abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158211719
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 10:58 schreef Molo het volgende:
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen :)
:Y
En tis niet dat je het iedere week doet. Kom op, die 1 of 2 keer per jaar.
Hartstikke leuk en vooral lekker :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_158211721
Dit jaar ben ik er onderuit gekomen. Vriendlief keek eerst nog heel erg zielig maar toen ik beloofde alle dagen te koken was het zielige gezicht weg. O-)

kerstavond
hapjes, zoals gevulde wijnbladeren, garnalen, krabscharen, tapenade (de hele avond snacken)

1e kerstdag
konijn met stoofperen en aardappelpuree
aardbeienijs (van eigen aardbeien staat al in de diepvriezer)

2e kerstdag
ossobuco

3e kerstdag
kalkoen met aalbessenpuree, gebakken aardappels en spruitjes
crepetaart met amaretto

Bijgerechten en toetjes moet ik deels nog verzinnen. Maar het begint vorm te krijgen. *O*
  zondag 13 december 2015 @ 12:23:17 #253
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158212000
Voor mij ziet het er nu ongeveer zo uit:

1e kerstdag:

Voor: Zalmbonbon met groene kruidendressing

Hoofd: Nog te bepalen vlees (zit te denken aan honey glaced ham), stoofperen met effect, aardappelsalade en iets met knoflook champignons

Na: Diagonale panna cotta

Drankje voor ergens tussendoor: Strawberry Daiquirie :9
Na-Na: Simpelweg koffie met een klein likeurtje en kerst chocolaatje

2e kerstdag:

Gourmetten, voor mezelf maak ik nog iets met knoflook garnalen (niemand anders zou dat willen)

Na: Red Velvet Oreo Truffle Choc Crunch Brownies (Zo heet het recept, en hopelijk zullen de kieskeurige dat toch zeker wel lusten! :D )
pi_158212143
quote:
Ik snap die haat tegen gourmetten niet hoor. Als je gewoon lekkere spullen haalt/maakt en een degelijk apparaat hebt, met gezellige mensen erbij, vind ik het super leuk on te doen :)
Ik ook. :D Ik zie het eigenlijk als een avondje rustig borrelen. Drankje erbij en telkens een klein hapje maken. Zolang het maar niet te grote groepen zijn of teveel kinderen.
pi_158215072
Ik ben bijna rond, alleen de toetjes nog. Eén avond denk ik panna cotta, tweede avond misschien wel doodgewoon ijs (dan zijn we toch alleen met gezin). Heb helaas geen mooie glaasjes om panna cotta in te serveren, maar heb het vorig jaar ook gewoon in een muffinvorm gemaakt en op een bordje opgediend, werkt best.

Anyway, vraagje: op Eerste Kerstdag wil ik als voorgerecht ragout maken van de kalkoen die ongetwijfeld overblijft, en dan als hoofd gebraden eendenborst, met puree en rodekool. Maar hoeveel eend heb ik dan nodig? Moet bij AH vandaan komen, want geen tijd om halve stad door te fietsen. Die verkoopt het in porties van 180 gram. Is één zo'n portie dan voldoende voor 2 personen?
pi_158221837
Voor een hoofdgerecht zou ik persoonlijk een hele eendenborst per persoon doen. Maar ik hou gewoon heel erg veel van eendenborst. :@
pi_158230485
quote:
Hmmm. Als ik dan even voor mijzelf mag spreken. Gourmetten in december heb ik nooit gedaan en ook nooit begrepen waarom men dat massaal doet. Nou..heb ik altijd al afgeweken van de massa maar nu begrijp ik het: Het is hetzelfde als die muisjes bij een geboorte. In deze dus de knusheid met elkaar i.c.m. je eigen eten bereiden.

Nou...dat is dus niks voor mij en mijn familie-vriendenkring want met Kerst moet gemak,tevredenheid,warmte en elkaars gezelschap de boventoon voeren en daar hoort in mijn ogen niet het zelf moeten bereiden,wachten van je eten bij. Dat moet gewoon klaar zijn zodat jij je gedachtes en aandacht op de ander kan richten en niet dat jij je nog zorgen moet maken wanneer je vleesstukje echt gaar is om te eten.
  maandag 14 december 2015 @ 08:32:01 #258
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158230996
Tuurlijk mag je voor jezelf spreken. Ik bedoel ook niet dat iedereen moet gourmetten met kerst, ik snap alleen de haat niet.
Dat is beetje schoppen tegen iets om het schoppen voor mijn gevoel.
Dat jij niet wilt wachten op je eten snap ik ook wel weer, ja, dan moet je het niet doen natuurlijk :D
Of als je überhaupt niet van koken houdt, of niet van vlees houdt, of de stank en walm in huis niet ziet zitten etc.
Maar dan zijn er legio andere mogelijkheden, die ook allemaal prima en gezellig zijn toch?

Kerstdagen zijn hier door omstandigheden beetje gespreid, met familie en schoonfamilie. Beide keren kook ik voor de hele bende. Vind ik leuk, maar wel op zo'n manier dat ik er ook van kan genieten en niet alleen maar in de keuken sta.
Samen zijn is waar het om draait voor mij.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_158231344
Bij mijn schoonfamilie hebben we de gangen verdeelt en ik ga het dessert maken. Maar dit wil ik eigenlijk thuis maken aangezien het dan in de keuken bij mijn schoonouders behoorlijk druk is.
Maar heeft iemand een goed idee voor een dessert voor 12 man wat makkelijk te vervoeren is. En wat toch wel een beetje een kerst dessert is?

Klein beetje opmaken bij mijn schoonouders is geen probleem.
  maandag 14 december 2015 @ 09:19:16 #260
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158231426
Panna cotta, crème brulee, tiramisu, allemaal makkelijk te maken en vindt iedereen lekker. En ik vind het prima bij kerst kunnen, maar daar zullen de meningen vast ook over verdeeld zijn :D
pi_158232253
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 09:09 schreef Stansfield het volgende:
Bij mijn schoonfamilie hebben we de gangen verdeelt en ik ga het dessert maken. Maar dit wil ik eigenlijk thuis maken aangezien het dan in de keuken bij mijn schoonouders behoorlijk druk is.
Maar heeft iemand een goed idee voor een dessert voor 12 man wat makkelijk te vervoeren is. En wat toch wel een beetje een kerst dessert is?

Klein beetje opmaken bij mijn schoonouders is geen probleem.
Rijstepudding met warme pruimen of kersen (klassieker wordt het hier in Limburg niet) in vorm mee nemen en dan kwestie van storten bij je schoonouders, even de pruimen of kersen opwarmen,en garneren met slagroom.

Dit geldt ook voor bavarois, hemelse modder of iedere andere pudding.
pi_158232659
Tnx voor de tips.
Inderdaad ik kan natuurlijk ook alle ingrediënten/bereidingen thuis maken. En in bakjes meenemen en dan ter plekke op het bord/schaal samenvoegen.

Ik zal alle tips eens even bekijken.
pi_158237211
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 10:49 schreef Stansfield het volgende:
Tnx voor de tips.
Inderdaad ik kan natuurlijk ook alle ingrediënten/bereidingen thuis maken. En in bakjes meenemen en dan ter plekke op het bord/schaal samenvoegen.

Ik zal alle tips eens even bekijken.
Ik had vorig jaar panna cotta, ijs en kleine luikse wafeltjes. Allemaal thuis gemaakt, meegenomen naar mijn moeder, en daar op bordjes opgemaakt. Werkte prima.

Oh, en ik heb net in de appie even het formaat van de eendenborstfilets gecheckt. Het wordt er één pp. Dat is vrij veel, maar anders is het wel echt weinig.
  maandag 14 december 2015 @ 14:52:55 #264
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158237354
Ik weet het nog niet en ik word met de dag zenuwachtiger want ik moet ook t/m dinsdag werken. Dus dan nog anderhalve dag om het te bedenken en kopen. Nou ja, moet natuurlijk wel kunnen, maar zou toch liever een beetje al een idee hebben.

Ik heb wel een idee voor een voorgerecht: bitterballen van Sichuan roodgekookt rundvlees.
En nagerecht: kaki-ijs. Met crumble achtige kruimels met pistache, denk ik, of zoiets.

Maar hoofdgerecht heb ik echt geen ideeeeeee. Iemand die inspiratie kriijgt van dat voor en nagerecht en denkt "daaaat moet ertussen".
  maandag 14 december 2015 @ 14:57:30 #265
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158237420
Octopus, maar dat is meer omdat ik het zelf gewoon heel lekker vind :')
  maandag 14 december 2015 @ 14:58:01 #266
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_158237430
Nah, dat vind ik niet passen...
pi_158237695
Eend? Maar dat is vooral ingegeven door het feit dat ik dat zelf maak, en nogal veel oosterse bereidingswijzen tegenkwam. En bij jou moet ik altijd direct aan oosters denken...
pi_158237717
Wij gaan gewoon met zn tweetjes gourmetten alleen maak ik de sauzen, salades en dat soort dingen, en koop ik lappen vlees die ik zelf in stukjes snijd :)

Ik eet dan sowieso een ton champignons, die in dat pannetje lekker uitdrogen en in zelfgemaakte whiskysaus :9

Ik houd niet van voor 2p uitgebreid koken :P bovendien moet ik tot en met de 24e werken.
  maandag 14 december 2015 @ 15:17:42 #269
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158237732
Char siu met dikke speklaag, krokant uit de oven?

Ben niet zo thuis in oosterse keuken maar dat is toch altijd wel heel erg lekker
  maandag 14 december 2015 @ 16:22:49 #270
409579 LuDann
All the way
pi_158238842
We zijn naar het Allerhande Kerstfestival geweest, ik zou nog even laten weten hoe het was.

Het was vooral heel erg groot, we hebben niet eens alles kunnen zien (en proeven). We begonnen buiten, bij de snacks. Heel veel verschillende kazen geprobeerd en dat beviel prima dus we beginnen rond een uur of 4 met vooral kazige hapjes (ik geloof dat een kaasplankje vooral als dessert gedaan wordt maar daar trekken we ons niks van aan :P )

Toen naar binnen gegaan en veel verschillende stukken vlees (ook gerookt en ter plekke op de BBQ bereid) geproefd, evenals vis (hoewel een stuk minder aanwezig) en groente. De desserts hebben we over geslagen want we zaten propvol. :') Er was ook nog een ontbijt en een lunch afdeling. Er waren verder nog diverse workshops waarvan sommige erg indrukwekkend leken zoals de masterclasses die werden gegeven (oa door Jan Smink, chef in De Librije) in een blinkende ruimte met rijen van die keukenblokken. We waren er meer voor de gezelligheid en er was meer dan genoeg te zien dus we hebben aan niks meegedaan. Qua drukte viel het ons mee eigenlijk (zaterdag), als we met de tijden rekening hadden gehouden was het niet zo'n probleem geweest om ergens aan mee te doen.

We hebben heel veel gegeten dus, maar eigenlijk op een enkel dingetje na geen bijzondere gerechten. Het waren meer de ingredienten die zo puur werden opgediend. Het was een hele gezellige dag, met muziek en lichtjes en kerstsfeer all around, erg naar ons zin gehad. :Y

Maar uiteindelijk niet heel veel verder gekomen qua idee van wat te koken. Ben ik te veel n00b voor denk ik. Mijn moeder maakt als nagerecht stoofpeertjes en mijn schoonmoeder dus een kaasplankje voor rond een uur of 4. Verder zaten we te denken aan een rollade, maar eigenlijk vind ik dat vrij saai, al is het wel makkelijk en van te voren klaar te maken. En dan aardappeltjes uit de oven. Een groentegerecht moet ik nog verzinnen. Oh en als voorgerecht maak ik een van de weinige dingen die ik wel aan kan. :P Stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter en hete knoflookgamba's.

Is eendenborst eigenlijk moeilijk om te maken? Daar is iedereen gek op, mijzelf inbegrepen. En iemand tips voor een beetje een creatief maar simpel groentegerecht?
pi_158239095
Klinkt toch wel leuk, LuDann. Eendenborstfilet is niet moeilijk. De vetlaag met een scherp mes insnijden, zorg dat je het vlees niet insnijdt! Kruiden met peper en zout. Pan heet laten worden zonder boter of olie. De filets op de vetlaag bakken, afhankelijk van de dikte een minuut of 5. Je ziet het vet van de eend wegsmelten. Omdraaien en nog een minuut of 3 bakken. Uit de pan halen en inpakken in aluminiumfolie en even laten rusten. Klaar. In de basis is het dat, maar je kan natuurlijk de eendenborst eerst marineren of van het vet een jus maken. Google anders even.
  maandag 14 december 2015 @ 17:16:45 #272
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_158239999
Eerste kerstdag brunch bij mijn ouders. Iedereen neemt wat mee. Dit jaar zorgen wij voor een zoet gerechtje. Ik denk dat het er op neer komt, dat dochter (11) weer helemaal losgaat op cupcakejes bakken, dat is helemaal haar ding. Iemand nog een idee voor een ander leuk zoet hapje? Hartige ideeën heb ik genoeg, maar zoet.... :+

's Avonds eten we bij mijn schoonouders, zal wel weer heel klassiek worden.

Tweede kerstdag eten we thuis met ons drietjes en gaan we op de Japanse toer. We hebben die dag verder geen verplichtingen dus gaan gezellig met ons drieën kokkerellen.

We maken zelf sushi, verder eten we edamame, japanse kipspiesjes, zeewiersalade en gemarineerde champignons. Hebben we twee jaar geleden ook gedaan en vonden we alledrie toen erg leuk en lekker.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 14 december 2015 @ 22:24:41 #273
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_158248522
Ik heb dit jaar een makkie met kerst in tegenstelling tot afgelopen jaren. Hoef helemaal niet te koken. Maar dan kriebelt het toch, en daarom had ik gisteren een mini easy peasy kerst maaltijd in elkaar geflanst voor m'n ouders;

Vooraf een tomaten soepje
Hoofd een rollade, cranberry compote, stoofpeertjes en pommes Amandes
Na een brownie/banaan sandwich

Fotootje via instagram:
https://instagram.com/p/_PX92RAiSK/

Was mooi en smakelijk. Nu lekker ontspannen de kerstdagen in 8-)
»» Democracy is so overrated »»
pi_158250879
Hier wordt het hoofdgerecht een reebout. Geen flauw idee nog hoe of wat, maar dat komt nog wel :P

[ Bericht 0% gewijzigd door PdeHoog op 15-12-2015 05:59:37 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_158251206
Leuk verslag LuDann! Is qua groenten dit niet iets:

http://www.ah.nl/allerhan(...)iten-met-cranberry-s

Wel gemakkelijk, maar ook lekker, origineel en winters :)

Ik ga misschien toch nog wat kerstigs koken op kerstavond voor wat familie. De locatie is nog niet definitief bepaald maar als ze naar mij komen dan ga ik lekker koken. Ik houd het wel eenvoudig, want het zijn mensen die het liefst zouden gourmetten ;) Maar daar heb ik geen zin in want dat doe ik tweede kerstdag ook al. Ik vind een menu zoals die van RoelerMF wel iets :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_158254646
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 17:16 schreef MaLo het volgende:
Eerste kerstdag brunch bij mijn ouders. Iedereen neemt wat mee. Dit jaar zorgen wij voor een zoet gerechtje. Ik denk dat het er op neer komt, dat dochter (11) weer helemaal losgaat op cupcakejes bakken, dat is helemaal haar ding. Iemand nog een idee voor een ander leuk zoet hapje? Hartige ideeën heb ik genoeg, maar zoet.... :+
Misschien een citroen maanzaad cake? Ik heb deze laatst gemaakt: http://uitpaulineskeuken.nl/2012/03/lemon-poppyseed-cake-2.html

Zag er erg mooi uit en iedereen vond hem heerlijk :Y
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  dinsdag 15 december 2015 @ 09:50:54 #277
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_158254901
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:30 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Misschien een citroen maanzaad cake? Ik heb deze laatst gemaakt: http://uitpaulineskeuken.nl/2012/03/lemon-poppyseed-cake-2.html

Ziet er inderdaad wel leuk uit! Voor een extra kerstig effect zou ik hem in een tulbandvorm kunnen bakken :). Dank voor je idee!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_158255546
1ste kerstdag hoef ik alleen het hoofdgerecht te maken. Wordt in ieder geval lamsrack. Side dishes ben ik nog niet uit :P

2de kerstdag weet ik ook nog niet :')

Iig iets met een mooi stuk vlees, en partner wil perse zelf gemaakte crème brulee als nagerecht :P de rest staat nog open.

Goede voorbereiding dus :D
hardcoholic
pi_158255632
Ik begin lichtjes te panieken, want ik heb nog geen plan en geen tijd om een plan te maken ;( :')_!
Ja doei.
pi_158255636
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:34 schreef MrsDuck het volgende:
Klinkt toch wel leuk, LuDann. Eendenborstfilet is niet moeilijk. De vetlaag met een scherp mes insnijden, zorg dat je het vlees niet insnijdt! Kruiden met peper en zout. Pan heet laten worden zonder boter of olie. De filets op de vetlaag bakken, afhankelijk van de dikte een minuut of 5. Je ziet het vet van de eend wegsmelten. Omdraaien en nog een minuut of 3 bakken. Uit de pan halen en inpakken in aluminiumfolie en even laten rusten. Klaar. In de basis is het dat, maar je kan natuurlijk de eendenborst eerst marineren of van het vet een jus maken. Google anders even.
Kannibaal!
Ja doei.
pi_158257619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:30 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Ik heb laatst ook een citroen-maanzaadcake gemaakt (uit 'een druppel rozenwater', kookboek van de makers van Arabia) en toen geserveerd met pistachecurd! De cake is heerlijk op zichzelf, maar de pistachecurd maakte het wel af, en wat feestelijker. met pistachekruimels erop al helemaal :)
pi_158258237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:50 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ziet er inderdaad wel leuk uit! Voor een extra kerstig effect zou ik hem in een tulbandvorm kunnen bakken :). Dank voor je idee!
Inderdaad! En dan evt wat groene voedselkleurstof door het glazuur en wat rode besjes erop o.i.d. :Y
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_158258879
Met de kerst zit ik bij familie van mij die absoluut niet kunnen koken :( -O-
En ik kan daar zelf ook niet gaan staan koken, ze hebben twee elektrische pitjes van likmevestje (in afwachting van een nieuwe keuken), en nog geen oven (ook want nieuwe keuken)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_158258941
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:00 schreef sirdanilot het volgende:
Met de kerst zit ik bij familie van mij die absoluut niet kunnen koken :( -O-
En ik kan daar zelf ook niet gaan staan koken, ze hebben twee elektrische pitjes van likmevestje (in afwachting van een nieuwe keuken), en nog geen oven (ook want nieuwe keuken)
Dan neem je toch dingen mee die al klaar zijn, dan hoef je het alleen op te warmen.
pi_158258961
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:03 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dan neem je toch dingen mee die al klaar zijn, dan hoef je het alleen op te warmen.
Ja misschien doe ik dat wel, maar ik zou niet weten wat? Ik kan het dus ook niet opwarmen in de oven want die hebben ze niet, alleen magnetron.

Stiekem hoop ik dat er gewoon chinees wordt gehaald ...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_158260123
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 14:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja misschien doe ik dat wel, maar ik zou niet weten wat? Ik kan het dus ook niet opwarmen in de oven want die hebben ze niet, alleen magnetron.

Stiekem hoop ik dat er gewoon chinees wordt gehaald ...
Ik heb nooit op van die pitjes gekookt, maar kan je daar geen pan op opwarmen? Dan zou ik gewoon een flinke pan stoofvlees maken. Het is ook niet ideaal, maar ik heb het altijd liever zelf onder controle als ik weet dat iemand niet kan koken.
pi_158260651
Stoofvlees, een pan groente en aardappelpuree opwarmen in de magnetron. Niet fantastisch maar beter dan niets :P
pi_158260860
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen. Echter raakte ze laatst helemaal in de stress omdat ze geen oven en magnetron heeft. Alleen een klein gasfornuis.
Maarja, we lossen het wel weer op }:| :+
pi_158260913
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 december 2015 15:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik heb nooit op van die pitjes gekookt, maar kan je daar geen pan op opwarmen? Dan zou ik gewoon een flinke pan stoofvlees maken. Het is ook niet ideaal, maar ik heb het altijd liever zelf onder controle als ik weet dat iemand niet kan koken.
Dit. Of zelf een (camping) gas pit meenemen. Of een bbq. Of heb je zelf een combi magnetron/oven? Stoofvlees, mjam.

Ik nodigde mijn schoonfamilie uit. Want ze komen toch nooit. En nu komen ze allemaal. Plus 10 man de 26e. We gaan barbecuen. Of buffetstijl tapas-achtig. Ik overzie het niet om voor iedereen verschillende gangen uit te serveren. Nu eens bedenken hoe we het kerst-achtig kunnen maken. Nog een week de tijd om alle boodschappen te bestellen. En een grote extra tafel en stoelen te huren.
Met een meidenkwartet
pi_158263223
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 15:54 schreef Dragonberry het volgende:
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen. Echter raakte ze laatst helemaal in de stress omdat ze geen oven en magnetron heeft. Alleen een klein gasfornuis.
Mijn appartement is te klein (heb wel een goed elektrisch fornuis, oven etc.) voor iedereen, dus het moet wel bij mijn familie.

Ik zal ze eens vragen waar ze aan dachten.

Tot overmaat van ramp: er komt ook Tsjechische familie van mij. En tsjechie staat nou niet bepaald bekend om haar haute cuisine. Die brengen dus een enorme karper mee en dan moeten we karper gaan eten :'( :'( :'( Tsjechen willen nl alleen karper met kerst
  dinsdag 15 december 2015 @ 18:09:01 #291
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_158263574
quote:
Gewoon je eigen magnetron meenemen op de achterbank :D Hehe! _O-
pi_158263698
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:52 schreef sirdanilot het volgende:

Tot overmaat van ramp: er komt ook Tsjechische familie van mij. En tsjechie staat nou niet bepaald bekend om haar haute cuisine. Die brengen dus een enorme karper mee en dan moeten we karper gaan eten :'( :'( :'( Tsjechen willen nl alleen karper met kerst
Ja, dat is hun traditie. Ze kunnen vaak ook dagenlang het bad niet gebruiken omdat daar een karper in zwemt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 16 december 2015 @ 08:40:26 #293
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158277066
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:03 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat klinkt echt briljant!
To die for :) En heel simpel
  woensdag 16 december 2015 @ 08:42:27 #294
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158277080
quote:
Waarom moeten dat soort mensen dan ook perse kerst bij hun vieren? Wij hebben dit jaar verplicht gourmet, omdat we bij mijn schoonzusje gaan eten vanwege hun kinderen.
Want.. kinderen kunnen niet 1 x per jaar ergens anders eten? :{
pi_158278624
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 08:42 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

normaal is dat geen probleem. Schoonouders wonen ook maar 2 straten verder..
Ik bemoei me er verder niet mee. Anders wordt ze weer boos :')
pi_158278924
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 08:42 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Nee, die moeten op tijd naar bed...
pi_158278942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 10:44 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Kannibaal!
Absoluut 😊
  woensdag 16 december 2015 @ 11:12:53 #298
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_158278984
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:49 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Iets zegt me dat het niet zozeer om kerst of om de kinderen gaat :D ;)

Ik ben begonnen! Ik vind de spiced cranberries lekkerder als de siroop wat meer smaak heeft, dus die staat nu te trekken. Je kunt de siroop trouwens ook prima meerdere keren gebruiken; ik maak meestal drie of vier keer een portie. En ik zit nu nog te piekeren om het restant te gebruiken voor een aperitief, vermengd met wodka of brandewijn en een beetje gembersiroop...

Verder heb ik een draaiboek gemaakt, want het wordt ingewikkeld doordat we - ik denk de 23e - naar het (momenteel niet bewoonde) huis van mijn schoonmoeder vertrekken, dus dan moet zo ongeveer alles (inclusief kinderen en katten) al mee en grotendeels klaar zijn. 'Gewone' dingen kan ik dan ter plaatse nog kopen. Kerstavond komen mijn schoonmoeder en mijn zwager met zijn gezin daar en zijn we met z'n negenen. Dat wordt traditioneel: ham, cranberriecompote, stoofpeertjes, appelmoes... Schoonzus zorgt voor groente en iets aardappeligs. Vooraf denk ik zalmrilletes en toe een tiramisu met speculaasjes.

Eerste kerstdag gaan we gourmetten bij mijn moeder, waarvoor ik ook alles meeneem.

En voor tweede kerstdag ben ik nu al hard aan het koken: dat wordt een Indische rijsttafel. Mijn schoonmoeder is op haar 18e uit (toen) Indië gekomen. Deze zomer heeft ze een aantal van haar oude kookboekjes aan mij gegeven, en daar ben ik nu iedere dag een gerecht uit aan het koken. Die gaan in de vriezer en zo heb ik 2e kerstdag minimaal werk :)
  woensdag 16 december 2015 @ 11:34:43 #299
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158279383
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 11:09 schreef MrsDuck het volgende:

[..]

Nee, die moeten op tijd naar bed...
Kerstdiner in de middag dan?
Of kinderen boven slapen in campingbedje? Zo deden mijn ouders dat altijd.

Serieus, ik verbaas me hoe omslachtig en inflexibel sommige mensen tegenwoordig met kinderen omgaan. Alsof het superfragiele wezentjes zijn die geen enkele verandering in hun schema kunnen hebben.

Voor sommige kinderen met een ziekte of stoornis is dat ook zo, maar ik neem aan dat de meeste kinderen toch gewoon gezond zijn ;)
  woensdag 16 december 2015 @ 11:35:39 #300
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_158279404
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 10:49 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

moelijk, dinguh. Sterkte ermee ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')