkelijk wat binnen kreeg.

Ik heb beide geprobeerd, omdat ik vond dat hij in het begin te weinig binnen kreeg en ik het lastig vond om los te laten hoe veel hij wilde eten.

Maar bedankt voor het spuien van je mening.
Ik denk dat niemand er wat aan heeft gehad, maar blij dat we je van dienst hebben kunnen zijn O+ .
En wat doet jou denken dat we wel iets aan jouw mening hebben?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:31:45 #103
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_157325445
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk ook gewoon aan het kind liggen. Het is een beetje kort door de bocht om dergelijke conclusies te verbinden aan 2 kinderen.
Beetje kort door de bocht om te concluderen dat de hele methode kut is op basis van 2 dagen proberen..
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  woensdag 4 november 2015 @ 22:31:47 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_157325447
Nou, mooi. Weten we dat ook weer.
disclaimer
pi_157325509
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:30 schreef twist02 het volgende:

[..]


[..]

Ik quote mezelf maar even ;)
Ok :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:34:02 #106
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_157325519
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

En wat doet jou denken dat we wel iets aan jouw mening hebben?
Mijn mening is daar nergens in opgenomen.

Dus nee dat dacht ik ook niet.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
  woensdag 4 november 2015 @ 22:34:21 #107
149959 SQ
snelle trees
pi_157325526
Maar om 1 steekhoudend argument te geven dan:
Mijn dochter leert dat ze eten in haar mond stopt omdat ze zélf honger heeft. Niet omdat mama het zo graag wil en met een lepel zwaait. Hierdoor leert ze niet op hele jonge leeftijd emoties aan eten te koppelen en heeft daardoor minder kans op een eetstoornis. Wetenschap jonge, bam.
disclaimer
pi_157325531
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:31 schreef AwayTL het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht om te concluderen dat de hele methode kut is op basis van 2 dagen proberen..
Dat zou inderdaad kort door de bocht zijn. Gelukkig concludeer ik ook niet dat de methode kut is en ook niet op basis van 2 dagen proberen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:34:37 #109
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157325535
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk ook gewoon aan het kind liggen. Het is een beetje kort door de bocht om dergelijke conclusies te verbinden aan 2 kinderen.
dát ben ik met je eens. maar goed, nog iets meer onderbouwing dan.

Volledig borstgevoedde kindjes en rapley kindjes nemen zoveel voedsel in als ze (hun maagje dus) kunnen verdragen. Flesgevoedde kindjes en kindjes die gepureerd voedsel krijgen, krijgen vaste hoeveelheden die hun maagje voortijdig oprekt. Dat laatste zorgt er voor dat er een grotere kans is op overgewicht op latere leeftijd. Ze hebben immers meer voedsel nodig om van hun maag het sein te krijgen dat ze genoeg gegeten hebben. Ergo: ze eten meer dan ze nodig hebben en dat kan voor overgewicht zorgen als ze ouder worden.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157325541
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ok :')
En we hebben een winnaar in de categorie 'steekhoudende argumenten'!! *O*
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157325566
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou ik zag de thread toevallig en dacht laat ik mijn mening eens geven.
Welkom in OUD! *O*
Waar we anders doen dan in KB. ;)
  woensdag 4 november 2015 @ 22:36:05 #112
149959 SQ
snelle trees
pi_157325584
Verder ga ik slapen. Gedraag jullie. Kusjes!
disclaimer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:36:25 #113
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157325595
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:36 schreef Stormqueen het volgende:
Verder ga ik slapen. Gedraag jullie. Kusjes!
ja mams :*
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157325613
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Genoeg geblabla. Aardappel, nom.
pi_157325623
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:36 schreef Stormqueen het volgende:
Verder ga ik slapen. Gedraag jullie. Kusjes!
Omdat we dat zelf willen, of omdat jij het zegt?
:*
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157325652
Ingee O+ O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157325657
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:34 schreef Stormqueen het volgende:
Maar om 1 steekhoudend argument te geven dan:
Mijn dochter leert dat ze eten in haar mond stopt omdat ze zélf honger heeft. Niet omdat mama het zo graag wil en met een lepel zwaait. Hierdoor leert ze niet op hele jonge leeftijd emoties aan eten te koppelen en heeft daardoor minder kans op een eetstoornis. Wetenschap jonge, bam.
Nee hoor. Jij bepaalt toch wanneer het eten op tafel staat? Je kind kan toch niet om 14:00 opeens zeggen: "ik heb een beetje trek ik pak eens even een stronkje broccoli"?

Je kind kan alleen bepalen hoeveel hij of zij eet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325676
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik snap de kokhalsreflex. Ik snap alleen niet wat de meerwaarde is om die doelbewust op te werken door je kind vast voedsel te geven.


Tja en dat jij de bijdrage niet snapt. Dat is dan maar zo.
Ik kom er wel over heen. :)

En inhoudelijk, ik had verscheidene redenen waarom ik Rapley wilde doen:
Het leek me fijn voor een kind om zelf dingen uit te proberen. En omdat ze zelf de regie hebben gaat het ook allemaal in hun eigen tempo.
Een peer is een peer. Een komkommer een komkommer. Voedsel leren kennen in z'n orginele vorm en smaak voor smaak.
Aan tafel eten we allemaal tegelijkertijd en samen. Dus er hoeft niet gevoerd te worden.
Kokhals was maar minimaal, dus daar hoefde ik het niet voor te laten.
En ja, ik vond het ook makkelijk.
En ik deed het niet voor de foto's. Ik haat troep opruimen dus de puinzooi die hij er van maakte vond ik niet eens zo tof.

En nu. Hij eet van alles: olijven, sushi, blauwe kaas. Verkiest regelmatig een stuk paprika boven iets zoets.
En tegelijkertijd weigert hij bij vlagen groene groente en andere random producten en eet hij eet liefst heel veel smarties.
pi_157325713
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:34 schreef DJMO het volgende:

[..]

dát ben ik met je eens. maar goed, nog iets meer onderbouwing dan.

Volledig borstgevoedde kindjes en rapley kindjes nemen zoveel voedsel in als ze (hun maagje dus) kunnen verdragen. Flesgevoedde kindjes en kindjes die gepureerd voedsel krijgen, krijgen vaste hoeveelheden die hun maagje voortijdig oprekt. Dat laatste zorgt er voor dat er een grotere kans is op overgewicht op latere leeftijd. Ze hebben immers meer voedsel nodig om van hun maag het sein te krijgen dat ze genoeg gegeten hebben. Ergo: ze eten meer dan ze nodig hebben en dat kan voor overgewicht zorgen als ze ouder worden.
Nou goed, dat zou kunnen. Maar hoe significant zijn die verschillen?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325744
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor. Jij bepaalt toch wanneer het eten op tafel staat? Je kind kan toch niet om 14:00 opeens zeggen: "ik heb een beetje trek ik pak eens even een stronkje broccoli"?

Je kind kan alleen bepalen hoeveel hij of zij eet.
Ik vind dat wel een punt hoor. Tenminste ik heb er wel eens bij nagedacht. Maar wij zijn biologisch toch ook niet gebouwd op de aanwezigheid van voedsel op elk moment dat we maar trek hebben?
pi_157325790
Ik doe het wel voor de foto's. Ik heb ook een kind gekregen voor de foto's. En de aandacht.

En om mee te mogen doen in OUD. O+
pi_157325800
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:38 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Ik kom er wel over heen. :)

En inhoudelijk, ik had verscheidene redenen waarom ik Rapley wilde doen:
Het leek me fijn voor een kind om zelf dingen uit te proberen. En omdat ze zelf de regie hebben gaat het ook allemaal in hun eigen tempo.
Een peer is een peer. Een komkommer een komkommer. Voedsel leren kennen in z'n orginele vorm en smaak voor smaak.
Aan tafel eten we allemaal tegelijkertijd en samen. Dus er hoeft niet gevoerd te worden.
Kokhals was maar minimaal, dus daar hoefde ik het niet voor te laten.
En ja, ik vond het ook makkelijk.
En ik deed het niet voor de foto's. Ik haat troep opruimen dus de puinzooi die hij er van maakte vond ik niet eens zo tof.

En nu. Hij eet van alles: olijven, sushi, blauwe kaas. Verkiest regelmatig een stuk paprika boven iets zoets.
En tegelijkertijd weigert hij bij vlagen groene groente en andere random producten en eet hij eet liefst heel veel smarties.
En dat laatste heeft dat volgens jou met Rapley te maken? Dat eet mijn dochter ook allemaal. Ik heb een smaakvoorkeur voor zuur. Dat heeft mijn dochter ook. Die is dus gek op zure appels, aalbessen etc. Alles wat een beetje zurig is. Vanzelfsprekend eet je dan liever fruit dan snoep. Smarties zal mijn dochter niet zo snel eten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325834
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:41 schreef ingee het volgende:

[..]

Ik vind dat wel een punt hoor. Tenminste ik heb er wel eens bij nagedacht. Maar wij zijn biologisch toch ook niet gebouwd op de aanwezigheid van voedsel op elk moment dat we maar trek hebben?
Hoe bedoel je dat wij niet gebouwd zijn op de aanwezigheid van voedsel op elk moment?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 4 november 2015 @ 22:45:40 #124
149959 SQ
snelle trees
pi_157325849
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor. Jij bepaalt toch wanneer het eten op tafel staat? Je kind kan toch niet om 14:00 opeens zeggen: "ik heb een beetje trek ik pak eens even een stronkje broccoli"?

Je kind kan alleen bepalen hoeveel hij of zij eet.
dan nog staat het los van emotie. En als ze niet wil, dan eet ze niet. Jammer dan. Overigens ligt er hier vaak wel iets eetbaars binnen handbereik :)
disclaimer
pi_157325862
Ik bedacht me vandaag dat het sowieso goedkoper en/of makkelijker is; dat vind ik ook wel valide argumenten :Y

Goedkoper dan potjes en makkelijker dan het tot prut koken of stampen ^O^
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  woensdag 4 november 2015 @ 22:47:09 #126
149959 SQ
snelle trees
pi_157325895
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:46 schreef twist02 het volgende:
Ik bedacht me vandaag dat het sowieso goedkoper en/of makkelijker is; dat vind ik ook wel valide argumenten :Y

Goedkoper dan potjes en makkelijker dan het tot prut koken of stampen ^O^
ja maar dat compenseer je weer door liters extra Robijn en je energierekening ;(
disclaimer
pi_157325904
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:45 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

dan nog staat het los van emotie. En als ze niet wil, dan eet ze niet. Jammer dan. Overigens ligt er hier vaak wel iets eetbaars binnen handbereik :)
Maar of het gekoppeld word aan emotie heb jij als ouder toch zelf in de hand? Dat ligt toch niet aan of het gepureerd is of niet?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157325948
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:47 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ja maar dat compenseer je weer door liters extra Robijn en je energierekening ;(
Stil nou! }:| Jij ging slapen toch?
Ik wel in ieder geval, ben ik morgen weer fit genoeg om m'n kind te ondersteunen bij d'r broccoli-avonturen! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157326005
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

En dat laatste heeft dat volgens jou met Rapley te maken? Dat eet mijn dochter ook allemaal. Ik heb een smaakvoorkeur voor zuur. Dat heeft mijn dochter ook. Die is dus gek op zure appels, aalbessen etc. Alles wat een beetje zurig is. Vanzelfsprekend eet je dan liever fruit dan snoep. Smarties zal mijn dochter niet zo snel eten.
Nee juist niet. Ik bedoelde dat ik dus een heel normaal kind heb. Met likes en dislikes voor wat betreft eten. :+
En dat er dus zijn meer wegen zijn die naar Rome leiden. Ik deed aan Rapley omdat ik dat op dat moment fijn vond en er de voordelen van inzag.
En smarties zijn ook vies ja.
  woensdag 4 november 2015 @ 22:51:52 #130
149959 SQ
snelle trees
pi_157326050
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar of het gekoppeld word aan emotie heb jij als ouder toch zelf in de hand? Dat ligt toch niet aan of het gepureerd is of niet?
mwah. Ik vind het toch anders of je eet omdat je moeder / vader een lepel prak in je mik schuift, of omdat je iets lekkers ziet liggen dat je wel zou willen, het oppakt en het opeet.

Maar ik ging idd slapen :+
disclaimer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:53:02 #131
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326077
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat wij niet gebouwd zijn op de aanwezigheid van voedsel op elk moment?
we zijn zoogdieren. In eerste instantie afhankelijk van moedermelk maar naarmate we ouder worden ook vast voedsel nodig hebben en daarop leren jagen (leren eten) op tijden dat het het nodig is.
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor. Jij bepaalt toch wanneer het eten op tafel staat? Je kind kan toch niet om 14:00 opeens zeggen: "ik heb een beetje trek ik pak eens even een stronkje broccoli"?

Je kind kan alleen bepalen hoeveel hij of zij eet.
dat is dus ook de essentie die ik in mijn vorige post aanhaalde. Door zelf te bepalen hoeveel het eet, wordt de kans op overgewicht verkleind, aangezien het kind zich minder snel zal over-eten.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326097
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:51 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

mwah. Ik vind het toch anders of je eet omdat je moeder / vader een lepel prak in je mik schuift, of omdat je iets lekkers ziet liggen dat je wel zou willen, het oppakt en het opeet.

Maar ik ging idd slapen :+
De meeste ouders schuiven die ook niet in de mik van hun kind en kinderen dwingen te eten is niet meer echt van deze tijd. Ik denk dat de meeste mensen inmiddels er wel van doordrongen zijn dat dat niet werkt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157326169
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:53 schreef DJMO het volgende:

[..]

we zijn zoogdieren. In eerste instantie afhankelijk van moedermelk maar naarmate we ouder worden ook vast voedsel nodig hebben en daarop leren jagen (leren eten) op tijden dat het het nodig is.

[..]

dat is dus ook de essentie die ik in mijn vorige post aanhaalde. Door zelf te bepalen hoeveel het eet, wordt de kans op overgewicht verkleind, aangezien het kind zich minder snel zal over-eten.
Ja dat kan. Maar een kind dat gevoerd wordt draait ook het hoofd weg als het niet wil. Toegegeven ik denk dat een kind bij de rapley methode daar meer controle op heeft maar het is absoluut niet zo dat een kind dat gevoerd wordt geen invloed kan uitoefenen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:56:41 #134
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326189
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

De meeste ouders schuiven die ook niet in de mik van hun kind en kinderen dwingen te eten is niet meer echt van deze tijd. Ik denk dat de meeste mensen inmiddels er wel van doordrongen zijn dat dat niet werkt.
en hier geef je jezelf het antwoord op de vraag: waarom rapley. Een potje puree in de mond van je baby stoppen staat imo vrijwel gelijk aan dwingen tot eten omdat de structuur lijkt op melk (glad) .
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326233
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:43 schreef ingee het volgende:
Ik doe het wel voor de foto's. Ik heb ook een kind gekregen voor de foto's. En de aandacht.

En om mee te mogen doen in OUD. O+
Ik ook maar dan komt er een of andere gekkie uit andere fora ineens iets roepen en ziet niemand meer mijn knapperd met zijn komkommertje en sperzieboon :(

En jouw aardappeletertje O+
pi_157326267
Ik wil ook slapen maar
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 22:59:58 #137
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326297
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:58 schreef Lijnloos het volgende:

[..]

Ik ook maar dan komt er een of andere gekkie uit andere fora ineens iets roepen en ziet niemand meer mijn knapperd met zijn komkommertje en sperzieboon :(

En jouw aardappeletertje O+
die van jou is nog helemaal niet klaar voor rapley :[w die is vorige week pas geboren !
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326310
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:56 schreef DJMO het volgende:

[..]

en hier geef je jezelf het antwoord op de vraag: waarom rapley. Een potje puree in de mond van je baby stoppen staat imo vrijwel gelijk aan dwingen tot eten omdat de structuur lijkt op melk (glad) .
Je moet ook niet die vieze olvarit potjes kopen maar gewoon zelf koken. Dingen als vis, couscous, pompoen hoef je nauwelijks te pureren. Dat valt van zichzelf uit elkaar en lijkt qua structuur in de verste verte niet op melk.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157326327
Ja nou, vind ik dus ook maar hij gaat zo hard...
pi_157326341
Mensen ga nu maar slapen, ik lig zelden voor 1:00 op bed.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157326347
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Je moet ook niet die vieze olvarit potjes kopen maar gewoon zelf koken. Dingen als vis, couscous, pompoen hoef je nauwelijks te pureren. Dat valt van zichzelf uit elkaar en lijkt qua structuur in de verste verte niet op melk.
Je hoeft uberhaupt niet te pureren. :+
Er is ook een algemeen bijvoedingstopic, misschien is dat wat voor je?
pi_157326364
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:02 schreef ingee het volgende:

[..]

Je hoeft uberhaupt niet te pureren. :+
bazinga!
pi_157326367
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:02 schreef ingee het volgende:

[..]

Je hoeft uberhaupt niet te pureren. :+
Ok. Nou niet doen dan. Iedereen blij.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 23:05:17 #144
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Mensen ga nu maar slapen, ik lig zelden voor 1:00 op bed.
* DJMO nog wat te drinken pakt .. hoe lang wilde je nog door discussiëren?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326447
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ok. Nou niet doen dan. Iedereen blij.
Feel ze love! O+
pi_157326494
quote:
14s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:05 schreef DJMO het volgende:

[..]

* DJMO nog wat te drinken pakt .. hoe lang wilde je nog door discussiëren?
Tot het saai wordt of ik naar bed ga.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 23:09:48 #147
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326553
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Tot het saai wordt of ik naar bed ga.
Afijn: er zijn dus wel degelijk steekhoudende argumenten om vast voedsel a la rapley te geven, of wil je dat nu nog steeds betwisten ?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326634
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:09 schreef DJMO het volgende:

[..]

Afijn: er zijn dus wel degelijk steekhoudende argumenten om vast voedsel a la rapley te geven, of wil je dat nu nog steeds betwisten ?
Nou dat van overgewicht op latere leeftijd zou een steekhoudend argument kunnen zijn maar dan zou ik eerst willen weten hoe significant de verschillen zijn en hoe lang die standhouden.

Ik blijf erbij dat het vooral een rage is onder een bepaald type ouder: hipsters en bakfietsouders.

Al moet ik bekennen dat wij ook een bakfiets hebben.....

Ik ben nu even naar de avondwinkel dus ik reageer iets trager. Ik slaap niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 4 november 2015 @ 23:16:02 #149
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157326713
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou dat van overgewicht op latere leeftijd zou een steekhoudend argument kunnen zijn maar dan zou ik eerst willen weten hoe significant de verschillen zijn en hoe lang die standhouden.

Ik blijf erbij dat het vooral een rage is onder een bepaald type ouder: hipsters en bakfietsouders.

Al moet ik bekennen dat wij ook een bakfiets hebben.....

Ik ben nu even naar de avondwinkel dus ik reageer iets trager. Ik slaap niet.
ik heb geen bakfiets, hipsters draag ik niet, een kort pittig kapsel heb ik ook al niet ... en ik geef ook geen rapley omdat anderen het doen, maar omdat ik de voordelen ervan in zie: zelf bepalen hoeveel ipv een vastgestelde hoeveelheid naar binnen te proppen: pure smaken leren beleven, de sensorische integratie bevorderen door het zelf vast laten pakken van voedsel/
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157326714
Kak ik moet een bakfiets of een baard. :(
Prius ook goed?
pi_157326768
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:16 schreef ingee het volgende:
Kak ik moet een bakfiets of een baard. :(
Prius ook goed?
Ik ken wel wat sterotyperingen van priusrijders maar ik ben niet echt een autoliefhebber
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157326809
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:16 schreef DJMO het volgende:

[..]

ik heb geen bakfiets, hipsters draag ik niet, een kort pittig kapsel heb ik ook al niet ... en ik geef ook geen rapley omdat anderen het doen, maar omdat ik de voordelen ervan in zie: zelf bepalen hoeveel ipv een vastgestelde hoeveelheid naar binnen te proppen: pure smaken leren beleven, de sensorische integratie bevorderen door het zelf vast laten pakken van voedsel/
Je maakt een denkfout als je denkt dat het alternatief van rapley vastgestelde hoeveelheden naar binnen proppen is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157326914
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:


Ik blijf erbij dat het vooral een rage is onder een bepaald type ouder: hipsters en bakfietsouders.

Ik vond uitgemaakt worden voor lid van een sekte minder erg dan dit. :'(
pi_157327482
Nou die bakfietssekte is wel volhardend hoor. Hoe vaak die mij niet aan een bakfiets proberen te krijgen :')
  donderdag 5 november 2015 @ 00:01:17 #155
335643 faptist
Maakt fouten
pi_157327674
Ik ben te arm voor de bakfietsbrigade.
Had er zo graag bij willen horen, maar helaas.

En niet zo min over Olvarit. Soms is dat verrekte handig.
:{w
pi_157328023
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik snap de kokhalsreflex. Ik snap alleen niet wat de meerwaarde is om die doelbewust op te werken door je kind vast voedsel te geven.


Tja en dat jij de bijdrage niet snapt. Dat is dan maar zo.
Hier is gestart met BIJ-voeding vanaf 6 maanden. Als aanvulling op de borstvoeding.
Kokhalzen heeft ze nooit gedaan.
Het gaat er om dat ze plezier aan eten beleeft. Niet een prutje wat met een lepel haar mond ingeschoven wordt. Maar dat ze pure smaken en texturen kan ontdekken.

Waarom is dat kokhalzen zo wichtig voor jou? Hier is dat niet gebeurd, ieg.
Make my day!
pi_157328879
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:28 schreef agter het volgende:

[..]

Hier is gestart met BIJ-voeding vanaf 6 maanden. Als aanvulling op de borstvoeding.
Kokhalzen heeft ze nooit gedaan.
Het gaat er om dat ze plezier aan eten beleeft. Niet een prutje wat met een lepel haar mond ingeschoven wordt. Maar dat ze pure smaken en texturen kan ontdekken.

Waarom is dat kokhalzen zo wichtig voor jou? Hier is dat niet gebeurd, ieg.
Dat kokhalzen kan wel heel sterk zijn bij sommige baby's. Dat de borst/flesvoeding er weer met een grote boog uit komt zeg maar.
Naast dat het er eng uit ziet dat het lijkt dat je kind lijkt te stikken, kan ik het me voorstellen dat je wil dat ze hun belangrijkste voeding nog wel binnen houden.

Niets erg aan prutjes en puree. Moet de ouder lekker zelf weten.

Mijn dochter kokhalsde ook bijna niet, maar de eerste paar keer vond mijn vriend dat wel heel eng. Hij ging het dan prakken en proberen te voeren, maar dat weigerde ze pertinent en ging weer voor de stukken die op haar bord lagen.
Hij zag na een week wel dat ze daar veel meer plezier aan beleefde en het haar motorische ontwikkeling ook nog eens stimuleert.
pi_157328981
quote:
1s.gif Op donderdag 5 november 2015 00:28 schreef agter het volgende:

[..]

Hier is gestart met BIJ-voeding vanaf 6 maanden. Als aanvulling op de borstvoeding.
Kokhalzen heeft ze nooit gedaan.
Het gaat er om dat ze plezier aan eten beleeft. Niet een prutje wat met een lepel haar mond ingeschoven wordt. Maar dat ze pure smaken en texturen kan ontdekken.

Waarom is dat kokhalzen zo wichtig voor jou? Hier is dat niet gebeurd, ieg.
Omdat mijn dochter een veelvraat is die gelijk heel haar mond volpropt en half kokhalzend en half stikkend aan tafel zat.

Dat pure smaken en texturen ontdekken vind ik niet echt een sterk argument. Baby's eten bijna alles, of je het nu pureert of niet. Ze worden meestal pas lastig met eten rond een jaar of 2. En er is niet aangetoond dat kinderen die met Rapley zijn gevoed dan gevarieerder of makkelijkere eters zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_157328993
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:58 schreef ingee het volgende:
Ik wil ook slapen maar
[ afbeelding ]
:D !
Zo ging het hier gisteren dus precies :')

En Lijn, ik had 'm gezien hoor! ;) O+ boontjes even onthouden, da's ook nog wel een goeie! :Y
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 5 november 2015 @ 07:32:36 #160
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157329015
Kokhalzen is hier maar 1 of 2 keer voorgekomen. Ik heb persoonlijk voor deze methode gekozen omdat ik 'prakjes' en 'hapjes' niet echt nodig vind en ik heb een hekel aan dingen doen die niet nodig zijn :P.
Een baby kan prima zelf uit de borst drinken, en kan daarna prima zelf eten. Ik hoef daar niet zo nodig een tussenfase met gepureerd en voeren bij te hebben :+.
Gewoon luiheid hier dus eigenlijk.
KuikenGuppy
pi_157330339
Rapley: want ook jíj wil een baby met een avocadosnor. :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al overtuigd?

Serieus, lekker je eigen ding doen en anderen hun eigen keuzes laten maken. Ik snap dit soort discussies nooit zo heel goed, maar ik ben ook wel erg mellow. :D
pi_157340073
Kun je eigenlijk ook eerder dan 6 maanden al Rapley proberen? Onze baby van bijna 5 maanden vind ons eten razend interessant, dus we willen hem toch al wat hapjes gaan geven. En liefst niet gepureerd dus. Maar kan dat, of gaat hij dan stuk?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 november 2015 @ 18:08:28 #163
147316 crew  DJMO
#trut
pi_157340186
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 18:02 schreef lunapuella het volgende:
Kun je eigenlijk ook eerder dan 6 maanden al Rapley proberen? Onze baby van bijna 5 maanden vind ons eten razend interessant, dus we willen hem toch al wat hapjes gaan geven. En liefst niet gepureerd dus. Maar kan dat, of gaat hij dan stuk?
een baby van vijf maanden vindt ALLES interessant. Dat wil niet zeggen dat hij al klaar is voor vast voedsel +'
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_157340320
Luna om die reden laat ik Fedde af en toe wat likken en sabbelen. Kan ie een beetje wennen aan smaak en textuur maar echt iets binnenkrijgen deed ie nog niet echt...
pi_157340667
Twee weken geleden kon J. nog niet in de kinderstoel zitten en begonnen we in de wipstoel. Dat vond ik geen succes, nu (kort) in de kinderstoel gaat het kokhalstechnisch veel beter. Met 5 maanden beginnen was hier dus geen goed idee. Edit: op schoot werkte al helemaal niet hier, vandaar.
pi_157341058
Luna, voorwaarde is dat ze zelf het eten er weer uit kunnen werken. Dus zo stevig zitten dat ze zelf voorover kunnen leunen. En zelf eten pakken en naar de mond brengen. Dat doet de één wat eerder dan de ander, R begon ook wat eerder.
pi_157348227
Dat een baby eten interessant vindt, vind op ik zichzelf inderdaad niet per se reden om eerder te beginnen, want dat had onze Minion echt bij 3 maanden ook al; die volgde elke beweging die je richting je mond maakte.

Maar wij zijn ook wel iets eerder begonnen (volgende week is ze 6 maanden), omdat ik er vanuit ging dat ze er de eerste paar keer toch alleen maar mee zou spelen. Maar ze pikt het heel snel op (en krijgt dus ook al wel wat binnen), dus dat zie ik dan maar wel als teken dat ze er klaar voor is ;)
En ik bedacht me dat ze bij vroeggeboren kindjes volgens mij ook altijd zeggen dat je van de UD uit moet gaan, dus ik vond dat dat ook wel opging voor te laat geboren kindjes :P en dan zijn we dus precies met 6 maanden begonnen ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157349039
Hier eentje die inderdaad veel moe(s)t kokhalzen en vaak dingen achter elkaar in haar mond probeert te proppen als ze het lekker vindt (banaan, sushi).

Maar dat is geen reden voor mij om het niet te doen, juist niet. Mijn vriend kan er minder goed tegen dan ik trouwens, ik blijf er altijd heel rustig onder. Voor mij is het punt van regie van belang. Ik wil dat zij zelf haar eten reguleert en leert hoe het te reguleren en doseren, te luisteren naar haar lichaam. Ik zie het als leermomenten voor haar. Als je heel veel naar binnen probeert te proppen, tja, dat werkt dus niet zo lekker. Dan komt alles er weer uit (en begint ze weer opnieuw). Ik zie daarin vooruitgang in de zin dat ze het nu al minder erg doet dan een half jaar geleden. Ze leert niet alleen het eten kennen, maar ook hoe je dat doet: eten. En ik heb geen idee wat er precies hipster aan is, want ik denk dat ze in een cool hipstercafeetje waar iedereen mooi en hipster zit te zijn niet perse zitten te wachten op een kind dat zit te kokhalzen over haar broodje. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157386286
Hmm, in de categorie dat-vertellen-ze-er-vooraf-niet-bij: onze Minion accepteert nu dus geen lepeltje meer :{w

We geven al 6mnd zonder problemen de vitamine D druppels op een lepeltje 's ochtends en nu heeft mevrouw opeens bedacht dat ze dat ook prima zelf kan :') met als gevolg dat ze 'm in één keer achter in d'r strot duwt...

Gisteren en vandaag gekookte courgette gegeven, was best een succes, maar ze knijpt het echt helemaal fijn. Het vruchtvlees zat overal, behalve in d'r mond. Hoe doen jullie dat? Probeerde dat dus ook een beetje op te scheppen met een lepeltje, maar dat trok ze weer meteen uit m'n hand... Echt, mijn kind O+
Gisteren wel redelijk wat binnen gekregen, aan de luier vandaag te zien :Y)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157386327
Ik vraag mij altijd af hoe ze het vroeger deden zonder Olivarit en commissies en internet?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_157387893
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 november 2015 19:21 schreef I-care het volgende:
Ik vraag mij altijd af hoe ze het vroeger deden zonder Olivarit en commissies en internet?
Oh, dat vraag ik me regelmatig af, hoe mensen het vroeger zonder internet deden! :D
Terwijl ik de komst van het internet (voor particulieren) toch echt wel redelijk bewust mee heb gemaakt... ;)

En zonder potjes, tsja toen maakten ze de hapjes gewoon vers. Daar hadden de meeste moeders ook meer tijd voor. En baby's aten volgens mij ook veel eerder met de pot mee.

Maar wat bedoel je met 'commissies'?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157388199
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 20:20 schreef twist02 het volgende:

[..]

Oh, dat vraag ik me regelmatig af, hoe mensen het vroeger zonder internet deden! :D
Terwijl ik de komst van het internet (voor particulieren) toch echt wel redelijk bewust mee heb gemaakt... ;)

En zonder potjes, tsja toen maakten ze de hapjes gewoon vers. Daar hadden de meeste moeders ook meer tijd voor. En baby's aten volgens mij ook veel eerder met de pot mee.

Maar wat bedoel je met 'commissies'?
Met commissies bedoel ik eigenlijk een vage soort van autoriteit, mensen hebben de neiging te volgen wat op dat moment hot en happing is.

Als jij je luiers niet verschoont om de 20 minuten als dat gangbaar zou zijn ga je vragen stellen of je wel een goeie moeder bent..

Dit principe zie je nogal vaak terugkomen, vaak op basis van meedoen.

De nieuwe schijf van 5 niet volgen omdat je twijfelt is vaak gelijk reden tot paniek :P

De conclusie is dat niemand meer zelf durft na te denken zonder rekening te houden met de gangbare. lees gedicteerde meningen.

That's all. :)
.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_157388587
Ik zie de relatie met dit topic niet helemaal, maar ik schat dat de Rapley methode volgens jou ook zo'n 'hot and happening' trend is? :?

Mja, enigszins misschien wel ja. En als mensen er alleen aan beginnen om 'mee te doen' of uit angst een slechte moeder genoemd te worden is dat inderdaad geen goede zaak (maar dat laatste lijkt me reuze mee te vallen, toch?).

Aan de andere kant is het natuurlijk net zo 'gek' of 'fout' om iets maar te blijven doen "omdat dat nu eenmaal zo hoort". Voortschrijdend inzicht enzo ;)

Dus wat dat betreft ben ik het met je eens dat mensen vooral zelf na moeten denken :Y maar ik denk dat dat tegenwoordig juist meer gedaan wordt en dat je daarom steeds al die 'nieuwe' trends hebt!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157388734
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 20:48 schreef twist02 het volgende:
Ik zie de relatie met dit topic niet helemaal, maar ik schat dat de Rapley methode volgens jou ook zo'n 'hot and happening' trend is? :?

Mja, enigszins misschien wel ja. En als mensen er alleen aan beginnen om 'mee te doen' of uit angst een slechte moeder genoemd te worden is dat inderdaad geen goede zaak (maar dat laatste lijkt me reuze mee te vallen, toch?).

Aan de andere kant is het natuurlijk net zo 'gek' of 'fout' om iets maar te blijven doen "omdat dat nu eenmaal zo hoort". Voortschrijdend inzicht enzo ;)

Dus wat dat betreft ben ik het met je eens dat mensen vooral zelf na moeten denken :Y maar ik denk dat dat tegenwoordig juist meer gedaan wordt en dat je daarom steeds al die 'nieuwe' trends hebt!
Normaal zie je mij ook niet in dergelijke topica.. Beetje verdwaalt vanavond.

Excuses, en een prettig weekeind allemaal :)
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_157389060
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 22:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee hoor. Jij bepaalt toch wanneer het eten op tafel staat? Je kind kan toch niet om 14:00 opeens zeggen: "ik heb een beetje trek ik pak eens even een stronkje broccoli"?

Je kind kan alleen bepalen hoeveel hij of zij eet.
http://ellynsatterinstitu(...)ibilityinfeeding.php
Over gezonde relatie met eten

Korte samenvatting: baby bepaalt hoeveel en wanneer bv/kv,
etende baby bepaalt hoeveel en of er gegeten wordt, ouders bepalen wat en wanneer


Bij voeren met een lepel hebben veel ouders de gewoonte om te pushen tot het potje of bordje leeg is, en ook leert het kind aan dat lepel voor je neus=verwachting dat je je mond opendoet en eet. Bij rapley is de kans groter dat een kind meer zelf de regie houdt over eten.

Wij hebben overigens gecombineerd, hadden een baby die alles lekker vond en nu een dreumes die heel kieskeurig is, gaat in fases :+
Kwak
pi_157389639
Ik geef combinatie van rapley en geprakt (niet gepureerd) op een lepeltje. Ik kijk naar mijn kind om te zien of ze genoeg heeft gehad. Ze doet altijd haar mond open, maar in het begin van de maaltijd, wipt ze heftig op en neer en moppert als het te lang duurt. Dat verdwijnt langzaam als haar maagje voller raakt. Op een gegeven moment wil ze de lepel uit mijn handen trekken en dan denk ik dat ze genoeg heeft gehad. Ik laat het dan even staan en kijk of ze ernaar grijpt of niet.
Boterhammen gaan hier rapley, en die gooit ze dus op de grond als ze genoeg heeft. Net als de lepel trouwens, als ze die te pakken krijgt. En de rijstwafeltjes. Alleen de banaan hapt ze uit mijn hand, want oh, die vlekken :X
Ze hoeft van mij nooit haar bord leeg te eten, als ze iets niet lust, probeer ik hooguit 3 hapjes. Ze weet heel goed wat ze lekker vindt. (En ik geef haar vaak ook gelijk, wat een smakeloze zooi zijn die potjes) bijna altijd kook ik vers. Ze eet meestal met de pot mee, of ze eet twee dagen hetzelfde omdat wij perse friet willen. Daarvoor koop ik altijd extra groente.

100% rapley vind ik prima, als mensen dat willen. Zelf eet ik ook mijn wortels geprakt en ik merk aan Y dat ze het met aardappelen samen lekkerder vindt. Zo test ik alles en vind een mooie middeweg voor ons.
pi_157390442
Sjaak had gisteravond pompoen en broccoli. Wij aten maïs. En dat wilde meneer ook:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het lukte hem ook nog (met z'n ene tandje) om wat van de maïskorrels af te schrapen. En Grote Frustratie toen het eventjes niet lukte.

Overigens doen wij alles Rapley, behalve yoghurt, dat doen we met een lepeltje. Sjaak vindt Rapley helemaal geweldig, hij grijpt al naar zijn eten voordat hij goed zit in zijn stoel O+

[ Bericht 17% gewijzigd door MevrouwCactus op 07-11-2015 21:58:19 ]
pi_157391028
Risu: mooi dat je zo met verschillende manieren kunt combineren om te kijken wat bij jullie past! ^O^

MwC zie 'm lekker knagen! O+
Onze Minion lijkt het ook echt door te hebben; zodra ze in de kinderstoel zit, begint ze met d'r handje op het tafelblad te slaan, alsof ze wil zeggen "Kom maar hier met dat eten! :Y) " :D
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157391306
Twist, in mijn beleving is jouw Minion pas 3 maanden oud ofzo... Dat klopt vast niet :D
pi_157392269
Haha nee, bijna 2x zo oud! ;) Volgende week 6 maanden OMG da's een half jaar! :o
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 10 november 2015 @ 00:06:31 #181
335643 faptist
Maakt fouten
pi_157440256
Oh knaagsjaak. O+

Is zo'n vliesje oke? Best stug toch?

Of ben ik nou debiel aan het worden.
... Vorige week een paard druiven ontveld.. :o
  dinsdag 10 november 2015 @ 00:50:59 #182
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_157440917
Mais van een kolf wordt nog wel afgeraden mwc..

Of in ieder geval dat dacht ik. Een rondje google levert niks op. Misschien dus niet waar.

Iemand met meer info?
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_157441547
Het ziet er heel schattig uit, MevrouwCactus!

J. is fan van peer en bloemkool! Zo leuk om te zien hoe hij daar op aanvalt als je het bordje voor zijn neus zet. Hij zit dan al in de stoel op en neer te wippen van plezier :)
pi_157441812
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 00:50 schreef AwayTL het volgende:
Mais van een kolf wordt nog wel afgeraden mwc..

Of in ieder geval dat dacht ik. Een rondje google levert niks op. Misschien dus niet waar.

Iemand met meer info?
Ik heb het ook gegoogled en kon ook niets vinden. Hij kreeg ook nauwelijks iets binnen. Ik kan me voorstellen dat de draadjes (indien niet goed schoongemaakt) vervelend kunnen zijn, misschien is dat het?
Ach ja, hij vond het leuk :D Voelde ook vast fijn met het doorkomende tandje.
pi_157448023
Even dubbelchecken: dat bijvoeding in het begin grotendeels onverteerd weer wordt afgevoerd, klopt toch hè? :@

Want onze Minion heeft duidelijk meer courgette en wortel binnengekregen dat we dachten :X :Y)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 10 november 2015 @ 14:58:26 #186
149959 SQ
snelle trees
pi_157448793
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 14:13 schreef twist02 het volgende:
Even dubbelchecken: dat bijvoeding in het begin grotendeels onverteerd weer wordt afgevoerd, klopt toch hè? :@

Want onze Minion heeft duidelijk meer courgette en wortel binnengekregen dat we dachten :X :Y)
Ja hoor! Sterker nog, ik vind de helft van Mauws eten nog herkenbaar in de luier terug ;)
disclaimer
pi_157449946
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 14:58 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ja hoor! Sterker nog, ik vind de helft van Mauws eten nog herkenbaar in de luier terug ;)
Haha, dat duurt dus ook wel even! :D
Thanks! ^O^
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157450152
Uhuh :Y Hier laatst een intacte blauwe bes :Y)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_157450213
Dacht echt dat dat iets van de eerste weken/maanden was, maar goed om te weten, dan hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157452945
Bloemkool was een groot succes hier, ze kreeg ook echt wat binnen! Wortel nog steeds niet zo, maar sabbelen met een vies gezicht gaat ook. :D

Oh ja, maisboogies zijn echt de bom! :D Binnen 15 seconden helemaal weggewerkt. O+
  dinsdag 10 november 2015 @ 18:48:08 #191
149959 SQ
snelle trees
pi_157453348
Maisboogjes zijn de shit!

Over een paar maanden zitten die van jullie ook zo aan tafel:


Ook leuk voor de hond / kat :')
disclaimer
pi_157453455
O+ wat is ze groot!

mijnes blieft nog steeds alleen aardappel in alle vormen en vlees/vis :') maar er wordt inmiddels wel weer gelikt aan groente, vooruitgang!
Kwak
  dinsdag 10 november 2015 @ 18:59:46 #193
149959 SQ
snelle trees
pi_157453573
Komt vanzelf wel weer! En dingen als spruitjes etc? Winterkost? Mauwtje is echt spruitjesfan :')
disclaimer
pi_157454241
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:59 schreef Stormqueen het volgende:
Komt vanzelf wel weer! En dingen als spruitjes etc? Winterkost? Mauwtje is echt spruitjesfan :')
Er is aan een spruit geroken. I kid you not. Verder aan venkel gelikt. Wortel was hysterisch smijtwerk en bij aardappel met spinazie dacht ik dat de buren het amk zouden bellen. :+ Erwten uit een pot zijn er twee van gegeten zowaar! Met de rest is geschoten en geplet.

Oh en de kerrieboontjes van gisteren zijn met een minzame blik bekeken :')

Zilveruitjes lust hij wel, en komkommers, ook zure :') en rauwe tomaat en alle soorten fruit behlve pruim.
Kwak
  dinsdag 10 november 2015 @ 19:37:29 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157454465
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:48 schreef Stormqueen het volgende:
Maisboogjes zijn de shit!

Over een paar maanden zitten die van jullie ook zo aan tafel:


Ook leuk voor de hond / kat :')
Die lepel heeft ze voor de sier? :D
KuikenGuppy
pi_157454484
Mauw :D O+ Die hond of kat krijg je er niet bij zeker? ;(

Ohja, maisboogies wilde ik binnenkort ook halen ja!

Wortel was hier qua smaak best wel een hit, maar ook verslik/kokhals-gevoelig geloof ik... :X Misschien toch nog wat zachter koken voortaan... Of de Minion moet ophouden om ze te inhaleren, maarja.. :')
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157454534
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:48 schreef Stormqueen het volgende:
Maisboogjes zijn de shit!

Over een paar maanden zitten die van jullie ook zo aan tafel:


Ook leuk voor de hond / kat :')
Ik vind het zo knap dat ze dat bord gewoon laat staan. :D. I zet dat altijd op zijn hoofd, dus we gebruiken eigenlijk ook nooit een bordje.

En wat is ze groot en mooi!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 10 november 2015 @ 20:08:04 #198
149959 SQ
snelle trees
pi_157455225
Wat een bijzondere voorkeuren, kwak :D zilveruitjes :')

Burdie, jup, gevalletje klok / (k)lepel :')

DaD, dat heeft hier ook even geduurd hoor! Komt vanzelf!
En Tnx :@ O+
disclaimer
pi_157455480
Ja t zal wel weer overgaan, we bieden gewoon alles aan, en we zien wel of hij t eet.

Tot een maand geleden at hij ALLES en van de een op de andere dag was het dit :+
Kwak
pi_157466090
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 18:48 schreef Stormqueen het volgende:
Maisboogjes zijn de shit!

Over een paar maanden zitten die van jullie ook zo aan tafel:


Ook leuk voor de hond / kat :')
Is dat Mauw die nog maar net geen baby meer is? Die was toch veel kleiner en die at toch niets?

*O*

Sjaak vindt spruitjes ook heel lekker :') Ik vind er niets aan, maar hij wel. Ze zijn alleen lastig vast te pakken (want rond) dus ze schieten vaak weg tussen z'n vingertjes O+ :')

Foto van BroodSjaak voor de O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 11 november 2015 @ 10:59:56 #201
149959 SQ
snelle trees
pi_157466133
Halveren, cactus! Hebben ze veel meer grip ;)

Mnoh, wat een lekker broodsjaakje O+
disclaimer
pi_157466240
quote:
1s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:59 schreef Stormqueen het volgende:
Halveren, cactus! Hebben ze veel meer grip ;)

Mnoh, wat een lekker broodsjaakje O+
Doen we ook na een paar minuten geklungel hoor ;)
pi_157538662
Ik heb voor het eerst banaan gegeven. Hij vindt het hartstikke lekker, maar binnen een minuut is alles fijngeknepen en kan hij er niks meer mee. Hoe doen jullie dat?
pi_157538685
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 08:58 schreef Hupje het volgende:
Ik heb voor het eerst banaan gegeven. Hij vindt het hartstikke lekker, maar binnen een minuut is alles fijngeknepen en kan hij er niks meer mee. Hoe doen jullie dat?
Schil grotendeels erom laten en hem dat laten vasthouden?
pi_157714067
Skittles, dat heb ik geprobeerd, maar het uitstekende stukje breekt dan al heel snel af. Ach, als de motoriek verbetert, zal dat ook wel beter gaan.

Vandaag heb ik hem voor het eerst een korstje brood gegeven. Hij vond het lekker!
  zaterdag 21 november 2015 @ 13:21:55 #206
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157714098
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 08:58 schreef Hupje het volgende:
Ik heb voor het eerst banaan gegeven. Hij vindt het hartstikke lekker, maar binnen een minuut is alles fijngeknepen en kan hij er niks meer mee. Hoe doen jullie dat?
In stukjes gesneden of op een vork.
KuikenGuppy
pi_157760464
Ik las de tips aan het begin van het topic terug want ik wil graag proberen N. Wat meer mee te laten eten. Ik las over zelfgemaakte tomatensaus + viert waar ze gewoon van mee kunnen eten, maar hoe dan? :D In mijn tomatensaus zit altijd knoflook, ui, een bouillonblokje, een klein beetje suiker, en heel wat kruiden (tijm, kruidnagel, laurier), ik neem aan dat dat niet geschikt is voor N. Hoever moet ik mijn saus uitkleden en hoe doe ik dat zodat het voor ons ook lekker blijft?

Zelfde vraag mbt curry, die maak ik met currypasta, dus niet helemaal zelf.

Tips graag. :Y)

Gegrilde groenten (aubergine, courgette, paprika) waren gisteren een megasucces trouwens. :9
  maandag 23 november 2015 @ 13:00:31 #208
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157760532
Selvaria, ik deed altijd apart wat tomatenpuree met wat Italiaanse kruiden. Vond kuiken heerlijk :).
KuikenGuppy
  maandag 23 november 2015 @ 13:01:14 #209
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_157760549
quote:
1s.gif Op maandag 23 november 2015 12:57 schreef Selvaria het volgende:
Ik las de tips aan het begin van het topic terug want ik wil graag proberen N. Wat meer mee te laten eten. Ik las over zelfgemaakte tomatensaus + viert waar ze gewoon van mee kunnen eten, maar hoe dan? :D In mijn tomatensaus zit altijd knoflook, ui, een bouillonblokje, een klein beetje suiker, en heel wat kruiden (tijm, kruidnagel, laurier), ik neem aan dat dat niet geschikt is voor N. Hoever moet ik mijn saus uitkleden en hoe doe ik dat zodat het voor ons ook lekker blijft?

Zelfde vraag mbt curry, die maak ik met currypasta, dus niet helemaal zelf.

Tips graag. :Y)

Gegrilde groenten (aubergine, courgette, paprika) waren gisteren een megasucces trouwens. :9
Je kunt ook even wat apart maken voor N. Gewoon wat tomatenblokjes met wat kruiden ofzo vinden ze al snel lekker :)
pi_157760583
Zo simpel. Geloven jullie me als ik zeg dat ik normaal wel heel slim ben?

Bedankt! *O*
pi_157787561
In het eerste jaar maakte ik het zoutloos, verder zat er alles in. De pittigheidsgraag liet is wel 'wat' oplopen in de eerste jaren.

Ok, de thaise curry verdunde ik wel. Veeeeel minder currypasta (wel zelfgemaakt, maar dat maakt toch geen verschil? :? ).
Professioneel gifmenger.
pi_158220741
Ik heb een Tripp Trapp stoel en J heeft deze week ontdekt dat hij op het voetenplankje kan staan om zich omhoog te werken. Dit leek ons het moment om het tuigje in de stoel te maken, maar zojuist bedachten we dat het dan lastig is om je kind vlug uit de stoel te halen, mocht hij zich ernstig verslikken.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.
pi_158220991
Eh, nog nooit een echte verslikking meegemaakt eigenlijk. Maar één klik en het is los.
pi_158221017
Of het voetenplankje lager zetten.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_158226218
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 18:50 schreef Hupje het volgende:
Ik heb een Tripp Trapp stoel en J heeft deze week ontdekt dat hij op het voetenplankje kan staan om zich omhoog te werken. Dit leek ons het moment om het tuigje in de stoel te maken, maar zojuist bedachten we dat het dan lastig is om je kind vlug uit de stoel te halen, mocht hij zich ernstig verslikken.
Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen.
Het tuigje heb je echt zo los, en een kind dat zichzelf uit de stoel lanceert lijkt me nét ietsje gevaarlijker dan het risico op verslikken ;) . Wij hebben het plankje ook lager omdat A. anders ook uit de stoel klimt. (Doet ze zonder plankje ook wel, maar dan is het iets lastiger).
pi_159205424
J kreeg zojuist voor het eerst pasta (penne) en hij deed alsof ik hem wilde vergiftigen. Hij haalt het uit zijn mond en wil het wegvegen de tafel af, blijft het aan zijn hand plakken. Dat gezichtje! _O-
pi_159260540
Hoe gaar koken jullie sperzieboontjes voor een 6maander?
pi_159260734
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:04 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Hoe gaar koken jullie sperzieboontjes voor een 6maander?
Tot bijna-snot, dat ik ze met mijn vingers makkelijk kapot kan knijpen.
pi_159263616
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:04 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Hoe gaar koken jullie sperzieboontjes voor een 6maander?
Net zo gaar als voor mezelf, dus met bite.
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:06:00 #220
149959 SQ
snelle trees
pi_159263967
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 19:57 schreef WupWup het volgende:

[..]

Net zo gaar als voor mezelf, dus met bite.
+1. Makkelijker vast te pakken ook :)
disclaimer
pi_159264115
Ok, ik had ze redelijk gaar vandaag, maar ze maakt er nog niet veel van :') Als ze al een klein stukje van het boontje af krijgt, dan wordt dat vakkundig weer naar buiten gespuugd :+
pi_159264679
Maar goed, als ze zes maanden is moet je er ook nog niks van verwachten natuurlijk ;) Het is mooi als ze hem vastgehouden krijgt en misschien zelfs in haar mond, maar dan houdt het ook wel een beetje op over het algemeen. Beetje sabbelen, beetje knauwen soms. Het daadwerkelijke eten komt over een paar maanden wel.
pi_159264799
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 20:25 schreef WupWup het volgende:
Maar goed, als ze zes maanden is moet je er ook nog niks van verwachten natuurlijk ;) Het is mooi als ze hem vastgehouden krijgt en misschien zelfs in haar mond, maar dan houdt het ook wel een beetje op over het algemeen. Beetje sabbelen, beetje knauwen soms. Het daadwerkelijke eten komt over een paar maanden wel.
Oh, maar dat is echt geen enkel probleem hoor, ze pakt ze zo op en begint te kauwen alsof het Sophie de Giraffe is (om vervolgens over te gaan op haar standaard sabbelen op twee vingertjes, waarbij er daarnaast een boontje uitsteekt :D)
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:34:29 #224
149959 SQ
snelle trees
pi_159264964
Boontjes en vingertjes lijken ook wel een beetje op elkaar O+
disclaimer
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:36:11 #225
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_159265026
N.m 5.5 maanden, heeft vandaag peterselie gerapleyd... We moeten nu echt zorgen dat ze altijd iets te knagen heeft als we zitten te eten, anders pakt ze zo je eten van het bord. Nu hadden we niks anders bij de hand dat geschikt was voor een baby (we waren bij de Chinees, de rest van de groente zat saus op). Maar peterselie vond ze best ok, al heeft ze wrs. niks echt naar binnen gekregen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 20 januari 2016 @ 20:36:56 #226
327807 Mariposas
יה&#14
pi_159265056
Niet helemaal gaar gekookte sperziebonen klinken ook net alsof je op een Sophie kauwt, brrr! :X
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_159265719
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 20:36 schreef Mariposas het volgende:
Niet helemaal gaar gekookte sperziebonen klinken ook net alsof je op een Sophie kauwt, brrr! :X
Squeeksqueek :D
pi_159287722
Ik kook het meeste gewoon zoals wij het eten. Zachtere groenten beetgaar. Grote favoriet is hier pasta met tomatensaus, net echt weer een heel bord leeg. _O-

Ze begon net als M. hoor IMA, wat sabbelen aan die rare dingen op haar plankje. Het beetjes binnen krijgen kwam al vrij snel en echt goed, bewust eten duurde ook niet zo heel lang. De hoeveelheden die ze nu naar binnen duwt zijn echt pas van de laatste twee weken.

Wij zijn N. nu 'hele' maaltijdjes aan het aanbieden in plaats van alleen losse groenten? De pasta die ik net noemde doet het goed, groenten met vis in een curry-achtig sausje met wat rijst ook en de babyrisotto ging er ook goed in. Heeft iemand nog meer tips?
pi_159288035
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 19:13 schreef Selvaria het volgende:
Ik kook het meeste gewoon zoals wij het eten. Zachtere groenten beetgaar. Grote favoriet is hier pasta met tomatensaus, net echt weer een heel bord leeg. _O-

Ze begon net als M. hoor IMA, wat sabbelen aan die rare dingen op haar plankje. Het beetjes binnen krijgen kwam al vrij snel en echt goed, bewust eten duurde ook niet zo heel lang. De hoeveelheden die ze nu naar binnen duwt zijn echt pas van de laatste twee weken.

Wij zijn N. nu 'hele' maaltijdjes aan het aanbieden in plaats van alleen losse groenten? De pasta die ik net noemde doet het goed, groenten met vis in een curry-achtig sausje met wat rijst ook en de babyrisotto ging er ook goed in. Heeft iemand nog meer tips?
O+ :Y)
Ziehier! OUD / Succesrecepten voor/van jouw kinderen
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_159288276
D'oh! :D
Ik zag wel meer dingen voor iets oudere kindjes, maar ik kan ze natuurlijk gewoon wat aanpassen. :)
pi_159292351
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 20:36 schreef Mariposas het volgende:
Niet helemaal gaar gekookte sperziebonen klinken ook net alsof je op een Sophie kauwt, brrr! :X
R is het nogal met je eens :D

  donderdag 21 januari 2016 @ 21:36:33 #232
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_159292408
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 21:35 schreef -Spring het volgende:

[..]

R is het nogal met je eens :D

Briljant filmpje. Vooral dat er toch stug in blijven proppen :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_159292595
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 21:36 schreef laziness het volgende:

[..]

Briljant filmpje. Vooral dat er toch stug in blijven proppen :D
Na die drie likjes was ze er toch wel klaar mee uiteindelijk. :)
  donderdag 21 januari 2016 @ 21:42:29 #234
149959 SQ
snelle trees
pi_159292653
oh heerlijk spring _O- O+
Alsof ze oorsmeer proeven :')
disclaimer
pi_159292743
Spring :D O+
pi_159603701
Sjaak krijgt nu heeeel af en toe vlees, tot nu toe 5 keer. Hij heeft daarna altijd een onrustige avond, met huilen in zijn slaap of wakker worden en huilen. De meeste andere avonden heeft hij dat niet. Kan het aan het vlees liggen?
Hij heeft iets van varken op, gehakt, kip en kalkoen. De eerste twee of drie keer vond ik het toeval, maar nu niet meer.
Herkent iemand dit?
pi_159894694
Geen idee, MevrouwCactus, wij geven nog geen vlees.

Ik heb het idee dat J sommige dingen niet zelf oppakt om te eten omdat hij dan vieze handen krijgt. 8)7 Snijbonen lijkt hij bijvoorbeeld wel lekker te vinden, maar hij at er vanavond maar 1 hapje van. Toen ik wat op een lepel deed, pakte hij meteen de lepel af en stopte hem in zijn mond (maar dat lukte natuurlijk niet). Ik heb hem een paar hapjes gevoerd, die hij graag opat. Maar zelf eten, ho maar.
*zucht*
  zondag 29 mei 2016 @ 14:00:48 #238
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_162590054
Vraagje: N. is bijna 10 maanden en tot een paar weken geleden vond ze Rapley wel leuk. Ze kreeg niet superveel binnen, maar wel wat en ze proefde graag aan van alles.
Nu is een paar weken geleden ziek geweest en sindsdien eet ze echt niks meer qua vast voedsel. Ze speelt er alleen mee en mikt het dan op de grond. Ze drinkt wel gewoon veel bv, dus het is niet (denk ik) dat ze minder honger heeft.
Is dit herkenbaar? Hoe krijg ik haar weer aan het eten?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_162590426
Sowieso blijven aanbieden (maar dat snap je denk ik ;) ). Het kan zijn dat je dingen op een vork moet prikken en dan de vork geven ofzo, dat was hier een tijdje heel tof. Toen wilde Sjaak niets meer met zijn handen. Hebben hem ook een tijdje gevoerd, stukjes op een lepel of op een vork. Dan wilde hij het wel.
pi_162785452
Ook een vraagje: laten jullie je kindje zelf bepalen hoeveel het eet? W. is nu 7 maanden maar als ik hem bijvoorbeeld een banaan aanbiedt hapt 'ie die achter elkaar naar binnen :o . Lijkt me zoveel voor zo'n klein maagje, een hele banaan, of maak ik me dan druk om niks..?
  maandag 6 juni 2016 @ 18:12:01 #241
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_162793560
Juisty het idee van rapley is een kind zelf de controle geven, dus ja ik laat dat gewoon gebeuren. :)
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  maandag 6 juni 2016 @ 18:27:34 #242
409579 LuDann
All the way
pi_162793989
Wolk eet ook zo een hele banaan. Sterker nog, laatst met het ontbijt at ze een boterham, een hele banaan, een snoepkomkommer en een handje aardbeien. :P
pi_162794070
Wij laten Ketel ook zo veel eten als hij wil. Een hele banaan is zeker geen uitzondering. Dat is inderdaad ook onderdeel van Rapley, ontdekken wanneer je vol zit enzo.
  maandag 6 juni 2016 @ 18:55:05 #244
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_162794692
Volgens mij is N. gewoon lui en eet ze liever bv... Die hoeveelheden die jullie noemen heeft ze echt nog nooit gegeten...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_162795187
Bananen worden hier ook geïnhaleerd alsof ze lucht zijn. Kan prima, zegt Sjaak.
  maandag 6 juni 2016 @ 19:36:27 #246
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_162795934
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 18:55 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij is N. gewoon lui en eet ze liever bv... Die hoeveelheden die jullie noemen heeft ze echt nog nooit gegeten...
Hier hetzelfde. Ik vraag me vaak af hoeveel hij nu echt binnenkrijgt.. Soms maak ik me er ook wat zorgen over, want hij drinkt ook minder nu, overdag 4 of 5 keer een snachts 2 keer.. Misschien drinkt hij wel effectiever?
pi_162795965
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 19:36 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Hier hetzelfde. Ik vraag me vaak af hoeveel hij nu echt binnenkrijgt.. Soms maak ik me er ook wat zorgen over, want hij drinkt ook minder nu, overdag 4 of 5 keer een snachts 2 keer.. Misschien drinkt hij wel effectiever?
Dat klopt Jagär, naar mate ze ouder worden drinken ze meer in minder tijd. ^O^
pi_162796496
Hier eet N. ook wat ze wil, soms is dat echt haast een volwassenenportie en soms een paar muizenhapjes. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het niet teveel was, maar ze zal echt wel stoppen als het niet meer goed voelt toch? Ze is er in elk geval nog nooit ziek van geweest.
pi_162796995
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of O zich niet "overeet". Maar het is nooit retour gekomen, dus het zal wel. De ene dag at ze veel zo in het begin, andere dag haast niks. Dat trekt ook wel weer bij.

Wij hebben altijd de regie van het eten bij haar gelaten. Als ze niet wil eten, hoeft ze niet. Dan heeft ze kennelijk geen honger, en proberen we het later weer. We pushen haar nooit om meer te eten. En soms eet ze meer dan ik :D
pi_162797743
Ik laat het ook aan J hoeveel hij eet. Soms is dat veel en soms praktisch niks (de afgelopen weken vooral dat laatste). Hij gebaart tegenwoordig (als ik het vraag) of hij 'meer' wil of 'klaar' is, en daar luister ik naar.
Omdat ik twijfelde of dit zo goed ging, ben ik laatst naar het weeguurtje gegaan om te wegen en J groeide keurig verder op zijn lijntje, dus lijkt het me wel best zo.
pi_162797980
Replay: heb vertrouwen in je kind.
Make my day!
pi_162800330
Thanks allemaal, ik kan dus gewoon hele bananen blijven geven.

Ik vind het alleen allemaal zo stom haaks op elkaar. Bij flesjes heb je overal info over natuurlijke maaginhoud en maagjes oprekken en weet ik 't en nu met vv mag je weer wel veel aanbieden :') . Nahjah, mijn 7-maander eet dus zelf bananen! :D
  maandag 6 juni 2016 @ 23:44:16 #253
409579 LuDann
All the way
pi_162804744
Ik denk dat het verschil hem daar zit in het zelf doen, eten doen ze helemaal zelfstandig en daar moet je voor kauwen (in theorie :P ). Dus dan krijgen de hersenen de tijd om het 'vol' signaal te verwerken.

Uit de fles drinken doen ze niet helemaal zelf, jij houdt dan de fles vast. Het stroomt makkelijk, het zijn veel calorieën in een relatief compacte vorm en slikt een stuk makkelijker weg. Het 'vol' signaal komt pas een tijdje nadat babylief eigenlijk vol zit.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:58:30 #254
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164454991
Het klinkt misschien raar, maar ik vind de overgang van rapley naar met ons mee-eten heel lastig. Pasta en aardappels geen probleem, maar als we couscous, rijst enz eten gaat dat niet. Kind eet alleen grove stukken, saus en korrels worden weggeveegd, fijngeknepen en op geslagen. :') en een lepel snapt hij ook niet. Hoe ging dat bij jullie?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:00:23 #255
149959 SQ
snelle trees
pi_164455026
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 10:58 schreef Mariposas het volgende:
Het klinkt misschien raar, maar ik vind de overgang van rapley naar met ons mee-eten heel lastig. Pasta en aardappels geen probleem, maar als we couscous, rijst enz eten gaat dat niet. Kind eet alleen grove stukken, saus en korrels worden weggeveegd, fijngeknepen en op geslagen. :') en een lepel snapt hij ook niet. Hoe ging dat bij jullie?
ik heb de fijnere zuut gewoon gevoerd nadat ze de stukken groenten er uit had gevist. Op een gegeven moment snapte ze de lepel en nu gaat dat ook prima (in die zin dat minstens 70% IN de mond belandt) :D
disclaimer
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:07:14 #256
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164455171
Ja voeren doen we ook wel, maar dat heeft hij nooit zo geaccepteerd. Je moet echt met flinke afleidingsmanoeuvres komen om het lepeltje erin te krijgen. Anders wordt het direct uit je handen geslagen. }:|
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_164455391
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 10:58 schreef Mariposas het volgende:
Het klinkt misschien raar, maar ik vind de overgang van rapley naar met ons mee-eten heel lastig. Pasta en aardappels geen probleem, maar als we couscous, rijst enz eten gaat dat niet. Kind eet alleen grove stukken, saus en korrels worden weggeveegd, fijngeknepen en op geslagen. :') en een lepel snapt hij ook niet. Hoe ging dat bij jullie?
Ik gaf groenten en andere dingen die we door de rijst of couscous gaven aan haar (stukje kip of vis of kaas), + soms nog wat extra zoals een tomaatje, en dan ook een kleine beetje rijst/couscous, zodat ze dat dan wel kon proeven. Dat spelen met het eten wat je beschrijft, hoort ook een beetje bij Rapley, volgens mij: door te knijpen of te slaan of wat dan ook voelt een kind het eten, spelenderwijs ontdekken ze, en wie weet belandt er dan ook iets in de mond. Je moet er wel tegen kunnen dat het een beetje een zootje wordt. Maar als je kleine hoeveelheden geeft, is dat wel te overzien, vond ik. Ik liet haar altijd lekker maar wat doen. Als ze het eten duidelijk heel lekker vond maar zelf weinig binnen kon krijgen, stelde ik wel eens voor om te voeren: soms wilde ze dat dan wel, andere keren niet. En op een gegeven moment wilde ze inderdaad perse ook een lepel. En dan zat ze daarmee te hannesen. :P . (Kortom, eten is voor een heel groot deel dus een beetje klooien, en als je dat kunt accepteren dan gaat het prima. :P .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:21:03 #258
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_164455527
Ja dat hoort er een beetje bij, en dan ineens snappen ze een lepel :D
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_164455771
N. snapte de lepel nu wel bij dingen als Griekse yoghurt of smeuïge stamppot (maar dat blijft ook wel plakken als je de lepel er verkeerd om insteekt :+ ), maar rijst bijvoorbeeld lukt haar echt nog niet. Ze probeert het dan wel met de handjes, maar dat wil ook niet altijd even goed lukken, dus bij frustratie schep ik het op de lepel en geef ik de lepel aan haar zodat ze hem zelf in de mond kan stoppen. Als het dan nog niet wil voer ik wel eens kleine beetjes, maar liever niet.

Een vork vindt ze trouwens beduidend ingewikkelder. Ze snapt het idee, maar rost er maar op los met dat ding en is dan gefrustreerd omdat ze er niks aan geprikt krijgt. _O-
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:34:04 #260
149959 SQ
snelle trees
pi_164455887
ik wil er graag even aan toevoegen dat ik mijn kind dus ook wel laat spelen en voelen en ontdekken enzo he. Ik zat geen mak schaap te voeren ;) Maar het was een beetje vraag en aanbod op elkaar afstemmen en ik zie daar ook geen kwaad in ofzo. Ze is inmiddels bijna twee, eet praktisch alles alleen haar voorkeur is per dag verschillend ( :')), ze stopt wanneer ze genoeg heeft en eet en drinkt ook vrijwel alles zelf zonder hulp. Dus wat dat betreft is de missie ruimschoots geslaagd ;)
disclaimer
pi_166461974
Kick!

Zo eens lezen hier.
Mijn 7 maander doet heel soms of eten lekker is maar meestal vind hij t vergif. Tot nu toe lijkt rapley het best te gaan. (Bied beide aan)

Op papier begint het wel tijd voor meer dan 3 kruimels of een half mini lepeltje te worden. Vandaar de kick op zoek naar tips of herkenning
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  zondag 6 november 2016 @ 20:34:31 #262
149959 SQ
snelle trees
pi_166462094
Mja, met zeven maanden kreeg mauw ook zeer weinig binnen volgens mij. We zijn sowieso pas met zes maanden begonnen aan likken aan komkommer enzo, maar ik zou me daar nu nog echt geen zorgen om maken :) het is op deze leeftijd echt nog voornamelijk ontdekken en onderzoeken. Dat opeten komt vanzelf wel :Y
disclaimer
pi_166462423
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 20:31 schreef Lamb29 het volgende:
Kick!

Zo eens lezen hier.
Mijn 7 maander doet heel soms of eten lekker is maar meestal vind hij t vergif. Tot nu toe lijkt rapley het best te gaan. (Bied beide aan)

Op papier begint het wel tijd voor meer dan 3 kruimels of een half mini lepeltje te worden. Vandaar de kick op zoek naar tips of herkenning
Op wie z'n papier? Food under one is just for fun! :)
  zondag 6 november 2016 @ 20:44:42 #264
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_166462474
Franske likte t/m een maand of 10-11 alleen maar aan wat losse dingetjes. Daarna ging hij los en at alles wat los en vast zat. Inmiddels eet hij weer vrij weinig.

Zolang gewicht en groei er niet onder lijdt, komt het goed!
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_166463683
Op babybytes enzo :p

Had weer even bevestiging nodig ;)

Groei is nu wat aan t afvlakken. Van 0 naar -1. Cb arts overigens heel relaxed.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_166484367
Sticker ging met 14 a 15 maanden pas een beetje voedsel binnenkrijgen, dat ging vergeleken met andere kindjes echt wel wat langzaam maar dat is typisch Sticker. Hij is nu 3,5 en is een enorm veelzijdige eter.

En als de groei echt heel erg afvlakt dan is bv/fv juist hetgeen met meer kcal, dus dan hoef je de winst niet in bijvoeding te zoeken, mocht het al nodig zijn. Het prachtige aan Rapley is dat een kind zelf bepaalt waar hij aan toe is, en zolang je dat volgt komt het echt vanzelf goed :) (disclaimers daargelaten!)
pi_166503037
Ja zo waar inderdaad!

Uiteraard propte hij meteen na mijn Post hier zijn gezicht vol boontjes ;) gok dat hij een halve op heeft uiteindelijk!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_167854909
Schopje :+

Noob hier:
M is nu 5 maanden en wil rond de 6 maanden beginnen met gecombineerd rapley/gepureerd. Op het kdv geven ze gepureerd, dus vandaar.
Wat is een beetje handig om mee te beginnen? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld komkommer/wortel/broccoli/bloemkool. Maakt het daarbij nog uit of ze al tandjes heeft of niet? En hoe moet ik het koken? Even hard/zacht zoals ik het zelf zou eten of anders?

Tips zijn welkom :P
  dinsdag 3 januari 2017 @ 13:55:29 #269
149959 SQ
snelle trees
pi_167855086
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 13:47 schreef Miezziej het volgende:
Schopje :+

Noob hier:
M is nu 5 maanden en wil rond de 6 maanden beginnen met gecombineerd rapley/gepureerd. Op het kdv geven ze gepureerd, dus vandaar.
Wat is een beetje handig om mee te beginnen? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld komkommer/wortel/broccoli/bloemkool. Maakt het daarbij nog uit of ze al tandjes heeft of niet? En hoe moet ik het koken? Even hard/zacht zoals ik het zelf zou eten of anders?

Tips zijn welkom :P
Eet je dochter standaard warm op het kdv dan?

Ik ben zelf begonnen met komkommer, omdat neutraal van smaak, maar eigenlijk zijn de meeste groenten wel geschikt. Van zure dingen zoals tomaten kunnen kleintjes wel uitslag rond hun mond krijgen.
Je kunt het net zo koken als je het zelf zou eten. Te zacht is vaak ook niet fijn vasthouden namelijk. Niet in te kleine stukjes en tandjes zijn ook geen must. Het gaat in het begin voornamelijk om het wennen van de zintuigen, daadwerkelijk iets binnen krijgen komt pas later :)

Oh en tips van hier: schijfjes komkommer kun je een duimgat in maken voor meer grip. En sperziebonen pakken heel fijn vast in babyknuistjes :) Paprika in reepjes deed het hier ook goed.

Kom je ook foto's plaatsen? Ik vind dat altijd zo leuk O+
disclaimer
pi_167855487
Nee, ze bieden daar fruithap aan. Waar ik nog geen gebruik van maak overigens :+ Ze geven het natuurlijk alleen zodra ik heb gezegd dat het ok is.

Komkommers heb ik altijd wel in huis, dus dat komt ook wel goed uit.
Ben benieuwd naar de rommel die het geeft :D Zal zeker foto's maken en posten O+

Mijn nichtje van 1,5 krijgt altijd nog een soort gladgepureerde mix van aardappelen, groente en vlees en eten is echt een drama (vind ik ook wel logisch, niet te eten dat spul :@) dus mijn motivatie voor Rapley begon steeds groter te worden naarmate ik dat ritueel vaker zag :@ :D
  dinsdag 3 januari 2017 @ 14:22:10 #271
149959 SQ
snelle trees
pi_167855746
mijn kind heeft nooit van die potjes geaccepteerd nee. Behalve de spaghetti :? Nou ja, ik kan ook niet wachten om er weer mee aan de slag te gaan O+

Oude doos:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door SQ op 03-01-2017 14:27:59 ]
disclaimer
pi_167855874
Best zonde, al die potjes die niet opgaan :+
Laat je mijn nichtje alleen met de rijstkoker zou ze hem zo leegeten :')

Hahaha die foto's! O+ _O- O+
pi_168173089
Ik gooi m ook even hier :).. staat ook op de rapley Facebook groep.

Ik ga vanuit de UK wat baby/peuter organic snacks bestellen. Ik vind het aanbod hier in Nederland wat summier en mijn peuter lust graag ook eens wat anders.

Nu dacht ik, misschien zijn er meer dames die mee willen bestellen. Voordeel is dat de verzendkosten verdeeld kunnen worden en dus lager uitvallen. Ik woon zelf in Berkel en Rodenrijs dus is het misschien enkel interessant voor dames die daar rondom wonen. Ik ben ook regelmatig in Hoogvliet dus dat zou ook kunnen.

Ik denk er aan om bij onderstaande webshop te bestellen. De verzendkosten moet ik nog even bekijken ik weet niet of dit op gewicht gaat of per zending.

http://www.britsuperstore(...)4&department=144&p=1
Of bij:
https://www.britishcorner(...)on=currency&type=eur

*wel even zelf kijken welke producten binnen het straatje past. Ellas en Organix (goodies) zijn wel ok bij overige merken kan er suiker zijn gebruikt.

Mocht er interesse zijn dan hoor ik het graag in dit berichtje 🙂.
♥ J & S
pi_168777687
Nou, M vindt eten tot nu toe niet lekker of leuk :{w Het is vooral leuk om mee te slaan en op de grond te gooien.
Verder stopt ze echt álles (speelgoed, tenen, vingers, haren.. ;( :+ ) in haar mond, dus ik denk dat ze denkt dat we haar willen vergiftigingen ofzo wanneer we eten neerleggen :+
pi_169015472
Knijpen
Prakken
Likken
Gooien

Noem het maar op zijn allemaal manieren van voedsel ontdekken. De structuur, geur, vorm en kleur moet allemaal fijn geknepen, geplert door baby knuisten worden etc ;)

Komt echt vanzelf. Hier ging wurm pas wat naar binnen werken met 8 maanden of zo. Pas na 14 maanden echt goed meeeten.
Schudden voor gebruik
  maandag 20 februari 2017 @ 10:14:32 #276
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_169019914
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 13:59 schreef Miezziej het volgende:
Nou, M vindt eten tot nu toe niet lekker of leuk :{w Het is vooral leuk om mee te slaan en op de grond te gooien.
Verder stopt ze echt álles (speelgoed, tenen, vingers, haren.. ;( :+ ) in haar mond, dus ik denk dat ze denkt dat we haar willen vergiftigingen ofzo wanneer we eten neerleggen :+
Hier precies hetzelfde! Ze is bijna acht maanden en voor mijn gevoel ging het in de mond stoppen bij Lucas toch iets voortvarender ook al duurde het bij hem nog tot een jaar voor hij echt ging eten. Zij stopt qua eten praktisch niks in haar mond, laat staan dat ze iets binnen krijgt. En zo ja dan wordt het vaak weer uitgespuugd. Brood en soepstengel stopt ze wel in haar mond en boontjes. Al het andere is om mee te spelen. Ik probeer het los te laten maar dat wordt steeds lastiger. En voeren wil ze niet. Wat eten aangaat is ze net haar broer.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_169020216
Hier stopt ze nu wel vaker wat in haar mond, maar verder dan likken/zuigen gaat het niet echt. Ze heeft in ieder geval niet meer overgegeven en het kokhalzen wordt ook steeds minder. Wanneer ik de andere kant op kijk gaat het trouwens opeens een stuk beter :?

Als ik haar probeer te voeren met een lepel, wil ze alleen maar de lepel zelf vasthouden en zo ver mogelijk in haar mond doen :') Dat vond ik niet zo'n goed idee :7

Ik probeer het ook los te laten maar vind het soms best lastig.
pi_169020343
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2017 10:32 schreef Miezziej het volgende:
Hier stopt ze nu wel vaker wat in haar mond, maar verder dan likken/zuigen gaat het niet echt. Ze heeft in ieder geval niet meer overgegeven en het kokhalzen wordt ook steeds minder. Wanneer ik de andere kant op kijk gaat het trouwens opeens een stuk beter :?

Als ik haar probeer te voeren met een lepel, wil ze alleen maar de lepel zelf vasthouden en zo ver mogelijk in haar mond doen :') Dat vond ik niet zo'n goed idee :7

Ik probeer het ook los te laten maar vind het soms best lastig.
Misschien voelt ze onbewust de druk die jij ervaart tijdens die speel/eetmomenten?

Het kokhalsreflex zit bij jonge kindjes ver voorin de mond, eigenlijk om te voorkomen dat ze stikken. Door oefenen met dingen in hun mond steken gaat het steeds verder naar achteren. Dat gaat dus al supergoed O+
pi_169021468
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2017 10:41 schreef Bloesem. het volgende:

[..]

Misschien voelt ze onbewust de druk die jij ervaart tijdens die speel/eetmomenten?

Het kokhalsreflex zit bij jonge kindjes ver voorin de mond, eigenlijk om te voorkomen dat ze stikken. Door oefenen met dingen in hun mond steken gaat het steeds verder naar achteren. Dat gaat dus al supergoed O+
Ja ik denk het, ik kijk nu maar gewoon naar mijn eigen eten en stiekem vanuit mijn ooghoeken naar haar om te kijken of het wel allemaal goed gaat.

Gister heb ik een filmpje gemaakt terwijl ze bezig was met peer. Volgens mij vond ze het wel lekker, maar wel lastig zo'n glibberig ding :9
Printscreen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 27 februari 2017 @ 14:38:45 #280
327807 Mariposas
יה&#14
pi_169177511
Zo waar dit. :D




https://instagram.com/p/BQ3erc8lG16/

(Hoe embed je dit? :( )

[ Bericht 30% gewijzigd door Mariposas op 27-02-2017 20:25:08 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_169180729
Haha, Klopt helemaal.

Wij waren toen I zeven maanden was op vakantie. Een wat oudere mevrouw zag ons een week lang rapley-en met I en ze zei toen heel subtiel: mijn kleinzoon is van ongeveer dezelfde leeftijd. Die eet uit een potje of mijn zoon stopt het eten even in de blender. Is echt heel handig hoor! _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 6 maart 2017 @ 13:23:39 #282
171422 LadyBlack
paint it black
pi_169328469
Crosspost uit het dreumes-topic:

Zijn hier meer kindjes die nog niet zelf eten, of dat pas laat leerden?

Mijn dochter was een volleerd rapleykind, kon vanaf 6 mnd prima iets uit de hand eten. Broertje (inmiddels 1 jaar oud) daarentegen bakt er niks van :') Hij is dol op eten, dat is het probleem niet, maar je moet hem alles voeren. Eten dat ik op tafel leg is speelgoed en belandt vrijwel direct op de grond; hij verzint niet dat hij dat in zn mond kan stoppen. Als ik het oppak, gaat zn snaveltje accuut wagenwijd open :')

Eerst kon hij ook echt geen stukjes hebben, maar dat lukt inmiddels wel aardig. Brood krijgt hij in kleine plukjes, of hij hapt van een dubbelgevouwen boterham.

Het enige dat soms goed gaat trouwens is een soepstengel, als ik die in zn hand prop.
pi_169340076
Ja hoi. Mijnes eet ook nog niks (bijna 7 maanden). Hij is nog klein, maar het contrast met zijn grote broer is nogal groot :D kokhalsreflex is erg sterk, hij stopt weinig dingen in zijn mond om te spelen en gebruikt geen spenen. Omdat hij ook makkelijk overgeeft laat ik hem nu voornamelijk rapleyen, maar hij brengt nog weinig dingen naar zijn mond. Totale kokhals paniek ook als hij ineens wel iets in zijn mond heeft :'). Begon S ook zo? Ik weet niet wat te verwachten, en of ik er goed aan doe dat ik hem laat oefenen of dat ik het beter even kan laten rusten.
  maandag 6 maart 2017 @ 22:31:22 #284
171422 LadyBlack
paint it black
pi_169341410
Ja S heeft echt totdat ie 9 maanden was echt gerild en gekokt van stukjes in zn eten :') Brood sopte ik vaak in wat melk en dan ging t wel ok.

Ik vind t zo gek, hoe dat zo anders kan zijn. E kokte bijna nooit :?

Overigens stopt S ook nu pas af en toe wat speelgoed in zn mond. Eerder hapte hij alleen aan bij grote ronde dingen.... :')

En of je er goed aan doet.... ik liep er een beetje tegenaan dat mijn kolfrecht afliep en dat ik hem dus op wat minder melk wilde laten groeien (niet omdat ik anders zn kdv-voorraad niet mee kon geven, dat redde ik toch al nowhere near, maar omdat ik anders met teveel stuwing op mn werk zit). Echter, het kind groeit niet zo goed, dus ruimte om maar wat aan te klooien heb ik niet echt; dus ik bied kleine caloriebommetjes aan nu: fruit met avocado, en een boterham erdoorheen geblenderd. En soms ook nog een scheut olijfolie, of de boterham is besmeerd met roomboter.
pi_169347552
Ah ja, nouja, T krijgt fv, dus daar zit geen restrictie aan, op zich. We hebben tijd. Grote broer is, vanaf dag 1, een grote stofzuiger :o nagenoeg alles ging er altijd met smaak in. Ook een fanatiek speengebruiker en mondspeler, dus ja... ander kind, andere regels! Ik zet hem gewoon bij ons aan tafel en geef hem iets om te bekijken/voelen, en dat doet hij dus ook. Voeren gaat beter, maar soms spuugt hij daarna- en dan komt ook de melk mee terug }:| dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee. Voeren gaat ook alleen goed als hef extreem glad is, en niksig. Gepureerde peer *O* gepureerde wortel :r -O-
pi_170270325
*Kick*

Daar zit ik dan met mn goeie gedrag,Ik ben zelf geen rapleyfan of beter gezegd, Ik vind het doodeng maar mijn kleine meneer vind die potjes echt 3x niks.. en vandaag een stuk komkommer gegeven en daar had ie wel sabbel plezier van. follow your child enz dus het lijkt erop dat we dan een combi gaan doen...
maar wat geef je wel en wat niet, hoe groot en hoe gaar? warm/koud? Hoe zit het met de fles/vaste voeding verhouding?
kortom #noob :@
S. 2014
J. 2016
  zondag 16 april 2017 @ 21:50:17 #287
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_170271457
volgens rapley mag je alles geven minus honing, pinda's, junkfood en dingen met toegevoegde suikers en zout.

al het eten ongeveer ter grootte van het vuistje van het kind.
beetgaar
druiven, tomaatjes en knakworsten en soortgelijke dingen in plakjes of 4en.

kunstvoeding blijft de hoofdvoeding tot de 1 jaar.
  zondag 16 april 2017 @ 21:51:15 #288
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_170271488
Ik hou zelf het schema van Kleintjes aan qua wat ik aanbied: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html

Formaat is meestal gewoon het formaat dat goed vast te pakken is, dus bv heel boontje, een derde banaan, een minikomkommer, stukje pasta, 1/8e appel, roosje broccoli.
Dingen als cherrytomaatjes en druiven wel in kwartjes snijden.

Qua temperatuur gewoon zo warm dat je het goed kan vasthouden, wordt vanzelf koud :P

Qua verhouding vv en melk... Geeeen idee dat is gewoon echt zoeken en proberen. Ik probeer eerst vv aan te bieden en dan de borst maar weet niet wat handig is met kv en als je meer vaste tijden hebt. Volg je kindje :*
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_170273790
druiven en andere kleine dingen voelen nog heel erg als horror dus daar wacht ik nog wel even mee :P maar verder gaan we maar gewoon proberen.
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 18 april 2017 @ 13:08:02 #290
171422 LadyBlack
paint it black
pi_170304923
Haha, ik zie dit topic voorbijkomen, en mijn eigen post van hierboven. S kán inmiddels wel dingen in zn mond stoppen, maar doet dat eigenlijk vooral met soepstengels of stukjes papier als hij die op de grond vindt.... heb vandeweek een briefje speelgoedgeld uit zn mond gevist :')

Ik sta er nog steeds van te kijken hoe anders die kinderen kunnen zijn. En verder geniet ik dan maar van nog iets langer een 'baby' :D O+
pi_170305528
+1. Hier gaat het inmiddels ook wat beter en kan hij best wat in zn mond stoppen. Ik denk dat het wel even zal duren voor hij met de pot mee-eet :').
pi_170306324
Geeft de burger weer moed, M eet ook bijna niets :')
Gepureerd is bah. De rest is vooral leuk om mee te kleien of kleine stukjes van te trekken. Ze likt dan soms wel haar handen af, vooruitgang! :P Ze stopt vaak ook dingen wel gewoon in haar mond, maar daar blijft het ook wel bij. Mijn kolfrecht loopt ook af, heb nog wel vriezervoorraad dus ik hoop dat het allemaal wel gaat loslopen.
Misschien moet ik maar kleine dingen gaan geven, zoals doperwten en rijst ofzo, want ze vindt het oefenen met de pincetgreep nu helemaal het einde.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 25 april 2017 @ 10:49:00 #293
269689 crew  Viv
pi_170472435
Hoi! w/ Mijn baby is de 6 maanden gepasseerd, maar we zijn nog niet begonnen met vast voedsel omdat ze ziek is en soms al moet kokhalzen van haar fopspeen. :X Ervan uitgaande dat ze over een week weer opgeknapt is, is de vraag wat handig is qua eerste hapjes. Ze kan namelijk nog niet goed zitten in de kinderstoel (ze heeft nogal een groot hoofd en is dus topzwaar O+ ), met een opgerolde handdoek in het zitje heeft ze wel genoeg steun. Is dat voldoende om met Rapley te beginnen?
pi_170474518
Ja, veel plezier! *O*
pi_170474690
Ja, ik denk het ook wel. M zat bijvoorbeeld niet zo netjes in een Ikea kinderstoel met 6 maanden, maar wel in de Stokke steps, daar is de afstand tussen de beugel/tafelblad.

Wij zijn begonnen met reepjes komkommer.

Al eet ze nog steeds bijna niets :') ;(
pi_170475015
De eerste paar keer zat J bij een van ons op schoot. Wij begonnen met wortel en broccoli, geloof ik.
  dinsdag 25 april 2017 @ 13:55:16 #297
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_170476159
Ja, dat is voldoende als er wel goede romp balans is bij ondersteuning.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 25 april 2017 @ 15:37:17 #298
269689 crew  Viv
pi_170478235
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 april 2017 13:55 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ja, dat is voldoende als er wel goede romp balans is bij ondersteuning.
Mooi! Gisteren hadden we haar voor de gezelligheid aan tafel bij het ontbijt, en toen pakte ze een lege broodzak en bracht die naar haar mond, dus ze snapt het idee wel alvast. :P

Miezz hier ook de Stokke Steps, onder andere op aanraden van mevrouw Buda hier. ;)
  donderdag 25 mei 2017 @ 15:00:16 #299
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_171197402
Met welke leeftijd mogen ze gras eten?
KuikenGuppy
  donderdag 25 mei 2017 @ 15:04:26 #300
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_171197509
6 maanden :D
pi_171197514
quote:
12s.gif Op donderdag 25 mei 2017 15:00 schreef Burdie het volgende:
Met welke leeftijd mogen ze gras eten?
Zodra ze het zelf kunnen plukken!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')