abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157203036
Laatst zag ik echt een hele goede rapportage over honger in Nieuwsuur. Na wat zoeken op YouTube vond ik hem terug:

Samengevat:

Er sterven volgens de VN nog 9 miljoen mensen per jaar aan honger. Martin Caparros heeft een boek geschreven over honger waarin hij zegt dat het moeilijk wordt om de doelen van de VN te halen om honger te elimineren wereldwijd en stelt dat het ook het gevolg is van het economisch en politiek systeem waarin we leven.

Het sneue wat hij nog meer constateert is dat sommige derdewereldlanden zoals Niger eigenlijk genoeg natuurlijke hulpbronnen hebben (in het geval van Niger uranium) die ze zouden kunnen verkopen, maar dit wordt vaak door de rijkere bedrijven elders opgeëist. De lokale bevolking die omgaat van de honger en dorst ziet haast niets van de winsten terug.

Het meest schrok ik van deze constatering: onze wereld van ~7 miljard inwoners heeft de capaciteit om ~12 miljard mensen te voeden. Echt ziek eigenlijk. Het is dus puur een kwestie van herverdeling. Met 30 miljard dollar per jaar zou je wereldwijde honger helemaal kunnen elimineren volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie. Toch gaat daar geen geld naartoe. In contrast zie je dat de VS zijn banken heeft gered met 800 miljard dollar. Terwijl ze met 30 miljard dollar per jaar al honger wereldwijd kunnen elimineren.

Toen ik er meer over zat na te denken bedacht ik me eigenlijk dit: zijn wij als rijkere landen indirect verantwoordelijk voor miljoenen doden? Ik maak graag dergelijke vergelijkingen en misschien is het misplaatst, maar het doet me haast denken aan een moderne Holodomor.

Wat vinden jullie hiervan? Waarom is wereldwijde honger nog steeds niet geëlimineerd? Heeft de journalist in het filmpje gelijk? Zou je dit haast een Holodomor door het westen kunnen noemen? Jaarlijks sterven er volgens de VN 9 miljoen mensen aan honger, dat is dus zelfs meer dan de geschatte aantallen van 2,5 miljoen - 3,9 miljoen mensen die stierven door de Holodomor.

Je zou zeggen dat 30 miljard dollar per jaar door de rijke landen wel valt op te brengen om honger te elimineren. Maar blijkbaar wint het eigenbelang en laten we doelbewust 9 miljoen mensen per jaar aan honger sterven.

Dit is het boek van de desbetreffende auteur en journalist trouwens:

http://www.bol.com/nl/p/honger/9200000035988710/

Recensie van het boek:

http://www.volkskrant.nl/(...)ndt-honger~a4024052/

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2015 13:54:08 ]
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:12:17 #2
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_157203782
De stelling dat de wereld nu al genoeg voedsel produceert om 12 miljard mensen te voeden is om te beginnen onwaar. Men verwacht rond 2050 9 miljard mensen op deze planeet en nu al bespreekt men de problemen over hoe die te voeden https://www.google.nl/search?q=food+production+2050&ie=&oe=
Het grote probleem met honger is deelt te wijten aan teveel mensen op de verkeerde plaatsen op de wereld. Gebieden die gewoon iedereen die daar geboren wordt niet kunnen voeden.
Het is natuurlijk van de gekke dat bedrijven uit rijke landen eigenaar kunnen zijn van onontgonnen delfstoffen in een land. Geen een regime zou de macht moeten mogen hebben om voor een klein voordeeltje in het heden zulke waardevolle zaken weg te geven.
Maar goed dat is nu eenmaal de wereld waar we in leven. De wereld waar de meerderheid voor heeft gekozen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_157203787
Honger en armoede in die apelanden komen door oorlog en corruptie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Reya op 30-10-2015 15:08:15 ]
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_157204089
Ik maak me eerder zorgen over mijn lekkende dakgoot. Dat is tenminste iets waar ik wat aan kan doen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_157204100
Zonder de armen geen rijken.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:41:25 #6
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_157204277
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:29 schreef -AMG- het volgende:
Zonder de armen geen rijken.
Tussen arm zijn en sterven van de honger zitten nog wel een paar gradaties. Het eerste waar die mensen mee op moeten houden is zich voortplanten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_157205287
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:29 schreef spierbal het volgende:
Ik maak me eerder zorgen over mijn lekkende dakgoot. Dat is tenminste iets waar ik wat aan kan doen.
Doe je dat zelf of laat je dat doen?
pi_157205305
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:12 schreef Oud_student het volgende:
En oorlog en corruptie waar komt dat dan uit voort?
pi_157205614
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:41 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Tussen arm zijn en sterven van de honger zitten nog wel een paar gradaties. Het eerste waar die mensen mee op moeten houden is zich voortplanten.
Uiteraard omdat wij in het westen als olifanten consumeren moeten anders maar ervoor boeten?
pi_157205846
quote:
Je zou zeggen dat 30 miljard dollar per jaar door de rijke landen wel valt op te brengen om honger te elimineren. Maar blijkbaar wint het eigenbelang en laten we doelbewust 9 miljoen mensen per jaar aan honger sterven.
Nee. Je kan nog zoveel geld geven, als de daadwerkelijke machthebbers in een bepaald gebied de productie en/of distributie van voedsel dwarsbomen, beperken, saboteren of voor eigen gewin gebruiken kun je weinig doen.

Of moeten Westerse landen dan opeens binnenvallen om voedsel te verspreiden? Als je voedsel gaat droppen komt het terecht bij de machthebber; de mannen met wapens.

Weer zo'n onderwerp waar idealen weinig binding met de realiteit hebben. En ook erg fijn om direct weer de schuld bij het Westen te leggen. De meest gruwelijke hongersnoden van de afgelopen eeuw zijn ontstaan door autoritaire, centralistische regimes als in Stalinistisch Rusland, Maoïstisch China en Noord-Korea. De kapitalistische landen hebben hun bevolkingen onder een berg voedsel bedolven, en zouden dat met de hele wereld kunnen doen.

Dus laat die suggestieve praatjes lekker achterwege. Honger ontstaat door lokale machthebbers die de boel voor iedereen verpesten (inderdaad door hun eigen belang hoger te stellen). Heeft niets met de rest van de wereld te maken. De Amerikanen kunnen elk land ter aarde helpen qua voedsel, en doen dat ook (ze hebben decennia lang de Noord-Koreanen geholpen terwijl ze alle Amerikanen dood wensen). Maakt allemaal geen verschil zo lang de lokale machthebber het morele equivalent van Hitler blijft.
Naturheilmittel
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:14:49 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_157205925
We vinden het nou eenmaal belangrijker dat werklozen in het Westen hun shag kunnen roken, dan werkzame Afrikanen voldoende te eten hebben. We herverdelen een hele hoop, maar mondiaal gezien naar de verkeerde mensen, want van rijk naar rijk.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_157205976
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 15:56 schreef loni55 het volgende:

[..]

Uiteraard omdat wij in het westen als olifanten consumeren moeten anders maar ervoor boeten?
Hoe is dat boeten? Wat denk je nu zelf, zou het makkelijker zijn om je gezin met 2 kinderen van voedsel te voorzien of je gezin met 8+ kinderen?
pi_157206119
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 15:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doe je dat zelf of laat je dat doen?
doe het zelf.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_157210385
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 15:56 schreef loni55 het volgende:

[..]

Wij ik consumeer haast niks hoor, voel me wel bij wij aangesproken.

En als je over hebt wat weerhoudt je om het ze te brengen?

Ik laat je daar helemaal vrij in hoor, denk wel dat het bedorven is voordat je daar bent, of opsturen per post is misschien een optie of niet.
Maar ben je vergeten dat we, althans ik dan niet, gestemd hebben op volksvertegenwoordigers, is dat niet hun verantwoording dan?
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:32:07 #15
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_157210514
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 14:12 schreef Oud_student het volgende:
en door blanke boeren die het vak kennen weg te sturen, omdat ze het zelf beter denken te kunnen. Domme racisten.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:57:33 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_157211260
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 16:09 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Nee. Je kan nog zoveel geld geven, als de daadwerkelijke machthebbers in een bepaald gebied de productie en/of distributie van voedsel dwarsbomen, beperken, saboteren of voor eigen gewin gebruiken kun je weinig doen.

Of moeten Westerse landen dan opeens binnenvallen om voedsel te verspreiden? Als je voedsel gaat droppen komt het terecht bij de machthebber; de mannen met wapens.

Weer zo'n onderwerp waar idealen weinig binding met de realiteit hebben. En ook erg fijn om direct weer de schuld bij het Westen te leggen. De meest gruwelijke hongersnoden van de afgelopen eeuw zijn ontstaan door autoritaire, centralistische regimes als in Stalinistisch Rusland, Maoïstisch China en Noord-Korea. De kapitalistische landen hebben hun bevolkingen onder een berg voedsel bedolven, en zouden dat met de hele wereld kunnen doen.

Dus laat die suggestieve praatjes lekker achterwege. Honger ontstaat door lokale machthebbers die de boel voor iedereen verpesten (inderdaad door hun eigen belang hoger te stellen). Heeft niets met de rest van de wereld te maken. De Amerikanen kunnen elk land ter aarde helpen qua voedsel, en doen dat ook (ze hebben decennia lang de Noord-Koreanen geholpen terwijl ze alle Amerikanen dood wensen). Maakt allemaal geen verschil zo lang de lokale machthebber het morele equivalent van Hitler blijft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Saro-Wiwa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_famines

Zie het aantal Chinese hongersnoden. Een historisch terugkerend fenomeen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:22:22 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_157214222
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 20:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Saro-Wiwa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_famines

Zie het aantal Chinese hongersnoden. Een historisch terugkerend fenomeen.
O nee, dan is het goed.
Honger zal dan wel de schuld zijn van het kapitalisme als het zo'n terugkerend fenomeen is.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:24:57 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_157214303
Kapitalisme: 1,6 miljard doden. ;)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:26:30 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_157214359
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
Kapitalisme: 1,6 miljard doden. ;)
Doet het relatief dus beter dan het communisme.
pi_157214558
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 16:09 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens. Maar het boeit ons blijkbaar niet om er wat aan te doen. Als er geopolitieke belangen in het Midden-Oosten zitten dan zijn we al snel geneigd om onze opvattingen over democratie en dergelijke daar proberen op te dringen (aka de imperialistische agenda's te dienen van onze landen), maar als het gaat om mensen die sterven van de honger zijn we blijkbaar toch niet zo geneigd om mensen te helpen.
quote:

Het zal best zo zijn dat de lokale machthebbers vaak geen zuivere koek zijn. Maar dat zal die Argentijnse journalist vast ook hebben ondervonden. Desalniettemin pleit hij nog steeds voor het herverdelen van de rijkdommen en dergelijke. Hij zal toch ook wel dat soort dingen in achting hebben genomen bij het vormen van zijn mening? Zeker bij het schrijven van een dik boek met heel veel ervaringen van mensen die aan honger lijden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2015 22:33:00 ]
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 22:35:22 #21
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_157214634
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 22:32 schreef robin007bond het volgende:
Het zal best zo zijn dat de lokale machthebbers vaak geen zuivere koek zijn. Maar dat zal die Argentijnse journalist vast ook hebben ondervonden. Desalniettemin pleit hij nog steeds voor het herverdelen van de rijkdommen en dergelijke. Hij zal toch ook wel dat soort dingen in achting hebben genomen bij het vormen van zijn mening? Zeker bij het schrijven van een dik boek met heel veel ervaringen van mensen die aan honger lijden.
Als hij pleit voor herverdeling naar arme landen moeten onze bijstandgerechtigden dus zeker de helft van hun inkomen afstaan. Immers, met een Nederlandse bijstanduitkering behoor je tot de top 10%.
  vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:16:58 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_157215740
Wat een rare logica. Pak het waar het zit, of nog beter gezegd: wat stof zit te happen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_157216499
De olifant in de kamer is natuurlijk de bevolkingsgroei. De Afrikaan levert de wereld netto het minst op maar ze planten zich op een idioot tempo voort.
pi_157217118
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2015 23:44 schreef Confetti het volgende:
De olifant in de kamer is natuurlijk de bevolkingsgroei. De Afrikaan levert de wereld netto het minst op maar ze planten zich op een idioot tempo voort.
En hoe hoog is het sterfte cijfer daar?
pi_157217153
quote:
Waarom is wereldwijde honger nog steeds niet geëlimineerd?
Omdat het bijna niemand interesseert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')