abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156895594

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2015 12:32:50 ]
pi_156895678
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:57 schreef redbull666 het volgende:

[..]

Hallo cognacbelegger,

Dank voor je antwoorden tot nu toe, volgens mij is dat prima te doen in dit draadje.

Ik heb nog wel een vraag. Hier is jullie footer op https://www.oldliquorsinvest.com/ :

[ afbeelding ]

Tot voor kort hadden jullie in die footer een soort van bar-graph waarop je kon zien hoeveel er al geinvesteerd was. Ik vond dit handig EN transparant.

Waarom is hij nu verdwenen? Foutje?
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 11:03 schreef cognacbelegger het volgende:

[..]

Dit hebben we bewust gedaan. Of de teller terugkomt weet ik nog niet. De overweging is de volgende en ik heb graag uw inzicht hierover
Door de obligatielening van Old Liquors Invest onder de noemer crowdfunding te positioneren zijn onderdelen toegevoegd aan de communicatie die mogelijk kunnen worden opgevat als sturend.
Wij willen de schijn voorkomen dat wij u sturen en beïnvloeden door het publiceren van deelnemerslijsten, reeds geïnvesteerde bedragen en tellers die aangeven welk percentage er nog open staat op de obligatielening.
Een beslissing om te investeren moet volgens ons altijd gebaseerd zijn op lezing van het informatiememorandum en alle andere essentiële beleggersinformatie zoals de obligatievoorwaarden.
Maar een van de grote krachten van Crowdfunding is juist het concept van "wisdom of the crowd". Ik denk dat de meeste investeerders hier het juist essentieel vinden dat we kunnen zien wie en hoeveel er door anderen geinvesteerd en dus vetrouwd wordt, anders zou er echt nooit iets vol komen.

Ik denk dat jullie er op moeten vertrouwen dat mensen ook de uitgebreide informatie op jullie website tot zich nemen voordat zij overgaan tot investering.
pi_156896211
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 12:37 schreef redbull666 het volgende:
Maar een van de grote krachten van Crowdfunding is juist het concept van "wisdom of the crowd". Ik denk dat de meeste investeerders hier het juist essentieel vinden dat we kunnen zien wie en hoeveel er door anderen geinvesteerd en dus vetrouwd wordt, anders zou er echt nooit iets vol komen.

Ik denk dat jullie er op moeten vertrouwen dat mensen ook de uitgebreide informatie op jullie website tot zich nemen voordat zij overgaan tot investering.
Het is aan ons als de geldvrager zaak om de crowd te overtuigen dat het de moeite waard is om geld in ons project te steken, maar hoe gedetailleerder de informatie is die wij verschaffen, hoe groter het risico dat hier een sturende werking vanuit gaat. Dit is een juridisch dilemma waarvoor wij staan. Tot hiervoor een oplossing is gevonden laten wij lijsten en tellers even weg. We beantwoorden de vraag over aantal investeerders en bedragen wel via email als die gesteld wordt. Onze bestaande investeerders houden we ook op de hoogte. De nadruk komt even te liggen op informatiebijeenkomsten daar kan iedereen komen luisteren naar de plannen (en proeven van oude cognac)
pi_156896337
Had je het 'dilemma' niet aan zien komen? het geheel geeft nu de indruk dat er weinig geinvesteerd wordt en jullie dat nieuws niet naar buiten willen brengen om te proberen alsnog genoeg mensen over de streep te trekken. Het is leuk om te proeven maar dat geeft niet de dooslag om te investeren, veel succes met jullie project.
pi_156896684
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 13:29 schreef snoopy40 het volgende:
Had je het 'dilemma' niet aan zien komen? het geheel geeft nu de indruk dat er weinig geinvesteerd wordt en jullie dat nieuws niet naar buiten willen brengen om te proberen alsnog genoeg mensen over de streep te trekken. Het is leuk om te proeven maar dat geeft niet de dooslag om te investeren, veel succes met jullie project.
Nee, niet aan zien komen. Die indruk willen we niet geven en is onjuist als ik kijk naar de kengetallen. Het proeven is idd natuurlijk bijzaak de bedrijfsplannen staan in de bijeenkomsten centraal.
pi_156898957
Avicenna Koffie en Thee zit inmiddels vol zie ik; iemand heeft daar 2.900(!) euro ingestopt.
De lijdensweg van KOM is ten einde :) Die van de investeerders begint.
Pecunia non olet
pi_156900017
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 15:34 schreef Zith het volgende:
Ah ik kan weer inloggen bij Trustbuddy... waar is het withdraw knopje gebleven? :P
Ik ben in ieder geval al blij dat ik zie dat de terugbetalingen nog wel verwerkt worden.

Er staat nu zo'n 20% open als zijnde terugbetaald.

helemaal goed gevoel heb ik er nog niet over, maar het is in ieder geval al een stuk beter dan een website die op 'zwart' staat.
pi_156937976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 13:18 schreef cognacbelegger het volgende:

[..]

Het is aan ons als de geldvrager zaak om de crowd te overtuigen dat het de moeite waard is om geld in ons project te steken, maar hoe gedetailleerder de informatie is die wij verschaffen, hoe groter het risico dat hier een sturende werking vanuit gaat. Dit is een juridisch dilemma waarvoor wij staan. Tot hiervoor een oplossing is gevonden laten wij lijsten en tellers even weg. We beantwoorden de vraag over aantal investeerders en bedragen wel via email als die gesteld wordt. Onze bestaande investeerders houden we ook op de hoogte. De nadruk komt even te liggen op informatiebijeenkomsten daar kan iedereen komen luisteren naar de plannen (en proeven van oude cognac)
Wat mij betreft hebben jullie uitgebreide en zeer goede documentatie online staan, dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Toch vind ik het vreemd dat hier een juridisch dilemma speelt, hoe zit dit dan met alle ander crowdfunding platforms waar de documentatie i.h.a. van lagere kwaliteit is, men zeer weinig tijd heeft om te beslissen in te stappen en er een plethora aan graphs/meterstanden beschikbaar is. Zijn die dan allemaal fout bezig?
pi_156940817
Trustbuddy, de Zweedse eigenaar van GVE, heeft net faillissement aangevraagd. Wat betekent dit?

Bron: http://digital.di.se/artikel/trustbuddy-ansoker-om-konkurs
pi_156940856
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:27 schreef MatiCe het volgende:
Trustbuddy, de Zweedse eigenaar van GVE, heeft net faillissement aangevraagd. Wat betekent dit?
Zal geen goed nieuws zijn ;) 9 van die 10 keer staat er wel een clausule in overeenkomsten dat deze ongeldig worden zodra 1 van de partijen failliet gaat. Anders neem ik aan dat een curator geldvoorelkaar zal verkopen aan de hoogte bieder.
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:31:57 #11
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_156940887
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:30 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Zal geen goed nieuws zijn ;) 9 van die 10 keer staat er wel een clausule in overeenkomsten dat deze ongeldig worden zodra 1 van de partijen failliet gaat. Anders neem ik aan dat een curator geldvoorelkaar zal verkopen aan de hoogte bieder.
Over GvE maak ik me nog niet zo'n zorgen, dat leek behoorlijk goed dichtgetimmerd. Ik vrees echter wel dat ik het Spielgeld kwijt ben wat ik op Trustbuddy had staan :(
pi_156940908
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:31 schreef Coelho het volgende:

[..]

Over GvE maak ik me nog niet zo'n zorgen, dat leek behoorlijk goed dichtgetimmerd. Ik vrees echter wel dat ik het Spielgeld kwijt ben wat ik op Trustbuddy had staan :(
Ja inderdaad grote kans. Beetje zoals die bitcoin beurs toen.
pi_156941044
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:31 schreef Coelho het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Tegenover de inleg staan leningen aan debiteuren. De afwikkeling gaat natuurlijk wel jaren duren voor al het geld binnen is. Goudmijntje voor de curatoren.

Bij Icesave kwam uiteindelijk ook nog geld genoeg binnen om de crediteuren waaronder de Nederlandse staat te compenseren.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 19-10-2015 12:16:52 ]
Pecunia non olet
pi_156941066
Het is iig ook geen goed nieuws voor mijn 13500 aandelen trustbuddy :) Hoop wel dat GvE een beetje buiten schot blijft en zich kan focussen op hun eigen werkzaamheden.
  maandag 19 oktober 2015 @ 11:43:59 #15
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_156941099
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Tegenover de inleg staan leningen aan debiteuren. De afwikkeling gaat natuurlijk wel jaren duren voor al het geld binnen is. Goudmijntje voor de curatoren.

Bij Icesave kwam uiteindelijk ook nog geld genoeg binnen om de debiteuren waaronder de Nederlandse staat te compenseren.
Je zou kunnen zeggen dat het juist gunstig is dat ze meer uitgeleend hebben dan ze in kas hadden. Als er nog 10 miljoen terug moet komen terwijl er voor 5 miljoen aan dekkingen tegenover staan dan kan het bedrijf nog steeds aan zijn verplichtingen voldoen als er maar 7 miljoen van de 10 terugkomt. Of is dat te simpel gedacht?
pi_156941419
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:43 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat het juist gunstig is dat ze meer uitgeleend hebben dan ze in kas hadden. Als er nog 10 miljoen terug moet komen terwijl er voor 5 miljoen aan dekkingen tegenover staan dan kan het bedrijf nog steeds aan zijn verplichtingen voldoen als er maar 7 miljoen van de 10 terugkomt. Of is dat te simpel gedacht?
Ik weet niet of de getalsverhoudingen zo liggen.
Maar in zijn algemeenheid: men gaat failliet als men ophoudt te betalen, zo simpel is het. Er is dan een liquiditeitstekort.
Echter het is best mogelijk dat er een (per saldo) positief vermogen is, dat vastzit in langlopende beleggingen.
Bij een bankrun speelt dat ook. Geen enkele bank heeft zoveel in de kas zitten dat extreme pieken kunnen worden opgevangen.
Pecunia non olet
pi_156941483
Klinkt mij meer in de oren alsof Trustbuddy bezig was met een ponzi scheme, met nieuwe inleg lopende rente/aflossingen betalen. Daadwerkelijk geld is zoek/opgemaakt aan kosten of slecht bijgehouden administratie.
  maandag 19 oktober 2015 @ 12:10:26 #18
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_156941541
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 12:06 schreef brulaap112 het volgende:
Klinkt mij meer in de oren alsof Trustbuddy bezig was met een ponzi scheme, met nieuwe inleg lopende rente/aflossingen betalen. Daadwerkelijk geld is zoek/opgemaakt aan kosten of slecht bijgehouden administratie.
Als dat het geval zou zijn, zouden dan alle transacties die je in je account ziet verschijnen op bijna dagelijkse basis ook volledig uit de duim gezogen zijn? Als jij me geld leent en ik moet je elke maand X terugbetalen wat ik vervolgens betaal uit geld wat een ander me leent, dan ben ik met een Ponzi bezig. Echter hier leende je geld uit totdat je vroeg om terugbetaling, waarbij er bijna dagelijks wel updates waren over bij- en afschrijvingen. Dat heeft alleen al aan administratie een aardige duit gekost als dat verzonnen is.
pi_156941583
Met geavanceerde software zou je zoiets kunnen knutselen. Het viel mij op, dat het allemaal enorm vaag was. Dat bleek ook uit de screenshots die iemand hier op het forum plaatste. Er kwam geld terug, en er werd weer ingelegd. Zonder verifieerbare details. Als(!) iemand echt zou willen rotzooien dat is deze het meest gebaat bij vaagheid. Hoe meer details je geeft hoe meer je moet verantwoorden en hoe groter de kans is betrapt te worden.

Bij Bondora kun je wel terugkijken op welk contract de mutaties betrekking hebben.
Pecunia non olet
pi_156941955
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 12:13 schreef obligataire het volgende:
Bij Bondora kun je wel terugkijken op welk contract de mutaties betrekking hebben.
Dus moet je gewoon wat contracten verzinnen zodat je lekker kan kliederen. Wie zegt er dat alle contracten bestaan? Niemand heeft dat ooit gecontroleerd.
SPOILER
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_156943326
Het goede nieuws is dat zo'n faillissement van trustbuddy er wel voor zal zorgen dat er wat meer aandacht komt voor het scenario dat een platform omvalt. Tot nog toe hopen we maar dat het dan allemaal goed komt.
pi_156944013
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 13:43 schreef zyxxyz het volgende:
Het goede nieuws is dat zo'n faillissement van trustbuddy er wel voor zal zorgen dat er wat meer aandacht komt voor het scenario dat een platform omvalt. Tot nog toe hopen we maar dat het dan allemaal goed komt.
Juist. Het is jammer dat er sprake lijkt van fraude, maar dit geeft andere platforms ook weer de kans het tegendeel te bewijzen en voor meer regels en toezicht te pleiten.
pi_156944174
Volgens mij is een failisement nooit goed voor de klanten. En als het het gevolg is van fraude al helemaal niet. Het schept onzekerheid en straalt uit naar andere platforms die het mogelijk wel goed voor elkaar hebben.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_156944445
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 14:24 schreef RavigotteSaus het volgende:
Volgens mij is een failisement nooit goed voor de klanten. En als het het gevolg is van fraude al helemaal niet. Het schept onzekerheid en straalt uit naar andere platforms die het mogelijk wel goed voor elkaar hebben.
Voor crowdfunding in het algemeen kan het op de langere termijn wel goed zijn, in de zin dat klanten een beter inzicht krijgen in de risico's ipv blindelings overal geld in steken en dat toezichthouders ook beter op de boekhouding zullen gaan letten van deze instellingen.

Mocht GvE wel geraakt worden dan hebben ze gelukkig nu een derdengeldenrekening, wat het eigen vermogen van GvE scheidt van het door ons uitgeleende geld en de aflossingen die wij krijgen. Of heb ik het mis en zie ik nog risico's over het hoofd, mocht er toch wat gebeuren met GvE?
pi_156944513
Nou ja, dat 98% van de leningen nog steeds niet via de derdengeldenrekening gaat bij GvE! Ik baal daar toch wel van. Het mag dan ingewikkeld blijken om dat om te zetten, maar het is wel amateuristisch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')