Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 22-10-2015 13:13:09 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Een non ontdekking zorgt er een beetje voor dat het bedrijf niet in de problemen komt door dividenduitkeringen. Meer niet. Er zijn genoeg manieren om het er toch uit te halen; management fee bijvoorbeeld.
Ze hebben ook nog 400K r/c bij de bank. Als ze een paar zaken verliezen teren ze aardig in. [/quote]
Leuk onderwerp. Management fee drukt de winst en dus ook de solvabiliteit. Ik denk dat een bank zich daar succesvol tegen kan verzetten. En Collin dus ook.........
Op woensdag 21 oktober 2015 16:11 schreef RavigotteSaus het volgende: Ik heb even gezocht. Het wordt pelletbrander en kattebakkorrels komt niet in het burgelijk wetboek voor. Dus ik neem aan van wel.
Iemand ervaring hoe de fee bij Zencap (nu fundcircle) in de praktijk werkt? Ze formuleren m.i. nogal vaag. Voor zover ik nu begrijp na navraag: Lener biedt 10%. platform keert annuītair uit als ware het 9%. Zijn hier investeerders die mij kunnen zeggen of het idd zo werkt?
Op woensdag 21 oktober 2015 16:22 schreef bleyenburg het volgende: Iemand ervaring hoe de fee bij Zencap (nu fundcircle) in de praktijk werkt? Ze formuleren m.i. nogal vaag. Voor zover ik nu begrijp na navraag: Lener biedt 10%. platform keert annuītair uit als ware het 9%. Zijn hier investeerders die mij kunnen zeggen of het idd zo werkt?
Ja, dat werkt inderdaad zo. Je moet a.h.w. 1% aftrekken van jouw rendement, jaar in jaar uit.
Is wel duur voor de investeerder, maar een beter verdienmodel bij de site, uiteraard vanwege de hogere verdiensten, maar ook vanwege de spreiding in de tijd.
rekenvoorbeeld: inleg ¤ 1000,00 looptijd: 3 jaar rente 10% totaal rente inkomsten: ¤ 150,30 als ik rente op 9% zet: totaal rente inkomsten: ¤ 144,78 ik betaal dus ¤ 5,52 aan fee over ¤ 1000,00
Op woensdag 21 oktober 2015 16:40 schreef bleyenburg het volgende: rekenvoorbeeld: inleg ¤ 1000,00 looptijd: 3 jaar rente 10% totaal rente inkomsten: ¤ 150,30 als ik rente op 9% zet: totaal rente inkomsten: ¤ 144,78 ik betaal dus ¤ 5,52 aan fee over ¤ 1000,00
roept u maar....
Op basis van annuīteit kom ik op 154,52 en 139,04. Dat zou15,48 zijn.
edit: zie nu dat het een ander Theehuis is. Toch maar es doorlezen.
[ Bericht 9% gewijzigd door RavigotteSaus op 21-10-2015 17:48:44 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Op woensdag 21 oktober 2015 17:35 schreef Borstenzijngeweldig het volgende: Gaat automatisch, als hij gesloten word kun je op open een nieuwe post volgens mij drukken en dan word de 1e post gewoon gekopieerd.
Oh, ik dacht dat je de FP moets plakken en knippen. Was al bij dat ik iet de pineut was. Volgende keer toch een keer doen dan. de link 'open nieuwe post' zag ik wel idd.
8,5% is niet laag nee... 1.5ton voor een starter in de horeca. Daar mag best een aardig percentage tegen over staan.
Nee, ben ik met je eens, zo laag is die rente nu ook weer niet. Aan de andere kant zie ik hem helemaal niet zitten. Wat mij betreft een veel te hoge investering voor een theehuis, wat ook nog eens in een omgeving zit met veel concurrentie. Ik pas.