Ik ben een voorstander van werk, het is goed als mensen werken, voor mensen zelf en bovenal voor de maatschappij.quote:Lodewijk Asscher wil vluchteling sneller aan baan helpen
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil vluchtelingen met een verblijfsvergunning sneller aan het werk helpen.
Deze inzet staat maandagavond centraal tijdens een overleg van minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) met werkgevers, werknemers, gemeenten en vluchtelingenorganisaties.
Een woordvoerder van Asscher bevestigde een bericht van RTL Nieuws hierover. Uit cijfers van Vluchtelingenwerk van oktober vorig jaar bleek minder dan de helft van de vluchtelingen (46 procent) een betaalde baan te hebben.
Erkenning van diploma's van vluchtelingen neemt veel tijd in beslag en ook de taal vormt vaak een probleem. Maar Vluchtelingenwerk stelde vorig jaar dat er ook geen specifiek beleid meer is om vluchtelingen aan een baan te helpen.
Asscher gaat nu met de VNO-NCW, FNV, CNV, SER, VNG en vluchtelingenorganisaties kijken welke maatregelen genomen moeten worden om de vluchteling makkelijker aan een baan te helpen. http://www.nu.nl/bootvluc(...)ler-baan-helpen.html
Ik ben vier jaar werkeloos, reageer op vacatures rond mijn niveau en daaronder, zelfs voor een fuckin schoonmaakbaantje word ik niet aangenomen. Wat moet ik nu doen volgens jou dan?quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Er staan 136.000 vacatures open. We verwachten 35.000 vluchtelingen dit jaar.
Boehoehoe, ze pakken onze banen in...
Als je werkelijk niet aan werk kan komen door mensen die de taal niet spreken en geen gecertificeerde diploma's hebben, dan moet je jezelf eerst eens afvragen of je zelf niet iets anders zou kunnen doen.
Integratiebeleid is ook om te huilen in Nederland.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:29 schreef Daarnaast het volgende:
Een gemiddelde vluchteling brengt zijn eerste 7 tot 10 jaar door in een asielzoekercentrum in Nederland. Tijdens deze periode mag je niet werken en krijg je ook geen fatsoenlijke onderwijs. Je ben ook een beetje buitengesloten van de Nederlandse maatschappij en Is het lastig om de Nederlandse normen en waarden te begrijpen. Ik vind het niet zo heel gek dat die mensen moeite hebben met het vinden van werk na zo'n periode. Ik vind het zelfs begrijpelijk dat je lui wordt en niet meer wil werken na zo'n periode.
Hier moet naar mijn mening dus iets aan gedaan worden. Laat die mensen tijdens deze periode onderwijs volgen en werken. Zo leren ze niet alleen hoe ze werk moeten vinden, maar komen ze ook vaker in aanraking met Nederlandse normen en waarden.
Het grote probleem is dat de overheid gaat interveniëren, de overheid geeft deze mensen voorrang op een sociale huurwoning en de overheid is dus voornemens deze mensen aan een baan te helpen (voorlopig is het niet meer dan een voornemen, maar goed).quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Ze werken -> Eigen volk eerst huil huil
Ze werken niet -> Vuile uitkeringstrekkers
Ach ja...
Sack_Blabbath vergeet even te vermelden dat we 600.000+ werklozen hebben.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:32 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik ben vier jaar werkeloos, reageer op vacatures rond mijn niveau en daaronder, zelfs voor een fuckin schoonmaakbaantje word ik niet aangenomen. Wat moet ik nu doen volgens jou dan?
Ik ben trouwens wel van mening dat als deze mensen er eenmaal zijn je maar beter zo snel mogelijk kan beginnen met de integratie, daar hoort werken ook bij.
Ik ken je situatie niet. Ik weet je leeftijd niet. Ik weet niet wat je aan diploma's hebt. Ik weet niet wat je aan werkervaring hebt. Ik weet niet wat je aan salariseisen stelt. Ik weet of je brieven en je CV's in orde zijn. Ik weet niet hoe je jezelf opstelt bij een sollicitatiegesprek. Ik weet niet of je overgekwalificeerd bent voor ongediplomeerd werk als schoonmaken.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:32 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ik ben vier jaar werkeloos, reageer op vacatures rond mijn niveau en daaronder, zelfs voor een fuckin schoonmaakbaantje word ik niet aangenomen. Wat moet ik nu doen volgens jou dan?
Ik ben trouwens wel van mening dat als deze mensen er eenmaal zijn je maar beter zo snel mogelijk kan beginnen met de integratie, daar hoort werken ook bij.
Dat heeft niemand gesteld in dit topic.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik ken je situatie niet. Ik weet je leeftijd niet. Ik weet niet wat je aan diploma's hebt. Ik weet niet wat je aan werkervaring hebt. Ik weet niet wat je aan salariseisen stelt. Ik weet of je brieven en je CV's in orde zijn. Ik weet niet hoe je jezelf opstelt bij een sollicitatiegesprek. Ik weet niet of je ongekwalificeerd bent voor ongediplomeerd werk als schoonmaken.
Het is natuurlijk gewoon kut dat je zo lang thuiszit. Maar gaan de baantjes waar je op solliciteert echt naar mensen die de taal niet spreken en geen geldige diploma's hebben, puur omdat ze vluchteling zijn? Dat lijkt me sterk.
Zelfs als iedere vluchteling (kinderen, bejaarden incluis) een baan gaat krijgen dan zijn er dus nog 100.000 andere banen over, waar die 600.000 dus niet geschikt voor zijn blijkbaarquote:Op maandag 12 oktober 2015 01:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Sack_Blabbath vergeet even te vermelden dat we 600.000+ werklozen hebben.
Veel mensen accepteren een baan, met een tijdelijk contract, onder hun niveau. Beter een baan, dan geen baan.
Nee, maar dat is wel het enige argument dat het "ze pikken onze banen"-argument valide zou maken.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat heeft niemand gesteld in dit topic.
7 tot 10 jaar is een regelrechte leugen. Maximaal 2 jaar en dat komt door de topdrukte nu. Normaal nog geen half jaar.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:29 schreef Daarnaast het volgende:
Een gemiddelde vluchteling brengt zijn eerste 7 tot 10 jaar door in een asielzoekercentrum in Nederland. Tijdens deze periode mag je niet werken en krijg je ook geen fatsoenlijke onderwijs. Je ben ook een beetje buitengesloten van de Nederlandse maatschappij en Is het lastig om de Nederlandse normen en waarden te begrijpen. Ik vind het niet zo heel gek dat die mensen moeite hebben met het vinden van werk na zo'n periode. Ik vind het zelfs begrijpelijk dat je lui wordt en niet meer wil werken na zo'n periode.
Hier moet naar mijn mening dus iets aan gedaan worden. Laat die mensen tijdens deze periode onderwijs volgen en werken. Zo leren ze niet alleen hoe ze werk moeten vinden, maar komen ze ook vaker in aanraking met Nederlandse normen en waarden.
Mooie stropop van je.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, maar dat is wel het enige argument dat het "ze pikken onze banen"-argument valide zou maken.
Oh nee dat zeg ik ook niet, ik stel alleen dat het niet zo zwart wit is zoals jij het ziet.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik ken je situatie niet. Ik weet je leeftijd niet. Ik weet niet wat je aan diploma's hebt. Ik weet niet wat je aan werkervaring hebt. Ik weet niet wat je aan salariseisen stelt. Ik weet of je brieven en je CV's in orde zijn. Ik weet niet hoe je jezelf opstelt bij een sollicitatiegesprek. Ik weet niet of je overgekwalificeerd bent voor ongediplomeerd werk als schoonmaken.
Het is natuurlijk gewoon kut dat je zo lang thuiszit. Maar gaan de baantjes waar je op solliciteert echt naar mensen die de taal niet spreken en geen geldige diploma's hebben, puur omdat ze vluchteling zijn? Dat lijkt me sterk.
Voor het grootste gedeelte natuurlijk wel. Als jij je daadwerkelijk bedreigd voelt op de arbeidsmarkt door mensen met een grote taalachterstand en zonder diploma's in een land waar we een van de beste onderwijssystemen hebben en veel mogelijkheden voor aanvullende opleidingen en studies tijdens je werkzame leven dan heb je misschien toch steken laten vallen. (Los van leeftijdsdisciminatie, dat is een hele nare factor op de hedendaagse arbeidsmarkt. Maar dan ligt het probleem ook niet bij de asielzoeker natuurlijk.)quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:48 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Oh nee dat zeg ik ook niet, ik stel alleen dat het niet zo zwart wit is zoals jij het ziet.
Dat valt best tegen. Naast dat de studiefinanciering afgeschaft is, krijg je een verhoogd collegegeld na je 27ste of als je een tweede studie start.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:57 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Voor het grootste gedeelte natuurlijk wel. Als jij je daadwerkelijk bedreigd voelt op de arbeidsmarkt door mensen met een grote taalachterstand en zonder diploma's in een land waar we een van de beste onderwijssystemen en veel mogelijkheden voor aanvullende opleidingen en studies tijdens je werkzame leven dan heb je misschien toch steken laten vallen. (Los van leeftijdsdisciminatie, dat is een hele nare factor op de hedendaagse arbeidsmarkt. Maar dan ligt het probleem ook niet bij de asielzoeker natuurlijk.)
En natuurlijk zijn er mondjesmaat ook asielzoekers met hogere kwalificaties die op de arbeidsmarkt komen, maar dat aandeel is natuurlijk verwaarloosbaar op het totale aanbod van vergelijkbare arbeidskrachten. Dat zal nooit een bedreiging worden.
Voor de groep met de hersens om uberhaupt te kunnen studeren zou een vluchteling al helemaal geen concurrentie moeten zijn natuurlijk.quote:Op maandag 12 oktober 2015 02:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat valt best tegen. Naast dat de studiefinanciering afgeschaft is, krijg je een verhoogd collegegeld na je 27ste of als je een tweede studie start.
Zoals ik al schreef, dankzij de asielzoekers wordt het nog meer dringen aan de onderkant van de samenleving.quote:Op maandag 12 oktober 2015 02:05 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
(...)
En met alle manco's die je op kan noemen, ons onderwijs is natuurlijk lichtjaren verder dan dat van Syrië, Eritrea en Afghanistan.
Onderwijs kunnen ze gewoon krijgen hoor. Ik kende 6 Iraniërs 4 hebben hier status gekregen, waarvan 2 ondanks status, met kinderen uiteindelijk door moesten rijden, want waren hier ook niet veilig. 2 duurde de status te lang en reisden door naar Engeland, en 2 Iraniërs zijn gebleven. 1 heeft een goede studie gevolgd (werd betaald). Ander gewoon werk na status..(duurde een half jaar en kreeg hulp. Heeft nog steeds heimwee, maar zal met de huidige regering nooit meer terug kunnen). Ik ken een gezin uit Azerbaijan/Armenië Die hebben ook gewoon gezorgd dat zowel hij als zij als hun kinderen. beter Nederlands kunnen dan de doorsnee Nederlander met accent. (kan echt in AZC) hij heeft een goede baan, en zij werkt ook bij. Heel veel hulp gehad, maar konden ze allemaal krijgen. Hebben het nu echt heel goed.quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:29 schreef Daarnaast het volgende:
Ik weet niet hoe het nu is, maar geloof mij maar. Geen van de personen waar ik het hier boven over heb had binnen 6 jaar een status. 2 personen hebben bijna 10 jaar moeten wachten. (triest hoe weinig gesprekken er waren)quote:Op maandag 12 oktober 2015 01:46 schreef Confetti het volgende:
[..]
7 tot 10 jaar is een regelrechte leugen. Maximaal 2 jaar en dat komt door de topdrukte nu. Normaal nog geen half jaar.
Allereerst wil ik stellen dat ik absoluut niet zou willen ruilen met een asielzoeker. Maar vraag me af wie die opleiding betaald heeft. Als ik nog een opleiding zou willen starten, wordt niets voor mij betaald. Net als het vinden van werk, wanneer mijn contract niet verlengd wordt, moet ik het echt zelf doen, hulp vanuit UWV is minimaal (bijna lachwekkend).quote:Op maandag 12 oktober 2015 02:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Onderwijs kunnen ze gewoon krijgen hoor. Ik kende 6 Iraniërs 4 hebben hier status gekregen, waarvan 2 ondanks status, met kinderen uiteindelijk door moesten rijden, want waren hier ook niet veilig. 2 duurde de status te lang en reisden door naar Engeland, en 2 Iraniërs zijn gebleven. 1 heeft een goede studie gevolgd (werd betaald). Ander gewoon werk na status..(duurde een half jaar en kreeg hulp). Ik ken een gezin uit Azerbaijan/Armenië Die hebben ook gewoon gezorgd dat zowel hij als zij als hun kinderen. beter Nederlands kunnen dan de doorsnee Nederlander met accent. (kan echt in AZC) hij heeft een goede baan, en zij werkt ook bij. Heel veel hulp gehad, maar konden ze allemaal krijgen. Hebben het nu echt heel goed.
(...)
Het is fijn dat ze hulp krijgen, maar jouw verhaal laat overkomen alsof ze dat niet krijgen en dat is niet waar. De man die 30 jaar trouwe dienst heeft gedaan krijgt die hulp niet na vragen. laat staan gratis.
[..]
Ik weet niet hoe het nu is, maar geloof mij maar. Geen van de personen waar ik het hier boven over heb had binnen 6 jaar een status. 2 personen hebben bijna 10 jaar moeten wachten. (triest hoe weinig gesprekken er waren)
Nu is het verhaal waar ik het over heb zo'n 10 jaar geleden, maar het zou wel heel apart zijn dat er zoveel is veranderd.
In de tijd dat ik er was, mocht je blij zijn wanneer er 1x per jaar een gesprek was. De mensen die ik ken hadden gelukkig veel hulp van buiten en die wisten de wegen.
Ik snap de argwaan trouwens wel hoor. Ook ik heb meegemaakt dat er mensen waren die zo zielig waren, maar na status doodleuk op vakantie gingen naar het land, met hetzelfde regime als waar ze zogenaamd zo bang voor waren. Wat mij betreft had je dan een andere weg moeten bewandelen en niet de weg van vluchteling, dus mag je er blijven.
Echt met alle respect hoor maar mensen uit Iran zijn gewoon netter en beter in alles. Die ken ik ook gelukkig, net als zovelen die ook zo waren uit andere landen, maar ook weer genoeg die overal maling aanhadden en dat zie vaker met bepaalde volkeren dan weer met anderen helaasquote:
Een probleem per keer he...niet gaan denken dat Lodewijk overal antwoord op heeft.quote:Op maandag 12 oktober 2015 02:53 schreef -Hakuna- het volgende:
En wat wilt Lodewijk Asscher dan gaan doen met de overige 500.000 Nederlandse werklozen en 240.000 wajongers ? Waarvan de laatste groep door de participatie wet verplicht wordt elk soort baantje te aanvaarden.
Zeker in opvangkampen stoppen waar eerst de vluchtelingen gezeten hebben!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |