abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157163336


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en sluitseinen zijn voor waar de zon niet schijnt.

pi_157163382
Dat was een mooie plaat geweest als sluitseinplaat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157163392
Het hoeft hier geen in memoriam te worden. Ten eerste is er niemand dood, en ten tweede is er niemand rouwig om haar vertrek.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:13:25 #4
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_157163398
-O-

Ik was net bezig met de rouwkaart...
pi_157163408
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Het hoeft hier geen in memoriam te worden. Ten eerste is er niemand dood, en ten tweede is er niemand rouwig om haar vertrek.
Ik heb net een groene pretpaal losgetrokken om te vieren dat dat onding opgegriept is.
Bier.
pi_157163429
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik heb net een groene pretpaal losgetrokken om te vieren dat dat onding opgegriept is.
Het is dat ik weet wat je bedoelt. Ik ook :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157163431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:13 schreef boriq het volgende:
-O-

Ik was net bezig met de rouwkaart...
Sommige dingen zijn gewoon niet zo grappig ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:29:04 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157163639
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Het hoeft hier geen in memoriam te worden. Ten eerste is er niemand dood, en ten tweede is er niemand rouwig om haar vertrek.
Mee eens. Die foto in de OP is er wmb over :P
  Moderator woensdag 28 oktober 2015 @ 18:30:54 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157163678
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik heb net een groene pretpaal losgetrokken om te vieren dat dat onding opgegriept is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157163694
quote:
Goeie ouwe tijd :{
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  Moderator woensdag 28 oktober 2015 @ 18:33:42 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157163729
quote:
Wat hangt daar nog voor kruiwagen achter dan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157163788
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat hangt daar nog voor kruiwagen achter dan?
Koppelwagen, die wagons zijn met automagische koppelingen uitgerust maar het Nederlandse materieel niet.

Check dit filmpje:
Bier.
pi_157163836
Aardig van de NS om een VIRM-4 in te zetten in de avondspits tussen Amsterdam en Utrecht in plaats van de gebruikelijke VIRM-4 + VIRM-6...
pi_157163865
Rijden die dingen nog steeds, die ertstreinen?
pi_157163876
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:39 schreef b2py het volgende:
Rijden die dingen nog steeds, die ertstreinen?
Ja en behoorlijk wat meer slagen dan toen. Toen twee, nu 4 tot 6.
Bier.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:41:32 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157163907
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:39 schreef b2py het volgende:
Rijden die dingen nog steeds, die ertstreinen?
Ja, maar zonder koppelwagens. Nu met BR189 met klauwkoppeling. Over de Betuweroute.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157163971
quote:
2s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, maar zonder koppelwagens. Nu met BR189 met klauwkoppeling. Over de Betuweroute.
Niet allemaal toch? Ik dacht nog minstens één slag via Venlo, maar dat kan ik heel fout hebben. Vroeger gingen 'wij' op 'vakantie' in Baarle-Nassau en dan gingen we natuurlijk iedere dag treinen kijken, meestal even snel een ijsje in Gilze-Rijen maar ook best vaak naar Breda of Tilburg, en mijn jongste broertje en ik, als we hadden kunnen klaarkomen hadden we plakkende broeken gehad...
Bier.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:46:00 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157164007
De Russische spoorwegen hebben een paar video's online gezet over het fabriceren en onderhouden van locomotieven:




Leuk *O*
  woensdag 28 oktober 2015 @ 18:46:25 #20
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_157164014
Pechtold (samen met CDA) dient een motie in voor een evenwichtiger verdeling van portefeuilles op I&M.
  Moderator woensdag 28 oktober 2015 @ 18:52:29 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157164181
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Koppelwagen, die wagons zijn met automagische koppelingen uitgerust maar het Nederlandse materieel niet.

Check dit filmpje:
Aha, vet filmpje. Mooi materiaal zeg, 151'ers.

Erts treinen hebben toch die automatische koppelingen vanwege de krachten? Zijn deze treinen dan korter als gewoonlijk, want het id toch zo sterk als de zwakste schakel, oftewel de normale koppelingen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157164218
Ik heb er twee in model :$
Bier.
pi_157164303
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:46 schreef boriq het volgende:
Pechtold (samen met CDA) dient een motie in voor een evenwichtiger verdeling van portefeuilles op I&M.
Welk doel moet dat dienen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 oktober 2015 @ 18:58:20 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157164350
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:46 schreef boriq het volgende:
Pechtold (samen met CDA) dient een motie in voor een evenwichtiger verdeling van portefeuilles op I&M.
Gaat het helaas niet halen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157164358
quote:
5s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welk doel moet dat dienen? :?
Dat zijn naam genoemd wordt op dit forum en wellicht ook in andere media.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 28 oktober 2015 @ 18:58:52 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_157164365
quote:
5s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welk doel moet dat dienen? :?
Dat Schultz wat zichtbaarder wordt en dat het takenpakket van de sta verlicht wordt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_157164470
Ik heb het gehele debat gekeken, maar de enige die iets zinnigs te melden had was (en dit krijg ik niet snel uit mijn strot) Roemer.

Die wees de Minister-President en gehele Kamer op het feit dat marktwerking van (semi)overheidstaken niet werkt. De zorg, energie, spoorwegen en posterijen.

Echter nam niemand hier ook maar iets van serieus, tragisch.
pi_157164888
quote:
14s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat Schultz wat zichtbaarder wordt en dat het takenpakket van de sta verlicht wordt
nou nou. Kalf verdronken, put gedempt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:18:02 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157164951
Dat privatisering/marktwerking in het algemeen niet zou werken ben ik het niet mee eens. Telecom was ook ooit een overheidstaak... maar dat is een andere discussie. :)

We zitten in Nederland met een halfbakken situatie waarbij de uitvoerende partij onder privaat recht valt, maar waarbij de kamer wel zeggenschap wil hebben over de kleur van de stoelen en het patroontje op de stropdas van de conducteur. En datzelfde zogenaamd private bedrijf moet dan meedoen aan een aanbesteding die wordt gedaan door de eigenaar, en die eigenaar verwacht nog dat het bedrijf koste wat kost wint ook? Dat is gewoon ziek.

Doe het dan zoals de Britten, de overheid heeft daar geen enkel belang meer in de vervoerder(s). Zelfs het restant van de Eurostaraandelen is onlangs verkocht.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:45:17 #30
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157165747
RTL bevestigt inderdaad dat Dijksma de opvolger van Wilma wordt. Die trut doet nu toch landbouw? 'Ze heeft veel politieke ervaring!' Ja nou en :D Heeft ze ook zoveel verstand van spoor dat ze weet waar ze het over heeft of kan ze alleen nog meer koeientunnels bouwen?
doei
pi_157165784
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:45 schreef Prins_Pils het volgende:
RTL bevestigt inderdaad dat Dijksma de opvolger van Wilma wordt. Die trut doet nu toch landbouw? 'Ze heeft veel politieke ervaring!' Ja nou en :D Heeft ze ook zoveel verstand van spoor dat ze weet waar ze het over heeft of kan ze alleen nog meer koeientunnels bouwen?
In ieder geval een politiek zwaargewicht :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157165793
ja :Y ik mag dat zeggen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:47:57 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157165832
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:45 schreef Prins_Pils het volgende:
RTL bevestigt inderdaad dat Dijksma de opvolger van Wilma wordt. Die trut doet nu toch landbouw? 'Ze heeft veel politieke ervaring!' Ja nou en :D Heeft ze ook zoveel verstand van spoor dat ze weet waar ze het over heeft of kan ze alleen nog meer koeientunnels bouwen?
Beroepspolitica. Kennis van het spoor is nog nooit een eis geweest voor een verantwoordelijke bewindspersoon. Het resultaat is duidelijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:48:50 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157165852
quote:
14s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In ieder geval een politiek zwaargewicht :+
Ah daar is ie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:49:46 #35
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_157165878
Wanneer gaat een alumnus infrastructuur of civiele techniek,minister van Verkeer en Waterstaat worden. :(
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_157165926
quote:
3s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Beroepspolitica. Kennis van het spoor is nog nooit een eis geweest voor een verantwoordelijke bewindspersoon. Het resultaat is duidelijk.
WEER een vrouw op spoor. Vrouwen hebben gewoon een genetisch bepaalde ongeschiktheid voor dat vak. Vrouwen hebben nul ruimtelijk inzicht. Vrouwen hebben andere kwaliteiten :Y

Sinds Neelie Kroes is er alleen maar ellende van V&W gekomen. Eurlings is een drag queen, Roelf de boer een vergissing.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:51:58 #37
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_157165953
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

WEER een vrouw op spoor. Vrouwen hebben gewoon een genetisch bepaalde ongeschiktheid voor dat vak. Vrouwen hebben nul ruimtelijk inzicht. Vrouwen hebben andere kwaliteiten :Y

Sinds Neelie Kroes is er alleen maar ellende van V&W gekomen. Eurlings is een drag queen, Roelf de boer een vergissing.
Vrouwenquota hè. :')
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_157165958
quote:
2s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah daar is ie.
Ik kop de goedkopertjes ook in hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:52:58 #39
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_157165973
quote:
14s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In ieder geval een politiek zwaargewicht :+
Ach, de belgen hebben zo'n zwaargewicht op sport. Het kan dus altijd erger :+
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:53:46 #40
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157165996
Ik vond kortpittige Wimla al niet om aan te zien maar van deze enge foto van Dijksma krijg ik nachtmerries. Beetje zo'n opperheks-idee.
doei
pi_157166043
quote:
11s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:53 schreef Prins_Pils het volgende:
Ik vond kortpittige Wimla al niet om aan te zien maar van deze enge foto van Dijksma krijg ik nachtmerries. Beetje zo'n opperheks-idee.
[ afbeelding ]
Welke "Minister" liet weten af te treden? Wat voor kattebakvulling lees jij? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 19:56:25 #42
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157166063
quote:
13s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welke "Minister" liet weten af te treden? Wat voor kattebakvulling lees jij? :?
Ik niet, een van mijn feestboekvrindjes likete dat en dus zag ik het :P
doei
pi_157166131
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:45 schreef Prins_Pils het volgende:
RTL bevestigt inderdaad dat Dijksma de opvolger van Wilma wordt. Die trut doet nu toch landbouw? 'Ze heeft veel politieke ervaring!' Ja nou en :D Heeft ze ook zoveel verstand van spoor dat ze weet waar ze het over heeft of kan ze alleen nog meer koeientunnels bouwen?
Ik vraag me af of er überhaupt een politicus dit rapport had overleefd op die post..
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:00:50 #44
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157166180
Naja ik vind het wel raar dat je dus politiek verantwoordelijk schijnt te zijn voor de teringbende die je voorgangers maken..
doei
pi_157166185
Trenitalia planning Paris – Brussels high speed service

EUROPE: Italian national operator Trenitalia has confirmed that it is holding preliminary discussions with its suppliers and relevant regulatory bodies regarding the possible launch of an open access high speed service between Paris and Brussels.

Speaking in Milano on October 28, Pietro Diamantini of FS Group's Passenger Division suggested that the route could be the first international corridor to use the V300 Zefiro trainsets which Trenitalia is currently receiving from a consortium of Bombardier and AnsaldoBreda. Trenitalia has ordered 50 of the eight-car multi-system high speed trains under a ¤1·6bn contract awarded in September 2010.

Trenitalia has placed 13 of the trainsets, which it designates ETR1000 or Frecciarossa 1000, into revenue service on the north-south high speed line between Torino and Napoli. A further two trainsets are undergoing final commissioning, while two more are being used for test running at up to 385 km/h on the Torino – Milano high speed line. This forms part of infrastructure manager RFI's plan to raise operating speeds on three sections of the AV/AC network to 350 km/h.

The ETR1000 trainsets are being supplied with provision for operation in up to seven European countries, and Bombardier says they are fully compliant with relevant EU Technical Specifications for Interoperability. Trenitalia is understood to have asked Bombardier to assess the cost of equipping some of its fleet with safety and train control equipment for operation in France and Belgium.

Bombardier expects to complete delivery of the ETR1000 fleet by February 2017.

Bron
pi_157166194
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:00 schreef Prins_Pils het volgende:
Naja ik vind het wel raar dat je dus politiek verantwoordelijk schijnt te zijn voor de teringbende die je voorgangers maken..
Waarom is dat raar? Dat zorgt ervoor dat ministers en stassen niet zomaar met een schone lei kunnen beginnen.
Bier.
pi_157166198
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:00 schreef Prins_Pils het volgende:
Naja ik vind het wel raar dat je dus politiek verantwoordelijk schijnt te zijn voor de teringbende die je voorgangers maken..
Nouja, ze heeft de kamer verkeerd en niet ingelicht dus dat valt wel aan te rekenen. Maja, dan zou Dijssie ook weg moeten..
pi_157166223
het kutste vind ik nog dat ik nooit met die trein gereden heb -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:05:29 #49
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_157166306
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Waarom is dat raar? Dat zorgt ervoor dat ministers en stassen niet zomaar met een schone lei kunnen beginnen.
Het is natuurlijk aan de min of stas om de bende op te ruimen, zeker waar. En je hoort mij ook niet zeggen dat ik het niet eens ben met haar vertrek, integendeel. Om de punten die b2py aanstipt. Maar Wilma laat het voorkomen dat ze is afgetreden om de troep die vooral haar voorgangers hebben gemaakt. 'Huil huil maar ik was het niet'? :?
doei
pi_157166310
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Waarom is dat raar? Dat zorgt ervoor dat ministers en stassen niet zomaar met een schone lei kunnen beginnen.
Nou precies daarom dus. Overal waar ik kom kan ik shit van voorgangers opruimen. En ja, alles wat ik daar aan kan doen is meegenomen. Maar ga het mij niet in de schoenen schuiven :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157166466
Nouja, je kan als Stas of Minister niet ineens met iets 'schoons' beginnen natuurlijk. Het is niet alsof voor Sharon nu de wereld heeft stilgestaan en we met een 0 situatie zitten.
pi_157166486
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:00 schreef Prins_Pils het volgende:
Naja ik vind het wel raar dat je dus politiek verantwoordelijk schijnt te zijn voor de teringbende die je voorgangers maken..
Dat komt omdat je anders een vrijbrief hebt om er een puinzooi van te maken. Want tegen de tijd dat je prutswerk wordt ontdekt ben je zelf al weg en kan je opvolger zeggen "ja ik was het niet!" Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
pi_157166517
quote:
5s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou precies daarom dus. Overal waar ik kom kan ik shit van voorgangers opruimen. En ja, alles wat ik daar aan kan doen is meegenomen. Maar ga het mij niet in de schoenen schuiven :{w
Nou, als ze dat nou gedaan had is het prima en had ze denk ik mogen blijven zitten, maar dat heeft ze niet gedaan, ze maakte het NOG erger.
Bier.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:33:26 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157167409
quote:
13s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:
het kutste vind ik nog dat ik nooit met die trein gereden heb -O-
Ik wel. Het was een wiebelend kutding.
pi_157167654
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik wel. Het was een wiebelend kutding.
Een soort VIRM maar dan nóg kutter? :7
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_157167690
GTW maar dan nog kutter!
Bier.
pi_157167759
11 miljard verkwist aan echt helemaal niets. Want we hebben nu nog steeds gewoon niets. En er wordt één staatssecretaris geofferd.

HOE LANG NOG??

Schultz en Dijsselbloem moeten natuurlijk ook aan de hoogste boom. Om te beginnen. Maar nee hoor :{w

door en door zieke kankerzooi -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:44:42 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157167791
quote:
6s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:40 schreef Blistering het volgende:

[..]

Een soort VIRM maar dan nóg kutter? :7
In de groene harttunnel? Zeker!

Om maar niet te spreken over de trillingen, resonantie, slecht reagerende sensors en inconsistenties.

Zo hoorde je in het ene stel de drukkleppen op het dak met een luide bons dichtvallen, bij het andere stel was dat gewoon stil. :')
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:45:59 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157167847
Anne Hettinga (Arriva) schuift straks aan bij Van Liempt Live. Om 21:30 op RTL Z.
pi_157167855
Vergeet de betonrot niet.
pi_157167870
quote:
15s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:
11 miljard verkwist aan echt helemaal niets. Want we hebben nu nog steeds gewoon niets. En er wordt één staatssecretaris geofferd.

HOE LANG NOG??

Schultz en Dijsselbloem moeten natuurlijk ook aan de hoogste boom. Om te beginnen. Maar nee hoor :{w

door en door zieke kankerzooi -O-
Hallo. 7,2 miljard is gewoon aanleg HSL-Zuid. Heel nuttig met de Thalys!
pi_157167873
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:45 schreef James1988 het volgende:
Anne Hettinga (Arriva) schuift straks aan bij Van Liempt Live. Om 21:30 op RTL Z.
Is 'ie weer boven water na dat Heerenveen debacle? ^O^
pi_157167887
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Hallo. 7,2 miljard is gewoon aanleg HSL-Zuid. Heel nuttig met de Thalys!
Sarcasm is thick in this one
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_157167929
Nou, ik heb diverse malen mogen profiteren, die sloopt gewoon de vliegverbinding.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 20:49:26 #65
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157167966
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:45 schreef James1988 het volgende:
Anne Hettinga (Arriva) schuift straks aan bij Van Liempt Live. Om 21:30 op RTL Z.
Bloedhond.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157168031
quote:
15s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bloedhond.
Verwacht je ethisch verantwoord gedrag of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:00:26 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157168404
quote:
15s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bloedhond.
Geef 'm eens ongelijk?
pi_157168466
quote:
6s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:40 schreef Blistering het volgende:

[..]

Een soort VIRM maar dan nóg kutter? :7
Een stuk hogere frequentie zeg maar. Een VIRM schommelt je in slaap, een v250 schommelde je weer wakker :')
pi_157168553
Ik heb een week lang elke ochtend in de FYRA gezeten. Dagelijks 1 snelremming vlak voor het einde van ERTMS gebied. Maar dan was de snelheid er toch al grotendeels uit. Ik kon verder niet klagen, maar goed, 1 week zet geen zoden aan de dijk.
pi_157168585
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:46 schreef b2py het volgende:

[..]

Hallo. 7,2 miljard is gewoon aanleg HSL-Zuid. Heel nuttig met de Thalys!
Was de HSL niet idd. in de eerste plaats bedoeld om de Nederlandse economie een snelle internationale treinaansluiting te geven? Met het binnenlandse vervoer als bijkomend voordeel om de bouwkosten met kaartjesverkoop terug te verdienen ipv. met 'maatschappelijke baten' de aanlegkosten te moeten rechtvaardigen.
pi_157168615
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Geef 'm eens ongelijk?
Dan moet ik eerst zien wat hij dit keer gaat zeggen maar komt vast goed!
Bier.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:06:48 #72
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157168629
quote:
15s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:
11 miljard verkwist aan echt helemaal niets. Want we hebben nu nog steeds gewoon niets. En er wordt één staatssecretaris geofferd.

HOE LANG NOG??

Schultz en Dijsselbloem moeten natuurlijk ook aan de hoogste boom. Om te beginnen. Maar nee hoor :{w

door en door zieke kankerzooi -O-
Die 11 miljard is een ontzettend onzinbedrag omdat daar een aantal kosten dubbel berekend zijn.. Namelijk niet geïnde verwachte inkomsten om daarmee de aanleg van de lijn te bekostigen. Maarja, rekenen is geen vereiste om in de kamer te kunnen komen.
pi_157168644
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Was de HSL niet idd. in de eerste plaats bedoeld om de Nederlandse economie een snelle internationale treinaansluiting te geven? Met het binnenlandse vervoer als bijkomend voordeel om de bouwkosten met kaartjesverkoop terug te verdienen ipv. met 'maatschappelijke baten' de aanlegkosten te moeten rechtvaardigen.
Ja maar dat niet alleen, anders hadden er nu zes sporen tussen Amsterdam en Rotterdam moeten liggen. Tja.
Bier.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:07:42 #74
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_157168668
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Geef 'm eens ongelijk?
Ach, we klagen over alles wat niet deugt.. Dan mag er best iets bij nietwaar?
pi_157168716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Was de HSL niet idd. in de eerste plaats bedoeld om de Nederlandse economie een snelle internationale treinaansluiting te geven? Met het binnenlandse vervoer als bijkomend voordeel om de bouwkosten met kaartjesverkoop terug te verdienen ipv. met 'maatschappelijke baten' de aanlegkosten te moeten rechtvaardigen.
Het zijn tientalen factoren maar ook onmeetbare zaken zoals minder mileuvervuiling etc. Daartegenover staat geluidsbelasting maar doordat er met andere treinen gereden moeten is dat ook weer anders..
pi_157168739
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Die 11 miljard is een ontzettend onzinbedrag omdat daar een aantal kosten dubbel berekend zijn.. Namelijk niet geïnde verwachte inkomsten om daarmee de aanleg van de lijn te bekostigen. Maarja, rekenen is geen vereiste om in de kamer te kunnen komen.
Serieus!? :o

Alhoewel, niks hoeft meer te verbazen sinds Schultz beweerde dat de tegenvaller op de HSL lager uitviel dan verwacht - doordat ze simpelweg nog een paar jaar inkomsten van de periode na afloop van de concessie alvast had ingeboekt. :X
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:09:17 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157168742
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja maar dat niet alleen, anders hadden er nu zes sporen tussen Amsterdam en Rotterdam moeten liggen. Tja.
En daarmee was de reistijdwinst van de route via Den Haag nog steeds niet zo groot geweest als nu met de directe route.

De noordsectie is zinnig, hij had alleen niet als HSL aangelegd moeten worden. Een technische uitrusting zoals de Hanzelijn (d.w.z. gewoon 1500 V = en ATB/dual-signalling) zou goed genoeg zijn geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 28-10-2015 21:17:35 ]
pi_157168950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

En daarmee was de reistijdwinst van de directe route nog steeds niet zo groot geweest als nu met de directe route.

De noordsectie is zinnig, hij had alleen niet als HSL aangelegd moeten worden. Een technische uitrusting zoals de Hanzelijn (d.w.z. gewoon 1500 V = en ATB/dual-signalling) zou goed genoeg zijn geweest.
Ben ik niet met je eens, tijdswinst noordsectie is significant tussen Schiphol en Rotterdam. Zeker als er iedere 15 min een snelle trein rijdt is het altijd sneller dan via de Oude lijn.
pi_157169002
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

En daarmee was de reistijdwinst van de directe route nog steeds niet zo groot geweest als nu met de directe route.

De noordsectie is zinnig, hij had alleen niet als HSL aangelegd moeten worden. Een technische uitrusting zoals de Hanzelijn (d.w.z. gewoon 1500 V = en ATB/dual-signalling) zou goed genoeg zijn geweest.
Daar kun je volgens mij alleen wat zinnigs over zeggen als je weet welke aansluitingen / doorkoppelingen je in Amsterdam/Schiphol en Rotterdam wil hebben.
  Redactie Sport woensdag 28 oktober 2015 @ 21:16:03 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157169037
Morgen gaat de kameel weer op pad:
Watergraafsmeer v.11:20 (Leeg)
Amersfoort a.12:02/v.13:02
Apeldoorn a.13:40/v.13:43 (Beladen)
Deventer a.13:55/v.14:03
Arnhem a.14:48/v.14:53
Utrecht Centraal a.15:31/v.15:43 (Leeg)
Maliebaan a.16:24
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_157169188
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Die 11 miljard is een ontzettend onzinbedrag omdat daar een aantal kosten dubbel berekend zijn.. Namelijk niet geïnde verwachte inkomsten om daarmee de aanleg van de lijn te bekostigen. Maarja, rekenen is geen vereiste om in de kamer te kunnen komen.
Dat is wel een goed punt ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:20:09 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157169245
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, tijdswinst noordsectie is significant tussen Schiphol en Rotterdam. Zeker als er iedere 15 min een snelle trein rijdt is het altijd sneller dan via de Oude lijn.
Ik zie nu dat er een foutje in mijn post zit. De eerste "directe route" had "Route via Den Haag" moeten zijn. :-)

De noordsectie is zinnig omdat je voorbijgaat aan Den Haag. Alleen de uitvoering als volwaardige HSL is onhandig, want dat zorgt voor een vreemd eilandje. En, zoals nu regelmatig blijkt, zorgen de overgangen van bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem voor problemen wanneer er iets fout gaat.

Als de noordsectie technisch gelijk zou zijn geweest aan de rest van de Oude Lijn, dan hadden er in 2007 al gewoon dubbeldekkers overheen kunnen rijden.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:23:43 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157169418
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:14 schreef b2py het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, tijdswinst noordsectie is significant tussen Schiphol en Rotterdam. Zeker als er iedere 15 min een snelle trein rijdt is het altijd sneller dan via de Oude lijn.
De tijdswinst heb je ook bij 140 omdat de lijn idioot veel korter is. Als je hem gebouwd had voor 200 ipv 300 km/u (zoals Asd - Ut), had ie veel goedkoper gekund. Als je er dan ERTMS had aangelegd, had je die snelheid kunnen benutten (zoals ICE nu tussen Asd en Ut met 160).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:23:55 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157169428
En nee, ik ga de veko's niet uitschrijven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:25:10 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157169481
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Serieus!? :o

Ja, het gros zou de rekentoets van de pabo niet halen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157169486
quote:
3s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

De tijdswinst heb je ook bij 140 omdat de lijn idioot veel korter is. Als je hem gebouwd had voor 200 ipv 300 km/u (zoals Asd - Ut), had ie veel goedkoper gekund. Als je er dan ERTMS had aangelegd, had je die snelheid kunnen benutten (zoals ICE nu tussen Asd en Ut met 160).
Ongetwijfeld goedkoper maar ik bedacht me net dat er vast ook een stukje prestige aan zit en door het aan te merken als HSL je een extra vergoeding mag vragen als toeslag. En de ICE rijdt volgens mij nog geen 160, iig niet op planmatige basis.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:25:42 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157169502
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Ongetwijfeld goedkoper maar ik bedacht me net dat er vast ook een stukje prestige aan zit en door het aan te merken als HSL je een extra vergoeding mag vragen als toeslag. En de ICE rijdt volgens mij nog geen 160, iig niet op planmatige basis.
Hij mag het wel voor zover ik weet:

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157169628
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:16 schreef dennistd het volgende:
Morgen gaat de kameel weer op pad:
Watergraafsmeer v.11:20 (Leeg)
Amersfoort a.12:02/v.13:02
Apeldoorn a.13:40/v.13:43 (Beladen)
Deventer a.13:55/v.14:03
Arnhem a.14:48/v.14:53
Utrecht Centraal a.15:31/v.15:43 (Leeg)
Maliebaan a.16:24
Tof, even doorgeven aan m'n pa ^O^
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_157169669
quote:
2s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:25 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hij mag het wel voor zover ik weet:

[ afbeelding ]
Mogen mag het zeker, als je geluk hebt tref je ook een SLT die 160 gaat. Maar het is volgens mij niet in de dienstregeling opgenomen.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:33:13 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_157169846
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Mogen mag het zeker, als je geluk hebt tref je ook een SLT die 160 gaat. Maar het is volgens mij niet in de dienstregeling opgenomen.
140 past beter in de patronen, maar 160 mogen om een paar minuten vertraging weg te poetsen is mooi meegenomen.

Speaking of which, ik ben eens in mijn archieven gedoken. Een hele tijd terug (mei 2013 alweer :X) heb ik eens een tooltje geschreven dat de informatie van de wifiportal in de Thalys schraapte en dumpte in een tekstbestandje. Hierdoor heb ik een accurate log van tijd, GPS-positie en de snelheid die de trein reed.

Ik heb gekeken naar waar 200 km/u en 300 km/u werden aangetikt, en daar de locaties en tijden bij gezocht. Daar komt dit uit:

1
2
3
4
5
6
16:39:01 A’pen Noorderdokken: 120  (oprijden HSL)
16:41:59 Brasschaat: 200
16:47:41 Meer: 300    (klein stukje ten zuiden van de grens BE-NL)
16:54:51 ’s-Gravendeel: 300
16:56:36 Kijfhoek: 200
16:58:23 Barendrecht: 140  (verlaten HSL)

Eigenlijk rijdt het ding maar 7 minuten aan maximale snelheid, daarna moeten de remmen er alweer op 8)7
pi_157169958
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:25 schreef b2py het volgende:

[..]

Ongetwijfeld goedkoper maar ik bedacht me net dat er vast ook een stukje prestige aan zit en door het aan te merken als HSL je een extra vergoeding mag vragen als toeslag. En de ICE rijdt volgens mij nog geen 160, iig niet op planmatige basis.
ICE rijdt al ruim een jaar planmatig met 160, alleen in de dienstregeling ingelegd met 140. Dat is duidelijk terug te lezen in de recentelijk door jou gelinkte voortgangsrapportages ERTMS.
Bier.
pi_157170073
Dat is goed nieuws dan :Y
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:38:05 #94
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_157170081
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:06 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Die 11 miljard is een ontzettend onzinbedrag omdat daar een aantal kosten dubbel berekend zijn.. Namelijk niet geïnde verwachte inkomsten om daarmee de aanleg van de lijn te bekostigen. Maarja, rekenen is geen vereiste om in de kamer te kunnen komen.
Om lid van de directie van de NS ook niet ;).
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:48:49 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157170649
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

ICE rijdt al ruim een jaar planmatig met 160, alleen in de dienstregeling ingelegd met 140. Dat is duidelijk terug te lezen in de recentelijk door jou gelinkte voortgangsrapportages ERTMS.
Ze rijden het alleen niet altijd, op de terugweg reed ik weer 140. De heenweg was inderdaad met vertraging.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 28 oktober 2015 @ 21:49:07 #96
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_157170669
16:41:59 Brasschaat: 200
16:47:41 Meer: 300 (klein stukje ten zuiden van de grens BE-NL)
16:54:51 ’s-Gravendeel: 300
16:56:36 Kijfhoek: 200

Van Brassschaat tot de Kijfhoek is zo'n 70km. Dat wordt met een Vmax van 300km/h dus in 15 minuten afgelegd. Zou je echter een Vmax hebben van 200km/h dan duurt dit 21 minuten. Je zou dus een extra reistijd hebben van 6 minuten in dat geval.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_157170746
Je vergeet de verliestijd nog 200 -> 300 en 300 -> 200.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 21:52:58 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_157170877
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:50 schreef b2py het volgende:
Je vergeet de verliestijd nog 200 -> 300 en 300 -> 200.
Klopt. Ik heb ook het vermoeden dat een trein die 200 kan, sneller op 200 zit dan een trein die 300 kan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_157171010
quote:
2s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze rijden het alleen niet altijd, op de terugweg reed ik weer 140. De heenweg was inderdaad met vertraging.
De machinist mag zelf kiezen of hij zich an ATB of ERTMS houdt. Dat is denk ik het verschil, ook dat staat trouwens uitgelegd in de pilotrapportage.
Bier.
pi_157171071
quote:
2s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:48 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze rijden het alleen niet altijd, op de terugweg reed ik weer 140. De heenweg was inderdaad met vertraging.
Normaal inderdaad 140, anders mag je minuten voor rood wachten bij de inrijder van Utrecht. Dus bij vertraging wordt het wel gewoon gebruikt.
De ICE rijdt altijd onder ERTMS.

SLT met 160 zal je de komende jaren niet aantreffen. Alle treinen zijn weer teruggebouwd naar ETCS met STM-ATB geforceerd en de DMI is weer weggehaald.
  Moderator woensdag 28 oktober 2015 @ 21:58:58 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157171152
Dijksma die Wilma opvolgt -O- -O-
Jammer, want Dijksma deed het niet slecht op landbouw, zeker niet voor zo'n rooie. Nu met afwachten wit er op landbouw komt (Nederland, het enige ontwikkelde land zonder ministerie van landbouw :r)
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')