Oxidatie? je kunt het naafgat lichtjes opschuren evenals de naaf, en volgend jaar een likkie keramisch- of kopervet erop voor je het wiel erop zet.. Heel vroegah, toen lm-velgen nog nieuwerwets waren, waren er wat bijdehante fabrikanten (Fiat o.a.) die magnesium wielen maakten. Als je die monteerde, beschadigde je standaard de coating in het naafgat waardoor die troep ging oxideren, en dan zette het bovenste laagje uit.. dát zat pas vast na een wintertje Kon je er met een dikke vette rubberen tegelhamer vanaf slaan, en dan vlogen met een beetje pech de brokken om je orenquote:
Ohw, ik doe er eigk standaard kopervet op.. niet op de naaf, want dat hoeft bij mij niet, maar wel op de boutenquote:Op zondag 25 oktober 2015 11:50 schreef Barcaconia het volgende:
Geen koperpasta op aluminium gebruiken... Dat veroorzaakt galvanische corrosie waardoor het alleen maar sneller gaat. Dan een minimaal laagje PTFE vet of keramische pasta oid.
Aluminium oxidatie, en als je geluk hebt roest het staal van de naaf ook nog. Dan heb je helemaal gelukquote:Op zondag 25 oktober 2015 11:14 schreef Duvel het volgende:
Het winterrubber ligt er weer onder. Waarom zit dat lichtmetaal altijd zo achterlijk vast?
Oh, doe het al jaren en echt nergens last van.quote:Op zondag 25 oktober 2015 11:50 schreef Barcaconia het volgende:
Geen koperpasta op aluminium gebruiken... Dat veroorzaakt galvanische corrosie waardoor het alleen maar sneller gaat. Dan een minimaal laagje PTFE vet of keramische pasta oid.
Ja, allebei! Echt feest! Beetje los draaien, de auto als een malle laten schommelen tot je *tunk* hoort.quote:Op zondag 25 oktober 2015 12:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Aluminium oxidatie, en als je geluk hebt roest het staal van de naaf ook nog. Dan heb je helemaal geluk
Eerder wel kopervet gedaan, scheelde wel in het vastzitten. Maar dat van die corrosie is waar ja. PTFE heb ik een klein tubetje van liggen volgens mij, voor kunststof tandwielen in modeltreinen.quote:Op zondag 25 oktober 2015 11:50 schreef Barcaconia het volgende:
Geen koperpasta op aluminium gebruiken... Dat veroorzaakt galvanische corrosie waardoor het alleen maar sneller gaat. Dan een minimaal laagje PTFE vet of keramische pasta oid.
Voor de Fiat 850 die ik heb gehad waren magnesium velgen een optie Het echte grote nadeel is dat ze niet alleen breekbaar zijn, maar ook nog best goed kunnen fikken. Precies wat je wilt hebben bij een ongeluk zo rond 1970, toen de 850 ook nog met een 'cruise control'-optie leverbaar was; een hendel die de benzinetoevoer op een bepaalde stand openhieldquote:Op zondag 25 oktober 2015 11:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Oxidatie? je kunt het naafgat lichtjes opschuren evenals de naaf, en volgend jaar een likkie keramisch- of kopervet erop voor je het wiel erop zet.. Heel vroegah, toen lm-velgen nog nieuwerwets waren, waren er wat bijdehante fabrikanten (Fiat o.a.) die magnesium wielen maakten. Als je die monteerde, beschadigde je standaard de coating in het naafgat waardoor die troep ging oxideren, en dan zette het bovenste laagje uit.. dát zat pas vast na een wintertje Kon je er met een dikke vette rubberen tegelhamer vanaf slaan, en dan vlogen met een beetje pech de brokken om je oren
wat een roestbak heb jijquote:Op zondag 25 oktober 2015 12:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, allebei! Echt feest! Beetje los draaien, de auto als een malle laten schommelen tot je *tunk* hoort.
Volgend jaar vet er op.
Welke automodel??quote:Op zondag 25 oktober 2015 18:48 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Een hendel voor de benzinetoevoer? Is dat echt een optie geweest?
nee, hij bedoelt dat je met een kraantje de brandstoftoevoer kunt knijpen om hem een bepaalde snelheid te laten lopen. Linke soep vind ik, want als je dat gebruikt loopt hij dus eigenlijk altijd arm; dan kun je beter de luchtinaat knijpen, of tegelijkertijd.quote:Op zondag 25 oktober 2015 19:26 schreef Hyperdude het volgende:
Bedoelt Dingest geen handgas?
Had mijn eerste Alfa GTV ook. En een choke.
Fiat 850 - het was iig leverbaar op de (Amerikaanse) Coupe. Gordels en een linker buitenspiegel waren toen ook nog een optie.quote:
Zo, jij bent ook oud. 850 wat is dat 1800?quote:Op zondag 25 oktober 2015 20:16 schreef Dingest het volgende:
Ik moest het weer even opzoeken, maar het was wel gewoon gekoppeld aan het gaspedaal (en niet direct binnen handbereik). Op langere snelwegritten kon je het vastzetten en zo cruisen. Motortje loopt daardoor niet te arm, maar je wilt ook geen brokken maken met een continu 'ingetrapt' gaspedaal
O, en de opening van de benzinevulslang zat achterin onder de kap - pal boven de (gloeiendhete) uitlaat en motor
[..]
Fiat 850 - het was iig leverbaar op de (Amerikaanse) Coupe. Gordels en een linker buitenspiegel waren toen ook nog een optie.
De ruitenspoeier had geen motortje maar nog een rubberen vacuümpompje. Verlichting aan was ook een geklooi. Eerst een losse schakelaar op het dashboard omzetten (en andere schakelaar voor alleen de dashboardverlichting), en dan pas kon je met de hendel aan het stuur het licht aan zetten. De iets kortere stengel van de richtingaanwijzer zit er pal voor. Ik geloof dat ik de eerste paar kilometers onbedoeld naar een boel mensen heb zitten seinen ipv richting aan te geven
Zoietsquote:Op zondag 25 oktober 2015 20:29 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Zo, jij bent ook oud. 850 wat is dat 1800?
Met zo'n kofferklep die naar de zijkant open gaat, toch?quote:Op zondag 25 oktober 2015 20:36 schreef Dingest het volgende:
[..]
Zoiets
Die van mij was uit een Coach (sedan) uit 1971. Voor 300e gekocht in, ding stond toen al 3 jaar stil (was enkel 1 keer op en neer naar het APK-station geweest). Op goed geluk over 100 km naar huis gereden
De bedoeling was om hem te gebruiken voor de Carbage Run in 2011 als hij nog door de APK kwam, dus ik heb hem dan september 2010 gekocht. Ik ben er toen helemaal mee naar Breda gereden, 250 km met mijn vader achter mij aan.
[ afbeelding ]
Vader van mijn teamgenoot heeft hem daar nagekeken verklaard als 'totaal doorgerot', en toen later weer teruggereden. Voorjaar 2011 heb ik hem helemaal uit elkaar getrokken met een doppenset van de Aldi en zo heb ik leren sleutelen
Vorige zomer alles behalve de carrosserie nog verkocht voor 250e
Uiteindelijk niet met een eigen team meegedaan met de Run, maar toen met Paladijn en zijn team.
Enneh... ik heb nog altijd nog meer een zwak voor zo'n 850 dan voor eigenlijk alle andere Fiats uit die periode
Nope, kantelde 'gewoon' naar vorenquote:Op zondag 25 oktober 2015 20:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Met zo'n kofferklep die naar de zijkant open gaat, toch?
Toch leukquote:
Plaatselijk.quote:
Toen ik een paar maanden bij Renault de werkplaats mocht aanvegen stond in de showroom een Renault R8, ook RR-layout. Geinig ding. Er lagen nog twee betonblokken voorin om 's winters grip te kunnen houden Qua ontwerp was de 850 Coupe ook redelijk vergelijkbaar met de de Skoda 110R - al had de Skoda wel iets meer powerquote:Op zondag 25 oktober 2015 21:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Toch leuk
Grappige autootjes waren dat met de motor achterin. Simca 1000 en Renault Alpine A110 waren ook tof, toen Skoda nog Skoda was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |