Grappig. Je zou verwachten dat de prijs zou dalen om een dienst aantrekkelijker te maken.quote:De prijs van de gewone binnenlandse postzegel gaat volgend jaar met 4 eurocent omhoog naar 73 cent.
Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft PostNL daarvoor toestemming gegeven, werd maandag bekendgemaakt.
Eind september gaf de ACM aan dat PostNL de postzegelprijs minder mocht verhogen dan het bedrijf zelf wilde. Aan de hand van dat besluit deed PostNL vervolgens een nieuw voorstel, dat wel werd goedgekeurd.
Volgens het postbedrijf is de duurdere postzegel nodig om de aanhoudende krimp in het brievenverkeer te kunnen compenseren. Daarvoor worden ook omvangrijke bezuinigingen doorgevoerd, maar die zijn niet voldoende om de winst op peil te houden. Hogere tarieven zijn daarom noodzakelijk om de post ''in de toekomst betrouwbaar en bereikbaar te houden'', aldus PostNL.
De prijs van de postzegel werd begin vorig jaar al met 4 cent verhoogd naar 64 eurocent. In 2013 kostte een zegel voor de binnenlandse post nog 0,54 euro.
De prijs voor het bezorgen van een standaardpakketje in Nederland blijft 6,95 euro.
Waar zit hem die krimp? Alleen bij het bezorgen of ook bij het verzenden?quote:Volgens het postbedrijf is de duurdere postzegel nodig om de aanhoudende krimp in het brievenverkeer te kunnen compenseren.
Ik ook niet maar ik vind het wel een aparte ontwikkeling. Product duurder maken maak je de dienst nog onaantrekkelijker terwijl ze dat wel ermee proberen te bereiken.quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:58 schreef Twiitch het volgende:
Ik kan me de laatste keer dat ik een postzegel heb gebruikt niet eens meer herinneren
Herna Verhagen rijdt in een BMW 5-seriequote:Op maandag 26 oktober 2015 10:08 schreef hpeopjes het volgende:
Daarbij moeten de Maserati van de huidige directeur en de oprotpremies van de voorgaande directeuren ook gewoon betaald blijven worden.
Ik denk dat dit niet een ontwikkeling is waarbij de prijzen laag houden gaat helpen. Het alternatief is immers gratis en vaak sneller, voor veel dingen dus een prima medium.quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook niet maar ik vind het wel een aparte ontwikkeling. Product duurder maken maak je de dienst nog onaantrekkelijker terwijl ze dat wel ermee proberen te bereiken.
De prijzen zo enorm omhoog gooien lijkt me anders ook niet de oplossing... Ik vind PostNL zo weinig creatief hierin. Ze hebben wel eens 'een kaartje is leuker' campagnes, en dat je je eigen postzegels kunt ontwerpen, en nog een paar van dat soort acties, maar ze proberen helemaal niet om het sturen van post (weer) populair te maken.quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:21 schreef -0- het volgende:
[..]
Ik denk dat dit niet een ontwikkeling is waarbij de prijzen laag houden gaat helpen. Het alternatief is immers gratis en vaak sneller, voor veel dingen dus een prima medium.
Er is dan ook geen droog brood mee te verdienen maar ze zijn wettelijk verplicht om de dienst aan te bieden. De particuliere postzegelmarkt is het stukje van de markt wat niemand wil. Het brengt zeer weinig op maar kost veel.quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook niet maar ik vind het wel een aparte ontwikkeling. Product duurder maken maak je de dienst nog onaantrekkelijker terwijl ze dat wel ermee proberen te bereiken.
https://nl.m.wikipedia.or(...)arieven_in_Nederlandquote:Op maandag 26 oktober 2015 11:32 schreef VeX- het volgende:
Wat is dit nou weer voor geklets. Kort tijdje terug kostte het gewoon nog 40 cent.
Aan de ene kant een vreemde redenatie, maar aan de andere kant denk ik niet dat mensen ineens massaal brieven gaan sturen als het 20 cent wordt.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:32 schreef MakkieR het volgende:
Dus als minder mensen gebruik maken van deze dienst, dan gooien we de prijs omhoog aan consumenten die nog wel loyaal zijn aan de postdienst.
Ja, om de boel kostendekkend te houden. Vandaar ook de bemoeienis van de ACM. Je kan van een privaat bedrijf niet verwachten dat ze uit pure liefdadigheid verlies lijden op een dienst die ze eigenlijk het liefste op zouden doeken...quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:32 schreef MakkieR het volgende:
Dus als minder mensen gebruik maken van deze dienst, dan gooien we de prijs omhoog aan consumenten die nog wel loyaal zijn aan de postdienst.
Dit, dat overstappen op die 1 en 2 was gewoon om prijsstijgingen te markeren.quote:Op maandag 26 oktober 2015 10:00 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
met 19 cent omhoog in twee jaar![]()
.
daarom zetten ze er een 1 of 2 op, zodat je die vieze plannen niet doorhebt
Is dat niet een beetje hetzelfde als minder mensen gebruik maken van de auto verhogen we de wegenbelasting, benzineprijs en aanschafwaarde auto?quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, om de boel kostendekkend te houden. Vandaar ook de bemoeienis van de ACM. Je kan van een privaat bedrijf niet verwachten dat ze uit pure liefdadigheid verlies lijden op een dienst die ze eigenlijk het liefste op zouden doeken...
Als de overhead toeneemt dan zal dat idd ook gebeuren bij auto's of om het even welk ander product...quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:43 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje hetzelfde als minder mensen gebruik maken van de auto verhogen we de wegenbelasting, benzineprijs en aanschafwaarde auto?
voor een bedrijf kan het wel schelen als het om een of andere reden geen gebruik maakt van digitale post.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:50 schreef Odaiba het volgende:
Wat is 73 cent nu in verhouding met hoevaak je nog een postzegel nodig hebt.
Niks, de jaarlijks terugkerende verontwaardiging snap ik dan ook niet. Ja, procentueel is het heel hard gegaan de afgelopen jaren met de postzegelprijs. Qua werkelijke kosten verwacht ik dat mensen elk jaar steeds minder hebben uitgegeven aan postzegels. Ik kan me de laatste keer dat ik er één gebruikte niet herinneren.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:50 schreef Odaiba het volgende:
Wat is 73 cent nu in verhouding met hoevaak je nog een postzegel nodig hebt.
Zakelijke klanten gaan sowieso geen postzegels plakken en hebben goedkopere tarieven. Los daarvan: die 4 cent extra kan je rustig doorberekenen aan je klanten, daar gaat niemand van rennen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:51 schreef MakkieR het volgende:
[..]
voor een bedrijf kan het wel schelen als het om een of andere reden geen gebruik maakt van digitale post.
Echt he? Voorheen kon je brievenbuspost gewoon laten wegen en dan kwam er een stickertje/postzegel op met de prijs. Dat kan schijnbaar niet meer idd. Ik wilde laatst ook zo een brief versturen op het postkantoor, maar moest een heel velletje zegels kopen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 16:07 schreef Dwersdriever het volgende:
Wat me recent irriteerde is dat ik bij het postkantoor niet gewoon één postzegel kon kopen. Heb die dingen eigenlijk normaal nooit nodig, dus met een velletje postzegels kon ik niets. Ik werd door de medewerker naar een kantoorboekhandel in de buurt gestuurd, waar de man achter de toonbank bijna ontplofte omdat de posterijen schijnbaar voortdurend mensen naar hem stuurde. Maar bij hem is het zuiver een serviceproduct voor mensen die een kaart of iets dergelijks kopen.
Nu heb ik al bijna een jaar een velletje postzegels liggen, waar er precies eentje is gebruikt.
Ze bezorgen ook nog eens kut.... Al 5x zijn er bezorgers in mijn wijk ontslagen omdat ze post achterhielden.quote:Op maandag 26 oktober 2015 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
PostNL is een kut bedrijf dat aan alle kanten geld bloedt. Los daarvan lopen ze te janken over dalende postvolumes maar houden ze wijs hun mond over de pakketten. Want dat stijgt als een gek.
Niet bij een monopolist natuurlijk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:43 schreef Gunner het volgende:
Postzegel gaat volgend jaar 73 cent kosten
[..]
Grappig. Je zou verwachten dat de prijs zou dalen om een dienst aantrekkelijker te maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |